Εν αναμονή εξελίξεων βρισκόμαστε σε ό,τι αφορά στα μεγάλα έργα διαχείρισης απορριμμάτων στη χώρα, έπειτα από την αναγκαστική παύση που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού σε όλα τα μέτωπα της οικονομικής δραστηριότητας.
Ο Γενικός Γραμματέας Διαχείρισης και Συντονισμού Αποβλήτων του ΥΠΕΝ, κος Μανώλης Γραφάκος σε πρόσφατη διαδικτυακή συνέντευξη που παραχώρησε έθεσε ως προτεραιότητα τη βελτίωση και τον εκσυγχρονισμό της διαχείρισης των απορριμμάτων στη χώρα με σκοπό την αποτελεσματικότερη προστασία του περιβάλλοντος και την προώθηση των αναπτυξιακών στόχων.
Ο κος Γραφάκος τόνισε την ανάγκη ανάπτυξης πολλαπλών ρευμάτων απορριμμάτων, με διαλογή στην πηγή, με 2 μεγάλα ρεύματα: τον γνωστό μας μπλε κάδο ανακύκλωσης και τον καφέ κάδο για τα οργανικά απόβλητα, που τώρα μπαίνει στη ζωή μας και στον οποίον θα εκτρέπεται περίπου το 40% του συνόλου των απορριμμάτων.
Υπενθυμίζεται ότι σήμερα, το 80% των απορριμμάτων οδηγείται προς ταφή, πρακτική που δεν είναι συμβατή με τις αρχές της Κυκλικής Οικονομίας στερώντας πολύτιμους υλικούς πόρους αλλά και χώρους που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για άλλες δραστηριότητες.
Οι υποδομές που θα αναπτυχθούν θα εκσυγχρονίσουν το απαρχαιωμένο μοντέλο διαχείρισης των απορριμμάτων που εφαρμόζεται στις περισσότερες περιοχές της χώρας μέχρι σήμερα, ενώ θα δημιουργήσουν νέες, «πράσινες» θέσεις εργασίας.
Επιπλέον, ως έργα υποδομών, αναμένεται και αυτά να δώσουν με τη σειρά τους μία σημαντική ανάσα στην κατασκευαστική αγορά, βοηθώντας στην επανεκκίνηση ενός κρίσιμου πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, ειδικά στο νέο τοπίο της μετά-κορονοϊού εποχής.
Οι νέες υποδομές και ο προγραμματισμός των δημοπρατήσεων
Ο Γ.Γ. ανέφερε πως πέραν των 4 υφιστάμενων μονάδων που διαθέτει η χώρα (σε Χανιά, Δυτ. Μακεδονία, Ήπειρο και Κεντ. Μακεδονία) αυτή τη στιγμή βρίσκονται επιπλέον 7 μονάδες σε κατασκευή, αν συνυπολογιστεί και το ΣΔΙΤ της Πελοποννήσου, το οποίο -από μόνο του- περιλαμβάνει 3 μονάδες σε Αρκαδία, Λακωνία και Μεσσηνία.
Επανέλαβε ότι οι 2 στόχοι είναι η δημοπράτηση 8 μονάδων εντός του Α’ εξαμήνου του 2020 και άλλων 17 μονάδων το β’ εξάμηνο, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των δημοπρατούμενων μονάδων σε 25 για τη χρονιά που διανύουμε (με εκτίμηση για μία πιθανή απόκλιση της τάξης των τριών μηνών από το χρονοδιάγραμμα) η οποία -κατά κοινή ομολογία- ξεκίνησε με σημαντικότατες εξωγενείς προκλήσεις.
Συνεχίζοντας, τόνισε ότι σε κάθε περίπτωση στόχος της Κυβέρνησης είναι να έχει τελειώσει ο μεγάλος κύκλος των περίπου 40 δημοπρατήσεων το αργότερο μέχρι το 2022, δρομολογώντας ταχύτατα την κατασκευή των πολύ σημαντικών περιβαλλοντικών υποδομών, προκειμένου να αποφευχθεί κάθε κίνδυνος υλοποίησής τους.
Ο κος Γραφάκος υπογράμμισε ότι πρόκειται για μία εμπροσθοβαρή προσπάθεια η οποία δεν έχει επηρεαστεί καθόλου -ως προς τα χρονοδιαγράμματά της- από τον κορονοϊό. Σε κάθε περίπτωση, παραμένει ζωτικής σημασίας η δέσμευση του συνόλου των διαθέσιμων πόρων -που αγγίζουν τα 940 εκατ. ευρώ για την ανάπτυξη νέων υποδομών- από το τρέχον ΕΣΠΑ καθώς την προγραμματική περίοδο 2021-2027 τέτοιου είδους έργα δεν θα είναι επιλέξιμα προς χρηματοδότηση.
Δεδομένου μάλιστα ότι το εργαλείο των ΣΔΙΤ -που θα μοχλεύσει και ιδιωτικά κεφάλαια- θα αξιοποιηθεί σε αρκετές περιπτώσεις, ο συνολικός προϋπολογισμός του κατασκευαστικού αντικειμένου ενδέχεται να ξεπεράσει ακόμα και τα 1,3 δισ. ευρώ.
Πηγή: ypodomes.com