Ξεκινά σύντομα, και ως επίκεντρο της δραστηριότητας του project, η κατασκευή του υποθαλάσσιου τμήματος του Διαδριατικού Αγωγού φυσικού αερίου, TAP, το οποίο αποτελεί το τελευταίο και κρισιμότερο κομμάτι του παζλ, που θα σημάνει την ολοκλήρωση του ενεργειακού έργου.
Σύμφωνα με πληροφορίες της κοινοπραξίας, η κατασκευαστική πρόοδος του αγωγού αυτή τη στιγμή αγγίζει το 91% με την «καρδιά» του έργου πλέον να χτυπά στο «υγρό εργοτάξιο» της Αδριατικής Θάλασσας.
Εκεί θα δημιουργηθεί ο συνδετικός κρίκος μεταξύ του χερσαίου τμήματος του αγωγού, που διατρέχει την Ελλάδα και την Αλβανία -μήκους 765 χλμ.- και της Ιταλίας (με συνολικό μήκος όδευσης 8 χλμ.), στην Πούλια, στην περιοχή του Σαν Φόκα, όπου έχει ήδη δημιουργηθεί μικροσήραγγα 1,5 χλμ., εντός της οποίας θα προσαιγιαλώνεται ο αγωγός με κατεύθυνση το σημείο εισόδου για το εθνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου της γειτονικής χώρας.
Ανάδοχος του υποθαλάσσιου τμήματος του έργου είναι η Ιταλική Saipem η οποία έχει ξεκινήσει την εγκατάσταση των πρώτων σωλήνων, από την αλβανική πλευρά, από τον Μάρτιο του 2019.
Στο εν λόγω τμήμα του έργου θα απασχοληθούν περί τα 340 άτομα τα οποία θα επιβαίνουν στο ειδικό πλοίο της εταιρείας, ονόματι Castoro 6, αναλαμβάνοντας την τοποθέτηση των αγωγών σε βάθη που ξεπερνούν τα 800 μέτρα. Το υπεράκτιο μήκος του αγωγού ανέρχεται συνολικά σε 105 χλμ. εκ των οποίων τα 37 χλμ. υπάγονται στα χωρικά ύδατα της Αλβανίας, τα 25 χλμ. στα χωρικά ύδατα της Ιταλίας, ενώ τα υπολειπόμενα 43 χλμ. αποτελούν διεθνή ύδατα. Στο υπεράκτιο τμήμα θα χρησιμοποιηθούν περί τους 9.000 σωλήνες, συνολικού βάρους 100.000 τόνων.
Υπενθυμίζεται ότι το συνολικό κόστος κατασκευής του TAP ανέρχεται σε 4,5 δισ. ευρώ και αποτελεί Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος για την Ευρωπαϊκή Ένωση, εφόσον η πραγματοποίησή του συνιστά το πρώτο αποφασιστικό βήμα για την διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού της ευρωπαϊκής ηπείρου, που αποτελεί τον μεγαλύτερο εισαγωγέας φυσικού αερίου στον πλανήτη, έχοντας ως κύριο προμηθευτή τη Ρωσία.
Μόλις ολοκληρωθεί, στο σύνολό του, ο αγωγός θα έχει συνολικό μήκος 878 χλμ. (Ελλάδα 550 χλμ., Αλβανία 215 χλμ., Αδριατική Θάλασσα 105 χλμ. και Ιταλία 8 χλμ.).
Η αρχική μεταφορική ικανότητα του αγωγού ανέρχεται σε 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου τον χρόνο με πρόβλεψη επέκτασής της σε περισσότερα από 20 δισ. κ.μ., με την προσθήκη δύο ακόμη σταθμών συμπίεσης, επιτρέποντας έτσι τη μεταφορά επιπρόσθετων ποσοτήτων ενέργειας από την ευρύτερη περιοχή της Κασπίας για την τροφοδότηση, αρχικά, περίπου 7 εκατ. νοικοκυριών στην Ευρωπαϊκή ήπειρο, όταν εκκινήσει η φάση της εμπορικής λειτουργίας το 2020.
Πηγή: ypodomes.com