ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ
Πέρασε η τροπολογία που ξεμπλοκάρει τα δημόσια έργα

Published
6 έτη agoon
Υπερψηφίστηκε χθες βράδυ στη Βουλή το Αναπτυξιακό Πολυνομοσχέδιο της κυβέρνησης και μαζί, η τροπολογία του υπουργείου Υποδομών με την οποία γίνεται προσπάθεια να ξεμπλοκάρουν δημόσια έργα που έχουν κολλήσει λόγω της γνωστής ιστορίας με το καρτέλ.
«Πρέπει επιτέλους να μιλήσουμε σοβαρά και να μπει ένα τέλος σε αυτή την εικονική πραγματικότητα» τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής στην ομιλία του στη Βουλή για το αναπτυξιακό νομοσχέδιο.
Αναφορικά με την τροπολογία που βελτιώνει τη νομοθεσία για τους διαγωνισμούς δημοσίων συμβάσεων, που κατέθεσε μαζί με τους Υπουργούς Οικονομικών και Ανάπτυξης ο κ. Καραμανλής ανέφερε ότι πρόκειται για μία τροπολογία, η οποία έρχεται να κάνει δύο πράγματα:
- Αφενός να αποσαφηνίσει το υπάρχον νομοθετικό πλαίσιο, που είχε θεσπίσει η προηγούμενη κυβέρνηση, σε σημεία που στην πράξη διαπιστώθηκε ότι δημιουργούνται μεγάλα προβλήματα.
- και αφετέρου, εκεί που χρειάζεται, να κάνει πολύ πιο αυστηρό το νομοθετικό πλαίσιο της προηγούμενης κυβέρνησης.
Το γενικό πλαίσιο του 4389/2016 και οι καθυστερήσεις
Υπενθυμίζω -πρόσθεσε- ότι το γενικό πλαίσιο του 4389/2016 είναι ότι όποια επιχείρηση διευθετεί τις υποθέσεις της στην Επιτροπή Ανταγωνισμού απαλλάσσεται από ποινικές και «πάσης φύσεως» άλλες διοικητικές κυρώσεις.
Ο τρόπος με τον οποίον διατυπώθηκε όμως μέρος αυτής της πρόβλεψης, και ιδίως το άρθρο 106 του νόμου, δημιούργησε σειρά αμφισβητήσεων και παρερμηνειών, που οδήγησαν σε έναν κυκεώνα ενστάσεων. Τι σημαίνει αυτό; Ότι έργα πάγωσαν ή έργα μελλοντικά θα μπορούσαν να παγώσουν, εξαιτίας μιας άστοχης, ασαφούς, κακής διατύπωσης. Κι αυτό δεν δημιουργεί προβλήματα μόνο στις εμπλεκόμενες επιχειρήσεις, αλλά και σοβαρότατα δυνητικά προβλήματα για ολόκληρη τη χώρα.
Όπως είναι οι μεγάλες καθυστερήσεις σε έργα που έχει ανάγκη ο τόπος. Η συνολική επιβάρυνση ενός κλάδου με 500.000 εργαζόμενους, ακόμα και ο κίνδυνος αφελληνισμού του. Αλλά και ο κίνδυνος, αν κλιμακωθεί μια τέτοια κρίση, να δημιουργηθεί φαινόμενο ντόμινο που θα πλήξει το τραπεζικό μας σύστημα και συνολικά την οικονομία.
Γι΄ αυτό και με απόλυτο σεβασμό στο ευρωπαϊκό δίκαιο αλλά και στη διάκριση των εξουσιών, ξεκαθαρίζουμε και αποσαφηνίζουμε πλήρως τα πράγματα, ώστε να μην υφίσταται καμία απολύτως παρανόηση. Να μην εμφανιστεί ποτέ ξανά στο μέλλον, παρόμοιο πρόβλημα ερμηνείας. Έτσι θα πάψουν να έχουν και ανασφάλεια όσοι σκέφτονται να υπαχθούν στο Νόμο. Ανασφάλεια που υπάρχει σήμερα και θα καταδίκαζε το θεσμό σε αποτυχία.
Ταυτόχρονα, όμως, κάνουμε και κάτι ακόμα:
Για πρώτη φορά, ανέφερε ο Υπουργός, θεσπίζουμε μέτρα –ιδιαιτέρως αυστηρά- για όποιον επαναλάβει τις σχετικές παραβάσεις. Κάτι που δεν προβλεπόταν στο Νόμο του ΣΥΡΙΖΑ το 2016.
Δεν μπορεί δηλαδή μια εταιρεία κάθε τόσο να κάνει τις ίδιες παραβάσεις και στη συνέχεια να έρχεται και να διευθετεί την υπόθεσή της σαν να μην τρέχει τίποτα. Όχι. Την πρώτη φορά, να τη διευθετήσεις. Αν το κάνεις δεύτερη φορά, όμως, θα αντιμετωπίσεις σοβαρότατες κυρώσεις.
Συγκεκριμένα, αν εντός 6 ετών από την προηγούμενη έκδοση της αρχικής διαπιστωτικής απόφασης εκδοθεί νέα, αυτή θεμελιώνει λόγο αποκλεισμού της επιχείρησης από διαγωνισμούς για δημόσιες συμβάσεις ή συμβάσεις παραχωρήσεων.
Κι αυτό θα ισχύει από την ψήφιση του παρόντος νομοσχεδίου και στο εξής χωρίς να υπάρχει καμία αναδρομική ισχύς για τις υποθέσεις που αυτήν τη στιγμή βρίσκονται ενώπιον του ΣτΕ.
Με την τροπολογία αυτή λοιπόν:
- Αντιμετωπίζουμε ένα πρόβλημα που είχε δημιουργήσει το προηγούμενο νομικό πλαίσιο.
- Ξεκαθαρίζουμε και αποσαφηνίζουμε μια και καλή τα πράγματα.
- Αυστηροποιούμε το νόμο εκεί που χρειαζόταν.
- Και θέτουμε σαφείς, καθαρούς, ενιαίους κανόνες για όλους, κατέληξε ο κ. Καραμανλής.
ΤΙ ΑΦΟΡΑ
Η συγκεκριμένη υπόθεση έχει αποτελέσει αφορμή για μια σειρά δικαστικών προσφυγών σχεδόν σε κάθε διαγωνισμό δημοσίου έργου. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τα μεγάλα έργα συνολικού ύψους 3,2 δισ. ευρώ που δημοπρατήθηκαν από το 2016 έως σήμερα, έργα συνολικού προϋπολογισμού 2,3 δισ. ευρώ είναι μπλοκαρισμένα λόγω προσφυγών.
Ειδικότερα η τροπολογία αλλάζει τις διατάξεις του νόμου 3959 του 2011 περί προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού, προβλέποντας ότι η αναγνώριση της ευθύνης μέσω της διευθέτησης δεν θα πρέπει να επισύρει άλλες δυσμενείς συνέπειες, τόσο ποινικές όσο και διοικητικές, πέρα από την επιβολή προστίμου και τα «μέτρα συμπεριφοράς» που έχει επιβάλλει η Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Απαλλαγή από διοικητικές κυρώσεις για τις κατασκευαστικές
Με αυτό τον τρόπο απαλλάσσονται από διοικητικές κυρώσεις οι κατασκευαστικές εταιρείες, οι οποίες το 2017 παραδέχθηκαν τη συμμετοχή τους σε πρακτικές στρέβλωσης του ανταγωνισμού, μετά από έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, καταβάλλοντας οικειοθελώς πρόστιμα συνολικού ύψους 80 εκατ. ευρώ.
Η αιτιολογική έκθεση αναφέρει πως «η προηγούμενη διάταξη αποδείχτηκε ότι γεννά κενά και ασάφειες λόγω της ελλειπτικής της διατύπωσης αναφορικά με το ακριβές εύρος των κινήτρων τα οποία παρέχει στους διευθετήσαντες. Οι ασάφειες αυτές, αφενός, καθιστούν μη ελκυστικούς τους θεσμούς της επιείκειας και της διευθέτησης, αφετέρου, γεννούν αμφισβητήσεις και δικαστικές διενέξεις, στο πλαίσιο διαγωνιστικών διαδικασιών για δημόσιες συμβάσεις ή συμβάσεις παραχώρησης».
«Οι τροποποιήσεις σήμερα είναι αναγκαίες, ώστε να διασφαλισθεί το δημόσιο συμφέρον με την έγκαιρη περάτωση διαγωνιστικών διαδικασιών, και με την απρόσκοπτη λειτουργία του εργοληπτικού κλάδου σε συνθήκες πραγματικού και υγιούς ανταγωνισμού», αναφέρεται ακόμη στην αιτιολογική έκθεση.
Πηγή: ypodomes.com
You may like
-
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Το “σταθερό τιμόνι” στις κατασκευές – τα μεγάλα έργα και οι νέες επενδύσεις 4 δισ.ευρώ
-
Στα δημόσια έργα και τις υποδομές βασίζεται ο Τζόνσον για τη διάσωση της βρετανικής οικονομίας
-
Οι μεγάλες κατασκευαστικές αποτυχίες της 10ετίας στην Ελλάδα
-
Σε δημοπράτηση ευρύ πρόγραμμα αναβάθμισης πεζοδρομίων και δρόμων στο κέντρο της Αθήνας
-
Καραμανλής: Τα νέα λεωφορεία με χρηματοδότηση της ΕΕ – Τι θα γίνει με την Αττικη Οδό
-
Τι είπε ο Μητσοτάκης για τα μεγάλα έργα στη Θεσσαλονίκη, ποια ήταν η δέσμευση του

“Στον αέρα” νέος διαγωνισμός της ΕΤΑΔ για την εκμίσθωση τουριστικού ακινήτου στην Αχαΐα

Νέα ξενοδοχειακή επένδυση δρομολογείται στη Σχοινούσα – Πώς θα χρηματοδοτηθεί μέσω Αναπτυξιακού

“Στα σκαριά” έργο για νέο ξενοδοχείο 4 αστέρων στη Λήμνο

Εγκρίθηκε ως Στρατηγική Επένδυση το νέο mega τουριστικό έργο PHĀEA 121 εκατ. ευρώ στη Νότια Κρήτη

Επεκτάθηκε και εισήλθε στην επόμενη φάση ανάπτυξής του το 5άστερο Avant Mar στην Πάρο – Πώς ανακαινίσθηκε και ενσωματώθηκε το πρώην Ξενία Πάρου

Ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση του πρώην Ξενία στην Πάρο – Ποιές εταιρείες υλοποίησαν την επένδυση

“Πράσινο φως” για την κάλυψη ομολογιακού δανείου 5 εκατ. ευρώ της Evitenco από την Trade Estates

Ποιοί επενδυτές θα συμμετάσχουν στη νέα Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου 40 εκατ. ευρώ της Premia Properties

Εγκρίθηκε προς χρηματοδότηση από τον Αναπτυξιακό Νόμο νέα ξενοδοχειακή επένδυση στην Κέρκυρα

Ντεμπούτο της Yotel στην Ελλάδα με το 3-σε-1 YOTELPAD Athens – Σε ποιά 3 κτίρια και περιοχές στο κέντρο θα αναπτυχθεί

[ΦΩΤΟ] Δείτε πώς θα μεταμορφωθεί το “ιστορικό” ξενοδοχείο Saladi στην Αργολίδα – Ποιά εταιρεία δρομολογεί την mega επένδυση

Οι 7 νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις που προχωρούν στον Πειραιά – Σε ποιά σημεία θα γίνουν και ποιές εταιρείες επενδύουν

The Ellinikon: δείτε που ακριβώς θα γίνουν όλα τα μεγάλα έργα – Σε ποιά σημεία θα γίνουν τα ξενοδοχεία και malls

Νέο ξενοδοχείο “στα σκαριά” στην Πλατεία Βάθης – Ποιό κτίριο γραφείων θα αξιοποιηθεί τουριστικά

“Πρόσω ολοταχώς” για τη Στρατηγική Τουριστική Επένδυση Hydra Rock σε Πόρο – Ερμιονίδα

[VIDEO] Τα 4+2 μεγάλα συγκροτήματα γραφείων στο Μαρούσι – Ποιά βρίσκονται υπό κατασκευή και πώς προχωρούν

Άνοιξε ο δρόμος για την mega τουριστική επένδυση Costa Nopia στην Κρήτη

[ΦΩΤΟ] Σε εξέλιξη η κατασκευή της μεγάλης οικιστικής επένδυσης Athens Sansevieria στο Παλαιό Φάληρο – Ποιά εταιρεία επενδύει στο έργο

Ντεμπούτο της Yotel στην Ελλάδα με το 3-σε-1 YOTELPAD Athens – Σε ποιά 3 κτίρια και περιοχές στο κέντρο θα αναπτυχθεί

“Στα σκαριά” νέο ξενοδοχείο σε διατηρητέο κτίριο στο Κουκάκι – Πού βρίσκεται το ακίνητο που θα αξιοποιηθεί

[VIDEO] Προχωρά η νέα οικιστική επένδυση στη Νέα Σμύρνη – Σε ποιά περιοχή κατασκευάζεται

The Ellinikon: έφτασε ήδη στα μισά ο “πράσινος” ουρανοξύστης κατοικιών Riviera Tower – Ξεπέρασε τα 113 μέτρα ύψος

[VIDEO] Προχωρά η κατασκευή του νέου “πράσινου” συγκροτήματος γραφείων The Grid στο Μαρούσι – Πότε θα ολοκληρώσει την επένδυση η Noval Property

[VIDEO] Τα 4+2 μεγάλα συγκροτήματα γραφείων στο Μαρούσι – Ποιά βρίσκονται υπό κατασκευή και πώς προχωρούν

[VIDEO] The Ellinikon: και επίσημα το νέο υψηλότερο κτίριο στην Ελλάδα ο ουρανοξύστης κατοικιών Riviera Tower στο Ελληνικό

[VIDEO] Ξεκίνησαν τα έργα για τη νέα οικιστική επένδυση Athens Sansiveria στην Λεωφόρο Ποσειδώνος

[VIDEO] The Ellinikon: προχωρούν τα έργα στον “πράσινο” ουρανοξύστη κατοικιών Riviera Tower στο Ελληνικό

[VIDEO] Σε εξέλιξη η μεγάλη οικιστική επένδυση Nea Polis στην Καβάλα – Πώς θα αναβαθμίσει την περιοχή με 7 νέους σύγχρονους οικισμούς με κατοικίες

[VIDEO] Πώς θα γίνει το νέο έργο logistics Eleusis Project στον Ασπρόπυργο – Ποιά εταιρεία επενδύει

[VIDEO] Δείτε πώς θα γίνουν τα νέα “πράσινα” κτίρια κατοικιών και γραφείων στο Piraeus Gate Project
TRENDING
-
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ1 εβδομάδα ago
[ΦΩΤΟ] Δείτε πώς θα μεταμορφωθεί το “ιστορικό” ξενοδοχείο Saladi στην Αργολίδα – Ποιά εταιρεία δρομολογεί την mega επένδυση
-
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ2 εβδομάδες ago
Οι 7 νέες ξενοδοχειακές επενδύσεις που προχωρούν στον Πειραιά – Σε ποιά σημεία θα γίνουν και ποιές εταιρείες επενδύουν
-
VIDEOS3 εβδομάδες ago
The Ellinikon: δείτε που ακριβώς θα γίνουν όλα τα μεγάλα έργα – Σε ποιά σημεία θα γίνουν τα ξενοδοχεία και malls
-
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ2 εβδομάδες ago
Νέο ξενοδοχείο “στα σκαριά” στην Πλατεία Βάθης – Ποιό κτίριο γραφείων θα αξιοποιηθεί τουριστικά
-
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ - ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ2 εβδομάδες ago
“Πρόσω ολοταχώς” για τη Στρατηγική Τουριστική Επένδυση Hydra Rock σε Πόρο – Ερμιονίδα