Την εκτίμηση ότι ο τζίρος των καταστημάτων κατά την περίοδο των γιορτών θα κινηθεί λίγο πάνω από το περσινό επίπεδο των 3,5 δισ. ευρώ εκφράζει ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς.
Επικαλούμενος στοιχεία ερευνών της Deloitte του Ινστιτιούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών ο Β. Κορκίδης αναφέρει πως κατά μέσο όρο ο προϋπολογισμός των Ελλήνων για τις ημέρες των Χριστουγέννων διαμορφώνεται στα 450 ευρώ, έναντι 455 ευρώ που είναι ο ευρωπαϊκός μέσος όρος. Το ποσό αυτό, προσθέτει, επιμερίζεται ως εξής:
- 157 ευρώ για φαγητό, έναντι 131 ευρώ που είναι ο μέσος όρος στην Ευρώπη
- 136 ευρώ για δώρα, έναντι 188 στην Ευρώπη
- 82 ευρώ για ταξίδια, έναντι 77 στην Ευρώπη
- 75 ευρώ για διασκέδαση, έναντι 49 στην Ευρώπη
Τα περισσότερα χρήματα τα Χριστούγεννα ξοδεύουν κατά σειρά οι Ισπανοί με 633 ευρώ, οι Βρετανοί με 614 ευρώ και οι Ιταλοί με 529 ευρώ, με τους Έλληνες να είμαστε στη 5η θέση της λίστας, αναφέρει ο κ. Κορκίδης.
Στην Ελλάδα η πρώτη καταναλωτική προτίμηση για τις εορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι τα είδη ρουχισμού και υπόδησης, η δεύτερη το φαγητό και το ποτό και η τρίτη κατηγορία κατά σειρά επιλογής, είναι τα παιδικά παιχνίδια, ενώ κατά τη διάρκεια του 2018 παρατηρήθηκε μία μετατόπιση τζίρου κατά 4% από τα μικρά στα μεγαλύτερα καταστήματα.
Όσο για τη συνολική εικόνα, ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ εκτιμά ότι ο τζίρος των καταστημάτων κατά τα Χριστούγεννα αναμένεται να διαμορφωθεί σε οριακά καλύτερα επίπεδα από τα 3,5 δισ. ευρώ του 2017. Σημειώνεται πως για πολλά καταστήματα το 20% του ετήσιου τζίρου σημειώνεται στην περίοδο των γιορτών.
Βεβαίως, προσθέτει, θα παραμείνει πολύ μακριά από τα 5,4 δισ. του 2009, ενώ η σωρευτική μείωση οκταετίας του χριστουγεννιάτικου τζίρου, υπολογίζονται στο -35%, με απώλειες σχεδόν 2 δισ. ευρώ.
Ο Β. Κορκίδης σημειώνει πως συνολικά για το 2018 «οι εκτιμήσεις δείχνουν μία αύξηση στο τζίρο της λιανικής 1,1-1,5%, επιβεβαιώνοντας εν μέρει τις προβλέψεις οριακής αύξησης της κατανάλωσης”, ενώ υπογραμμίαζει επισης πως «η πορεία του τζίρου στα καταστήματα λιανικής, επηρεάζεται εν πολλοίς από τη πληθώρα φορολογικών υποχρεώσεων του Δεκεμβρίου, ύψους 5,6 δισ. ευρώ, που πρέπει να διευθετηθούν από 6 εκατ. φορολογούμενους, έως το τέλος του έτους».
«Ευτυχώς 1,6 δισ. ευρώ θα διοχετευθούν στην οικονομία από τη χορήγηση του δώρου Χριστουγέννων σε 1,9 εκατ. εργαζόμενους του ιδιωτικού τομέα. Το λιανικό εμπόριο επίσης αναμένει φέτος επιπλέον πληρωμές περίπου 1,5 δισ. ευρώ μέχρι 21 Δεκεμβρίου, μαζί με τους δικαιούχους επιδομάτων, το κοινωνικό μέρισμα και τα αναδρομικά, αλλά δυστυχώς λόγω της υπερφορολόγησης τα περισσότερα δεν θα πάνε στην εορταστική αγορά» προσθέτει.
«Παρά το γεγονός ότι 6 στους 10 Έλληνες καταναλωτές φοβούνται να μην υπερβούν το διαθέσιμο οικογενειακό προϋπολογισμό και οι 2 στους 10 αισθάνονται άγχος και πίεση να καλύψουν τα χριστουγεννιάτικα ψώνια, εντούτοις η πλειοψηφία των Ελλήνων εστιάζει στην εύρεση έξυπνων δώρων για τις οικογενειακές και κοινωνικές τους υποχρεώσεις με τη συνολική δαπάνη να φθάνει ακόμα και τα 240 ευρώ, έναντι του ευρωπαϊκού μέσου όρου των 340 ευρώ. Θετικό χαρακτηρίζεται το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού παραμένει σταθερό στα 82,5 ευρώ, παρά τις αυξήσεις του ΦΠΑ, σύμφωνα με την φετινή έρευνα του ΙΕΛΚΑ, με βάση τη μέση τιμή σε 22 κατηγορίες τροφίμων και μετά από τιμοληψίες στα Σούπερ Μάρκετ».
Πηγή: economistas.gr