Η εορταστική περίοδος του Πάσχα βαίνει προς το τέλος της επαναφέροντας στο προσκήνιο πολυσυζητημένα έργα και εξελίξεις που αναμένονται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην ατζέντα του Μαΐου, ο οποίος βρίσκεται πλέον προ των πυλών.
Η κινητικότητα παρέμεινε βέβαια έντονη και τις προηγούμενες ημέρες, και μάλιστα εν σχέσει με ιδιαίτερα σημαντικά ενεργειακά έργα, προοιωνίζοντας τον ερχομό ενός «θερμού» καλοκαιριού κατά το οποίο θα δούμε να περνούν σε φάση υλοποίησης ή δημοπράτησης επί μακρόν αναμενόμενα projects κομβικής σημασίας, όπως ο αγωγός φυσικού αερίου IGB αλλά και η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής αντίστοιχα.
Αναφορικά με τον IGB, μόλις τις προηγούμενες ημέρες αποσφραγίστηκαν οι προσφορές για το σκέλος του EPC με μειοδότρια εταιρεία την AVAX. Η προσφορά της ελληνικής εταιρείας ανήλθε σε κάτι λιγότερο από 145 εκατ. ευρώ, έναντι των 229,7 εκατ. ευρώ που υπέβαλε το κοινοπρακτικό σχήμα DZZD IGB.
Η προθεσμία ολοκλήρωσης των σχετικών εργασιών είναι 18 μήνες μετά την υπογραφή της σύμβασης ενώ ο στόχος που έχει τεθεί είναι η έναρξη της κατασκευής ήδη από τον προσεχή Ιούνιο.
Παράλληλα, η Σωληνουργεία Κορίνθου, κατέστη, εκτός απροόπτου (λόγω ενστάσεων), ο μοναδικός διαγωνιζόμενος που πληροί τις τεχνικές προδιαγραφές για το υποέργο που αφορά την κατασκευή των σωλήνων, κάνοντας τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας-Βουλγαρίας, μια εν πολλοίς «ελληνική υπόθεση».
Σημαντικές διεργασίες καταγράφηκαν όμως και στο «μέτωπο» της «μεγάλης» διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, όπου αναμένεται με ιδιαίτερη ανυπομονησία η απόφαση της ΡΑΕ για τη δημοπράτηση ενός έργου στρατηγικής σημασίας που είναι βέβαιο ότι θα μπει δυναμικά στη λίστα των έργων νέας γενιάς και άποψη προϋπολογισμού, διεκδικώντας με αξιώσεις τα πρωτεία.
Είναι άλλωστε γεγονός ότι ο χρόνος για την υλοποίηση της διασύνδεσης Κρήτης με την Αττική πιέζει ασφυκτικά, με τις όποιες αποφάσεις για την απεμπλοκή του έργου να θεωρούνται -πρακτικά- ζήτημα ημερών, δεδομένης και της ετοιμότητας του ΑΔΜΗΕ να προβεί στην επίσημη διακήρυξη της διαγωνιστικής διαδικασίας.
Οι παράγοντες που επιτάσσουν την άμεση δρομολόγηση του έργου είναι η ίδια η ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης, καθώς οι ώρες λειτουργίας για πλήθος πετρελαϊκών μονάδων του νησιού θα μειωθούν δραστικά λόγω περιβαλλοντικών περιορισμών που θα τεθούν σε ισχύ καθώς και η αδιαμφισβήτητα υψηλή οικονομική αξία του έργου, από τον περιορισμό των χρεώσεων ΥΚΩ που κυμαίνονται μεταξύ 300 και 400 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Τι άλλο όμως μας επιφυλάσσει η ατζέντα του Μαΐου;
Μέχρι τη Δευτέρα, στις 6 του μήνα, αναμένονται επίσης οι δεσμευτικές προσφορές για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ σε Φλώρινα και Μεγαλόπολη. Στόχος της Επιχείρησης είναι η επιτυχής έκβαση του διαγωνισμού χωρίς περαιτέρω καθυστερήσεις ένεκα χρονικών περιορισμών που υπάρχουν και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Τέλος, εξελίξεις αναμένονται το αμέσως επόμενο διάστημα (ενδεχομένως όμως λίγο αργότερα, στις αρχές της θερινής περιόδου) για τους διαγωνισμούς που αφορούν την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ αλλά και της ΔΕΠΑ που διενεργούνται από το ΤΑΙΠΕΔ.
Πηγή: Φίλιππος Παναγόπουλος-ypodomes.com