Connect with us

ΔΙΕΘΝΗ

Τους κανόνες δημοσιονομικής πειθαρχίας των κρατών αναστέλλει η ΕΕ

bizness.gr

Published

on

Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν

Την αναστολή των κανόνων δημοσιονομικής πειθαρχίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ένα μέτρο άνευ προηγουμένου που θα επιτρέψει στις χώρες μέλη να δαπανήσουν όσα χρήματα χρειαστεί για να αντιμετωπίσουν τις οικονομικές συνέπειες της επιδημίας του νέου κορονοϊού, ανακοίνωσε η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.

«Σήμερα, και αυτό είναι καινούριο δεν έχει ξαναγίνει ποτέ στο παρελθόν, ενεργοποιούμε τη γενική ρήτρα διαφυγής”, που επιτρέπει να παρακαμφθούν προσωρινά οι κανόνες, ανέφερε σε ένα βιντεοσκοπημένο μήνυμά της στο Twitter.

«Αυτό σημαίνει ότι οι εθνικές κυβερνήσεις μπορούν να χορηγήσουν στην οικονομία τους όσους (πόρους) θα χρειαστούν. Χαλαρώνουμε τους δημοσιονομικούς κανόνες για να τους επιτρέψουμε να το κάνουν», πρόσθεσε.

Οι 27 υπουργοί Οικονομικών της ΕΕ (Ecofin) θα πρέπει να επικυρώσουν αυτήν την απόφαση στην τηλεδιάσκεψη που θα έχουν την Δευτέρα.

Η ρήτρα αυτή επιτρέπει να παρακαμφθεί προσωρινά το Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης που καθορίζει τους δημοσιονομικούς κανόνες στις χώρες μέλη οι οποίες έχουν υιοθετήσει το ενιαίο νόμισμα. Η συγκεκριμένη ρήτρα προστέθηκε το 2011, εν μέσω της κρίσης στην ευρωζώνη, αλλά δεν είχε ενεργοποιηθεί ποτέ μέχρι σήμερα. Μία από τις υποχρεώσεις που θα οφείλουν πλέον να τηρούν οι χώρες είναι να μην ξεπερνά το δημόσιο έλλειμμα το 3% του ΑΕΠ τους.

Οι Βρυξέλλες είχαν υποσχεθεί από την περασμένη εβδομάδα ότι θα επιδείξουν «τη μέγιστη ευελιξία» στην εφαρμογή του Συμφώνου, κυρίως για να δώσουν οξυγόνο στην Ιταλία.

Η φον ντερ Λάιεν χαιρέτισε επίσης την απόφαση που έλαβε η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα να προχωρήσει στην αγορά ομολόγων ύψους 750 δισεκατομμυρίων ευρώ. «Αυτό προστίθεται στη δύναμη πυρός που χρειαζόμαστε στην Ευρώπη για να στηρίξουμε την οικονομία», τόνισε.

 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΔΙΕΘΝΗ

ΟΟΣΑ: 1 στις 3 δουλειές στην Ελλάδα μπορεί να γίνει απομακρυσμένα

bizness.gr

Published

on

To μέσο ποσοστό της ανεργίας στις χώρες του ΟΟΣΑ προβλέπεται να αυξηθεί τουλάχιστον στο 9,4% στο τέλος του 2020, το υψηλότερο επίπεδο μετά τη μεγάλη ύφεση της δεκαετίας του 1930, σύμφωνα με έκθεση που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (OECD Employment Outlook 2020 – Worker Security and the COVID-19 Crisis).

Όπως και για τις προοπτικές της οικονομίας των χωρών – μελών του, ο ΟΟΣΑ κατάρτισε τις προβλέψεις για την απασχόληση και την ανεργία με βάση δύο, εξ ίσου πιθανά όπως τα θεωρεί, σενάρια: το πρώτο υποθέτει ότι θα συνεχισθεί η υποχώρηση της έξαρσης του κορονοϊού, ενώ το δεύτερο ότι θα υπάρξει δεύτερο κύμα του αργότερα στο 2020.

Η μέση απασχόληση στον ΟΟΣΑ προβλέπεται να μειωθεί κατά 4,1% έως 5% φέτος, ανάλογα με το αν θα αποφευχθεί ή όχι ένα δεύτερο κύμα έξαρσης της COVID-19, ενώ αναμένεται να αυξηθεί από 0,3% έως 1,6% το 2021. Ακόμη και στο καλό σενάριο, πάντως, το μέσο ποσοστό ανεργίας στις χώρες του ΟΟΣΑ θα διαμορφωθεί στο 7,7% το επόμενο έτος.

Για την Ελλάδα, ο ΟΟΣΑ προβλέπει ότι η μείωση της απασχόλησης και η αύξηση της ανεργίας θα είναι φέτος χαμηλότερη από τον μέσο όρο. Συγκεκριμένα, η απασχόληση στην Ελλάδα, η οποία αυξήθηκε 2,2% το 2019 έναντι 1% στις χώρες του ΟΟΣΑ, εκτιμάται ότι θα μειωθεί φέτος μεταξύ του 3,5% και του 3,8%, ανάλογα με το αν θα ισχύσει το πρώτο ή το δεύτερο σενάριο. Αντίστοιχα, η ανεργία στην Ελλάδα, η οποία είχε μειωθεί το 2019 κατά 2 ποσοστιαίες μονάδες έναντι 0,1 μονάδας στον ΟΟΣΑ, εκτιμάται ότι θα αυξηθεί από 2,1 έως 2,3 μονάδες.

Για το 2021, ο ΟΟΣΑ προβλέπει ότι η απασχόληση στην Ελλάδα θα μειωθεί με βραδύτερο ρυθμό (1% έως 1,8%), ενώ για τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ προβλέπει μία αύξηση από 0,3% έως 1,6%. Για τον μέσο όρο των χωρών της Ευρωζώνης εκτιμάται ότι η απασχόληση θα μειωθεί από 2,6% έως 3,2% φέτος και ότι θα ανακάμψει το 2021 κατά 0,9%, εφόσον δεν υπάρξει και δεύτερο κύμα του κορονοϊού, διαφορετικά θα συνεχισθεί η μείωση (-0,6%).

Το μέσο ποσοστό ανεργίας στην Ευρωζώνη προβλέπεται να αυξηθεί κατά 2,3 έως 2,8 μονάδες φέτος και να μειωθεί οριακά το 2021 (-0,3 μονάδες) αν δεν υπάρξει δεύτερο κύμα κορονοϊού, διαφορετικά προβλέπει νέα αύξησή του (0,7 μονάδες).

Η έκθεση του ΟΟΣΑ αναφέρεται και στα μέτρα που έλαβε η κυβέρνηση μετά την έξαρση του κορονοϊού για να στηρίξει την απασχόληση, όπως την απαγόρευση των απολύσεων από τις εταιρείες που επωφελούνται από τα μέτρα στήριξής τους, την πληρωμένη άδεια για εργαζόμενους γονείς που έπρεπε να φροντίσουν τα παιδιά τους όταν ήταν κλειστά τα σχολεία, την προσωρινή άδεια εργασίας στον αγροτικό τομέα όσων παίρνουν επίδομα ανεργίας, την καθιέρωση του προγράμματος Συνεργασία και την επέκταση των επιδομάτων ανεργίας κατά δύο μήνες.

Η γρήγορη αντίδραση στις μεγάλες προκλήσεις που προκάλεσαν τα μέτρα καραντίνας απαιτεί μία «ηράκλεια προσπάθεια» από την πλευρά των κυβερνήσεων, τονίζει ο ΟΟΣΑ. «Βραχυπρόθεσμα, η συνέχιση της στήριξης για ορισμένους τομείς παραμένει ζωτικής σημασίας για την προστασία της απασχόλησης και της ευημερίας, αλλά οι μηχανισμοί της αγοράς εργασίας πρέπει να ξαναρχίσουν να λειτουργούν», σημειώνει, προσθέτοντας ότι χρειάζεται μία προσέγγιση που θα βασίζεται σε δύο πυλώνες.

Πρώτον, η πολιτική για την αγορά εργασίας πρέπει να στηρίξει την προσπάθεια αποτροπής ενός δεύτερου ισχυρού κύματος της πανδημίας και της προετοιμασίας για αυτό στην περίπτωση που υλοποιηθεί. Στο πλαίσιο αυτό, ο ΟΟΣΑ σημειώνει ότι η τηλεργασία παραμένει ένας αποτελεσματικός τρόπος εργασίας που περιορίζει τον κίνδυνο μετάδοσης του ιού.

Σύμφωνα με υπολογισμούς, που αναφέρει ο ΟΟΣΑ, περίπου η μία στις τρεις δουλειές μπορεί να γίνει από το σπίτι. Αντίστοιχο είναι και το ποσοστό για την Ελλάδα, όπως προκύπτει από σχετικό διάγραμμα της έκθεσης. Ωστόσο, περίπου η μία στις δύο δουλειές στην Ελλάδα (όπως και στις χώρες του ΟΟΣΑ) πρέπει να γίνεται με φυσική παρουσία, η οποία δημιουργεί κάποιο κίνδυνο μόλυνσης και για τον λόγο αυτό θα πρέπει να λαμβάνονται τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης.

Δεύτερον, ο ΟΟΣΑ σημειώνει ότι «καθώς το εκ νέου άνοιγμα της οικονομίας ξεδιπλώνεται και η δραστηριότητα ξαναρχίζει, η αγορά εργασίας και η κοινωνική πολιτική πρέπει να προσαρμοστούν για να αντανακλούν τις διαφοροποιούμενες συνθήκες για τους εργαζόμενους, τα νοικοκυριά και τις εταιρείες.

Κατά τη διάρκεια της καραντίνας, μία γενική και ενιαία στρατηγική στήριξης ήταν δικαιολογημένη, καθώς οι περισσότερες δραστηριότητες είχαν απαγορευθεί και οι εταιρείες και οι θέσεις απασχόλησης δεν θα επεβίωναν χωρίς άμεση στήριξη.

Τώρα, οι υπεύθυνοι για την πολιτική αντιμετωπίζουν το δύσκολο έργο να μετακινήσουν την οικονομία από τη δράση έκτακτης ανάγκης, με μαζική και γενική στήριξη, στην ανάπτυξη, όπου η στήριξη πρέπει να είναι διαφορετική, τα μέτρα πρέπει να είναι στοχευμένα καλύτερα για να διασφαλίζουν ότι αυτοί που έχουν ανάγκη πράγματι βοηθούνται, ενώ θα ενισχύονται τα κίνητρα για επάνοδο στην εργασίας για εκείνους που μπορούν».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΔΙΕΘΝΗ

Σε επίπεδα 2013 αναμένεται να πέσει η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων

bizness.gr

Published

on

Μείωση των πωλήσεων των καινούργιων αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή αγορά προβλέπουν οι μελέτες που έκαναν ειδικευμένες εταιρείες αξιολόγησης της αγοράς των αυτοκινήτων. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εταιρειών, οι πωλήσεις σε όλη την Ευρώπη αναμένεται να μειωθούν κατά 25% φέτος.

Πρόκειται για μία πρωτοφανή πτώση του όγκου των πωλήσεων, που θα επηρεάσει την οικονομία και θα αυξήσει το ποσοστό ανεργίας. Αυτή η απότομη ποσοστιαία πτώση έχει αρνητικές συνέπειες και στην εξέλιξη της ηλεκτροκίνησης. Αν επαληθευτούν οι προβλέψεις, η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων θα επανέλθει στο χαμηλότερο επίπεδό της από το 2013.

Τον Ιούνιο, οι πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων στο Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκαν κατά 35%, σε σχέση με τον περσινό Ιούνιο. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι παρά τη μεγάλη πτώση στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου, η επίδοση του Ιουνίου είναι ένα σημάδι ανάρρωσης αυτής της σημαντικής αγοράς αυτοκινήτων.

Η εκτίμησή τους στηρίζεται στα επίσημα στοιχεία, τα οποία δείχνουν την κίνηση της αγοράς τους προηγούμενους μήνες. Ειδικότερα, η ζήτηση μειώθηκε κατά 44% τον Μάρτιο, 97% τον Απρίλιο και 89% τον Μάιο.

Άλλες ευρωπαϊκές αγορές αυτοκινήτων σημειώνουν, επίσης, πρόοδο, η οποία οφείλεται και στα κυβερνητικά κίνητρα για να ενθαρρύνουν τους οδηγούς να ανταλλάσσουν τα παλαιά αυτοκίνητά τους με καινούργια και να προτιμούν οικολογικά μοντέλα χαμηλών ρύπων. Στη Γαλλία, οι πωλήσεις αυτοκινήτων αυξήθηκαν για πρώτη φορά φέτος τον Ιούνιο.

Η Γαλλία, η Γερμανία και η Ισπανία παρουσίασαν πακέτα βοήθειας για τη βιομηχανία, ενώ ο SMMT (Σύνδεσμος Κατασκευαστών στο Ηνωμένο Βασίλειο) ζήτησε κρατική στήριξη, ανακοινώνοντας ότι μία στις έξι θέσεις εργασίας κινδυνεύει. Η αγορά του Ηνωμένου Βασίλειου αναμένεται να δεχθεί τα πιο έντονα πλήγματα μεταξύ των δυτικών αγορών, όπως αναφέρει το Automotive News Europe.

Ενώ οι εκθεσιακοί χώροι αυτοκινήτων επετράπη να ανοίξουν ξανά από την 1η Ιουνίου στην Αγγλία, οι έμποροι στην Ουαλία και τη Σκωτία έπρεπε να περιμένουν μέχρι τις 22 Ιουνίου και τις 29 Ιουνίου, αντίστοιχα, για να ανοίξουν τις εκθέσεις τους.

Η Ford, ηγέτης της αγοράς του Ηνωμένου Βασιλείου, κατέγραψε μείωση των πωλήσεών της κατά 38% τον περασμένο μήνα, ενώ η δεύτερη σε πωλήσεις VW, σημείωσε πτώση στον όγκο των πωλήσεών της κατά 39%. Η τρίτη στη γενική κατάταξη Toyota ήταν η μόνη μάρκα στη πρώτη πεντάδα που αύξησε τις πωλήσεις της τον Ιούνιο κατά 2,7%. Η BMW έπεσε κατά 47% και η Mercedes-Benz είδε τις πωλήσεις της να μειώνονται κατά 36%.

Μεταξύ άλλων εμπορικών σημάτων, οι πωλήσεις της Vauxhall μειώθηκαν κατά 41%. Οι εγγραφές της Hyundai μειώθηκαν 53%. Η Κia μειώθηκε κατά 35%. Η Jaguar έπεσε 42%, η Land Rover κατά 28% και η Mini κατά 43%.

Στο πρώτο εξάμηνο, οι εγγραφές στο Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκαν 49%, σε 653.502 μονάδες.

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία δέχθηκε μεγάλα πλήγματα από την πανδημία, καθώς οι κυβερνήσεις διέταξαν το κλείσιμο των εκθεσιακών χώρων για περίπου δύο μήνες και οι καταναλωτές παρέμειναν στα σπίτια τους για να μειωθεί η μετάδοση του θανατηφόρου ιού.

Δεν έχουν ανοίξει ξανά όλα τα βρετανικά εργοστάσια αυτοκινήτων και πολλά λειτουργούν με μειωμένη δυναμικότητα, καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να εξισορροπήσουν τη ζήτηση και την προσφορά.

Continue Reading

ΔΙΕΘΝΗ

Βαρύ πλήγμα στην οικονομία της Ρωσίας από την πανδημία

bizness.gr

Published

on

Η Παγκόσμια Τράπεζα εκτιμά ότι η ρωσική οικονομία, επηρεαζόμενη από τις πιέσεις που της ασκούν η πανδημία του κορονοϊού και οι χαμηλές τιμές πετρελαίου, θα συρρικνωθεί κατά 6%, μια πτώση που θα είναι η μεγαλύτερη από το 2009, πριν αρχίσει να ανακάμπτει με χαμηλούς ρυθμούς την περίοδο 2021-2022.

Η ρωσική οικονομία έχει πληγεί από την πανδημία, η οποία έχει επιβραδύνει την επιχειρηματική δραστηριότητα και έχει συρρικνώσει τη ζήτηση πετρελαίου, το οποίο συνιστά το βασικό της εξαγώγιμο προϊόν σε όλο τον κόσμο.

Η ανεργία στη Ρωσία έχει ανέβει μετά τα περιοριστικά μέτρα που εφαρμόσθηκαν λόγω του κορονοϊού σε όλη τη χώρα. Το ΑΕΠ προβλέπεται να μειωθεί με τους πιο γρήγορους ρυθμούς τα τελευταία 11 χρόνια, αναφέρει η Παγκόσμια Τράπεζα, η οποία προβλέπει για εφέτος ότι η συρρίκνωση της παγκόσμιας οικονομίας θα είναι της τάξεως του 5,2%.

Σε περίπτωση που δεν θα υπάρξει δεύτερο κύμα πανδημίας του κορονοϊού, η ρωσική οικονομία θα αρχίσει να ανακάμπτει με αργούς ρυθμούς και το 2020 το ΑΕΠ της Ρωσίας αναμένεται να σημειώσει ρυθμούς αύξησης της τάξεως 2,7% και 3,1% για το 2021, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

Trending