Ο Γιάννης Καλτσάς προϊστάμενος επενδύσεων της ΕΤΕπ σε Ελλάδα και Κύπρο μιλώντας στο συνέδριο του Economist “Eastmed infrastrure in the next decade” μίλησε για τέλος του μοντέλου υλοποίησης έργων όπως γίνεται μέχρι σήμερα ενώ είπε πως υπάρχει πρόβλημα λόγω έλλειψης ωρίμανσης μελετών για τα έργα νέας γενιάς.
Στην αρχή της ομιλίας του αποκάλυψε ότι η ΕΤΕπ είναι στη χώρα από το 1963 έχοντας αρχικά χρηματοδοτήσει το πρώτο οδικό έργο στη χώρα, το Αθήνα-Κόρινθος, ενώ από το 1980 μέχρι και το 2018, η ΕΤΕπ έχει χρηματοδοτήσει σε γενικές υποδομές (δηλαδή όχι μόνο αυτοκινητόδρομους) 30δισ.ευρώ με τα έργα να έχουν συνολική αξία πάνω από 100δισ.ευρώ.
“Έχουν πέσει πολλά χρήματα στη χώρα, το 55% είναι δωρεάν χρήμα ως επιδοτήσεις από την ΕΕ, το 30% καλύπτεται από την ΕΤΕπ, το 10% από κρατική συμμετοχή και το υπόλοιπο από ιδιώτες και άλλους, ενώ υπήρξαν και έργα που ενώ έχουμε αρνηθεί να χρηματοδοτήσουμε υπήρξαν επιτυχημένα” υπογράμμισε ο κ.Καλτσάς.
Ο εκπρόσωπος της ΕΤΕπ υποστήριξε ότι έχουμε μάθει τρία βασικά μαθήματα από την συσσωρευμένη εμπειρία στο χώρο της επένδυσης υποδομών στην Ελλάδα:
1ο μάθημα: Σχεδιασμός, η ΕΤΕπ έχει επενδύσει σχεδόν 2δισ.ευρω τεχνική βοήθεια για να ωριμάσει οδικά έργα μέχρι το 2037. Θα πρέπει σημείωσε να είναι δυναμικός ο σχεδιασμός γιατί κάθε 5 περίπου χρόνια οι ανάγκες διαφοροποιούνται.
2ο μάθημα: Τα χρήματα δεν είναι το πρόβλημα, πρόβλημα αποτελεί η έλλειψη ωρίμανσης έργων. “Ρωτάμε γιατί αργούν τόσο πολύ οι μελέτες στην Ελλάδα αλλά δεν έχουμε λάβει απάντηση, όμως αυτές είναι που μπορούν να επιταχύνουν τα έργα. Πρέπει να είναι προτεραιότητα” υπογράμμισε ο κ.Καλτσάς.
3ο μάθημα: Το μοντέλο της όποιας ελληνικής κυβέρνησης για τα μεγάλα έχει τελειώσει. Η Ελλάδα λόγω κρίσης δεν έχει πλέον την πολυτέλεια και πρέπει να είναι επιλεκτική, να χρηματοδοτεί και άλλα έργα πέρα από τους αυτοκινητόδρομους, ενώ ο ιδιωτικός τομέας θα πρέπει να ανεβάσει την χρηματοδότηση του σημαντικά πάνω από το 10% που είναι σήμερα. Για παράδειγμα ο κ.Καλτσάς είπε πως υπάρχει χρηματοδότηση για μουσεία έχει αποδειχθεί πολλή αποδοτική και η χώρα μας που έχει έχει τέτοια πολιτιστική κληρονομιά θα πρέπει να το δει με ποιο ευρεία ματιά.
Πηγή: Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com