Με κορυφαίες παρουσίες από τον χώρο της Ενέργειας πραγματοποιήθηκε η σχετική ενότητα του 2ου Athens Investment Forum που έφερε τίτλο: «Οι ενεργειακές εξελίξεις στο νέο περιβάλλον του ελληνικού επιχειρείν», με σημεία εστίασης τις μεγάλες ενεργειακές επενδύσεις και τα μεγάλα project που βρίσκονται σε φάση ανάπτυξης, τον εθνικό ενεργειακό σχεδιασμό και την ενεργειακή μετάβαση.
Στο βήμα ανέβηκαν, κατά σειρά, ο Ανδρέας Σιάμισιης (Δ/νων Σύμβουλος ΕΛΠΕ), ο Κωνσταντίνος Ξιφαράς (Δ/νων Σύμβουλος ΔΕΠΑ), ο Μαθιός Ρήγας (Δ/νων Σύμβουλος Energean), ο Μανούσος Μανουσάκης (Πρόεδρος και Δ/νων Σύμβουλος ΑΔΜΗΕ), ο Κωνσταντίνος Σιφναίος (Γενικός Δ/ντης Gastrade) και ο Nicola Batillana (ανώτατος Εκτελεστικός Δ/της ΔΕΣΦΑ). Τα κορυφαία στελέχη έδωσαν μία εμπεριστατωμένη εικόνα της αγοράς στον νευραλγικό τομέα της Ενέργειας, αναφερόμενοι τόσο στα νέα δεδομένα και τις προκλήσεις που διαμορφώνονται όσο και στα πιο πρακτικά ζητήματα, με τα μεγάλα έργα που «τρέχουν».
ΕΛΠΕ
Με μία ενδιαφέρουσα τοποθέτηση, ο Δ/νων Σύμβουλος των ΕΛΠΕ, Ανδρέας Σιάμισιης, μίλησε για το μέλλον των υγρών καυσίμων στην εποχή της ενεργειακής μετάβασης. Σχετικά με τα μεγέθη του Ομίλου ο κος Σιάμισιης ανέφερε ότι η ετήσια παραγωγή των ΕΛΠΕ, που δραστηριοποιούνται σχεδόν σε όλο το φάσμα των ενεργειακών προϊόντων και δραστηριοτήτων, είναι της τάξης των 16 εκατ. τόνων προϊόντων υψηλής προστιθέμενης αξίας, από τα οποία το 60% εξάγεται. «Πρέπει να σχεδιάζουμε με βάση τις εξελίξεις και όχι με βάση αυτά που θέλουμε», σχολίασε με νόημα ο κος Σιάμισιης εξηγώντας σε αυτό το πλαίσιο ότι και για τα επόμενα χρόνια τα υγρά καύσιμα θα ικανοποιούν τη μισή ενεργειακή ζήτηση. Αναφερόμενος στις έρευνες υδρογονανθράκων, είπε ότι αυτές δεν θα πρέπει να δαιμονοποιούνται καθότι η ευρωπαϊκή ήπειρος τις έχει ανάγκη, δεδομένης και της υψηλής εξάρτησής της από εισαγόμενα υγρά καύσιμα και φυσικό αέριο, με ό,τι αυτό συνεπάγεται και σε γεωπολιτικό επίπεδο.
ΔΕΠΑ
Ο Δ/νων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ, Κωνσταντίνος Ξιφαράς έκανε ειδική αναφορά στο ενεργειακό έργο του αγωγού IGB, οι τελικές υπογραφές για τον οποίον θα πραγματοποιηθούν σήμερα στη Βουλγαρία, τονίζοντας το σημαντικό ρόλο στελεχών της ΔΕΠΑ και του ΥΠΕΝ στις διεργασίες που προηγήθηκαν. Ο κος Ξιφαράς αναφέρθηκε στο σημαντικό ρόλο της ΔΕΠΑ για τη διασφάλιση της ενεργειακής ασφάλειας της χώρας σημειώνοντας ότι η εταιρεία ασκεί «ενεργειακή διπλωματία» με στόχο την ενίσχυση της εξωστρέφειας της χώρας σε επίπεδο διεθνών συνεργασιών αλλά και την μετατροπή της σε ενεργειακό κόμβο. «Η ΔΕΠΑ επιχειρεί να αποκτήσει μεγαλύτερο μερίδιο στην ηλεκτροπαραγωγή με φυσικό αέριο, όπου υπάρχει πεδίο δόξης λαμπρό όχι μόνο για τη ΔΕΠΑ αλλά και για τους ανταγωνιστές της», σχολίασε το στέλεχος της ΔΕΠΑ, δηλώνοντας την υποστήριξή του στην προσπάθεια της χώρας για πράσινη ανάπτυξη.
ΑΔΜΗΕ
Στο φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα ύψους 5 δισ. ευρώ του Διαχειριστή με ορίζοντα το 2030 αναφέρθηκε ο Μανούσος Μανουσάκης, Πρόεδρος και Δ/νων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ. Μιλώντας για το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, με κόστος που αγγίζει το 1 δισ. ευρώ, σημείωσε ότι ο διαγωνισμός προχωρά πλέον κανονικά «χωρίς σύννεφα στον ορίζοντα», προσθέτοντας ότι η θυγατρική του ΑΔΜΗΕ Αριάδνη Interconnection στις αρχές Νοεμβρίου θα αναδείξει τους αναδόχους για υποσταθμούς και καλώδια τοποθετώντας το έργο στη γραμμή εκκίνησης. Δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στη «μικρή» διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, με το μεγαλύτερο καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος στον κόσμο η οποία θα είναι έτοιμη εντός του 2020.
Energean
Ο Δ/νων Σύμβουλος της Energean, Μαθιός Ρήγας, αναφέρθηκε στο υπό εξέλιξη έργο ανάπτυξης των κοιτασμάτων Καρίς και Τανίν στην ισραηλινή ΑΟΖ μέσω της πλωτής πλατφόρμας επεξεργασίας αερίου (FPSO) που κατασκευάζεται αυτή τη στιγμή στη Σιγκαπούρη και αναμένεται να παραδοθεί σε εμπορική λειτουργία τον Μάρτιο του 2021. O κος Ρήγας αναφέρθηκε στη δραστηριοποίηση της εταιρείας στο Ισραήλ επισημαίνοντας την αξιοσημείωτη ταχύτητα με την οποία εκδόθηκαν οι άδειες για την επένδυση των 1,7 δις δολαρίων. Στα της Ελλάδας, μίλησε για την δραστηριότητα της Energean στα Γιάννενα και τον Πατραϊκό, όπου είναι συνέταιρος με τα ΕΛΠΕ. Η εταιρεία αυτή τη στιγμή παράγει 70 χιλ. βαρέλια ισοδύναμου πετρελαίου ημερησίως με παρουσία σε 9 χώρες της Μεσογείου, διαγράφοντας προοπτικές να γίνει η μεγαλύτερη ανεξάρτητη εταιρεία παραγωγής υδρογονανθράκων με σχεδόν τριπλασιασμό της τρέχουσας παραγωγής τα επόμενα χρόνια.
Gastrade
Ο Γενικός Δ/ντης της Gastrade, Κωνσταντίνος Σιφναίος μίλησε για το μεγάλο project του FSRU που αναπτύσσει η εταιρεία στην Αλεξανδρούπολη. Όπως είπε, ο στόχος είναι να ξεκινήσει τη δεύτερη δεσμευτική φάση του market test τις επόμενες εβδομάδες, ώστε να ολοκληρωθεί στο τέλος του έτους και να ληφθεί η τελική επενδυτική απόφαση στα μέσα του 2020 ώστε η εμπορική λειτουργία να ξεκινήσει το 2022. Αναφορικά με την εξέλιξη της δυναμικής στην αγορά φυσικού αερίου, εκτίμησε ότι από τα 4,5 δισ. κ.μ. θα «εκτιναχθεί» στα 7 δισ. κυβικά στα επόμενα 5 με 7 χρόνια σημειώνοντας πως μόνο το 2019 η αγορά κινήθηκε με ρυθμό ανάπτυξης που άγγιξε το 17% ενώ για πρώτη φορά το LNG ξεπέρασε το αέριο των αγωγών. «Φέτος ήταν πολύ καλή χρονιά για το LNG στην Ευρώπη και αντίστοιχα για την Ελλάδα και τη Ρεβυθούσα, η οποία τους τελευταίους 4 μήνες είναι γεμάτη και δεν μπορεί να φέρει άλλα φορτία», σχολίασε χαρακτηριστικά ο κος Σιφναίος.
ΔΕΣΦΑ
Ο ανώτατος Εκτελεστικός Δ/ντης του ΔΕΣΦΑ, Nicola Battilana, σε τοποθέτηση του στο Athens Investment Forum εξέφρασε την αναγκαιότητα, από πλευράς του Διαχειριστή, για την προετοιμασία επενδύσεων δεδομένων των συνθηκών που διαμορφώνονται στο τοπίο της ενεργειακής μετάβασης και οι οποίες δίνουν ειδικό βάρος στο ρόλο του φυσικού αερίου ως «καυσίμου μετάβασης». Σύμφωνα με τον κο Battilana, η ζήτηση ενδέχεται να αυξηθεί από την εκτίμηση των 6 δισ. κ.μ. σήμερα με πιθανότητα πρόσθετης ανάγκης επιπλέον 1 δισ. κ.μ. Δεν παρέλειψε να αναφερθεί στα σημαντικά έργα ανάπτυξης του δικτύου που υλοποιεί ο ΔΕΣΦΑ, όπως η εγκατάσταση συμπιεστή στους Κήπους που θα έχει δυνατότητα αντίστροφης ροής, στο small scale LNG που -όπως είπε- δεν αφορά μόνο το ΔΕΣΦΑ αλλά όλη την αγορά και στις εργασίες αναβάθμισης της Ρεβυθούσας που έχουν αυξήσει τον όγκο των πλοίων που φτάνουν στον τερματικό. Τέλος αναφέρθηκε και στην προοπτική αξιοποίησης του LNG στη ναυτιλία ως εναλλακτική των καυσίμων χαμηλού θείου, τα οποία θα μπουν σε ισχύ από το 2020.
Πηγή: Φίλιππος Παναγόπουλος-ypodomes.com