Στο στο Φόρουμ του Ελληνογαλλικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου στο Παρίσι μίλησε ο Υπουργός Τουρισμού, κ. Χάρης Θεοχάρης, ο οποίος στην αρχική του τοποθέτηση απάντησε στο ερώτημα «γιατί να επενδύσει κάποιος στην Ελλάδα;». Ο κ. Θεοχάρης ξεκαθάρισε ότι το Υπουργείο θα στηρίξει τις επενδύσεις, με πρόθεση να βελτιώσει παράλληλα και τις υποδομές. Ακόμη, αναφέρθηκε στο σχέδιο για τον ελληνικό τουρισμό και την τουριστική σύνδεση Ελλάδας-Γαλλίας.
Αναλυτικά όσα επισήμανε ο Υπουργός:
«Γιατί να επενδύσει κάποιος στην Ελλάδα; Πρώτον γιατί υπάρχει μια νέα πολιτική πραγματικότητα στην Ελλάδα. Με κυβέρνηση που υποσχέθηκε μια φιλο-επενδυτική πολιτική. Με κόσμο που την ψήφισε για αυτό.
Δεύτερον για υπάρχει μια αξιοσημείωτη πολιτική σταθερότητα. Με μια αυτοδύναμη κυβέρνηση. Μια κυβέρνηση που παράλληλα επιδιώκει την συναίνεση. Με ένα πολιτικό σύστημα που στα μεγάλα συμφωνεί. Στην ψήφο των αποδήμων. Στην εκλογή της ΠτΔ. Στην αλλαγή του Συντάγματος. Πολιτική σταθερότητα που τροφοδοτείται από το γεγονός ότι δεν υπάρχουν εκλογές μέχρι το τέλος της θητείας της κυβέρνησης, δηλαδή τα επόμενα 3,5 έτη.
Πρέπει λοιπόν, να προχωρήσουμε τα έργα και τα projects που έχουμε ήδη ξεκινήσει χωρίς να υπάρχουν δυσκολίες. Θα διευκρινίσω για ποιο λόγο αυτή η στιγμή είναι η κατάλληλη για να κάνετε επενδύσεις στην Ελλάδα και να έχετε αποτέλεσμα. Όπως λένε το μισό μυστικό της επιτυχίας είναι το timing και τώρα πραγματικά το timing είναι ιδανικό για τις επενδύσεις στην Ελλάδα.
Όμως, θα ήθελα να απαντήσω και στο ερώτημα για ποιο λόγο να επενδύσει κάποιος στον τουρισμό στη χώρα μας.
Πρώτον, θα ήθελα να συστήσω τον ελληνικό τουρισμό, διότι είναι η ατμομηχανή της οικονομίας. Είναι κάτι που ξέρουμε να το κάνουμε. Έχει φέρει ένα μεγάλο μέρος της παραγωγής του πλούτου και της μείωσης της κρίσης, η οποία θα μπορούσε να ήταν πολύ χειρότερη χωρίς τον τουρισμό. Ήδη ο τουρισμός είναι περίπου το 25% των εξαγωγών της χώρας μας. Είναι περισσότερο από το 10% του ΑΕΠ από άμεσα έσοδα, από συναλλαγματικά έσοδα από τον εισερχόμενο τουρισμό. Και 25-30% σε έμμεσα έσοδα, από τον εσωτερικό τουρισμό και έμμεσες συνέπειες του τουρισμού.
Η επιτυχία που είχαμε τα τελευταία χρόνια έχει δημιουργήσει νέες ανάγκες για επενδύσεις στον ελληνικό τουρισμό. Έχουμε αυξήσει τον αριθμό των τουριστών που έρχονται και αυτό έχει δημιουργήσει την ανάγκη για στροφή σε ένα ποιοτικότερο μοντέλο τουρισμού. Έτσι έχουν δημιουργηθεί πιέσεις στις υπάρχουσες υποδομές, οι οποίες πρέπει να βελτιωθούν σε πολλά σημεία και στις δεξιότητες όσων εργάζονται στον τουρισμό και, συνεπώς, και οι επενδύσεις σε τομείς, όπως η εκπαίδευση.
Επίσης η κυβέρνηση έχει βάλει την ανάπτυξη και ιδιαίτερα την τουριστική ανάπτυξη στο κέντρο της πολιτικής της, πέρα από τη δημοσιονομική προσαρμογή, αλλά πρώτα σε μια προσαρμογή η οποία ξεκινάει από την ανάπτυξη για να δημιουργεί δημοσιονομικούς χώρους.
Ήμασταν η πρώτη χώρα που στηρίξαμε τις επιχειρήσεις που επλήγησαν από την κατάρρευση της Thomas Cook, άμεσα και αποφασιστικά, αποδεικνύοντας ότι είμαστε κοντά στις επιχειρήσεις.
Οι φορολογικές αλλαγές που κάνουμε είναι σημαντικές και βοηθούν πάρα πολύ τις τουριστικές επιχειρήσεις.
Σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος προχωρούμε σε αλλαγές στη χωροταξία, που έχουν ως κύριο στόχο βελτιωμένες διαδικασίες και μεγαλύτερη διαφάνεια, προσελκύοντας τουριστικές επενδύσεις.
Έχουν ήδη γίνει πολλά. Οι επενδύσεις που έχουν γίνει τα τελευταία τέσσερα χρόνια στα ξενοδοχεία, οι μισές εκ των οποίων σε ξενοδοχεία 4 και 5 αστέρων, έχουν φτάσει τα 5 δις, ενώ μέχρι το 2023 θα ανέλθουν στα 6-6,5 δις. Επίσης έχουν ήδη αναβαθμιστεί αεροδρόμια και γίνονται και νέα έργα αναβάθμισης και στο Ελευθέριος Βενιζέλος.
Και υπάρχουν ακόμη ευκαιρίες. Ο τουρισμός και η αύξησή του έχουν δημιουργήσει ενδιαφέρον για μια δεκάδα επόμενων αεροδρομίων, που ανάλογα με τον προγραμματισμό του Υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών σε συνεργασία με τον ιδιωτικό τομέα θα μπορούσαν να αναπτυχθούν και αυτά, όπως το Ελ. Βενιζέλος και τα 14 αεροδρόμια της Fraport. Η κρίση έχει αφήσει αρκετές μονάδες με προβλήματα, με προβληματικά δάνεια και εκεί υπάρχει η ευκαιρία κάποιος να δραστηριοποιηθεί.
Θα στηρίξουμε τις επενδύσεις, γιατί θα έχουμε ως Υπουργείο Τουρισμού, πολύ μεγαλύτερη διαφάνεια για το σχεδιασμό μας. Ήδη ξεκινήσαμε τη διαδικασία δημιουργίας ενός δεκαετούς στρατηγικού σχεδίου, το οποίο θα αναπτυχθεί μέσα στο 2020. Αυτό το σχέδιο θα επιτρέψει σε όλους να δουν ποια είναι η στόχευσή μας, πού θέλουμε να πάμε τον ελληνικό τουρισμό.
Το Ειδικό Χωροταξικό Σχέδιο για τον τουρισμό θα είναι ένα σχέδιο που θα δίνει καθαρότητα, τι μπορεί να γίνει, τι επιχείρηση και σε ποιο σημείο του χάρτη της χώρας μας. Θα δώσει λύση σε προβλήματα που χρονίζουν από δεκαετίες.
Οι προτεραιότητες που ανακοινώσαμε δημιουργούν συγκεκριμένες ευκαιρίες. Η στροφή του ελληνικού τουρισμού στη βιώσιμη ανάπτυξη, στην πράσινη πιστοποίηση, οι ενέργειες που ξεκινήσαμε ήδη με τη μετατροπή του Υπουργείου μας σε PlasticFreeZone, ώστε να δώσουμε το συμβολικό μήνυμα ότι ο τουρισμός μας θα είναι πρωτοπόρος στη διαδικασία της πράσινης ανάπτυξης.
Λόγω της γρήγορης αύξησης των ανθρώπων που φιλοξενούμε, αναγκαστήκαμε να πάρουμε επιπλέον προσωπικό, το οποίο χρειάζεται να αναβαθμίσει τις δεξιότητες και τον τρόπο παροχής υπηρεσιών. Και αυτό μπορεί να επιτευχθεί με την εκπαίδευση, τη διά βίου μάθηση και την πιστοποίηση.
Βελτιώνουμε τις υποδομές και ιδιαίτερα τις μαρίνες, διότι για εμάς ο θαλάσσιος τουρισμός αποτελεί προτεραιότητα. Αναβαθμίζουμε τη Μαρίνα Χίου, ολοκληρώνουμε τη Μαρίνα Αλίμου, ολοκληρώνουμε τη διαδικασία για την αξιοποίηση της Μαρίνας Ιτέας και θα ακολουθήσουν και άλλες μαρίνες, όπως στο Αργοστόλι.
Τέλος, σημαντικός άξονας της πολιτικής μας είναι ο θεματικός τουρισμός, ώστε να έχουμε μια διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος και σε ποιότητα και σε διάρκεια και στους 12 μήνες του χρόνου.
Στο επόμενο διάστημα και η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη θα είναι σημεία πολύ μεγάλου ενδιαφέροντος για τον τουρισμό του CityBreak. Οι επενδύσεις που ήδη γίνονται θα έχουν μεγάλη επιτυχία.
Η χώρα μας έχει ποιότητα και όσον αφορά τον ορεινό τουρισμό. Άλλωστε, είναι ορεινή κατά 80%. Και αυτό δεν το γνωρίζει ο ξένος τουρίστας. Συνεπώς, υπάρχουν πολλά πράγματα που μπορούμε να κάνουμε πάνω στον ορεινό τουρισμό, έναν τουρισμό 12 μηνών, καθώς δεν πρόκειται μόνο για χιόνι και σκι, αλλά και για άλλες δραστηριότητες.
Επίσης δραστηριοποιούμαστε στο θαλάσσιο τουρισμό, στις κρουαζιέρες, στο yachting. Φέρνουμε νέο νομοσχέδιο για τον καταδυτικό τουρισμό, απλοποιώντας την τωρινή κατάσταση και επιτρέποντας τις καταδύσεις και σε σημεία που σήμερα απαγορεύεται.
Ο ιατρικός τουρισμός, ο τουρισμός ευεξίας, είναι ένας τουρισμός που θα βοηθήσουμε όσο γίνεται περισσότερο και τις περιοχές με ιαματικές πηγές, spa κ.τ.λ.
Ο τουρισμός μεταξύ Ελλάδας και Γαλλίας βρίσκεται στο καλύτερο σημείο του. Το 2019 επισκέφτηκαν τη χώρα μας πάνω από 1,8 εκατομμύρια Γάλλοι τουρίστες, περίπου 300.000 περισσότεροι από το 2017. Πρόκειται για μία αύξηση της τάξης του 7-8% στις αφίξεις και 14-15% στα έσοδα, συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά, που μας έφερε με πάνω από 1 δις έσοδα. Οι Γάλλοι τουρίστες προτιμούν τη χώρα μας, δεν προτιμούν όμως το μαζικό τουρισμό. Είναι τουρίστες που θέλουμε, υψηλού επιπέδου, διαβασμένοι, τους αρέσει ο πολιτισμός και η τοπική κουλτούρα. Υπάρχει πολύ μεγάλο πεδίο ανάπτυξης των διμερών σχέσεων στον τουρισμό.
Έχουμε συγκεκριμένες επενδυτικές ευκαιρίες μέσω της ΕΤΑΔ και του ΤΑΙΠΕΔ, είμαστε ανοικτοί και μπορούμε να βοηθήσουμε σε σχέδια, όπως τα fasttrack, για να προχωρήσουν οι αδειοδοτήσεις γρήγορα. Το ίδιο ισχύει και για τις ιδιωτικοποιήσεις. Στην ΕΤΑΔ ανήκουν 277 τουριστικά ακίνητα σε όλη την Ελλάδα, εκ των οποίων είναι 7 Μαρίνες, 31 εμβληματικά ξενοδοχεία «Ξενία», τα οποία θα αποδοθούν σταδιακά σε ιδιώτες και 20 εγκαταστάσεις ιαματικών πηγών, μεταξύ των οποίων αυτή του Καϊάφα.
Η κυβέρνηση και το Υπουργείο Τουρισμού στηρίζουμε με πολύ μεγάλη έμφαση το brand της Ελλάδας, ώστε να έχουμε ακόμα μεγαλύτερες τουριστικές ροές στα επόμενα χρόνια. Παίρνουμε πρωτοβουλίες για τη γαστρονομία που έχουμε μείνει πίσω συγκριτικά με άλλες χώρες. Η Ελλάδα διαθέτει σημαντικά πλεονεκτήματα ως προς τη διατροφή και αυτά θα αναδείξουμε.
Ξεπερνώντας γραφειοκρατικές αγκυλώσεις για πρώτη φορά ξεκινήσαμε φέτος την καμπάνια από τις 15 Ιανουαρίου με σύνθημα το «AlwaysinSeason» και αυτό είναι κάτι που υποσχόμαστε πως θα κάνουμε κάθε χρόνο.
Τέλος, ξεκινάμε μια διαδικασία branding, ώστε μέσα στο στρατηγικό μας πλαίσιο, σε συνεργασία με ανθρώπους από την αγορά, όπως ο SteveVranakis, ο οποίος για χρόνια έχει εργαστεί στη Google, να μοιραστούμε ιδέες και πρωτοβουλίες παγκόσμιας κλάσης για τον τουρισμό μας.
Για όλους αυτούς τους λόγους σας καλούμε να έρθετε να επενδύσετε στην Ελλάδα, να επενδύσετε στον ελληνικό τουρισμό».