Μία μεγάλη στιγμή ήταν σήμερα για την βόρεια Πελοπόννησο καθώς πριν από λίγο πραγματοποιήθηκε το δοκιμαστικό δρομολόγιο στο σιδηροδρομικό τμήμα «Κιάτο – Αίγιο», το οποίο εντάσσεται στο έργο: «Κατασκευή υπολειπόμενων έργων υποδομής, επιδομής, σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης, τηλεπικοινωνιών και ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεων σηράγγων για τη Νέα Σιδηροδρομική Γραμμή Κιάτο – Ροδοδάφνη».
Στο πρώτο αυτό δοκιμαστικό δρομολόγιο επιβάτης ήταν ο Υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείο Θάνος Βούρδας, ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών και υποψήφιος Περιφερειάρχης Γιώργος Δέδες, ανώτατα στελέχη του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ, της ΕΕΣΣΤΥ, της κατασκευάστριας εταιρείας ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ, τοπικοί βουλευτές και φορείς και πλήθος κόσμου.
Η νέα γραμμή είναι έτοιμη κατασκευαστικά όμως, όπως είχε γράψει το ypodomes.com από την προηγούμενη εβδομάδα, το θέμα της σηματοδότησης είναι αυτό που φρενάρει προσωρινά την λειτουργία της γραμμής που σύμφωνα με δηλώσεις σιδηροδρομικών στελεχών τοποθετείται μέχρι το τέλος καλοκαιριού.
Ένα άλλο ζήτημα που προκύπτει είναι πως θα λειτουργήσει η γραμμή, ως προαστιακή ή ως ένα υπεραστικό δρομολόγιο καθώς το νέο τμήμα από το Κιάτο μέχρι το Αίγιο δεν διαθέτει ηλεκτροκίνηση. Τα ίδια στελέχη σημείωσαν στο ypodomes.com πως αυτή την εποχή σε συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, εξετάζονται διαφορετικά σενάρια για την λειτουργία. Ένα σενάριο είναι η δρομολόγηση τρένου από την Αθήνα μέχρι το Αίγιο αποκλειστικά με ντιζελοκίνητα τρένα, ένα δεύτερο η μετεπιβίβαση από το τρένο του Προαστιακού (που είναι ηλεκτροκίνητο) σε ντιζελοκίνητο τρένο στο Κιάτο και ένα τρίτο που περιλαμβάνει ημερήσιο συνδυασμό δρομολογίων αποκλειστικά ντιζελοκίνητων τρένων και εκείνων με μετεπιβίβαση.
Όπως τόνισε χαρακτηριστικά ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Σπίρτζης, «Εκτός από τον οδικό αποκλεισμό της Δυτικής Ελλάδος, αίρουμε και το σιδηροδρομικό αποκλεισμό». Και πρόσθεσε: «Σήμερα είναι το πρώτο δοκιμαστικό δρομολόγιο από το Κιάτο μέχρι τη Ροδοδάφνη. Επομένως θα ενταχθεί στα δρομολόγια του προαστιακού κανονικά και το Αίγιο». Ο Υπουργός ανακοίνωσε ότι «Μετά το Πάσχα θα υπογραφεί η σύμβαση για την ηλεκτροκίνηση του Κιάτο – Ροδοδάφνη, με χρονοδιάγραμμα 1,5 χρόνο, ενώ αμέσως μετά το Πάσχα υπογράφεται και το τμήμα του προαστιακού για τη σύνδεση του Λουτρακίου. Πιστεύω, ότι το μεγάλο έργο της σιδηροδρομικής υποδομής της χώρας είναι το πιο σημαντικό και πρέπει να το υλοποιήσουμε. Και το υλοποιούμε με πολύ γρήγορους ρυθμούς. Σας καλούμε λοιπόν, πολύ σύντομα, στον επόμενο σταθμό από το Αίγιο, στο επόμενο έργο, που θα είναι η σύνδεση, η δοκιμαστική λειτουργία της γραμμής Αθήνα – Θεσσαλονίκη, με ηλεκτροκίνηση». Ο κ. Σπίρτζης υπογράμμισε ακόμη, ότι στον άμεσο σχεδιασμό του Υπουργείου είναι η ανάταξη και συντήρηση του παλιού σιδηροδρομικού δικτύου σε όλη την Ελλάδα σε αντίθεση με τις πολιτικές δυνάμεις του παρελθόντος, οι οποίες τις είχαν αφήσει στο περιθώριο: «Η γραμμή του Ναυπλίου, η παλιά γραμμή της Πελοποννήσου, η γραμμή της Στερεάς Ελλάδας, η γραμμή των Τεμπών και όσες γραμμές ήταν μετρικές, όπως γνωρίζετε θεσμικά πλέον μπορούμε να τις αξιοποιήσουμε, γιατί από την προηγούμενη κυβέρνηση βρήκαμε απαγόρευση της χρήσης τους. Σε πάρα πολλά σημεία γίνεται ανάταξη και συντήρηση αυτού του παλιού δικτύου και θα μπουν, σε συνεργασία με την Τοπική και την Περιφερειακή αυτοδιοίκηση, τουριστικά και επιβατικά δρομολόγια».
Ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών και Μεταφορών κ. Θάνος Βούρδας, δήλωσε σχετικά: «Νομίζω ότι είναι μία πολύ σημαντική στιγμή για το σιδηρόδρομο. Ο σιδηρόδρομος ξαναέρχεται στην Πελοπόννησο. Σήμερα έγινε το πρώτο βήμα, το δοκιμαστικό. Αυτό που σε μένα προσωπικά έλεγαν το 2015, ότι «15 χρόνια το ακούμε και δεν γίνεται»… Και όμως γίνεται! Και για μένα προσωπικά, νομίζω πολύ περισσότερο για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, 150 χρόνια μετά την ίδρυση του, είναι μία πολύ σημαντική στιγμή. Συνεχίζουμε όμως. Έχουμε σε εξέλιξη τις εργολαβίες μέχρι το Ρίο. Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα βγαίνει η εργολαβία από το Ρίο μέχρι το λιμάνι της Πάτρας. Νομίζω ότι ξαναμπήκε ο σιδηρόδρομος στον βασικό πυρήνα της αναπτυξιακής προσπάθειας της χώρας».
Ο Γενικός Γραμματέας Υποδομών κ. Γιώργος Δέδες τόνισε από την πλευρά του, ότι η σημερινή μέρα «είναι σημαντική και για την Κορινθία, αλλά και για τη Βορειοδυτική Πελοπόννησο. Όπως ανέφερε και ο Υπουργός είναι στην ολοκλήρωσή της και ξεκινούν τα δρομολόγια σε λίγες ημέρες στο Κόρινθος Αίγιο, στο Κιάτο – Αίγιο. Και ταυτόχρονα, μετά την έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο της Σύμβασης για τον προαστιακό του Λουτρακίου, θα έχουμε πολύ σύντομα την εκκίνηση αυτού του πολυαναμενόμενου έργου. Οι θετικές εξελίξεις λοιπόν θα συνεχιστούν και στο επόμενο διάστημα χάριν στις πολιτικές που έχει ανοίξει εδώ και πάρα πολύ καιρό ο Υπουργός και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών».
Η νέα διπλή γραμμή με τη λειτουργία της αναμένεται να δώσει αναπτυξιακή ώθηση σε όλο το παραλιακό μέτωπο στη βόρεια Πελοπόννησο, ενώ φέρνει το σύγχρονο τρένο μόλις 35χλμ από την πόλη και το λιμάνι της Πάτρας.
Η ολοκλήρωση των έργων στο τμήμα θα γίνει με την εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης. Το έργο, προϋπολογισμού 68 εκατ. €, βρίσκεται στην τελική φάση δημοπράτησης. Εκτιμάται ότι η σύμβαση με τον ανάδοχο θα υπογραφεί εντός του Ιουνίου 2019. Η συμβατική διάρκεια κατασκευής ορίζεται σε 30 μήνες.
Αναφορικά με τα επόμενα βήματα, όπως ανέφερε ο Γ.Γ. του Υπουργείου ΥΠΟΜΕ, υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και αναμένεται η δημοπράτηση για τα επόμενα τμήματα από το Αίγιο μέχρι την πόλη και το λιμάνι της Πάτρας με 3 ξεχωριστούς διαγωνισμούς.
ΤΟ ΕΡΓΟ ΚΙΑΤΟ-ΑΙΓΙΟ
Το έργο αφορά το τμήμα σιδηροδρομικής γραμμής μήκους 72 χλμ, που κατασκευάσθηκε σε συνέχεια του τμήματος Κόρινθος – Κιάτο, που βρίσκεται σήμερα σε κανονική λειτουργία. Το νέο έργο περιλαμβάνει τρεις νέους Σταθμούς σε Ξυλόκαστρο, Ακράτα και Αίγιο και έξι Στάσεις σε Διμηνιό, Λυκοποριά, Λυγιά, Παραλία Πλατάνου, Διακοπτό και Ελίκη.
Η ΕΡΓΟΣΕ ολοκλήρωσε την κατασκευή νέας σύγχρονης υποδομής που περιλαμβάνει 6 σήραγγες συνολικού μήκους 11 χιλμ, 8 σήραγγες διαφυγής συνολικού μήκους 1.700μ., 19 Σιδηροδρομικές Γέφυρες, 63 Κάτω Διαβάσεις και 10 Άνω Διαβάσεις και που επιτρέπει την ανάπτυξη υψηλών ταχυτήτων τραίνου (άνω των 200 χλμ/ω).
Σημειολογικά, το συγκεκριμένο δρομολόγιο θα είναι το πρώτο, μετά από οκτώ χρόνια αναστολής της κυκλοφορίας τραίνων στο εν λόγω τμήμα και σίγουρα με τη δρομολόγηση τραίνων στο εγγύς μέλλον, θα συμβάλει στην βελτίωση της καθημερινότητας των κατοίκων της Βόρειας Πελοποννήσου.
Το έργο εντάσσεται στο ευρύτερο έργο της ολοκλήρωσης του άξονα ΑΘΗΝΑ (ΣΚΑ ) – ΠΑΤΡΑ / Τμήμα Κιάτο – Πάτρα, που περιλαμβάνει την νέα, σύγχρονη διπλή ηλεκτροκινούμενη σιδηροδρομική γραμμή υψηλών ταχυτήτων.
Έτσι, θα υλοποιηθεί η σταδιακή αντικατάσταση της παλαιάς μονής γραμμής μετρικού εύρους και χαμηλών ποιοτικών χαρακτηριστικών με νέα διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή κανονικού εύρους με σύγχρονα συστήματα σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης και τηλεπικοινωνιών καθώς και σύστημα ραδιοκάλυψης (GSM-R).
Με την ολοκλήρωση της γραμμής θα επιτευχθούν μειωμένοι χρόνοι διαδρομής και αναβαθμισμένες υπηρεσίες άνεσης και ασφάλειας κυκλοφορίας.
Συνοπτικά, όσον αφορά τα έργα στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο, μήκους 72 χλμ:
Έχουν ολοκληρωθεί τα έργα υποδομής (σήραγγες, γέφυρες, χωματουργικές εργασίες) και έχουν κατασκευαστεί οι σταθμοί και στάσεις του τμήματος. Ολοκληρώθηκε στο πλαίσιο εργολαβίας, προϋπολογισμού 227 εκατ. €, η κατασκευή επιδομής της γραμμής. Οι εργασίες υποδομής – επιδομής ολοκληρώθηκαν τον Απρίλιο 2019, και είναι πλέον δυνατή η κυκλοφορία συρμών στη νέα διπλή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα αυτό.
Συνεχίζονται οι εργασίες εγκατάστασης συστήματος σύγχρονης σηματοδότησης, που θα ολοκληρωθούν έως το τέλος 2019.
Τα έργα κατασκευής της νέας γραμμής συγχρηματοδοτούνται από προγράμματα των Γ’, Δ’ και Ε’ Προγραμματικών Περιόδων (Ταμείο Συνοχής 2000-2006, Ε.Π.Ε.Π. 2007-2013 και Ε.Π. Υ.ΜΕ.ΠΕΡ.Α.Α. 2014-2020).
Πηγή: Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com