ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Λιανικό Εμπόριο 360°: Ο ΣΕΒ εξηγεί γιατί το «αύριο» είναι εδώ

Published
5 έτη agoon
By
NewsroomΗ ψηφιακή επανάσταση επηρεάζει το λιανικό εμπόριο και μετασχηματίζει τις καταναλωτικές επιλογές. Η εποχή των υγειονομικών περιορισμών παράλληλα, αναδεικνύει τόσο την προσαρμοστικότητα των καταναλωτών, όσο και τις προκλήσεις για τις επιχειρήσεις σ’ ένα διαφορετικό μοντέλο λειτουργίας. Η πανδημία, άλλαξε τα δεδομένα στο ηλεκτρονικό εμπόριο, αντιστρέφοντας δείκτες που κατέγραψε το Παρατηρητήριο Ψηφιακού
Μετασχηματισμού του ΣΕΒ το 2019.
Ενδεικτικά, οι ψηφιακοί καταναλωτές στην Ελλάδα ανέρχονταν στο 32% έναντι 53% στην ΕΕ, ενώ ο ρυθμός ανάπτυξης του ηλεκτρονικού εμπορίου ήταν μόλις στο 15%. Αυτή η ανατροπή επιβεβαιώνεται από πολλές πηγές (ενδεικτικά εδώ, εδώ και εδώ). Ο αριθμός ψηφιακών χρηστών υπερδιπλασιάστηκε τον Απρίλιο 2020, η καταναλωτική δαπάνη μέσω ηλεκτρονικών καταστημάτων αυξήθηκε έως και 170% εβδομαδιαίως (σε σχέση με το 2019), ενώ τα έσοδα του ηλεκτρονικού εμπορίου το Μάρτιο και Απρίλιο εξαπλασιάστηκαν. Είχαμε επίσης, 45% μεγαλύτερη επισκεψιμότητα σε ηλεκτρονικά καταστήματα, τόσο απευθείας όσο και μέσω των κοινωνικών δικτύων, 52% επιπλέον όγκο παραγγελιών, 50% περισσότερες παραγγελίες μέσω ηλεκτρονικών υπολογιστών και 53% περισσότερες παραγγελίες μέσω κινητών τηλεφώνων.
Την ίδια στιγμή, το 57% των εμπορικών καταστημάτων βλέπει θετικά τις ηλεκτρονικές αγορές ακόμα και μετά τον υγειονομικό συναγερμό και το 50% των νέων χρηστών εκτιμάται ότι θα παραμείνουν ψηφιακοί και μετά το άνοιγμα των φυσικών καταστημάτων. Ακόμα και αν οι επιδόσεις αλλάξουν μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, η αλλαγή αυτή δε θα μας φέρει στο παλαιό καθεστώς. Οι άνθρωποι έμαθαν να εργάζονται, να αγοράζουν και να συναλλάσσονται ηλεκτρονικά. Πολλοί θα χρησιμοποιούν τις νέες μεθόδους σε μόνιμη βάση στο μέλλον.
Είναι ιδιαίτερα κρίσιμο το λιανικό εμπόριο στην Ελλάδα να επενδύσει στην ψηφιακή του διάσταση και να διασφαλίσει την αποτελεσματική λειτουργία του, μέσα από την πολύ-καναλική (omni-channel) εξυπηρέτηση και τον επαναπροσδιορισμό του μοντέλου λειτουργίας του. Άλλωστε, στο ηλεκτρονικό λιανικό εμπόριο, ο ανταγωνισμός είναι, εξ ορισμού, διεθνής. Συνεπώς, οδηγούμαστε σε ένα λιανικό εμπόριο 360 ο , με τη νέα μελέτη του Παρατηρητηρίου Ψηφιακού Μετασχηματισμού του ΣΕΒ να δείχνει τα οφέλη: Ως 20% περισσότερες πωλήσεις σε σχέση με ανταγωνιστές χωρίς ψηφιακή παρουσία πελατών. Τέλος, 30-55% μείωση κόστους μέσα από τεχνολογίες αυτόματων ταμείων.
Το λιανικό εμπόριο 360 ο αποτελείται από το τρίπτυχο: διασυνδεδεμένοι πελάτες, έξυπνο κατάστημα και διασυνδεδεμένη εφοδιαστική αλυσίδα. Στο κέντρο των δραστηριοτήτων παραμένει η εξυπηρέτηση του καταναλωτή. Το λιανικό εμπόριο 360 ο διευρύνει τις πωλήσεις πέρα από το φυσικό κατάστημα, αφορά μια νέα ομάδα καταναλωτών (τους διασυνδεδεμένους καταναλωτές), δημιουργεί όμως την ανάγκη αυξημένης διαφάνειας και φερεγγυότητας στην εξυπηρέτηση. Εμπειρία εξυπηρέτησης πλέον δεν είναι μόνο η χαμηλή τιμή ή η ποιότητα των προϊόντων. Ο ψηφιακός καταναλωτής αναζητά επίσης ορθή ενημέρωση για τους όρους της συναλλαγής.
Οι αναλύσεις του Παρατηρητηρίου Ψηφιακού Μετασχηματισμού του ΣΕΒ δείχνουν ότι το 54% των πελατών προχωράει σε αγορά μόνο αφού λάβει αυτή την ενημέρωση. Ο ΣΕΒ προτείνει 17 απλούς κανόνες για την αποτελεσματική εξυπηρέτηση πελατών μέσα από ηλεκτρονικά μέσα και ένα σαφές ρυθμιστικό πλαίσιο. Ειδικότερα:
1.
Η προσφορά προϊόντων αντικαθίσταται από την προσφορά εμπειριών. Οι εξατομικευμένες υπηρεσίες 24/7, η λειτουργικότητα σε smartphones, και η υποστήριξη μετά την πώληση, είναι μερικές από τις εμπειρίες που δημιουργούν νέα σχέση με τον πελάτη. Η τιμή και οι ικανότητες του πωλητή συμπληρώνονται από προσωποποιημένη εξυπηρέτηση μέσω ψηφιακών πωλητών, εξατομικευμένα προϊόντα βάσει καταναλωτικού προφίλ, δοκιμή προϊόντων μέσω ψηφιακών δοκιμαστηρίων.
2.
Το φυσικό κατάστημα καλείται να μετεξελιχθεί σε όρους καλύτερης και ταχύτερης εξυπηρέτησης, για να ανταπεξέλθει στον ανταγωνισμό. Να ενσωματώνει σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία όπως, έξυπνοι καθρέφτες, ενημερωτικές οθόνες, αγορές χωρίς διέλευση από το ταμείο μέσω έξυπνων καλαθιών, κτλ.
3.
Αυξημένη αλληλεπίδραση καταστημάτων (φυσικών – ψηφιακών – υβριδικών) με τις προτιμήσεις της νέας καταναλωτικής ομάδας. Οι διασυνδεμένοι καταναλωτές έχουν δυνατότητα άμεσης σύγκρισης εμπειριών μεταξύ εμπόρων και άμεσης προσφυγής σε ανταγωνιστικότερες προτάσεις. Με εργαλεία data analytics το κατάστημα μπορεί να αναγνωρίζει τις προτιμήσεις τους και να προσφέρει εξατομικευμένες προτάσεις και τιμολόγηση, ειδικές προσφορές και ικανό απόθεμα για να κερδίσει την εμπιστοσύνη.
4.
Η ψηφιακά διασυνδεδεμένη εφοδιαστική αλυσίδα να παραδίδει στους χρόνους που υπόσχεται. Τυχόν έκτακτες καθυστερήσεις και προβλήματα παράδοσης πρέπει να αναφέρονται ευκρινώς. Σε κάθε περίπτωση η ευθύνη παράδοσης ανήκει στο ηλεκτρονικό κατάστημα και όχι σε εξωτερικούς συνεργάτες.
5.
Πλήρης ενημέρωση: Παρουσίαση στο ηλεκτρονικό κατάστημα με ευκρινές τρόπο των πληροφοριών που πρέπει να γνωρίζει ο καταναλωτής, όπως στοιχεία επικοινωνίας, συνολική τιμή, τρόπους πληρωμής, χρόνο και όρους παράδοσης, διαδικασίες επιστροφής, εγγυήσεις, πιστοποιήσεις, κτλ.
6.
Απλή και κατανοητή γλώσσα στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, με ξεκάθαρες και απλές διατυπώσεις, χωρίς περίπλοκες προτάσεις και δυσνόητους όρους. Φυσικά, με κατάλληλη σήμανση στους σημαντικούς όρους και τήρηση του ρυθμιστικού πλαισίου για κάθε κατηγορία προϊόντος.
7.
Ευδιάκριτη παρουσίαση και εύκολη πρόσβαση στην πληροφορία που χρειάζεται ο καταναλωτής. Κρίσιμες πληροφορίες, όπως στοιχεία επικοινωνίας, κόστος, υποχρεώσεις, προθεσμίες, εξαιρέσεις, κτλ. θα πρέπει να είναι μονίμως ορατές σε κάθε στάδιο της συναλλαγής.
8.
Επιβεβαίωση αγοράς πάντα με γραπτή ενημέρωση σε εύλογο διάστημα και σε εύληπτη μορφή και συνεχής ενημέρωση για την πορεία της παραγγελίας και της παράδοσης.
9.
Εμφανή δικαιώματα καταναλωτή όπως δικαίωμα υπαναχώρησης, αλλαγών συμβατικών όρων, κτλ.
10.
Απλοί όροι σύμβασης, με άμεση πρόσβαση σε αυτούς πριν την ολοκλήρωση της παραγγελίας.
11.
Εμφανή και σαφή μέσα επίλυσης διαφορών, συμπεριλαμβανομένων εξωδικαστικών μηχανισμών.
12.
Κώδικες δεοντολογίας και τυχόν δέσμευση σε εθελοντικούς κανόνες επαγγελματικής δεοντολογίας και ηθικής συμπεριφοράς επίσης αναφέρονται με σαφήνεια.
13.
Προστασία προσωπικών δεδομένων: Ασφαλή, νόμιμη επεξεργασία προσωπικών δεδομένων πελατών, με ρητή συγκατάθεση. Ενημέρωση για την πολιτική προστασίας και τη χρήση cookies.
14.
Προστασία του καταναλωτή από αθέμιτες εμπορικές πρακτικές (π.χ. διάθεση λαθραίων προϊόντων, χρήση παραπλανητικών στοιχείων ως προς τις ιδιότητες ή τη διαθεσιμότητα των προϊόντων) και παράνομες πράξεις όπως η μη εξουσιοδοτημένη χρήση στοιχείων πληρωμής.
15.
Προστασία καταστημάτων από αθέμιτες καταναλωτικές πρακτικές λόγω των εξ αποστάσεως αγορών. Ενδεικτικά, η σκόπιμη πολλαπλή τοποθέτηση παραγγελιών του ίδιου προϊόντος σε πολλά καταστήματα με παραλαβή του πρώτου και άρνηση/επιστροφή των άλλων αποστολών.
16.
Αποτροπή φαινομένων αθέμιτου ανταγωνισμού: Οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού εμπορίου να αποδεικνύουν τις πιστοποιήσεις/εγκρίσεις για προϊόντα που διαθέτουν (ενδεικτικά μέσω του EU Trust Mark). Επίσης, συμμόρφωση με φορολογικές/ασφαλιστικές υποχρεώσεις.
17.
Προώθηση διαφάνειας και δίκαιων όρων συναλλαγών στις σχέσεις μεταξύ ψηφιακών υπηρεσιών διαμεσολάβησης (πχ, σύγκριση τιμών) και εμπορικών επιχειρήσεων. Ενδεικτικά, οι συγκρίσεις να γίνονται επί όμοιων προϊόντων, με όμοιους όρους διάθεσης και παράδοσης, κτλ.
You may like
-
Ανοίγει ο δρόμος για το μεγάλο τεχνολογικό πάρκο στη Θεσσαλονίκη
-
5.000 επιχειρήσεις επιδοτούνται από τα προγράμματα “Ψηφιακό Βήμα” και “Ποιοτικός Εκσυγχρονισμός”
-
3,2 δισ. ευρώ χάθηκαν από την αγορά μόνο στις επιχειρήσεις καταλυμάτων και εστίασης το Γ’ τρίμηνο
-
Διψήφια ύφεση για το 2020 τελικά λόγω του 2ου κύματος της πανδημίας
-
Πλησιάζει τα 9 δισ. ευρώ το έλλειμμα στο Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών στο 9μηνο
-
Κατατέθηκε στη Βουλή ο Προϋπολογισμός του 2021

“Στα σκαριά” νέο ξενοδοχείο στην πόλη της Καλαμάτας – Σε ποιό σημείο θα γίνει

Εγκρίθηκε έργο για νέο ξενοδοχείο στην Άνδρο – Σε ποιά περιοχή θα γίνει

The Ellinikon: δείτε που ακριβώς θα γίνουν όλα τα μεγάλα έργα – Σε ποιά σημεία θα γίνουν τα ξενοδοχεία και malls

[VIDEO] Τα 4+2 μεγάλα συγκροτήματα γραφείων στο Μαρούσι – Ποιά βρίσκονται υπό κατασκευή και πώς προχωρούν

Δρομολογείται επένδυση για νέο ξενοδοχείο στην Πάτμο

“Πράσινο φως” για νέο ξενοδοχείο 4 αστέρων στην Λήμνο

The Ellinikon: 14 εργοτάξια σε πλήρη εξέλιξη – Από το 2027 παραδίδονται οι πρώτες οικιστικές και εμπορικές αναπτύξεις

Ποιές είναι οι νέες τάσεις και οι hot περιοχές για επενδύσεις σε κατοικίες στην Αττική

Προς πώληση 3 ακίνητα γραφείων σε Αμπελοκήπους και Μαρούσι – Πού βρίσκονται οι ιδιοκτησίες

Σε ελκυστικό προορισμό στην αγορά εξοχικής κατοικίας μετατρέπεται η Ελλάδα – Ποιό το προφίλ των επενδυτών και από ποιές χώρες προέρχονται

Σε νέο εμπορικό πόλο θα μεταμορφωθεί από το Σκλαβενίτη το πρώην εργοστάσιο της ΠΙΤΣΟΣ στο Ρέντη

5 νέες επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων σε ακίνητα στην οδό Σταδίου – Ποιές εταιρείες επενδύουν και ποιά κτίρια αξιοποιούνται

[VIDEO] Ξεκίνησαν τα έργα για τη νέα οικιστική επένδυση Athens Sansiveria στην Λεωφόρο Ποσειδώνος

Άνοιξε στην Κρήτη το πρώτο παραθαλάσσιο 5άστερο resort της JW Marriott στη Μεσόγειο

Ολοκληρώνεται το 2026 η επένδυση στο ιστορικό Μέγαρο Αθηνογένους στη Σταδίου

[ΦΩΤΟ] Ανοίγει τον Απρίλιο του 2026 το νέο IKOS Kissamos – Τι θα περιλαμβάνει το mega ξενοδοχειακό project

Στην Ομόνοια το πρώτο ξενοδοχείο του ομίλου Ruby στην Ελλάδα – Πώς θα ενταχθεί στο χαρτοφυλάκιο της Intercontinental

Ολοκληρώνονται 3 έργα “πράσινων” γραφείων της Noval στο Μαρούσι το 2025 – Δείτε ποιά κτίρια “μεταμορφώνονται”

“Στα σκαριά” η νέα μεγάλη τουριστική επένδυση Hills & Sea στην Κέα – Ποιά γνωστή εταιρεία επενδύει

5 νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις βρίσκονται “στα σκαριά” στις Κυκλάδες – Σε ποιά νησιά θα γίνουν

[VIDEO] Τα 4+2 μεγάλα συγκροτήματα γραφείων στο Μαρούσι – Ποιά βρίσκονται υπό κατασκευή και πώς προχωρούν

[VIDEO] The Ellinikon: και επίσημα το νέο υψηλότερο κτίριο στην Ελλάδα ο ουρανοξύστης κατοικιών Riviera Tower στο Ελληνικό

[VIDEO] Ξεκίνησαν τα έργα για τη νέα οικιστική επένδυση Athens Sansiveria στην Λεωφόρο Ποσειδώνος

[VIDEO] The Ellinikon: προχωρούν τα έργα στον “πράσινο” ουρανοξύστη κατοικιών Riviera Tower στο Ελληνικό

[VIDEO] Σε εξέλιξη η μεγάλη οικιστική επένδυση Nea Polis στην Καβάλα – Πώς θα αναβαθμίσει την περιοχή με 7 νέους σύγχρονους οικισμούς με κατοικίες

[VIDEO] Πώς θα γίνει το νέο έργο logistics Eleusis Project στον Ασπρόπυργο – Ποιά εταιρεία επενδύει

[VIDEO] Δείτε πώς θα γίνουν τα νέα “πράσινα” κτίρια κατοικιών και γραφείων στο Piraeus Gate Project

[VIDEO] The Ellinikon: “ψήλωσε” και άλλο ο “πράσινος” ουρανοξύστης κατοικιών Riviera Tower στο Ελληνικό

[VIDEO] Piraeus Gate: πώς θα μεταμορφωθεί μια ολόκληρη περιοχή στο κέντρο του Πειραιά – Ποιά κτίρια θα αξιοποιηθούν

[VIDEO] Ποιά είναι τα 4 μεγάλα έργα για νέα “πράσινα” κτίρια γραφείων στο Μαρούσι που έχει αναλάβει η ΤΕΡΝΑ
TRENDING
-
ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ & ΠΑΡΚΑ1 εβδομάδα ago
Σε νέο εμπορικό πόλο θα μεταμορφωθεί από το Σκλαβενίτη το πρώην εργοστάσιο της ΠΙΤΣΟΣ στο Ρέντη
-
ΕΜΠΟΡΙΚΑ ΚΕΝΤΡΑ & ΠΑΡΚΑ2 εβδομάδες ago
5 νέες επενδύσεις δεκάδων εκατομμυρίων σε ακίνητα στην οδό Σταδίου – Ποιές εταιρείες επενδύουν και ποιά κτίρια αξιοποιούνται
-
RESIDENTIAL2 εβδομάδες ago
[VIDEO] Ξεκίνησαν τα έργα για τη νέα οικιστική επένδυση Athens Sansiveria στην Λεωφόρο Ποσειδώνος
-
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ3 εβδομάδες ago
Άνοιξε στην Κρήτη το πρώτο παραθαλάσσιο 5άστερο resort της JW Marriott στη Μεσόγειο
-
ΚΤΙΡΙΑ ΓΡΑΦΕΙΩΝ2 εβδομάδες ago
Ολοκληρώνεται το 2026 η επένδυση στο ιστορικό Μέγαρο Αθηνογένους στη Σταδίου