Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Επιτροπή Ανταγωνισμού: Αποδοχή δεσμεύσεων της DIAGEO HELLAS

Newsroom

Published

on

Απεδέχθη η Επιτροπή Ανταγωνισμού τις δεσμεύσεις που προτείνει η DIAGEO προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι ανησυχίες της επιτροπής περί λειτουργίας του ανταγωνισμού σε ορισμένες αγορές αλκοολούχων ποτών, από την εμπορική πρακτική της εταιρείας.

Η απόφαση

Αναλυτικά η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού αναφέρει τα εξής:

Δυνάμει της υπ’ αριθ. 698/2019 ομόφωνης απόφασής της, και σύμφωνα με το άρθρο 25 παρ. 6 Ν. 3959/2011, η Ε.Α. σε Ολομέλεια αποδέχθηκε και κατέστησε υποχρεωτικές τις προταθείσες από την DIAGEO δεσμεύσεις προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι περί ανταγωνισμού ανησυχίες (άρθρα 1 και 2 Ν. 3959/2011, 1 και 2 Ν. 703/1977 και 101/102 ΣΛΕΕ) που εκφράσθηκαν σε επίπεδο προκαταρκτικής εκτίμησης σε σχέση με συγκεκριμένες πρακτικές της DIAGEO στις αγορές του τζιν, του σκωτσέζικου ουίσκυ και των Ready To Drink/Premix (RTD’s/Premix)[1] αλκοολούχων σκευασμάτων στο κανάλι επιτόπιας κατανάλωσης στην Ελλάδα, όπου η DIAGEO κατέχει, κατά την προκαταρκτική εκτίμηση της Ε.Α., δεσπόζουσα θέση.

Κατά την προκαταρκτική εκτίμηση της Ε.Α., οι εξεταζόμενες πρακτικές, οι οποίες βασίζονται σε ρητές ή/και άτυπες συμφωνίες μεταξύ της DIAGEO και καταστημάτων επιτόπιας κατανάλωσης, συνίστανται στην παροχή εκ μέρους των τελευταίων προς την DIAGEO, de jure ή/και de facto αποκλειστικότητας σε σχέση με τις αποκαλούμενες υπηρεσίες ανώνυμης ζήτησης (pouring)[2], καθώς και με διάφορα είδη υπηρεσιών εμφάνισης και εικόνας (marketing and visibility)[3]. Οι εν λόγω κατηγορίες υπηρεσιών είναι συμπληρωματικές μεταξύ τους υπό την έννοια ότι οι υπηρεσίες pouring χρησιμοποιούνται κατά κανόνα σε συνδυασμό με διάφορες υπηρεσίες marketing and visibility, προκειμένου να καλύψουν τόσο την επώνυμη όσο και την ανώνυμη ζήτηση, και, ως εφαρμόζονται στην Ελλάδα, είναι ικανές, κατά την προκαταρκτική εκτίμηση της Ε.Α., να αποκλείσουν τους δυνητικούς ή υφιστάμενους ανταγωνιστές της DIAGEO από την πρόσβαση σε σημαντικό τμήμα των σχετικών αγορών, καθώς η DIAGEO παρέχει κίνητρα έναντι αποκλειστικότητας:

α) μέσω των συμφωνιών pouring, εν σχέσει με την ανώνυμη ζήτηση, ήτοι ως προς ένα σημαντικό εργαλείο ώθησης των πωλήσεων που συνιστά και το πιο δυναμικό τμήμα της ζήτησης, καθώς για τη διείσδυση σε αυτό δεν απαιτείται η κατοχή ισχυρού σήματος από τους προμηθευτές, και δη εντός καταστημάτων επιτόπιας κατανάλωσης στρατηγικής σημασίας, τα οποία αποτελούν, από απόψεως επιπέδου ποιότητας και όγκου πωλήσεων, τις πλέον σημαντικές διόδους διάθεσης των κρίσιμων προϊόντων προς τους τελικούς καταναλωτές, και
β) μέσω των συμφωνιών για την παροχή υπηρεσιών marketing and visibility, εν σχέσει με τους πιο σημαντικούς χώρους ή/και τρόπους προβολής των κρίσιμων προϊόντων εντός των καταστημάτων επιτόπιας κατανάλωσης, συμπεριλαμβανομένων και των καταστημάτων στρατηγικής σημασίας κατά την έννοια που προπαρατέθηκε υπό σημ. α).

Κατά την προκαταρκτική εκτίμηση της Ε.Α., τα οικονομικά κίνητρα, π.χ. εφάπαξ ποσά ή/και εκπτώσεις, που καταβάλλει η DIAGEO σε καταστήματα επιτόπιας κατανάλωσης ως αντάλλαγμα για τις υπηρεσίες pouring και marketing and visibility χρησιμοποιούνται στην πράξη ως μέσο διασφάλισης αποκλειστικότητας υπέρ της DIAGEO κατά τα αμέσως ανωτέρω περιγραφέντα.

Ενόψει των ανωτέρω, η DIAGEO, παρά το γεγονός ότι δεν αποδέχεται ότι έχει παραβιάσει τους κανόνες περί ανταγωνισμού, πρότεινε μία δέσμη δεσμεύσεων, προκειμένου να αντιμετωπισθούν οι ανησυχίες της Ε.Α. Κεντρικός στόχος των δεσμεύσεων είναι η άρση της αποκλειστικότητας ως προς τις υπηρεσίες pouring και marketing and visibility, ώστε όλα τα καταστήματα επιτόπιας κατανάλωσης στρατηγικής σημασίας, ως προς τις υπηρεσίες pouring, και όλα τα καταστήματα επιτόπιας κατανάλωσης εν γένει, ως προς τις υπηρεσίες marketing and visibility, να είναι σε θέση να προσφέρουν τις εν λόγω υπηρεσίες παραλλήλως, ήτοι τόσο στη DIAGEO όσο και σε ανταγωνιστές της, ανά κατηγορία υπηρεσιών, ανά κατηγορία προϊόντος (ουίσκυ, τζιν, RTD’s/Premix), ανά σήμα (π.χ. Johnnie Walker, Gordon’s, Gordon’s Space) ή/και ανά υποκατηγορία σήματος (π.χ. Johnnie Walker Red Label, Gordon’s London Dry Gin κλπ).

Ειδικότερα, με βάση τις προτεινόμενες δεσμεύσεις της DIAGEO, η τελευταία δεν θα συνάπτει συμφωνίες pouring με, υφιστάμενα ή νέα, καταστήματα επιτόπιας κατανάλωσης στρατηγικής σημασίας, όπως αυτά ορίζονται στις δεσμεύσεις, σε σχέση με ένα μεγάλο ποσοστό της ανώνυμης ζήτησης που καλύπτει τα γενικής φύσης κοκτέιλ, τα απλά/σκέτα ποτά και τα δωρεάν ποτά, ούτε θα χορηγεί ειδικά κίνητρα σε καταστήματα επιτόπιας κατανάλωσης ώστε να προσφέρουν σήματα και/ή υποκατηγορίες σημάτων σκωτσέζικου ουίσκι και τζιν της DIAGEO, ως προς τις ως άνω κατηγορίες σκευασμάτων. Τα στρατηγικής σημασίας καταστήματα θα παραμένουν ελεύθερα να συνάπτουν συμφωνίες με τρίτους προμηθευτές για την παροχή υπηρεσιών pouring και θα έχουν την αποκλειστική ευχέρεια κατά πάντα χρόνο να επιλέξουν το σήμα τζιν και σκωτσέζικου ουίσκι που θα σερβίρουν σε σχέση με τις ανωτέρω κατηγορίες σκευασμάτων και, ως εκ τούτου, θα δύνανται, κατά την αποκλειστική τους ευχέρεια και με την επιφύλαξη του ως άνω περιορισμού σε σχέση με τα σήματα της DIAGEO, να σερβίρουν σήματα τζιν και σκωτσέζικου ουίσκι περισσότερων προμηθευτών είτε ταυτόχρονα, είτα διαδοχικά.

Επιπλέον, αναφορικά με τις υπηρεσίες marketing and visibility, η DIAGEO θα προσφέρει ανταλλάγματα ανά σήμα, για τρία, κατ’ ανώτατο όριο, είδη υπηρεσιών εμφάνισης και εικόνας. Τα καταστήματα επιτόπιας κατανάλωσης θα παραμένουν ελεύθερα κατά πάντα χρόνο να παρέχουν παραλλήλως οποιαδήποτε και όλες τις υπηρεσίες marketing and visibility σε οποιοδήποτε και όλα τα ανταγωνιστικά σήματα.

Ειδικά σε σχέση με ορισμένα είδη υπηρεσιών marketing and visibility (υπηρεσία menu maker, καθεστώς καταλόγου cocktail και υπηρεσίες στρωσίματος τραπεζιού), τα σήματα και/ή τα κοκτέιλς DIAGEO (κατά περίπτωση) που περιλαμβάνονται στον κατάλογο του καταστήματος, καθώς και ο αριθμός των τραπεζιών, στα οποία θα τοποθετείται φιάλη σκωτσέζικου ουίσκι ή τζιν, σήματος DIAGEO, δεν θα υπερβαίνουν αντιστοίχως το 50% όλων των σημάτων και/ή των κοκτέιλς, ανά κατηγορία τζιν, σκωτσέζικου ουίσκι και RTD’s/Premix (κατά περίπτωση), που περιλαμβάνονται στον κατάλογο, και όλων των τραπεζιών που προορίζονται για το σερβίρισμα ποτών στο κατάστημα επιτόπιας κατανάλωσης.

Τόσο στην περίπτωση των υπηρεσιών pouring όσο και στην περίπτωση των υπηρεσιών marketing and visibility, οι εμπορικές συμφωνίες μεταξύ της DIAGEO και των καταστημάτων επιτόπιας κατανάλωσης δεν θα υπερβαίνουν σε διάρκεια τους δώδεκα συνεχόμενους μήνες και θα μπορούν να καταγγελθούν από τα καταστήματα επιτόπιας κατανάλωσης για οποιοδήποτε λόγο ή και χωρίς λόγο με πρότερη έγγραφη τρίμηνη ειδοποίηση.

Επιπρόσθετα, κάθε αντάλλαγμα που θα καταβάλλεται από την DIAGEO έναντι της παροχής υπηρεσιών pouring και/ή υπηρεσίες marketing and visibility θα είναι εξατομικευμένο ανά κατηγορία και/ή υπο-κατηγορία σήματος και ανά ειδικότερη υπηρεσία και καθοριζόμενο με αντικειμενικά κριτήρια. Επίσης, η χορηγούμενη αμοιβή θα συναρτάται αποκλειστικά και μόνο με την παροχή ή μη των συμφωνηθεισών υπηρεσιών ανά κατηγορία και/ή υπο-κατηγορία σήματος και ανά ειδικότερη υπηρεσία, δεν θα συνδέεται με την αγορά συγκεκριμένων ποσοτήτων ή την επίτευξη ποσοτικών ή άλλων στόχων εκ μέρους των καταστημάτων επιτόπιας κατανάλωσης και θα παρακρατείται μόνο αν οι συμφωνημένες υπηρεσίες ανά κατηγορία και/ή υπο-κατηγορία σήματος δεν παρασχεθούν ή αν άλλως επιτρέπεται υπό το ελληνικό δίκαιο.

Η DIAGEO δεσμεύτηκε να υιοθετήσει τις ανωτέρω αρχές για μια περίοδο πέντε (5) ετών από την 31-01-2020. Η απόφαση της ΕΑ περί της αποδοχής των δεσμεύσεων δεν διαλαμβάνει οριστική κρίση της Ε.Α. ως προς τη διαπίστωση ή μη παράβασης. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης με τις εν λόγω δεσμεύσεις, η ΕΑ δύναται να επιβάλει τα προβλεπόμενα στο νόμο πρόστιμα.

[1] Για τις ανάγκες της παρούσας υπόθεσης, ως RTDs/PREMIX νοούνται τα τυποποιημένα μίγματα αλκοολούχων ποτών (ήτοι προαναμεμειγμένα και προσυσκευασμένα) που καταναλώνονται στα καταστήματα επιτόπιας κατανάλωσης.
[2] Ως υπηρεσίες pouring ορίζονται οι υπηρεσίες που συνίστανται στην προσφορά από τα καταστήματα επιτόπιας κατανάλωσης του/των προϊόντος/προϊόντων που συμφωνήθηκε/αν μεταξύ των τελευταίων και της DIAGEO στις περιπτώσεις που οι πελάτες παραγγέλλουν προϊόν μίας κατηγορίας, χωρίς να εξειδικεύουν το σήμα, ή παραγγέλλουν κοκτέιλς ή ανάμικτα ποτά που περιέχουν προϊόν της κατηγορίας ή τα καταστήματα προσφέρουν δωρεάν προϊόν της κατηγορίας (π.χ. σφηνάκια κλπ). Οι ως άνω υπηρεσίες αφορούν την ανώνυμη ζήτηση.
[3] Ως υπηρεσίες marketing and visibility ορίζονται όλες οι υπηρεσίες εμφάνισης και εικόνας που παρέχονται από καταστήματα επιτόπιας κατανάλωσης, και οι οποίες συνίστανται, μεταξύ άλλων, σε: i) προβολή φιαλών, ii) υπηρεσίες στρωσίματος τραπεζιού (table setting), iii) σουπλά (sous plat), iv) φυλλάδια τραπεζιού, v) στολές προσωπικού, vi) μενού, vii) τιμοκαταλόγους ή viii) άλλα προωθητικά υλικά. Οι ως άνω υπηρεσίες αφορούν την επώνυμη ζήτηση.

Advertisement Macon
Advertisement
Advertisement TÜV Austria
Advertisement Aecom
Sunwing Makrigialos & Ocean Beach Club - Πηγή: Premia Properties
REAL ESTATE2 ημέρες ago

“Στα σκαριά” νέα mega αύξηση μετοχικού κεφαλαίου 40 εκατ. ευρώ της Premia Properties – Σε ποιούς 5 τομείς θα επενδυθούν τα κεφάλαια

Rocca a Mare Heraklion - Πηγή: Accor
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ2 ημέρες ago

Ανοίγει το 2025 στην Κρήτη το πρώτο ξενοδοχείο Handwritten Collection της Accor στην Ελλάδα – Πού θα βρίσκεται

Premia Properties
REAL ESTATE2 ημέρες ago

Σε μικρή αύξηση μετοχικού κεφαλαίου με διανομή δωρεάν μετοχών προχώρησε η PREMIA Properties

Ρόδος - Φωτογραφία αρχείου - Φωτό: ΑΡΓΥΡΩ ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ/EUROKINISSI
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ3 ημέρες ago

“Πράσινο φως” για έργο ανακαίνισης ξενοδοχείου στη Ρόδο

Νάξος - Φωτογραφία αρχείου - Φωτό: EUROKINISSI / ΧΑΣΙΑΛΗΣ ΒΑΪΟΣ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ4 ημέρες ago

“Στα σκαριά” έργο για νέο ξενοδοχείο 4 αστέρων στη Νάξο

Piraeus Retail Park - Φωτό: Trade Estates
ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ & ΠΑΡΚΑ4 ημέρες ago

Ανοίγει το νέο εμπορικό πάρκο της Trade Estates στο Ηράκλειο – Και δεύτερο retail park “στα σκαριά” στην πόλη

Golden Milos Beach House by Domotel - Πηγή: Domotel
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ4 ημέρες ago

Ξεκινά το Μάιο το νέο ξενοδοχείο Golden Milos Beach House από την Domotel – Πού βρίσκεται

REAL ESTATE4 ημέρες ago

To 25% της Prosperty απέκτησε η Eurobank – Πώς θα προωθήσει άμεσα μέσω της πλατφόρμας 800 ακίνητα στην αγορά

Τα κεντρικά γραφεία της Prodea Investments - Πηγή: Prodea Investments
REAL ESTATE4 ημέρες ago

Εκτινάχθηκαν ο κύκλος εργασιών και τα κέρδη της Prodea το 2024 – Σε ποιά στρατηγική κίνηση οφείλονται

Ζάκυνθος - Φωτογραφία αρχείου - Φωτό: ΑΠΕ-ΜΠΕ/ Διονύσης Παπαντώνης
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ5 ημέρες ago

“Στα σκαριά” 4 νέα έργα για ξενοδοχεία στην Ζάκυνθο

Τα έργα στο Μινιόν - Φωτό: POOL / ΝΙΚΟΣ ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ / EUROKINISSI
RESIDENTIAL2 εβδομάδες ago

Σε φάση ολοκλήρωσης το νέο Μινιόν – Ποιοί είναι οι ένοικοι των γραφείων και καταστημάτων

Το ακίνητο της οδού Κοραή που θα ανακαινίσει η Dimand για την Piraeus Bank - Πηγή: Dimand Real Estate
ΚΤΙΡΙΑ ΓΡΑΦΕΙΩΝ2 εβδομάδες ago

Ξεκίνησαν τα έργα για το νέο κτίριο της Πειραιώς στην Κοραή – Ποιά εταιρεία ανέλαβε το έργο της Dimand

Νάξος - Φωτογραφία αρχείου - Φωτό: EUROKINISSI / ΧΑΣΙΑΛΗΣ ΒΑΪΟΣ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ2 εβδομάδες ago

“Στα σκαριά” 5 νέα ξενοδοχεία στις Κυκλάδες – Σε ποιά νησιά θα γίνουν

Πηγή: Google Maps
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ3 εβδομάδες ago

Μέσω Αναπτυξιακού προχωρά η νέα ξενοδοχειακή επένδυση στο κέντρο του Πειραιά – Ποιά εταιρεία επενδύει

Λήμνος - Φωτογραφία αρχείου - Φωτό: Βασίλης Πρωτόπαπας / Eurokinissi
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ2 εβδομάδες ago

Νέα μεγάλη τουριστική επένδυση “στα σκαριά” στη Λήμνο – Τι περιλαμβάνει το Master Plan του Limnos Resort

The Ilisian - Πηγή: Ionian Hotel Enterprises
RESIDENTIAL5 ημέρες ago

[VIDEO] The Ilisian: πώς προχωρά το μεγάλο έργο μεταμόρφωσης του πρώην Hilton της Αθήνας

Πηγή: Blend Development
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ3 εβδομάδες ago

“Στα σκαριά” νέο ξενοδοχείο 4 αστέρων στη Λεωφόρο Συγγρού – Ποιά άλλα έργα υλοποιεί στην Αθήνα η Blend Development

Η νέα 5άστερη ξενοδοχειακή μονάδα στην Κύμη Ευβοίας - Πηγή: ΥΠΕΝ
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ3 εβδομάδες ago

“Πράσινο φως” για νέο 5άστερο ξενοδοχείο στην Εύβοια – Σε ποιά περιοχή θα γίνει

The Syndesis Hub - Πηγή: Ten Brinke
ΚΤΙΡΙΑ ΓΡΑΦΕΙΩΝ3 εβδομάδες ago

[VIDEO] Σε πλήρη εξέλιξη τα έργα για το νέο κτίριο γραφείων The Syndesis Hub στο Ελληνικό – Ποιός όμιλος επενδύει στο ακίνητο

Athens Riviera Falirikon - QG Investments / 314 Architecture Studio
RESIDENTIAL3 εβδομάδες ago

[VIDEO] Ξεκίνησαν τα έργα για τη νέα οικιστική επένδυση Athens Sansiveria στο Παλαιό Φάληρο – Πώς θα γίνει και ποιά εταιρεία επενδύει

The Ilisian - Πηγή: Ionian Hotel Enterprises
RESIDENTIAL5 ημέρες ago

[VIDEO] The Ilisian: πώς προχωρά το μεγάλο έργο μεταμόρφωσης του πρώην Hilton της Αθήνας

Ο οικιστικός πύργος Marina Tower στο Ελληνικό - Πηγή: Lamda Development
RESIDENTIAL2 εβδομάδες ago

[VIDEO] The Ellinikon: “ψηλώνει” και άλλο ο “πράσινος” ουρανοξύστης κατοικιών Riviera Tower στο Ελληνικό

Athens Riviera Falirikon - QG Investments / 314 Architecture Studio
RESIDENTIAL3 εβδομάδες ago

[VIDEO] Ξεκίνησαν τα έργα για τη νέα οικιστική επένδυση Athens Sansiveria στο Παλαιό Φάληρο – Πώς θα γίνει και ποιά εταιρεία επενδύει

The Grid - Πηγή: ΤΕΡΝΑ
ΚΤΙΡΙΑ ΓΡΑΦΕΙΩΝ3 εβδομάδες ago

[VIDEO] Ποιά είναι τα 4 μεγάλα έργα για νέα “πράσινα” κτίρια γραφείων στο Μαρούσι που έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ

Το νέο οικιστικό έργο στην οδό Λόντου 42, στη Γλυφάδα - Πηγή: Ten Brinke
RESIDENTIAL1 μήνα ago

[VIDEO] Ξεκίνησε νέα οικιστική επένδυση στη Γλυφάδα η Ten Brinke

Piraeus Gate - Πηγή: DKG Development
RESIDENTIAL1 μήνα ago

[VIDEO] Piraeus Gate: πώς θα μεταμορφωθεί μια ολόκληρη περιοχή στο κέντρο του Πειραιά – Ποιά κτίρια θα αξιοποιηθούν

Πηγή: LAMDA Development
RESIDENTIAL1 μήνα ago

[VIDEO] The Ellinikon: πώς προχωρούν τα μεγάλα έργα real estate στο Ελληνικό – “Σηκώθηκε” και άλλο ο Riviera Tower

To οικιστικό έργο της Ten Brinke στην οδό Γορτυνίας 7 στη Γλυφάδα - Πηγή: Ten Brinke
RESIDENTIAL2 μήνες ago

[VIDEO] Σε εξέλιξη τα έργα για μια ακόμη οικιστική επένδυση της Ten Brinke στη Γλυφάδα

Πηγή: LAMDA Development
RESIDENTIAL2 μήνες ago

[VIDEO] The Ellinikon: προχωρούν τα μεγάλα έργα στο Ελληνικό

To οικιστικό έργο της Ten Brinke στην οδό Άρτης 13 στη Γλυφάδα - Πηγή: Ten Brinke
RESIDENTIAL2 μήνες ago

[VIDEO] Προχωρά η νέα οικιστική επένδυση της Ten Brinke στη Γλυφάδα

TRENDING

Επικοινωνία

Copyright © 2019-2024 Bizness.gr

Bizness.gr - Ταυτότητα
Ιδιοκτήτρια εταιρεία: «INFRA MEDIA M.I.K.E.» Διακριτικός τίτλος: «INFRA MEDIA» - Έδρα: Δήμος Αθηναίων, Αριστείδου αρ. 10-12, Τ.Κ. 10559 - ΑΦΜ: 801478591 Δ.Ο.Υ.: ΚΕΦΟΔΕ ΑΤΤΙΚΗΣ. - Τηλ. επικοινωνίας: 2130405600 - E-mail: contact@ypodomes.com Νόμιμος Εκπρόσωπος: Καραγιάννης Νικόλαος, Νόμιμος Εκπρόσωπος - Δικαιούχος του ονόματος τομέα (bizness.gr): INFRA MEDIA M.I.K.E. - Διευθυντής/Διαχειριστής: Καραγιάννης Νικόλαος - Διευθυντής Σύνταξης: Κατερίνα Παναγέα
Η Εταιρεία δηλώνει ότι έχει συμμορφωθεί με τη Σύσταση (ΕΕ) 2018/334 της Επιτροπής της 1ης Μαρτίου 2018 σχετικά με τα μέτρα για την αποτελεσματική αντιμετώπιση του παράνομου περιεχομένου στο διαδίκτυο (L 63).