Για την επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, τη θέση του λιμανιού στο παγκόσμιο επιχειρηματικό γίγνεσθαι και την πρωτοβουλία «One Belt – One Road» μίλησε, σε συνεντεύξεις του στην ιταλική και την ιαπωνική τηλεόραση, ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιά (ΕΒΕΠ) Βασίλης Κορκίδης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «Η πρωτοβουλία “One Belt-One Road” δεν αφορά μόνο στις επιχειρηματικές επενδύσεις, αλλά αφορά σε ανταλλαγές ανθρώπινων σχέσεων και πολιτισμών. Σε ένα ευρωπαϊκό Φόρουμ, εξήγησα πώς συμπεριφέρονται οι Έλληνες όσον αφορά στην αγάπη τους για τη θάλασσα, τον κόσμο και τον πολιτισμό που έχει αντέξει στο χρόνο.
Βλέπω θετικές εξελίξεις και αρκετές προσδοκίες σε αυτή την πρωτοβουλία, η οποία είναι σίγουρα ιδιαίτερα επωφελής για την Ελλάδα. Πρέπει, λοιπόν, να επικεντρώσουμε τις προσπάθειές μας στην στήριξη του BRI προς όφελος της ελληνικής οικονομίας.
Πρόσφατα, μετά την επίσκεψη του προέδρου της Κίνας στη Ρώμη, η ιταλική κυβέρνηση αφού αντιστάθηκε στις ευρωπαϊκές και αμερικανικές πιέσεις, ανακοίνωσε ότι, θα αποτελέσει μέρος της κινεζικής πρωτοβουλίας και ότι θεωρεί τον δρόμο του μεταξιού, ως τρόπο ενίσχυσης της οικονομίας της και καλύτερης πρόσβασης στην κινεζική αγορά, παρά τις προειδοποιήσεις της ιταλικής αντιπολίτευσης πως, η Ιταλία θα γίνει “αποικία”.
Όσον αφορά την επένδυση της Cosco Shipping στο λιμάνι του Πειραιά είναι ένα επιτυχημένο παράδειγμα αμοιβαίας επωφελούς συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Κίνας. Ο στόχος είναι κοινός: η άνοδος του Πειραιά στην παγκόσμια κατάταξη των λιμένων, η συνέχιση της επένδυσης με ταχείς ρυθμούς, ώστε να συμβάλει ακόμη περισσότερο στην ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, να προωθήσει τις σχέσεις στον τομέα του εμπορίου, του τουρισμού, την αλυσίδα εφοδιασμού καθώς και την ενίσχυση της νέας πρωτοβουλίας παγκόσμιου εμπορίου “One Belt-One Road” της Κίνας.
Χωρίς αμφιβολία, η κινεζική επένδυση στο λιμάνι του Πειραιά έχει δώσει επιχειρηματικά κίνητρα στην ευρύτερη περιοχή, ενώ παράλληλα αυξάνει το επενδυτικό ενδιαφέρον ελληνικών και ξένων εταιρειών, οι οποίες στοχεύουν στη δημιουργία ξενοδοχειακών μονάδων, συνεδριακών κέντρων και κρουαζιερόπλοιων, που επωφελούνται από την αναβάθμιση της πόλης.
Το διοικητικό συμβούλιο του ΕΒΕΠ υποστηρίζει την προσπάθεια του ΟΛΠ να αναπτύξει ακόμη περισσότερο τον Πειραιά, ώστε να μπορούν οι τοπικές επιχειρήσεις να εξυπηρετούν, να επισκευάζουν και να προμηθεύουν περισσότερα πλοία.
Τέλος, όσον αφορά στην πρόσφατη συμφωνία Κίνας-Ιταλίας στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας BRI, πρόκειται για μια οικονομική συνεργασία με αμοιβαία οφέλη και επιχειρηματικές συμφωνίες, που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα οικονομικών δραστηριοτήτων, αλλά δεν βλέπουμε κανένα ανταγωνισμό μεταξύ του Πειραιά και των ιταλικών λιμένων.
Την περασμένη εβδομάδα, στη σύνοδο κορυφής ΕΕ-Κίνας, η Ελλάδα έγινε μέλος της «ομάδας των 16+1» ευρωπαϊκών χωρών με τις ασθενέστερες οικονομίες στην Ευρώπη, οι οποίες αποφάσισαν να επωφεληθούν από τις κινεζικές επενδύσεις των 15,5 δισ. δολαρίων και να προσπαθήσουν να εμβαθύνουν κάθε εμπορική συνεργασία με την Κίνα.
Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα της παλιάς ΕΕ και της Δυτικής Ευρώπης, που εντάσσεται σε αυτή την ομάδα συνεργασίας και αυτό έχει την ερμηνεία του. Είναι γεγονός ότι η αυξανόμενη κινεζική επιρροή προβληματίζει τους Ευρωπαίους και ιδιαίτερα τους Γερμανούς και Γάλλους βιομηχάνους.
Έτσι, από τις 10 Απριλίου τέθηκε σε ισχύ η νέα ευρωπαϊκή οδηγία του “EuroControl” άμεσων ξένων επενδύσεων, που αποσκοπεί να περιορίσει τη διείσδυση τρίτων χωρών σε στρατηγικούς οικονομικούς τομείς της ΕΕ.
Συμπερασματικά, τα κύρια οφέλη από την «ελληνο-κινεζική» συνεργασία στο λιμάνι του Πειραιά κατά την άποψή μου, είναι:
Όσον αφορά στον Πειραιά ως “νοτιοανατολική πύλη” της Ευρώπης, είναι σήμερα ο δεύτερος μεγαλύτερος λιμένας στη Μεσόγειο, έκτος στην Ευρώπη και 32ος στο κόσμο. Μια δεκαετία μετά την πρώτη επένδυση της κινεζικής ναυτιλιακής εταιρείας στο λιμάνι του Πειραιά, η συνεργασία Κίνας-Ελλάδας προσπαθεί να καταστήσει τον Πειραιά νούμερο ένα λιμάνι στη Μεσόγειο Θάλασσα, τέταρτο στην Ευρώπη και στα 30 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου.
Η ανάπτυξη του Πειραιά τα τελευταία χρόνια δείχνει ενθαρρυντικά αποτελέσματα από τη συνεργασία Ελλάδας-Κίνας στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας “Belt and Road”. Εν μέσω της κρίσης χρέους που έπληξε την Ελλάδα πολύ σκληρά, η τοπική και η ελληνική οικονομία επωφελήθηκαν από την επένδυση που βελτίωσε την εικόνα του λιμανιού με εντυπωσιακά αποτελέσματα. Η επένδυση της COSCO στο λιμάνι είναι ένα έργο στρατηγικής σημασίας, το οποίο βελτίωσε σημαντικά τη χωρητικότητα του λιμανιού και δημιούργησε νέες ευκαιρίες απασχόλησης. Πολλές επιχειρήσεις παραναυτιλιακών δραστηριοτήτων ακολούθησαν την ανάπτυξη του λιμένα, που σημαίνει ότι, προσέφεραν νέες και πολύ καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας για τους εργαζόμενους της τοπικής και ευρύτερης κοινωνίας.
Η επένδυση στον Πειραιά πρέπει να συνεχίσει να αναπτύσσεται και με την υλοποίηση επιπλέον έργων 550 εκατ. ευρώ του Masterplan. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, ο Πειραιάς διακίνησε συνολικά από όλους τους προβλήτες 4,91 εκατ. TEUs, έναντι 4,15 εκατ. TEUs έναν χρόνο πριν και «σκαρφάλωσε» από την 38η στην 32η θέση της παγκόσμιας κατάταξης.
Ο κύκλος εργασιών ανήλθε σε 132,9 εκατ. €, έναντι 111,5 εκατ. € της χρήσης 2017, παρουσιάζοντας αύξηση 19,2 %. Τα κέρδη προ φόρων ανέρχονται σε 42,3 εκατ. €, έναντι 21,2 εκατ. € της χρήσης 2017 παρουσιάζοντας αύξηση 100%. Το καθαρό αποτέλεσμα εμφανίζεται βελτιωμένο κατά 147 % σε 27,9 εκατ. € έναντι 11,3 εκατ. € της χρήσης 2017. Η ΟΛΠ Α.Ε. θα καταβάλλει 4,8 εκατ. € ως αντάλλαγμα παραχώρησης στο Ελληνικό Δημόσιο για τη χρήση 2018 έναντι 4,1 εκατ. € το 2017. Τα διαθέσιμα ανήλθαν σε 80,9 εκατ. €, έναντι 61,9 εκατ. € το 2017. Το προτεινόμενο μέρισμα ανά μετοχή ανέρχεται σε 0,424€ από 0,1712 € το 2017 (αύξηση 148%). Τα στοιχεία αυτά αποτυπώνουν τη σημαντική ώθηση, που έχει δώσει στον Πειραιά η Cosco.
Η συνεργασία μεταξύ της COSCO Shipping, μιας από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες παγκοσμίως, και των Ελλήνων εφοπλιστών που κατέχουν τον μεγαλύτερο στόλο του κόσμου είναι πετυχημένη. Η κινεζική επένδυση, κατά την άποψή μου, έδωσε προστιθέμενη αξία στην ελληνική οικονομία και η συνεργασία Ελλάδας-Κίνας είναι προς όφελος και των δύο χωρών. Οι ελληνικές επιχειρήσεις μπόρεσαν να στηρίξουν και να ακολουθήσουν με επιτυχία την ταχεία ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά, γιατί διαθέτουν τεχνογνωσία, τεχνολογία, εμπειρία και συνέπεια.
Το ζητούμενο για το ΕΒΕΠ είναι να αξιοποιηθεί η τοπική επιχειρηματικότητα περισσότερο και να συνεργαστούν οι εξειδικευμένες του κλάδου ελληνικές επιχειρήσεις ακόμα καλύτερα στο μέλλον με τη διοίκηση της ΟΛΠ ΑΕ».