Προκηρύχθηκαν οι διαγωνισμοί που αφορούν την εκπόνηση των μελετών για την αξιολόγηση των περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων (ESIA) καθώς και την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης για τα υπεράκτια και χερσαία τμήματα του έργου EastMed Pipeline (EastMed), με συνολικό κόστος 4,6 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ, ποσό με ΦΠΑ: 5,7 εκατ. ευρώ).
Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σημαντικό βήμα ωρίμανσης του στρατηγικού ενεργειακού έργου που, με την ολοκλήρωσή του, φέρνει τη φάση υλοποίησής του αισθητά πιο κοντά.
Οι διαδικασίες που δρομολογήθηκαν ήδη από το προηγούμενο διάστημα είναι εξίσου σημαντικές, όπως η αξιολόγηση για την προεπιλογή των ενδιαφερομένων με επόμενο στάδιο το Contract Notice, με την πρόσκληση των προεπιλεγέντων να υποβάλουν προσφορές σηματοδοτώντας την εκκίνηση των διαγωνιστικών διαδικασιών αλλά και ο διαγωνισμός για την λεπτομερή έρευνα και χαρτογράφηση του βυθού (του λεγόμενου Detailed Marine Survey ή DMS), για τον οποίο είχαν ήδη κατατεθεί εκδηλώσεις ενδιαφέροντος.
Οι μελέτες
Υπεράκτια τμήματα
Εκτίμηση περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων (Environmental Impact Assessment – ESIA) για την περιβαλλοντική αδειοδότηση και την υλοποίηση δραστηριοτήτων και την απόκτηση αδειών για την εγκατάσταση των ακόλουθων υπεράκτιων τμημάτων του EastMed:
– Από την ΝΑ Πελοπόννησο μέχρι την περιοχή Αθερινόλακκος (ΝΑ Κρήτη),
– Από τον Αθερινόλακκο έως την περιοχή Βασιλικός (Κύπρος),
– Από το Βασιλικό μέχρι το κοίτασμα φυσικού αερίου της Ανατολικής Μεσογείου.
Ενδεικτική διάμετρος αγωγών: 26″-28″ (υπόκεινται σε αξιολόγηση και επιβεβαίωση).
Ο σταθμός συμπαραγωγής ξηράς (CS) (Βασιλικό) και τα 2 μικρά παράκτια τμήματα αγωγών στην Κύπρο από καταφύγια μέχρι το CS (Βασιλικό) περιλαμβάνονται.
Χερσαία τμήματα
Εκτίμηση περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεων (Environmental Impact Assessment – ESIA) για την περιβαλλοντική αδειοδότηση και την υλοποίηση δραστηριοτήτων για την απόκτηση αδειών που απαιτούνται για την εγκατάσταση του χερσαίου τμήματος του EastMed:
– Τμήμα χερσαίων αγωγών μήκους περίπου 550 χλμ., Ξεκινώντας από το Φλωροβούνι (Θεσπρωτία) στα βορειοδυτικά της Ελλάδας μέχρι την ΝΑ της Πελοπόννησο, συμπεριλαμβανομένου ενός μικρού υπεράκτιου τμήματος μήκους περίπου. 17 χλμ. και 110 μ. μεγίστου βάθους που θα διασχίζει τον Πατραϊκό Κόλπο. Η ενδεικτική διάμετρος του αγωγού κυμαίνεται από 42 “-48” (υπόκεινται σε αξιολόγηση και επιβεβαίωση),
– Σταθμός συμπίεσης (CS) που θα βρίσκεται στον Αθερινόλακκο (ΝΑ Κρήτης) και τα κοντινά χερσαία τμήματα μεταξύ του σταθμού συμπίεσης του Αθερινόλακκου και του σημείου προσαιγιάλωσης.
Η προθεσμία παραλαβής των προσφορών ή των αιτήσεων συμμετοχής έχει οριστεί για τις 19 Ιουνίου.
Ξεχωριστές μελέτες θα προετοιμαστούν για κάθε χώρα (Ελλάδα, Κύπρος και Ισραήλ) και θα βασίζονται στις εθνικές νομοθεσίες, τις κανονιστικές διατάξεις της ΕΕ (για την Ελλάδα και την Κύπρο) και την EBRD, λαμβάνοντας υπόψη τα τεχνικά δεδομένα του FEED του έργου.
Οι υπηρεσίες περιλαμβάνουν υποστήριξη του φορέα υλοποίησης μέχρι το στάδιο της έγκρισης των περιβαλλοντικών όρων από τις Αρχές των εμπλεκόμενων κρατών.
Ο αγωγός EastMed
Με συνολικό μήκος 1.900 χλμ., εκ των οποίων τα 1.300 υποθαλάσσια, ο EastMed θα έχει ως σημείο εκκίνησης το κοίτασμα φυσικού αερίου στη Λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου. Με εκτιμώμενη δυναμικότητα 320-350 GWh/d, που θα μπορούσε να αγγίξει και τις 510 GWh/d, αναλόγως και των ευρημάτων ανοιχτά της Κρήτης από όπου και θα διέρχεται, ο EastMed αποτελεί ένα τεράστιο ενεργειακό project ενώ αναμένεται να είναι ο βαθύτερος και μακρύτερος υποθαλάσσιος αγωγός στον κόσμο (έως 1.370 μ. μεταξύ Πελοποννήσου και Κρήτης και 3.000 μ. μεταξύ Κρήτης και Κύπρου).
Όπως σκιαγραφείται και οπό το αντικείμενο τον μελετών που παρατίθενται παραπάνω, ο EastMed σε αδρές γραμμές, θα ακολουθήσει την εξής όδευση: Κοίτασμα Ανατολικής Μεσογείου-Κύπρος-Κρήτη-Πελοπόννησος-Δυτική Ελλάδα, όπου και θα συνδέεται με τον αγωγό Poseidon με κατεύθυνση τις Ιταλικές ακτές.
Φορέας υλοποίησης του έργου έχει οριστεί η IGI Poseidon S.A., εταιρεία αποτελούμενη ισομερώς από την ελληνική ΔΕΠΑ και την ιταλική Edison η οποία έχει αναλάβει επίσης την κατασκευή του προαναφερθέντα αγωγού Poseidon ο οποίος «ωριμάζει» αυτή την περίοδο, καθώς και τον αγωγό φυσικού αερίου IGB μεταξύ Ελλάδας και Βουλγαρίας που βρίσκεται πλέον σε κατασκευή.
Πηγή: Φίλιππος Παναγόπουλος-ypodomes.com