Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε -0,9% διαμορφώθηκε ο ρυθμός μεταβολής χρηματοδότησης της ελληνικής οικονομίας

bizness.gr

Published

on

Νέα χαρτονομίσματα

Το Φεβρουάριο του 2020 σύμφωνα με τα στοιχεία από την Τράπεζα της Ελλάδος, ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της συνολικής χρηματοδότησης της εγχώριας οικονομίας διαμορφώθηκε σε -0,9% από -1,4% τον προηγούμενο μήνα και η μηνιαία καθαρή ροή ήταν θετική κατά 302 εκατ. ευρώ, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 1.718 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα.

Ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής του συνόλου των καταθέσεων αυξήθηκε σε 4,9% από 4,5% τον προηγούμενο μήνα και η μηνιαία καθαρή ροή ήταν θετική κατά 94 εκατ. ευρώ, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 2.006 εκατ. ευρώ τον Ιανουάριο του 2020.

Χρηματοδότηση της εγχώριας οικονομίας

Χρηματοδότηση της γενικής κυβέρνησης

Η μηνιαία καθαρή ροή της χρηματοδότησης προς τη γενική κυβέρνηση, το Φεβρουάριο του 2020, ήταν αρνητική κατά 58 εκατ. ευρώ, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 910 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα. Ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της χρηματοδότησης της γενικής κυβέρνησης διαμορφώθηκε σε -2,3% από -5,9% τον προηγούμενο μήνα.

Χρηματοδότηση του ιδιωτικού τομέα

Το Φεβρουάριο του 2020, o ετήσιος ρυθμός μεταβολής της συνολικής χρηματοδότησης του ιδιωτικού τομέα διαμορφώθηκε σε -0,7% από -0,6% τον προηγούμενο μήνα. Η μηνιαία καθαρή ροή της συνολικής χρηματοδότησης προς τον ιδιωτικό τομέα ήταν θετική κατά 360 εκατ. ευρώ, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 808 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα.

Χρηματοδότηση των επιχειρήσεων

Η μηνιαία καθαρή ροή της χρηματοδότησης προς τις επιχειρήσεις, το Φεβρουάριο του 2020, ήταν θετική κατά 520 εκατ. ευρώ, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 476 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα, ενώ ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής μειώθηκε σε 1,5% από 1,7% τον προηγούμενο μήνα. Ειδικότερα, ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της χρηματοδότησης των μη χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων μειώθηκε σε 1,2% από 1,6% τον προηγούμενο μήνα, ενώ η μηνιαία καθαρή ροή της χρηματοδότησής τους ήταν θετική κατά 418 εκατ. ευρώ, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 349 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα. Ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της χρηματοδότησης των ασφαλιστικών επιχειρήσεων και των λοιπών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων αυξήθηκε σε 5,5% από 3,2% τον προηγούμενο μήνα και η μηνιαία καθαρή ροή της χρηματοδότησής τους ήταν θετική κατά 102 εκατ. ευρώ, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 127 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα.

Χρηματοδότηση των ελεύθερων επαγγελματιών, αγροτών και ατομικών επιχειρήσεων

Το Φεβρουάριο του 2020, η μηνιαία καθαρή ροή της χρηματοδότησης προς τους ελεύθερους επαγγελματίες, αγρότες και ατομικές επιχειρήσεις ήταν αρνητική κατά 3 εκατ. ευρώ, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 90 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα. Ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της χρηματοδότησής τους διαμορφώθηκε στο -2,4%, αμετάβλητος σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.

Χρηματοδότηση των ιδιωτών και ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων

Αρνητική κατά 156 εκατ. ευρώ ήταν η μηνιαία καθαρή ροή της χρηματοδότησης προς τους ιδιώτες και τα ιδιωτικά μη κερδοσκοπικά ιδρύματα το Φεβρουάριο του 2020, έναντι αρνητικής καθαρής ροής 242 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα. Ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της χρηματοδότησής τους διαμορφώθηκε στο -2,9%, αμετάβλητος σε σχέση με τον προηγούμενο μήνα.

Καταθέσεις της εγχώριας οικονομίας στα εγχώρια πιστωτικά ιδρύματα

Καταθέσεις από τη γενική κυβέρνηση

Μείωση κατά 963 εκατ. ευρώ παρουσίασαν, το Φεβρουάριο του 2020, οι καταθέσεις της γενικής κυβέρνησης, έναντι αύξησης κατά 157 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα και ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής διαμορφώθηκε σε -15,8% από -9,1% τον προηγούμενο μήνα.

Καταθέσεις από τον ιδιωτικό τομέα

Αύξηση κατά 1.057 εκατ. ευρώ παρουσίασαν, το Φεβρουάριο του 2020, οι καταθέσεις του ιδιωτικού τομέα, έναντι μείωσης κατά 2.163 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα και ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής αυξήθηκε σε 7,7% από 6,3% τον προηγούμενο μήνα.

Καταθέσεις από επιχειρήσεις

Αύξηση κατά 599 εκατ. ευρώ παρουσίασαν, το Φεβρουάριο του 2020, οι καταθέσεις των επιχειρήσεων, έναντι μείωσης κατά 1.196 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα και ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής αυξήθηκε σε 17,3% από 9,4% τον προηγούμενο μήνα. Ειδικότερα, οι καταθέσεις των μη χρηματοπιστωτικών επιχειρήσεων αυξήθηκαν κατά 484 εκατ. ευρώ, έναντι μείωσης κατά 1.586 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα και οι καταθέσεις των ασφαλιστικών επιχειρήσεων και των λοιπών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων αυξήθηκαν κατά 115 εκατ. ευρώ, έναντι αύξησης κατά 390 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα.

Καταθέσεις από νοικοκυριά και ιδιωτικά μη κερδοσκοπικά ιδρύματα

Αύξηση κατά 458 εκατ. ευρώ παρουσίασαν, το Φεβρουάριο του 2020, οι καταθέσεις των νοικοκυριών και των ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών ιδρυμάτων, έναντι μείωσης κατά 967 εκατ. ευρώ τον προηγούμενο μήνα και ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής αυξήθηκε σε 5,8% από 5,6% τον προηγούμενο μήνα.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

M. Σεντένο: Μέτρα στήριξης μισού τρισ. ευρώ στο τραπέζι του Eurogroup – Ανοιχτή η συζήτηση για τα κορονο-ομόλογα

bizness.gr

Published

on

Eurogroup

To αυριανό Eurogroup θα συζητήσει νέα μέτρα για τη στήριξη του ευρώ και της Ευρωπαϊκής Ένωσης, τα οποία θα παρέχουν ένα δίχτυ ασφαλείας για τις χώρες, τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους και ανέρχονται συνολικά σε περίπου μισό τρισεκ. ευρώ, δήλωσε ο πρόεδρος του Eurogroup Μάριο Σεντένο, σε συνέντευξή του σε πέντε ευρωπαϊκές εφημερίδες το Σαββατοκυριακο.

Αναφέρθηκε, ειδικότερα, σε μία πιστωτική γραμμή από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM) για όλες τις χώρες έως 240 δισ. ευρώ, στην πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ένα δίχτυ ασφαλείας 100 δισεκ. ευρώ για την προστασία της απασχόλησης και την πρόταση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για ένα πανευρωπαϊκό ταμείο εγγυήσεων με αύξηση της δυνατότητάς του κατά 200 δισεκ. ευρώ για τις επιχειρήσεις, ιδιαίτερα τις μικρές και μεσαίες. Αν προστεθούν, συνέχισε, τα μέτρα της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, αυτά των χωρών – ύψους 3% του ΑΕΠ σε δημοσιονομικό επίπεδο και στο 18% σε ρευστότητα – με το μισό τρισ. ευρώ που σχεδιάζει να προωθήσει το Eurogroup, ανέρχονται σε πολύ περισσότερα από 1 τρισεκ. ευρώ ως άμεση αντίδραση. «Η Ευρώπη δεν είχε δει ποτέ αυτό το ποσό στήριξης», είπε.

Ερωτηθείς γιατί δεν υπάρχει ομοφωνία για το πακέτο μέτρων που θα συζητήσει αύριο το Eurogroup, ο Σεντένο απάντησε: «Εργαζόμαστε. Βλέπω ευρεία στήριξη να διαμορφώνεται γύρω από αυτό το συνολικό πακέτο μέτρων, αλλά απαιτείται ακόμη αρκετή δέσμευση από τα κράτη-μέλη και αυτή είναι που χτίζουμε».

Όσον αφορά στην πρόταση για την έκδοση κορονο-ομολόγων, ο επικεφαλής του Eurogroup τόνισε ότι «η συζήτηση είναι ανοιχτή» και ότι θέλει αυτή «να είναι ανάλογη των δυσκολιών που αντιμετωπίζουμε», αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα συνδεθεί με την επόμενη φάση που θα αφορά στην ανάκαμψη της οικονομίας μετά την κρίση. «Σε αυτή τη συζήτηση (σ.σ.: στο αυριανό Eurogroup) δεν πρέπει να υπονομεύσουμε τη δυνατότητά μας να συμφωνήσουμε στην έκτακτη πλευρά, τις τρεις ασφαλιστικές δικλείδες. Θα επιταχύνουμε, όμως, τη συζήτησή μας για ένα σχέδιο ανάκαμψης και αυτό ακριβώς αφορά η γαλλική πρωτοβουλία», σημείωσε, αναφερόμενος στη γαλλική πρόταση για την ίδρυση ενός νέου ταμείου που θα εκδίδει κοινό χρέος. «Για να μοχλεύσουμε ένα σχέδιο ανάκαμψης, θα χρειαστούμε νέο χρήμα. Για αυτό θα πρέπει να είμαστε δημιουργικοί, ρεαλιστές και χωρίς κόκκινες γραμμές», πρόσθεσε.

Ερωτηθείς για το αν θα υπάρχουν όροι στη χρηματοδότηση των χωρών από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Σταθερότητας (ESM), o πρόεδρος του Eurogroup απάντησε: «Είμαστε έτοιμοι να αποσυνδέσουμε την πιστωτική γραμμή του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) από τη λογική της κρίσης κρατικού χρέους της Ευρωζώνης. Αυτό είναι πολύ ξεκάθαρο», προσθέτοντας: «Δεν έχει κανένα νόημα να συνδέσουμε μία κρίση πανδημίας με ένα πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων ή μία μεταρρύθμιση της αγοράς εργασίας, για παράδειγμα. Οι όποιοι όροι υπάρξουν στη στήριξη του ESM πρέπει να σχετίζονται με τον τρόπο που δαπανούμε τα χρήματα για την καταπολέμηση του ιού και του αντίκτυπού του και μακροπρόθεσμα οι χώρες που θα ωφεληθούν πρέπει να επανέλθουν σε μία σταθερή θέση, πρέπει να ακολουθήσουν μία βιώσιμη πορεία. Αυτό είναι σχεδιασμένο με έναν βασικό στόχο: να αποφύγουμε τον οποιοδήποτε στιγματισμό και να σεβασθούμε τους πολίτες μας, οι οποίοι υποφέρουν στην κατάσταση αυτή.

Ερωτηθείς για τις θέσεις απασχόλησης που μπορεί να χαθούν, ο Σεντένο είπε ότι «δημιουργήσαμε 13 εκατομμύρια θέσεις εργασίας μετά την κρίση στην Ευρωζώνη», προσθέτοντας: «Πολλές θα χαθούν σε ένα τρίμηνο ή σε έναν μήνα. Παίρνουμε μέτρα για να προστατεύσουμε τους εργαζόμενους/μισθούς, αλλά χωρίς ένα σχέδιο ανάκαμψης οι θέσεις αυτές θα χαθούν, όπως ακριβώς στις ΗΠΑ, όπου 10 εκατομμύρια ζήτησαν επιδόματα ανεργίας μέσα σε μόλις 15 ημέρες».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ο αντίκτυπος του Covid-19 στην εποπτεία των αγορών κεφαλαίου της ΕΕ

bizness.gr

Published

on

Χαρτονομίσματα των 50 ευρώ

H εξάπλωση του covid-19 στην Ευρώπη από τα τέλη Φεβρουαρίου είχε δυσμενείς επιπτώσεις στην πραγματική οικονομία και στις χρηματοπιστωτικές αγορές της ΕΕ. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA), από τις 20 Φεβρουαρίου 2020, οι χρηματιστηριακές αγορές στην ΕΕ έχασαν το 30% της αξίας τους, ενώ όλοι οι τομείς επηρεάστηκαν από τις σοβαρές πτώσεις των τιμών των μετοχών.

Ταυτόχρονα, όπως αναφέρει η Grant Thornton, η εξάπλωση της νόσου έχει προκαλέσει σημαντικές αναταράξεις στην ομαλή λειτουργία όλων όσοι συμμετέχουν στις κεφαλαιαγορές. Η πλειονότητα των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων καθώς και οι επιχειρήσεις χρειάστηκε να προσαρμόσουν τις επιχειρηματικές δραστηριότητές τους σε νέους κανόνες, αναμορφώνοντας τα πρότυπα εργασίας των εργαζομένων τους και, συχνά, ενεργοποιώντας μηχανισμούς διαχείρισης κρίσεων, λαμβάνοντας υπόψη τα προστατευτικά μέτρα που έλαβαν τα περισσότερα κράτη μέλη της ΕΕ.

Στο πλαίσιο αυτό, η ESMA δημοσίευσε μια σειρά προσωρινών μέτρων και συστάσεων προς τις Αρμόδιες Εθνικές Αρχές και τους συμμετέχοντες στις αγορές για να τους βοηθήσει να αντιμετωπίσουν ορισμένες από τις αρνητικές συνέπειες της πανδημίας.

Ως πρώτο βήμα, η ESMA εξέδωσε σειρά συστάσεων στους συμμετέχοντες στις χρηματοπιστωτικές αγορές, προτρέποντάς τους να προετοιμαστούν για την εφαρμογή των σχεδίων έκτακτης ανάγκης τους, συμπεριλαμβανομένης της εφαρμογής μέτρων για τη συνέχιση της λειτουργίας των επιχειρήσεων, προκειμένου να διασφαλιστεί η συνέχεια της λειτουργίας σύμφωνα με τις κανονιστικές υποχρεώσεις. Οι εκδότες πρέπει να γνωστοποιήσουν το συντομότερο δυνατό κάθε σχετική σημαντική πληροφορία σχετικά με τις επιπτώσεις του covid-19 στις προοπτικές ή την οικονομική τους κατάσταση σύμφωνα με τις υποχρεώσεις διαφάνειας που προβλέπει ο κανονισμός για την κατάχρηση της αγοράς και θα πρέπει επίσης να παρέχουν πληροφορίες σχετικά με τις πραγματικές και τις πιθανές επιπτώσεις του covid-19, στο μέτρο του δυνατού, με βάση τόσο την ποιοτική όσο και την ποσοτική εκτίμηση των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων τους, της χρηματοοικονομικής τους κατάστασης και των οικονομικών επιδόσεων στην οικονομική τους έκθεση για το έτος 2019 (εάν αυτές δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί ή δεν έχουν γνωστοποιηθεί στις ενδιάμεσες οικονομικές καταστάσεις). Οι διαχειριστές κεφαλαίων πρέπει να συνεχίσουν να εφαρμόζουν τις διατάξεις περί διαχείρισης κινδύνων.

Ανοιχτές πωλήσεις

Για να περιορίσει τις δυσμενείς επιπτώσεις των σημερινών συνθηκών στις τιμές των μετοχών, η ESMA εξέδωσε απόφαση που απαιτεί από τους κατόχους καθαρών ανοικτών θέσεων σε μετοχές που αποτελούν αντικείμενο διαπραγμάτευσης σε ρυθμιζόμενη αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης να κοινοποιήσουν στις αντίστοιχες Αρμόδιες Εθνικές Αρχές, εάν η θέση φθάσει ή υπερβαίνει το 0,1% του εκδοθέντος μετοχικού κεφαλαίου. Η απόφαση αυτή, η οποία τέθηκε σε ισχύ στις 16 Μαρτίου 2020, εγκρίθηκε με βάση τις τρέχουσες συνθήκες της αγοράς που απειλούν σημαντικά τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα στην Ένωση. Σύμφωνα με την ESMA, η πίεση για πώληση μετοχών και η ασυνήθιστη μεταβλητότητα των τιμών των μετοχών βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη και είναι ενδεχόμενο να επιταθεί.Εν μέσω της εν λόγω κατάστασης , οι συμμετέχοντες στην αγορά ενδέχεται να αναλάβουν νέες θέσεις για να επωφεληθούν από περαιτέρω πτώσεις τιμών, οι οποίες ενδέχεται με τη σειρά τους να επιδεινώσουν τις πτώσεις που σημειώθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες.

Εν συνεχεία, η ESMA αξιολόγησε θετικά σχετικές αιτήσεις για την απαγόρευση συναλλαγών που ενδέχεται να συνιστούν ή να αυξάνουν τις καθαρές ανοιχτές πωλήσεις μετοχών που διαπραγματεύονται σε διάφορους τόπους διαπραγμάτευσης και σε οργανωμένες αγορές της ΕΕ (ανεξάρτητα από το αν εκτελούνται σε χώρο διαπραγμάτευσης ή σε εξωχρηματιστηριακά), οι οποίες υποβλήθηκαν από τη τη βελγική FSMA, την ελληνική HCMC, τη γαλλική AMF και την ιταλική CONSOB. Πρόκειται για επείγον μέτρο που προβλέπεται από τον Κανονισμό για τις Ανοικτές Πωλήσεις για την αντιμετώπιση ανεπιθύμητων συμβάντων ή εξελίξεων που συνιστούν σοβαρή απειλή για τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα ή την εμπιστοσύνη της αγοράς σε ένα ή περισσότερα κράτη μέλη.

Securities Financing Transactions Regulation (SFTR)

Όσον αφορά την επικείμενη εφαρμογή του Κανονισμού περί Διαφάνειας των Συναλλαγών Χρηματοδότησης Τίτλων (SFTR), η οποία έχει οριστεί για τις 13 Απριλίου για τα πιστωτικά ιδρύματα και τις επιχειρήσεις επενδύσεων, η ESMA αναγνώρισε ότι η εφαρμογή της απαίτησης περί υποβολής εκθέσεων σχετικά με τις συναλλαγές χρηματοδότησης τίτλων επηρεάζεται έντονα από την πανδημία του covid-19. Οι οντότητες οι οποίες καλούνται να εφαρμόσουν τον Κανονισμό αντιμετωπίζουν σοβαρούς περιορισμούς όσον αφορά τους πόρους, εφαρμόζοντας συγχρόνως σχέδια έκτακτης ανάγκης για να εξασφαλίσουν τη συνέχεια των δραστηριοτήτων τους και τα συνεχιζόμενα έργα για την ικανοποίηση των νέων κανονιστικών απαιτήσεων. Στο πλαίσιο αυτό, η ESMA αναμένει από τις αρμόδιες αρχές να μην δώσουν προτεραιότητα στις εποπτικές τους ενέργειες έναντι αυτών των οντοτήτων όσον αφορά τις συναλλαγές χρηματοδότησης τίτλων που έχουν συναφθεί μεταξύ της 13ης Απριλίου 2020 (ημερομηνία εφαρμογής) και της 13ης Ιουλίου 2020.

Καθεστώς βήματος τιμής (tick size) για συστηματικούς εσωτερικοποιητές

Σύμφωνα με τον Κανονισμό για τις Αγορές Χρηματοπιστωτικών Μέσων (MiFIR) και τον Κανονισμό για τις Εταιρείες Επενδύσεων (IFR), οι συστηματικοί εσωτερικοποιητές (Systematic Internalisers, SIs) πρέπει να συμμορφωθούν με το καθεστώς βήματος τιμής (tick size regime) από τις 26 Μαρτίου 2020.

Δεδομένου ότι οι αναδυόμενες απαιτήσεις για τους συστηματικούς εσωτερικοποιητές απαιτούν αλλαγές σε κρίσιμες τεχνολογικές εμπορικές υποδομές, σε μια στιγμή που οι επιχειρηματικές δραστηριότητες λειτουργούν από διαφορετικές γεωγραφικές τοποθεσίες, η εφαρμογή των απαιτήσεων μπορεί να δημιουργήσει πρόσθετους λειτουργικούς κινδύνους για ορισμένους συμμετέχοντες στην αγορά της ΕΕ σε περίοδο αυξημένης μεταβλητότητας στις αγορές.

Λαμβάνοντας υπόψη αυτούς τους παράγοντες και λόγω των σημερινών έκτακτων περιστάσεων, η ESMA αναμένει από τις αρμόδιες αρχές να μην δώσουν προτεραιότητα στις εποπτικές τους ενέργειες σε σχέση με το νέο καθεστώς βήματος τιμής (tick size regime) που εισήχθη στη MiFIR από τις 26 Μαρτίου 2020 έως τις 26 Ιουνίου 2020, και να εφαρμόζουν γενικά τις εποπτικές αρμοδιότητές με αναλογικό τρόπο.

Καταγραφή τηλεφωνικών συνομιλιών σύμφωνα με την MiFID II

Οι δυσμενείς συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία φαίνεται επίσης να έχουν αντίκτυπο στην ικανότητα των συμμετεχόντων στις χρηματοπιστωτικές αγορές να επιτύχουν τη συνεχή συμμόρφωση με ορισμένες απαιτήσεις. Η υποχρέωση των πιστωτικών ιδρυμάτων και των επιχειρήσεων επενδύσεων να καταγράφουν τηλεφωνικές συνομιλίες σχετικά με τη λήψη, τη διαβίβαση και την εκτέλεση εντολών σύμφωνα με την MiFID II ενδέχεται να μην είναι εφικτή (για παράδειγμα λόγω της απότομης απομακρυσμένης εργασίας από σημαντικό μέρος του προσωπικού ή λόγω έλλειψης πρόσβασης από πελάτες σε ηλεκτρονικά εργαλεία επικοινωνίας).

Εάν, στα πλαίσια αυτών των εξαιρετικών σεναρίων, οι επιχειρήσεις δεν είναι σε θέση να καταγράψουν φωνητικές συνομιλίες, η ESMA αναμένει να εξετάσουν ποια εναλλακτικά μέτρα θα μπορούσαν να λάβουν για να μετριάσουν τους κινδύνους που σχετίζονται με την έλλειψη καταγραφής.

Αυτό θα μπορούσε να περιλαμβάνει τη χρήση γραπτών πρακτικών ή σημειώσεων τηλεφωνικών συνομιλιών κατά την παροχή υπηρεσιών σε πελάτες, με την προϋπόθεση ότι θα παρέχεται στον πελάτη η προηγούμενη ενημέρωση σχετικά με την αδυναμία εγγραφής της κλήσης και ότι αντί αυτού θα ληφθούν τα γραπτά πρακτικά ή οι σημειώσεις της κλήσης. Σε αυτά τα σενάρια, οι επιχειρήσεις θα πρέπει επίσης να εξασφαλίζουν ενισχυμένη παρακολούθηση και εκ των υστέρων έλεγχο των σχετικών εντολών και συναλλαγών.

Η επόμενη ημέρα

Τα προσωρινά μέτρα της ESMA είναι ευπρόσδεκτα και παρέχουν κάποια «ανακούφιση» για τις επιχειρήσεις, δεδομένων των δυσμενών επιπτώσεων της πανδημίας και των απαιτητικών συνθηκών εντός των οποίων καλούνται να λειτουργήσουν.

Δεδομένης της αβεβαιότητας σχετικά με τη διάρκεια των αναταραχών και του ακριβούς αντίκτυπου της πανδημίας και των μέτρων προστασίας των κυβερνήσεων στις δραστηριότητες των χρηματοοικονομικών οντοτήτων και τις οικονομικές τους προοπτικές, οι κανονιστικές απαιτήσεις που αναμένεται να ισχύσουν και μετά τον Ιούλιο και οι επιπτώσεις τους στις εν λόγω οντότητες οφείλουν να αξιολογηθούν επίσης από τις ρυθμιστικές αρχές.

Για παράδειγμα, τα σχέδια των χρηματοοικονομικών οντοτήτων για την εφαρμογή των απαιτήσεων περιθωρίου ασφάλισης (margin requirements) για τα μη κεντρικά εκκαθαρισμένα παράγωγα, οι οποίες τίθενται σε ισχύ σε δύο φάσεις, τον Σεπτέμβριο του 2020 και τον Σεπτέμβριο του 2021, είναι πολύ πιθανό να έχουν διαταραχθεί, θέτοντας σε κίνδυνο τα προγράμματα συμμόρφωσης των επιχειρήσεων.

Η Επιτροπή Βασιλείας για την Τραπεζική Εποπτεία (BCBS) και η Διεθνής Οργάνωση Επιτροπών Κινητών Αξιών (IOSCO) έχουν ήδη συμφωνήσει να παρατείνουν κατά ένα έτος την προθεσμία για την ολοκλήρωση των δύο τελευταίων φάσεων υλοποίησης των απαιτήσεων περιθωρίου ασφάλισης για τα μη κεντρικά εκκαθαρισμένα παράγωγα.

Σύμφωνα με την BCBS/IOSCO, η επέκταση αυτή θα παράσχει πρόσθετη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να ανταποκριθούν στον άμεσο αντίκτυπο του Covid-19 και ταυτόχρονα να διευκολύνει τις καλυπτόμενες οντότητες να ενεργήσουν με επιμέλεια για να συμμορφωθούν με τις απαιτήσεις σύμφωνα με την αναθεωρημένη προθεσμία.

Με την επέκταση αυτή, η τελική φάση υλοποίησης θα πραγματοποιηθεί την 1η Σεπτεμβρίου 2022, οπότε οι καλυπτόμενες οντότητες με συνολικό μέσο όρο μη κεντρικά εκκαθαρισμένων παραγώγων άνω των 8 δισεκατομμυρίων ευρώ θα υπόκεινται στις απαιτήσεις. Ως ενδιάμεσο στάδιο, από την 1η Σεπτεμβρίου 2021 οι καλυπτόμενες οντότητες με συνολικό μέσο όρο μη κεντρικά εκκαθαρισμένων παραγώγων άνω των 50 δισεκατομμυρίων ευρώ οφείλουν να συμμορφωθούν με τις απαιτήσεις.

Η προτεινόμενη παράταση, προκειμένου να έχει ισχύ στην ΕΕ, πρέπει να ενσωματωθεί στη δικαιοδοσία της ΕΕ μέσω των αναγκαίων νομοθετικών τροποποιήσεων.

Με βάση την ανωτέρω ανάλυση, οι ρυθμιστικές και εποπτικές αρχές στην ΕΕ θα πρέπει να αρχίσουν να αξιολογούν τον αντίκτυπο του covid-19 όσον αφορά την ικανότητα των επιχειρήσεων να συμμορφωθούν όχι μόνο με τις υποχρεώσεις των οποίων η υλοποίηση είναι επικείμενη αλλά και με τις απαιτήσεις που αναμένεται να τεθούν σε ισχύ κατά τη διάρκεια των επόμενων μηνών.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υπό ποιες προϋποθέσεις απαλλάσσεται από τον ΦΠΑ η παράδοση αγαθών

bizness.gr

Published

on

Εσωτερικό κτιρίου της Grant Thornton

Σύμφωνα με τη στήλη «Φοροδοξίες» της Grant Thornton, απαλλάσσεται (υπό προϋποθέσεις) από τον ΦΠΑ η παράδοση αγαθών και η παροχή υπηρεσιών από προμηθευτή προς δωρητή, ο οποίος με τη σειρά του χρησιμοποιεί τα αγαθά ή τις υπηρεσίες στο πλαίσιο σύμβασης δωρεάς προς το Δημόσιο. Μάλιστα, σύμφωνα με την πρόσφατη ΠΝΠ (30.3.20), για την παραπάνω απαλλαγή, αναφορικά με τη δωρεά νοσοκομειακού εξοπλισμού, μέσων ατομικής προστασίας και φαρμάκων, στο πλαίσιο καταπολέμησης του κορονοϊού, δεν απαιτείται έγκριση από τον Υπουργό Οικονομικών, αλλά αρκεί κοινοποίηση της αποδοχής της.

Για να υπάρχει απαλλαγή από το ΦΠΑ, θα πρέπει το συνολικό ποσό της παράδοσης αγαθών και της παροχής υπηρεσιών από τον προμηθευτή προς τον δωρητή να ανέρχεται έως του ποσού της δωρεάς, ενώ ο προμηθευτής συνεχίζει να έχει δικαίωμα έκπτωσης του ΦΠΑ εισροών σχετικά με τις εν λόγω πράξεις. Οι ρυθμίσεις αυτές κινούνται προς τη σωστή κατεύθυνση, καθώς, παράλληλα με τα μέτρα στήριξης των επιχειρήσεων που έχουν τεθεί υποχρεωτικά σε αναστολή λειτουργίας ή πλήττονται σημαντικά, η παροχή φορολογικών κινήτρων προς τις επιχειρήσεις που συνεισφέρουν στην προσπάθεια του Κράτους για αντιμετώπιση της υγειονομικής και οικονομικής κρίσης είναι εξόχως σημαντική.

Δωρεές προς το Δημόσιο – αντικίνητρο ο ΦΠΑ αυτοπαράδοσης για αγαθά/υπηρεσίες της ίδιας της επιχείρησης: Σε απόδοση ΦΠΑ θα πρέπει να προβούν οι επιχειρήσεις που επιθυμούν να δωρίσουν προς το Δημόσιο αγαθά ή υπηρεσίες που οι ίδιες παράγουν, στη μάχη κατά την επιδημίας του κορονοϊού. Πρόκειται για τον λεγόμενο ΦΠΑ αυτοπαράδοσης αγαθών ή ιδιοχρησιμοποίησης υπηρεσιών και στην ουσία συνίσταται στην απόδοση του ΦΠΑ δαπανών της που έχει ήδη εκπέσει η επιχείρηση κατά την παραγωγή των αγαθών ή παροχή υπηρεσιών. Εκτιμούμε ότι είναι επιτακτική ανάγκη να υπάρξει πρωτοβουλία για εξαίρεση από τον ΦΠΑ και στους δωρητές προς το Δημόσιο αγαθών και υπηρεσιών που οι ίδιες οι επιχειρήσεις παράγουν ή προσφέρουν αντίστοιχα, για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορονοϊού.

Δωρεές προς το Δημόσιο – κίνητρα και στη φορολογία εισοδήματος: Οι δαπάνες για δράσεις εταιρικής κοινωνικής ευθύνης εκπίπτουν, υπό την προϋπόθεση όμως, η επιχείρηση να εμφανίζει λογιστικά κέρδη χρήσης κατά τον χρόνο πραγματοποίησής τους, εκτός εάν η δράση εταιρικής κοινωνικής ευθύνης πραγματοποιείται κατόπιν αιτήματος του Δημοσίου. Θεωρούμε ότι οι περιστάσεις είναι τέτοιες ώστε να πρέπει να εκπίπτουν οι συγκεκριμένες δαπάνες για την πανδημία του κορονοϊού χωρίς να απαιτούνται οι παραπάνω όροι. Επιπλέον, ιδιαίτερα αποτελεσματικό θα ήταν οι επιχειρήσεις που προβαίνουν σε δωρεές αγαθών ή υπηρεσιών προς το Δημόσιο, όπως ενδεικτικά προς το Υπουργείο Υγείας ή άλλους αρμόδιους κρατικούς ή δημοτικούς φορείς στο πλαίσιο της παρούσας κρίσης, να μπορούσαν να εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδά τους την εν λόγω δαπάνη προσαυξημένη (λ.χ. κατά 30%).

Δωρεές προς το Δημόσιο – Φόρολογία Δωρεών: Οι δωρεές προς το Δημόσιο απαλλάσσονται από φόρο δωρεάς. Δωρεές προς δήμους, κοινότητες, μη κερδοσκοπικά πρόσωπα που επιδιώκουν αποδεδειγμένα φιλανθρωπικούς σκοπούς υπόκεινται σε αυτοτελή φόρο 0,5%, εφόσον υπερβαίνουν το αφορολόγητο όριο των 1000 Ευρώ. Προσοχής χρήζει όμως το γεγονός ότι δωρεές σε τρίτους φορείς ή φυσικά πρόσωπα που δεν εμπίπτουν σε απαλλαγές μπορεί να υπόκεινται σε φόρο δωρεάς έως 40%.

Συνιστώμενα μέτρα διαχείρισης κρίσης – Βραχυπρόθεσμος προϋπολογισμός ως μέτρο για τη διασφάλιση ρευστότητας: Για την αποτελεσματική καθημερινή διαχείριση των ταμειακών διαθεσίμων και την ενίσχυση της αξιοπιστίας της επιχείρησης κρίσιμη είναι η σύνταξη ενός ημερήσιου προϋπολογισμού ιδανικά, ή εβδομαδιαίου εναλλακτικά, για μια περίοδο 12 έως 14 εβδομάδων. Στον προϋπολογισμό θα πρέπει να αποτυπώνονται οι βασικές εκτιμήσεις της διοίκησης και ο τρόπος με τον οποίο αυτές επηρεάζουν την ταμειακή ρευστότητα της επιχείρησης.

Πέραν της κρίσιμης περιόδου επιπτώσεων του COVID-19, η πρόβλεψη θα πρέπει να επεκτείνεται σε μηνιαία βάση έως και το τέλος του 2020. Δεδομένης της αυξημένης πιθανότητας προσφυγής σε τραπεζικό δανεισμό, η αξιοπιστία του σχεδιασμού και της παρακολούθησης των μέτρων αντιμετώπισης της κρίσης ενισχύει την πιστοληπτική ικανότητα της επιχείρησης.

Συνιστώμενα μέτρα διαχείρισης κρίσης – Καθημερινή ταμειακή διαχείριση της επιχείρησης: Οι επιχειρήσεις θα πρέπει να εξετάσουν την διεύρυνση των όρων πίστωσης με προμηθευτές και πιστωτές, δίνοντας έμφαση σε εκείνους που είναι κρίσιμοι για την συνέχιση της δραστηριότητας τους. Η παροχή εκπτώσεων από τον προμηθευτή αναμένεται, επίσης, να βοηθήσει τις ταμειακές ροές της επιχείρησης. Παράλληλα, ανάλογα με το πλήγμα που υφίσταται η δραστηριότητα της επιχείρησης, θα πρέπει να εξετάσει την ενδεχόμενη ενεργοποίηση διαθεσίμων σε αδράνεια.

Continue Reading
Advertisement

Trending