ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ & ΠΑΡΚΑ

Αντίδοτο στην πανδημία τα ανοικτά εμπορικά πάρκα – Το παράδειγμα του Smart Park

Published

on

Τα ανοικτά εμπορικά πάρκα αποτελούν εδώ και δεκαετίες πλέον μια νέα τάση στα εμπορικά ακίνητα. Η τάση που ξεκίνησε στις ΗΠΑ τώρα εξαπλώνεται σιγά σιγά και στην Ελλάδα. Η περίσταση της πανδημίας και των υγειονομικών περιορισμών έχει δώσει extra πόντους στους ανοικτούς εμπορικούς χώρους. Και το κλίμα της Ελλάδας βοηθάει σημαντικά.

Τα πρώτα open mall ξεκίνησαν τη λειτουργία τους στην Ελλάδα το 2011, λίγο πριν το ξέσπασμα της μεγάλης οικονομικής κρίσης στη χώρα. Τα Σπάτα αποτέλεσαν το επίκεντρο αυτής της νέας εμπορικής αλλά και ψυχαγωγικής δραστηριότητας των εταιρειών επενδύσεων και real estate. Σε αυτό συνέβαλαν τόσο η εγγύτητα στην Αττική Οδό (που επιτρέπει την εύκολη και γρήγορη πρόσβαση σε αυτά) όσο και η διαθεσιμότητα των κατάλληλων μεγάλων εκτάσεων χωρίς πολλούς περιορισμούς.

Σήμερα, σχεδόν μια δεκαετία με το άνοιγμά τους και εν μέσω πανδημίας, τα δύο εκπτωτικά χωριά της Αττικής, το Smart Park και το McArthurGlen, συνεχίζουν με επιτυχία τη δραστηριότητά τους, αν και με περιορισμούς λόγω των lockdown, που τα έχουν αναγκάσει να κλείσουν προσωρινά.

Ωστόσο τα τελευταία χρόνια η πορεία της επισκεψιμότητας και των εσόδων τους κατέγραφαν σημαντική αύξηση. Πώς όμως εξηγείται αυτή η νέα τάση και στην Ελλάδα; Γιατί προσελκύει νέες σημαντικές επενδύσεις;

Εμπορικά πάρκα VS εμπορικά κέντρα

Τα εμπορικά πάρκα σε αντίθεση με τα κλειστά εμπορικά κέντρα παρέχουν σημαντικά πλεονεκτήματα σε όλους τους εμπλεκόμενους. Τόσο στις εταιρείες που τα αναπτύσσουν όσο και στις εμπορικές επιχειρήσεις που εγκαθίστανται σε αυτά. Πλέον και στους καταναλωτές, λόγω της νέας κατάστασης με την πανδημία.

Η μεγαλύτερη αυτονομία και ευελιξία αποτελεί το μεγαλύτερο πλεονέκτημα για τα ανοικτά εμπορικά πάρκα. Οι εταιρείες που τα αναπτύσσουν μπορούν και διαπραγματεύονται καλύτερα χώρους ανάλογα με τη ζήτηση αλλά και τις ανάγκες των υποψηφίων εκμισθωτών. Αυτό δίνει παράλληλα και στους εκμισθωτές μεγαλύτερη ευελιξία να επιλέξουν το μέγεθος και τη μορφή που ταιριάζει ακριβώς στις ανάγκες τους: την πρακτικότητα αλλά και την απόδοση των δικών τους επενδύσεων.

Επιπλέον η αυτονομία αυξάνει σημαντικά και την ασφάλεια των χώρων ενώ πλέον και οι καταναλωτές επιδιώκουν να βρίσκονται λόγω της πανδημίας σε ανοικτούς χώρους, τους οποίους τους θεωρούν πιο ασφαλείς.

Το παράδειγμα του Smart Park

Το Smart Park αποτελεί το μεγαλύτερο εμπορικό πάρκο στην Ελλάδα, με επισκεψιμότητα άνω των 5,5 εκατομμυρίων το 2019 και εμπορική πληρότητα 93%. Κτισμένο σε μια μεγάλη έκταση 91 στρεμμάτων, το εμπορικό πάρκο έχει αναπτυχθεί σε δύο φάσεις. Η 1η φάση στις αρχές της δεκαετίας του 2010 αποτέλεσε μια επένδυση 58 εκ. ευρώ για τη δημιουργία 35.000 τ.μ. εμπορικών επιφανειών.

Η 2η φάση ολοκληρώθηκε πρόσφατα, με την επέκταση του Smart Park να προσθέτει επιπλέον 18.000 τ.μ. εμπορικών επιφανειών και τη συνολική επένδυση να πλησιάζει τα 65 εκ. ευρώ. 

Παρότι η έναρξη λειτουργίας της επέκτασης του συνέπεσε με την κακή συγκυρία της πανδημίας και του lockdown, ωστόσο τα στοιχεία έδειξαν οτι μετά την άρση των περιορισμών της άνοιξης, η επισκεψιμότητα επανήλθε δριμύτερη και μάλιστα σημείωσε σημαντική αύξηση σε σχέση και με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 (+19% για τον Ιούνιο και +15% για τον Ιούλιο).

Παράλληλα, διαπιστώθηκε ότι αυξήθηκε και η καταναλωτική δαπάνη, ακόμη και σε περιπτώσεις καταστημάτων με μικρότερη επισκεψιμότητα σε σχέση με πέρυσι. Σε ορισμένα μάλιστα από αυτά η δαπάνη ακόμη και διπλασιάστηκε.

Τα οικονομικά αποτελέσματα του Smart Park για τον Όμιλο Ελλάκτωρ, στον οποίο ανήκει μέσω της REDS, για το 9μηνο ήταν ιδιαίτερα ενθαρρυντικά με σημαντική αύξηση του EBITDA κατά 60% σε σχέση με το 9μηνο του 2019. Το νούμερο αυτό αφορά το σύνολο του τομέα real estate της Ελλάκτωρ αλλά το Smart Park πήρε τη μερίδα του λέοντος καθώς στο 9μηνο παρατηρήθηκε αύξηση επισκεψιμότητας κατά 15% σε σχέση με το 2019.

Έρχονται και άλλα στην Ελλάδα

Η νέα τάση για εμπορικά πάρκα στην Ελλάδα θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια. Νέοι παίκτες έχουν εισέλθει δυναμικά στην αγορά, με πλάνα για επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ σε νέα ανοικτά εμπορικά κέντρα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Ten Brinke Greece, θυγατρική του ολλανδικού ομίλου Ten Brinke, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει την υλοποίηση 3 νέων εμπορικών πάρκων.

Το Piraeus Retail Park στην Πειραιώς και Λ. Κηφισού βρίσκεται ήδη σε στάδιο κατασκευής ενώ προς υλοποίηση προχωράνε και τα άλλα δύο εκτός Αθήνας: στην Πάτρα, στο πρώην ακίνητο της ΑΒΕΞ, και στο Ηράκλειο Κρήτης, σε ακίνητο κοντά στο αεροδρόμιο της πόλης.

TRENDING

Επικοινωνία

Copyright © 2019-2024 Bizness.gr

Bizness.gr - Ταυτότητα
Ιδιοκτήτρια εταιρεία: «INFRA MEDIA M.I.K.E.» Διακριτικός τίτλος: «INFRA MEDIA» - Έδρα: Δήμος Αθηναίων, Αριστείδου αρ. 10-12, Τ.Κ. 10559 - ΑΦΜ: 801478591 Δ.Ο.Υ.: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ. - Τηλ. επικοινωνίας: 2130405600 - E-mail: contact@ypodomes.com Νόμιμος Εκπρόσωπος: Καραγιάννης Νικόλαος, Νόμιμος Εκπρόσωπος - Δικαιούχος του ονόματος τομέα (bizness.gr): INFRA MEDIA M.I.K.E. - Διευθυντής/Διαχειριστής: Καραγιάννης Νικόλαος - Διευθυντής Σύνταξης: Κατερίνα Παναγέα
Η Εταιρεία δηλώνει ότι έχει συμμορφωθεί με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 της Επιτροπής της 1ης Μαρτίου 2018 σχετικά με τα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο (L 63).