Είναι κοινό μυστικό, ότι μία από τις βασικές προτεραιότητες του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων καθίσταται η αξιοποίηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, με απώτερο σκοπό τη μετατροπή τους σε ένα κέντρο ναυπηγοεπισκευής, στα πρότυπα των Ναυπηγείων στο Νεώριο της Σύρου.
Και λέμε σε αυτά ακριβώς τα πρότυπα, καθώς η ναυπηγοεπισκευή στην πρωτεύουσα των Κυκλάδων αναγεννήθηκε έπειτα από την επένδυση εκεί της αμερικανικής Onex Shipyards, η οποία έχει φτάσει πλέον στο σημείο όχι μόνο να δέχεται μεγάλο αριθμό πλοίων προς επισκευή στη Σύρο, αλλά να ανακοινώνει συνάμα και μεγάλες συμφωνίες όπως αυτή με εταιρεία ναυπήγησης από το Ισραήλ (σ.σ. deal με την Israel Shipyards Ltd για την κοινή ανάπτυξη μεγάλων έργων ναυπηγοεπισκευής, όπου το κατασκευαστικό μέρος θα πραγματοποιείται εξ’ ολοκλήρου στα ελληνικά ναυπηγεία της Onex), έτσι ώστε να επεκτείνει κι άλλο τις δραστηριότητές της.
Η ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΤΑ ΧΡΕΗ
Είναι βέβαιο, πως η αξιοποίηση στα Ναυπηγεία Ελευσίνας δεν είναι μία εύκολη υπόθεση. Σε απάντηση που έδωσε σε ερώτηση που κατατέθηκε προσφάτως στη Βουλή, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης, αναφέρθηκε με στοιχεία στην κατάσταση που βρίσκονται αυτή τη στιγμή τα συγκεκριμένα Ναυπηγεία.
Ειδικότερα, έκανε λόγο για χρέη που φτάνουν τα 261 εκατ. ευρώ, χωρίς σε αυτά να συμπεριλαμβάνονται οι απαιτήσεις του Πολεμικού Ναυτικού, οι οποίες ενδεχομένως να φτάνουν τα 100 εκατομμύρια. Επομένως, δυνητικά, μιλάμε για ένα χρέος κυμαινόμενο από 300 έως 350 εκατ. ευρώ στο σύνολό του.
Ο λόγος που σήμερα τα Ναυπηγεία λειτουργούν ακόμα, έστω και υπό τις επικρατούσες συνθήκες, είναι πως το Πολεμικό Ναυτικό πληρώνει το 70% της μισθοδοσίας των εργαζομένων. Κι αυτό, προκειμένου να παραλάβει δύο τορπιλακάτους τις οποίες έχει παραγγείλει. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι τα Ναυπηγεία πρέπει μεν να μπουν σε καθεστώς εκκαθάρισης, αλλά παράλληλα όλες οι ενέργειες απαιτείται να γίνουν με την επιχείρηση εν λειτουργία, για να μην χάσουν αφενός τη δουλειά τους οι εργαζόμενοι και αφετέρου, να παραλάβει την παραγγελία που «τρέχει» το Πολεμικό Ναυτικό.
Η ΑΝΑΜΕΙΞΗ ΤΗΣ ONEX
Το είπαμε και προηγουμένως, ότι η κυβέρνηση θα ήθελε ιδανικά να υπάρξει συμφωνία με την Onex Shipyards για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, καθώς η πρόοδος και τα στοιχεία από την ανάμειξη της Onex στη Σύρο, δείχνουν ότι η επιλογή της αμερικανικής εταιρείας ήταν η δέουσα για την ανάταση της ναυπηγοεπισκευής με κέντρο το κυκλαδίτικο νησί.
Ενδεικτικά μονάχα, τον πρώτο χρόνο λειτουργίας των Ναυπηγείων Σύρου υπό τη διεύθυνση της Onex σημειώθηκε τζίρος περίπου 22 εκατ. ευρώ, με το δεύτερο χρόνο ο τζίρος να ξεπερνά τα 35 εκατ. ευρώ.
Από τη μεριά της κι η Onex έχει εκφράσει, δεδομένα, ενδιαφέρον για να επενδύσει και στην Ελευσίνα. Να θυμίσουμε εδώ, παρεμπιπτόντως, ότι ο ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων στην Ελευσίνα και ο πρώην στη Σύρο ήταν κοινός. Πίσω στο θέμα μας τώρα, η Onex θέλει να πάρει τα Ναυπηγεία Ελευσίνας με διαδικασία ανάλογη, όπως έκανε αντιστοίχως στη Σύρο. Δηλαδή, μέσω της δικαστικής προσφυγής και της δικαστικής απόφασης για την απόκτηση του Ναυπηγείου εν λειτουργία, υπό τους όρους που θα κρίνει το δικαστήριο.
Σημαντική λεπτομέρεια είναι, πως τα Ναυπηγεία Ελευσίνας δεν ανήκουν στο δημόσιο. Αναφέραμε και προηγουμένως ότι ανήκουν σε έναν ιδιώτη, ο οποίος είχε εξίσου και τα Ναυπηγεία Σύρου. Τι σημαίνει ουσιαστικά αυτό; Ότι δεν μπορεί η Πολιτεία να διενεργήσει άμεσα διαγωνισμό, από τη στιγμή που δεν πρόκειται για κρατική περιουσία.
Η λύση της μεταβίβασης των μετοχών των Ναυπηγείων σε μία ενδιάμεση εταιρεία, δηλαδή την Onex, που μέσω δικαστικής απόφασης θα συνεχίσει τη λειτουργία της επιχείρησης μέχρι την τελική μεταβίβαση σε εκείνη (σ.σ. Onex), φαντάζει η πιο εφικτή επιλογή. Από τη στιγμή, πάντοτε, που ο νυν ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων δεν μπορεί να αποπληρώσει τα τρέχοντα χρέη.