Εγκαινιάστηκε χτες ένα από τα σημαντικότερα ενεργειακά έργα έργα της χώρας, η 3η δεξαμενή φυσικού αερίου στη Ρεβυθούσα, η οποία πραγματοποιήθηκε στα πλαίσια της 2ης αναβάθμισης του Τερματικού Σταθμού που είναι εγκατεστημένος στο νησί.
Με τη νέα δεξαμενή, η επίσημη λειτουργία της οποίας θα ξεκινήσει εντός 20 ημερών, οπότε και θα πληρωθεί με φυσικό αέριο, η συνολική χωρητικότητα του Τερματικού Σταθμού, θα ανέλθει σε 225 χιλ. κ.μ., από 130 χιλ. κ.μ. σήμερα, θα αυξηθεί δηλαδή κατά 73%.
Η Ρεβυθούσα αποτελεί ένα στρατηγικής σημασίας σημείο εισόδου φυσικού αερίου στο εγχώριο σύστημα, το οποίο αφενός θα συμβάλλει καθοριστικά στη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας ενώ θα ενισχύσει την ασφάλεια εφοδιασμού στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης. Με την έναρξη της φάσης λειτουργίας, τις επόμενες ημέρες, η δεξαμενή θα καταστεί πλέον διαθέσιμη να συνδράμει τις ενεργειακές ανάγκες της χώρας, ήδη από το φετινό χειμώνα.
Ενδεικτικό της δυναμικότητας και κομβικότητας του έργου είναι ότι από τα 7 δισ. κ.μ φυσικού αερίου που εισάγονται ετησίως, τα 2 δισ. προορίζονται για την ελληνική αγορά και τα υπόλοιπα 5 δισ. οδεύουν βόρεια, προς τις αγορές των Βαλκανίων και της Ρωσίας.
Είναι λοιπόν κατανοητό ότι το συγκεκριμένο έργο σε συνδυασμό με την ανάπτυξη κρίσιμων υποδομών όπως ο TAP, ο IGB -η οποίοι θα υποστηρίζουν αμφίδρομη ροή φυσικού αερίου-, η σχεδιαζόμενη διασύνδεση με την ΠΓΔΜ και άλλα υπό μελέτη projects, αναβαθμίζουν τον ρόλο της Ελλάδας στην ευρύτερη περιοχή σε ένα «ενεργειακό κόμβο», καθώς αίρουν το μονοπώλιο των πηγών τροφοδοσίας περνώντας την εγχώρια αγορά (και κατ’ επέκταση πολλές ακόμα αγορές της ευρωπαϊκής ηπείρου) σε μία εποχή «πλουραλισμού» προμήθειας, κάτι το οποίο αποτελεί άλλωστε κεντρική στόχευση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Σε αυτό το πνεύμα, κατά τον χαιρετισμό που απηύθυνε, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ, κος Σωτήρης Νίκας, χαρακτήρισε το έργο «ένα μεγάλο ενεργειακό κεφάλαιο για την Ελλάδα και τη ΝΑ Ευρώπη», τονίζοντας ότι ο Τ.Σ. της Ρεβυθούσας είναι ένας από τους 13 στην ευρωπαϊκή ήπειρο και ο μοναδικός στα Βαλκάνια, κατασκευασμένος, κατά βάση, από ελληνικές εταιρείες. Εξήρε επίσης την συμβολή του ανθρώπινου παράγοντα στο έργο, για την αποπεράτωση του οποίου απαιτήθηκαν συνολικά 3,5 εκατ. ανθρωποώρες.
Αναφερόμενος στα πολλαπλά οφέλή του, υπογράμμισε τον καθοριστικό ρόλο της Ρεβυθούσας στην απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας, προσθέτοντας ότι η αναβαθμισμένη υποδομή θα δημιουργήσει νέες, ποιοτικές θέσεις απασχόλησης.
Ο κος Νίκας στάθηκε επίσης στις υψηλές προδιαγραφές ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος σε ένα ιδιαίτερα απαιτητικό περιβάλλον κρυογενικών συνθηκών λειτουργίας (στους -160ο Κελσίου). Απηύθυνε επίσης ευχαριστήρια στις Κυβερνήσεις που υποστήριξαν το έργο διαχρονικά σε επίπεδο χρηματοδότησης, τη ΡΑΕ αλλά και τη JP ΑΒΑΞ για την οποία εξέφρασε την ικανοποίησή του σχετικά με την κατασκευαστική εξέλιξη του έργου.
Κατά την ομιλία του, ο Υπουργός Ενέργειας, κος Γιώργος Σταθάκης, είπε πως η παράδοση της 3ης δεξαμενής είναι ένα «εμβληματικό έργο» το οποίο συμπίπτει χρονικά με μια κρίσιμη καμπή στην ιστορία του ΔΕΣΦΑ, την άφιξη των 3 στρατηγικών εταίρων Snam, Fluxys και Enagas, από τους κορυφαίους διαχειριστές στην Ευρώπη, η οποία θα επισημοποιηθεί τις επόμενες εβδομάδες, μία εξέλιξη που χαρακτήρισε ως «ψήφο εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία», εκφράζοντας την αισιοδοξία του ότι ο ΔΕΣΦΑ θα μπει στο «κλαμπ» των μεγάλων διαχειριστών, σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Μάλιστα, ο Υπουργός, υπενθυμίζοντας την κρητική του καταγωγή είπε ότι από τις 22 Νοεμβρίου, το 2ο σημαντικότερο νησί για τον ίδιο θα είναι πλέον η Ρεβυθούσα, δίνοντας το στίγμα του για τη βαρύτητα του έργου, το οποίο εν συνεχεία χαρακτήρισε ως «πολύτιμο πετράδι στο στέμμα του εθνικού συστήματος φυσικού αερίου».
Στο βήμα ανέβηκε και ο επικεφαλής της Αντιπροσωπείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στην Ελλάδα, κος Γιώργος Μαρκοπουλιώτης. Τόνισε τη χρηματοδοτική συμβολή της ΕΕ σε κρίσιμα ενεργειακά έργα στη χώρα, λέγοντας πως μόνο για τη Ρεβυθούσα και τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των Κυκλάδων η συμμετοχή των ευρωπαϊκών πόρων αγγίζει τα 210 εκατ. ευρώ, υπογραμμίζοντας ότι η η Ευρωπαϊκή Ένωση ήταν, είναι και θα είναι αρωγός σε τέτοιου είδους έργα.
Η 2η Αναβάθμιση
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανήλθε σε 143 εκατ. ευρώ περίπου, και πηγές χρηματοδότησής του είναι επιχορηγήσεις ΕΣΠΑ σε ποσοστό 35%, 2 δάνεια από την Ε.Τ.Επ., ύψους 72 εκατ. ευρώ, καθώς και ίδια κεφάλαια που κάλυψαν το υπολειπόμενο ποσό.
Η 2η αναβάθμιση του Τερματικού Σταθμού Ρεβυθούσας περιλαμβάνει συνολικά 4 υποέργα:
– Την αύξηση του αποθηκευτικού χώρου του Σταθμού με την εγκατάσταση 3ης δεξαμενής χωρητικότητας 95.000 κ.μ.,
– Την αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων για την υποδοχή μεγαλύτερων πλοίων,
– Την περαιτέρω αύξηση του ρυθμού αεριοποίησης και
– Την αναβάθμιση του Μετρητικού Σταθμού Αγίας Τριάδας.
Παράλληλα, η αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων θα επιτρέψει τον ελλιμενισμό πλοίων ακόμη μεγαλύτερης χωρητικότητας (από 180.000 σε 260.000 κ.μ.). Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι πλέον η Ρεβυθούσα θα μπορεί να υποδέχεται όλους τους τύπους πλοίων μεταφοράς ΥΦΑ, συμπεριλαμβανομένων των Qatar Flex και Qatar Max.
Ο ρυθμός αεριοποίησης αναμένεται να αυξηθεί από τα 1.000 κ.μ./ώρα σήμερα στα 1.400 κ.μ./ώρα, ενισχυμένος κατά 40% και… πενταπλάσιος σε σχέση με τις αρχικές δυνατότητες του Σταθμού 17 χρόνια πριν (μόλις 271 κ.μ./ώρα).
Τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου της κατασκευής της 3ης δεξαμενής εντυπωσιάζουν: Με ύψος 40 μ., πλάτος 80 μ. και βάρος στεγάστρου που αγγίζει τους 902 τόνους, η 3η δεξαμενή, εκτός από ένα στρατηγικό έργο είναι επίσης και ένα σπουδαίο τεχνικό επίτευγμα.
Η περαιτέρω αύξηση του ρυθμού αεριοποίησης θα προκύψει μέσα από μια σειρά τεχνικών βελτιώσεων τόσο στον Σταθμό της Ρεβυθούσας όσο και στον Μετρητικό Σταθμό της Αγίας Τριάδας.
Το ιστορικό
Η Ρεβυθούσα είναι ένα μικρό, ακατοίκητο νησί, με έκταση μόλις 1,8 τετραγωνικών χιλιομέτρων στο Σαρωνικό Κόλπο, κοντά στη Σαλαμίνα. Ένα τόσο μικρό, ωστόσο πολύ σημαντικό νησάκι εφόσον φιλοξενεί μια από τις πλέον κομβικές ενεργειακές υποδομές της χώρας: τον Τερματικό Σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου, που αποτελεί και μία από τις βασικές πηγές τροφοδοσίας του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου.
Ο Τερματικός Σταθμός άνοιξε τις πύλες του τον Νοέμβριο του 1999 μετά από 12 χρόνια έργων και επενδύσεις ύψους 100 δις δραχμών, εξασφαλίζοντας τότε στη ΔΕΠΑ μια «μόνιμη» εφεδρεία 84 εκατ. κ.μ. φυσικού αερίου για τις ώρες αιχμής. Με την πάροδο των χρόνων φυσικά, οι ενεργειακές απαιτήσεις της χώρας πολλαπλασιάστηκαν επιτάσσοντας την αναβάθμιση των εγκαταστάσεων.
Η πρώτη «γενιά» αναβαθμίσεων ολοκληρώθηκε από τον ΔΕΣΦΑ τον Οκτώβριο του 2007, τριπλασιάζοντας την ποσότητα φυσικού αερίου που ο Σταθμός μπορούσε να παραλαμβάνει και να επεξεργάζεται, αυξάνοντας τη δυνατότητα τροφοδοσίας του συστήματος στα 5,2 με 5,3 δις κ.μ. σε ετήσια βάση.
Το έργο της 1ης αναβάθμισης υλοποιήθηκε στα πλαίσια του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Ανταγωνιστικότητα» (ΕΠΑΝ), του Υπουργείου Ανάπτυξης, με πόρους από το Γ’ Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης. Ο προϋπολογισμός του έργου ανήλθε στα 55,9 εκατ. ευρώ, με εγκεκριμένη δημόσια δαπάνη ύψους 21,5 εκατ. ευρώ.
Πηγή: Φίλιππος Παναγόπουλος-ypodomes.com