Connect with us

ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ

Ο προγραμματισμός στα μεγάλα έργα υποδομών από το 2020 και μετά

Avatar

Published

on

Rail Baltica

Σε φάση αλλαγής πλεύσης είμαστε σε σχέση με τα μεγάλα εργα του μέλλοντος της χώρας. Όπως θα έχετε διαβάσει και στο ypodomes αλλά και γενικότερα στα media αρκετά νέα project αρχίζουν και τοποθετούνται στην «σκακιέρα» προκειμένου να ξεκινήσει η υλοποίηση τους.

Είναι προφανές ότι στα επόμενα 2-3 χρόνια δεν θα μπορέσουμε να υλοποιήσουμε ολα εκείνα τα έργα που θα επιθυμούσαμε, όμως η ζωή δεν τελειώνει στο 2021 ή το 2022 που τελειώνει η τρέχουσα προγραμματική περίοδος (μιλάω για το ΕΣΠΑ 2014-2020).

Το ίδιο προφανές είναι πως αν θέλουμε να μην είμαστε συνέχεια πίσω από τις εξελίξεις, θα πρέπει να βάλουμε από τώρα τους στόχους που θέλουμε να εκπληρώσουμε για την επόμενη Ευρωπαϊκή προγραμματική Περίοδο 2020-2016. Ίσως τα χρήματα να μην είναι πολλά, ίσως να υπάρξουν ανακατατάξεις, όμως ένας προγραμματισμός από νωρίς θα μας επιτρέψει καταρχάς να ιεραρχήσουμε τις ανάγκες που έχουμε για νέα έργα υποδομής και κατα δεύτερο, σε περίπτωση που δεν έρθει το ποσό το οποίο υπολογίζουμε, να μπορέσουμε να κοιτάξουμε για τις επόμενες επιλογές που έχουμε.

Επιπλέον αν παρατηρήσουμε προσεκτικά τι γίνεται με τα λεγόμενα «ΕΣΠΑ» θα δούμε ότι αυτή η ιστορία χρηματοδότησης κάποια στιγμή είτε θα λιγοστέψει είτε θα στερέψει. Ίσως όχι στην αμέσως επόμενη προγραμματική περίοδο αλλά βέβαια θα το βρούμε μπροστά μας.

Νέα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως το Connecting Europe Facilities, το Civitas, το EFSI, είναι εδώ και όπως όλα δείχνουν σιγά-σιγά θα περιορίσουν τη θέση των «ΕΣΠΑ» στον κρίσιμο τομέα των υποδομών.

Εξάλλου στόχος δεν είναι να λαμβάνουμε συνεχώς χρήματα από την Ε.Ε. για υποδομές, κοινωνικές δράσεις κ.α. αλλά να φτάσουμε στο σημείο που από μόνοι μας θα μπορούμε να δρομολογούμε έργα μειώνοντας την εξάρτηση μας από το «δωρεάν» χρήμα που μας παρέχεται εδώ και δεκαετίες.

Η χώρα έχει αναπτύξει αρκετά σοβαρές υποδομές και σταδιακά αυτό θα γίνει αντιληπτό, ειδικότερα στο πεδίο των συγκοινωνιών. Εδώ θα χρειαστεί να γυρίσουμε στην αρχή της κουβέντας για την ιεράρχηση του προγραμματισμού για την περίοδο μετά το 2020. Τι υποδομές χρειάζεται επιπλέον αυτή η χώρα; Ποια έργα θα θελήσουμε να εντάξουμε, ποια θα στείλουμε στο πεδίο της παραχώρησης και ποια θα επιχειρήσουμε να τα κάνουμε μόνοι μας;

Μία πρώτη καταγραφή έχει ήδη γίνει από τις κατά καιρούς δημοσιεύσεις των media τόσο σε τοπικό όσο και σε υπερτοπικό επίπεδο.

Συγκοινωνιακά τουλάχιστον, πρώτος στη λίστα είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης ο οποίος έχει ήδη ξεκινήσει με διπλό διαγωνισμό αλλά με ερωτηματικό για τη συνέχεια του. Στην ίδια κατηγορία θα μπορούσε να ενταχθεί και ο άξονας Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη που ακυρώθηκε με την ένταξη όμως και του σιδηρόδρομου στην παραχώρηση. Τέλος έχουμε τη νέα γενιά επεκτάσεων της Αττικής Οδού που ακόμα είναι άγουρες, όμως αρχίζουν να σχηματίζονται.

Στο σιδηρόδρομο όμως πέρα από το παραπάνω έργο που είναι κρίσιμο, θα πρέπει να δούμε σοβαρά το δίκτυο για τη λεγόμενη Σιδηροδρομική Εγνατία. Το πλάνο αυτό όπως και η οδική Εγνατία, δεν θα περιμένουμε να το υλοποιήσουμε μέσα σε μία δεκαετία αλλά σε ένα βάθος χρόνου 20 ή και παραπάνω ετών. Η Σιδηροδρομική Εγνατία θα πρέπει να έχει και τα παρακλάδια που την ενώνουν με τους βόρειους γείτονες μας. Για αρχή το τμήμα από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Αλεξανδρούπολη θα μπορούσε να ενταχθεί προς υλοποίηση.

Για τα αστικά μέσα είναι πλέον βέβαιο ότι θα μας απασχολήσει και στην επόμενη περίοδο η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, αλλά και οι επεκτάσεις της Γραμμής 2 προς Ίλιον και Γλυφάδα. Στη Θεσσαλονίκη έχουμε επεκτάσεις που μάλλον δύσκολα θα χωρέσουν όλες μαζί. Προς τα δυτικά (Ευκαρπία, Εύοσμο) και Αεροδρόμιο. Επίσης έχουμε και το σχέδιο του Τραμ στη Θεσσαλονίκη που μάλλον έχει περισσότερες πιθανότητες να υλοποιηθεί ως ΣΔΙΤ παρά ως κλασσικό δημόσιο έργο. Στην Αθήνα το Τραμ προς το παρόν δεν φαίνεται να έχει κάτι προγραμματισμένο.

Πολλά είναι και τα έργα που αφορούν την ενέργεια, τις κτιριακές υποδομές ενώ εξαιρετικά σημαντικό είναι και το πεδίο των αντιπλημμυρικών έργων, όπως έχουν αποδείξει οι καταστροφικές πλημμύρες που έχουμε ζήσει τα τελευταία χρόνια σε διάφορα σημεία της χώρας. Μακράν πρώτο όλων είναι το έργο αξιοποίησης του παλιού αεροδρομίου του Ελληνικού που θεωρητικά βρίσκεται κοντά στην πολυπόθητη έναρξη του.

Η ιεράρχηση και η στρατηγική υλοποίηση των παραπάνω είναι το κλειδί για να μπορέσουν να υλοποιηθούν και να μην ακολουθήσουν την μοίρα των δεκάδων «αιώνιων έργων» που έχει να επιδείξει δυστυχώς η χώρα. Εξίσου σημαντική είναι και η θεσμική διόρθωση πολλών δομικών και επιχειρηματικών προβλημάτων που έρχεται να συμπληρώσει το δύσκολο τοπίο του τεχνικού κλάδου.

 

Πηγή: Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ

Ορόσημο το 2020 για την εκπόνηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας στα Χανιά

bizness.gr

Published

on

Χανιά, Κρήτη

Σε τρεις φάσεις και μέχρι το τέλος του 2020 θα έχει ολοκληρωθεί η εκπόνηση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) για την πόλη των Χανίων, που θα αποτελέσει την βάση για ένα νέο περιβαλλοντικό μοντέλο κινητικότητας, όπως έγινε γνωστό κατά την διάρκεια σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο δημαρχείο και στην οποία 19 φορείς της πόλης υπέγραψαν σύμφωνο για συμμετοχή τους στο δίκτυο κατάρτισης του ΣΒΑΚ.

Ήδη, όπως έγινε γνωστό, κατά την σύσκεψη υλοποιήθηκε η πρώτη φάση του Σχεδίου που περιελάμβανε την καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης. Η μελετητική εταιρεία που είχε αναλάβει το έργο συγκέντρωσε στοιχεία από ερωτηματολόγια που απαντήθηκαν από τους πολίτες, ενώ συνέλεξε και στοιχεία από μεγάλο όγκο μετρήσεων ώστε να προτείνει το κατάλληλο κυκλοφοριακό μοντέλο, το οποίο θα τεθεί προς διαβούλευση στους πολίτες και στη συνέχεια θα ψηφιστεί από το Δημοτικό Συμβούλιο.

Θα ακολουθήσει το επόμενο στάδιο που αφορά στον καθορισμό συγκεκριμένων μέτρων και στόχων, μετρήσιμων και όχι θεωρητικών, για να διαπιστωθεί κατά πόσο οι σκοποί του ΣΒΑΚ επιτυγχάνονται.

Το τρίτο στάδιο αφορά στην κοστολόγηση των μέτρων και στη σύνταξη ενός αναλυτικού σχεδίου δράσης το οποίο, τουλάχιστον για την επόμενη δεκαετία, θα αποτελεί για τον Δήμο Χανίων οδηγό για τα έργα που πρέπει να γίνουν κάθε χρονιά, την ιεράρχησή τους και το κόστος τους.

Όπως δήλωσε κατά την συνεδρίαση ο δήμαρχος Χανίων Παναγιώτης Σημανδηράκης, «η σύγχρονη προσέγγιση είναι ότι πρέπει να πάμε σε ένα σχεδιασμό που αλλάζει και περνά από το μοντέλο που διευκόλυνε τη μετακίνηση των αυτοκινήτων εντός των πόλεων για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, σε ένα άλλο μοντέλο που σχετίζεται με την προσαρμογή του κέντρου της πόλης ώστε να είναι φιλικό προς την ήπια κινητικότητα πεζών, Μέσων Μαζικής Μεταφοράς και οχημάτων».

Από την πλευρά του, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Γιώργος Ξανθουδάκης, τόνισε ότι πλέον η ύπαρξη ΣΒΑΚ αποτελεί προϋπόθεση για τη χρηματοδότηση των δήμων από ευρωπαϊκά προγράμματα.

Continue Reading

ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ

Αδ. Γεωργιάδης: Η Ελλάδα, στις χώρες που χρηματοδοτεί ο αμερικανικός οργανισμός DFC

bizness.gr

Published

on

Χαιρετισμός Άδωνις Γεωργιάδη

Τη νέα δυναμική στις αμερικανικές επενδύσεις στην Ελλάδα ανέδειξε ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων, κ. Άδωνις Γεωργιάδης στον χαιρετισμό που απηύθυνε εκ μέρους του Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη στην πρωτοχρονιάτικη δεξίωση του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου.

Ο κ. Γεωργιάδης εστίασε:
  • Τόσο στις συναντήσεις με πολύ μεγάλες αμερικανικές εταιρείες που είχαν πρόσφατα στην Ουάσινγκτον με τον Πρωθυπουργό κ. Κυρ. Μητσοτάκη, αποτέλεσμα των οποίων είναι ότι μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες των ΗΠΑ στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας ανοίγει σε δύο εβδομάδες γραφείο στην Αθήνα και προγραμματίζει στην Ελλάδα επενδύσεις μισού δις δολαρίων εντός του 2020,
  • Όσο και στην ψήφιση από το Αμερικανικό Κογκρέσο στα τέλη του 2019 της συμπερίληψης της Ελλάδας στις χώρες που χρηματοδοτεί ο αμερικανικός οργανισμός DFC. «Αυτό σημαίνει ότι οι αμερικανικές εταιρείες που θέλουν να επενδύσουν στην Ελλάδα, μπορούν να εξασφαλίζουν και equity και εγγυήσεις για να έχουν χαμηλότερα επιτόκια στη χρηματοδότηση των επενδύσεών τους στη χώρα μας», επισήμανε.

Ο Υπουργός Ανάπτυξης & Επενδύσεων ανέδειξε την υποστήριξη της Κυβέρνησης των ΗΠΑ στο project LNG στην Αλεξανδρούπολη, ενώ όσον αφορά το ενδιαφέρον της ONEX για τα ναυπηγεία Ελευσίνας σημείωσε πως «με τη συμβολή του πρέσβη κ. Geoffrey Pyatt, πάμε να κάνουμε και την Ελευσίνα να πάρει μπρος τις επόμενες εβδομάδες.

Ν’ ανθίσει και αυτό το ναυπηγείο όπως άνθισε η Σύρος, να δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να κάνουμε το επόμενο βήμα όπως μπορούμε να το κάνουμε, όπως αποδείξαμε ότι μπορούμε να το κάνουμε στη Σύρο».

Ο κ. Γεωργιάδης τόνισε την προσωπική συμβολή του πρέσβη των ΗΠΑ κ. Geoffrey Pyatt στην επιτυχή ολοκλήρωση όλων των μεγάλων αμερικανικών επενδύσεων στην Ελλάδα.

Ταυτόχρονα, συνεχάρη το Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο για το έργο και τα σωστά μηνύματα που εκπέμπει προαναγγέλλοντας ότι «το 2020 θέλουμε να κάνουμε πολλά πράγματα μαζί».

Continue Reading

ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ

Αναβαθμίζεται ο εξοπλισμός στα διυλιστήρια της Motor Oil – Το ύψος της επένδυσης

Χρήστος Δημόπουλος

Published

on

Motor Oil, Κόρινθος

Στο καθεστώς Ενισχύσεων Μηχανολογικού Εξοπλισμού του Υπουργείου Ανάπτυξης Επενδύσεων και της Γενικής Γραμματείας Ιδιωτικών Επενδύσεων και ΣΔΙΤ, έχει συμπεριληφθεί από τα τέλη του 2019 το επενδυτικό σχέδιο εταιρείας της οικογένειας Βαρδινογιάννη.

Πιο συγκεκριμένα, με σχετική απόφαση από το ΥΠΑΝΕΠ έχει εγκριθεί η υπαγωγή στις διατάξεις του νόμου για το καθεστώς «Ενισχύσεις Μηχανολογικού Εξοπλισμού», το πλάνο της εταιρείας MOTOR OIL ΕΛΛΑΣ για τα διυλιστήρια της Κορίνθου.

Η επένδυση της επιχείρησης συμφερόντων της οικογένειας Βαρδινογιάννη, αφορά ειδικότερα την επέκταση της δυναμικότητας του συγκροτήματος καταλυτικής πυρόλυσης του διυλιστηρίου, συνολικού επιλέξιμου κόστους 14.239.386,72 ευρώ και συνολικού ενισχυόμενου κόστους 14.239.386,72 ευρώ. Μιλάμε, άρα, για μία σημαντική επένδυση αναβάθμισης.

Να υπογραμμίσουμε εδώ, πως η διεργασία της καταλυτικής πυρόλυσης είναι η σημαντικότερη σε ένα διυλιστήριο πετρελαίου και ουσιαστικά, ορίζεται ως η διαδικασία εκείνη κατά την οποία βαριά κλάσματα πετρελαίου διασπώνται σε υψηλές θερμοκρασίες με τη βοήθεια ενός καταλύτη (σ.σ. εξ’ ου και καταλυτική πυρόλυση), σε ελαφρύτερα προϊόντα όπως π.χ. η βενζίνη ή το diesel.

Σύμφωνα με την πληροφόρηση που υπάρχει, στο επενδυτικό σχέδιο της MOTOR OIL ΕΛΛΑΣ θα χορηγηθεί ενίσχυση με τη μορφή φορολογικής απαλλαγής, ύψους για την ακρίβεια 4.983.785,35 ευρώ. Για την ιστορία, σημειώνεται ότι από την υλοποίηση της επένδυσης δεν θα δημιουργηθούν νέες θέσεις απασχόλησης στην εταιρεία.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ MOTOR OIL

Με βάση τα τελευταία οικονομικά στοιχεία του εξαμήνου Ιανουαρίου-Ιουνίου 2019, τα οποία και έχουν δημοσιοποιηθεί, ο κύκλος εργασιών της MOTOR OIL το α’ εξάμηνο του 2019 ενισχύθηκε κατά 137 εκατ. ευρώ (σ.σ. ποσοστό 3,09 %) σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2018.

Το α’ εξάμηνο του 2018 ο Όμιλος είχε καταγράψει έσοδα από παροχή υπηρεσιών, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων, είχε προέλθει από την «OFC ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΥ ΚΑΥΣΙΜΟΥ A.E.». Η μεγάλη αύξηση των εσόδων του α’ εξαμήνου 2019 προέκυψε από το γεγονός, ότι πέραν των εσόδων που ήρθαν από την «OFC ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΟΥ ΚΑΥΣΙΜΟΥ A.E.», συμπεριλήφθηκαν εξίσου και τα έσοδα των δραστηριοτήτων της NRG TRADING HOUSE ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ Α.Ε.. Μίας εταιρείας, το 90% της οποίας αποκτήθηκε από τη μητρική MOTORI OIL ΕΛΛΑΣ Α.Ε. τον Σεπτέμβριο του 2018.

Επιπρόσθετα, από την ανάλυση των στοιχείων όγκου των ενοποιημένων πωλήσεων προκύπτει κι ο έντονα εξαγωγικός χαρακτήρας του Ομίλου. Κι αυτό, δεδομένου ότι οι πωλήσεις εξωτερικού και ναυτιλίας ανήλθαν το α’ εξάμηνο 2019 σε 77,65% επί του συνολικού όγκου των πωλήσεων, έναντι 78,00% την αντίστοιχη περίοδο του 2018.

Σημαντικός παράγοντας στάθηκε και η σημαντική συμμετοχή της βιομηχανικής δραστηριότητας, που διαμορφώθηκε σε 80,28% το α’ εξάμηνο 2019, έναντι 85,97% το ίδιο διάστημα το 2018.

Θυμίζουμε, τέλος, πως το 2019 είχε ανακοινωθεί επίσης και η έναρξη ενός επενδυτικού προγράμματος ύψους 310 εκ. ευρώ στα διυλιστήρια της Κορίνθου από την MOTOR OIL, προς το σκοπό της βελτίωσης παραγωγής βενζίνης με υψηλότερα οκτάνια. Σε μία επένδυση η οποία, σύμφωνα με τους υπολογισμούς, προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2021.

Continue Reading
Advertisement

Trending