Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα 3 σενάρια της Τράπεζας της Ελλάδας για τη φετινή ύφεση λόγω της πανδημίας

bizness.gr

Published

on

Yποχώρηση του ΑΕΠ της χώρας από 4,4% ως 9,4% προβλέπει για φέτος η Τράπεζα της Ελλάδος.

Στην Εκθεση Νομισματικής Πολιτικής που υπέβαλε σήμερα στη Βουλή ο διοικητής της ΤτΕ Γιάννης Στουρνάρας περιλαμβάνονται τρία σενάρια για την εξέλιξη της οικονομικής δραστηριότητας.

Σύμφωνα με το βασικό σενάριο της Τράπεζας της Ελλάδος, η οικονομική δραστηριότητα εκτιμάται ότι θα υποχωρήσει σημαντικά το 2020, καταγράφοντας ρυθμό μεταβολής -5,8%. Το 2021 η οικονομική δραστηριότητα εκτιμάται ότι θα ανακάμψει και θα αυξηθεί με ρυθμό 5,6%, ενώ το 2022 θα σημειώσει αύξηση 3,7%.

Σύμφωνα με το ήπιο σενάριο, το οποίο υποθέτει μια πιο σύντομη μεταβατική περίοδο προς την κανονικότητα, το ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 4,4% το 2020 και θα αυξηθεί κατά 5,8% και 3,8% το 2021 και το 2022 αντίστοιχα.

Σύμφωνα με το δυσμενές σενάριο, το οποίο συνδέεται με μια ενδεχόμενη αναζωπύρωση του κορωνοϊού, οι συνέπειες της πανδημίας αναμένεται να είναι πιο έντονες και με μεγαλύτερη διάρκεια και η ανάκαμψη της οικονομίας θα είναι βραδύτερη: το ΑΕΠ εκτιμάται ότι θα μειωθεί κατά 9,4% το 2020, ενώ θα αυξηθεί κατά 5,7% το 2021 και 4,5% το 2022.

Στο δημοσιονομικό μέτωπο προβλέπεται για φέτος πρωτογενές έλλειμμα στον Προυπολογισμό το οποίο θα φθάσει το 2,9% του ΑΕΠ. Ωστόσο όπως επισημαίνεται, η δέσμη δημοσιονομικών μέτρων περιλαμβάνει προσωρινού χαρακτήρα στοχευμένες παρεμβάσεις, προκειμένου να περιοριστούν οι δυσμενείς επιπτώσεις της πανδημίας στην πραγματική οικονομία, χωρίς όμως να δημιουργηθούν μόνιμα πρωτογενή ελλείμματα που θα επηρέαζαν αρνητικά τη μεσοπρόθεσμη δυναμική του δημόσιου χρέους.

Για τις τράπεζες και ειδικότερα για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια η ΤτΕ αναμένει ν΄αντιστραφεί η τάση μείωση τους που ειχε παρατηρηθεί. Σύμφωνα με τα προσωρινά εποπτικά στοιχεία Μαρτίου 2020, τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια (ΜΕΔ) διαμορφώθηκαν σε 60,9 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 7,6 δισ. ευρώ (ή 11,1%) συγκριτικά με το τέλος Δεκεμβρίου του 2019 και κατά 46,3 δισ. ευρώ έναντι του Μαρτίου του 2016, οπότε είχε καταγραφεί και το υψηλότερο επίπεδο ΜΕΔ.

Ο λόγος των ΜΕΔ προς το σύνολο των δανείων παρέμεινε το Μάρτιο του 2020 σε υψηλό επίπεδο (37,4%), εντούτοις μειώθηκε για πρώτη φορά μετά από αρκετά έτη σε επίπεδα κάτω του 40% σε ατομική βάση. Οι εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας άλλαξαν τις συνθήκες, με αποτέλεσμα οι τράπεζες να έχουν αναθεωρήσει τα σχέδια υλοποίησης τιτλοποιήσεων σε σχέση με το χρονικό ορίζοντα και την περίμετρο δανείων, γεγονός που θα καθυστερήσει την περαιτέρω αποκλιμάκωση του υψηλού αποθέματος των ΜΕΔ. Ταυτόχρονα, παρά τα θετικά μέτρα που έχουν ληφθεί από την πολιτεία και τις τράπεζες, αναμένεται εισροή νέων ΜΕΔ, ιδίως από τις αρχές του επόμενου έτους. Το ύψος της νέας γενιάς ΜΕΔ θα εξαρτηθεί από το μέγεθος της ύφεσης και την αύξηση της ανεργίας το τρέχον έτος, καθώς και την επακόλουθη ανάκαμψη.

Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος ζητεί να αναληφθούν πρόσθετες πρωτοβουλίες με στόχο:

– Να αποκατασταθεί η δημοσιονομική σταθερότητα και να μετριαστεί η επίπτωση των έκτακτων μέτρων αντιμετώπισης της πανδημίας στη βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους. Παράλληλα, θα πρέπει να διατηρηθεί το υψηλό ταμειακό απόθεμα της γενικής κυβέρνησης ώστε να μη διαταραχθεί η ικανότητα αναχρηματοδότησης των μεσομακροπρόθεσμων δανειακών αναγκών του Ελληνικού Δημοσίου και να αποφευχθεί μια πιθανή αύξηση του κινδύνου αναχρηματοδότησης του δημόσιου χρέους στις αγορές κεφαλαίων.

– Να στηριχθούν οι τράπεζες ώστε να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων και της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης (DTC). Στο πλάισιο αυτό προτείνεται εκ νέου η δημιουργία εταιρίας διαχείρισης προβληματικών στοιχείων ενεργητικού (Asset Management Company), η οποία θα λειτουργεί συμπληρωματικά προς το σχέδιο «Ηρακλής», θα αναλάβει τη διάθεση μέρους των ΜΕΔ, ενώ θα αντιμετωπίζει και το πρόβλημα της αναβαλλόμενης φορολογικής απαίτησης. Η Τράπεζα της Ελλάδος επεξεργάζεται ένα σχήμα προς αυτή την κατεύθυνση.

– Να διαφυλαχθεί η κυβερνητική δέσμευση και αξιοπιστία ως προς την εφαρμογή του μεταρρυθμιστικού προγράμματος.

– Να αποφευχθεί μια μόνιμη αύξηση της ανεργίας.

ΔΙΕΘΝΗ

Αμετάβλητη θα κρατήσει τη νομισματική της πολιτική η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα

bizness.gr

Published

on

Κριστίν Λαγκάρντ

Η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) θα διατηρήσει αμετάβλητη τη νομισματική πολιτική την επόμενη εβδομάδα, όταν θα συνεδριάσει το Διοικητικό Συμβούλιό της, καθώς τα ισχυρά μέτρα στήριξης που έχει λάβει έως τώρα έχουν ηρεμήσει τις αγορές, διαμήνυσε η επικεφαλής της, Κριστίν Λαγκάρντ, με συνέντευξη που έδωσε στους Financial Times, σημεία της οποίας αναδημοσιεύει το Bloomberg.

Η Λαγκάρντ τόνισε ότι τα μέτρα που πήρε η ΕΚΤ μετά την πανδημία του κορονοϊού «έδειξαν την αποδοτικότητα, την αποτελεσματικότητά τους». Η επόμενη συνεδρίαση του Δ.Σ. θα είναι η πρώτη μετά από αυτή στις αρχές του Ιουνίου, όταν η κεντρική τράπεζα ανακοίνωσε σχεδόν τον διπλασιασμό του προγράμματός της αγοράς ομολόγων στα 1,35 τρισ. ευρώ.

«Έχουμε κάνει τόσα πολλά, ώστε έχουμε αρκετό χρόνο να αξιολογήσουμε» τα οικονομικά στοιχεία «προσεκτικά», επεσήμανε η πρόεδρος της ΕΚΤ. Οι δηλώσεις της επιβεβαιώνουν ότι η ΕΚΤ έχει ουσιαστικά μετακινηθεί σε μία κατάσταση αναμονής μετά την επάνοδο της οικονομίας της Ευρωζώνης σε τροχιά ανάκαμψης. Το μέλος του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΕΚΤ Ίζαμπελ Σνάμπελ δήλωσε χθες ότι η ύφεση στην Ευρωζώνη μπορεί να είναι τελικά ηπιότερη απ’ ό,τι αναμένεται.

Η Λαγκάρντ σημείωσε επίσης ότι η ΕΚΤ θέλει να «διερευνήσει κάθε διαθέσιμο δρόμο για να καταπολεμήσει την κλιματική αλλαγή», που μπορεί να περιλαμβάνει την εξέταση «πιο πράσινων» αλλαγών σε όλες τις λειτουργίες της κεντρικής τράπεζας, περιλαμβανομένου του προγράμματός της αγορών ομολόγων.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε δημόσια διαβούλευση το νομοσχέδιο του ΥΠΟΙΚ για τη διευκόλυνση των επενδύσεων και της ανάπτυξης

bizness.gr

Published

on

Υπουργείο Οικονομικών

Διατάξεις που αποσκοπούν στην προσέλκυση επενδύσεων, στη διαμόρφωση ευνοϊκού φορολογικού περιβάλλοντος, σε στοχευμένες φορολογικές απαλλαγές, σε εξορθολογισμό της φορολογίας των οχημάτων που λαμβάνει υπόψη τους περιβαλλοντικούς στόχους και πολιτικές, με σκοπό να στηριχθούν οι θέσεις εργασίας και να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής οικονομίας, βάσει των πλέον πρόσφατων ελληνικών και ευρωπαϊκών δεδομένων περιλαμβάνει μεταξύ άλλων το νομοσχέδιο «Φορολογικές παρεμβάσεις για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας, ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία των Οδηγιών (ΕΕ) 2017/1852, (ΕΕ) 2018/822, (ΕΕ) 2016/1164, (ΕΕ) 2018/1910 και (ΕΕ) 2019/475 και άλλες διατάξεις».

Το νομοσχέδιο δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση η οποία θα διενεργηθεί μέσω του δικτυακού τόπου www.opengov.gr και θα ολοκληρωθεί την Τρίτη 14 Ιουλίου 2020 και ώρα 20.00.

Επιπλέον, το σχέδιο νόμου περιλαμβάνει σημαντικές παρεμβάσεις στο πεδίο της εξώδικης επίλυσης των εκκρεμών ενώπιον των δικαστηρίων φορολογικών διαφορών, που αποσκοπούν στην ταχεία επίλυσή τους, την αποσυμφόρηση της Διοικητικής Δικαιοσύνης, και την τόνωση των φορολογικών εσόδων. “Το Υπουργείο Οικονομικών διαμορφώνει σταθερά ένα συνεκτικό, ρεαλιστικό, ολοκληρωμένο και, ταυτόχρονα, δυναμικό σχέδιο για την ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας, και μέσω σημαντικών φορολογικών παρεμβάσεων” αναφέρει σε ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών για το νομοσχέδιο.

Εξίσου σημαντικές παρεμβάσεις περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο για την ενσωμάτωση των Οδηγιών, οι οποίες αφορούν τη θεσμοθέτηση μηχανισμού επίλυσης φορολογικών διαφορών σε επίπεδο ΕΕ, την περαιτέρω διοικητική συνεργασία μεταξύ των κρατών-μελών της ΕΕ κατά του επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού, τη θέσπιση κανόνων κατά πρακτικών φοροαποφυγής που έχουν άμεση επίπτωση στη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς της ΕΕ (φορολογία εξόδου, υβριδικές συμφωνίες, ΦΠΑ). Με βάση τους νέους αυτούς κανόνες, επιδιώκεται να προσδιορίζεται ορθότερα το φορολογητέο εισόδημα στην Ελλάδα, όπως και σε κάθε άλλο κράτος μέλος, και να διαφυλάσσεται η φορολογική βάση της χώρας. Τέλος, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την ενίσχυση της λειτουργίας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, τη σύσταση Γραφείου Νομικού Συμβουλίου του Κράτους στην Επιτροπή Ανταγωνισμού, καθώς και για την επίλυση θεμάτων, τα οποία είχαν απασχολήσει σημαντικά το ΝΣΚ από την πλευρά της απονομής ουσιαστικής δικαιοσύνης και εκτέλεσης των δικαστικών αποφάσεων.

Το προτεινόμενο σχέδιο νόμου, που έλαβε υπόψη προτάσεις των οικονομικών και κοινωνικών εταίρων, διαρθρώνεται σε τρία μέρη:

Με το Μέρος Πρώτο (άρθρα 1 έως 10) επιδιώκεται η ενίσχυση της αναπτυξιακής διαδικασίας της ελληνικής οικονομίας, αφενός, με την παροχή φορολογικών κινήτρων και στοχευμένων φορολογικών απαλλαγών, και αφετέρου με την εξωδικαστική επίλυση των εκκρεμών φορολογικών διαφορών.

Με το Μέρος Δεύτερο (άρθρα 10 έως 56) επιδιώκεται η ενσωμάτωση ενωσιακού δικαίου στην ελληνική νομοθεσία που συντείνει στον ορθότερο προσδιορισμό της φορολογίας φυσικών και νομικών προσώπων και νομικών οντοτήτων σε επίπεδο ΕΕ, στην επίλυση των φορολογικών τους διαφορών, στην καλύτερη λειτουργία της ενιαίας εσωτερικής αγοράς και εν τέλει στη διαφύλαξη της φορολογικής βάσης της χώρας.

Με το Μέρος Τρίτο (άρθρα 57 έως 61) επιδιώκεται η υποστήριξη της λειτουργίας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, καθώς και η επίλυση θεμάτων για την εκτέλεση των αποφάσεων του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, την άσκηση κτηματολογικών αγωγών και άλλων σχετικών θεμάτων.

“Δεδομένης της σπουδαιότητας του νομοσχεδίου για ολόκληρη την ελληνική οικονομία και κοινωνία, το Υπουργείο Οικονομικών καλεί κάθε κοινωνικό και οικονομικό εταίρο, καθώς και κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη, να συμμετάσχει στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση, διατυπώνοντας τις απόψεις και τις παρατηρήσεις του για τη βελτίωση των διατάξεων του παρόντος” αναφέρει στην ανακοίνωσή του το υπουργείο Οικονομικών.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η πανδημία επέτεινε την ανάγκη για καταπολέμηση της φοροδιαφυγής

bizness.gr

Published

on

Πληρωμή φόρων

Η κρίση που προκάλεσε στην παγκόσμια οικονομία η πανδημία του COVID-19, επηρέασε σημαντικά και τον κλάδο της φορολογίας γι’ αυτό και η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής και υιοθέτηση φορολογικών πολιτικών με δίκαια κριτήρια, είναι πιο αναγκαία από ποτέ με σκοπό να υπάρξει ουσιαστική ανάπτυξη την επόμενη μέρα.

Αυτό επεσήμαναν οι ομιλητές στην ψηφιακή συζήτηση με τίτλο «International Tax Considerations Navigating Covid-19 Disruptions», που πραγματοποίησε χθες το Ελληνο-Αμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο.

Σύμφωνα με ανακοίνωση, στην ψηφιακή συζήτηση συμμετείχαν, ο Σταύρος Κώστας πρόεδρος της Φορολογικής Επιτροπής του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, η Κατερίνα Σαββαΐδου, Επίκουρη Καθηγήτρια Φορολογικού Δικαίου Νομικής Σχολής ΑΠΘ, Jean Monnet Chair holder, Former Secretary General for Public Revenue, ο Pierce O’Reilly Tax Economist, OECD – OCDE και η Έλλη Αμπατζή, Δικηγόρος, Manager, CPA Law Firm-member of KPMG network.

Όπως ανέφερε στον χαιρετισμό του ο Ηλίας Σπυρτούνιας, γενικός διευθυντής του Ελληνο-Αμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου, “κράτη και κυβερνήσεις καλούνται να ανταποκριθούν σε μια σειρά προκλήσεων και ταυτόχρονα να διατηρήσουν τα έσοδά τους. Για να επεκτείνουν το φορολογικό τους πεδίο χωρίς αύξηση φορολογίας, επιβάλλεται η αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, της φοροαποφυγής και κάθε είδους παράνομων χρηματοοικονομικών ροών.”

Ειδικότερα επεσήμανε: “Μόλις πρόσφατα, ο ΟΟΣΑ ανακοίνωσε τη συνεργασία εκατό χωρών οι οποίες ανταλλάσσοντας πληροφορίες το 2019, επιτρέπουν στις φορολογικές αρχές τους να λάβουν στοιχεία για 84 εκατομμύρια λογαριασμούς στους οποίους αντιστοιχούν συνολικά περιουσιακά στοιχεία αξίας 10 τρισεκατομμυρίων ευρώ. Είναι εύκολο να φανταστεί κανείς πόσες ανάγκες μπορούν να καλύψουν οι χώρες αυτές εφαρμόζοντας την προβλεπόμενη φορολογία σε αυτά τα περιουσιακά στοιχεία”.

Ο Σταύρος Κώστας στην τοποθέτησή του δήλωσε: “Στο πλαίσιο των ιδιαίτερα αρνητικών επιπτώσεων της πανδημίας Covid-19 και των προκλήσεων οι οποίες προκύπτουν από την ψηφιοποίηση των οικονομιών, κράτη, διεθνείς οργανισμοί και θεσμοί, όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ο ΟΟΣΑ, ο ΟΗΕ κ.α., έχουν εστιάσει το ενδιαφέρον τους σε σχετικές προτεραιότητες. Η προσοχή τους έχει επικεντρωθεί στην αναζήτηση δημοσιονομικών μέτρων, πολιτικών έκτακτης ανάγκης και κανόνων για παροχή βοήθειας, για την αποτελεσματική αντιμετώπιση των αρνητικών οικονομικών και κοινωνικών επιπτώσεων, όμως με την απαιτούμενη ευελιξία.” Επιπλέον, επεσήμανε: “Ταυτόχρονα, αναζητούνται ευκαιρίες για αποφασιστική μετάβαση σε βιώσιμη και χωρίς αποκλεισμούς ανάπτυξη, αντιμετωπίζοντας παράλληλα την αναπόφευκτη αυξανόμενη αβεβαιότητα, έναν παράγοντα που συμβάλλει στην αποδυνάμωση των οικονομιών. Εκτός από στρατηγικά μέτρα και πολιτικές που αποσκοπούν στη μείωση των ζημιών για τις επιχειρήσεις και το παραγωγικό δυναμικό, λαμβάνεται μέριμνα για την υποστήριξη ελεγκτικών θεσμών οι οποίοι πλήττονται, όπως για παράδειγμα το κανονιστικό πλαίσιο σχετικά με τις διασυνοριακές συναλλαγές”.

Σύμφωνα με την Κατερίνα Σαββαΐδου, oι εκθέσεις πολιτικής που εκδόθηκαν μετά το ξέσπασμα του Covid-19 επικεντρώθηκαν στην έκτακτη φορολογική πολιτική και στα μέτρα της φορολογικής διοίκησης για την υποστήριξη φορολογουμένων και επιχειρήσεων. Τα μέτρα περιλάμβαναν:

• Την προσωρινή παροχή παροχών κοινωνικής πρόνοιας και εισοδηματικής στήριξης, συμπεριλαμβανομένων παροχών που καλύπτονται από το φορολογικό σύστημα.

• Την παράταση των προθεσμιών και την αναβολή υποχρεώσεων ατομικής και εταιρικής φορολογίας, ΦΠΑ, τελωνείων, ειδικών φόρων κατανάλωσης, κοινωνικής ασφάλισης.

• Τη μείωση τόκων και προστίμων.

• Καλύτερους όρους για αποπληρωμή χρεών και την αναστολή είσπραξης οφειλόμενων χρεών.

• Την απλοποίηση των διαδικασιών επιστροφής χρημάτων.

• Την προσαρμογή της προκαταβολής φόρων.

• Την αύξηση της προθεσμίας για τη μεταφορά φορολογικής ζημίας.

Από την πλευρά του, ο Pierce O’Reilly αναφερόμενος στις προτεραιότητες για αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κρίσης του Covid-19 ιδιαίτερα για τις εμπορικά και φορολογικά πιο ευάλωτες οικονομίες, επικεντρώθηκε στα ακόλουθα:

• Οι δημοσιονομικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κυβερνήσεις ενισχύουν την ανάγκη στήριξης των φορολογικών εσόδων,

• Να υπάρχει μειωμένη ανοχή στη φοροαποφυγή,

• Οι αλλαγές στην οικονομία κατά τη διάρκεια του lockdown σημαίνουν ότι είναι ακόμη πιο σημαντικό να αντιμετωπιστούν οι φορολογικές προκλήσεις του ψηφιακού μετασχηματισμού.

Η Έλλη Αμπατζή, τοποθετήθηκε στις υποχρεωτικές απαιτήσεις γνωστοποίησης για μεσάζοντες και φορολογούμενους και σημείωσε τα ακόλουθα: “To DAC6 εισήγαγε νέους Υποχρεωτικούς Κανόνες Γνωστοποίησης για τους Διαμεσολαβητές, και σε ορισμένες περιπτώσεις, τους φορολογούμενους που είναι υποχρεωμένοι να αναφέρουν διασυνοριακές ρυθμίσεις στις Φορολογικές Αρχές. Παρ’ όλο που η εφαρμογή δεν έχει ολοκληρωθεί, για όλα τα κράτη- μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι νέοι κανόνες τέθηκαν σε ισχύ από την 1η Ιουλίου 2020, λειτουργώντας αναδρομικά από τις 25 Ιουνίου 2018. Λόγω του COVID-19 και των πρακτικών δυσκολιών που προκλήθηκαν, το Συμβούλιο της ΕΕ αποφάσισε την προαιρετική αναβολή των προθεσμιών υποβολής εκθέσεων έως και 6 μήνες. Εναπόκειται στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης να επιλέξουν αν θα προχωρήσουν σε αναίρεση ή όχι”.

Continue Reading
Advertisement

Trending