Με μία πρόταση που προκάλεσε το ενδιαφέρον ολοκληρώθηκε η χθεσινή συζήτηση για την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης του νέου Αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου. Συγκεκριμένα από το βήμα της Βουλής, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, πρότεινε η ονομασία του αεροδρομίου, όταν ξεκινήσει να λειτουργεί, να μετονομαστεί σε “Ελ Γκρέκο-Δομίνικος Θεοτοκόπουλος”.
Τελικά με μεγάλη πλειοψηφία η ολομέλεια της Βουλής, υπερψήφισε και κύρωσε το νομοσχέδιο ου υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, παρά τις αντιπαραθέσεις κυρίως για ευθύνες στην καθυστέρηση ολοκλήρωσης του έργου, για τις αποζημιώσεις σχετικά με τις απαλλοτριώσεις και για την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων. Υπέρ της κύρωσης της σύμβασης – παραχώρησης τάχθηκαν όλα τα κόμματα πλην του ΚΚΕ και της Χρυσής Αυγής.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, δεσμεύτηκε ότι το αμέσως επόμενο διάστημα και σε συνεργασία με τον υπουργό Δικαιοσύνης θα φέρει δικαιότερη ρύθμιση, όπως είπε, για τους επαγγελματίες αγρότες των οποίων απαλλοτριώνεται μεγάλο ποσοστό αγροτικής γης.
Ο κ. Σπίρτζης έκανε λόγο για ένα σύγχρονο ανταγωνιστικό αεροδρόμιο με αναπτυξιακή υπεραξία, «είναι ένα μεγάλο αναπτυξιακό έργο με προβλέψεις για τη διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος και υπέρ των πολιτών. Πρώτη φορά προβλέφθηκαν ανταποδοτικά τέλη 2% επί του τζίρου της εταιρείας που, όπως εκτιμάται, θα φθάσουν στα 184 εκατομμύρια ευρώ προς όφελος της τοπικής κοινωνίας», τόνισε ο κ. Σπίρτζης ενώ έδωσε έμφαση στην «ισχυρή παρουσία του Δημοσίου στην εταιρεία του αεροδρομίου με ποσοστό συμμετοχής 45%», καθώς και στην «απαγόρευση μεταβίβασης των μετοχών του Δημοσίου κάτω από το 35%, για να μην δοθεί ποτέ η δυνατότητα ξεπουλήματος του».
Απαντώντας, τόσο ο εισηγητής της ΝΔ Χρήστος Μπουκώρος σημείωσε ότι με την επικύρωση της σύμβασης του αεροδρομίου στο Καστέλι «μπαίνουμε σε μια νέα εποχή για όλη τη χώρα και πρέπει να κερδηθεί ένα τριπλό στοίχημα: Η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων για τη μελέτη και κατασκευή του στους επόμενους 60 μήνες, η αξιοποίηση του υφιστάμενου αεροδρομίου Νίκου Καζαντζάκη με καινοτόμες δράσεις και η ολοκλήρωση εντός χρονοδιαγραμμάτων όλων των συνδέσεων του νέου αεροδρομίου με τους οδικούς άξονες της Κρήτης».
«Μιλάμε για ένα ολιστικό έργο που είχε εξαγγελθεί επί Γιώργου Σουφλιά, είχε δύο καθυστερήσεις επί κυβέρνησης Σαμαρά και 7 καθυστερήσεις επί δικών σας ημερών. Η ΝΔ θα είναι αρωγός του έργου ώστε τα επόμενα 5 χρόνια να παραδοθούν σε χρήση όλες οι υποδομές του», πρόσθεσε ο κ. Μπουκώρος.
ΤΑ ΒΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΘΑ ΜΑΣ ΟΔΗΓΗΣΟΥΝ ΣΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
Η κύρωση από τη Βουλή των Ελλήνων φέρνει το έργο στην γραμμή εκκίνησης. Ο παραχωρησιούχος είναι επίσημα πλέον η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ-GMR. Όπως σημειώνουν κύκλοι κοντά στο έργο για να δούμε το εργοτάξιο σε πλήρη ανάπτυξη θα πρέπει να περιμένουμε κάποιους μήνες μέχρι να ολοκληρωθούν οι πάσης φύσης μελέτες, να ολοκληρωθούν οι απαλλοτριώσεις. Η ολοκλήρωση των έργων σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να γίνει σε 5 χρόνια από τον χρόνο έναρξης της περιόδου κατασκευής. Κατά τη διάρκεια των έργων εκτιμάται ότι θα απασχοληθούν συνολικά 1.500 άτομα.
Οι κατασκευαστικές εργασίες περιλαμβάνουν την υλοποίηση:
– του νέου ανισόπεδου κόμβου Χερσονήσου (στον ΒΟΑΚ)
– οδος σύνδεσης του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου μήκους 18 χλμ. Θα αφορά κλειστό αυτοκινητόδρομο 18χλμ.
– εργασίες αποκατάστασης στην υφιστάμενη εθνική οδό Χερσόνησος-Καστέλι
– οδός σύνδεσης του αεροδρομίου με την οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους 5 χλμ.
– νέα περιμετρική οδός Καστελίου μήκους 1,5 χλμ. και
– εξωτερικός περιμετρικός δικτύου αεροδρομίου με την αναβάθμιση των υφιστάμενων οδών, συνολικού μήκους 20 χλμ.
Το αεροδρόμιο θα διαθέτει:
– 1 διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μ. κατηγορίας κατά ICAO 4E
– 1 παράλληλο τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους
– 8 συνδετήριους τροχόδρομους του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο
– 2 συνδετήριους τροχόδρομους με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
– χώρο στάθμευσης αεροσκαφών (APRON) συνολικής επιφάνειας 400 στρεμμάτων
– 27 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E
– 1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000m2 εκ των οποίων τα 13.000m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και 1.100m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι
– 11 κτίρια/εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, εγκατάστασης εταιριών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant και εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου
– χώρους στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων
– εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας και
– χώρους εμπορικών χρήσεων 400 στρεμμάτων
ΠΩΣ ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Σύμφωνα με την προσφορά, οι μετοχές θα αντιστοιχούν κατά 45,90% στο Ελληνικό Δημόσιο και κατά 54,1% στην κοινοπραηία ΤΕΡΝΑ-GMR Airports. Η εταιρεία Παραχώρησης έχει τίτλο «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε», ενώ το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης καθώς και Μελέτη, Κατασκευή και Χρηματοδότηση των Οδικών Συνδέσεων αυτού».
Το κόστος κατασκευής, ύψους 480 εκατ. ευρώ, δεν περιλαμβάνει τον εξοπλισμό αεροναυτιλίας, ο οποίος ανήκει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Η τελευταία, από κοινού με τον παραχωρησιούχο, μετά την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης, θα καθορίσει τους όρους προμήθειάς του.
Προβλέπεται ακόμη, η καταβολή αντισταθμιστικού ανταλλάγματος από την εταιρεία προς το Δημόσιο, που αντιστοιχεί στο 2% επί των εσόδων που προκύπτουν από την εκμετάλλευση του έργου (1% στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης και 1% στους ΟΤΑ).
Πηγή: ypodomes.com