Connect with us

ΕΤΑΙΡΙΚΑ ΝΕΑ

Πως το μάρκετινγκ κι η διαφήμιση… εκμεταλλεύονται τον ανδρικό και γυναικείο εγκέφαλο

Newsroom

Published

on

Οι άνδρες κι οι γυναίκες προσέχουν άραγε τα ίδια πράγματα; Σύμφωνα με τις προηγμένες τεχνικές του μάρκετινγκ και της συσκευασίας, που εκμεταλλεύονται στο έπακρο τα ευρήματα των νευρoεπιστημών, οι αντιληπτικές και νευροφυσιολογικές διαφορές μεταξύ των φύλων και τα στερεότυπα που επικυριαρχούν στη συμπεριφορά τους, καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την προώθηση των προϊόντων και φυσικά των τιμών τους. Διαφορές που έχουν κινήσει το ενδιαφέρον και τις παρεμβάσεις ακόμη και των θεσμοθετών.

Η πρώτη και από αυτές τις παρεμβάσεις αφορά τον λεγόμενο «ροζ φόρο», ήγουν την διαφορά της τιμής σε προϊόντα που είναι ομοειδή για άνδρες και γυναίκες, με τη διαφορά ότι το γυναικείο πωλείται σε μεγαλύτερη τιμή, πχ. τα ξυραφάκια, ή ορισμένα αποσμητικά και καλλυντικά. Εάν κάποιος παρατηρήσει από κοντά τα προϊόντα αυτά, φερ’ ειπείν τα ξυραφάκια, θα διαπιστώσει ότι η λειτουργία και η λάμα τους είναι η ίδια, ενώ η μόνη τους διαφορά είναι το χρώμα, η υποτιθέμενη «πιο εργονομική λαβή» και η τιμή, που είναι ακριβότερη.

Μάλιστα, σε έρευνα του 2015 του Department of Consumer Affairs της Νέας Υόρκης, αναφέρεται ένα άλλο τρανταχτό παράδειγμα, του ίδιου προϊόντος, ένα αντιοξειδωτικό σπρέι για μεταλλικές επιφάνειες, που στο τμήμα των ανδρικών προϊόντων πωλείται σε μία συσκευασία με μεταλλικό χρώμα, ενώ με ακριβώς την ίδια ονομασία, αλλά σε συσκευασία με πιο ρόδινη απόχρωση, πωλείται στο γυναικείο τμήμα κατά 7% ακριβότερα.

Οι πιο τρανταχτές διαφορές εντοπίζονται στον τομέα των καλλυντικών και της ένδυσης. Το κυρίαρχο στερεότυπο θέλει τα γυναικεία προϊόντα αυτού του είδους να θεωρούνται συνώνυμα της πολυτέλειας και της ποιότητας–κατά πολύ ανώτερης των ανδρικών. Το να είσαι γυναίκα σημαίνει να επιδιώκεις το ύφος και τη χλιδή. Σε ορισμένες χώρες και αυτή η διαφοροποίηση θεωρείται αυθαίρετη και εμπίπτουσα στα όρια του νόμου για τις διακρίσεις μεταξύ των φύλων κι επιδιώκεται η εμπορική εξισορρόπησή της.

Με το θέμα αυτό έχουν ασχοληθεί διεξοδικά και οι νευροεπιστήμες. Δεν έχουν βέβαια κεντρικό θέμα τους τον “ρόζ φόρο”, αλλά τις εγκεφαλικές διεργασίες που διαφοροποιούν τον τρόπο αντίληψης και σκέψης μεταξύ ανδρών και γυναικών που δικαιολογούν τις συγκεκριμένες στρατηγικές μάρκετινγκ και την αποτελεσματικότητα των διαφημιστικών μηνυμάτων.

Σήμερα, χάρις στη βαθύτερη γνώση που έχουμε για τους μηχανισμούς του εγκεφάλου και του ρόλου που παίζουν οι διαφορετικές περιοχές του, μπορούμε να εξάγουμε περισσότερες λεπτομέρειες για τη διαφορά λειτουργίας του εγκεφάλου των ανδρών και των γυναικών. Μία βιολογική διαφορά που ενισχύεται και από τις πολιτισμικές ιδιαιτερότητες και τις προσωπικές εμπειρίες του καθενός, οι οποίες είναι επιρρεπείς σε μεταβολές λόγω του περιβάλλοντος.

Στην ουσία οι άνδρες και οι γυναίκες διαφοροποιούνται σε πολλά σημεία: στο ύφος της επικοινωνίας, στις προτιμήσεις, στη συμπεριφορά, στον τρόπο αντίδρασης απέναντι στους άλλους, στα συναισθήματα. Οι δύο κύριες κοίτες της διαφοράς τούτης μπορούνε να εντοπισθούν στη γενετική, αλλά και την κουλτούρα. Η παιδεία, η κουλτούρα στην οποία ανήκει κάποιος και οι συνθήκες στην κοινωνία που μεγαλώνει κάποιος αποτελούν βασικούς παράγοντες στην προδιάθεση και την αποκρυστάλλωση των συμπεριφορών που μπορούν να περιενδυθούν τον χαρακτήρα του “αρσενικού” και του “θηλυκού”.

Σύμφωνα με τις έρευνες στον τομέα των νευροεπιστημών (Brizendine, 2007), το 99% του γενετικού κώδικα ανδρών και γυναικών είναι πανομοιότυπο κι ανάμεσα στα 30.000 γονίδια του ανθρώπινου γονιδιώματος μπορεί τούτο το 1% να μοιάζει απειροελάχιστο, εντούτοις είναι ο άκρως καθοριστικός παράγοντας που εξηγεί την ύπαρξη συμπεριφορικών, δομικών και λειτουργικών διαφορών για τα δύο φύλα. Άλλες έρευνες (Ingalhalikarha, 2014) για την εγκεφαλική ασυμμετρία έχουν αποδείξει (έπειτα από τη μαγνητική τομογραφία σε 949 συμμετέχοντες, 521 γυναίκες και 428 άνδρες, διαφορετικών ηλικιών) πως στους άνδρες οι συνάψεις διατρέχουν από το μπροστινό τμήμα στο πίσω μέρους του ίδιου ημισφαιρίου, ενώ στις γυναίκες οι αντίστοιχες συνάψεις είναι διατρέχουν εγκάρσια και το δεξί και το αριστερό ημισφαίριο.

Οι γενετικές αυτές διαφορές αποτελούν το βιολογικό υπόβαθρο της νευροφυσιολογικής διάκρισης των δύο φύλων, που εκφράζονται στην μεγαλύτερη δυνατότητα των γυναικών να ανταπεξέρχονται σε δραστηριότητες που απαιτούν πολλαπλούς στόχους και λειτουργίες (multitasking), στη καλύτερη διαίσθηση και ενσυναίσθηση, στη μεγαλύτερη ικανότητα των ανδρών σε κινητικές δραστηριότητες και στον προσανατολισμό στον χώρο, ή στην εστίαση σε ορισμένα χαρακτηριστικά του διαφημιστικού μηνύματος.

Οι έρευνες, σε μουσεία, σούπερ-μάρκετ, καταστήματα, στον τομέα του λεγόμενου “νευρο-μάρκετινγκ” έχουν αποδείξει πως η λειτουργία που ονομάζεται «οπτικός εντοπισμός» (eye tracking) στους άνδρες εκδηλώνεται ως τάση για εξειδικευμένη και λεπτομερή διερεύνηση σε βασικά σημεία μίας περιοχής (όπως πχ στην ετικέτα ενός κρασιού) και ιδίως σε λεπτομέρειες που υποδεικνύουν κίνηση, όπως προέκυψε από τις έρευνες πάνω στην παρατήρηση της «Τελικής Κρίσης» του Μιχαήλ Αγγέλου στην Καπέλα Σιστίνα. Απεναντίας οι γυναίκες διασπείρουν την παρατήρησή τους σε περισσότερες περιοχές και συγκεντρώνονται κυρίως σε πρόσωπα. Προκύπτει λοιπόν πως οι άνδρες είναι «επιλεκτικοί επεξεργαστές» (selective processor), ενώ οι γυναίκες είναι «συνολικοί επεξεργαστές» (comprehensive processor), καθώς (Meyers-Levy και Sternthalt, 1991), κοιτάζουν περισσότερες περιοχές και τη συνολική εικόνα, επικεντρώνοντας κυρίως στα συναισθήματα, τα χρώματα, ενώ οι άντρες αναφέρονται περισσότερο σε χωρο-τοπικού χαρακτήρα λεπτομέρειες (δεξιά, αριστερά, πάνω, κάτω, στο κέντρο [Lovden et al., 2007]).

Τα ίδια ακριβώς χαρακτηριστικά εντοπίσθηκαν και στην έρευνα του Triennale design museum, υπό την εποπτεία της Σιλβάνα Ανικιάρικο, εξ αφορμής της έκθεσης του Ιταλικού Γυναικείου Ντιζάιν. Σε αυτήν την έρευνα εξετάσθηκαν οι αντιδράσεις ανδρών και γυναικών στα ίδια αισθητικά ερεθίσματα, αποδεικνύεται πως άνδρες και γυναίκες έχουν διαφορετικές αντιδράσεις σε οπτικά ερεθίσματα και συναισθηματικά κίνητρα.

Όπως προέκυψε, οι γυναίκες εστιάζουν περισσότερο σε παιδικά πρόσωπα και έχουν πιο έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις στη θέα τους. Οι άνδρες από την άλλη δείχνουν μεγαλύτερη προσοχή σε λεπτομέρειες που έχουν να κάνουν με κίνηση και δράση. Επιστρέφοντας τώρα στον “ροζ φόρο” και τη διαφορετική χρωματική επιρροή (ροζ και γαλάζιο), η ίδια δυνατότητα προσέλκυσης ανάλογα με το φύλο εντοπίσθηκε και στο πείραμα με την έκθεση του δείγματος στην ίδια εικόνα μίας μορφής με γαλάζιο και διαφορετικό χρώμα. Αποκαλύφθηκε πως η στερεότυπη απόδοση του γαλάζιου χρώματος στο “αρσενικό” και του ροζ στο “θηλυκό”, βρίσκει εμπειρική επαλήθευση στο που στρέφουν κατά κύριο λόγο το ενδιαφέρον τους και για πόσο χρόνο τα δύο φύλα. Η έρευνα αυτή επιβεβαιώνει προγενέστερες, που υποδείκνυαν την μέση προτίμηση των γυναικών για χρώματα που αναφέρονται στην χρωματική παλέτα του κόκκινου-μωβ, ενώ η αντίστοιχη προτίμηση των ανδρών μετατοπίζεται στην περιοχή του μπλε και του πράσινου (Hurlbert, Ling 2007).

Τα ευρήματα των μελετών βλέπει κανείς πώς δικαιολογούν τις στρατηγικές του μάρκετινγκ για το πώς τα προϊόντα απευθύνονται σε άνδρες και γυναίκες και κυρίως για το πώς αυτές οι στρατηγικές κατορθώνουν να πείσουν τα δύο φύλα να καταναλώσουν.

 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Advertisement Ergon Tzanidakis
Advertisement Macon
Advertisement
Advertisement Ergon Tzanidakis
Advertisement TÜV Austria
Advertisement Aecom
Νάξος - Φωτογραφία αρχείου - Φωτό: EUROKINISSI / ΧΑΣΙΑΛΗΣ ΒΑΪΟΣ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ6 ώρες ago

Εγκρίθηκε έργο για νέο ξενοδοχείο στη Νάξο – Δείτε σε ποιά περιοχή

ÉRA Hotel Heraklion Hilton
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ7 ώρες ago

Ανοίγει στις αρχές του 2026 από τη Hilton το νέο ÉRA Hotel Heraklion – Ποιό γνωστό ξενοδοχείο θα “μεταμορφωθεί”

Το κτίριο που στεγάζει την ΔΟΥ Κατοίκων Εξωτερικού - Πηγή: Google Maps
ΚΤΙΡΙΑ ΓΡΑΦΕΙΩΝ7 ώρες ago

Ποιό γνωστό ακίνητο γραφείων κοντά στην Πατησίων πούλησε η Centric

Μήλος - Φωτογραφία αρχείου - Φωτό: Χρήστος Μπόνης / Eurokinissi
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ7 ώρες ago

“Στα σκαριά” επένδυση για νέο ξενοδοχείο 5 αστέρων στη Μήλο

Zelia Halkidiki - Πηγή: Hyatt
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ2 ημέρες ago

Άνοιξε στη Χαλκιδική το νέο ξενοδοχείο της Hyatt – Τι περιλαμβάνει το Zélia Halkidiki

Το Mitsis Grand Hotel στη Ρόδο όταν ολοκληρωθεί η ανακαίνιση και αναβάθμιση - Πηγή: Mitsis Hotels
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ2 ημέρες ago

Σε νέα “εποχή” περνά σύντομα το Mitsis Grand Hotel στη Ρόδο – Δείτε πώς θα μεταμορφωθεί

Design by Canva
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ2 ημέρες ago

Στον Αναπτυξιακό προς χρηματοδότηση έργο ανακαίνισης ξενοδοχείου στη Φθιώτιδα

Μύκονος - Φωτό: Χρήστος Μπόνης / Eurokinissi
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ3 ημέρες ago

Εγκρίθηκε έργο για νέο ξενοδοχείο στη Μύκονο – Σε ποιά περιοχή θα γίνει

Φωτογραφία αρχείου - Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ/STR
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ3 ημέρες ago

Οι 7 νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις που προχωρούν στον Πειραιά – Σε ποιά σημεία θα γίνουν και ποιές εταιρείες επενδύουν

The Grid - Πηγή: ΤΕΡΝΑ
ΚΤΙΡΙΑ ΓΡΑΦΕΙΩΝ3 ημέρες ago

Τα 3 έργα “πράσινων” γραφείων που ολοκληρώνει η Noval Property το 2025 – Πώς στοχεύει σε χαρτοφυλάκιο ακινήτων 1 δισ. ευρώ έως το 2030

Πηγή: Google Maps
ΚΤΙΡΙΑ ΓΡΑΦΕΙΩΝ4 ημέρες ago

“Στα σκαριά” νέο μεγάλο έργο ξενοδοχείου και γραφείων στο κέντρο του Πειραιά – Πού θα γίνει

Luura Cliff - Πηγή: Ennismore
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ2 εβδομάδες ago

Σε ποιό νησί των Κυκλάδων “μετακομίζει” ο επενδυτικός “πυρετός” για νέα ξενοδοχεία – Ποιά 4 νέα έργα προχωρούν

Φωτογραφία αρχείου - Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΛΙΜΕΝΟΣ ΠΕΙΡΑΙΩΣ/STR
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ3 ημέρες ago

Οι 7 νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις που προχωρούν στον Πειραιά – Σε ποιά σημεία θα γίνουν και ποιές εταιρείες επενδύουν

Η Αθήνα από ψηλά - Design by Canva Pro
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ1 εβδομάδα ago

“Στα σκαριά” νέα τουριστική επένδυση στο Κουκάκι – Ποιό ακίνητο θα αξιοποιηθεί

Το νέο συγκρότημα γραφείων και καταστημάτων The Grid στο Μαρούσι - Πηγή φωτό: Noval Property
ΚΤΙΡΙΑ ΓΡΑΦΕΙΩΝ2 εβδομάδες ago

Ολοκληρώνεται έως τέλος του 2025 το ήμισυ του “πράσινου” συγκροτήματος γραφείων The Grid στο Μαρούσι – Ποιός θα είναι ο μισθωτής

Το νέο 5άστερο ξενοδοχείο NYX Thessaloniki στα Λαδάδικα - Φωτό: Tsolakis Architects
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ1 εβδομάδα ago

Ανοίγει το καλοκαίρι το νέο ξενοδοχείο Nyx του Ομίλου Fattal στη Θεσσαλονίκη

Piraeus Gate - Πηγή: DKG Development
RESIDENTIAL2 εβδομάδες ago

Piraeus Gate: από το 2026 οι πρώτες παραδόσεις στη μεγάλη επένδυση real estate στην καρδιά του Πειραιά – Ποιές 10 αναπτύξεις περιλαμβάνει

Η μεγάλη αστική ανάπλαση και επένδυση real estate της Noval Property στην Πειραιώς - Πηγή: Noval Property
RESIDENTIAL3 εβδομάδες ago

Από το 2028 ξεκινά η μεγάλη επένδυση της Noval στο ακίνητο – φιλέτο στην Πειραιώς – Ξενοδοχείο, γραφεία και κατοικίες στα πλάνα

Luura Cliff - Πηγή: Ennismore
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ2 εβδομάδες ago

Έρχονται στην Ελλάδα τα νέα ξενοδοχεία Luura – Σε ποιό νησί θα ανοίξει το πρώτο το 2026

Hilton Garden Inn Athens Syggrou Avenue - Πηγή: Hilton
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ2 εβδομάδες ago

Εγκαινιάστηκε το νέο ξενοδοχείο Hilton Garden Inn στη Λεωφόρο Συγγρού

Το project Nea Polis στο Περιγιάλι Καβάλας - Πηγή: Όμιλος Κουρτίδη
RESIDENTIAL1 εβδομάδα ago

[VIDEO] Σε εξέλιξη η μεγάλη οικιστική επένδυση Nea Polis στην Καβάλα – Πώς θα αναβαθμίσει την περιοχή με 7 νέους σύγχρονους οικισμούς με κατοικίες

Eleusis Project - Πηγή: Karpathios Development
LOGISTICS4 εβδομάδες ago

[VIDEO] Πώς θα γίνει το νέο έργο logistics Eleusis Project στον Ασπρόπυργο – Ποιά εταιρεία επενδύει

Piraeús Gate - Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
RESIDENTIAL1 μήνα ago

[VIDEO] Δείτε πώς θα γίνουν τα νέα “πράσινα” κτίρια κατοικιών και γραφείων στο Piraeus Gate Project

Τα έργα σε εξέλιξη στον νέο Riviera Tower στο The Ellinikon - Πηγή: Bizness.gr
RESIDENTIAL1 μήνα ago

[VIDEO] The Ellinikon: “ψήλωσε” και άλλο ο “πράσινος” ουρανοξύστης κατοικιών Riviera Tower στο Ελληνικό

Piraeus Gate - Πηγή: DKG Development
RESIDENTIAL1 μήνα ago

[VIDEO] Piraeus Gate: πώς θα μεταμορφωθεί μια ολόκληρη περιοχή στο κέντρο του Πειραιά – Ποιά κτίρια θα αξιοποιηθούν

The Grid - Πηγή: ΤΕΡΝΑ
ΚΤΙΡΙΑ ΓΡΑΦΕΙΩΝ1 μήνα ago

[VIDEO] Ποιά είναι τα 4 μεγάλα έργα για νέα “πράσινα” κτίρια γραφείων στο Μαρούσι που έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ

Athens Riviera Falirikon - QG Investments / 314 Architecture Studio
RESIDENTIAL2 μήνες ago

[VIDEO] Ξεκίνησαν τα έργα για τη νέα οικιστική επένδυση Athens Sansiveria στην Λεωφόρο Ποσειδώνος

The Ilisian - Πηγή: Ionian Hotel Enterprises
RESIDENTIAL2 μήνες ago

[VIDEO] The Ilisian: πώς προχωρά το μεγάλο έργο μεταμόρφωσης του πρώην Hilton της Αθήνας

Ο οικιστικός πύργος Marina Tower στο Ελληνικό - Πηγή: Lamda Development
RESIDENTIAL2 μήνες ago

[VIDEO] The Ellinikon: “ψηλώνει” και άλλο ο “πράσινος” ουρανοξύστης κατοικιών Riviera Tower στο Ελληνικό

Το νέο οικιστικό έργο στην οδό Λόντου 42, στη Γλυφάδα - Πηγή: Ten Brinke
RESIDENTIAL3 μήνες ago

[VIDEO] Ξεκίνησε νέα οικιστική επένδυση στη Γλυφάδα η Ten Brinke

TRENDING

Επικοινωνία

Copyright © 2019-2024 Bizness.gr

Bizness.gr - Ταυτότητα
Ιδιοκτήτρια εταιρεία: «INFRA MEDIA M.I.K.E.» Διακριτικός τίτλος: «INFRA MEDIA» - Έδρα: Δήμος Αθηναίων, Αριστείδου αρ. 10-12, Τ.Κ. 10559 - ΑΦΜ: 801478591 Δ.Ο.Υ.: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ. - Τηλ. επικοινωνίας: 2130405600 - E-mail: contact@ypodomes.com Νόμιμος Εκπρόσωπος: Καραγιάννης Νικόλαος, Νόμιμος Εκπρόσωπος - Δικαιούχος του ονόματος τομέα (bizness.gr): INFRA MEDIA M.I.K.E. - Διευθυντής/Διαχειριστής: Καραγιάννης Νικόλαος - Διευθυντής Σύνταξης: Κατερίνα Παναγέα
Η Εταιρεία δηλώνει ότι έχει συμμορφωθεί με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 της Επιτροπής της 1ης Μαρτίου 2018 σχετικά με τα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο (L 63).