Η αξιοποίηση στις μαρίνες της χώρας αποδεικνύεται, στην πράξη, ότι μπορεί να ενισχύσει σημαντικά όχι μόνο το τουριστικό προϊόν της Ελλάδας, αλλά και την εθνική οικονομία εξίσου. Μάλιστα, οι επενδύσεις σε μαρίνες που είτε έχουν ήδη γίνει, είτε που ωριμάζουν, είτε προετοιμάζονται στο άμεσο ή πιο μακρινό μέλλον, μόνο λίγες δεν είναι.
ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΕ ΜΑΡΙΝΕΣ
Η εταιρεία REDS του Ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ πρωταγωνιστεί στην ανάπλαση της μαρίνας Αλίμου, ενός έργου προϋπολογισμού 107,5 εκατ. ευρώ που θα αλλάξει την εικόνα της περιοχής των Νοτίων Προαστίων. Σύμφωνα με το πλάνο που έχει εκπονηθεί, η κατανομή χρήσεων στη νέα μαρίνα Αλίμου θα περιλαμβάνει 5 τομείς: α) Τομέας 1: Τουριστική ανάπτυξη και dry dock, β) Τομέας 2: Διοικητική υποστήριξη, γ) Τομέας 3: Γραφεία και καταστήματα, εστίαση, εμπορικές εκθέσεις για προς πώληση σκάφη, δ) Τομέας 4: Εστίαση και ψυχαγωγία, αναψυχή, ε) Τομέας 5: Εγκαταστάσεις ναυταθλητισμού.
Θυμίζουμε, επίσης, ότι στις 6 Φεβρουαρίου είχε ολοκληρωθεί και το τυπικό σκέλος της παραχώρησης της μαρίνας Χίου. Με το ΤΑΙΠΕΔ να παραχωρεί, κατά τα προβλεπόμενα, το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης της μαρίνας Χίου για 40 χρόνια στην εταιρεία ειδικού σκοπού «Μαρίνα Χίου ΑΕ» του επενδυτικού σχήματος «Avlum Enterprises Copamy Limited» (συμφερόντων του Ομίλου Τσάκου). Προηγουμένως, είχαν πέσει οι υπογραφές στο Πρωτόκολλο Παράδοσης-Παραλαβής της μαρίνας Χίου, όπως και η καταβολή εφάπαξ του ποσού των 600.000 ευρώ, από το συνολικό τίμημα των 6.213.615 ευρώ που έχει συμφωνηθεί.
Παράλληλα, για τη μαρίνα Ιτέας και την προοπτική παραχώρησης του δικαιώματος χρήσης, λειτουργίας, διαχείρισης και εκμετάλλευσης της συγκεκριμένης μαρίνας για 35 έτη, επίσημο ενδιαφέρον είχε εκφράσει ο Όμιλος Εταιρειών Κυριακούλη.
ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΑ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Γίνεται κατανοητό, επομένως, ότι το επενδυτικό και επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την αξιοποίηση των μαρίνων ολοένα και μεγαλώνει. Κι αν δει κάποιος ορισμένα στατιστικά στοιχεία, θα κατανοήσει το γιατί.
Στην Ελλάδα υπάρχουν σήμερα 23.327 θέσεις ελλιμενισμού, σε 149 χωροθετημένες εγκαταστάσεις. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΙΜΕ (Ένωση Μαρίνων Ελλάδας), από τις παραπάνω θέσεις ελλιμενισμού οι 12.769 είναι εν λειτουργία, 10.801 αφορούν χωροθετημένους τουριστικούς λιμένες, ενώ 6.209 έχουν ιδιωτικοποιηθεί από το 1995 μέχρι το 2018 (σ.σ. 18 εγκαταστάσεις). Οι μαρίνες και το yachting συμβάλουν στον τουρισμό μέσω των σκαφών, των αφίξεων τουριστών και των τουριστικών δαπανών. Πάντα σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΙΜΕ, μάλιστα, η μέση τουριστική δαπάνη ανά άφιξη στις μαρίνες είναι από 2 έως 5 φορές μεγαλύτερη, σε σύγκριση με τα ξενοδοχεία.
Την ίδια στιγμή, μέσω των εισπράξεων και δαπανών από χρήστες και ιδιοκτήτες σκαφών οι μαρίνες συμβάλουν στις τουριστικές εισπράξεις με 1 δισ. ευρώ. Συνάμα, στο ΑΕΠ οι μαρίνες συμβάλουν με 2,7 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό 1,41% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας.
Όσον αφορά τώρα τις επενδύσεις, μέσω του yachting και των υπό ιδιωτική διαχείριση μαρίνων, έχουν επενδυθεί περί τα 3,66 δισ. ευρώ. Ενδεικτικά, 232 εκατ. ευρώ έχουν πάει σε έργα υποδομής για τις μαρίνες, ενώ 3.430 εκατ. ευρώ έχουν δαπανηθεί σε αγορά σκαφών (σ.σ. ιδιωτικών με ελληνική σημαία και επαγγελματικών).
ΝΕΕΣ ΜΑΡΙΝΕΣ ΣΕ ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΑ PROJECTS
Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία, οι μαρίνες φέρνουν 793.435 τουρίστες στην Ελλάδα. Αυτός ο αριθμός αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά τα προσεχή χρόνια για τη χώρα μας, καθώς πέρα από την αξιοποίηση υπαρχουσών μαρίνων (βλ. μαρίνα Αλίμου, Χίου, Ιτέας κτλ.), ετοιμάζονται και εντελώς καινούργιες.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα, αποτελούν οι επικείμενες κατασκευές νέων μαρίνων στις στρατηγικές επενδύσεις σε Κασσιόπη (NCH Capital) και Elounda Hills (Mirum Hellas), οι οποίες πριν την πανδημία βρίσκονταν σε διαδικασία πλήρους ωρίμανσης και ένα βήμα πριν την έκδοση των οικοδομικών τους αδειών.