Το όνειρο της μετατροπής της Ελλάδας από χώρα με ελλιπείς υποδομές σε χώρα με πλήρεις υποδομές υπάρχει εδώ και αρκετές δεκαετίες. Η κρίση μπορεί όντως να καθυστέρησε αρκετά χρόνια την αλλαγή στο στάτους των υποδομών της χώρας, όμως αυτό πλέον αλλάζει με ραγδαίους ρυθμούς.
Από το 2017 η χώρα έχει ξεκινήσει την διαδικασία μετατροπής της χώρα σημαντικών υποδομών κλείνοντας σημαντικά την ψαλίδα με άλλες χώρες της Ευρώπης. Κυρίως η χώρα αλλάζει συγκοινωνιακά και οι υποδομές της θα βελτιωθούν δραματικά. Πόσα ξέρετε για αυτό όμως; Η συνεχόμενη χρηματοδότηση από την Ε.Ε με τα πλαίσια στήριξης από το 1985 και μετά έχουν ήδη αλλάξει το πρόσωπο της χώρας όμως η μεγάλη μεταμόρφωση έπεται και θα είναι μεγάλη.
Ας ρίξουμε μία ματιά στην Ελλάδα της δεκαετίας του 1990. Μία χώρα όχι μόνο με ελλιπείς υποδομές αλλά σχεδόν ανύπαρκτες. Αυτοκινητόδρομοι ελάχιστοι, διάσπαρτοι και κατά βάση γύρω από την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Σιδηρόδρομος απαρχαιωμένος, επικίνδυνος και χωρίς καμία προοπτική. Λιμάνια και αεροδρόμια σαν εικόνες από ταινίες της δεκαετίας του 1960 με την έννοια του “διεθνούς” να προκαλεί γέλια. Αστικές συγκοινωνίες με λεωφορεία σοβιετικού τύπου, ρυπογόνα και με πολύωρα δρομολόγια και μία γραμμή Μετρό του «ηλεκτρικού» με αποβάθρες, δρομολόγια και τρένα για γερά νεύρα. Σίγουρα πολλοί από εσάς έχετε την ίδια εικόνα από εκείνη την εποχή.
Σήμερα τι έχει η χώρα; κατά προσέγγιση 2.200 χιλιόμετρα κλειστών αυτοκινητόδρομων. Εγνατία Οδός και άξονες (περίπου 900χλμ), Μορέας (200χλμ περίπου), Αθήνα-Θεσσαλονίκη (Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου με 500χλμ), Ολυμπία Οδός (200χλμ. περίπου), Ιόνια Οδός (200χλμ περίπου), Κεντρική Οδός Ε65 (80χλμ. περίπου), Αττική Οδός (65χλμ), Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου (5χλμ περίπου) και 42χλμ στον ΒΟΑΚ, 25χλμ στην Περιφερειακή Θεσσαλονίκης.
Στο σιδηρόδρομο μέχρι το καλοκαίρι θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως ο διάδρομος Αθήνα-Θεσσαλονίκη με διπλή γραμμή και ηλεκτροκίνηση, όπως και ο διάδρομος Κιάτο μέχρι Αεροδρόμιο το ίδιο. Μέσα στο έτος θα λειτουργήσει και τμήμα Κιάτο-Αίγιο, μετά από περίπου 10 χρόνια.
Στα λιμάνια, Πειραιάς, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Βόλος κρατούν τα σκήπτρα με σχετικά καλές υποδομές. Στα Αεροδρόμια έχουμε σημαία το Ελ. Βενιζέλος (ένα από τα καλύτερα αεροδρόμια της Ευρώπης στην κατηγορία του).
Στις αστικές συγκοινωνίες η Αθήνα έχει 3 γραμμές Μετρό 60+20χλμ, Τραμ 26χλμ, Προαστιακό 230χλμ. με πρόσφατα ολοκληρωμένη ηλεκτροκίνηση από τον Πειραιά μέχρι ΣΚΑ. Επίσης υπάρχουν νέας γενιάς τρόλεϊ και λεωφορεία φυσικού αερίου. Στην περιφέρεια τα περισσότερα αστικά συστήματα συγκοινωνιών με νέας γενιάς λεωφορεία ενώ και τα υπεραστικά δρομολόγια γίνονται με σύγχρονα πούλμαν.
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ
Η παραπάνω περιγραφή αποδεικνύει πως έχουν γίνει πολλά μέχρι σήμερα. Η χώρα δεν είναι απούσα στις υποδομές, ενώ έχει σε κατασκευή μεγάλα, πολύ μεγάλα έργα που θα αλλάξουν προς το καλύτερο την εικόνα. Τι θα δούμε να αλλάζει όμως;
Στις αστικές συγκοινωνίες θα δούμε φέτος τη λειτουργία της επέκτασης του Τραμ από το Φάληρο στον Πειραιά. Φέτος όμως μετά από πάρα πολλά χρόνια ολοκληρώθηκε στο σιδηρόδομο η ηλεκτροκίνηση που θα φτάσει μέχρι από την Αθήνα μέχρι τα σύνορα (Ειδομένη) και για πρώτη φορά, σύγχρονα επιβατικά διεθνή δρομολόγια θα μπορούν να συνδέσουν Αθήνα και Θεσσαλονίκη με άλλες πόλεις της Ευρώπης. Το πρώτο επίσημο δρομολόγιο θα γίνει τις επόμενες ημέρες. Μέσα στο καλοκαίρι περιμένουμε τη λειτουργία μετά από 8 χρόνια της (διπλής πλέον) γραμμής Κιάτο-Αίγιο.
Το 2019 περιλαμβάνει και άλλες σημαντικές παραδόσεις έργων: Θα δούμε τη λειτουργία της επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό της Αθήνας από την Αγία Μαρίνα μέχρι τη Νίκαια. Είναι η πρώτη επέκταση Μετρό στην πόλη μετά το 2013. Πριν λίγες εβδομάδες ολοκληρώθηκαν τα “αιώνια” έργα στο Αεροδρόμιο Μακεδονία για την επέκταση του διαδρόμου προσαπογειώσεων, ενώ ολοκληρώνεται ο προβλήτας ΙΙΙ στο λιμάνι του Πειραιά.
Το 2020 θα είναι μια μέτρια χρονιά καθώς θα έχουμε τη λειτουργία με καθυστέρηση 8 ετών η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης (9 από τους 12 σταθμούς). Ολοκληρώνεται επίσης ο Αγωγός ΤΑΡ, το μεγαλύτερο ενεργειακό έργο της χώρας, αλλά και η μικρή διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο.
Το 2021, χρονιά σταθμός καθώς συμπληρώνονται 200 χρόνια από την έναρξη της Ελληνικής επανάστασης που οδήγησε στη δημιουργία του σύγχρονου ελληνικού κράτους ολοκληρώνεται πλήθος νέων υποδομών. Στο Μετρό ολοκληρώνεται και λειτουργεί η επέκταση μέχρι το Δημοτικό Θέατρο στο κέντρο του Πειραιά και η Γραμμή Καλαμαριάς για το Μετρό Θεσσαλονίκης. Επίσης ολοκληρώνεται η μεγάλη επέκταση του τέρμιναλ του Αεροδρομίου Μακεδονία από τη Fraport Greece. Τέλος θα ολοκληρωθεί η μεγάλη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική.
To 2022 θα είναι χρονιά αυτοκινητόδρομων καθώς θα ολοκληρωθούν: ο αυτοκινητόδρομος Άκτιο-Αμβρακία 48χλμ και το νότιο τμήμα του Ε65, Λαμία-Ξυνιάδα (30χλμ). Επίσης θα ολοκληρωθεί το σιδηροδρομικό έργο ηλεκτροκίνησης Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Κιάτο-Αίγιο.
Μέχρι το 2023 ευελπιστούμε να έχουν ολοκληρωθεί τα έργα αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής Αίγιο-Πάτρα, η ηλεκτροκίνηση στο Λάρισα-Βόλος και το βόρειο τμήμα του Ε65 από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό, κοντά στα Γρεβενά.
Η Ελλάδα του 2023 θα είναι μία διαφορετική χώρα από αυτή που ζούμε σήμερα. Σε αυτή την αλλαγή που έχει ήδη ξεκινήσει ήδη να συντελείται θα πρέπει και να προετοιμαστούμε για να την αξιοποιήσουμε αλλά κυρίως να σχεδιάσουμε και την επόμενη γενιά έργων που θα δώσουν στην Ελλάδα μέχρι το 2025 μία ακόμα ώθηση για καλύτερες υποδομές με τα μεγάλα έργα στην Κρήτη, το ανατολικό τμήμα της Σιδηροδρομικής Εγνατίας, τις επεκτάσεις Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη κ.α.
Πηγή: Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com