Με πολύ καλούς ρυθμούς προχωρά η διαγωνιστική διαδικασία για τον αγωγό IGB, ο οποίος θα ξεκινά από την Κομοτηνή και θα καταλήγει στη Stara Zagora της γειτονικής Βουλγαρίας, συνδέοντας τα δίκτυα των 2 χωρών, με δυνατότητα αμφίδρομης μεταφοράς 5 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου σε ετήσια βάση.
Πιο συγκεκριμένα, ολοκληρώθηκε η διαδικασία προεπιλογής των ενδιαφερόμενων εταιρειών για το EPC (Engineering Procurement Construction), ανοίγοντας τον δρόμο για την υποβολή προσφορών, ίσως και εντός του προσεχούς μήνα, στα επικρατέστερα σχήματα (shortlist) των αρχικά 11 «μνηστήρων».
Όπως έγινε γνωστό, 5 εταιρείες και κοινοπραξίες, πέρασαν στην επόμενη φάση, συνθέτοντας μία short-list με ελληνικό χρώμα εφόρον ανάμεσα στους επιλεγέντες βρίσκονται οι ελληνικές ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ και J&P ΑΒΑΞ.
Υπενθυμίζεται ότι ο αγωγός IGB αποτελεί Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) για την Ευρωπαϊκή Ένωση εφόσον θα ενισχύσει την ασφάλεια προμήθειας και τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού στην περιοχή των Βαλκανίων, συμβάλλοντας, γενικότερα, στην ενεργειακή ασφάλεια της ηπείρου.
Είναι δε, ένα έργο που μαζί με την Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης Φυσικού Αερίου (FSRU) στην Αλεξανδρούπολη -το οποίο βαίνει επίσης προς υλοποίηση το επόμενο διάστημα- και τη διέλευση κρίσιμων Διαδρόμων εξ Ανατολών, αναμένεται να μεταμορφώσει την περιοχή της Θράκης σε ένα ενεργειακό hub που παίρνει σταδιακά σάρκα και οστά στην ευρύτερη περιοχή της Βόρειας Ελλάδας.
Υπενθυμίζεται ότι ακόμη μία «βαριά» διαγωνιστική διαδικασία που σχετίζεται με το έργο βρίσκεται αυτή την περίοδο σε πλήρη εξέλιξη, προμηνύοντας την έναρξη της κατασκευαστικής φάσης, σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Πρόκειται για τον διαγωνισμό που αφορά του σωλήνες, με κόστος που αγγίζει τα 60 εκατ. ευρώ και αυτή την περίοδο βρίσκεται σε στάδιο αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών μετά την ολοκλήρωση της οποίας θα ακολουθήσει η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών, όσων ενδιαφερομένων φυσικά καλύπτουν τις τεχνικές προδιαγραφές του έργου. Σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται και ο διαγωνισμός για τον Owner Engineer του έργου (προϋπολογισμού περίπου 8 εκατ. ευρώ).
Πηγές χρηματοδότησης του IGB, με συνολικό κόστος που αγγίζει τα 240 εκατ. ευρώ, είναι η άμεση στήριξη της κοινοπραξίας ICGB AD με 46 εκατ. ευρώ, ενώ θα λάβει επιπλέον 45 εκατ. ευρώ από το European Energy Programme for Recovery (EEPR), 110 εκατ. ευρώ από δάνειο της ΕΤΕπ και 39 εκατ. ευρώ από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Καινοτομία και Ανάπτυξη» 2014-2020 της Ε.Ε., μέσω του Βουλγαρικού προϋπολογισμού. Ο αγωγός αναμένεται να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το Β΄εξάμηνο του 2020.
Πηγή: Φίλιππος Παναγόπουλος-ypodomes.com