Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2016 οι εξαγωγικές προσδοκίες

bizness.gr

Published

on

Εξαγωγές

Τη χειρότερη επίδοσή του από το 2016, οπότε και ξεκίνησε η καταγραφή του, σημείωσε για το πρώτο εξάμηνο φέτος ο δείκτης Εξαγωγικών Προσδοκιών που καταρτίζει ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Β. Ελλάδας (ΣΕΒΕ), σε συνεργασία με την εταιρία DHL, αν και το 47% των Ελλήνων του κλάδου περιμένει αύξηση για το προαναφερόμενο διάστημα, το 33% «μιλά» για σταθερότητα, ενώ ένας στους πέντε «βλέπει» μείωση.

Ειδικότερα, όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση του ΣΕΒΕ, ο δείκτης TCI SEVE-DHL για το πρώτο εξάμηνο φέτος, ανήλθε σε 86,8 μονάδες (όπου TCI>100 = αισιοδοξία και TCI<100 = απαισιοδοξία) έναντι 141,5 μονάδων στο δεύτερο εξάμηνο του 2019 (πτώση 54,7 μονάδων).

Υπενθυμίζεται ότι ο δείκτης καταγράφει τις εκτιμήσεις των Ελλήνων εξαγωγέων αναφορικά με τις εγχώριες και διεθνείς οικονομικές συνθήκες, καθώς και τις εγχώριες και διεθνείς πωλήσεις τους, ενώ τονίζεται ότι η ερώτηση επικαιρότητας αφορούσε στις επιπτώσεις του COVID-19 στις εξαγωγικές επιχειρήσεις, εστιάζοντας στις εξαγωγές, στις εγχώριες πωλήσεις, στην παραγωγή και στη μεταφορά- διακίνηση των προϊόντων στο εξωτερικό.

Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, οι εξαγωγές αποτέλεσαν τον μοναδικό τομέα στον οποίο καταγράφηκαν θετικές εκτιμήσεις. Όσον αφορά στις διεθνείς οικονομικές συνθήκες, το 67% των ερωτηθέντων αναμένει επιδείνωση των παγκόσμιων οικονομικών συνθηκών, το 13% προσδοκά ότι θα παραμείνουν σταθερές, ενώ ένας στους πέντε αναμένει βελτίωση.

Στην ερώτηση για τις εγχώριες πωλήσεις, το 36% αναμένει αύξηση και το 39% σταθερότητα στην ελληνική αγορά και το 25% εκτιμά ότι θα επέλθει μείωση. Σχετικά με τις εγχώριες οικονομικές συνθήκες, το 62% δηλώνει απαισιόδοξο, με ποσοστό 18% να προσδοκά αύξηση εξαγωγών και το 20% σταθερότητα.

Στο ερώτημα της έρευνας για το αν η εξάπλωση του κορονοϊού θα επηρεάσει τις εξαγωγές της επιχείρησης, το 12% δήλωσε καθόλου, το 23% ελάχιστα, το 32% μέτρια, το 27% πολύ και το 6% πάρα πολύ. Παρόμοια καταγράφηκε η εικόνα και για τις εγχώριες πωλήσεις με το 15% να δηλώνει ότι δεν θα επηρεαστεί καθόλου, το 20% ελάχιστα, το 37% μέτρια, το 23% πολύ και το 5% πάρα πολύ.

Όσον αφορά στην ερώτηση για το αν ο κορονοϊός θα επηρεάσει την παραγωγή της επιχείρησης, το 25% δήλωσε καθόλου, το 23% ελάχιστα, το 33% μέτρια, το 16% πολύ και το 3% πάρα πολύ, ενώ για το εάν θα επηρεάσει τη μεταφορά-διακίνηση των προϊόντων στο εξωτερικό, το 19% απάντησε καθόλου, το 28% ελάχιστα, το 26% μέτρια, το 25% πολύ και το 2% πάρα πολύ.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε στο διάστημα 21/05/20-05/06/20 σε επιλεγμένο δείγμα 250 εξαγωγικών επιχειρήσεων από όλη τη χώρα (οι 244 ανταποκρίθηκαν).

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΛΣΤΑΤ: Πτώση 16,2% του κύκλου εργασιών στη βιομηχανία

bizness.gr

Published

on

Βιομηχανική μονάδα
Φωτογραφία Αρχείου

Η Ελληνική Στατιστική Αρχή ανακοινώνει τον Δείκτη Κύκλου Εργασιών στη Βιομηχανία, με έτος βάσης 2015=100,0 και μήνα αναφοράς τον Ιούλιο 2020, η εξέλιξη του οποίου σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία, έχει ως εξής:

Ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών στη Βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς) του μηνός Ιουλίου 2020, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2019, παρουσίασε μείωση 16,2% έναντι αύξησης 4,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2019 με το 2018.

Ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών στη Βιομηχανία του μηνός Ιουλίου 2020, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουνίου 2020, παρουσίασε αύξηση 0,4%.

Ο μέσος Γενικός Δείκτης του δωδεκαμήνου Αυγούστου 2019 – Ιουλίου 2020, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δωδεκαμήνου Αυγούστου 2018 – Ιουλίου 2019, παρουσίασε μείωση 9,6%, έναντι αύξησης 4,7% που σημειώθηκε από τη σύγκριση των αντίστοιχων προηγούμενων δωδεκαμήνων.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προβληματισμός στην κυβέρνηση για τη δημιουργία «κακής τράπεζας»

bizness.gr

Published

on

Τράπεζα
Φωτογραφία Αρχείου

Αποστάσεις φαίνεται να λαμβάνει η κυβέρνηση έναντι του σχεδίου δημιουργία μίας «κακής τράπεζας» για την μείωση των κόκκινων δανείων που προωθεί η Τράπεζα της Ελλάδος.

Ο οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού Αλεξ. Πατέλης κληθείς να σχολιάσει σημεία του συγκεκριμένου σχεδίου τα οποία είχαν διαρρεύσει στον τύπο ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο «διάβολος βρίσκεται στις λεπτομέρειες».

Η κυβέρνηση αναμένει ολοκληρωμένη πρόταση από την ΤτΕ

Ο ίδιος μιλώντας χθες στο πλαίσιο επενδυτικής ημερίδας που διοργάνωσε το Ελληνικό Χρηματιστήριο ανέφερε πάντως ότι η κυβέρνηση θα αναμένει την ολοκληρωμένη πρόταση από την Τράπεζα της Ελλάδος, με την οποία επιχειρείται εκτός από το πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων να διευθετηθεί και ο αναβαλόμενος φόρος των τραπεζών ο οποίος αποτελεί, δυσανάλογα, μέρος των ιδίων τους κεφαλαίων.

Ταυτόχρονα όμως ο κ. Πατέλης άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί ο λεγόμενος Ηρακλής 2, δηλαδή ένα νέο σχήμα παροχής κρατικών εγγυήσεων προς τις τράπεζες, αφού εξαντληθεί το υφιστάμενο.

Προϋπόθεση για κάτι τέτοιο όπως είπε είναι να υπάρξει ζήτηση από τις τράπεζες.

Ο ίδιος εκτίμησε ότι με την πλήρη εφαρμογή του Σχεδίου Ηρακλής τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια θα μειωθούν περίπου στο μισό, ενώ σημαντικά οφέλη θα αποκομίσουν και από το πρόγραμμα «Γέφυρα», τόσο οι δανειολήπτες που επλήγησαν από την πανδημία, όσο και οι τράπεζες.

Εκτίμησε δε, ότι δεν πρόκειται να υπάρξει αξιοσημείωτη αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων από την πανδημία.

Από την πλευρά του ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γ. Στουρνάρας εκτιμά ότι παρά τη μείωση τους, που θα επιτευχθεί μέσω του σχεδίου Ηρακλής, τα κόκκινα δάνεια θα παραμείνουν σε ανπεπίτρεπτα υψηλό επίπεδο.

Για το λόγο αυτό προτείνει τη δημιουργία μίας εταιρείας διαχείρισης των προβληματικών στοιχείων των τραπεζών κατά τα προτυπα μιας Asset Management Company – AMC ή «κακής τράπεζας» (bad bank) όπως έχει επικρατήσει.

Η Τράπεζα της Ελλάδος υποστηρίζει ότι βάσει της πρότασης της όχι μόνο δεν ανατρέπονται, αλλά αντίθετα αξιοποιούνται οι υφιστάμενες υποδομές των τραπεζών, καθώς και οι συμμετοχές τρίτων μερών στους τομείς διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενο δανείων.

Επιπλέον, εκτιμά ότι ενδεχόμενες ζημιές που σχετίζονται με το υφιστάμενο απόθεμα μη εξυπηρετούμενων δανείων καλύπτονται αποκλειστικά από τις τράπεζες και όχι από τον Έλληνα φορολογούμενο, μέχρι του ελάχιστου ορίου δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας.

Υπενθυμίζεται ότι μελέτη του Χ. Αλμουνια «Lessons from Financial Assistance to Greece», η οποία οποία εκπονήθηκε για λογαριασμό του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) υπολογίζει ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα υποστεί ζημιά ύψους 8 με 12,5 δισ. ευρώ από την υλοποίηση του σχεδίου της Τράπεζας της Ελλάδος για τη δημιουργία «κακής τράπεζας» στην οποία θα μεταφερθούν τα κόκκινα δάνεια των ελληνικών τραπεζών.

Όπως αναλύει εμπεριστατωμένα η μελέτη το σχέδιο της ΤτΕ το οποίο προβλέπει την μεταφορά κόκκινων δανείων ύψους 40 δισ. ευρώ στην λεγόμενη «κακή τράπεζα» μαζί με μέρος του αναβαλόμενου φόρου που έχει κεφαλαιοποιηθεί, με συντηρητικούς υπολογισμούς θα οδηγήσει σε μία ζημιά για το Ελληνικό Δημόσιο της τάξεως των 8,5 δισ. ευρώ (όσο είναι περίπου και το ύψος του αναβαλόμενου φόρου).

Με βάση τους υπολογισμούς της μελέτης για κάθε 1 ευρώ κόκκινου δανείου που πωλείται η ζημιά για την «κακή τράπεζα» υπολογίζεται στα 20 λεπτά (ο υπολογισμός προκύπτει από την τιμή που πωλούνται στα κόκκινα δάνεια στα ξένα funds σε συνδυασμό με τις προβλέψεις που έχουν εγγράψει οι τράπεζες στα βιβλία τους).

Συνακόλουθα η μεταφορά 40 δισ. ευρώ στην «κακή τράπεζα» θα προκαλέσει σε αυτή μία ζημιά της τάξεως των 8 δισ. ευρώ την οποία προφανώς επωμίζεται το Ελληνικό Δημόσιο.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γ. Λιανός: Απαραίτητη η νομική ασφάλεια για τις επιχειρήσεις που επενδύουν στη βιώσιμη ανάπτυξη

bizness.gr

Published

on

Πηγή φωτο: ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Η μετάλλαξη της ελληνικής οικονομίας στην ψηφιακή και στην πράσινη οικονομία, είναι οι δύο πιο σημαντικές προκλήσεις για όλες τις δημόσιες αρχές τουλάχιστον τα επόμενα 10 χρόνια. Από αυτό θα κριθεί τι είδους οικονομία θα είμαστε: στάσιμη ή γρήγορα αναπτυσσόμενη…».

Αυτό αναφέρει σε ανάρτησή του στο twitter ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Γιάννης Λιανός, με αφορμή τις πρωτοβουλίες της επιτροπής, σε σχέση με τη βιώσιμη ανάπτυξη, στο πλαίσιο του υγιούς ανταγωνισμού.

Δημόσιος διάλογος με θέμα «Υγιής Ανταγωνισμός και Βιώσιμη Ανάπτυξη»

Η επιτροπή συνέταξε ένα εκτενές έγγραφο εργασίας για τη διοργάνωση δημόσιας συζήτησης, πριν προχωρήσει σε δεύτερη φάση σε προτεινόμενα μέτρα και δημόσια διαβούλευση και θα ξεκινήσει τον δημόσιο διάλογο για τα θέματα αυτά, με τη διοργάνωση, στις 28 Σεπτεμβρίου 2020, τηλε-ημερίδας με θέμα «Υγιής Ανταγωνισμός και Βιώσιμη Ανάπτυξη».

Την ημερίδα αναμένεται να τιμήσει με την παρουσία της η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου και θα συμμετέχουν πολιτειακοί παράγοντες της χώρας, εκπρόσωποι της ΕΕ, του ΟΟΣΑ και άλλων διεθνών οργανισμών, επικεφαλής Εθνικών Αρχών Ανταγωνισμού, δικαστές, καθηγητές, επιχειρήσεις, εκπρόσωποι οικονομικών και κοινωνικών φορέων και δικηγορικές εταιρίες.

Στόχος είναι η προσαρμογή του ελληνικού επιχειρείν στο πλαίσιο μιας ευημερούσας πράσινης και χωρίς αποκλεισμούς οικονομίας με την υιοθέτηση πράσινων και τεχνολογικά προηγμένων λύσεων.

Οι προκλήσεις των επιχειρήσεων σήμερα

Όπως σημειώνεται σε σημερινή ανακοίνωση της επιτροπής, τα τελευταία χρόνια οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα καλούνται να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες της κρίσης και την επακόλουθη μείωση των κεφαλαίων τους, γεγονός που επηρεάζει άμεσα τη στρατηγική ανάπτυξής τους.

Από πλευράς ιδιωτικής πρωτοβουλίας, στο επίπεδο του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, παρατηρείται σημαντική ανάπτυξη των ΑΠΕ, πρωτοβουλίες στη ναυτιλία, δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας σε κτίρια και βιομηχανία κά. Ωστόσο, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα υστερούν στην υιοθέτηση πράσινων και τεχνολογικά προηγμένων μεθόδων παραγωγής στο πλαίσιο μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής.

Σε αυτό το πλαίσιο, αναδεικνύονται σημαντικά περιθώρια συνεργασίας, μέσω της ανταλλαγής γνώσεων και δεξιοτήτων, με σκοπό την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών μοντέλων και τη δημιουργία καινοτόμων οικονομικών οικοσυστημάτων.

Η πρωτοβουλία της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή Ανταγωνισμού ανέλαβε την πρωτοβουλία να ξεκινήσει ένα διάλογο για την εξεύρεση και ενσωμάτωση μεθόδων και εργαλείων αποτίμησης, ανάλυσης και αξιολόγησης επιχειρηματικών πρακτικών στο πλαίσιο των οικονομικών και του δικαίου του ανταγωνισμού, λαμβάνοντας υπόψη και τον βαθμό που αυτές ευνοούν ή αναστέλλουν συγκεκριμένες βιώσιμες λύσεις, προσηλωμένη πάντα στη διασφάλιση της ασφάλειας δικαίου για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Τα βασικά θέματα που λαμβάνονται υπόψη περιλαμβάνουν:

* τον βαθμό στον οποίο θα μπορούσαν να εγκρίνονται συμφωνίες μεταξύ ανταγωνιστών ή εταιρειών σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και των στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης,

* το κατά πόσον οι καταχρηστικές πρακτικές μίας δεσπόζουσας εταιρείας, μπορούν επίσης να συμπεριλαμβάνουν αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές που αποτελούν και παραβιάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας ή που περιορίζουν τη βιώσιμη ανάπτυξη ή εάν πρέπει, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, να υπάρχει υπεράσπιση της βιωσιμότητας σε σχέση με συμπεριφορές που διαφορετικά θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης, εφόσον ασφαλώς δεν θίγεται ο δομικός ανταγωνισμός στην αγορά και

* τον βαθμό στον οποίο θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη ζητήματα βιωσιμότητας κατά την αξιολόγηση συγχωνεύσεων και εξαγορών.
Ως κείμενο εργασίας για την έναρξη του διαλόγου, το προσωπικό της γενικής διεύθυνσης της επιτροπής συνέταξε ένα έγγραφο εργασίας, όπου αναπτύσσονται τόσο οι αποκλίσεις όσο και οι συνέργειες μεταξύ της έννοιας της βιωσιμότητας, σε διάφορες εκφάνσεις της, και του δικαίου του ανταγωνισμού.

Εντοπίζονται εκείνες οι παράμετροι βιώσιμης ανάπτυξης που μπορούν να προαχθούν, είτε χωρίς να αλλάξει τίποτα στην εφαρμογή της σχετικής με τον ανταγωνισμό νομοθεσίας, είτε με ήπια προσαρμογή της σε έννοιες που θα πρέπει ρητά να διατυπωθούν, είτε με μια πιο καινοτόμα προσέγγιση, ίσως και προσαρμογή των υφιστάμενων θεωριών βλάβης.

Επιπλέον, το έγγραφο λαμβάνει υπόψη του την πρόσφατη βιβλιογραφία, σχετικές υποθέσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και κάνει προτάσεις για την έναρξη μιας δημόσιας συζήτησης.

Προτάσεις

Οι κυριότερες προτάσεις συνοψίζονται ως ακολούθως:

* Η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα πρέπει να διευκολύνει την μετάβαση προς μια πράσινη οικονομία και να υποστηρίξει την καινοτομία στην πράσινη οικονομία, λαμβάνοντας υπόψη τυχόν εξωτερικές επιπτώσεις που υφίστανται από γενιά σε γενιά, μέσω της χρήσης νέων εργαλείων και διαφορετικών προσεγγίσεων για την κατανόηση της συμπεριφοράς των καταναλωτών.

* Οι κανόνες ανταγωνισμού θα πρέπει να εναρμονιστούν με τις ευρύτερες συνταγματικές αξίες και τους προγραμματικούς στόχους βιωσιμότητας, σε διεθνές, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο.

* Απαραίτητη κρίνεται η παροχή της νομικής ασφάλειας προς τις επιχειρήσεις την οποία χρειάζονται για να πραγματοποιήσουν τις κρίσιμες για τη βιώσιμη ανάπτυξη επενδύσεις. Αυτό απαιτεί πιο στοχευμένες παρεμβάσεις στον τομέα του ανταγωνισμού, που θα παρέχουν ένα σαφές σύνολο των εφαρμοστέων κανόνων.

Κρίσιμη κρίνεται και η συλλογή πληροφοριών σχετικά με τις διάφορες επιχειρηματικές στρατηγικές και τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις καθώς προχωρούν προς τη μετάβαση στην πράσινη οικονομία, προκειμένου να προσαρμόζεται αναλόγως η εφαρμογή των κανόνων περί ανταγωνισμού.

* Προτείνεται η συνεργασία με άλλες ρυθμιστικές αρχές και ειδικότερα η δημιουργία μια κοινής «Συμβουλευτικής Ομάδας», που θα απαρτίζεται από εκπροσώπους διαφόρων ρυθμιστικών αρχών, με σκοπό να παρέχει άτυπες συμβουλές σχετικά με προτεινόμενα νέα μέτρα σχετιζόμενα με τη βιωσιμότητα.

* Προτείνεται η ανάπτυξη ενός «sandbox» για τη βιώσιμη ανάπτυξη στο πλαίσιο των κανόνων περί ανταγωνισμού, έτσι ώστε να υπάρξει η δυνατότητα πειραματισμού με νέες μορφές εμπορικών πρακτικών που επιδιώκουν την γρήγορη και αποτελεσματική επίτευξη στόχων βιώσιμης ανάπτυξης, για την υλοποίηση των οποίων ενδεχομένως να απαιτείται συνεργασία μεταξύ ανταγωνιστικών επιχειρήσεων.

* Προκρίνεται η έκδοση κατευθυντηρίων γραμμών, ώστε να διευκρινιστεί υπό ποιες προϋποθέσεις ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να προβεί σε συνεργασίες για την προώθηση της επίτευξης στόχων βιώσιμης ανάπτυξης, κάτι που ήδη εφαρμόζεται σε ορισμένες χώρες. Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα προχωρήσει στη σύνταξη τέτοιων κατευθυντηρίων γραμμών.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

Trending