Connect with us

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Καλέργης: Ουραγός η Ελλάδα στις επενδύσεις έργων υποδομών στην Ε.Ε.

bizness.gr

Published

on

Ο πρόεδρος του ΣΕΓΜ Καλλέργης

Εναρκτήρια Ομιλία του Προέδρου του ΣΕΓΜ, Κωνσταντίνου Καλέργη, στο εφετινό Συνέδριο του ΣΕΓΜ στο Hilton Athens.

Όπως γνωρίζετε, ο μελετητικός-συμβουλευτικός κλάδος είχε, έχει και οφείλει να έχει καθοριστική συμβολή στην ανάπτυξη της χώρας μας, καθόσον συνιστά τον πρώτο πυλώνα του συστήματος υλοποίησης τεχνικών και αναπτυξιακών έργων και προγραμμάτων του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα.

Είναι γεγονός ότι η μακρόχρονη ύφεση έχει οδηγήσει τον κλάδο σε δυσμενέστατη θέση, με μεγάλο αριθμό επιχειρήσεων που είτε έχουν ουσιαστικά κλείσει είτε βρίσκονται στο όριο της βιωσιμότητάς τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, η δραματική υποχώρηση των επενδύσεων στον τομέα των Υποδομών-Κατασκευών έχει καταστήσει την Ελλάδα ουραγό στις επενδύσεις μεταξύ των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Περαιτέρω, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι επιχειρηματικές προσδοκίες για τον τομέα των Υποδομών-Κατασκευών στην Ελλάδα είναι αρνητικές και στάσιμες, γεγονός που δε δημιουργεί αισιοδοξία για τη μελλοντική πορεία του κλάδου, τουλάχιστον βραχυπρόθεσμα.

Από την άλλη πλευρά, η παρατεταμένη κρίση έχει αναδείξει και, δυστυχώς, συντηρεί πολλές και σημαντικές παθογένειες και αδυναμίες, τόσο από τη μεριά της πολιτείας όσο και από τη μεριά των μελετητικών επιχειρήσεων.

Παρά ταύτα όμως, όπως μπορούν να πιστοποιήσουν και οι παρευρισκόμενοι έγκριτοι οικονομολόγοι, ανάπτυξη με στέρεες βάσεις, ανάπτυξη με προοπτική δεν μπορεί να υπάρξει με τον μελετητικό – συμβουλευτικό κλάδο σε ύφεση.

Με απλά λόγια, όταν οι σύμβουλοι μελετητές δεν έχουν δουλειά σημαίνει ότι δεν σχεδιάζονται, δεν προγραμματίζονται και δεν υλοποιούνται επενδυτικά και αναπτυξιακά σχέδια.

Με δεδομένο τη συνεχή μείωση της εγχώριας ζήτησης την τελευταία δεκαετία, βασική διέξοδο για την ανάκαμψη και την ανάπτυξη των μελετητικών επιχειρήσεων συνιστά η εξωστρέφεια.

Και η συστηματική εξωστρέφεια, όμως, δεν είναι μια εύκολη υπόθεση, καθόσον τα τελευταία χρόνια διαδραματίζονται σημαντικές μεταβολές στο ευρωπαϊκό και στο παγκόσμιο πολιτικό, γεωπολιτικό και οικονομικό περιβάλλον.

Στο πλαίσιο αυτό της σημερινής πραγματικότητας, ο Σύνδεσμος των Ελληνικών Εταιρειών Γραφείων Μελετών οργάνωσε το Συνέδριο του 2019: «Οι Μελετητικές – Συμβουλευτικές Επιχειρήσεις μπροστά στις νέες απαιτήσεις και αγορές», το οποίο αποφασίστηκε να διεξαχθεί στην Αθήνα και στο εμβληματικό Hilton Athens που θα μας φιλοξενήσει αυτό το διήμερο.

Προφανώς, σε ένα διήμερο συνέδριο δεν μπορούν να αναλυθούν και να συζητηθούν όλα τα θέματα που απασχολούν τις ελληνικές μελετητικές – συμβουλευτικές επιχειρήσεις.

Γι’ αυτό επιλέξαμε να πραγματευτούμε, με τη βοήθεια των εκλεκτών ομιλητών μας από την Ελλάδα και το εξωτερικό, κάποια βασικά θέματα που αφορούν σημαντικά πεδία ενδιαφέροντος του κλάδου, όπως είναι:

  • οι σύγχρονες απαιτήσεις και τάσεις στις διεθνείς αγορές,
  • η χρηματοδότηση της ανάπτυξης στην εγχώρια και στη διεθνή αγορά
  • ο Στρατηγικός Σχεδιασμός Υποδομών
  • η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή
  • η 4η βιομηχανική επανάσταση και η νέα ψηφιακή εποχή
  • οι αναγκαίες Διοικητικές και Επιχειρηματικές Μεταρρυθμίσεις για την ανάπτυξη του κλάδου και
  • η ανάπτυξη επενδυτικών σχεδίων στον τομέα των ακινήτων.

Στους κύριους στόχους του προγράμματος του συνεδρίου περιλαμβάνονται:
-Η ενημέρωση για τις νέες απαιτήσεις, τις προοπτικές και τις μελλοντικές τάσεις του μελετητικού-συμβουλευτικού κλάδου στο σημερινό παγκόσμιο, ευρωπαϊκό και ελληνικό πολιτικό, γεωπολιτικό και οικονομικό γίγνεσθαι.

-Η ανάδειξη της αναγκαιότητας προσαρμογής των μελετητικών επιχειρήσεων στις απαιτήσεις των εναλλακτικών μοντέλων χρηματοδότησης έργων υποδομής και κατασκευών και της αναζήτησης συνεργειών/συνεργασιών με τον κατασκευαστικό κλάδο, αλλά και με ιδιωτικά επενδυτικά σχήματα. Οι σημερινές δημοσιονομικές συνθήκες και δυνατότητες, αλλά και η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, επιβάλλουν πλέον τον σχεδιασμό έργων με εμπορική αξία, ώστε να υπάρχει ενδιαφέρον συμμετοχής επενδυτών και ιδιωτικών κεφαλαίων και να επιτυγχάνεται παραγωγική και αποδοτική σύμμειξη πόρων (το λεγόμενο blending).

Στόχος, επίσης, είναι η ανάδειξη της αναγκαιότητας κατάστρωσης ενός εθνικού στρατηγικού σχεδίου υποδομών-κατασκευών, βάσει του οποίου θα ωριμάσουν και θα υλοποιηθούν έργα και επενδύσεις στους διάφορους τομείς, όπως οι μεταφορές, η ενέργεια, τα δίκτυα, η προστασία του περιβάλλοντος, κ.λπ., λαμβάνοντας υπόψη και την επιβεβλημένη, πλέον, προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή.

Η κυβέρνηση, στο πλαίσιο ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδίου, πρέπει τάχιστα να σχεδιάσει και να ωριμάσει ένα ιεραρχημένο πρόγραμμα υλοποίησης έργων υποδομών προς αναζήτηση κατάλληλων χρηματοδοτικών εργαλείων και σχημάτων, το οποίο θα εισφέρει σημαντικά στην ανάπτυξη της χώρας, και παράλληλα στην ανάκαμψη του μελετητικού και του κατασκευαστικού κλάδου και στη δημιουργία ποιοτικών θέσεων εργασίας, συμβάλλοντας και στην αναχαίτιση της εντεινόμενης μετανάστευσης επιστημόνων.

Θεωρώ χρέος μου να ακουστεί και στην εκδήλωση αυτή ότι το φαινόμενο του brain drain, όπως συνηθίζεται να λέγεται, είναι από τα πλέον κρίσιμα εθνικά θέματα, διότι όσο συνεχίζεται τόσο εντείνεται η μετριοκρατία και μειώνονται οι προοπτικές ανάπτυξης και εξόδου από την πολυδιάστατη κρίση. Κι αυτό ισχύει σε όλα τα επίπεδα: πολιτική, δημόσια διοίκηση, παιδεία, υγεία, πολιτισμός, αλλά και στην ιδιωτική οικονομία.

Άλλοι προσδοκώμενοι στόχοι του συνεδρίου είναι:
-Η ενημέρωση για τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες διεύρυνσης των δραστηριοτήτων των μελετητικών επιχειρήσεων σε νέα πεδία, όπως η προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, η συντήρηση των υποδομών, οι «έξυπνες πόλεις», οι «έξυπνες μεταφορές», καθώς και η ανάδειξη της αναγκαιότητας προσαρμογής στις ραγδαίες εξελίξεις και στις απαιτήσεις της νέας ψηφιακής εποχής.

-Η ανάδειξη της αναγκαιότητας οικειοθελούς υλοποίησης όλων εκείνων των μεταρρυθμίσεων και πολιτικών που θα διασφαλίσουν ταχύρρυθμη, στέρεα, αλλά και φιλική προς το περιβάλλον, ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, με εναγκαλισμό και προώθηση θεμελιωδών αξιών και εννοιών όπως η αξιοκρατία, η υγιής επιχειρηματικότητα και η ιδιωτική πρωτοβουλία σε όλα τα επίπεδα.

-Η ανάδειξη της αναγκαιότητας συστηματικής και ουσιαστικής συνεργασίας δημόσιας διοίκησης και ιδιωτικού τομέα και δημιουργίας θεσμικού και διοικητικού περιβάλλοντος που να είναι φιλικό στην επιχειρηματικότητα και προσελκυστικό στις ιδιωτικές επενδύσεις, προς όφελος της οικονομίας και της κοινωνίας.

-Η ανάδειξη της αναγκαιότητας αλλαγής σελίδας για τις επιχειρήσεις του τεχνικού κλάδου, αλλά και για τους επιχειρηματικούς συνδέσμους αυτών, αφήνοντας πίσω τη νοοτροπία της κρατικοδίαιτης και της ευκαιριακής επιχειρηματικότητας, αλλά και τις κακές επιχειρηματικές πρακτικές, και στρεφόμενοι προς μοντέλα ανάπτυξης εταιρειών με σύγχρονη οργάνωση και υποδομές, με πραγματικές δυνατότητες παροχής ποιοτικών και ανταγωνιστικών υπηρεσιών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, με ευθύνη και σεβασμό στην κοινωνία, στο περιβάλλον και στις μελλοντικές γενιές.

-Η ανάδειξη της αναγκαιότητας χρήσης των δημοσίων συμβάσεων και ως εργαλείο αναπτυξιακής πολιτικής, αλλά και ως εργαλείο προστασίας και προώθησης της υγιούς, οργανωμένης και εξωστρεφούς επιχειρηματικότητας.

Τέλος, η ενημέρωση για τις προοπτικές ανάπτυξης επενδυτικών σχεδίων στον τομέα των ακινήτων και για τις απαιτήσεις και δυνατότητες συμμετοχής των μελετητικών εταιρειών στην υλοποίηση αυτών.

Κλείνοντας την παρουσίαση των βασικών στόχων του συνεδρίου, θα ήθελα να αναφέρω ότι όταν το 2018 ξεκινήσαμε την οργάνωση του συνεδρίου και οριστικοποιήσαμε την ημερομηνία διεξαγωγής του, γνωρίζαμε ότι το φετινό συνέδριο ήταν πολύ πιθανό να γίνει λίγες μέρες πριν από τη διενέργεια εθνικών εκλογών.

Οι εξελίξεις όμως ήταν διαφορετικές και σήμερα το συνέδριο του ΣΕΓΜ μάς βρίσκει με νέα κυβέρνηση, η οποία κλείνει 80 περίπου μέρες θητείας.

Θεωρώ ότι τα πρώτα δείγματα γραφής της νέας κυβέρνησης είναι ιδιαίτερα θετικά, τόσο ως προς την ετοιμότητα διακυβέρνησης, όσο και ως προς τη διαφαινόμενη έντονη διάθεση λήψης αποφάσεων και μέτρων για την προσέλκυση και την άμεση υλοποίηση μεγάλων επενδύσεων, και, εν γένει, την προώθηση μεταρρυθμίσεων με στόχο την ουσιαστική και ισόρροπη ανάπτυξη της χώρας.

Ο ΣΕΓΜ, ως θεσμικός εκπρόσωπος των μελετητικών επιχειρήσεων της χώρας, έχει ήδη δηλώσει τη διαθεσιμότητα και την επιθυμία συνεργασίας με την κυβέρνηση σε κάθε προσπάθεια και πρωτοβουλία που σχετίζεται με την υγιή ανάπτυξη της χώρας μας και ειδικότερα του κλάδου μας.

Σε κάθε περίπτωση, δε, ο ΣΕΓΜ θα συνεχίσει τη μακρόχρονη, συνεπή και ουσιαστική συμμετοχή του στον δημόσιο διάλογο, με τις δράσεις και τις προτάσεις του, προσπαθώντας να συμβάλλει γόνιμα στη διαμόρφωση πολιτικών για την ανάκαμψη, την ανάπτυξη και την αναβάθμιση του ρόλου του μελετητικού-συμβουλευτικού κλάδου.

Χαίρομαι, λοιπόν, που ανάμεσά μας είναι πολλά στελέχη και συνεργάτες των παραγωγικών υπουργείων, ώστε να ενημερωθούν και να αποκτήσουν μια καλή εικόνα για τα θέματα του μελετητικού και γενικότερα του τεχνικού κλάδου.

Πρέπει να υπενθυμίζουμε, με κάθε ευκαιρία, ότι η ανάπτυξη της βιομηχανίας των υποδομών-κατασκευών συμβάλει καθοριστικά στην ενίσχυση της παραγωγικότητας της οικονομίας, στην αειφόρο ανάπτυξη και στην ποιότητα διαβίωσης των πολιτών.

Θέλω να πιστεύω ότι με τις παρουσιάσεις των εκλεκτών ομιλητών, τους οποίους ευχαριστώ ιδιαιτέρως για τη συμμετοχή τους στο συνέδριο, αλλά και με τις παρεμβάσεις των συνέδρων στις συζητήσεις που θα διεξαχθούν, θα καλυφθούν επιτυχώς οι στόχοι που προανέφερα.
Με τις σκέψεις αυτές και με την πεποίθηση ότι από το συνέδριό μας θα εξαχθούν σημαντικά συμπεράσματα για τις αναγκαίες θεσμικές και επιχειρηματικές μεταρρυθμίσεις και πρωτοβουλίες για την ανάπτυξη του μελετητικού – συμβουλευτικού κλάδου, και όχι μόνον, κηρύσσω την έναρξη των εργασιών του Συνεδρίου του ΣΕΓΜ 2019 «Οι Μελετητικές – Συμβουλευτικές Επιχειρήσεις μπροστά στις νέες απαιτήσεις και αγορές».

Προσωπικώς, ευχαριστώ θερμώς όλους τους συμμετέχοντες στην οργάνωση και στην υλοποίηση του συνεδρίου: το Διοικητικό Συμβούλιο του ΣΕΓΜ, την ομάδα διοικητικής υποστήριξης, την εταιρεία οργάνωσης του συνεδρίου, τους εκλεκτούς προσκεκλημένους ομιλητές και, βεβαίως, όλες και όλους εσάς που βρίσκεστε σήμερα μαζί μας επιδεικνύοντας το ενδιαφέρον σας και στηρίζοντας την προσπάθειά μας.

*Το ypodomes.com ήταν χορηγός επικοινωνίας του εφετινού συνεδρίου του ΣΕΓΜ

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Brexit: Τι θα συμβεί μετά την εφαρμογή του

bizness.gr

Published

on

Brexit 2

Με την προϋπόθεση πως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο δίνει επίσης το πράσινο φως, το Ηνωμένο Βασίλειο θα εγκαταλείψει επισήμως την ΕΕ στις 31 Ιανουαρίου με συμφωνία αποχώρησης.

Ωστόσο, αυτό είναι μόνο το επόμενο βήμα στη διαδικασία Brexit. Μετά την αποχώρησή του, το Ηνωμένο Βασίλειο θα εισέλθει σε μια μεταβατική περίοδο μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου 2020.

Όπως επισημαίνει σε άρθρο του ο Γιάννης Κλεώπας, Διευθύνων Σύμβουλος της Kleopas Alliott Business Consultants, κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι εμπορικές σχέσεις του Ηνωμένου Βασιλείου με την ΕΕ θα παραμείνουν οι ίδιες, ενώ οι δύο πλευρές θα διαπραγματευτούν μια συμφωνία ελεύθερου εμπορίου. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να συμφωνηθούν πολλές άλλες πτυχές των μελλοντικών σχέσεων του Ηνωμένου Βασιλείου με την ΕΕ – συμπεριλαμβανομένης της επιβολής των διαφόρων νόμων και κανονισμών, της ανταλλαγής δεδομένων και της ασφάλειας.

Αν η εμπορική συμφωνία είναι έτοιμη εγκαίρως, η νέα σχέση του Ηνωμένου Βασιλείου με την ΕΕ μπορεί να ξεκινήσει αμέσως μετά τη μετάβαση δηλαδή την 1/1/21. Εάν όχι, το Ηνωμένο Βασίλειο θα αντιμετωπίσει την προοπτική να πραγματοποιήσει συναλλαγές χωρίς συμφωνία. Αυτό θα σήμαινε αυτομάτως ελέγχους και δασμούς για εμπορεύματα του Ηνωμένου Βασιλείου που ταξιδεύουν στην ΕΕ.

Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου είναι αισιόδοξη ότι μια συμφωνία μπορεί να επιτευχθεί εγκαίρως και αποκλείει προς το παρόν επίσης κάθε μορφή επέκτασης της μεταβατικής περιόδου. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, από την άλλη πλευρά, προειδοποίησε ότι το χρονοδιάγραμμα θα είναι εξαιρετικά περιορισμένο.

Εάν επιτευχθεί μια εμπορική συμφωνία, αλλά παραμένουν εκκρεμότητες σε άλλους τομείς – όπως το μέλλον της συνεργασίας στον τομέα της ασφάλειας – τότε θα συνεχιστεί η συζήτηση ενώ θα εφαρμόζεται η εμπορική συμφωνία.

Στον διεθνή τύπο έχουν δημοσιευθεί αναφορές σύμφωνα με τις οποίες, η ΕΕ θα μπορούσε να απειλήσει με περιορισμούς ή και αποκλεισμό την Λονδίνο, την πρωτεύουσα της χρηματαγοράς της χώρας, από τις ευρωπαϊκές χρηματαγορές, εκτός εάν το Ηνωμένο Βασίλειο συμφωνήσει να παραμείνει ευθυγραμμισμένο με τους κανονισμούς της ΕΕ και μετά το Brexit.

Continue Reading

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Τέλος εποχής: Η κληρονομιά που αφήνει η δεκαετία που τελειώνει, αποτυχίες και υποσχέσεις

Avatar

Published

on

Υποδομές, δρόμοι

Η δεκαετία του 2010 ήταν σίγουρα μία από αυτές που οι ιστορικοί του μέλλοντος θα αναφερθούν. Η οικονομική και κοινωνική κρίση που σάρωσε την Ελλάδα, την άλλαξε ριζικά. Στον κλάδο των κατασκευών και των μεταφορών ήρθαν επίσης εντυπωσιακές αλλαγές τόσο στον επιχειρηματικό όσο και στον χάρτη των διαθέσιμων υποδομών. Πολλές φορές λέμε ότι ήταν μία χαμένη δεκαετία. Η πραγματικότητα είναι πως μπορεί η κρίση να διέλυσε πολλές δομές της χώρας και να δοκίμασε πολλές φορές τις αντοχές της, όμως είναι η δεκαετία που η χώρα έκανε μεγάλες προσθέσεις στις υποδομές.

Σήμερα, τελευταία μέρα της δεκαετίας θα επιχειρήσουμε να κάνουμε μία βουτιά στο τι συνέβη, τι έγινε. Πόσο κερδισμένοι και πόσο χαμένοι βγήκαμε ως έθνος; Η χώρα σε τι επίπεδο βρίσκεται σήμερα σε σχέση με 10 χρόνια πριν;

Για να το κάνουμε αυτό θα πρέπει να γυρίσουμε τον χρόνο 10 χρόνια πριν. Στα τέλη του 2009, η Ελλάδα χωρίς και η ίδια να το αντιλαμβάνεται, εισέρχεται σε μία κρίση άνευ προηγουμένου. Ωστόσο προς το παρόν ζει ακόμα τις τελευταίες “χρυσές” μέρες, με το δανεικό και τελικά πανάκριβο χρήμα να ρέει άφθονο.

ΟΙ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΤΟΥ 2009

Εδώ σε αυτή τη στάση θα δούμε πως η χώρα έχει ξεκινήσει τη δημιουργία του δικτύου αυτοκινητόδρομου. Στα δημοσιεύματα της εποχής, η αρχή ολοκλήρωσης τους ξεκινά το 2011 και τα τελευταία τμήματα θα παραδοθούν το 2013. Προς το παρόν χαίρεται την ολοκλήρωση του μεγάλου άξονα της Εγνατίας Οδού. Με 670 χιλιόμετρα παραμένει μέχρι σήμερα ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της χώρας μας.

Στο λιμάνι του Πειραιά, μόλις έχει συντελεστεί η πρώτη φάση της ιδιωτικοποίησης, εν μέσω μεγάλων αντιδράσεων. Η κινεζική COSCO, αναλαμβάνει τις τύχες των προβλητών 2 και 3. H αντίστοιχη ιδιωτικοποίηση στη Θεσσαλονίκη έχει στεφθεί με αποτυχία. Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων και στα δύο λιμάνια αγγίζει τα 1,2εκατ.τεμάχια.

Όλα τα υπόλοιπα λιμάνια παραμένουν κρατικά.

Τα αεροδρόμια της χώρας παραμένουν κρατικά, εκτός από εκείνο της Αθήνας που έχει ανοίξει τις πύλες του το 2001. Ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, έχει εξαγγείλει τη δημοπράτηση ως έργο-παραχώρησης του αεροδρομίου Ηρακλείου, στην περιοχή του Καστελίου.

Στα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα, γίνεται λόγος για ολοκλήρωση του σιδηροδρομικού ΠΑΘΕΠ μέχρι το 2015 με διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή από την Πάτρα μέχρι την Αθήνα και από εκεί μέχρι τη Θεσσαλονίκη και την Ειδομένη. Τα έργα ωστόσο που έχουν ξεκινήσει είναι μέχρι το Αίγιο ενώ στην κεντρική σιδηροδρομική αρτηρία υπάρχουν σοβαρά προβλήματα στη διάνοιξη των σηράγγων σε Καλλίδρομο και Όθρυς. Ηλεκτροκίνηση λειτουργεί μόνο στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος-Λάρισα-Θεσσαλονίκη.

Στον Προαστιακό της Αθήνας, σε εξέλιξη είναι έργα για τη δημιουργία τετραπλού διαδρόμου από τους Αγίους Ανάργυρους μέχρι την Αττική Οδό. Η προσθήκη σταθμών συνεχίζεται, αν και το δίκτυο είναι μικρό. Τα δρομολόγια είναι αραιά και η μόνη γραμμή που δείχνει να έχει προοπτική είναι αυτή προς Κιάτο.

Στις αστικές συγκοινωνίες το νεαρό Μετρό της Αθήνας, το καμάρι της πόλης, είναι αποτελεσματικό, με συχνά δρομολόγια και επεκτάσεις που είναι σε εξέλιξη. Τρέχουν οι επεκτάσεις της Γραμμής 2 προς Ελληνικό και Ανθούπολη και της Γραμμής 3 προς Αγία Μαρίνα. Την ίδια εποχή τρέχουν οι εργολαβίες για την προσθήκη των σταθμών της Γραμμής 3 Χολαργός, Νομισματοκοπείο, Αγία Παρασκευή.

Ο στόλος λεωφορείων και τρόλεϊ της Αθήνας είναι σχετικά μικρός με πιο πρόσφατη προμήθεια τους το 2005. Τηλεματική δεν υπάρχει και το χάρτινο εισιτήριο (μαζί με όλες τις αμφιβολίες για την αποδοτικότητα του) κυριαρχεί.

Στη Θεσσαλονίκη τα έργα Μετρό έχουν κλείσει 3,5 χρόνια. Ο ορίζοντας ολοκλήρωσης της βασικής γραμμής είναι για τον Οκτώβριο του 2012, όμως τα πρώτα σύννεφα για την έγκαιρη ολοκλήρωση έχουν ήδη φανεί στον ορίζοντα. Ξεκινά η δημοπράτηση για την πρώτη επέκταση του μέσου στην Καλαμαριά. Οι αρχαιολογικές ανασκαφές είναι στο επίκεντρο και οι δύο Μετροπόντικες έχουν μόλις ξεκινήσει τη διάνοιξη των 9,6χλμ. διπλής υπόγειας γραμμής.

Ο ΟΑΣΘ παραμένει ο βασιλιάς των συγκοινωνιών της πόλης με τις παχυλές επιδοτήσεις να ρέουν άφθονες.

Στο τέλος της προηγούμενης δεκαετίας, η Ελλάδα με ορμή από την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, τρέχει να δημιουργήσει υποδομές, ακόμα όμως δεν τις έχει. Το σημαντικότερο στοιχείο που μπορεί κάποιος να διαπιστώσει είναι πως όλα αυτά τα έργα που είναι τότε σε εξέλιξη δεν φαίνεται να είναι βάσει ενός δομημένου εθνικού στρατηγικού σχεδίου, αλλά διασκορπισμένες ανάγκες φορέων και υπουργείων, πολιτικής και επιδιώξεων.

ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΝΕΕΣ ΥΠΟΔΟΜΕΣ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ

Γυρίζοντας στο σήμερα, στις στάχτες (ίσως λίγο υπερβολικός ο όρος αλλά ειδικά στον κατασκευαστικό κλάδο η συντριβή μεγάλου μέρους των επιχειρήσεων ήταν άνευ προηγουμένου για χώρα της Ευρώπης σε καιρό ειρήνης) της κρίσης η χώρα δείχνει όχι μόνο αναγεννημένη αλλά και με μία κληρονομιά που της άφησε η προηγούμενη δεκαετία σε έργα.

Στην πραγματικότητα ο όρος χαμένη δεκαετία, δεν αναφέρεται στο γεγονός ότι δεν έγιναν τομές στις υποδομές, είναι ότι περιοριστήκαμε ως χώρα σε μία δύσκολη προσπάθεια να ολοκληρώσουμε υποδομές που σχεδιάστηκαν και ξεκίνησαν την προηγούμενη δεκαετία, αδυνατώντας να τρέξουμε νέες υποδομές μέσα στην δεκαετία που τελειώνει. Κάπως έτσι δικαιολογείται ο όρος της “χαμένης δεκαετίας”.

Η κληρονομιά που αφήνει η δεκαετία του 2010 στη νέα, απαλλαγμένη από πολλά βαρίδια δεκαετία του 2020 είναι μεγάλη και χρίζει προσεκτικής και με σχέδιο αντιμετώπισης και εκμετάλλευσης από την πολιτεία και τους φορείς.

Η Ελλάδα διαθέτει ένα μεγάλο δίκτυο αυτοκινητοδρόμων άνω των 2.200χλμ (από περίπου 1.000 πριν 10 χρόνια) και σε εξέλιξη έργα για άλλα 150χλμ. Στην ουρά για υλοποίηση παραμένουν νέα έργα για επιπλέον 310χλμ (ΒΟΑΚ, βόρειο τμήμα Ε65, επεκτάσεις Αττικής Οδού).

Τα αεροδρόμια της χώρας είναι σε μεγάλο βαθμό ιδιωτικά. 14 περιφερειακά αεροδρόμια (μεταξύ των οποίων εκείνα της Θεσσαλονίκης, Ρόδου, Χανίων, Μυκόνου, Κέρκυρας), πέρασαν από το 2017 στη Fraport Greece η οποία επενδύσει 415εκατ.ευρώ για την πλήρη ανακαίνιση και αναβάθμιση τους. Φέτος ξεπέρασαν τους 30εκατ.επιβάτες με το αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης να κάνει νέο απόλυτο ρεκόρ.

Ολοκληρώθηκε μετά από δεκαετίες έργων η βασική διπλή σιδηροδρομική γραμμή με ηλεκτροκίνηση μεταξύ Αθήνας-Θεσσαλονίκης εγκαινιάζοντας μία νέα εποχή για τον σιδηρόροδρομο. Ήδη τα πρώτα δείγματα ανάπτυξης των σιδηροδρομικών μεταφορών είναι ελπιδοφόρα. Ιδιωτικές εταιρείες εισήλθαν με κυριότερες της Rail Cargo Goldair και Pearl. Λίγο πριν την έναρξη λειτουργίας μετά από 10 χρόνια είναι και η διπλή γραμμή Κιάτο-Αίγιο.

Το αεροδρόμιο της Αθήνας έχει διπλασιάσει την επιβατική του κίνηση φτάνοντας φέτος το εκπληκτικό νούμερο των 25,5εκατ.επιβατών, με εντυπωσιακή δυναμική και στην αρχή μεγάλων επενδύσεων για την επέκταση του. Η σύμβαση παραχώρησης επεκτάθηκε για 20 χρόνια (μεχρι το 2046) και τρέχει παράλληλα διαγωνισμός για την πώληση επιπλέον ποσοστού 30%.

Το λιμάνι του Πειραιά πλήρως ιδιωτικοποιημένο κάνει άλματα. Ξεπερνώντας φέτος τα 5,5εκατ. εμπορευματοκιβώτια είναι η ατμομηχανή των μεταφορών της χώρας αναδεικνύοντας το γεωστρατηγικό ρόλο της Ελλάδας μέσα στην Ευρώπη. Σε διαγωνισμό είναι ένας μεγάλος προβλήτας κρουαζιέρας και επενδύσεις άνω των 600εκατ.ευρώ. Οι προοπτικές του δε φαίνονται εξαιρετικά μεγάλες.

Στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ιδιωτικοποιημένο επίσης εδώ και 1,5 έτος, δείχνει να ξεκινά μία νέα εποχή. Φέτος αναμένεται ρεκόρ στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, η εκκίνηση επενδύσεων 200εκατ.ευρώ με αιχμή τον 6ο Προβλήτα είναι πολύ κοντά και η αισιοδοξία ότι η πόλη μέσω του λιμανιού θα ανορθωθεί είναι μεγάλη.

Στις αστικές συγκοινωνίες, μέσα στην τρέχουσα δεκαετία, ολοκληρώθηκαν οι επεκτάσεις προς Ελληνικό, Ανθούπολη, Αγία Μαρίνα και η προσθήκη των σταθμών Χολαργός, Νομισματοκοπείο και Αγία Παρασκευή και τρέχει η επέκταση Μετρό και Τραμ προς Πειραιά.

ΟΙ ΜΕΓΑΛΕΣ ΑΠΟΤΥΧΙΕΣ ΤΗΣ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ

Μαζί με τις μεγάλες επιτυχίες και κληρονομιές, η δεκαετία του 2010 αφήνει και ανοιχτές πληγές στον τομέα των μεγάλων υποδομών.

Η πιο τρανταχτή είναι η ολοκλήρωση του Μετρό Θεσσαλονίκης. Έχοντας στην πλάτη του 13,5 χρόνια έργων, αποτελεί μία εθνική αποτυχία η μη λειτουργία του. Θα πρέπει να περιμένουμε τουλάχιστον 3,5 χρόνια ακόμα μέχρι να δούμε τα πρώτα δρομολόγια. Η περίπτωση του σταθμού ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ μάλλον αποτελεί case study αποφυγής στην βιομηχανία παραγωγής δημόσιων έργων.

Αποτυχία αποτελεί και η ακόμα και σήμερα ασυνεννοησία για να φτάσει το τρένο στην Πάτρα. Είναι αδιανόητο η τρίτη μεγαλύτερη πόλης της Ελλάδας, σημαντικό λιμάνι προς τη δύση να παραμένει εκτός δικτύου και εκτός προοπτικών, λόγω μικροπολιτικών και πολλές φορές απερίσκεπτων πολιτικών.

Μεγάλη αποτυχία είναι και η υπόθεση του αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος. Από το 2013 όταν και ξεριζώθηκε από την Ολυμπία Οδό, μέχρι και σήμερα, έξι χρόνια μετά, παραμένει μία εθνική καρμανιόλα. Εδώ ας προσθέσουμε και τον ΒΟΑΚ, την ανοιχτή πληγή της Κρήτης αλλά και την Αμβρακία Οδό. Είναι ακόμα μερικά παραδείγματα της προχειρότητας με την οποία διαχειριζόμαστε πολλές φορές, εθνικές στρατηγικές υποδομές.

Αποτυχίες μπορούν να κριθούν και οι μεγάλες καθυστερήσεις στις επεκτάσεις Μετρό και Τραμ προς Πειραιά. Ειδικά στην περίπτωση του Τραμ, όταν στην Ευρώπη απαιτούνται περίπου 2 χρόνια για την κατασκευή και λειτουργία αντίστοιχων επεκτάσεων, εμείς κατορθώσαμε να φτάσουμε στα 7 χρόνια κατασκευών, σπάζοντας μάλλον το παγκόσμιο ρεκόρ καθυστέρησης για έργο Τραμ στην Ευρώπη.

Αποτυχία μπορεί να θεωρηθεί και η μη συμφωνία για ένα σχέδιο επέκτασης της Αττικής Οδού στους κορεσμένους δρόμους της Αττικής. Έχουμε δει τουλάχιστον 5 διαφορετικά πλάνα από το 2001 και μέχρι σήμερα το αποτέλεσμα είναι μηδενικό.

Μικρότερου βεληνεκούς αποτυχία είναι και η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας. Χρειαστήκαμε 14 χρόνια από την πρώτη εξαγγελία.

Αποτυχία αποτελεί και η αδυναμία προμήθειας νέων αστικών λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Γέρικα, κακοσυντηρημένα, αποτελούν άθλο για εργαζόμενους και επιβάτες στις καθημερινές μετακινήσεις. Στη Θεσσαλονίκη η κατάσταση περιγράφεται ως άνευ προηγουμένου. Χρειάζεται επειγόντως να τρέξει ένας μεγάλος διαγωνισμός.

ΟΙ ΥΠΟΣΧΕΣΕΙΣ ΠΟΥ ΑΦΗΝΕΙ Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 2010

Οι υποσχέσεις που αφήνει η δεκαετία του 2010 είναι μεγάλες. Με σημαντικές υποδομές, με έργα που είναι σε εξέλιξη ή σχεδιασμό, πέρα από τις κατά τόπους αποτυχίες (άλλωστε ποια χώρα έχει επιτύχει 100% στα σχέδια ανάπτυξης της;) αυτή τη στιγμή η δυναμική της Ελλάδας στο πεδίο των υποδομών και των μεταφορών αλλά και εν γένει των επενδύσεων είναι μεγάλη.

Μεγαλύτερη ελπίδα είναι το γεγονός ότι το Κράτος έπαψε να είναι ο μοναδικός παίκτης στις συγκοινωνιακές υποδομές (με τις αγκυλώσεις, τις αναστολές και την έλλειψη οράματος) και άφησε πεδίο στην αγορά για να μπορέσει να δείξει την αξία της και να επενδύσει στη χώρα.

Οι μεταφορές με τις υποδομές που έχουν δημιουργηθεί, έχουν μία χρυσή ευκαιρία να γιγαντωθούν με ιδιαίτερη μνεία στα logistics.  Η Ελλάδα με αναμορφωμένες συγκοινωνιακές υποδομές και πύλες μπορεί πλέον να πρωταγωνιστήσει στην Ευρώπη.

Το Ελληνικό αναμφισβήτητα είναι η χρυσή ελπίδα της δεκαετίας και αν υπάρξει μία σοφή διαχείριση του μπορεί να ανεβάσει τη χώρα ψηλά, να αποτελέσει παράδειγμα για άλλες επενδύσεις και να αναδείξει και πάλι την μεγάλη δύναμη του τεχνικού-κατασκευαστικού κλάδου.

Το Ελληνικό δεν θα μπορούσε σαφώς να τοποθετηθεί στις αποτυχίες μας στην δεκαετία που φεύγει. Ένα τέτοιο κολοσσιαίο σχέδιο με την απειρία και δυσκολία της πολιτείας και της κοινωνίας μέχρι να πειστεί για τη χρησιμότητα του θέλει σαφώς χρόνο και μπόλιασμα.

Ας ευχηθούμε αυτή η νέα δεκαετία να είναι μία μεγάλη περίοδος ευμάρειας, σωστών εθνικών επιλογών και μεγάλης βιώσιμης ανάπτυξης για την Ελλάδα και τους πολίτες της.

Καλή Χρονιά!

Πηγή: ypodomes.com

Continue Reading

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Χ. Θεοχάρης: Στρατηγικός στόχος για τον τουρισμό το άνοιγμα στις αγορές Ασίας και ΗΠΑ

bizness.gr

Published

on

Ο Υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης

Στην ανάγκη να υπάρξει τουριστική ανάπτυξη καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους, αλλά και περαιτέρω ενίσχυση των ταξιδιωτικών εισπράξεων αναφέρθηκε ο Υπουργός Τουρισμού κ. Χάρης Θεοχάρης μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό «Παραπολιτικά 90.1 FM».

«Η στόχευσή μας είναι να πετύχουμε πολύ μεγαλύτερη αύξηση στα έσοδα που έρχονται από τον τουρισμό. Ο τουρισμός είναι από τους πρωταθλητές στην προσέλκυση επενδύσεων», είπε χαρακτηριστικά.

Τα βασικά σημεία της συνέντευξης του Υπουργού Τουρισμού κ. Χάρη Θεοχάρη στο ραδιοφωνικό σταθμό «Παραπολιτικά 90.1 FM»

Ποιος είναι ο σχεδιασμός για το χειμερινό τουρισμό

«Η χώρα μας είναι κατά 80% ορεινή, κάτι που δεν το γνωρίζουν πολλοί στο εξωτερικό και αυτό πρέπει να το επικοινωνήσουμε. Δηλαδή να συστήσουμε τη χώρα μας και ως ορεινό προορισμό, όχι μόνο ως χιονοδρομικό. Γιατί διαθέτει όμορφες διαδρομές για περίπατο, για αναρρίχηση, για ορειβασία, για καγιάκ και για άλλου είδους δραστηριότητες. Δηλαδή προσφέρει πολλές εναλλακτικές προτάσεις τουρισμού και για τους 12 μήνες του έτους».

Ποιοι οι στόχοι για τη νέα χρονιά

«Το προηγούμενο χρονικό διάστημα πετύχαμε σημαντική αύξηση στις αφίξεις των τουριστών. Αυτό από μόνο του είναι θετικό. Αλλά πρέπει να συνοδεύεται και από αντίστοιχη αύξηση των εσόδων. Πάνω σε αυτό εργαζόμαστε. Ο στόχος μας είναι να πετύχουμε διψήφιο ποσοστό αύξησης, στο τουριστικό συνάλλαγμα και στις εισπράξεις.

Για να γίνει αυτό πρέπει να στραφούμε σε αγορές που έχουν δυναμική και τουρίστες που έχουν την οικονομική δυνατότητα να ξοδέψουν περισσότερα. Τέτοιες αγορές είναι η Κίνα, όπου έχουμε θέσει ως στόχο να τετραπλασιαστεί ο αριθμός των Κινέζων τουριστών που επισκέπτονται τη χώρα. Δηλαδή το 2021 να προσελκύσουμε 500.000 Κινέζους τουρίστες. Άλλες δυναμικές αγορές είναι η Ινδία και οι ΗΠΑ. Ήδη 1,2 εκατομμύρια Αμερικανοί τουρίστες επισκέπτονται την χώρα μας ετησίως, αριθμό που θέλουμε να αυξήσουμε περαιτέρω. Στόχος μας είναι να καθιερωθούμε ως ένας κορυφαίος τουριστικός προορισμός όχι μόνο για τις Ευρωπαϊκές αγορές αλλά και για τις δυναμικές αγορές της Ασίας και της απέναντι πλευράς του Ατλαντικού».

Το άνοιγμα σε νέες αγορές, η αύξηση των ταξιδιωτικών εισπράξεων και η προσέλκυση τουριστών με υψηλό διαθέσιμο εισόδημα, αποτελεί στρατηγικό μας στόχο. Μέσω της υλοποίησης αυτών των στόχων θα έρθει η αύξηση στα τουριστικά έσοδα τα οποία συμβάλλουν στην ανάπτυξη της χώρας, όπως άλλωστε και οι επενδύσεις. Και ο τουρισμός είναι από τους πρωταθλητές στην προσέλκυση επενδύσεων».

Τι ανέφερε για τη «Λευκή Εβδομάδα»

«Δεν υπάρχει κάποια σκέψη στο Υπουργείο Τουρισμού για τις «λευκές εβδομάδες» και ούτε έχει γίνει τέτοιου είδους κουβέντα ακόμη. Δε λέω ότι δε θα είχε κάποιο ενδιαφέρον, αλλά για να μπορέσει να εξετάσει μια τέτοια πρόταση το Υπουργείο μας και το Υπουργείο Παιδείας, που είναι αρμόδιο, πρέπει να γίνουν οι απαραίτητες διαβουλεύσεις με την ΟΛΜΕ, με τους ξενοδόχους και με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς».

Continue Reading
Advertisement

Trending