To «Phygital», η χρήση της τεχνολογίας για τη γεφύρωση του ψηφιακού με τον φυσικό κόσμο, είναι η απάντηση στα ερωτήματα που τίθενται στον κλάδο του real estate παγκοσμίως, συμφώνησαν οι συμμετέχοντες σε πάνελ στο πλαίσιο της 25ης Prodexpo.
«Αυτό που συμβαίνει στον χώρο των γραφείων είναι αυτό που συνέβαινε στον τομέα της λιανικής 15 χρόνια πριν. Υπήρξαν πολλές συζητήσεις για τον θάνατο των mall και των φυσικών καταστημάτων. Η απάντηση δεν είναι απόλυτη, πλήρως εξ αποστάσεως ή πλήρως φυσικό, είναι το υβριδικό μοντέλο» ανέφερε ο κ. Δημήτρης Βλαχόπουλος, International Partner, Head of Portfolio & Location Strategy EMEA, Cushman & Wakefield. Ο ίδιος έφερε το παράδειγμα της City Group, που ανακοίνωσε ότι έφτιαξε ένα νέο hub στη Μάλαγα, όπου υπάρχουν 330 μέρες ηλιοφάνειας, για να ανταγωνιστεί άλλες εταιρείες στις προσλήψεις. Η Μάλαγα είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές. Υπάρχει λοιπόν ευκαιρία για την Ελλάδα».
Από την πλευρά του, ο κ. Alexis Vandoros, CEO Wealth Avenue PLC, Global Wealth Group, Cyprus, σημείωσε πως: «Όταν μελετάμε ένα νέο κτίριο, δεν χρειάζεται μόνο υπνοδωμάτια, χρειάζεται και χώρους εργασίας. Πρέπει λοιπόν τα κτίρια να μελετώνται από αυτή την άποψη. Μεγαλύτερα διαμερίσματα, άρα και πιο ακριβά. Για την ελληνική αγορά ακινήτων, αν δεν έχουμε Γ’ Παγκόσμιο Πόλεμο, τα πράγματα θα συνεχίζουν να ανθίζουν. Ακόμα δεν έχουμε φούσκα. Φέτος, επανήλθαμε στις τιμές προ κρίσης, αλλά ταυτόχρονα έχουμε τον μισό αριθμό οικοδομικών αδειών και τα μισά τετραγωνικά, άρα υπάρχει έλλειψη προσφοράς».
Σημείωσε, ακόμα, πως μετά την πανδημία υπήρξαν δύο καλά νέα στο real estate. Οι περισσότερες πολυκατοικίες είναι όμορφες, και βρίσκονται ενεργειακά στο A+ ή στο A++ κάτι που η αγορά τώρα αρχίζει να το πληρώνει, ενώ πριν την κρίση, αυτό δεν ένοιαζε κανέναν».
Τέλος, η κυρία Ilona Taillade, εκδότρια του Europe Real Estate, σημείωσε: «Έχουμε εταιρείες που επενδύουν στον ψηφιακό τομέα γιατί έχαναν πελάτες. Πρέπει να είναι phygital. Αν έχουμε ένα φυσικό κατάστημα, θα πρέπει να είναι διαφορετικό, ώστε ο πελάτης να θέλει να επανέλθει. Δεν είναι πλέον απλώς ένα κατάστημα, αλλά πρέπει να είναι κάτι πιο εντυπωσιακό και ελκυστικό». Ακόμα, σχολίασε: «περπάτησα στους κύριους εμπορικούς δρόμους της πόλης και δεν είδα κάτι να μου δείχνει ότι είμαι στην Αθήνα. Δεν υπάρχει ένα πολιτιστικό στοιχείο. Σε κάθε πρωτεύουσα θα μπορούσε να υπάρχει ένα στοιχείο που να τις διαφοροποιεί κάπως».