Την ετήσια μελέτη που διενήργησε το Ινστιτούτο Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) παρουσίασε πρόσφατα το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας, στην οποία αναδεικνύεται το γεγονός ότι οι άμεσες επενδύσεις για ανακαινίσεις μονάδων στον εγχώριο ξενοδοχειακό κλάδο, ξεπέρασαν τα 1,6 δις ευρώ (περίοδος 2017-2018).
Σε πιο συγκεκριμένα νούμερα, ξενοδοχεία από 1 έως 5 αστέρων δαπάνησαν συνολικά 1.617.424.543 ευρώ για ανακαινίσεις/επεκτάσεις τη διετία 2017-2018. Από αυτά τα ποσά, τα 861.377.282 ευρώ διατέθηκαν το 2017 και τα υπόλοιπα 756.047.260 το 2018. Αναλυτικότερα, η καταγραφή των επενδύσεων έχει ως εξής
Ξενοδοχεία 5*: 560.670.072 ευρώ
Ξενοδοχεία 4*: 524.392.868 ευρώ
Ξενοδοχεία 3*: 282.845.191 ευρώ
Ξενοδοχεία 2*: 202.785.825 ευρώ
Ξενοδοχεία 1*: 46.730.587 ευρώ
Με βάση τη μελέτη του ΙΤΕΠ, το μέσο κόστος ανακαίνισης ανά δωμάτιο κυμάνθηκε έως τις 3.390 ευρώ στα 5άστερα ξενοδοχεία. Τη στιγμή που το ποσοστό των εσόδων των 5άστερων μονάδων για αναβαθμίσεις/ανακαινίσεις ανήλθε στο 10%.
Η άνθηση αυτή του τουριστικού κλάδου στην Ελλάδα, αυτομάτως, δίνει μεγάλη ώθηση στην ξενοδοχειακή βιομηχανία και κατ’ επέκταση σε τομείς της οικονομίας. Όπως προκύπτει, για την ακρίβεια, τον Μάιο του 2018 καταγράφεται αύξηση της απασχόλησης στον τομέα του hospitality κατά 25% και τον Αύγουστο αύξηση 20%, σε σχέση με τους αντίστοιχους αριθμούς το 2017. Τα στοιχεία αυτά αναδεικνύουν, ολοφάνερα, την ξεκάθαρη πρόθεση αναβάθμισης του εθνικού τουριστικού προϊόντος.
Ο μοναδικός αστερίσκος, πάντως, που επηρεάζει την κερδοφορία των επιχειρήσεων είναι οι φορολογικές επιβαρύνσεις, όπως ενδεικτικά αποτελούν η αύξηση του ΦΠΑ, η κατάργηση μειωμένων συντελεστών στα νησιά κτλ.
Το bizness.gr ήρθε σε επικοινωνία με την πρόεδρο του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ), κ. Κωνσταντίνα Σβύνου, η οποία αναφορικά με τα ευρήματα της μελέτης σχολίασε:
«Η ετήσια έρευνα του ΙΤΕΠ πάνω στα χαρακτηριστικά και στις επιδόσεις των Ελληνικών ξενοδοχείων αναδεικνύει για μια ακόμα φορά την ανθεκτικότητα του Ελληνικού τουρισμού και ιδιαιτέρως των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, οι οποίες επένδυσαν 1,6 δις τα τελευταία δυο χρόνια. Αριθμός μάλιστα που φτάνει σε διψήφια ποσοστά του ετήσιου κύκλου εργασιών τους. Παρά τις αντίξοες φορολογικές συνθήκες, παρά το ασταθές οικονομικό κλίμα, παρά το μη φίλα προσκείμενο σε ανάπτυξη περιβάλλον, οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις συνεχίζουν να επενδύουν. Επένδυση σε αύξηση του επιπέδου ποιοτικής παροχής υπηρεσιών, που ειδικά στις μικρές επιχειρήσεις κρίνει πλέον και τη βιωσιμότητά τους.
Οι επενδύσεις αυτές λειτουργούν πολλαπλασιαστικά στην οικονομία της χώρας καθώς κινούν τον κατασκευαστικό κλάδο, όπως και άλλους επαγγελματικούς κλάδους και οδηγούν σε αύξηση των θέσεων εργασίας. Μέσα από την έρευνα καταδεικνύονται και άλλα θέματα, όπως αυτά της εποχικότητας, του «δυισμού» του τουριστικού μας προϊόντος, αλλά και άλλα θέματα. Έχει αποδειχτεί ότι τα ξενοδοχεία και ο τουρισμός στη δύσκολη περίοδο της κρίσης έβαλαν πλάτη και στήριξαν την οικονομία. Θα πρέπει λοιπόν και η πολιτεία να αναλάβει τη δική της ευθύνη προς τις επιχειρήσεις του τουρισμού, επαναπροσδιορίζοντας τη φορολογική πολιτική, δίδοντας περαιτέρω κίνητρα για επενδύσεις και ανάπτυξη».
Χρήστος Δημόπουλος-bizness.gr