Εκπνέει σήμερα η προθεσμία για τη συμμετοχή του Euroasia Interconnector στο μετοχικό σχήμα της «Αριάδνη Interconnection», θυγατρικής του ΑΔΜΗΕ για την υλοποίηση της «μεγάλης» ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής.
Εκτός συγκλονιστικού απρόοπτου, ο κυπριακών συμφερόντων Euroasia, δεν αναμένεται να εκδηλώσει (για άλλη μια φορά) ενδιαφέρον για προσχώρηση στην Αριάδνη ούτε εντός της σημερινής προθεσμίας, γεγονός που θα οριστικοποιήσει, από ελληνικής πλευράς, την απένταξη του ενεργειακού έργου από το καθεστώς των PCI και τη συνέχισή του ως εθνικού, δίνοντας ένα τέλος στη μακροσκελή έριδα που είχε ανακύψει το προηγούμενο διάστημα σχετικά με το ποιος θα είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου.
Η απόφαση της Ελλάδας να υλοποιήσει το έργο ως εθνικό σημαίνει ότι δεν θα υπάρχει δυνατότητα χρηματοδότησης από το ευρωπαϊκό εργαλείο «Συνδέοντας την Ευρώπη» (Connecting Europe Facility).
Υπενθυμίζεται ότι το μετοχικό κεφάλαιο της «Αριάδνης» αυτή τη στιγμή ανέρχεται στα 200 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα εξετάζεται σοβαρά το ενδεχόμενο αύξησής του, με στόχο τη βελτίωση του χρηματοοικονομικού προφίλ του έργου.
Όπως έχει γνωστοποιηθεί από τον ΑΔΜΗΕ το αμέσως επόμενο διάστημα θα δημοσιευθεί η πρόσκληση ενδιαφέροντος για την είσοδο επενδυτών μειοψηφίας στο μετοχικό κεφάλαιο της «Αριάδνης» ενώ έχουν ήδη ξεκινήσει οι επαφές με Ευρωπαίους Διαχειριστές Μεταφοράς Ενέργειας, γεγονός που αντανακλά την αποφασιστικότητα του ΑΔΜΗΕ να υλοποιήσει το μεγάλο έργο, που κρίνεται ως στρατηγικής σημασίας για την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης ήδη από το 2020, ακόμα και χωρίς χρηματοδοτική υποστήριξη από την Ευρώπη.
Η βαρύνουσα σημασία του ενεργειακού έργου για τη μεγαλόνησο σχετίζεται, μεταξύ άλλων, σε 2 βασικά δεδομένα: ότι οι ώρες λειτουργίας για πλήθος συμβατικών μονάδων του νησιού θα μειωθούν δραστικά λόγω περιβαλλοντικών περιορισμών και ότι η διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, το πρώτο κρίσιμο βήμα για την άρση της ενεργειακής απομόνωσης της Κρήτης, θα καλύψει περίπου το 1/3 των ενεργειακών αναγκών της, που παρουσιάζουν συνεχώς ανοδική τάση.
Ένας άλλος κρίσιμος παράγοντας που επιτάσσει τη δρομολόγηση της διασύνδεσης είναι και η αδιαμφισβήτητα υψηλή οικονομική αξία του έργου, εφόσον ο χρόνος απόσβεσης εκτιμάται σε βάθος 20ετίας, από τις χρεώσεις χρήσης συστήματος που θα καταβάλλουν οι καταναλωτές, φέρνοντας μειώσεις στα τιμολόγια ρεύματος ολόκληρης της χώρας με την αποκλιμάκωση των χρεώσεων ΥΚΩ.
Η λεγόμενη «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης (Ηράκλειο) με την Αττική περιλαμβάνει υποβρύχιο καλώδιο, μήκους 380 χλμ. συνεχούς ρεύματος (2×350 MW).
Φίλιππος Παναγόπουλος-ypodomes.com