Παρουσιάζεται σήμερα σε το νέο business plan της ΔΕΗ, το οποίο φιλοδοξεί να οδηγήσει την Επιχείρηση σε μία νέα εποχή, μακριά από τις στενωπούς του παρελθόντος, παρέχοντας παράλληλα έναν οδικό χάρτη για την πλήρη απολιγνιτοποίηση της ηλεκτροπαραγωγής τα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει ήδη γνωστά, πρόθεση της ΔΕΗ είναι η απόσυρση του συνόλου των υφιστάμενων λιγνιτικών μονάδων εντός της προσεχούς τετραετίας αρχής γενομένης από το Αμύνταιο (μονάδες Αμύνταιο 1 και 2, συνολικής ισχύος 550 MW) το 2020, συνεχίζοντας με την Καρδιά (μονάδες Καρδιά 2 και 3, συνολικής ισχύος 560 MW) το 2021, μετέπειτα την Μεγαλόπολη και τον Άγιο Δημήτριο (μονάδa Μεγαλόπολη 3, ισχύος 250 MW και μονάδες Άγιος Δημήτριος 1-4, συνολικής ισχύος 1,1 GW) το 2022, με την αυλαία να πέφτει για τις τελευταίες λιγνιτικές μονάδες του συστήματος, Μεγαλόπολη 4 (260 MW), Μελίτη (290 MW) και Άγιος Δημήτριος 5 (340 MW) 5, το 2023. Μοναδική εξαίρεση στον παραπάνω σχεδιασμό θα αποτελέσει η λιγνιτική μονάδα Πτολτεμαΐδα 5, που θα προστεθεί στο σύστημα το 2021.
Υπενθυμίζεται ότι η κατασκευή της Πτολεμαΐδα 5 βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε πλήρη εξέλιξη και υπολογίζεται ότι θα ολοκληρωθεί εντός του 2020, οπότε και θα εισέλθει σε δοκιμαστική λειτουργία.
Ωστόσο, η νέα μονάδα, που αποτελεί μία τεράστια επένδυση ύψους 1,4 δισ. ευρώ, έχει έρθει αντιμέτωπη με ένα αβέβαιο μέλλον -τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τις παρούσες προδιαγραφές λειτουργίας της- με το σενάριο που εξετάζεται να είναι η μετατροπή της για χρήση διαφορετικού καυσίμου (πιθανόν το φυσικό αέριο) με ορίζοντα το 2028, οπότε και θα έχει δρομολογηθεί η πλήρης απολιγνιτοποίηση, σύμφωνα με το νέο ΕΣΕΚ.
Σημαντική εξέλιξη πάντως είναι ότι με βάση το νέο σχεδιασμό της ΔΕΗ, δημιουργείται ένα σημαντικό κενό της τάξης των 3,35 GW στην ηλεκτροπαραγωγή αφήνοντας περιθώρια τόσο στην ίδια την Επιχείρηση να αναπτύξει το «πράσινο» χαρτοφυλάκιό της -το οποίο εν συγκρίσει με το μέγεθός της σήμερα είναι αρκετά ισχνό- όσο και στους ιδιώτες επενδυτές οι οποίοι έχουν ήδη δρομολογήσει τη «νέα γενιά» μονάδων φυσικού αερίου, που θα αποτελέσουν τη «γέφυρα» μεταξύ των ορυκτών καυσίμων που φεύγουν οριστικά από το μείγμα και των ΑΠΕ που αντιθέτως, έρχονται για να μείνουν.
Πηγή: ypodomes.com