Στην δεκαετία που πέρασε και εν μέσω κρίσης, η Ελλάδα κατάφερε να ολοκληρώσει ένα πρώτο βασικό δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων περίπου 2,100 χιλιομέτρων, δημιουργώντας τις βάσεις για την ανάπτυξη των οδικών μεταφορών και που έχει επίδραση τόσο για την ίδια την χώρα όσο και για τον ευρύτερο χώρο των Βαλκανίων. Ακολουθώντας την εξέλιξη αυτή οι Ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι, ως βασικός και θεμέλιος λίθος των υποδομών, καλούνται πλέον να περάσουν στο επόμενο στάδιο και να εναρμονιστούν με τη «νέα γενιά» αυτοκινητοδρόμων ενσωματώνοντας έξυπνες τεχνολογίες και προηγμένες μεθόδους που έχουν αρχίσει και εφαρμόζονται σε μεγάλες χώρες ανά τον κόσμο.
Πρόκειται για μία «νέα γενιά» υποδομών με ανθρωποκεντρική προσέγγιση που χρησιμοποιεί τα πλέον προηγμένα συστήματα μεταφορών (Advanced Transport Systems) και τεχνίτης νοημοσύνης (Artificial Intelligence) προσφέροντας εξατομικευμένες υπηρεσίες στο χρήστη σε πραγματικό χρόνο. Τα οφέλη, είναι πολλά: αναβαθμίζουν τόσο τα επίπεδα οδικής ασφάλειας όσο και τα επίπεδα διαχείρισης και συντήρησης της υποδομής με μία αποδοτική και βιώσιμη αναλογία κόστους ωφέλειας. Ήδη τέτοιες πρακτικές έχουν πραγματοποιηθεί σε διάφορα ευρωπαϊκά κράτη (π.χ. Αγγλία, Ολλανδία), και το ερώτημα που τίθεται είναι, ποια είναι η επόμενη ημέρα της νέας γενιάς των ελληνικών αυτοκινητόδρομων, καθώς και τα μέσα που θα μας οδηγήσουν εκεί.
ΔΙΑΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ, ΜΙΑ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Μία πρώτη σημαντική εξέλιξη που καταγράφηκε είναι η συμφωνία όλων των εταιρειών διαχείρισης αυτοκινητόδρομων κάτω από την ομπρέλα του υπουργείου ΥΠΟΜΕ για να γίνει πραγματικότητα η διαλειτουργικότητα. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, σε πρόσφατη ομιλία του σε αναπτυξιακό συνέδριο στη Λάρισα, μιλώντας για το θέμα είχε κάνει γνωστό, πως πολύ σύντομα ο οδηγός με ένα μηχάνημα, θα μπορεί να περνά από τα διόδια όλων των αυτοκινητόδρομων της χώρας.
Αυτό το πρώτο μέτρο, καταργεί τα πολλαπλά μηχανήματα που δημιουργούν ένα μικρό κομφούζιο κατά τη διάρκεια της οδήγησης στο δίκτυο των ελληνικών αυτοκινητόδρομων. Για παράδειγμα ένας οδηγός που θα ξεκινήσει από την Αθήνα για να πάει στη Θεσσαλονίκη, θα περάσει από 4 διαφορετικές εταιρείες διαχείρισης αυτοκινητόδρομων και θα χρειαστεί τρία διαφορετικά μηχανήματα. Με την εφαρμογή της διαλειτουργικότητας, θα μπορεί με όποιο από τα μηχανήματα διαλέξει να το χρησιμοποιήσει σε όλη τη διάρκεια της διαδρομής.
ΤΟ ΜΟΒΙLE APP ΠΟΥ …ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΝΕΙ ΤΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΑ ΔΙΟΔΙΑ
Μία από τις ηγέτιδες δυνάμεις στον παγκόσμιο χάρτη των εφαρμογών έξυπνης κινητικότητας (smart mobility services), η IBI Group, η οποία δραστηριοποιείται στη χώρα μας, παρουσιάζει για ακόμη μία φορά μια καινοτόμα υπηρεσία, που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως η αρχή μιας νέας «έξυπνης και συνδυασμένης» εποχής της αλληλεπίδρασης των χρηστών και των λειτουργών στους ελληνικούς αυτοκινητοδρόμους.
Πρόκειται για μία εφαρμογή κινητού τηλεφώνου αξιοποίησης της γεωγραφικής θέσης σε πραγματικό χρόνο (Location- Based Services), που προσφέρει διαδραστικούς χάρτες (interactive maps) ενημέρωσης ειδικά σχεδιασμένους για ασφαλή χρήση εν κινήσει (in-motion use), εφαρμογές προγραμματισμού ταξιδιού (trip planning services) συμπεριλαμβανομένων των καιρικών φαινομένων και οδικών γεγονότων (traffic incidents), αλλά και των δυνατοτήτων επικοινωνίας σε έκτακτη ανάγκη (emergency call) καθώς και μια σειρά από εξατομικευμένες πληροφορίες (feeds-based) και λειτουργίες που έχουν σκοπό να τοποθετήσουν ενεργά τον χρήστη του αυτοκινητόδρομου στην καρδιά του ταξιδιού.
Από την άλλη πλευρά, για τους χρήστες με ηλεκτρονικούς πομποδέκτες η εφαρμογή δίνει πολλαπλές επιλογές διαχείρισης όπως ενημέρωση υπολοίπου, πληροφορίες χρέωσης και προβολή απόδειξης καθώς και επαναφόρτιση του λογαριασμού τους σε πραγματικό χρόνο.
Η mobile εφαρμογή πάει τη διαλειτουργικότητα σε νέα επίπεδα: καταρχάς η ασφάλεια. Ζήσαμε πριν από λίγους μήνες τον εγκλωβισμό οδηγών λόγω σφοδρής χιονόπτωσης. Με τη χρήση της εφαρμογής (και εφόσον οι οδηγοί την έχουν εγκατεστημένη) θα είχαν λάβει ένα επείγον notification με το οποίο θα ενημερώνονταν για την επικείμενη κακοκαιρία και πολύ πιθανόν να είχαν αποφύγει τη χρήση του αυτοκινητόδρομου την συγκεκριμένη χρονική στιγμή.
Επίσης εξαιρετικά σημαντική είναι και η μείωση του κόστους εγκατάστασης και λειτουργίας της συγκεκριμένης mobile εφαρμογής. Όπως αναφέρει ο επικεφαλής της IBI Group στην Ελλάδα, Antulio Richetta, το εκτιμώμενο ποσό που θα χρειαστεί για την πανελλαδική κάλυψη της εφαρμογής μπορεί να είναι σημαντικά μειωμένο σε σχέση με τον διαγωνισμό που είχε ξεκινήσει το 2018 για τα «ηλεκτρονικά διόδια». Να θυμίσουμε ότι το κόστος εκείνο είχε υπολογιστεί σε περίπου 400εκατ.ευρώ.
ΣΤΑ ΣΚΑΡΙΑ Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΣΤΟΝ ΠΡΩΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟ
Ήδη η εφαρμογή αυτή έχει τραβήξει το ενδιαφέρον των παραχωρησιούχων με την Ολύμπια Οδός να πρωτοπορεί για ακόμη μια φορά μετά το υβριδικό αναλογικό σύστημα διοδίων, έχοντας ξεκινήσει την υλοποίησης της εφαρμογής σε συνεργασία με την ΙΒΙ Group. Η εφαρμογή υπολογίζεται να είναι διαθέσιμη για τους χρήστες της Ολυμπίας Οδού μέσα στην Άνοιξη του 2020, εγκανιάζοντας την νέα «mobile» εποχή στο δίκτυο των ελληνικών αυτοκινητόδρομων.
Όπως σημειώνει ο κ.Richetta μιλώντας στο ypodomes «Πρόκειται για ένα άκρως προηγμένο και ταυτόχρονα εύκολο στη χρήση εργαλείο το οποίο μπορεί να βοηθήσει να κατανοήσουμε, να έρθουμε πιο κοντά και τέλος να εξυπηρετήσουμε με βέλτιστο τρόπο τους χρήστες των Ελληνικών αυτοκινητοδρόμων. Επίσης, οι μελλοντικές βελτιώσεις της εν λόγω εφαρμογής θα μπορέσουν να αντικαταστήσουν πολλές υπάρχουσες συσκευές, και σε συνδυασμό πάντα με τον απαραίτητο εξοπλισμό στα gantries (για λόγους ελέγχου και επιβολής προστίμων) αλλά και τα κατάλληλα εργαλεία ανάλυσης θα είναι σε θέση να προσφέρουν ένα χαμηλότερου κόστους, πιο φιλικό και αξιόπιστο σύστημα διοδίων.»
Η mobile εφαρμογή, συνδέεται με τις οθόνες των οχημάτων (σε όποια οχήματα διαθέτουν) και είναι ιδιαίτερα εύκολη στη χρήση της καθώς δεν χρειάζεται κάτι παραπάνω από την εγγραφή και κάποια βασικά στοιχεία που θα επιτρέψουν στην real time ενημέρωση του οδηγού ή των επιβατών. Το βασικότερο όλων είναι ότι προάγει την ασφάλεια και αν μέσω αυτής της εφαρμογής υπάρξει μείωση ακόμα και μίας ανθρώπινης ζωής ή ενός λιγότερου ατυχήματος, αξίζει τον κόπο να το σκεφτούμε και πιθανόν να το επιχειρήσουμε.
Πηγή: ypodomes.com