Οι οικονομικές επιπτώσεις του κορονοϊού είναι αυτές που τοποθετούνται πλέον στο επίκεντρο, μετά την αναχαίτιση του πρώτου κύματος της υγειονομικής κρίσης. Αναμφίβολα, στον τομέα του περιορισμού διασποράς της νόσου η Ελλάδα πήρε εξαιρετικό βαθμό. Όμως η κυβέρνηση καλείται τώρα να λύσει μία σύνθετη και πολύ δύσκολη εξίσωση. Εκείνη της οικονομίας.
Παγκοσμίως αυτή τη στιγμή, τα οικονομικά συστήματα πλήττονται. Ωστόσο ειδικά για τη χώρα μας υπάρχουν και κάποιες ευχάριστες ειδήσεις, που δίνουν θετική νότα ενόψει της συνέχειας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, το γεγονός ότι πρόσφατα η Eurostat ανακοίνωσε τις τιμές του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος για τον μήνα Απρίλιο. Προφανώς, όλες οι χώρες παρουσίασαν πτώση. Η Ελλάδα, όμως, σημείωσε την καλύτερη επίδοση μεταξύ όλων των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εμφανίζοντας τη μικρότερη μείωση. Την ίδια στιγμή που ο μέσος όρος του δείκτη στις χώρες της Ε.Ε. υποχώρησε κατά 28,8 μονάδες (από τις 94,6 στις 65,8), στην Ελλάδα η πτώση ήταν της τάξης των 10,1 μονάδων, με τον δείκτη να διαμορφώνεται στις 99,3 μονάδες.
Ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος σχετίζεται άμεσα με την αγορά, την ψυχολογία της και τις επενδύσεις. Κι αυτός είναι από τους βασικότερους λόγους, για τους οποίους μέχρι τώρα δεν έχει σταματήσει ή αποχωρήσει καμία επένδυση από τη χώρα.
Μπορεί ο κορονοϊός ν’ αλλάξει το τοπίο των επενδύσεων στην Ελλάδα; Η απάντηση είναι καταφατική. Τα τελευταία χρόνια της οικονομικής ανάτασης, η χώρα μπήκε στο επίκεντρο του επενδυτικού ενδιαφέροντος για μεγάλα τουριστικά projects. Σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, μεγάλα νησιά και όχι μόνο, κατασκευάστηκαν πάρα πολλά ξενοδοχεία από μεγάλους «παίκτες» της εσωτερικής και διεθνούς αγοράς του hospitality, αναβαθμίζοντας έτσι το τουριστικό μας προφίλ.
Ειδικότερα στην Αθήνα τώρα, πολλά εγκαταλελειμμένα κτίρια του παρελθόντος ανακαινίστηκαν, αναμορφώθηκαν και τελικά μετατράπηκαν σε πολυτελή καταλύματα (βλ. Academia of Athens, Ibis Styles Athens Routes κ.α.). Την στιγμή, που πλείστες ξενοδοχειακές επενδύσεις προετοιμάζονταν για το προσεχές μέλλον (βλ. επενδύσεις της Fattal σε Αθήνα-Θεσσαλονίκη, της Brown Hotels κτλ.).
Αυτό που πιθανότατα θ’ αλλάξει λοιπόν ο ιός, είναι η αύξηση των επενδύσεων που αφορούν εμπορικές χρήσεις και κτιριακές εγκαταστάσεις γραφείων, σε σχέση με τα ξενοδοχειακά έργα, από τη στιγμή που ο τουρισμός πλήττεται άμεσα και ακραία από την πανδημία. Πληροφορίες αναφέρουν ότι ήδη υπάρχουν εταιρείες στο real estate, που επεξεργάζονται το ενδεχόμενο να μεταβάλλουν το είδος των επενδύσεών τους από τουριστικές, σε εμπορικές και κτιρίων γραφείων.