Connect with us

ΔΙΕΘΝΗ

Πλαίσιο της Κομισιόν για να επιτρέψει στις χώρες της ΕΕ να στηρίξουν τις οικονομίες τους

bizness.gr

Published

on

Σημαία της Ε.Ε.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε προσωρινό πλαίσιο ώστε τα κράτη μέλη να μπορούν να κάνουν χρήση της πλήρους ευελιξίας που προβλέπουν οι κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις με στόχο τη στήριξη της οικονομίας στο πλαίσιο της έξαρσης της νόσου COVID-19. Μαζί με πολλά άλλα μέτρα στήριξης που μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τα κράτη μέλη στο πλαίσιο των υφιστάμενων κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις, το προσωρινό πλαίσιο επιτρέπει στα κράτη μέλη να διασφαλίσουν ότι παραμένει διαθέσιμη επαρκής ρευστότητα για τις επιχειρήσεις όλων των ειδών και να διατηρήσουν τη συνέχιση της οικονομικής δραστηριότητας κατά τη διάρκεια της έξαρσης της COVID-19 και μετά από αυτήν.

Η Εκτελεστική Αντιπρόεδρος, Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, αρμόδια για την πολιτική ανταγωνισμού, δήλωσε:

«Οι οικονομικές επιπτώσεις της έξαρσης της νόσου COVID-19 είναι σημαντικές. Πρέπει να δράσουμε γρήγορα για να διαχειριστούμε τις επιπτώσεις στο μέτρο του δυνατού. Και πρέπει να δράσουμε συντονισμένα. Αυτό το νέο προσωρινό πλαίσιο επιτρέπει στα κράτη μέλη να κάνουν χρήση της πλήρους ευελιξίας που προβλέπουν οι κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις με στόχο τη στήριξη της οικονομίας σε αυτή τη δύσκολη περίοδο».

Με βάση το άρθρο 107 παράγραφος 3 στοιχείο β) της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το προσωρινό πλαίσιο κρατικών ενισχύσεων που αποσκοπεί στη στήριξη της οικονομίας στο πλαίσιο της έξαρσης της νόσου COVID-19 αναγνωρίζει ότι ολόκληρη η οικονομία της ΕΕ αντιμετωπίζει σοβαρή διαταραχή.

Για την αντιμετώπιση αυτής της διαταραχής, το προσωρινό πλαίσιο προβλέπει πέντε είδη ενισχύσεων:

i) άμεσες επιχορηγήσεις, επιλεκτικά φορολογικά πλεονεκτήματα και προκαταβολές: τα κράτη μέλη θα έχουν τη δυνατότητα να θεσπίσουν μηχανισμούς για τη χορήγηση έως και 800 000 ευρώ σε μια επιχείρηση για την κάλυψη των επειγουσών αναγκών ρευστότητας·

ii) κρατικές εγγυήσεις για τραπεζικά δάνεια επιχειρήσεων: τα κράτη μέλη θα έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν κρατικές εγγυήσεις ώστε να διασφαλιστεί ότι οι τράπεζες εξακολουθούν να δίνουν δάνεια στους πελάτες που τα χρειάζονται·

iii) επιδοτούμενα δημόσια δάνεια σε επιχειρήσεις: τα κράτη μέλη θα έχουν τη δυνατότητα να χορηγούν στις εταιρείες δάνεια με ευνοϊκά επιτόκια. Τα δάνεια αυτά μπορούν να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να καλύψουν άμεσα κεφάλαια κίνησης και επενδυτικές ανάγκες·

iv) διασφαλίσεις για τις τράπεζες που διοχετεύουν τις κρατικές ενισχύσεις στην πραγματική οικονομία: ορισμένα κράτη μέλη σχεδιάζουν να αξιοποιήσουν τις υφιστάμενες δανειοδοτικές ικανότητες των τραπεζών και να τις χρησιμοποιήσουν ως μέσο στήριξης των επιχειρήσεων, ιδίως για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις. Το πλαίσιο καθιστά σαφές ότι οι εν λόγω ενισχύσεις θεωρούνται άμεσες ενισχύσεις στους πελάτες των τραπεζών και όχι στις ίδιες τις τράπεζες, και παρέχει οδηγίες σχετικά με τον τρόπο διασφάλισης της ελάχιστης δυνατής στρέβλωσης του ανταγωνισμού μεταξύ των τραπεζών·

v) βραχυπρόθεσμη ασφάλιση εξαγωγικών πιστώσεων: το πλαίσιο προβλέπει πρόσθετη ευελιξία ως προς τον τρόπο με τον οποίο αποδεικνύεται ότι ορισμένες χώρες παρουσιάζουν μη εμπορεύσιμους κινδύνους, επιτρέποντας έτσι στα κράτη μέλη να παρέχουν, εφόσον απαιτείται, βραχυπρόθεσμη ασφάλιση εξαγωγικών πιστώσεων.

Δεδομένου του περιορισμένου μεγέθους του προϋπολογισμού της ΕΕ, η κύρια απόκριση θα προέλθει από τους εθνικούς προϋπολογισμούς των κρατών μελών. Το προσωρινό πλαίσιο θα συμβάλει ώστε να επικεντρωθεί η στήριξη στην οικονομία, περιορίζοντας ταυτόχρονα τις αρνητικές επιπτώσεις στους ίσους όρους ανταγωνισμού στην ενιαία αγορά.

Ως εκ τούτου, το προσωρινό πλαίσιο περιλαμβάνει ορισμένες διασφαλίσεις. Για παράδειγμα, συνδέει τα επιδοτούμενα δάνεια ή τις εγγυήσεις προς τις επιχειρήσεις με το μέγεθος της οικονομικής τους δραστηριότητας, με αναφορά στο μισθολογικό κόστος, στον κύκλο εργασιών ή στις ανάγκες ρευστότητάς τους, καθώς και στη χρήση της δημόσιας στήριξης για κεφάλαια κίνησης ή επενδυτικά κεφάλαια. Οι ενισχύσεις θα πρέπει επομένως να βοηθήσουν τις επιχειρήσεις να αντιμετωπίσουν την επιβράδυνση της οικονομίας και να προετοιμάσουν μια βιώσιμη ανάκαμψη.

Το προσωρινό πλαίσιο συμπληρώνει τις πολλές άλλες δυνατότητες που έχουν ήδη στη διάθεσή τους τα κράτη μέλη για τον μετριασμό των κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων της έξαρσης της νόσου COVID-19, σύμφωνα με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις. Στις 13 Μαρτίου 2020, η Επιτροπή εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με τη συντονισμένη οικονομική αντίδραση στην έξαρση της νόσου COVID-19, στην οποία περιγράφονται οι εν λόγω δυνατότητες. Για παράδειγμα, τα κράτη μέλη μπορούν να προβούν σε αλλαγές γενικής εφαρμογής υπέρ των επιχειρήσεων (π.χ. αναβολή φόρων ή επιδότηση της μερικής απασχόλησης σε όλους τους τομείς), οι οποίες δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις. Μπορούν επίσης να χορηγούν αποζημίωση σε επιχειρήσεις για ζημίες που προκλήθηκαν άμεσα λόγω της έξαρσης της νόσου COVID-19. Οι δυνατότητες αυτές μπορούν να αξιοποιηθούν για να στηριχθούν τομείς που έχουν πληγεί ιδιαίτερα, όπως οι μεταφορές, ο τουρισμός, ο ξενοδοχειακός τομέας και το λιανικό εμπόριο.

Το πλαίσιο θα εφαρμοστεί έως τα τέλη Δεκεμβρίου 2020. Για να διασφαλιστεί η ασφάλεια δικαίου, η Επιτροπή θα αξιολογήσει πριν από την εν λόγω ημερομηνία εάν το πλαίσιο θα πρέπει να παραταθεί.

ΔΙΕΘΝΗ

Η Ευρωζώνη αναζητά τον νέο της ηγέτη: οι υποψήφιοι, οι συμμαχίες και τα προγνωστικά

bizness.gr

Published

on

Οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης –το Eurogroup– εκλέγουν σήμερα τον νέο πρόεδρό τους με μια αμφίρροπη ψηφοφορία για μια θέση κλειδί σε μια στιγμή που η ήπειρος αντιμετωπίζει την πιο βαριά ύφεση στην ιστορία της.

Μεταξύ των 19 υπουργών, τρεις είναι υποψήφιοι: η Ισπανίδα Νάντια Καλβίνιο, που ανήκει σε μια κυβέρνηση της αριστεράς και θεωρούνταν για καιρό το φαβορί, ο κεντροδεξιός Ιρλανδός Πασκάλ Ντόναχιου και ο φιλελεύθερος Λουξεμβουργιανός Πιέρ Γκραμένια.

Ο επικεφαλής του Eurogroup, ο οποίος εκλέγεται για δυόμισι χρόνια, είναι ένας απ’ αυτούς των οποίων η φωνή μετρά στις Βρυξέλλες, μαζί με τους προέδρους των τριών μεγάλων θεσμών της ΕΕ –Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν (Ευρωπαϊκή Επιτροπή), Σαρλ Μισέλ (Ευρωπαϊκό Συμβούλιο), Νταβίντ Σασόλι (Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο)– και τον επικεφαλής της διπλωματίας Ζοσέπ Μπορέλ.

Αποστολή του είναι να προεδρεύει των μηνιαίων συνεδριάσεων των υπουργών, στόχος των οποίων είναι να εξασφαλίζουν τον συντονισμό των εθνικών οικονομικών πολιτικών.

Ο στόχος αυτός είναι ιδιαίτερα σημαντικός τη στιγμή που οι Ευρωπαίοι επιχειρούν να επανεκκινήσουν από κοινού οικονομίες που επλήγησαν εξαιτίας της πανδημίας του κορονοϊού: σύμφωνα με την Κομισιόν, το ΑΕΠ των 19 χωρών που έχουν υιοθετήσει το ενιαίο νόμισμα μπορεί να σημειώσει πτώση κατά 8,7% το 2020.

Στη διάρκεια της εκλογής, η οποία πρόκειται να γίνει το απόγευμα με τηλεδιάσκεψη, κάθε υπουργός θα διαθέτει μία ψήφο σε κάθε γύρο της ψηφοφορίας. Ο πρώτος υποψήφιος που θα λάβει 10 ψήφους από τις 19, θα κερδίσει την εκλογή.

«Καλύτερα να πεθάνουμε!»

Η Νάντια Καλβίνιο, 51 ετών, πρώην υψηλόβαθμη αξιωματούχος της Κομισιόν που γνωρίζει καλά τα τεκταινόμενα στις Βρυξέλλες, ήταν για καιρό το φαβορί.

Υποστηρίζεται από τη γερμανίδα καγκελάριο Άγγελα Μέρκελ και μερικές χώρες του Νότου και μπορεί να γίνει η πρώτη γυναίκα πρόεδρος του Eurogroup.

Όμως συναντά επίσης ισχυρές αντιδράσεις: για τους Ολλανδούς και το στρατόπεδό τους, είναι κάτι σαν «καλύτερα να πεθάνουμε!», λέει μια ευρωπαϊκή πηγή.

Οι αντίπαλοι αυτοί, ουσιαστικά οι πιο φιλελεύθεροι, θεωρούν πως η Ισπανίδα δεν είναι κατάλληλη για μια θέση που απαιτεί τη σφυρηλάτηση συμβιβασμών μεταξύ των υπουργών Οικονομικών του Βορρά, οι οποίοι προκρίνουν τη δημοσιονομική πειθαρχία, και αυτών του Νότου, που έχουν τη φήμη ότι είναι πιο χαλαροί.

Το ζήτημα της εθνικότητάς της είναι επίσης πολύ σημαντικό στο βαθμό που οι Ευρωπαίοι βρίσκονται σε πλήρη διαπραγμάτευση για ένα μαζικό σχέδιο οικονομικής ανάκαμψης της Ένωσης.

Όμως δύο κύρια μέτωπα συγκρούονται: από τη μια πλευρά, η Ολλανδία, η Αυστρία, καθώς και η Σουηδία και η Δανία εκτός ευρωζώνης είναι πολύ επιφυλακτικές όσον αφορά το σχέδιο αυτό, από την άλλη οι χώρες του Νότου, με πρώτες την Ισπανία και την Ιταλία, οι οποίες είναι αυτές που ωφελούνται περισσότερο από ένα σχέδιο που προβλέπει ένα μεγάλο ευρωπαϊκό δάνειο.

«Η Ισπανία έχει μια πολύ έντονη θέση αυτή τη στιγμή σ’ αυτή τη συζήτηση, η οποία θα βρίσκεται στο κέντρο της δουλειάς» του Eurogroup, εξηγεί η ευρωπαϊκή πηγή.

Μυστική ψηφοφορία

Στο πλαίσιο αυτό, τα δύο αουτσάιντερ, που θεωρούνται πιο ουδέτεροι και που διεξήγαγαν μια δραστήρια εκστρατεία, έχουν ένα χαρτί να παίξουν. Ιδιαίτερα ο Πασκάλ Ντόναχιου, που μπορεί να καυχάται για την «πλήρη υποστήριξη» του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος (ΕΛΚ), του κόμματος που συνασπίζει τη δεξιά σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Ο 45χρονος Ιρλανδός θεωρείται ένας συνετός διαχειριστής ο οποίος επανέφερε τη χώρα του στον ορθό δημοσιονομικό δρόμο έπειτα από μια ισχυρή ύφεση.

«Έχει σοβαρές πιθανότητες επειδή θα είναι δύσκολο για την Νάντια Καλβίνιο να συγκεντρώσει 10 ψήφους», λέει ένας ευρωπαίος διπλωμάτης.

Όσο για τον 62χρονο Πιέρ Γκραμένια, αυτός έχει τη δημόσια εικόνα ενός διπλωμάτη που είναι συνηθισμένος στους συμβιβασμούς και στο Eurogroup, στο οποίο μετέχει από το 2013.

Ήταν ήδη υποψήφιος στα τέλη του 2017 με αντίπαλο τον Πορτογάλο Μάριο Σεντένο, ο οποίος αποχώρησε από την προεδρία του Eurogroup έπειτα από μία μόνο θητεία.

Η ψηφοφορία θα είναι μυστική και θα πραγματοποιηθεί μέσω μιας εφαρμογής υπολογιστή. Μόνο δύο ευρωπαίοι αξιωματούχοι θα έχουν πρόσβαση στα αποτελέσματα.

«Οι προθέσεις ψήφου, ακόμη κι αν έχουν διατυπωθεί ανοικτά, δεν είναι απαραίτητο ότι θα υλοποιηθούν», προειδοποιεί μια διπλωματική πηγή.

Οι υποψήφιοι δεν θα ξέρουν παρά μονο το δικό τους αποτέλεσμα, όχι αυτά των αντιπάλων τους. Και εκείνοι είναι που θα πρέπει στη συνέχεια να αποφασίσουν αν θα εγκαταλείψουν ή όχι.

Το πρόσωπο που θα εκλεγεί θα αναλάβει τα καθήκοντά του στις 13 Ιουλίου.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΔΙΕΘΝΗ

Πακέτο διάσωσης-μαμούθ 33 δισ. ευρώ για τη βρετανική οικονομία

bizness.gr

Published

on

Brexit

Ο Βρετανός υπουργός Οικονομικών Ρίσι Σουνάκ ανακοίνωσε σήμερα νέα μέτρα στήριξης της οικονομίας συνολικού ύψους 30 δισεκ. λιρών (33 δισεκ. ευρώ), μεταξύ των οποίων μείωση του ΦΠΑ για ορισμένους κλάδους, επιδοτήσεις για ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων και οικονομική βοήθεια για την απασχόληση των νέων.

«Μπαίνουμε στη δεύτερη φάση της οικονομικής μας απάντησης» στη σοβαρή ύφεση που προκάλεσε η πανδημία του κορονοϊού, δήλωσε στο Κοινοβούλιο ο Ρίσι Σουνάκ, προσθέτοντας ότι η φάση αυτή θα επικεντρωθεί στην επιστροφή στην απασχόληση και στη μάχη απέναντι στην ανεργία των νέων.

Ο υπουργός Οικονομικών ανακοινωσε μια μείωση από το 20% στο 5% του ΦΠΑ επί των «αγαθών και υπηρεσιών του τομέα της φιλοξενίας», δηλαδή στα μπαρ, τα εστιατόρια, αλλά και τα ξενοδοχεία, τα θεματικά πάρκα, τους ζωολογικούς κήπους κλπ., κάτι που αντιπροσωπεύει μια προσπάθεια 4 δισεκ. στερλινών.

Ο ίδιος υπενθύμισε πως η πανδημία και το lockdown προκάλεσαν μια ιστορική συρρίκνωση κατά 25% της οικονομίας στο διάστημα από τον Μάρτιο μέχρι τον Απρίλιο.

Ο Σουνάκ προειδοποίησε ότι επίκεινται δυσκολίες.

«Αντιμετωπίζουμε βαθιές οικονομικές δυσκολίες», δήλωσε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι η αύξηση της ανεργίας είναι η μεγαλύτερη πρόκληση που αντιμετωπίζει η χώρα.

«Ο κόσμος χρειάζεται να γνωρίζει ότι θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να δώσουμε σε όλους την ευκαιρία μιας καλής και ασφαλούς εργασίας», δήλωσε. «Ο κόσμος χρειάζεται να γνωρίζει ότι, αν και επίκεινται δυσκολίες, κανείς δεν θα μείνει χωρίς ελπίδα».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΔΙΕΘΝΗ

Πόσο φορολογούνται οι επιχειρήσεις ανά τον κόσμο; Τί άλλαξε στους συντελεστές φορολόγησης το 2019

bizness.gr

Published

on

Πληρωμή φόρων

Συνεχίσθηκε και φέτος η τάση μείωσης της φορολογίας των επιχειρήσεων παγκοσμίως, σύμφωνα με στοιχεία έκθεσης του ΟΟΣΑ (Corporate Tax Statistics). Η φορολογία των επιχειρήσεων μειώνεται την τελευταία 20ετία, αλλά παραμένουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των χωρών, τονίζει η έκθεση. Ο μέσος συντελεστής φορολογίας επιχειρήσεων που ισχύει σε 109 επικράτειες ανέρχεται φέτος στο 20,6% έναντι 20,7% το 2019 και 28% το 2000.

Σε εννιά επικράτειες, μεταξύ των οποίων τη Γερμανία και τη Βουλγαρία, η φορολογία των επιχειρήσεων μειώθηκε κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες από το 2000 έως το 2020. Σε σχέση με το 2019, η φορολογία των επιχειρήσεων μειώθηκε φέτος σε 7 επικράτειες, με τη μεγαλύτερη μείωση να καταγράφουν το Βέλγιο (σχεδόν 5 ποσοστιαίες μονάδες) και η Γροιλανδία (5 ποσοστιαίες μονάδες), ενώ δεν σημειώθηκε αύξηση σε καμία επικράτεια.

Σε 21 επικράτειες ο φορολογικός συντελεστής επιχειρήσεων διαμορφώνεται φέτος στο 30% ή περισσότερο, με την Ινδία να έχει τον υψηλότερο συντελεστή (48,3%, στον οποίο περιλαμβάνεται και η φορολογία των διανεμόμενων μερισμάτων). Στον αντίποδα, συνολικά 12 επικράτειες δεν έχουν φορολογικό καθεστώς για τις επιχειρήσεις ή έχουν μηδενικό φορολογικό συντελεστή.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

Trending