Η πλέον δυνατή συνεδρία πραγματοποιήθηκε προχθές στο 3ο Συνέδριο Υποδομών-Μεταφορών, στο Μέγαρο Συνεδριακό Κέντρο Αθηνών. Η Τράπεζα των Κατασκευών, με την συμμετοχή εκπροσώπων από τις 5 κορυφαίες κατασκευατικές εταιρείες της χώρας, αλλά και τις ομιλίες Καραμανλή και Σπίρτζη άφησε κυριολεκτικά εποχή, με την εξέλιξη της.
Τόσο οι τοποθετήσεις Καραμανλή που μίλησε για την ανάγκη υλοποίησης ενός βιώσιμου πλάνου για τα έργα υποδομών, αλλά και για τις αυξήσεις της Αττικής Οδού που τις χαρακτήρισες μονομερείς, όσο και οι τοποθετήσεις των κορυφαίων στελεχών των κατασκευαστικών έθεσαν τα θεμέλια για την πιο ουσιαστική συζήτηση που έχει γίνει ποτέ.
Η παρουσία των 5 που κάλυψαν πλήθος θεμάτων που απασχολούν τον κλάδο, έγινε επίσης με την παρουσία του Υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη. Τα προβλήματα με την έλλειψη έργων και μελετών, οι υπερβολικές εκπτώσεις, η ανάγκη για στήριξη για την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων, για την ανάγκη πρωτοβουλιών των μεγάλων ομίλων στον τομέα των κατασκευών, για την ανάγκη διαμόρφωσης ενός εθνικού σχεδίου για τις υποδομές και για την απογοήτευση από την παρατεταμένη ξηρασία ήταν κάποια από τα σημαντικότερα.
Ήταν η πρώτη φορά, που λέχθηκαν τόσα πολλά, σε ένα τέτοιο συνέδριο. Οι 5 “μεγάλοι”, δεν έκρυψαν την ανησυχία τους, τις προσδοκίες τους, ενώ έγινε και η απαραίτητη αυτοκριτική. Η συνεδρία αυτή αποτελεί ένα μεγάλο βήμα μπρος σε όλο τον κατασκευαστικό κλάδο, που μιλάει για τα θέματα, που βάζει προβληματισμούς, που θέτει ερωτήματα, που προτείνει. Στον κύκλο ερωτήσεων που ακολούθησε δόθηκαν συγκεκριμένες απαντήσεις για τις πρωτοβουλίες που πρέπει να ληφθούν για να βγει δυνατός ο κλάδος και να υπάρχει μία βιώσιμη ανάπτυξη του.
Η ομιλία Σπίρτζη, κινήθηκε σε οξείς τόνους καθώς μίλησε για φταίξιμο της ίδιας της αγοράς, για ύπαρξη έργων, για αυθαίρετη αύξηση των διοδιων στην Αττική Οδό, ενώ ιδιαίτερα αρνητική ήταν η αναφορά του για τις δραστηριότητες των ελληνικών επιχειρήσεων που προκάλεσε την αντίδραση και βέβαια ήταν το σημείο που κυριολεκτικά το πάνελ έγινε “ηλεκτρικό”.
Έντονη ήταν η αντίδραση Καλέργη (ΣΕΓΜ) που διαφώνησε κάθετα στην άποψη αυτή δηλώνοντας υπερήφανος για την παρουσία των ελληνικών επιχειρήεων και ακολούθησε η αντίδραση των Εξάρχου, Περδικάρη, Μιτζάλη, Σουρέτη και Γαρδελίνου.
Είναι φανερό από το γεγονός ότι έγιναν πολλές αναφορές στα προβλήματα στις κατασκευές και βέβαια δεν μπορεί να πει κανείς ότι βρισκόμαστε σε μία “Ανοιξη” του κλάδου. Είναι βέβαιο επίσης ότι το blame-game δεν οδηγεί πουθενά, δημιουργεί ρήξεις σαν αυτή που είδαμε προχθές και η εποχή απαιτεί όχι να δείξουμε με το δάχτυλο αυτόν που πιστεύουμε ότι φταίει, αλλά να δούμε τις διαθέσιμες λύσεις και τον τρόπο με τον οποίο η αγορά θα μπορέσει να επιβιώσει.
Η αγορά δεν κάνει λάθος, δεν έχει λόγους να κάνει λάθος, αντίθετα μιλώντας για τα προβλήματα, καλεί στην πραγματικότητα σε διάλογο την πολιτεία, στο βαθμό που το πρόβλημα αφορά την πολιτεία. Η συναίνεση, η συμπόρευση και η εύρεση μίας καλύτερης προοπτικής δεν θα έπρεπε να είναι ο στόχος; Το βέβαιο είναι ότι την επόμενη περίοδο και την επόμενη κυβέρνηση θα τη βρει στο ίδιο περιβάλλον.
Θα κληθεί να δει τα θέματα που υπάρχουν και θα πρέπει να τα αντιμετωπίσει με αποφασιστικότητα, γιατί ακόμα μία καθυστέρηση, ίσως αποβεί μοιραία. Ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης το έθεσε εύγλωττα άλλωστε μιλώντας για την ανάγκη ενός άμεσου “επενδυτικού σοκ”, έκφραση που χρησιμοποίησε και ο Γιώργος Περδικάρης.
Το 3ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών αδιαμφισβήτητα έδωσε αυτό το βήμα. Η συνεδρία αυτή, δημιούργησε ήδη τον δικό της “μύθο”, αναδεικνύοντας όμως και τη χρησιμότητα ύπαρξης μίας τέτοιας τράπεζας που θα λέγονται σε υψηλό επίπεδο, αλήθειες, ανάγκες και χώρος για αυτοκριτική και πρωτοβουλιες.
Πηγή: Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com