Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πρωταθλήτρια» η Περιφ. Νοτίου Αιγαίου στις ταξιδιωτικές εισπράξεις του 2019

bizness.gr

Published

on

Το νησί της Σαντορίνης

Σύμφωνα με τα οριστικά στοιχεία, το 2019 το πλεόνασμα του ταξιδιωτικού ισοζυγίου ανήλθε στα 15.435 εκατ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος 13.895 εκατ. ευρώ το 2018, σημειώνοντας αύξηση κατά 11,1%. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στη μεγαλύτερη αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων (κατά 2.093 εκατ. ευρώ ή 13,0%) από αυτή των ταξιδιωτικών πληρωμών (κατά 553 εκατ. ευρώ ή 25,2%).

Η αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων το 2019 έναντι του 2018 ήταν αποτέλεσμα της αύξησης της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι κατά 48 ευρώ ή 9,9% (2019: 535 ευρώ, 2018: 486 ευρώ), καθώς και της αύξησης της εισερχόμενης κίνησης μη κατοίκων ταξιδιωτών κατά 2,8%.

Αναλυτικότερα, αύξηση κατά 10,2% παρουσίασε η δαπάνη ανά διανυκτέρευση (2019: 77 ευρώ, 2018: 70 ευρώ), ενώ η μέση διάρκεια παραμονής διαμορφώθηκε στις 7,0 διανυκτερεύσεις, παραμένοντας στα ίδια επίπεδα με το 2018. Ο συνολικός αριθμός διανυκτερεύσεων το 2019 παρουσίασε αύξηση κατά 2,5% και διαμορφώθηκε στις 236.547 χιλ. διανυκτερεύσεις (2018: 230.727 χιλ. διανυκτερεύσεις).

Ταξιδιωτικές εισπράξεις

Οι ταξιδιωτικές εισπράξεις το 2019 διαμορφώθηκαν στα 18.179 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 13,0% σε σύγκριση με το 2018. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στην αύξηση των εισπράξεων από τους κατοίκους των χωρών της ΕΕ-28 κατά 11,7%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 12.295 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 67,6% του συνόλου των εισπράξεων, καθώς και στην άνοδο των εισπράξεων από τους κατοίκους των χωρών εκτός της ΕΕ-28 κατά 15,9%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 5.385 εκατ. ευρώ.

Αναλυτικότερα, οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της ζώνης του ευρώ διαμορφώθηκαν στα 7.732 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 8,9%, ενώ οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της ΕΕ-28 εκτός της ζώνης του ευρώ διαμορφώθηκαν στα 4.563 εκατ. ευρώ, αυξημένες κατά 16,8%.

Όσον αφορά τις σημαντικότερες χώρες προέλευσης ταξιδιωτών, οι εισπράξεις από τη Γερμανία μειώθηκαν ελαφρά κατά 0,1% και διαμορφώθηκαν στα 2.959 εκατ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις από τη Γαλλία αυξήθηκαν κατά 14,2% και διαμορφώθηκαν στα 1.090 εκατ. ευρώ. Οι εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο σημείωσαν άνοδο κατά 32,4% και διαμορφώθηκαν στα 2.564 εκατ. ευρώ. Από τις χώρες εκτός της ΕΕ-28, αύξηση κατά 14,3% παρουσίασαν οι εισπράξεις από τις ΗΠΑ, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 1.189 εκατ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις από τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 27,2% και διαμορφώθηκαν στα 433 εκατ. ευρώ.

Ταξιδιωτικές εισπράξεις ανά λόγο ταξιδιού

Αναφορικά με την κατανομή της ταξιδιωτικής δαπάνης μη κατοίκων στην Ελλάδα ανά λόγο ταξιδιού, ο κύριος όγκος των εισπράξεων σχετίζεται με ταξίδια για προσωπικούς λόγους, των οποίων το μερίδιο στο σύνολο των δαπανών ανήλθε σε 95,1% το 2019, έναντι 94,6% το 2018, ενώ οι συναφείς εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 13,6%.

Εντός της κατηγορίας των ταξιδιών για προσωπικούς λόγους, τη μεγαλύτερη συμμετοχή στο σύνολο των δαπανών έχουν τα ταξίδια αναψυχής (2019: 87,3%, 2018: 85,3%), των οποίων οι εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 15,7% και διαμορφώθηκαν στα 15.879 εκατ. ευρώ. Τα ταξίδια για επίσκεψη σε συγγενείς/οικογένεια αντιστοιχούν στο 4,4% του συνόλου και παρουσίασαν μείωση στις εισπράξεις τους κατά 18,6%.

Αύξηση κατά 20,2% παρουσίασαν τα ταξίδια για λόγους υγείας και οι συναφείς εισπράξεις διαμορφώθηκαν στα 59 εκατ. ευρώ. Τέλος, οι εισπράξεις από ταξίδια για επαγγελματικούς λόγους εμφάνισαν αύξηση κατά 3,0%, μειώνοντας όμως τη συμμετοχή τους στο σύνολο των εισπράξεων (2019: 4,9%, 2018: 5,4%).

Εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση

Όπως προαναφέρθηκε, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση το 2019 αυξήθηκε κατά 2,8% και διαμορφώθηκε στις 34.005 χιλ. ταξιδιώτες, έναντι 33.072 χιλ. ταξιδιωτών το 2018. Ειδικότερα, η ταξιδιωτική κίνηση μέσω αεροδρομίων αυξήθηκε κατά 1,6%, ενώ αυτή μέσω οδικών σταθμών αυξήθηκε κατά 9,0%.

Στη διαμόρφωση της ταξιδιωτικής κίνησης συνέβαλαν οι χώρες της ΕΕ-28, με ποσοστό συμμετοχής 64,9%, και οι χώρες εκτός της ΕΕ-28, με ποσοστό 27,3%. Το 2019 η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ΕΕ-28 αυξήθηκε κατά 3,1% σε σύγκριση με το 2018.

Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στην αύξηση κατά 10,2% της ταξιδιωτικής κίνησης από τις χώρες της ΕΕ-28 εκτός της ζώνης του ευρώ, η οποία διαμορφώθηκε στις 10.982 χιλ. ταξιδιώτες, καθώς η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ζώνης του ευρώ μειώθηκε κατά 3,2% και διαμορφώθηκε στις 11.071 χιλ. ταξιδιώτες. Η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες εκτός της ΕΕ-28 παρουσίασε άνοδο κατά 6,5% και διαμορφώθηκε στις 9.295 χιλ. ταξιδιώτες.

Ειδικότερα, μείωση κατά 8,1% εμφάνισε η ταξιδιωτική κίνηση από τη Γερμανία, η οποία διαμορφώθηκε στις 4.026 χιλ. ταξιδιώτες, ενώ η ταξιδιωτική κίνηση από τη Γαλλία αυξήθηκε κατά 1,2% και διαμορφώθηκε στις 1.542 χιλ. ταξιδιώτες.

Η ταξιδιωτική κίνηση από το Ηνωμένο Βασίλειο σημείωσε αύξηση κατά 18,9% και διαμορφώθηκε στις 3.499 χιλ. ταξιδιώτες. Τέλος, από τις χώρες εκτός της ΕΕ-28, η ταξιδιωτική κίνηση από τις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 7,4% και διαμορφώθηκε στις 1.179 χιλ. ταξιδιώτες, ενώ η ταξιδιωτική κίνηση από τη Ρωσία αυξήθηκε κατά 12,1% και διαμορφώθηκε στις 583 χιλ. ταξιδιώτες.

Διανυκτερεύσεις

Οι διανυκτερεύσεις ταξιδιωτών στην Ελλάδα διαμορφώθηκαν στις 236.547 χιλ. το 2019, έναντι 230.727 χιλ. το 2018, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 2,5%. Το γεγονός αυτό οφείλεται στην άνοδο κατά 10,4% των διανυκτερεύσεων των κατοίκων των χωρών εκτός της ΕΕ-28, καθώς οι διανυκτερεύσεις των κατοίκων των χωρών της ΕΕ-28 παρουσίασαν μικρή μείωση κατά 0,7%.

Η μείωση των διανυκτερεύσεων των κατοίκων των χωρών της ΕΕ-28 είναι αποτέλεσμα της μείωσης των διανυκτερεύσεων από τις χώρες της ζώνης του ευρώ κατά 5,5%, καθώς οι διανυκτερεύσεις από τις χώρες της ΕΕ-28 εκτός της ζώνης του ευρώ αυξήθηκαν κατά 7,5%.

Οι διανυκτερεύσεις από τη Γερμανία και τη Γαλλία μειώθηκαν κατά 12,4% και 5,8% αντιστοίχως, ενώ οι διανυκτερεύεις από το Ηνωμένο Βασίλειο αυξήθηκαν κατά 18,0%. Από τις χώρες εκτός της ΕΕ-28, άνοδο κατά 6,8% παρουσίασαν οι διανυκτερεύσεις από τις ΗΠΑ, ενώ αυτές από τη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 17,9%.

Κρουαζιέρες

H Τράπεζα της Ελλάδος διεξάγει από το 2012 συμπληρωματική έρευνα στον τομέα της κρουαζιέρας, με σκοπό τον εμπλουτισμό των στατιστικών στοιχείων που αντλούνται από την Έρευνα Συνόρων. Ακολουθώντας την παγιωμένη πλέον μεθοδολογία, για το 2019 συλλέχθηκαν λεπτομερή στοιχεία από 16 ελληνικούς λιμένες, τα οποία κάλυψαν το 85,8% των συνολικών αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στη χώρα.

Κατά την επισκοπούμενη περίοδο καταγράφηκαν 3.914 αφίξεις κρουαζιερόπλοιων (2018: 3.214 αφίξεις), με 5.566 χιλ. επισκέψεις επιβατών, έναντι 4.734 χιλ. επισκέψεων επιβατών το 2018. Από τη συμπληρωματική έρευνα προέκυψε ότι το 90,6% των επιβατών ήταν διερχόμενοι επισκέπτες, οι οποίοι κατά μέσο όρο πραγματοποίησαν 2,0 στάσεις σε ελληνικά λιμάνια, έναντι 1,5 στάσεων τo 2018.

Το 2019 οι συνολικές εισπράξεις από επιβάτες κρουαζιέρας αυξήθηκαν κατά 14,3% σε σύγκριση με το 2018 και ανήλθαν στα 556 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 57 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβάνονται στα καταγραφόμενα στοιχεία από την Έρευνα Συνόρων, καθώς αφορούν ταξιδιώτες που αναχώρησαν από την Ελλάδα (last port), ενώ 499 εκατ. ευρώ αντιπροσωπεύουν πρόσθετα έσοδα που καταγράφονται στη συμπληρωματική έρευνα.

Το κυριότερο λιμάνι από πλευράς εισπράξεων κρουαζιέρας είναι το λιμάνι του Πειραιά, με συμμετοχή 42,9% επί του συνόλου. Ακολουθούν το λιμάνι της Κέρκυρας και το λιμάνι της Σαντορίνης, με 13,5% και 10,5% των εισπράξεων αντιστοίχως. Οι επτά σημαντικότεροι λιμένες αφίξεως κρουαζιερόπλοιων καλύπτουν το 89,8% των συνολικών εισπράξεων από κρουαζιέρες και το 83,1% των συνολικών επισκέψεων επιβατών.

Οι συνολικές διανυκτερεύσεις εκτός κρουαζιερόπλοιων αυξήθηκαν κατά 10,1% και διαμορφώθηκαν στις 5.288 χιλ. διανυκτερεύσεις, επηρεάζοντας θετικά τη διαμόρφωση των εισπράξεων από την κρουαζιέρα. Οι συνολικοί επιβάτες κρουαζιέρας για την επισκοπούμενη περίοδο εκτιμώνται σε 2.771 χιλιάδες, παρουσιάζοντας μείωση κατά 9,4% σε σύγκριση με το 2018.

Ταξιδιωτικό ισοζύγιο ανά περιφέρεια

Όπως προκύπτει από την Έρευνα Συνόρων, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις (πλην κρουαζιέρας) το 2019 διαμορφώθηκαν στα 17.680 εκατ. ευρώ. Ο κύριος όγκος των εισπράξεων, σε ποσοστό 87,8% του συνόλου, πραγματοποιήθηκε σε πέντε περιφέρειες, ως εξής: Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (5.175 εκατ. ευρώ), Περιφέρεια Κρήτης (3.601 εκατ. ευρώ), Περιφέρεια Αττικής (2.592 εκατ. ευρώ) Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (2.250 εκατ. ευρώ) και Περιφέρεια Ιονίων Νήσων (1.911 εκατ. ευρώ).

Στο σύνολο των υπόλοιπων περιφερειών (Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Πελοποννήσου, Θεσσαλίας, Ηπείρου, Δυτικής Ελλάδας, Στερεάς Ελλάδας, Βορείου Αιγαίου και Δυτικής Μακεδονίας) οι εισπράξεις διαμορφώθηκαν στα 2.152 εκατ. ευρώ.

Το 2019 οι ταξιδιώτες που επισκέφθηκαν την Ελλάδα πραγματοποίησαν συνολικά 36.643 χιλ. επισκέψεις στις 13 περιφέρειες της χώρας. Ο αριθμός αυτός είναι μεγαλύτερος από τη συνολική εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση, καθώς ένας ταξιδιώτης μπορεί να επισκεφθεί περισσότερες από μία περιφέρειες κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του.

Ο μεγαλύτερος όγκος των επισκέψεων, σε ποσοστό 86,6% του συνόλου, πραγματοποιήθηκε σε έξι περιφέρειες, ως εξής: Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (6.893 χιλ.), Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (6.761 χιλ.), Περιφέρεια Αττικής (5.923 χιλ.), Περιφέρεια Κρήτης (5.288 χιλ.), Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης (3.833 χιλ.) και Περιφέρεια Ιονίων Νήσων (3.048 χιλ.). Στο σύνολο των υπόλοιπων περιφερειών (Ηπείρου, Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας, Θεσσαλίας, Στερεάς Ελλάδας, Βορείου Αιγαίου και Δυτικής Μακεδονίας) πραγματοποιήθηκαν 4.897 χιλ. επισκέψεις.

Οι διανυκτερεύσεις ταξιδιωτών στην Ελλάδα διαμορφώθηκαν στις 232,464 χιλ. την επισκοπούμενη περίοδο. Σύμφωνα με την κατανομή των διανυκτερεύσεων στις 13 περιφέρειες της χώρας, το 83,9% των διανυκτερεύσεων πραγματοποιήθηκε σε πέντε περιφέρειες, ως εξής: Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (53.169 χιλ.), Περιφέρεια Κρήτης (43.256 χιλ.), Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας (40.808 χιλ.), Περιφέρεια Αττικής (34.028 χιλ.) και Περιφέρεια Ιονίων Νήσων (23.744 χιλ.). Στο σύνολο των υπόλοιπων περιφερειών (Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Πελοποννήσου, Θεσσαλίας, Δυτικής Ελλάδας, Ηπείρου, Στερεάς Ελλάδας, Βορείου Αιγαίου και Δυτικής Μακεδονίας) πραγματοποιήθηκαν 37.458 χιλ. διανυκτερεύσεις.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προβλέψεις αναβαλλόμενης φορολογίας για το 2020 από την Grant Thornton

bizness.gr

Published

on

Εσωτερικό κτιρίου της Grant Thornton

Η πανδημία COVID-19 έχει τεράστιο αντίκτυπο στην παγκόσμια οικονομία. Πολλές επιχειρήσεις δίνουν αγώνα επιβίωσης και υιοθετούν ενέργειες με σκοπό να εξορθολογήσουν τα κόστη τους και να διατηρήσουν τυχόν πλεονάσματα διαθέσιμων που έχουν για να καλύψουν τις μελλοντικές ανάγκες ταμειακών ροών. Σε όλο τον κόσμο, οι κυβερνήσεις παίρνουν πρωτοβουλίες για να προσπαθήσουν να περιορίσουν τον αντίκτυπο της πανδημίας παρέχοντας χρηματοδοτική υποστήριξη με πολλούς τρόπους, από τις άμεσες πληρωμές έως την αναβολή των πληρωμών φόρου.

Αυτό το άρθρο (Deferred tax provisions [123 kb]) ορίζει τέσσερις βασικούς τομείς που σχετίζονται με την πρόβλεψη για φόρους της επιχείρησης, που θα μπορούσαν να επηρεαστούν από τις επιπτώσεις του COVID-19. Ειδικότερα, εστιάζουμε στον τρόπο με τον οποίο η κυβερνητική υποστήριξη με τη μορφή φορολογικών κινήτρων και φορολογικών ελαφρύνσεων μπορεί να αλλάξει προηγούμενες εκτιμήσεις που έγιναν εφαρμόζοντας το ΔΛΠ 12 «Φόροι εισοδήματος» (ΔΛΠ 12). Ένα βασικό σημείο που πρέπει να προσέξετε είναι ότι οποιοδήποτε από τα παρακάτω ενδέχεται να ισχύει, εάν προετοιμάζονται ενδιάμεσες οικονομικές καταστάσεις σύμφωνα με το ΔΛΠ 34 «Ενδιάμεση χρηματοοικονομική αναφορά» (ΔΛΠ 34).

Τέσσερις είναι οι βασικοί τομείς προβλέψεων για φόρους, που θα μπορούσαν να επηρεαστούν από το COVID-19:
  • Αναγνώριση αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων
  • Αναβαλλόμενες φορολογικές υποχρεώσεις συνδεδεμένες με επενδύσεις σε θυγατρικές
  • Αναμενόμενος τρόπος αναστροφής
  • Ενδιάμεση πληροφόρηση – πραγματικός φορολογικός συντελεστής
  • Αναγνώριση αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων

Για μια επιχείρηση με μακρά ιστορία κερδοφορίας, αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις αναγνωρίζονται για εκπεστέες προσωρινές διαφορές που υπάρχουν σε κάθε ημερομηνία αναφοράς. Για πολλές οικονομικές οντότητες, οι αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις μπορεί να αναγνωριστούν για ζημίες, αλλά μόνο όταν υποστηρίζονται από πειστικά αποδεικτικά στοιχεία ότι θα υπάρχει μελλοντικό φορολογητέο κέρδος. Αυτή η απαίτηση ορίζεται πληρέστερα στο ΔΛΠ 12.35-36. Σύμφωνα με αυτό το πρότυπο, όταν δεν είναι πλέον πιθανό ότι μελλοντικά φορολογητέα κέρδη θα είναι διαθέσιμα, τυχόν προηγούμενη αναγνωρισμένη αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση που αναγνωρίστηκε σε αυτή τη βάση ενδέχεται να απαιτηθεί να αναστραφεί.

Οι οικονομικές οντότητες που έχουν επηρεαστεί σημαντικά από το COVID-19 θα πρέπει να επανεκτιμήσουν τυχόν αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση (ΑΦΑ) που είχε προηγουμένως αναγνωριστεί. Ανεξάρτητα από το εάν ετοιμάζονται ενδιάμεσες ή ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τις αναφερόμενες οικονομικές οντότητες θα είναι η παροχή πειστικών αποδεικτικών στοιχείων για την υποστήριξη των παραδοχών κερδοφορίας που έχουν γίνει για το μέλλον. Ένα βασικό σημείο που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι ενώ οι οικονομικές οντότητες μπορούν να μεταφέρουν καθαρές λειτουργικές ζημίες για μελλοντικές χρήσεις , οι προβλέψεις για μελλοντική κερδοφορία για διάστημα που υπερβαίνει τα πέντε έτη, ενδέχεται να αμφισβητηθούν από ρυθμιστικές αρχές, ελεγκτές και άλλους.

Τον Ιούλιο του 2019, η Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA) διευκρίνισε ότι οι ΑΦΑ πρέπει να αναγνωριστούν στο βαθμό που είναι πιθανότερο να πραγματοποιηθούν και όχι το αντίθετο, δηλαδή υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα χρήσης 50% για αυτές τις αναγνωρισμένες ΑΦΑ και παρείχε συγκεκριμένες οδηγίες για το τι σημαίνει αυτό στην πράξη. Η ESMA αποσαφήνισε επίσης τον ορισμό της περί «πειστικών άλλων αποδεικτικών στοιχείων» για την υποστήριξη της προσδοκίας μελλοντικών φορολογητέων κερδών.

Αναβαλλόμενες φορολογικές υποχρεώσεις που σχετίζονται με επενδύσεις σε θυγατρικές

Για πολλές οικονομικές οντότητες με θυγατρικές στο εξωτερικό, το συσσωρευμένο κέρδος στο εξωτερικό επανεπενδύεται συνήθως σε δραστηριότητες στο εξωτερικό ή χρησιμοποιείται για τη χρηματοδότηση περαιτέρω επέκτασης στο εξωτερικό. Ως αποτέλεσμα του COVID-19, πολλές οικονομικές οντότητες αξιολογούν εάν αυτά τα κέρδη πρέπει τώρα να επαναπατριστούν στη δικαιοδοσία της μητρικής οντότητας μέσω μερισμάτων. Τα μερίσματα που λαμβάνονται από τον φορολογούμενο ενδέχεται να έχουν πλήρη έκπτωση φόρου μερίσματος και εισοδήματος , υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 48 του 4172/2013.

Υπάρχουν άλλες περιπτώσεις όπου αυτά τα μερίσματα υπόκεινται σε εταιρικό φόρο. Το ΔΛΠ 12.39 δεν απαιτεί την αναγνώριση αναβαλλόμενων φορολογικών υποχρεώσεων που σχετίζονται με αυτές τις «διαφορές εκτός βάσης (outside basis differences)», αρκεί η διοίκηση να ελέγχει τη διανομή αυτών των κεφαλαίων και να είναι πιθανό ότι αυτά τα κεφάλαια δεν θα διανεμηθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα. Με την πανδημία COVID-19, οι συντάκτες των οικονομικών καταστάσεων θα πρέπει να εκτιμήσουν πιθανά σχέδια έκτακτης ανάγκης που περιλαμβάνουν την ανάγκη χρηματοδότησης μελλοντικών ελλειμμάτων που σχετίζονται με οποιαδήποτε προκύπτουσα οικονομική ύφεση την οποία ενδέχεται να αντιμετωπίσει η οικονομική οντότητα.

Κάθε εταιρεία που σχεδιάζει να ενσωματώσει τον επαναπατρισμό ταμειακών διαθέσιμων στη δικαιοδοσία της οικονομικής οντότητας ενδέχεται να ανακαλύψει ότι πρέπει να αναγνωριστεί μια φορολογική υποχρέωση. Η Διοίκηση θα πρέπει, επομένως, να εκτιμήσει προσεκτικά εάν μια αναβαλλόμενη φορολογική υποχρέωση που σχετίζεται με αυτές τις «διαφορές εκτός βάσης», πρέπει να αναγνωριστεί στις οικονομικές καταστάσεις της οικονομικής οντότητας στην περίπτωση που δεν αναμένεται πλέον να πληρούνται οι σωρευτικές προϋποθέσεις του ΔΛΠ 12.39.

Αναμενόμενος τρόπος αναστροφής

Σύμφωνα με το ΔΛΠ 12.51, οι φορολογητέες και εκπεστέες προσωρινές διαφορές πρέπει να επιμετρηθούν χρησιμοποιώντας τους συντελεστές με τους οποίους αναμένεται να αναστραφούν αυτές οι διαφορές. Συχνά, ο σχετικός συντελεστής είναι ο γενικός συντελεστής φόρου εισοδήματος εταιρειών που ισχύει για τα κέρδη της οικονομικής οντότητας. Αν και αυτό δεν ισχύει για την Ελλάδα, εντούτοις υπάρχουν κράτη στα οποία οι φορολογικοί συντελεστές που ισχύουν για κέρδη και ζημίες από τη διάθεση περιουσιακών στοιχείων ή άυλων περιουσιακών στοιχείων διαφέρουν από αυτούς τους γενικούς συντελεστές.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, επιχειρηματικές αποφάσεις ως συνέπεια του COVID-19, θα μπορούσαν να έχουν ως αποτέλεσμα να αλλάξει η σύνθεση των υπαρχουσών προσωρινών διαφορών, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο αντιστρέφονται αυτές οι προσωρινές διαφορές. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε αλλαγή του κατάλληλου φορολογικού συντελεστή που χρησιμοποιείται για τη μέτρηση ορισμένων στοιχείων του αναβαλλόμενου φόρου.

Ενδιάμεση πληροφόρηση – πραγματικός φορολογικός συντελεστής

Το ΔΛΠ 34.30 (α), απαιτεί τη χρήση της λεγόμενης μεθόδου πραγματικού συντελεστή φόρου (Effective Tax Rate, ETR), ως την καταλληλότερη απεικόνιση της φορολογικής πρόβλεψης μιας εταιρείας που προετοιμάζει οικονομικές αναφορές σε τριμηνιαία (ή εξαμηνιαία) βάση. Η μέθοδος ETR χρησιμοποιεί το σταθμισμένο μέσο ετήσιο ETR και το εφαρμόζει στα προ φόρων έσοδα της ενδιάμεσης περιόδου. Το ETR πρέπει να υπολογίζεται με βάση τους φορολογικούς συντελεστές που έχουν θεσπιστεί ή ουσιαστικά έχουν θεσπιστεί στο τέλος της ενδιάμεσης περιόδου αναφοράς και που θα ισχύουν στη λήξη της ετήσιας περιόδου αναφοράς. Με άλλα λόγια, αναμενόμενες αλλαγές στους φορολογικούς συντελεστές ή τους φορολογικούς νόμους, ως αποτέλεσμα κυβερνητικών μέτρων για την υποστήριξη των οικονομικών οντοτήτων που επηρεάζονται από το COVID-19, δεν θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά τον υπολογισμό του ETR.

Η λογική είναι ότι κατά τη συνήθη πορεία των επιχειρήσεων, οι οικονομικές οντότητες φορολογούνται με βάση το ετήσιο εισόδημά τους, το οποίο περιλαμβάνει τη δραστηριότητα μιας ετήσιας περιόδου αναφοράς (όλα τα τρίμηνα του έτους) και όχι τη δραστηριότητα ενός συγκεκριμένου τριμήνου. Ελλείψει σημαντικής αβεβαιότητας, ο προβλεπόμενος πραγματικός φορολογικός συντελεστής θα πρέπει να αποτελεί λογική προσέγγιση του ετήσιου φορολογικού συντελεστή.

Με το COVID-19 και την υπάρχουσα αβεβαιότητα ως προς το πότε θα αρχίσουν να ανακάμπτουν οι παγκόσμιες οικονομίες, σε συνδυασμό με διάφορες κυβερνητικές ενισχύσεις και κίνητρα που ανακοινώνονται καθημερινά και με τη διαχείριση των προγραμμάτων που δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί, μπορεί να είναι δύσκολο να αποδειχθεί ότι μια αξιόπιστη εκτίμηση του ετήσιου φορολογικού συντελεστή μπορεί να γίνει χρησιμοποιώντας το ETR. Επιπλέον, η σύνθεση του φορολογητέου εισοδήματος θα μπορούσε να είναι εξαιρετικά αβέβαιη ως αποτέλεσμα κυβερνητικών προγραμμάτων.

Καθώς οι αναφέρουσες οικονομικές οντότητες επιθυμούν να καταγράψουν τους ενδιάμεσους φόρους εισοδήματος, είτε σε τριμηνιαία είτε εξαμηνιαία βάση κατά τη διάρκεια της περιόδου αναφοράς 2020, πρέπει να εξεταστεί εάν η συνεχιζόμενη χρήση της μεθόδου ETR είναι μια λογική προσέγγιση για την αναφορά των φόρων εισοδήματος σε ενδιάμεση βάση. Εάν δεν μπορεί να γίνει εύλογη εκτίμηση του ETR, οι εκδότες που προετοιμάζουν οικονομικές αναφορές ενδέχεται να επιθυμούν να θεωρήσουν τον πραγματικό υπολογισμό του ετήσιου φόρου ως την καλύτερη εκτίμηση του ETR. Το ΔΛΠ 34, γενικά, απαιτεί αναμενόμενες εκπτώσεις φόρου και φορολογικά κίνητρα, που σχετίζονται με ένα έκτακτο γεγονός, να αναγνωρίζονται κατά την ενδιάμεση περίοδο στην οποία αναμένεται να ληφθούν. Αυτή η απαίτηση μπορεί να περιπλέξει περαιτέρω τη δυνατότητα εξαγωγής ενός ορθού ETR.

Πρόσθετα θέματα προ εκτίμηση

Μερικοί επιπλέον τομείς που πρέπει οι οικονομικές οντότητες να λάβουν υπόψη είναι οι εξής:

Λήψη κρατικής βοήθειας: εάν λαμβάνεται οποιαδήποτε κρατική βοήθεια τότε εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ΔΛΠ 12 ή του ΔΛΠ 20 «Λογιστική των κρατικών επιχορηγήσεων και γνωστοποίηση της κρατικής βοήθειας»

Αλλαγές στη φορολογική νομοθεσία: ορισμένα κράτη έχουν υιοθετήσει φορολογικές μεταρρυθμίσεις ως μέσο στήριξης των επιχειρήσεων για το 2020 που ενδέχεται να επηρεάσουν ουσιαστικά τους ισχύοντες φορολογικούς συντελεστές ή / και την πραγματοποίηση εκπεστέων προσωρινών διαφορών

Παγκόσμιες ρυθμίσεις φορολογικού σχεδιασμού: οι οικονομικές οντότητες ενδέχεται να συμμετέχουν σε παγκόσμιες ρυθμίσεις φορολογικού σχεδιασμού για να επωφεληθούν από τις διάφορες κυβερνητικές φορολογικές μεταρρυθμίσεις και κίνητρα που σχετίζονται με το COVID-19. Αυτές οι στρατηγικές φορολογικού σχεδιασμού ενδέχεται να πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά την εκτίμηση των φορολογικών προβλέψεων του 2020
Τα στοιχεία που καλύπτονται σε αυτό το άρθρο, αφορούν πιθανές επιπτώσεις που μπορεί να επιφέρει η κρίση COVID-19 στην πρόβλεψη φόρου εισοδήματος. Αυτά τα στοιχεία που προαναφέρθηκαν ενδέχεται να μην είναι τα μόνα. Η κατάσταση είναι ρευστή και οι κυβερνητικές παρεμβάσεις και στη χώρα μας αλλά και σε όλο τον κόσμο αλλάζουν συνεχώς.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μειώθηκε κατά 36 εκατ. ευρώ το πλεόνασμα στο ταξιδιωτικό ισοζύγιο Μαρτίου

bizness.gr

Published

on

Τουρισμός

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, εκτιμάται ότι το ταξιδιωτικό ισοζύγιο το Μάρτιο του 2020 εμφάνισε πλεόνασμα 32 εκατ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος 68 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Ειδικότερα, μείωση κατά 71,0% κατέγραψαν το Μάρτιο του 2020 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 92 εκατ. ευρώ, έναντι 318 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2019, ενώ μείωση κατά 75,7% παρατηρήθηκε και στις ταξιδιωτικές πληρωμές (Μάρτιος 2020: 61 εκατ. ευρώ, Μάρτιος 2019: 250 εκατ. ευρώ).

Η μείωση των ταξιδιωτικών εισπράξεων οφείλεται στην πτώση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης κατά 46,8%, καθώς και στη μείωση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι κατά 45,7%. Οι καθαρές εισπράξεις από την παροχή ταξιδιωτικών υπηρεσιών αντιστάθμισαν κατά 1,8% το έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών και συνέβαλαν κατά 8,9% στο σύνολο των καθαρών εισπράξεων από υπηρεσίες.

Την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2020, το ταξιδιωτικό ισοζύγιο εμφάνισε πλεόνασμα 185 εκατ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος 165 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Μείωση κατά 127 εκατ. ευρώ (-17,1%) παρουσίασαν οι ταξιδιωτικές εισπράξεις, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 619 εκατ. ευρώ, ενώ μείωση κατά 148 εκατ. ευρώ (-25,5%) παρατηρήθηκε και στις ταξιδιωτικές πληρωμές, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 434 εκατ. ευρώ.

Η μείωση των ταξιδιωτικών εισπράξεων οφείλεται στην πτώση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι κατά 11,4%, καθώς και στη μείωση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης κατά 5,6%. Οι καθαρές εισπράξεις από την παροχή ταξιδιωτικών υπηρεσιών αντιστάθμισαν κατά 3,3% το έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών και συνέβαλαν κατά 16,4% στο σύνολο των καθαρών εισπράξεων από υπηρεσίες.

Ταξιδιωτικές εισπράξεις

Το Μάρτιο του 2020, όπως προαναφέρθηκε, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις μειώθηκαν κατά 71,0% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Αναλυτικότερα, μείωση κατά 67,2% εμφάνισαν οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της ΕΕ-27, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 43 εκατ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών εκτός της ΕΕ-27 μειώθηκαν κατά 74,0% (Μάρτιος 2020: 46 εκατ. ευρώ, Μάρτιος 2019: 176 εκατ. ευρώ).

Η πτώση των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών της ΕΕ-27 ήταν αποτέλεσμα της μείωσης των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών της ζώνης του ευρώ κατά 71,9% (Μάρτιος 2020: 30 εκατ. ευρώ, Μάρτιος 2019: 106 εκατ. ευρώ), όπως επίσης και των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών της ΕΕ-27 εκτός της ζώνης του ευρώ κατά 48,2%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 14 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, όσον αφορά τις σημαντικότερες χώρες προέλευσης ταξιδιωτών, οι εισπράξεις από τη Γερμανία μειώθηκαν κατά 82,0% και διαμορφώθηκαν στα 6 εκατ. ευρώ, ενώ αυτές από τη Γαλλία μειώθηκαν κατά 51,1% και διαμορφώθηκαν στα 5 εκατ. ευρώ. Από τις χώρες εκτός της ΕΕ-27, πτώση κατά 82,5% παρουσίασαν οι εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 5 εκατ. ευρώ. Οι εισπράξεις από τις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 79,3% και διαμορφώθηκαν στα 9 εκατ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις από τη Ρωσία μειώθηκαν κατά 62,4% και διαμορφώθηκαν στα 2 εκατ. ευρώ.

Την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2020, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν μείωση κατά 17,1% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 και διαμορφώθηκαν στα 619 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στην πτώση των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών της ΕΕ-27 κατά 26,9%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 241 εκατ. ευρώ, καθώς και των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών εκτός της ΕΕ-27 κατά 7,8%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 373 εκατ. ευρώ.

Αναλυτικότερα, οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της ζώνης του ευρώ διαμορφώθηκαν στα 198 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 21,4%, ενώ οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της ΕΕ-27 εκτός της ζώνης του ευρώ εμφάνισαν πτώση κατά 44,6% και διαμορφώθηκαν στα 44 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, οι εισπράξεις από τη Γερμανία μειώθηκαν κατά 39,4% και διαμορφώθηκαν στα 49 εκατ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις από τη Γαλλία μειώθηκαν κατά 47,2% και διαμορφώθηκαν στα 14 εκατ. ευρώ.

Από τις χώρες εκτός της ΕΕ-27, πτώση κατά 27,4% παρουσίασαν οι εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 52 εκατ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις από τις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 37,7% και διαμορφώθηκαν στα 46 εκατ. ευρώ. Οι εισπράξεις από τη Ρωσία μειώθηκαν κατά 62,1% και διαμορφώθηκαν στα 6 εκατ. ευρώ.

Εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση

Η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση το Μάρτιο του 2020 διαμορφώθηκε στις 411 χιλ. ταξιδιώτες, μειωμένη κατά 46,8% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Ειδικότερα, η ταξιδιωτική κίνηση μέσω αεροδρομίων μειώθηκε κατά 57,9%, ενώ αυτή μέσω οδικών σταθμών κατά 27,5%.

Η μείωση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης ήταν αποτέλεσμα της πτώσης της ταξιδιωτικής κίνησης από τις χώρες της ΕΕ-27 κατά 32,5% και της ταξιδιωτικής κίνησης από τις χώρες εκτός της ΕΕ-27 κατά 59,2%.

Αναλυτικότερα, η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ζώνης του ευρώ διαμορφώθηκε στις 85 χιλ. ταξιδιώτες, παρουσιάζοντας μείωση κατά 58,9%, ενώ αύξηση κατά 3,8% εμφάνισε η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ΕΕ-27 εκτός της ζώνης του ευρώ (Μάρτιος 2020: 157 χιλ., Μάρτιος 2019: 151 χιλ.).

Ειδικότερα, η ταξιδιωτική κίνηση από τη Γερμανία μειώθηκε κατά 71,3% και διαμορφώθηκε στις 20 χιλ. ταξιδιώτες, ενώ η ταξιδιωτική κίνηση από τη Γαλλία μειώθηκε κατά 51,2% και διαμορφώθηκε στις 14 χιλ. ταξιδιώτες.

Αναφορικά με τις χώρες εκτός της ΕΕ-27, η ταξιδιωτική κίνηση από το Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκε κατά 69,4% και διαμορφώθηκε στις 16 χιλ. ταξιδιώτες, ενώ η ταξιδιωτική κίνηση από τις ΗΠΑ μειώθηκε κατά 59,3% και διαμορφώθηκε στις 25 χιλ. ταξιδιώτες. Η ταξιδιωτική κίνηση από τη Ρωσία παρουσίασε πτώση κατά 64,5% και διαμορφώθηκε στις 4 χιλ. ταξιδιώτες.

Την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2020, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση μειώθηκε κατά 5,6% και διαμορφώθηκε στις 1.828 χιλ. ταξιδιώτες, έναντι 1.936 χιλ. ταξιδιωτών την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Ειδικότερα, η ταξιδιωτική κίνηση μέσω αεροδρομίων μειώθηκε κατά 8,2%, ενώ αυτή μέσω οδικών σταθμών αυξήθηκε κατά 1,2%. Κατά την επισκοπούμενη περίοδο η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ΕΕ-27 διαμορφώθηκε στις 901 χιλ. ταξιδιώτες, παρουσιάζοντας πτώση κατά 3,0% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ενώ η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες εκτός της ΕΕ-27 μειώθηκε κατά 7,9% και διαμορφώθηκε στις 927 χιλ. ταξιδιώτες.

Η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ζώνης του ευρώ μειώθηκε κατά 6,9%, ενώ η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ΕΕ-27 εκτός της ζώνης του ευρώ αυξήθηκε κατά 1,8%. Ειδικότερα, η ταξιδιωτική κίνηση από τη Γερμανία παρουσίασε πτώση κατά 25,1% και διαμορφώθηκε στις 133 χιλ. ταξιδιώτες, ενώ αυτή από τη Γαλλία μειώθηκε κατά 38,5% και διαμορφώθηκε στις 34 χιλ. ταξιδιώτες.

Αναφορικά με τις χώρες εκτός της ΕΕ-27, η ταξιδιωτική κίνηση από το Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκε κατά 18,6% και διαμορφώθηκε στις 117 χιλ. ταξιδιώτες και αυτή από τις ΗΠΑ μειώθηκε κατά 17,6% και διαμορφώθηκε στις 86 χιλ. ταξιδιώτες. Τέλος, η ταξιδιωτική κίνηση από τη Ρωσία μειώθηκε κατά 27,5% και διαμορφώθηκε στις 22 χιλ. ταξιδιώτες

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενισχύεται η διαφάνεια στις τιμές των αγαθών μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-Καταναλωτής

bizness.gr

Published

on

Επικαιρότητα, νέα

Με την Υπουργική Απόφαση Β΄ 1966/21.5.2020 του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Νίκου Παπαθανάση, οι επιχειρήσεις των σουπερ μάρκετ που το οικονομικό έτος 2018 είχαν κύκλο εργασιών μεγαλύτερο των ενενήντα εκατομμύριων ευρώ (90.000.000,00), υποχρεούνται να αποστέλλουν τις τιμές των προϊόντων στην ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.

Με την εν λόγω απόφαση ενισχύεται ακόμη περισσότερο η πολιτική της Κυβέρνησης για τα ανοιχτά δεδομένα και τη διαφάνεια στις τιμές των αγαθών που προσφέρονται στους καταναλωτές. Παράλληλα η απόφαση, επισφραγίζει την έντιμη και δημόσια συνεργασία των επιχειρήσεων του κλάδου με την πολιτεία η οποία δοκιμάστηκε τόσο κατά την ανάπτυξη της εφαρμογής e-Καταναλωτής, όσο και στην περίοδο διαχείρισης της κρίσης του COVID-19.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα περισσότεροι από 27.000 χιλιάδες καταναλωτές έχουν επιλέξει την εφαρμογή, ως μέσον σύγκρισης των τιμών μεταξύ των παρόχων, εξασφαλίζοντας συμφερότερες αγορές και συμβάλλοντας στην ένταση του ανταγωνισμού.

Continue Reading
Advertisement

Trending