Του Χάρη Θεοχάρη (*)
Σε τρεις κύριους άξονες αναλύεται η στρατηγική του Υπουργείου Τουρισμού, τόσο σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα για τη διαχείριση άμεσων αναγκών, όσο και σε μια μακρόπνοη προοπτική.
Συγκεκριμένα, οι τομείς στους οποίους εστιάζει η πολιτική του Υπουργείου είναι: α) οι μεταρρυθμίσεις, β) τα έργα ανάπτυξης και γ) η προσπάθεια αντιμετώπισης των επιπτώσεων τις οποίες προκάλεσε η πανδημία του COVID-19. Προφανώς στον τρίτο τομέα δράσης δίνεται ιδιαίτερη έμφαση λόγω της υγειονομικής κρίσης.
Στα μέτρα τα οποία επιβάλλουν οι ανατροπές στην παγκόσμια τουριστική αγορά που προκάλεσε η επιδημία του κορωνοϊού, κρίνεται αναγκαία η συνεχής και δυναμική προβολή της Ελλάδας παγκοσμίως, καθώς και η θέσπιση κινήτρων για την ενίσχυση των αεροπορικών συνδέσεων.
Σε συνέχεια της φετινής σεζόν όπου η τουριστική προβολή ξεκίνησε νωρίτερα από ποτέ, το Υπουργείο Τουρισμού και ο ΕΟΤ προχωρούν σε προγράμματα προβολής και σε δράσεις συνδιαφήμισης της χώρας μας στο εξωτερικό. Στόχος είναι ανάκτηση του χαμένου εδάφους το συντομότερο δυνατόν. Επιπρόσθετα, χτίζονται οι προϋποθέσεις ώστε να πολλαπλασιαστούν οι απευθείας αεροπορικές συνδέσεις με μεγάλες αναδυόμενες τουριστικές αγορές της Μέσης Ανατολής και της Ασίας, γεγονός που θα αποφέρει πολλαπλά οφέλη στην ελληνική τουριστική βιομηχανία.
Πέραν αυτών, κρίσιμης σημασίας ζήτημα για τον τουριστικό κλάδο στην Ελλάδα ο οποίος επλήγη
κατεξοχήν από την πανδημία είναι η ενίσχυση των δεξιοτήτων των εργαζόμενων. Χρειάζονται νέα, συστηματικά και εντατικά προγράμματα κατάρτισης ανέργων, ώστε να απορροφηθεί μέρος του αναξιοποίητου ανθρώπινου δυναμικού και ιδίως εργαζομένων οι οποίοι εφέτος δεν συγκέντρωσαν 50 ένσημα.
Σε σχέση με την ανάκαμψη της τουριστικής κίνησης σημαντικό ρόλο θα παίζει η επέκταση για το 2021 όλων των μέτρων στήριξης του εσωτερικού τουρισμού. Τα προγράμματα «Κοινωνικός Τουρισμός», «Τουρισμός για όλους», η πρόβλεψη για τη δυνατότητα τουριστικών voucher και από τις ιδιωτικές επιχειρήσεις σημείωσαν μεγάλη επιτυχία κατά την πρώτη περίοδο εφαρμογής τους και ως εκ τούτου η παράτασή τους κρίθηκε απαραίτητη.
Αποδείχθηκε στην πράξη ότι δημόσια δαπάνη και ιδιωτικός τομέας μπορούν συνδυαστικά να στηρίξουν την κατανάλωση και την κίνηση τουριστών, αποτελώντας θεμέλιο για την ανάκαμψη της τουριστικής δραστηριότητας.
Ωστόσο, όπως είναι φυσικό, οι νέες συνθήκες επιβάλουν την επικαιροποίηση του πλέγματος ασφαλείας για το ελληνικό τουριστικό προϊόν, με τη διαρκή επαναξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των μέτρων και των υγειονομικών πρωτοκόλλων. Στόχος του Υπουργείου Τουρισμού είναι η νέα χρονιά να βρει την Ελλάδα καθ’ όλα έτοιμη, με επικαιροποιημένα πρωτόκολλα, ώστε η τουριστική εμπειρία να συνεχίσει να παραμένει ελκυστική και ασφαλής σε επισκέπτες από όλο τον κόσμο.
Εκτός των μέτρων αντιμετώπισης των επιπτώσεων της πανδημίας, σε ό,τι αφορά τις ευρύτερες μεταρρυθμίσεις και τα έργα ανάπτυξης, το Υπουργείο Τουρισμού δρομολογεί, επιγραμματικά, τα εξής: Την εκπόνηση του 10ετους Στρατηγικού Σχεδίου για τον Τουρισμό με την άμεση συνεργασία κράτους – ιδιωτικού τομέα. Τη δημιουργία νομικού πλαισίου για τους Οργανισμούς Διαχείρισης Προορισμού (Destination Management Organizations, DMOs). Τη θεσμοθέτηση Εγγυητικού Κεφαλαίου Οργανωμένων Ταξιδιών. Το πρόγραμμα «Εξοικονομώ στον Τουρισμό» σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το μετασχηματισμό της ηλεκτρονικής εφαρμογής (application) VisitGreece σε ψηφιακή πλατφόρμα αναζήτησης και προσφοράς τουριστικών υπηρεσιών, την αναδιάρθρωση της επαγγελματικής τουριστικής εκπαίδευσης με την άμεση ανωτατοποίηση των ΑΣΤΕ (Ανώτερες Σχολές Τουριστικών Επαγγελμάτων) κ.α. Κοινή στόχευση όλων των μέτρων είναι αφ’ ενός η αντιμετώπιση βραχυπρόθεσμων αναγκών και αφ’ ετέρου ο μακρόπνοος σχεδιασμός, ώστε να επιτευχθεί ο εκσυγχρονισμός και η μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας.
(*) Ο Χάρης Θεοχάρης, είναι Υπουργός Τουρισμού
Το άρθρο του υπουργού Τουρισμού Χάρη Θεοχάρη φιλοξενείται στο διαδικτυακό αφιέρωμα του ΑΠΕ-ΜΠΕ, ECONOMY RESTART www.amna.gr/special-edition