Ικανοποιητική για τα δεδομένα της συγκυρίας (βλέπε πανδημία) θεωρείται η πορεία των εμπορικών κέντρων της Lamda Development σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Το ενδιαφέρον στοιχείο που προκύπτει από την ανάλυση των οικονομικών αποτελεσμάτων της εταιρείας για το 2020 είναι ότι τα πιο premium εμπορικά κέντρα παρουσίασαν σημαντικά μικρότερη πτώση επισκεψιμότητα και πωλήσεων (και κερδοφορίας).
Ποιό εμπορικό κέντρο εμφάνισε μεγαλύτερη αντοχή στην πανδημία
Παρά τις πρωτόγνωρα αντίξοες συνθήκες, η μέση πληρότητα των Εμπορικών Κέντρων διαμορφώθηκε στο 98%, αμετάβλητη έναντι της μέσης πληρότητας το 2019. Επίσης, η εταιρεία πέτυχε, μετά την έναρξη της κρίσης της πανδημίας, να διαπραγματευτεί 80 νέες ή προς ανανέωση συμβάσεις εμπορικής συνεργασίας με τους ίδιους οικονομικούς όρους, διαφυλάττοντας έτσι την αξία των Εμπορικών Κέντρων.
Από τα τρία εμπορικά κέντρα της Lamda Development, την καλύτερη πορεία διέγραψε το premium εμπορικό κέντρο Golden Hall στο Μαρούσι, παρουσιάζοντας σημαντικά μικρότερη πτώση, τόσο στους επισκέπτες όσο και στις πωλήσεις, σε σχέση με το πιο μαζικό The Mall Athens επίσης στο Μαρούσι.
Ικανοποιητική πορεία (καλύτερη από το The Mall Athens) παρουσίασε και το εμπορικό κέντρο της εταιρείας στη Θεσσαλονίκη, το Mediterranean Cosmos.
Τα οικονομικά αποτελέσματα των εμπορικών κέντρων το 2020
Το 2020 αποτέλεσε χρονιά σημαντικών προκλήσεων, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19. Πιο συγκεκριμένα, η αναστολή λειτουργίας των Εμπορικών Κέντρων της LAMDA Development, The Mall Athens, Golden Hall και Mediterranean Cosmos, για συνολική περίοδο άνω των 100 ημερών κατά τη διάρκεια του έτους, η παροχή πρόσθετης βοήθειας, βάσει απόφασης της εταιρείας, – πλέον των νομοθετικά προβλεπόμενων μειώσεων στα μισθώματα – στους καταστηματάρχες/μισθωτές, τα περιοριστικά μέτρα στη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων (π.χ. μέτρα click-away, click-inside) καθώς και τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης που ελήφθησαν για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης της πανδημίας, είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση κερδοφορίας των Εμπορικών Κέντρων της εταιρείας.
H εταιρεία, κατά τη διάρκεια της υγειονομικής κρίσης, προχώρησε σε μείωση μισθωμάτων στα εμπορικά της κέντρα ως ακολούθως:
• ποσοστό 40% για τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο, Μάιο, Ιούνιο, Νοέμβριο και Δεκέμβριο (ήτοι αθροιστικά για περίοδο που αντιστοιχεί στο ήμισυ του έτους), σύμφωνα με τις σχετικές νομοθετικές προβλέψεις,
• ποσοστό 40% για τους μήνες Ιούλιο, Αύγουστο και Σεπτέμβριο μόνο στους κλάδους εστίασης, ψυχαγωγίας και πολιτισμού, σύμφωνα με τις σχετικές νομοθετικές προβλέψεις,
• πρόσθετη βοήθεια, βάσει απόφασης της εταιρείας, με τη μορφή εκπτώσεων (πλέον της προαναφερθείσας νομοθετικά προβλεπόμενης μείωσης 40%).
Το στοίχημα της Lamda Malls για εισαγωγή στο Χρηματιστήριο
Τα εμπορικά κέντρα της Lamda θα αποτελέσουν αναμφισβήτητα σημαντική πηγή χρηματοδότησης των έργων στο mega project του Ελληνικού και η εταιρεία έχει θέσει ως στόχο τη μεγιστοποίηση της αξίας τους, με στόχο τη μελλοντική εισαγωγή τηςLamda Malls στο Χρηματιστήριο της Αθήνας.
Αυτό εκτιμάται να γίνει εντός 2 ετίας, δηλαδή έως το 2ο22, χωρίς να έχει αποκλειστεί και το 2021 ακόμη. Αυτό θα εξαρτηθεί από το πόσο γρήγορα θα μπορέσει να μεγιστοποιηθεί η αξία των εμπορικών κέντρων λόγω της πανδημίας.
Σε κάθε περίπτωση, όπως είχε αναφέρει η εταιρεία στην παρουσίασή της στο πλαίσιο του 9ου Ελληνικού Επενδυτικού Φόρουμ, που είχε πραγματοποιηθεί πέρυσι το καλοκαίρι στη Νέα Υόρκη, «την περίοδο της εισαγωγής, όποτε κι αν αυτή συμβεί, αναμένεται να έχουν μειωθεί οι αποδόσεις των εμπορικών μας κέντρων σε σχέση με τη σημερινή περίοδο, γεγονός που θα αυξήσει σημαντικά την αξία των ακινήτων».
Σημειώνεται ότι αυτή τη στιγμή η Lamda Malls έχει ήδη τα δύο εμπορικά κέντρα (Golden Hall, Mediterranean Cosmos) ενώ στο μετοχικό της κεφάλαιο συμμετέχει ως στρατηγικός επενδυτής ο αμερικανικός επενδυτικός όμιλος Värde Partners, με ποσοστό 31,7%, ο οποίος μάλιστα ελέγχει και πλειοψηφικό πακέτο μετοχών στην Trastor ΑΕΕΑΠ.