Στην τελική ευθεία βρίσκεται ο Νότιος Διάδρομος Φυσικού Αερίου (Southern Gas Corridor), με σημείο εκκίνησης το κοίτασμα Shah Deniz II, στο Αζερμπαϊτζάν και τερματικό τις αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης με σημαντικές εξελίξεις τόσο στο μέτωπο του TANAP όσο και στο μέτωπο του TAP, που παίρνει τη σκυτάλη από τα ελληνοτουρκικά σύνορα, διασχίζει την Αλβανία μέχρι τις ακτές της Ιταλίας.
Σύμφωνα με την Αζερική SOCAR, το πρώτο τμήμα του Νότιου Διαδρόμου, ο Trans Anatolian Pipeline (TANAP), ο αγωγός που διατρέχει ολόκληρο το Αζερμπαϊτζάν (από την Κασπία Θάλασσα) και την Τουρκία (μέχρι και τα ελληνοτουρκικά σύνορα), με συνολικό μήκος 1.850 χλμ., έχει πλέον ολοκληρωθεί και είναι έτοιμος να μεταφέρει ποσότητες φυσικού αερίου προς την ευρωπαϊκή ήπειρο.
Στην προέκταση του TANAP, από την ελληνική επικράτεια μέχρι και τις ακτές τις Ιταλίας, ένα ακόμη εμβληματικό βήμα πραγματοποιήθηκε και για το έργο του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (TAP), με την εκκίνηση του Market Test το οποίο απευθύνεται σε εταιρείες που επιθυμούν να δεσμεύσουν δυναμικότητα για την μεταφορά φυσικού αερίου, προκειμένου να εκφράσουν, σε αυτή τη φάση, μη δεσμευτικό ενδιαφέρον και, σε μεταγενέστερο στάδιο, πιθανώς να εξασφαλίσουν πρόσβαση σε νέα, μακροπρόθεσμη μεταφορική δυναμικότητα, ενεργοποιώντας έτσι το ενδεχόμενο μελλοντικής επέκτασης της δυναμικότητας του αγωγού.
Η δεύτερη, δεσμευτική φάση τοποθετείται, το νωρίτερο, στο δεύτερο τρίμηνο του 2020, σύμφωνα με την ανακοίνωση της κοινοπραξίας η οποία διευκρίνισε σχετικά πως το market test διεξάγεται με βάση τους κανόνες και τις διαδικασίες που ορίζουν οι Οδηγίες του Market Test 2019 του ΤΑΡ, οι οποίες έχουν εγκριθεί από τις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές σε Ελλάδα, Ιταλία και Αλβανία.
Επιδεικνύοντας υποδειγματική προσήλωση στα χρονοδιαγράμματα, ο TAP 6 χρόνια μετά την ολοκλήρωση του Front End Engineering Design (του λεγόμενου FEED) και 3 περίπου χρόνια από την έναρξη της κατασκευαστικής φάσης, σήμερα βρίσκεται σε πολύ προχωρημένο στάδιο, που ξεπερνά το 88%, με την εμπορική λειτουργία να τοποθετείται το 2020.
Η αρχική μεταφορική ικανότητα του αγωγού ανέρχεται σε 10 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου τον χρόνο με πρόβλεψη επέκτασής της σε περισσότερα από 20 δισ. κ.μ., με την προσθήκη δύο ακόμη σταθμών συμπίεσης, επιτρέποντας έτσι τη μεταφορά επιπρόσθετων ποσοτήτων ενέργειας από την ευρύτερη περιοχή της Κασπίας για την τροφοδότηση, αρχικά, περίπου 7 εκατ. νοικοκυριών στην Ευρωπαϊκή ήπειρο.
Υπενθυμίζεται ότι ο ΤΑΡ αποτελεί «Έργο Κοινού Ενδιαφέροντος» (PCI) για την ΕΕ λόγω του στρατηγικού του χαρακτήρα όσον αφορά την ενίσχυση της ασφάλειας προμήθειας της Ένωσης και τη διαφοροποίηση των πηγών εφοδιασμού, σε μία ήπειρο που εξαρτάται πρωτίστως από τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου.
Πηγή: Φίλιππος Παναγόπουλος-ypodomes.com