Το 2019 φεύγοντας αυτό που μπορεί να διεκδικήσει ως τίτλο είναι η «χρονιά αμηχανίας». Τα πολλα έργα που περίμενε ο τεχνικός κόσμος δεν έχουν τρέξει. Όχι ότι δεν υπήρξε κινητικότητα, αλλά σίγουρα όχι η αναμενόμενη. Η εκλογική αναμέτρηση του Ιουλίου έφερε νέο αέρα ενώ το μπλοκάρισμα εκατοντάδων έργων λόγω της υπόθεσης του καρτέλ δημιούργησαν ένα δύσκολο κλίμα. Μέσα σε αυτό το έτος είδαμε πολλά, ακούσαμε πολλά και βέβαια τα καταγράψαμε στιγμή προς στιγμή για να ενημερωθείτε με συνέπεια, χωρίς κραυγές. Σε αυτό το ανασκοπικό άρθρο θα δούμε ποια νέα μεγάλα έργα δημοπρατήθηκαν, ποια έφτασαν να υπογραφούν, ποια έργα ολοκληρώθηκαν και ποια projects πάγωσαν ή ακυρώθηκαν. Είστε έτοιμοι;
ΤΑ ΝΕΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΔΗΜΟΠΡΑΤΗΘΗΚΑΝ
Τα σημαντικότερα έργα που είδαμε να προκηρύσσονται μέσα στη χρονιά ήταν έργα-ΣΔΙΤ. Πιο συγκεκριμένα αναφερόμαστε στο μεγάλο οδικό έργο-ΣΔΙΤ Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη με 312εκατ.ευρώ που συγκέντρωσε το ενδιαφέρον όλων των μεγάλων ομίλων, στο κτιριακό έργο-ΣΔΙΤ φοιτητικών εστιών στην Κρήτη με 255εκατ.ευρώ, οι σχολικές μονάδες στα Χανιά με 50εκατ.ευρώ, το Κέντρο Έρευνας της Ακαδημίας Αθηνών με 89εκατ.ευρώ και
Με 20εκατ.ευρώ είχαμε τα έργα βελτίωσης του άξονα Πύργος-Καλό Νερό. Τον Μάρτιο προκηρύχθηκε το έργο για Εμπορευματικό Κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο γνωστό και ως «Θριάσιο 2». Έχει πάρει συνεχόμενες παρατάσεις με την πιο πρόσφατη για τον Ιανουάριο. Τον ίδιο μήνα και η Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων στη Χερσόνησο Ηρακλείου.
Τον Απρίλιο προκηρύσσεται η αστική ανάπλαση της περιοχής του Αγίου Διονυσίου στον Πειραιά. Η σύμβαση θα υπογραφεί τον Ιανουάριο στην ΤΕΚΑΛ. Τον Μάιο έχουμε το έργο αποχέτευσης και Βιολογικού στην Ερέτρια με 15,29εκατ.ευρώ. Ο μήνας κλείνει με τις προκηρύξεις των έργων αποχέτευσης στην Ορεστιάδα (12,6εκατ.ευρώ), αντιπλημμυρικού έργου στον Ασπρόπυργο (10,2εκατ) και κτιριακών έργων στα Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (28εκατ.ευρώ) και Μυτιλήνης (13εκατ.).
Τον Ιούνιο προκηρύσσεται το έργο ολοκλήρωσης υποδομών της Ποντοκώμης Κοζάνης με 24εκατ.ευρώ, το έργο προμήθειας 750 αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και δύο έργα αποκατάστασης οδοστρώματος στην Εγνατία Οδό με 22,4εκατ.ευρώ. Το δεύτερο έργο ακυρώθηκε.
Τον Ιούλιο βγαίνει στον αέρα το έργο των πρόδρομων εργασιών του Μετρό Θεσσαλονίκης στα δυτικά το οποίο τελικά πραγματοποιήθηκε με 2 παρατάσεις. Τον ίδιο μήνα δημοπρατείται η διπλή οδική σύνδεση Λευκάδας-Αμβρακίας Οδού με 48εκατ.ευρώ.
Τον Αύγουστο προκηρύσσονται τα έργα: αντικατάστασης δικτύου ύδρευσης στα Τρίκαλα με 15εκατ.ευρώ, αντιπλημμυρικής προστασίας στο Ρέμα Εσχατιάς στη Δυτική Αθήνα με 86εκατ.ευρώ. Ο Σεπτέμβριος έρχεται και φεύγει άνυδρος.
Τον Οκτώβριο προκηρύσσονται τα έργα διευθέτησης του Ρέματος Καναπίτσας στο Μενίδι με 23,5εκατ.ευρώ, η οδική παραλιακή σύνδεση Λάρισας-Μαγνησίας με 15εκατ. και η Παράκαμψη Πυθαγορείου-Χώρας στη Σάμο με 17,4εκατ.ευρώ.
Τον Νοέμβριο βγαίνουν στον αέρα τα οδικά έργα τμήματος της Ε.Ο. Λαρίσης-Τρικάλων με 23,45εκατ.ευρώ και Καρδίτσα-Δέλτα με 32εκατ.ευρώ. Επίσης το έργο ύδρευσης στη Θέρμη με 10,5εκατ.ευρώ και η ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Κρήτης με 1,68δις.ευρώ.
Ο Δεκέμβριος ήταν αρκετά δραστήριος και έχουμε την προκήρυξη των έργων: Μονάδα Απορριμμάτων Ζακύνθου με 15,3εκατ.ευρώ, το «ορφανό χιλιόμετρο» της Ε.Ο. Θεσσαλονίκης-Ποτίδαιας με 9,6εκατ.ευρώ., η εργολαβία-σκούπα Θέρμη-Γαλάτιστα με 29εκατ.ευρώ, το έργο αποχέτευσης στο Σταυρό Χανίων με 11εκατ.ευρώ.
ΤΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΣΥΜΒΑΣΙΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ
Αρχές της χρονιάς δημοπρατήθηκε η εργολαβία-σκούπα για τον Περιφερειακό Κατερίνης, τον Οκτώβριο συμβασιοποιήθηκε με ανάδοχη την κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ-ΠΕΤΡΗΣ. Το ίδιο συνέβη για την υπογειοποίηση της οδού Πατριάρχου Κωνσταντίνου στη Νέα Φιλαδέλφεια που υπεγράφη στην ΙΝΤΡΑΚΑΤ.
Στα έργα που υπογράφηκαν ή ξεκίνησαν μέσα στο 2019, ξεχωρίζουν φυσικά δύο μεγάλα έργα: το πρώτο είναι για το νότιο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Ε65, Λαμία-Ξυνιάδα και το δεύτερο για το νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου. Το πρώτο έχει τρέξει αρκετά και αναμένεται να ολοκληρωθεί πλήρως στα τέλη του 2021. Στο δεύτερο η σύμβαση παραχώρησης υπεγράφη στις 21 Φεβρουαρίου, όμως μέσα στο έτος περιοριστήκαμε σε κάποιες πρόδρομες εργασίες λόγω γραφειοκρατικών διαδικασιών. Οι κύριες εργασίες θα ξεκινήσουν εντός του 2020.
Τον Ιανουάριο έχουμε την υπογραφή για την Μονάδα Απορριμμάτων Αλεξανδρούπολης που θα εξυπηρετεί όλο τον Έβρο. Ακολούθησε το έργο αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής σύνδεσης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης με την Ειδομένη.
Ο Απρίλιος ήταν ο επόμενος δραστήριος μήνας. Υπογράφονται αντιπλημμυρικά έργα σε Χαμοστέρνα, Ταύρο, Μοσχάτο και Ρέντη, η οδική παράκαμψη Συκεώνας στη Λάρισα, το έργο αποχέτευσης σε οικισμούς της Πάτας και 4 εργολαβίες του Πάτρα-Πύργος από το Μιντιλόγλι μέχρι τη Βάρδα.
Ο Μάιος επίσης με αρκετές υπογραφές: Για το έργο αποκατάστασης στο λιμάνι της Κω, επισκευής κτιρίων στο πρώην 401 στρατιωτικό νοσοκομείο, ανάπλασης τετραγώνου με χώρο στάθμευσης στη Νέα Ιωνία, αποχέτευση στο Χορτιάτη.
Τον Ιούνιο έχουμε συμβάσεις για την δημιουργία της Τεχνόπολης ΙΑΣΩΝ στο Βόλο, τις νέα διπλή σιδηροδρομική γέφυρα στο Γαλλικό Ποταμό, το έργο ηλεκτροκίνησης στο σιδηροδρομικό τμήμα Ισθμός-Λουτράκι και την ανακατασκευή της οδού Σ.Νιάρχου στα Ιωάννινα. Επίσης ξεχωρίζει η υπογραφή των συμβάσεων υδρογονανθράκων για τα οικόπεδα της Κρήτης με ΕΛΠΕ – Total – ExxonMobil.
Στη συνέχεια λόγω εκλογών υπάρχει μία παύση στη δραστηριότητα υπογραφής συμβάσεων και θα πρέπει να περιμένουμε μέχρι τον Σεπτέμβριο για να δούμε υπογραφές για έργα άνω των 10εκατ.ευρώ.
Ξεκινάμε με δύο κτιριακά έργα για τα Πανεπιστήμια Κομοτηνής και Αλεξανδρούπολης (το δεύτερο τον Οκτώβριο). Ακολουθούν τα έργα βελτίωσης του λιμένα Κολυμβαρίου στα Χανιά και της οδικής σύνδεσης Ηγουμενίτσας-Εγνατίας Οδού και το έργο αποπεράτωσης του Εθνικού Ωδείου στην Αθήνα.
Τον Οκτώβριο ξεχωρίζει το έργο του διασυνδετήριου αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB) και έχουμε υπογραφές για το έργο ολοκλήρωσης του Α/Κ 16 της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης που την ενώνει με τον ΠΑΘΕ, την κατασκευή διυλιστηρίου στις Σέρρες και τη μονάδα απορριμμάτων στο Αμάρι Ρεθύμνου. Τον ίδιο μήνα ξεκινά και το μεγάλο έργο της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής στον Άγιο Νικόλαο Βοιωτίας.
Τον Νοέμβριο υπογράφεται αποχετευτικό έργο στη Σίφνο και τον Δεκέμβριο η υπογειοποίηση της Π.Κωνσταντίνου στη Νέα Φιλαδέλφεια. Επίσης τον Δεκέμβριο ξεκίνησε επίσημα η κατασκευή του Ωνάσειου Εθνικού Μεταμοσχευτικού Κέντρου, του μεγαλύτερου κτιριακού έργου για φέτος.
ΤΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΗΚΑΝ
Τα έργα που ολοκληρώθηκαν μέσα στο 2019 είναι ομολογουμένως λίγα. Έργο στρατηγικής σημασίας για τις μεταφορές της χώρας είναι η ολοκλήρωση των έργων για τη διπλή σιδηροδρομική γραμμή Αθήνα-Θεσσαλονίκη, στο τελευταίο τμήμα Τιθορέα-Δομοκός. Η λειτουργία του αναμενόταν εδώ και χρόνια και αλλάζει το τοπίο των μεταφορών της χώρας και όλης της Νότιο-Ανατολικής Ευρώπης λόγω της γεω-στρατηγικής θέσης της γραμμής.
Ξεχωρίζει το πολύ σημαντικό έργο της επέκτασης του διαδρόμου προσαπογείωσης 10-28 στο Αεροδρόμιο Μακεδονία που δίνει άλλες δυνατότητες στη Θεσσαλονίκη και ευρύτερα στην Κεντρική Μακεδονία. Εξίσου σημαντικό, το έργο ολοκλήρωσης του Προβλήτα ΙΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά που δίνει μεγάλες προοπτικές στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων προς την Ευρώπη. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι και τα τρία αυτά έργα είναι υποψήφια για το ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ του ypodomes.com.
Σημαντικά έργα που ολοκληρώθηκαν ήταν οι δύο μονάδες επεξεργασίας απορριμμάτων σε Ήπειρο και Σέρρες που λύνουν το πρόβλημα όχι μόνο των Νομών τους αλλά και των ευρύτερων περιοχών. Είναι μετά την Κοζάνη οι δύο νέες μονάδες που διαθέτει η χώρα.
Σημαντικό ενεργειακό έργο που ολοκληρώθηκε ήταν το Αιολικό Πάρκο Καφηρέα που αποτελεί το μεγάλυτερο έργο πράσινης ενέργειας της χώρας πλέον.
Στα υπόλοιπα, είχαμε την ολοκλήρωση του Πολιτιστικού Κέντρου Ηρακλείου, τμήματος του Περιφερειακού Λάρισας (Γέφυρα Πηνειού-Γεωργική Σχολή), του τμήματος Αγία Βαρβάρα-Απομαρμά στην Κρήτη και το νέο Γενικό Νοσοκομείο Λευκάδας.
Πηγή: ypodomes.com