Την Πέμπτη εισάγεται στην Ολομέλεια για συζήτηση και ψήφιση το νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών «Ρυθμίσεις οφειλών και παροχή δεύτερης ευκαιρίας» μετά την κατά πλειοψηφία ψήφισή του από τη ΝΔ και κατά την δεύτερη ανάγνωσή στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.
Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, ενημέρωσε την Επιτροπή, όχι μόνο για την δεύτερη οργανωμένη έξοδο της χώρας στις αγορές με νέα 15ετή έκδοση ομολόγου, αλλά και για δύο τροπολογίες που θα καταθέσει στο σχέδιο νόμου το υπουργείο Οικονομικών.
Για την έκδοση του νέου 15ετούς ομολόγου, ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε πως « η Ελλάδα βγαίνει στις αγορές με μια καινούργια 15ετή έκδοση, για δεύτερη φορά φέτος, αλλά για πρώτη χρονιά μέσα στην κρίση. Θέλουμε, να τεστάρουμε τις αγορές, θέλουμε να έχουμε διαρκή επαφή με τις αγορές και προσδοκούμε σε ένα ακόμα χαμηλότερο επιτόκιο από αυτό που βγήκε η χώρα στις 4 Φεβρουαρίου του 2020. Τότε το επιτόκιο ήταν 1,91% στη δεκαπενταετία. Τώρα, προσδοκούμε χαμηλότερο κόστος δανεισμού. Η χώρα, συνεπώς, βγαίνει και πάλι στις αγορές». Παράλληλα, ο υπουργός, υπογράμμισε ότι η χώρα «έχει βγει τον τελευταίο χρόνο στις αγορές και έχουμε ήδη δανειστεί 14 δισ. ευρώ από το καλοκαίρι του 2019, με κόστος δανεισμού το 1/3 αυτού που είχε η χώρα μέχρι το καλοκαίρι του 2019», μια ανακοίνωση έκδοσης 15ετές ομολόγου, που ο κ. Χρήστος Σταϊκούρας έκανε λίγη ώρα αργότερα και στην Ολομέλεια της Βουλής.
Ο υπουργός Οικονομικών, επίσης ενημέρωσε την Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων ότι στο παρόν νομοσχέδιο θα καταθέσει και δύο τροπολογίες. Η πρώτη θα έχει διατάξεις που θα αφορούν την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των πόρων του ευρωπαϊκού μηχανισμού ανάκαμψης, το Next Generation EU, όπου θα δημιουργηθεί μια στο υπουργείο Οικονομικών μια ειδική Υπηρεσία Συντονισμού για το Ταμείο ανάκαμψης.
Η δεύτερη τροπολογία, θα αφορά τις ρυθμίσεις των πολιτών, όπως είχε δεσμευτεί η κυβέρνηση πριν από περίπου 15 μέρες και «θα αφορά την ρύθμιση οφειλών για τις οποίες έχει χορηγηθεί παράταση προθεσμίας καταβολής ή και αναστολής, στο πλαίσιο της αντιμετώπισης των επιπτώσεων του κορονοϊού, παράταση καταβολής δόσεων ρυθμίσεων για τους πληγέντες από την πανδημία του κορονοϊού, επανένταξη πληγέντων από την πανδημία του κορονοϊού σε ρυθμίσεις νόμων του 2015 και του 2019, παροχή δεύτερης ευκαιρίας για απολεσθείσες φορολογικές ρυθμίσεις, ρυθμίσεις οφειλών που προέρχονται από επιχειρηματικά δάνεια και δάνεια φυσικών προσώπων, καθώς και από καταπτώσεις της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας».
Ειδικότερα, για τις ρυθμίσεις αυτής της τροπολογίας , ο Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε ότι είναι «η παράταση αναστολής καταβολής ΦΠΑ σε πληγείσες επιχειρήσεις που είχαν συναλλαγές με την εταιρεία Thomas Cook, αναστολή καταβολής στο Δημόσιο του ποσοστού 5% επί των νοσηλείων από τις μονάδες χρόνιας αιμοκάθαρσης, ρυθμίσεις για αναστολή έκδοσης διαταγών πληρωμών, απαλλαγή -αυτό που είχε πει στην Θεσσαλονίκη ο πρωθυπουργός- της επιβολής ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης στα εισοδήματα, με εξαίρεση τα εισοδήματα από μισθωτή εργασία και συντάξεις. Μείωση συντελεστή ΦΠΑ για την εισαγωγή αντικειμένων τέχνης, συλλογών ή αρχαιοτήτων και την εισαγωγή και παράδοση αντικειμένων καλλιτεχνικής αξίας και μια σειρά από άλλες διατάξεις, όπως η αναστολή εφαρμογής διατάξεων της φορολογίας δωρεών».
Ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας ανέφερε στην Επιτροπή ότι αυτές τις δύο ημέρες «διεξάγεται η αξιολόγηση των Θεσμών, διότι το επόμενο χρονικό διάστημα θα πρέπει να ολοκληρωθεί -και προσδοκούμε με επιτυχία- η 8η έκθεση αξιολόγησης ενισχυμένης εποπτείας, στην οποία η χώρα μπήκε από το καλοκαίρι του 2018. Προφανώς, αυτή η έκθεση, αυτές οι επαφές με τους Θεσμούς έχουν και συγκεκριμένες δεσμεύσεις της χώρας, όπως αυτή που συζητάμε σήμερα για τις ρυθμίσεις χρεών και την δεύτερη ευκαιρία».
Η δεύτερη ανάγνωση του νομοσχεδίου στην Επιτροπή κινήθηκε σε μια υψηλών τόνων αντιπαράθεση μεταξύ του υπουργού Οικονομικών, Χρήστου Σταϊκούρα και της εισηγήτριας του ΣΥΡΙΖΑ, Έφης Αχτσιόγλου και του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου της αξιωματικής αντιπολίτευσης, Ευκλείδη Τσακαλώτου, σχετικά με την απώλεια της προστασίας της πρώτης κατοικίας για τα «κόκκινα» στεγαστικά δάνεια αλλά και εν γένει την πορεία της οικονομίας.
Ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, απαντώντας στην παρατήρηση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ Ευκλείδη Τσακαλώτου, γιατί η κυβέρνηση σπεύδει να φέρει τώρα ένα νομοσχέδιο για τα «κόκκινα» δάνεια, όταν «υπάρχει μια πρόταση που επεξεργάζεται ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας Γιάννης Στουρνάρας, λέγοντας ότι «το καλοκαίρι του 2019, όταν αναλάβαμε την διακυβέρνηση της χώρας, είπαμε ότι ένα βασικό στοιχείο για να ενισχυθεί η πιστοληπτική ικανότητα της χώρας είναι να αναβαθμιστεί η ελληνική οικονομία με την επαρκή αντιμετώπιση του υψηλού συσσωρευμένου όγκου των “κόκκινων” δανείων. Αυτό συνεπώς που είπαμε από το καλοκαίρι του 2019 και ισχύει και σήμερα. Είμαστε θετικοί, ως κυβέρνηση, υπό όρους και προϋποθέσεις, να προχωρήσουμε σε όποιες συστημικές λύσεις βοηθήσουν την μείωση του όγκου των “κόκκινων” δανείων, με ιδιαίτερη προσοχή για τα δημόσια οικονομικά, για την πραγματική οικονομία και για το ευρωπαϊκό θεσμικό πλαίσιο. Έτσι ξεκινήσαμε το καλοκαίρι του 2019. Έτσι νομοθετήσαμε τον “Ηρακλή” και έτσι θα αξιολογήσουμε την πρόταση της Τραπέζης της Ελλάδος. Πρόκειται για μία συστημική λύση. Γίναμε κοινωνοί αυτής πολύ πρόσφατα. Την αξιολογούμε, την μελετούμε πάνω σε αυτούς τους πυλώνες που σας ανέπτυξα. Στόχος όλων μας, θεωρώ, στις πτέρυγες εδώ της Βουλής, πρέπει να είναι να μειωθεί ο όγκος των “κόκκινων” δανείων στο τραπεζικό σύστημα και προφανώς να μειωθεί και το ιδιωτικό χρέος των πολιτών, με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. ‘Αρα, αυτή είναι η θέση μου και για αυτό το θέμα».
Ο υπουργός Οικονομικών κατέθεσε επίσης στοιχεία από τις τράπεζες και τις εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, όπου δείχνει ότι μέχρι τον Μάιο του 2020 είχαν διμερώς ρυθμιστεί 252.529 στεγαστικά, καταναλωτικά και επιχειρηματικά δάνεια, συνολικού ύψους 12,33 δισ. ευρώ, ενώ ανέφερε και παραδείγματα ρυθμίσεων όπου αποδεικνύεται ότι πράγματι γίνονται, όπως είπε, «ρυθμίσεις και σε απλούς πολίτες και σε φτωχά νοικοκυριά και στη μεσαία τάξη».
Σχετικά με την ενίσχυση της ρευστότητας στην πραγματική οικονομία, ο υπουργός ενημέρωσε την Επιτροπή πως «μετά την καθιερωμένη συνάντηση της Τρίτης με τις διοικήσεις των τραπεζών που έγινε σήμερα από “ΤΕΠΙΧ ΙΙ”, από εγγυοδοτικό μηχανισμό μέσω τραπεζικού συστήματος και από “επιστρεπτέα προκαταβολή”, έχουν “πέσει” στην πραγματική οικονομία, 7 δισ. ευρώ και η προσδοκία είναι το επόμενο χρονικό διάστημα, φέτος, να “πέσουν” στην πραγματική οικονομία άλλα 4 δισ. ευρώ. Ήδη, από την “επιστρεπτέα προκαταβολή, όπως σας ενημέρωσα εχθές, πάνω από 600 εκατ. ευρώ “έπεσαν” στην πραγματική οικονομία την προηγούμενη Πέμπτη και εχθές».
Απαντώντας στις επικρίσεις της αντιπολίτευσης, ο υπουργός Οικονομικών διευκρίνισε πως «η θέση του δανειολήπτη απαγορεύεται να επιδεινωθεί, απαγορεύεται να χειροτερεύσει έναντι της θέσης που είχε με την τράπεζα σε περίπτωση μεταβίβασης δανείου, όπως ορίζεται ρητώς στο ν. 4354/2015. Η εφαρμογή του νόμου “Ηρακλής” περί παροχής εγγύησης σε τιτλοποιήσεις πιστωτικών ιδρυμάτων επ’ ουδενί δεν θίγει την θέση των δανειοληπτών. Οι δανειολήπτες εξακολουθούν να υπάγονται στο υφιστάμενο πλαίσιο -το οποίο αναμορφώνεται με το παρόν νομοσχέδιο- προκειμένου να αντιμετωπίζει καλύτερα και ταχύτερα τις περιπτώσεις αδυναμίας τήρησης των υποχρεώσεων». Επίσης, «ο Κώδικας Δεοντολογίας Τραπεζών δεν λήγει ούτε απαλλάσσουμε τις τράπεζες από την εφαρμογή του. Εάν κάποιος οφειλέτης ξεκινήσει τη διαδικασία του κώδικα δεοντολογίας και κάποια στιγμή -πριν ολοκληρωθεί η διαδικασία- υποβάλλει αίτηση στον νέο εξωδικαστικό μηχανισμό, τότε η διαδικασία του κώδικα δεοντολογίας παγώνει. Εφόσον βρεθεί μια λύση για τα χρέη μέσω του εξωδικαστικού μηχανισμού τότε δεν χρειάζεται πλέον η συνέχιση του Κώδικα Δεοντολογίας. Ωστόσο, εάν δεν βρεθεί μια λύση για τα χρέη τότε οφειλέτης μπορεί να συνεχίσει τη διαδικασία του Κώδικα Δεοντολογίας από το σημείο που είχε παγώσει».