Για ένα πρόγραμμα καλά μελετημένο, που χαρακτηρίζεται από μέτρο, ορθολογισμό και ειλικρίνεια χωρίς μεγαλόστομες εξαγγελίες έργων που ούτε έχουν μελετηθεί, ούτε έχουν κοστολογηθεί μίλησε χθες στην παρουσίαση του προγράμματος υποδομών ο Κώστας Καραμανλής, τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών της ΝΔ.
Ξεκινώντας την ομιλία του επεσήμανε πως “οι πόροι είναι πλέον εξαιρετικά περιορισμένοι. Αυτό σημαίνει ότι χρειαζόμαστε έναν μελετημένο στρατηγικό σχεδιασμό για τα μεγάλα έργα υποδομής της επόμενης 10ετίας και προσοχή στις δεσμεύσεις που αναλαμβάνουμε. Κανένα έργο χωρίς μελέτη σκοπιμότητας και βιωσιμότητας από ανεξάρτητο φορέα. Βέβαια, αυτά δεν είναι εύκολα πράγματα για άλλες παρατάξεις, βλέπετε έχουν πολιτικό κόστος! Πρέπει, όμως, κάποτε ο πολιτικός κόσμος να σοβαρευτεί και να είναι μετρημένος στις υποσχέσεις του. Στη Νέα Δημοκρατία, τα έργα δεν τα βλέπουμε ως εργαλεία υφαρπαγής ψήφων. Τα βλέπουμε ως εργαλεία ανάπτυξης. Πρωτογενώς, γιατί δημιουργούν χιλιάδες θέσεις εργασίας. Άμεσα και έμμεσα”.
Όπως υπογράμμισε ο κ.Καραμανλής «είναι η ώρα, λοιπόν, να ετοιμάσουμε την νέα γενιά έργων της επόμενης 10ετίας που έχει ανάγκη η πατρίδα μας. Με σχέδιο και συνοχή, όπως το 2004-2009 όταν άλλαξε ο σχεδιασμός του οδικού και σιδηροδρομικού χάρτη της χώρας. Η χώρα χρειάζεται ένα «Εθνικό Σχέδιο Διαχείρισης Φυσικών Πόρων κι Ανάπτυξης Υποδομών» σε επίπεδο κεντρικής κυβέρνησης και ακολούθως σε επίπεδο Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Πρέπει να απαντήσουμε σήμερα και σε μια καίρια ερώτηση: Ποιος έχει την ευθύνη για τον σχεδιασμό των εθνικής σημασίας έργων υποδομής; Ο Υπουργός; Ο Περιφερειάρχης; Ο Δήμαρχος; Όλοι μαζί; Ποιος ιεραρχεί και με ποια κριτήρια ώστε ο ορθολογισμός να επικρατήσει της μικροπολιτικής; Νομίζω ότι όλοι εδώ σ’αυτήν την αίθουσα γνωρίζουν την απάντηση. Σε μια Ελλάδα που παλεύει να βγει από την κρίση, ο σοβαρός και τεκμηριωμένος σχεδιασμός είναι απαραίτητος όσο ποτέ άλλοτε. Καλό, λοιπόν, θα είναι, όλοι φυσικά να ακούγονται αλλά ο κεντρικός σχεδιασμός μεγάλων έργων υποδομής να υπάγεται στο Πρωθυπουργικό Γραφείο».
Για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ήταν σαφής: «η αλήθεια, λοιπόν, είναι ότι αυτά τα 4 χρόνια δεν έχει ξεκινήσει κανένα μεγάλο έργο Υποδομής! Ούτε ένα! Και το μόνο έργο που έχει έστω συμβασιοποιηθεί, μόλις πριν λίγες ημέρες, είναι το Αεροδρόμιο στο Καστέλι. Ένα έργο που ο σχεδιασμός του είχε ξεκινήσει πριν πολλά χρόνια. Ο ΒΟΑΚ καρκινοβατεί, το Πάτρα – Πύργος κατατμήθηκε και έμεινε χρόνια πίσω, ενώ είχε έτοιμη χρηματοδότηση και ήταν έτοιμο να ξεκινήσει ως ενιαίο έργο από την κυβέρνηση Σαμαρά».
Ο κ.Καραμανλής σημείωσε ότι ο ν.4412/2016 θα παραμείνει: «ξεκαθαρίζουμε πως δεν θα αλλάξουμε τον Νόμο Δημοσίων Συμβάσεων, τον 4412. Το μόνο εύκολο για κάθε νέα κυβέρνηση είναι να εξαγγέλλει νέα νομοθετικά πλαίσια κάτι που θα δημιουργούσε σύγχυση στην αγορά, ανασφάλεια και μεγάλες καθυστερήσεις. Γι’ αυτό και εμείς φέρνουμε αλλαγές και βελτιώσεις στο υπάρχον θεσμικό πλαίσιο».
Στη συνέχεια πρότεινε νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως τις «Πληρωμές Διαθεσιμότητας» [«availability payments»] και τις «καλά σχεδιασμένες Συμβάσεις Παραχώρησης» που έχουν ανταποδοτικότητα ενώ μίλησε για ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο, το λεγόμενο Unsolicited Proposals ή «Προτάσεις Καινοτομίας» κάτι που εφαρμόζεται σε αρκετές χώρες της Ε.Ε.. Ξεκινά με την πρωτοβουλία του Επενδυτή με μια ιδέα και μια μελέτη. Παραδίδει στις Υπηρεσίες του Υπουργείου τη μελέτη με πλήρη κοστολόγηση, χρηματοδότηση, χρονοδιάγραμμα, εκμετάλλευση. Κατόπιν, η Υπηρεσία την αξιολογεί και μπορεί να κάνει 2 διαγωνιστικές διαδικασίες: Εάν κρίνει ότι η μελέτη είναι τεχνικά καλή και πλήρης κάνει ανοικτό διαγωνισμό. Αντίθετα, εάν η Υπηρεσία κρίνει ότι η ιδέα είναι καλή και το έργο βιώσιμο, αλλά η μελέτη δεν είναι πλήρης τεχνικά, τότε θέτει σε δημόσια διαβούλευση την παραδοτέα μελέτη».
Μάλιστα ο τομεάρχης Υποδομών έδωσε σαν παράδειγμα το χώρο του παλιού αεροδρομίου στο Ηράκλειο «θα μπορούσε να εφαρμοστεί η πρόταση των Unsolicited Proposals στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, το οποίο – όπως όλοι γνωρίζουμε – θα αντικατασταθεί στο άμεσο μέλλον από τη λειτουργία του αεροδρομίου στο Καστέλι.
Στη συνέχεια μίλησε για την δημιουργία βάσης δεδομένων για τις υποδομές: «Σχεδιάζουμε, τη δημιουργία ψηφιακού «Εθνικού Μητρώου Υποδομών». Δηλαδή μιας ενιαίας βάσης δεδομένων, που θα περιλαμβάνει όλα τα έργα Υποδομής της χώρας και ποιος φορέας είναι αρμόδιος για τον τακτικό έλεγχο και τη συντήρησή τους. Όλα τα έργα Υποδομών θα έχουν έναν μοναδιαίο αριθμό για να τελειώνει το πρόβλημα με το μπαλάκι των ευθυνών. Άλλη καινοτομία: η επίβλεψη Δημοσίων Έργων και Μελετών – όπου δεν επαρκεί ο αριθμός των δημοσίων υπαλλήλων Επιβλεπόντων Μηχανικών – θα γίνεται από πιστοποιημένες ιδιωτικές εταιρείες, με κριτήρια και με ηλεκτρονικό διαγωνισμό τη γενική εποπτεία κι ευθύνη του οποίου θα έχει η κεντρική διοίκηση. Έτσι θα έχουμε καλύτερο ποιοτικό αποτέλεσμα, κέρδος χρόνου, περισσότερη διαφάνεια, μείωση της κλίμακας εκπτώσεων, αλλά και θα «ελευθερωθούν» εργατοώρες από τις υπηρεσίες του ελληνικού δημοσίου.
Επίσης: θα υλοποιήσουμε μικρές θεσμικές προσθήκες αξιολόγησης, όπως το Βαθμολόγιο έργων που εφαρμόζεται σε αρκετές χώρες της Ε.Ε.. Το κάθε έργο ή μελέτη θα βαθμολογείται, με συγκεκριμένα ποιοτικά κριτήρια. Ο βαθμός θα αναρτάται διαδικτυακά στο ΕΣΗΔΗΣ και θα προσμετράται -με ειδικό συντελεστή– στη βαθμολογία του εργολάβου ή του μελετητή σε κάθε επόμενο διαγωνισμό. Έτσι θα επιβραβεύονται όσοι που υλοποιούν τα έργα τους εντός χρονοδιαγράμματος, χωρίς οικονομικές υπερβάσεις και με άριστο αποτέλεσμα.
Παράλληλα, θα γίνεται τακτική επικαιροποίηση των τιμολογίων, ώστε οι συμμετέχοντες να καλούνται να υποβάλουν οικονομικές προσφορές με βάση τιμολόγια που αντανακλούν τις πραγματικές τιμές αγοράς.
Επίσης, σημαντική θέση στο σχεδιασμό μας έχει και η συντήρηση των οδικών, σιδηροδρομικών και άλλων έργων Υποδομής. Οι καλά συντηρημένες Υποδομές, σε συνδυασμό με την ολοκλήρωση των υφιστάμενων οδικών και σιδηροδρομικών έργων και με την ανάπτυξη των logistics, μπορεί να αναβαθμίσει την εικόνα της χώρας και την οικονομική της κατάσταση.
Πηγή: Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com