ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Δύο χρόνια διαγωνισμός για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, το παρόν και το μέλλον

Published
6 έτη agoon
By
NewsroomΔύο χρόνια έκλεισε ο διαγωνισμός για την κατασκευή του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας. Είναι αλήθεια ότι πρόκειται για το μεγαλύτερο αυτοτελές δημόσιο έργο όλων των εποχών για τη χώρα. Ο νικητής θα αποκτήσει ένα χρυσό συμβόλαιο το οποίο θα τον συνοδεύει, τουλάχιστον για τα επόμενα 10 χρόνια.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ
Σήμερα θα αποτυπώσουμε την ιστορία του διαγωνισμού της Γραμμής 4. Σε μία γρήγορη αναδρομή, το 2005, ο τότε Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, ανακοίνωνε την κατασκευή μίας νέας 4ης γραμμής. Για να γίνει αυτό ενώθηκαν δύο πρώην κλάδοι των γραμμών 2 και 3 και έγινε και μία νέα προσθήκη. Εκτείνετο από τον Περισσό μέχρι το Κολωνάκι, του Ζωγράφου, το Μαρούσι και την Εθνική Οδό. Ονομάστηκε η Γραμμή U, αλλά απέκτησε και ένα κλάδο προς Ηλιούπολη που την μετέτρεψε σε Υ.
Χρειάστηκαν πολλά χρόνια για να ωριμάσει το πρώτο «κεντρικό» της τμήμα, από το Άλσος Βεϊκου μέχρι τον Ευαγγελισμό. Εξαγγέλθηκε πολλές φορές από το 2005 αλλά η κρίση καθυστέρησε την υλοποίηση της. Τον Σεπτέμβριο του 2014 ο τότε Υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοϊδης, ανακοινώνει τη δημοπράτηση της προσθέτοντας και το νότιο-ανατολικό της τμήμα φτάνοντας στο Γουδή. Έτσι, δημιουργείται ένα πρώτο μεγάλο τμήμα 14 σταθμών, υπόγειων, με σύγχρονα χαρακτηριστικά.
Ο ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΣ
Ο διαγωνισμός δεν καταφέρνει να γίνει και φτάνουμε στην Άνοιξη του 2017, όταν ανακοινώνεται εκ νέου η δημοπράτηση της από τον τότε Υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σπίρτζη. Θα χρειαστούν δύο παρατάσεις και στις 10 Αυγούστου πραγματοποιείται η εκδήλωση ενδιαφέροντος΄, δηλαδή η πρώτη φάση.
Παρόντα δηλώνουν 4 μεγάλα σχήματα.
1.ΤΕΡΝΑ ΑΕ- VINCI-SIEMENS AG “TVS”
2.ΑΒΑΞ ΑΕ- GHELLA SpA –ALSTOM TRANSPORT S.A.
3.ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ANSALDO STP S.p.A – HITACHI RAIL ITALY SPA
4.FCC – ARCHIRODON-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ
Τους επόμενους μήνες ξεκινά η διαδικασία αξιολόγησης των σχημάτων. Αρχικά η Αττικό Μετρό εγκρίνει και τα 4 σχήματα, όμως μία ένσταση από το ανταγωνιστή, βγάζει έξω από την κούρσα διεκδίκησης την κοινοπραξία FCC – ARCHIRODON-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ.
Το 2018, ουσιαστικά περνά χωρίς ιδιαίτερες διαφοροποιήσεις. Αξισσημείωτη είναι η προσθήκη ενός 15ου σταθμού (ΕΛΙΚΩΝΟΣ) μεταξύ Γαλατσίου και Κυψέλης. Τον Ιούνιο πραγματοποιείται ο διαγωνισμός για τις πρόδρομες εργασίες της Γραμμής 4, όπου μειοδοτεί η ΤΕΡΝΑ. Έχει όμως ξεσπάσει η υπόθεση του καρτέλ και η δημοπράτηση των έργων και των πρόδρομων εργασιών, εισέρχεται σε στενωπό. Η καθυστέρηση στην υλοποίηση είναι γεγονός.
Η Β`ΦΑΣΗ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ
Μετά από μεγάλη καθυστέρηση ανακοινώνεται η έναρξη της Β`φάσης του διαγωνισμού. Αρχικά στις 10 Δεκεμβρίου 2018, θα χρειαστούν τρεις παρατάσεις που θα μας φέρουν στις 15 Μαρτίου 2019. Πραγματοποιείται η κατάθεση τεχνικών και οικονομικών προσφορών και η μεγάλη έκπληξη είναι η απόσυρση του σχήματος ΤΕΡΝΑ ΑΕ- VINCI-SIEMENS AG “TVS”.
Η κίνηση γίνεται ύστερα από εκτίμηση των δεδομένων και πιστεύοντας ότι ο διαγωνισμός δύσκολα θα προχωρήσει λόγω συνθηκών. Το σχήμα της Μυτιληναίος έχει προσφύγει στο ΣτΕ. Η εταιρεία έχει επικαλεστεί ως πρόσθετο λόγο την ύπαρξη του κατασκευαστικού καρτέλ και τον αποκλεισμό των εταιρειών που αναμείχθηκαν σε αυτό. το ΣτΕ έχει προσφύγει εκ νέου και η εταιρεία ΑΤΕΣΕ επικαλούμενη τον ίδιο λόγο στον διαγωνισμό για τις πρόδρομες εργασίες της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας.
Η εξέταση των φακέλων ξεκινά με τη μάχη μεταξύ των σχημάτων ΑΒΑΞ ΑΕ- GHELLA SpA –ALSTOM TRANSPORT S.A. και ΑΚΤΩΡ ΑΤΕ – ANSALDO STP S.p.A – HITACHI RAIL ITALY SPA.
Οι εκλογές του Ιουλίου φέρνουν αλλαγή κυβέρνησης. Ο νέος Υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, γρήγορα προκρίνει την συνέχιση του διαγωνισμού. Τελικά στις 31 Ιουλίου η Αττικό Μετρο Α.Ε., στέλνει τα αποτελέσματα των τεχνικών προσφορών στα δύο σχήματα. Πλέον έχουμε μπει στην τελική ευθεία. Απομένει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών και η ανάδειξη του αναδόχου του μεγάλου συμβολαίου.
Η εκτίμηση είναι ότι η υπογραφή της σύμβασης θα πραγματοποιηθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020.
ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΕΡΓΟ
Η Νέα «4η» Γραμμή του Μετρό, είναι το μεγαλύτερο νέο δημόσιο έργο με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 (μέσω του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ) καθώς το αρχικό της κόστος έχει υπολογιστεί σε 1,45δισ.ευρώ και αν προσθέσουμε και τον ΦΠΑ τότε φτάνουμε στα 1,8δισευρώ. Η κάλυψη από το ΕΣΠΑ φτάνει το 75%, που θεωρείται ποσοστό ρεκόρ. Είναι επίσης το έργο με τη μεγαλύτερη χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ καθώς θα φτάσει στο ποσό των 450εκατ.ευρώ.
Το έργο κατασκευής της Γραμμής 4 είναι επίσης το μεγαλύτερο αυτοτελές έργο Μετρό όλων των εποχών για την Ελλάδα ξεπερνώντας σε κόστος εκείνο της κατασκευής των πρώτων τμημάτων των γραμμών 2 και 3 και εκείνο της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης. Η διάρκεια του έργου είναι 96 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, η οποία αναμένεται να πραγματοποιηθεί το 2020.
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΝΕΑ «ΠΟΡΤΟΚΑΛΙ» ΓΡΑΜΜΗ ΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Η νέα Γραμμή 4 ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ-ΓΟΥΔΗ θα καλύψει κυρίως πυκνοκατοικημένες περιοχές του Δήμου Αθηναίων (9 σταθμούς) και των πέριξ Δήμων. Θα ξεκινά από το Άλσος Βεϊκου στο Γαλάτσι και περνώντας από Κυψέλη, Γκύζη, Εξάρχεια, Κολωνάκι, Ιλίσια και Ζωγράφου θα καταλήγει στο Γουδή. Θα έχει μήκος 12,9χλμ και θα περιλαμβάνει 15 υπόγειους σταθμούς. Στη σύμβαση περιλαμβάνεται και η προμήθεια 18 υπεραυτόματων συρμών που θα κινούνται χωρίς οδηγό. Σταθμοί Ανταπόκρισης θα είναι οι Σταθμοί: Ακαδημίας (με στ.Πανεπιστήμιο-Γραμμή 2), Ευαγγελισμός (με Γραμμή 3). Στην Ακαδημία θα υπάρχει συνδετήρια υπόγεια διάβαση που θα ενώνει τη Γραμμή 4 με τη Γραμμή 2. Για την κατασκευή θα χρησιμοποιηθούν 2 Μετροπόντικες (ένας σε κάθε άκρο) για να συντομεύσει ο χρόνος διάνοιξης, ενώ υπάρχει πρόβλεψη και για τρίτο εφόσον κριθεί απαραίτητο.
Η γραμμή 4 θα κατασκευαστεί με πιο μοντέρνα χαρακτηριστικά, θα υπάρχει μία σήραγγα διπλής κατεύθυνσης, όλοι οι σταθμοί θα είναι πλάγιοι, όμως θα διαθέτουν συρμούς υπεραυτόματους που θα κινούνται χωρίς οδηγό αλλά με συνοδό ενώ θα υπάρχουν θύρες ασφαλείας στις αποβάθρες οι οποίες θα ανοίγουν μόνο όταν ο συρμός θα έχει φτάσει και θα έχει ακινητοποιηθεί.
Θα κατασκευαστούν οι παρακάτω σταθμοί:
1.Σταθμός ‘Άλσος Βεΐκου, Διασταύρωση Βεΐκου και Τραλλέων,
2.Σταθμός Γαλάτσι, Διασταύρωση Γαλατσίου και Βεΐκου,
3.Σταθμός Ελικώνος,
4.Σταθμός Κυψέλη, Πλατεία Κυψέλης,
5.Σταθμός Δικαστήρια, Διασταύρωση Ευελπίδων και Μουστοξύδη,
6.Σταθμός Αλεξάνδρας, Διασταύρωση Αλεξάνδρας και Μουστοξύδη,
7.Σταθμός Εξάρχεια, Πλατεία Εξαρχείων,
8.Σταθμός Ακαδημία, Διασταύρωση Ακαδημίας και Σίνα, 9.Σταθμός Κολωνάκι, Πλατεία Κολωνακίου,
10.Σταθμός Ευαγγελισμός, Διασταύρωση Βασ. Σοφίας, Ριζάρη και Βασ. Κωνσταντίνου,
11.Σταθμός Καισαριανή, Διασταύρωση Υμηττού και Εθν. Αντιστάσεως,
12.Σταθμός Πανεπιστημιούπολη, Εθν. Αντιστάσεως, 13.Σταθμός Ιλίσια, Πλατεία Κύπρου,
14.Σταθμός Ζωγράφου, Πλατεία Γαρδένια, 15.Σταθμός Γουδί, Πλατεία Ελευθερίας.
15.Σταθμός Γουδή, Πλατεία Ελευθερίας

“Πράσινο φως” για έργο ανακαίνισης ξενοδοχείου στη Ρόδο

“Στα σκαριά” έργο για νέο ξενοδοχείο στα Χανιά – Σε ποιά περιοχή θα γίνει

Με νέο “αέρα” Χρηματιστηρίου προχωρά η ONYX τη mega τουριστική επένδυση στη Χαλκιδική

The Ellinikon: “στα σκαριά” μια ακόμη νέα γειτονιά με κατοικίες στην ανατολική πλευρά της έκτασης – Τι θα περιλαμβάνει το East Village

Γιατί η εξοχική κατοικία στην Ελλάδα αποτελεί πλέον σοβαρή επενδυτική επιλογή – Οι 5 περιοχές που πρωταγωνιστούν

Άνοιξε ο “δρόμος” για το νέο ξενοδοχείο σε διατηρητέο στην Αιόλου

“Πράσινο φως” για έργο νέου ξενοδοχείου στα Κουφονήσια

Προχωρά νέο τριπλό ξενοδοχειακό έργο στα Χανιά

Εγκρίθηκε έργο για νέο ξενοδοχείο 4 αστέρων στην Πάρο

“Στα σκαριά” η νέα ξενοδοχειακή επένδυση της H Hotels Collection στη Ρόδο

Ξεκινά η μεγάλη οικιστική επένδυση της MIBS στον Πειραιά – Στην ΕΚΤΕΡ το έργο ανακατασκευής

Τα 5 νέα ξενοδοχειακά openings της Radisson σε Αττική, Πελοπόννησο και νησιά – Πώς επεκτείνεται και στην ηπειρωτική Ελλάδα

“Κατεβαίνει” Αθήνα η TOR Hotel Group – Ποιό ιστορικό κτίριο θα μετατρέψει σε ξενοδοχείο

Σε hot spot νέων ξενοδοχείων μετατρέπεται το Μεταξουργείο – Ποιές δύο νέες επενδύσεις προχωρούν

“Πράσινο φως” για τις αλλαγές στο Sani Resort – Πώς θα συνενωθούν τα 4 πεντάστερα ξενοδοχεία σε ένα

“Στα σκαριά” νέο ξενοδοχείο σε ακίνητο του ΕΦΚΑ στην Ομόνοια – Ποιό γνωστό ακίνητο τίθεται σε διαγωνισμό

Στην ΕΚΤΕΡ το έργο κατασκευής του νέου Infinity Six Senses Porto Heli – Πώς θα μεταμορφωθεί το πρώην Costa Perla

“Πράσινο φως” για τη μεγάλη τουριστική επένδυση της Phaea στην Ελούντα – Τι θα περιλαμβάνει το έργο και που θα γίνει

Νέο κτίριο στην Καισαριανή απέκτησε η Premia Properties – Πώς θα το μετατρέψει σε φοιτητικές κατοικίες

Ολοκληρώνεται το 2026 η αδειοδοτική ωρίμανση για το mega τουριστικό project Six Senses Megalonisos στους Πεταλιούς – Τι σχεδιάζει η Grivalia

[VIDEO] Προχωρά η mega επένδυση logistics της ΙΚΕΑ στον Ασπρόπυργο

[VIDEO] Δείτε πώς μεταμορφώθηκε παλιό κτίριο γραφείων στην Πλατεία Μαβίλη

[VIDEO] Πώς θα γίνει το νέο έργο logistics Eleusis Project στον Ασπρόπυργο – Ποιά εταιρεία επενδύει

Ξεκινούν από τη ΜΕΤΚΑ τα έργα για τη μεγάλη επένδυση VORIA στο Μαρούσι – Εκδόθηκαν οι οικοδομικές άδειες

[VIDEO] Προχωρά η νέα οικιστική επένδυση στη Νέα Σμύρνη – Σε ποιά περιοχή κατασκευάζεται

[VIDEO] Ολοκληρώνεται η οικιστική επένδυση της Ten Brinke στην Αργυρούπολη – Πού βρίσκεται το ακίνητο

[VIDEO] The Ellinikon: προχωρούν τα έργα σε Riviera Tower, IRC και Little Athens

Ολοκληρώθηκε η πρώτη φάση ανακαίνισης στο εμβληματικό Filoxenia Kalamata της Grecotel – “Στα σκαριά” και η επόμενη φάση

[VIDEO] Δείτε πώς θα γίνουν τα νέα “πράσινα” κτίρια κατοικιών και γραφείων στο Piraeus Gate Project

[VIDEO] Σε εξέλιξη η μεγάλη οικιστική επένδυση Nea Polis στην Καβάλα – Πώς θα αναβαθμίσει την περιοχή με 7 νέους σύγχρονους οικισμούς με κατοικίες
TRENDING
-
RESIDENTIAL2 εβδομάδες ago
Ξεκινά η μεγάλη οικιστική επένδυση της MIBS στον Πειραιά – Στην ΕΚΤΕΡ το έργο ανακατασκευής
-
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ2 εβδομάδες ago
Τα 5 νέα ξενοδοχειακά openings της Radisson σε Αττική, Πελοπόννησο και νησιά – Πώς επεκτείνεται και στην ηπειρωτική Ελλάδα
-
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ2 εβδομάδες ago
“Κατεβαίνει” Αθήνα η TOR Hotel Group – Ποιό ιστορικό κτίριο θα μετατρέψει σε ξενοδοχείο
-
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ1 ημέρα ago
Σε hot spot νέων ξενοδοχείων μετατρέπεται το Μεταξουργείο – Ποιές δύο νέες επενδύσεις προχωρούν
-
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ4 ημέρες ago
“Πράσινο φως” για τις αλλαγές στο Sani Resort – Πώς θα συνενωθούν τα 4 πεντάστερα ξενοδοχεία σε ένα