Ολοκληρώνοντας ένα κύκλο που ξεκίνησε από το 2009, η σύμβαση παραχώρησης για το νέο Αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου από σήμερα είναι στη Βουλή για να κυρωθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com σήμερα θα συζητηθεί στην Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου. Το αν θα περάσει από την Ολομέλεια της Βουλής αύριο ή μετά το Πάσχα, θα εξαρτηθεί από το πρόγραμμα του Υπουργού Υποδομών Χρήστου Σπίρτζη.
Η κύρωση από τη Βουλή των Ελλήνων φέρνει το έργο στην γραμμή εκκίνησης. Πάντως όπως σημειώνουν κύκλοι κοντά στο έργο για να δούμε το εργοτάξιο σε πλήρη ανάπτυξη θα πρέπει να περιμένουμε κάποιους μήνες μέχρι να ολοκληρωθούν οι πάσης φύσης μελέτες, να ολοκληρωθούν οι απαλλοτριώσεις. Η ολοκλήρωση των έργων σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να γίνει σε 5 χρόνια από τον χρόνο έναρξης της περιόδου κατασκευής. Κατά τη διάρκεια των έργων εκτιμάται ότι θα απασχοληθούν συνολικά 1.500 άτομα.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΕΡΓΟΥ
Θα πρέπει να γυρίσουμε 10 χρόνια πριν, όταν την 1η Σεπτεμβρίου 2009 ανακοίνωνε την δημοπράτηση του έργου ο πρώην Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ.Σουφλιάς. Η κατάθεση των προσφορών μάλιστα, ήταν προγραμματισμένη να γίνει στις 9 Φεβρουαρίου 2010. Οι εκλογές που έγιναν ένα μήνα μετά και η επακόλουθη είσοδος της οικονομικής κρίσης στην Ελλάδα οδηγεί σε ματαίωση του διαγωνισμού. Το 2011 επιχειρείται για δεύτερη φορά προκήρυξη του διαγωνισμού από τον πρώην υπουργό Υποδομών Δήμητρη Ρέππα με προσφορές στις 19 Οκτωβρίου ο οποίος και καταλήγει σε φιάσκο καθώς δεν προσήλθε κανείς ενδιαφερόμενος και έτσι ο διαγωνισμός περνά στην ιστορία ως άγονος.
Θα περάσουν 4 χρόνια από τότε και το 2015 επαναπροκηρύσσεται για τρίτη φορά λίγο πριν τις εκλογές του Σεπτεμβρίου. Θα χρειαστεί να παραταθεί η ημερομηνία κατάθεσης των προσφορών 11 φορές και τελικά στις 27 Οκτωβρίου 2016 στο διαγωνισμό καταθέτει προσφορά μόνο η Κ/Ξ ΤΕΡΝΑ-GMR. Η προσφορά ανοίγει στις 11 Απριλίου 2017 και γίνεται γνωστό ότι αφορά επένδυση 480εκατ.ευρώ. Στις 30 Μαϊου 2017 η κοινοπραξία ανακηρύσσεται προσωρινός ανάδοχος από το Υπουργείο Υποδομών και ξεκινά η διαδικασία ανάθεσης. Θα χρειαστεί να περάσουν σχεδόν δύο χρόνια και στις 21 Φεβρουαρίου 2019 υπογράφεται η σύμβαση παραχώρησης στην Κρήτη.
ΤΙ ΘΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΕΙ
Οι κατασκευαστικές εργασίες περιλαμβάνουν την υλοποίηση:
– του νέου ανισόπεδου κόμβου Χερσονήσου (στον ΒΟΑΚ)
– οδος σύνδεσης του αεροδρομίου με τον ΒΟΑΚ στο ύψος του οικισμού Χερσονήσου μήκους 18 χλμ. Θα αφορά κλειστό αυτοκινητόδρομο 18χλμ
– εργασίες αποκατάστασης στην υφιστάμενη εθνική οδό Χερσόνησος-Καστέλι
– οδός σύνδεσης του αεροδρομίου με την οδό Αρκαλοχωρίου-Βιάννος μήκους 5 χλμ.
– νέα περιμετρική οδός Καστελίου μήκους 1,5 χλμ. και
– εξωτερικός περιμετρικός δικτύου αεροδρομίου με την αναβάθμιση των υφιστάμενων οδών, συνολικού μήκους 20 χλμ.
Το αεροδρόμιο θα διαθέτει:
– 1 διάδρομο προσγείωσης-απογείωσης μήκους 3.200 μ. κατηγορίας κατά ICAO 4E
– 1 παράλληλο τροχόδρομος κίνησης αεροσκαφών ίσου μήκους
– 8 συνδετήριους τροχόδρομους του διαδρόμου με τον παράλληλο τροχόδρομο
– 2 συνδετήριους τροχόδρομους με τον διάδρομο του Στρατιωτικού Αεροδρομίου
– χώρο στάθμευσης αεροσκαφών (APRON) συνολικής επιφάνειας 400 στρεμμάτων
– 27 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών κατηγορίας κατά ICAO C & 5+1 θέσεις τύπου MARS κατηγορία κατά ICAO E
– 1 Τερματικό κτίριο Αεροσταθμού (Terminal Building) 5 επιπέδων συνολικής επιφάνειας 72.000m2 εκ των οποίων τα 13.000m2 χώροι εμπορικών χρήσεων και 1.100m2 μόνιμοι εκθεσιακοί χώροι
– 11 κτίρια/εγκαταστάσεις απαιτήσεων λειτουργίας αεροδρομίου: Πύργος Ελέγχου, Πυροσβεστική, Αστυνομία, Συντήρησης Αεροδρομίου, εγκατάστασης εταιριών επίγειας εξυπηρέτησης, Κέντρο ενέργειας, Υποσταθμός 150kV, Δεξαμενές Νερού, εγκατάσταση Βιολογικού Καθαρισμού, εγκατάσταση αποθήκευσης καυσίμων και ανεφοδιασμού αεροσκαφών μέσω υπόγειου συστήματος Hydrant και εγκατάσταση συλλογής απορριμμάτων αεροδρομίου
– χώρους στάθμευσης και εξυπηρέτησης οχημάτων
– εσωτερικό δίκτυο οδοποιίας και
– χώρους εμπορικών χρήσεων 400 στρεμμάτων
ΠΩΣ ΘΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ Η ΕΤΑΙΡΕΙΑ
Σύμφωνα με την προσφορά, οι μετοχές θα αντιστοιχούν κατά 45,90% στο Ελληνικό Δημόσιο και κατά 54,1% στην κοινοπραηία ΤΕΡΝΑ-GMR Airports. Η εταιρεία Παραχώρησης έχει τίτλο «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε», ενώ το έργο «Μελέτη, Κατασκευή, Χρηματοδότηση, Λειτουργία, Συντήρηση και Εκμετάλλευση του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης καθώς και Μελέτη, Κατασκευή και Χρηματοδότηση των Οδικών Συνδέσεων αυτού».
Το κόστος κατασκευής, ύψους 480 εκατ. ευρώ, δεν περιλαμβάνει τον εξοπλισμό αεροναυτιλίας, ο οποίος ανήκει στη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ). Η τελευταία, από κοινού με τον παραχωρησιούχο, μετά την ημερομηνία έναρξης της παραχώρησης, θα καθορίσει τους όρους προμήθειάς του.
Προβλέπεται ακόμη, η καταβολή αντισταθμιστικού ανταλλάγματος από την εταιρεία προς το Δημόσιο, που αντιστοιχεί στο 2% επί των εσόδων που προκύπτουν από την εκμετάλλευση του έργου (1% στο Δήμο Μινώα Πεδιάδος της Περιφέρειας Κρήτης και 1% στους ΟΤΑ).
Μάλιστα, με βάση την πρόσφατη έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG), εκτιμάται ότι το Αεροδρόμιο Καστελίου θα δημιουργήσει περίπου 7.000 – 7.500 θέσεις άμεσης απασχόλησης (στην εταιρεία του Αεροδρομίου, τις αεροπορικές εταιρείες, τις εταιρείες διαχείρισης handling, τις εταιρείες παροχής υπηρεσιών κ.α.). Παράλληλα η αναπτυξιακή δυναμική που θα προσδώσει στην περιοχή, το νέο Αεροδρόμιο, θα οδηγήσει και σε ενίσχυση της έμμεσης απασχόλησης σε τομείς όπως για παράδειγμα ο τουρισμός και το εμπόριο. Βάσει των ίδιων στοιχείων της ATAG υπολογίζεται ότι το Αεροδρόμιο Καστελλίου θα κινητοποιήσει περίπου 35.000 με 37.000 θέσεις έμμεσης απασχόλησης.
H αρχική επένδυση αναμένεται να φτάσει τα 520εκατ.ευρώ και συνολικά το 1,5δισ.ευρώ κάνοντας το συγκεκριμένο project το μεγαλύτερο όλων των εποχών για το νησί.
Πηγή: Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com