Connect with us

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Εξάρχου (Άκτωρ): Στο χρονοδιάγραμμα του Μετρό Θεσσαλονίκης να ξεκαθαρίζουμε για ποιο έργο μιλάμε

bizness.gr

Published

on

Εξάρχου, ΑΚΤΩΡ

Διευκρινίσεις αλλά και φως σε αθέατες πλευρές του έργου της κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης παρέχει ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, με συνέντευξή του στο Capital.gr. Ο επικεφαλής της ελληνικής κατασκευαστικής που ηγείται της κοινοπραξίας που έχει αναλάβει τόσο τη βασική γραμμή, όσο και την επέκταση προς Καλαμαριά, αναφέρεται, μιλώντας για όσα έχουν λεχθεί κατά καιρούς για το Μετρό Θεσσαλονίκης, όπως και σε όσα είδαν, πρόσφατα, το φως της δημοσιότητας περί διεκδίκησης αποζημιώσεων. Παρακάτω σας παραθέτουμε όλη τη συνέντευξη:

– Κύριε Εξάρχου γιατί αποφασίσατε να μιλήσετε τώρα για το Μετρό Θεσσαλονίκης, όταν διαχρονικά από τότε που αναλάβατε δεν έχει σχολιάσει η ΑΚΤΩΡ ποτέ τα όσα έχουν γραφτεί και ειπωθεί;

Έχουμε επιδείξει μια κατά τη γνώμη μας υπεύθυνη στάση, επικεντρωνόμενοι στη δουλειά μας. Έχουμε αναλάβει ένα απαιτητικό και σημαντικό έργο και η μόνη μας προτεραιότητα είναι να το ολοκληρώσουμε άρτια και όσο το δυνατόν συντομότερα, ακολουθώντας τις εντολές της αναθέτουσας αρχής. Εμείς δεν είμαστε πολιτικοί, είμαστε τεχνικοί. Ειδικά ως προς το θέμα των διαρροών, θέλω να ξεκαθαρίσω πως καμία επιστολή δεν διοχετεύθηκε ποτέ εν γνώσει μου ή με την έγκρισή μου στον Τύπο, αφού η αλληλογραφία με τον οποιοδήποτε πελάτη είναι εμπιστευτική κι ως τέτοια αντιμετωπίζεται. Αυτός είναι και ο λόγος που ουδέποτε το Γραφείο Τύπου της ΑΚΤΩΡ σχολίασε επισήμως ή ανεπισήμως, θετικά ή αρνητικά τα όσα εμφανίζονται στον Τύπο και σχετίζονται με επιστολές προς την Αττικό Μετρό. Επειδή, όμως, μια κατά τα άλλα απολύτως ακριβής στο χρόνο που έγινε, παντελώς αχρωμάτιστη πολιτικά και ολιγόλογη δήλωσή μου, ποικιλοτρόπως ερμηνεύεται ή παρερμηνεύεται, μήνες τώρα, προς τέρψη ή παραπλάνηση πολιτικών ακροατηρίων, αισθάνομαι την υποχρέωση και ως πρόσωπο, αλλά και ως επικεφαλής μίας εταιρείας που αδίκως δυσφημείται, να προβώ στις απαραίτητες τελικά διευκρινίσεις.

– Σύμφωνα με όσα είχατε αναφέρει στις 16 Φεβρουαρίου 2019, στο περιθώριο του Thessaloniki Regional Forum, στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, το έργο είναι εντός χρονοδιαγράμματος και το 2020 θα έχει τελειώσει. Ισχύουν όσα είχατε, τότε, πει;

Πράγματι, μεταξύ άλλων, ερωτηθείς για το Μετρό της Θεσσαλονίκης είπα – και ορθώς αποδόθηκε από τη δημοσιογράφο και το Πρακτορείο – ότι “Είναι εντός χρονοδιαγράμματος. Το 2020 θα έχει τελειώσει. Διασώθηκε χάρη στην ΑΚΤΩΡ. Θα ήταν η μεγαλύτερη καταστροφή των μετρό στην Ευρώπη. Διακινδύνευσε εξαιρετικά η ΑΚΤΩΡ αναλαμβάνοντας υποχρεώσεις της ΑΕΓΕΚ στο παρελθόν. Δεν είχαμε να κερδίσουμε πολλά χρήματα, αντιθέτως διακινδυνεύτηκαν πολλές ζημιές, αλλά βάλαμε πλάτη όταν η ελληνική πολιτεία μας χρειάστηκε και πλέον το Μετρό της Θεσσαλονίκης όχι απλά θα γίνει, αλλά θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για έργα μετρό σε ευρωπαϊκό επίπεδο”. Τι εννοούσα με αυτές τις δηλώσεις και γιατί ήταν απολύτως ακριβείς;

Το χρονοδιάγραμμα βάσει του οποίου εκτελούνταν οι εργασίες τη χρονική στιγμή που έγινε η δήλωση ήταν το χρονοδιάγραμμα που είχε εγκρίνει η Αττικό Μετρό με επιστολή της το 2017 και το οποίο προέβλεπε ολοκλήρωση της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης στις 30.11.2020, με τις επιφυλάξεις για τους σταθμούς “Αγίας Σοφίας” και “Βενιζέλου” και των λύσεων που θα επιλεγούν, για τους οποίους το κατασκευαστικό αντικείμενο δεν είχε προσδιοριστεί επακριβώς, λόγω του απρόβλεπτα μεγάλου αριθμού αρχαιολογικών ευρημάτων.

Κατά συνέπεια, το χρονοδιάγραμμα θα τροποποιούνταν μόλις οριστικοποιούνταν το νέο κατασκευαστικό αντικείμενο για τους προαναφερθέντες σταθμούς, σε χρόνο τέτοιο ώστε να μην επηρεάσει την κρίσιμη διαδρομή και να επιτευχθεί η ολοκλήρωση του έργου στις 30.11.2020. Στον χρόνο που γίνεται η δήλωσή μου το Φεβρουάριο του 2019, είναι βέβαιο ότι δεν υπάρχει πλέον το χρονικό περιθώριο να προσδιοριστεί το τεχνικό αντικείμενο για την κατασκευή του σταθμού “Βενιζέλου” και να τεθεί σε εμπορική λειτουργία το έργο πλήρως, έως το τέλος του 2020 με το Σταθμό “Βενιζέλου”. Κατά τον χρόνο εκείνο, η Αττικό Μετρό έχει ζητήσει πλέον οι συρμοί να διέρχονται από τη μελλοντική θέση του Σταθμού “Βενιζέλου” χωρίς να έχει κατασκευαστεί ο Σταθμός, και σε κάποιο μελλοντικό χρόνο, άγνωστο πότε κατά τη στιγμή της δήλωσής μου, να διακοπεί η λειτουργία του Μετρό στο σταθμό “Σιντριβάνι”, να προσδιοριστεί το νέο αντικείμενο του σταθμού “Βενιζέλου” σε σχέση με τα αρχαία, καθώς και να προσδιοριστεί ο χρόνος και το κόστος της πλήρους ολοκλήρωσης του έργου.

Άρα τον Φεβρουάριο του 2019 όταν δήλωνα ότι το έργο είναι εντός χρονοδιαγράμματος και θα έχει τελειώσει το 2020, ήμουν απόλυτα ειλικρινής και ακριβής, αφού αναφερόμουν στο έργο όπως είχε επαναπροσδιοριστεί από την Αττικό Μετρό – δηλαδή με τους συρμούς να διέρχονται χωρίς να σταματούν από τον σταθμό “Αγίας Σοφίας” ο οποίος θα είχε μεν κατασκευαστεί αλλά δεν θα είχε δοθεί σε λειτουργία, καθώς και μέσω της σήραγγας στη μελλοντική θέση του σταθμού “Βενιζέλου” χωρίς ο σταθμός να έχει κατασκευαστεί ούτε φυσικά να έχει δοθεί σε λειτουργία. Αυτό ήταν το επιθυμητό από την Αττικό Μετρό έργο για το οποίο εργαζόμασταν τον Φεβρουάριο του 2019, αυτό το έργο είχε χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης 30.11.2020 και αυτό το χρονοδιάγραμμα τηρούνταν κατά το χρόνο της δήλωσής μου τον Φεβρουάριο του 2019.

– Ακόμα κι έτσι όμως, κατηγορείται η κοινοπραξία ότι πρόσφατα ανακάλυψε τα προβλήματα και άρχισε να διεκδικεί αποζημιώσεις, ενώ μέχρι τη στιγμή της δήλωσής σας δεν είχε εγερθεί κανένα θέμα. Ισχύει αυτό;

Όχι, σε καμία περίπτωση. Τον Φεβρουάριο του 2019 δεσμευόμασταν από χρονοδιάγραμμα που όριζε την ολοκλήρωση του έργου στις 30.11.2020, με τις πολύ βασικές επισημάνσεις που προανέφερα ως προς τον Σταθμό “Βενιζέλου”, με την προϋπόθεση ότι θα εγκρίνονταν μέχρι το Μάρτιο 2019, 256 μελέτες που είχαν υποβληθεί στην Αττικό Μετρό και παράμεναν σε πολύμηνη εκκρεμότητα. Αυτό το ζήτημα το θέταμε επισήμως και γραπτώς στην αλληλογραφία μας με την Αττικό Μετρό, τόσο πριν (ήδη από την άνοιξη του 2018) όσο και μετά (από τον Μάρτιο του 2019) τη δήλωσή μου τον Φεβρουάριο του 2019 και λαμβάναμε προφορικές διαβεβαιώσεις πως τον Μάρτιο του 2019 όλα θα έχουν επιλυθεί. Συνολικά από τον Απρίλιο του 2018 έως τον Αύγουστο του 2019, υπάρχουν πέραν των 10 επιστολών που θέτουν αυτά τα ζητήματα, που επισημαίνουν τις ενέργειες που απαιτούνται και τονίζουν τα προβλήματα – οικονομικά, χρονικά και τεχνικά – που η απουσία επίλυσης αυτών δημιουργεί για την ολοκλήρωση του έργου. Πολύ περισσότερο, ακριβώς γιατί το κράτος, οι αναθέτουσες αρχές και οι εταιρείες οφείλουν να έχουν συνέπεια και συνέχεια, η αλληλογραφία αυτή συνεχίστηκε και μετά τον Αύγουστο του 2019, φθάνοντας στην πλέον πρόσφατη επιστολή προς την Αττικό Μετρό, της 20ης Μαρτίου 2020.

– Άρα οι αποζημιώσεις είναι απλά η πιο πρόσφατη εξέλιξη μιας διαδικασίας τουλάχιστον δυο ετών; Πώς συνδέονται όμως με την αλλαγή της λύσης για το σταθμό “Βενιζέλου”;

Ακριβώς. Σε ένα έργο, οφείλεις να ενημερώνεις τον πελάτη για όλα τα θέματα που ανακύπτουν, να του καταθέτεις προτάσεις επίλυσης και να περιμένεις τις οδηγίες του ή την έγκρισή του ή τις ενέργειες που απαιτούνται εκ μέρους του πριν προχωρήσεις. Καμία τεχνική εταιρεία στον κόσμο δεν μπορεί να προχωρά χωρίς εγκεκριμένες μελέτες. Το έργο λοιπόν δεν προχωρούσε μεν, τα έξοδα όμως σε μεγάλο βαθμό έτρεχαν και άρα αφού η καθυστέρηση δεν οφείλεται στην κοινοπραξία, ήταν αναμενόμενο να εγερθεί σε συνέχεια όλων αυτών των επιστολών που εστάλησαν τα τελευταία δύο χρόνια και θέμα αποζημιώσεων.

Οι όποιες αξιώσεις για αποζημιώσεις έχουν εγερθεί όμως, δεν έχουν σχέση με την τεχνική λύση για τον σταθμό “Βενιζέλου” αλλά, μεταξύ άλλων, με την καθυστέρηση επιλογής τεχνικής λύσης για τον σταθμό “Βενιζέλου” από το 2017 καθώς και με την καθυστέρηση εγκρίσεων των ως άνω μελετών, αφού όπως προανέφερα, το επιθυμητό από την Αττικό Μετρό κατά τον χρόνο της δήλωσής μου χρονοδιάγραμμα δεν προέβλεπε κατασκευή σταθμού “Βενιζέλου” πριν τις 30.11.2020, δηλαδή πριν την εμπορική λειτουργία του έργου, αλλά μόνο το ότι οι συρμοί θα διέρχονταν μέσω της σήραγγας σε εκείνη τη θέση, μέχρις ότου η Αττικό Μετρό να υποδείξει τι επιθυμεί να γίνει για τον συγκεκριμένο σταθμό, με ποιο κόστος και ποιο χρονοδιάγραμμα.

Ως εκ τούτου, όλη η αλληλογραφία που κατά καιρούς διαρρέεται και εμφανίζεται στον Τύπο εσφαλμένα εμπλέκει το θέμα της τεχνικής λύσης για τον σταθμό “Βενιζέλου” στο ζήτημα των αποζημιώσεων που έχουν ζητηθεί.

– Η κριτική που έχει ασκηθεί για το Μετρό Θεσσαλονίκης είναι άδικη;

Το έργο αυτό έχει κατακριθεί, λοιδορηθεί και γίνει πεδίο ευκαιριακής πολιτικής αντιπαράθεσης, 30 χρόνια τώρα για πολλούς και διαφορετικούς λόγους. Εγώ δεν εξετάζω το έργο συνολικά, μένω στο κομμάτι που αφορά στην ΑΚΤΩΡ κι εκεί πιστεύω πως πράγματι η κριτική είναι δυσανάλογη της προσφοράς της εταιρείας. Θέλω να θυμίσω ότι ζητήθηκε από την ΑΚΤΩΡ να υποκαταστήσει την ΑΕΓΕΚ ως leader της κοινοπραξίας κατασκευής του Μετρό της Θεσσαλονίκης, λόγω οικονομικής αδυναμίας της ΑΕΓΕΚ που κόντεψε να τινάξει το έργο στον αέρα, κρατώντας τα εργοτάξια κλειστά για χρόνια. Θέλω επίσης να θυμίσω ότι στο Μετρό της Θεσσαλονίκης η ΑΚΤΩΡ ενεπλάκη, το 2017 που ουσιαστικά υποκατέστησε την ΑΕΓΕΚ ως μέλος της Αναδόχου Κοινοπραξίας. Άρα είναι άδικο για την ΑΚΤΩΡ να της πιστώνεται οτιδήποτε θετικό ή να της χρεώνεται οτιδήποτε αρνητικό έχει συμβεί σε αυτό το έργο από τη δεκαετία του 1980 και μέχρι τη στιγμή που εντέλει ενεπλάκη στο έργο ως μέλος της κοινοπραξίας, απλά γιατί είναι βολικό να ερεθίζουμε το δημόσιο αίσθημα με τη δαιμονοποίηση του “εργολάβου”, που όταν είμαστε σε θέση ευθύνης σπεύδουμε να φωτογραφιζόμαστε μαζί του και την επόμενη ημέρα τον αντιμετωπίζουμε ως “μίασμα”.

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Κυρ. Μητσοτάκης στην Bild: Για αυτές τις χώρες θα ανοίξουμε την τουριστική δραστηριότητα

bizness.gr

Published

on

Κυριάκος Μητσοτάκης, Πρωθυπουργός

Για τον τρόπο με τον οποίο η Ελλάδα κατάφερε να περιορίσει την πανδημία του κορονοϊού, για το κυβερνητικό σχέδιο ασφαλούς επανεκκίνησης και ανοίγματος της χώρας σε επισκέπτες από το εξωτερικό, αλλά και για τις συνέπειες της κρίσης στην οικονομία μίλησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «Bild». Στο επίκεντρο βρέθηκαν και τα μέτρα της κυβέρνησης για τη στήριξη της εργασίας, το σχέδιο Μέρκελ – Μακρόν και οι αντιδράσεις που προκαλεί ενόψει και της επικείμενης Συνόδου Κορυφής.

Στη συνομιλία του με τους δημοσιογράφους Λιάνα Σπυροπούλου και Paul Ronzheimer, ο Κυριάκος Μητσοτάκης στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι η Ελλάδα διακρίνεται, για πρώτη φορά μετά από μεγάλο διάστημα, για την υψηλή αξιοπιστία της. «Αποτελούμε θετικό παράδειγμα και αυτό δημιουργεί στον κόσμο αίσθημα σιγουριάς και εμπιστοσύνης στη δυνατότητα του κράτους να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά» σημειώνει.

«Σκοπεύουμε να ανοίξουμε την τουριστική δραστηριότητα για τις χώρες που έχουν παρόμοια επιδημιολογικά δεδομένα με την Ελλάδα» υπογραμμίζει ο κ. Μητσοτάκης και προσθέτει: «Η Γερμανία θα περιλαμβάνεται σ’ αυτές με βάση τα δεδομένα που έχουμε δει έως τώρα και, βεβαίως, οι Γερμανοί τουρίστες θα είναι ευπρόσδεκτοι στην Ελλάδα από την 1η Ιουλίου όσον αφορά τις απευθείας πτήσεις προς τα νησιά και από τις 15 Ιουνίου εάν θέλουν να έρθουν στην Αθήνα».

Όπως διευκρινίζει ο πρωθυπουργός, στο επόμενο στάδιο δεν θα εξετάζονται υποχρεωτικά όλοι οι αφιχθέντες στη χώρα μας, αλλά θα γίνονται δειγματοληπτικά τεστ ώστε να προληφθεί τυχόν έξαρση της επιδημίας. Τα τεστ, θα συνοδεύονται από την αξιοποίηση ηλεκτρονικής εφαρμογής, η οποία θα παρέχει πολύτιμες υγειονομικές πληροφορίες στους ταξιδιώτες, αλλά και από την ενίσχυση των εξεταστικών δυνατοτήτων στα νησιά.

«Οι επισκέπτες θα έχουν πρόσβαση σε μία εφαρμογή (application) που θα τους παρέχει βασικές πληροφορίες και οδηγίες και θα μαθαίνουν που βρίσκεται η πλησιέστερη υγειονομική μονάδα. Επίσης, θα φροντίσουμε να υπάρχουν επαρκή τεστ σε όλα τα νησιά, ακόμη και στα μικρά, σε περίπτωση που θα χρειαστεί κάποιος να υποβληθεί σε τεστ. Θα υπάρχει η δυνατότητα, αν συμβεί οτιδήποτε, να διακομιστεί κάποιος σε ένα από τα βασικά νοσοκομεία της Αθήνας. Συνεπώς, μελετάμε προσεκτικά την κατάσταση, για να διασφαλίσουμε ότι θα οργανώσουμε τις υπηρεσίες υγείας κατά τρόπο ώστε να αισθάνονται ασφαλείς τόσο οι επισκέπτες όσο και οι κάτοικοι», υπογραμμίζει ο πρωθυπουργός.

Προσθέτει επίσης πως αξιοποιώντας τη μέχρι τώρα εμπειρία μας «θα εφαρμόζουμε και βασικούς κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης» και εξηγεί πως πρόκειται για «πράγματα απλά όπως το να τηρούνται οι αποστάσεις, να προστατεύεται το προσωπικό στις ταβέρνες και τα ξενοδοχεία φορώντας μάσκα. Βλέπετε, εδώ, όλοι φορούν τις μάσκες τους. Θέλουμε να απολαμβάνουν όλοι μία όσο το δυνατόν καλύτερη εμπειρία. Δεν γνωρίζουμε τι θα κάνουμε ακόμη με τα νυχτερινά κέντρα, ίσως να υπάρξουν εδώ κάποιοι περιορισμοί, αλλά όσον αφορά στη βασική εμπειρία, δηλαδή να πάει κάποιος στην παραλία, να πάει σε μια ωραία ταβέρνα, σε ένα εστιατόριο, θα είναι όλα ακριβώς ίδια, απλώς με μερικές πρόσθετες προφυλάξεις.

Οι παραλίες άνοιξαν ουσιαστικά πριν από περίπου δέκα ημέρες. Επικράτησε τάξη, τηρήθηκαν οι αποστάσεις για τις ομπρέλες και τις ξαπλώστρες και όλα έγιναν με πολύ οργανωμένο τρόπο. Προσδοκούμε λοιπόν ότι το ίδιο θα συμβεί και όταν ανοίξουμε τις πύλες μας για τον τουρισμό» αναφέρει ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο πρωθυπουργός υπογραμμίζει επίσης πως «ουσιαστικά, η ζωή στη Ελλάδα το καλοκαίρι είναι έξω. Άρα θέλουμε να περιορίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τις δραστηριότητες εσωτερικού χώρου, αλλά όπως αντιλαμβάνεστε θα είναι εύκολο, διότι κανείς δεν θέλει να έρθει στην Ελλάδα για να μένει μέσα σε εσωτερικούς χώρους το καλοκαίρι, θέλει να έρθει στην Ελλάδα επειδή μπορεί να είναι έξω διαρκώς. Εκτός από τις ώρες ύπνου, ουσιαστικά μπορεί να είναι κανείς έξω όλες τις υπόλοιπες ώρες».

«Το μεταρρυθμιστικό μας πρόγραμμα παραμένει εξαιρετικά επίκαιρο»

Αναφορικά με τις συνέπειες της κρίσης του κορονοϊού στην οικονομία, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημειώνει: «Πρόκειται για μία παγκόσμια κρίση και βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά. Το ίδιο ισχύει για την Ελλάδα, τη Γερμανία, τη Γαλλία, για όλες τις χώρες. Γνωρίζουμε ότι θα αντιμετωπίσουμε μία βαθιά ύφεση. Ελπίζουμε ότι θα είναι μεν βαθιά αλλά σύντομη και ότι το 2021 θα καλύψουμε σε μεγάλο βαθμό το χαμένο έδαφος. Σωστά επισημάνατε ότι τα πηγαίναμε πολύ καλά πριν την εμφάνιση της πανδημίας.

Είμαστε μια νέα κυβέρνηση, εκλεγήκαμε τον περασμένο Ιούλιο, θέσαμε σε εφαρμογή ένα μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα που προσέλκυσε το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών για την Ελλάδα, αλλά νομίζω ότι το μεταρρυθμιστικό μας πρόγραμμα παραμένει εξαιρετικά επίκαιρο».

Παράλληλα, ο πρωθυπουργός στέκεται ιδιαίτερα στο σχέδιο της κυβέρνησης για τη στήριξης της εργασίας στη διάρκεια του καλοκαιριού: «Δώσαμε στις επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, πρόσθετη ευελιξία, ώστε να προσλάβουν όσο το δυνατόν περισσότερους εργαζομένους και το κράτος θα καλύψει τον υπόλοιπο “ λογαριασμό”, όπως έχει κάνει έως τώρα και όπως θα πρέπει να κάνει σε περιόδους κρίσης».

Φιλόδοξη πρόταση το σχέδιο Μέρκελ-Μακρόν και σημαντικό πρώτο βήμα

Σε ερώτηση σχετικά με το σχέδιο Μέρκελ – Μακρόν για ένα ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο θα παρέχει επιχορηγήσεις και όχι δάνεια, ο κ. Μητσοτάκης σημειώνει ότι «είναι μια φιλόδοξη πρόταση που αποτελεί ένα πολύ σημαντικό πρώτο βήμα για την επίδειξη ευρωπαϊκής αλληλεγγύης στη διάρκεια μίας κρίσης που μας πλήττει όλους. Και ελπίζω ότι και η Επιτροπή θα κινηθεί σε παρόμοια κατεύθυνση».

Όπως εξηγεί: «Πρόκειται για μία πανδημία που μας έχει πλήξει όλους. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει τη δυνατότητα να δανειστεί, η Επιτροπή μπορεί να δανειστεί με πολύ χαμηλά επιτόκια και να στηρίξει τις χώρες που χρειάζονται βοήθεια. Θα είναι για το καλό της Ευρώπης συνολικά. Θα είναι για το καλό όλων των κρατών μελών και είναι βέβαιος ότι θα καταφέρουμε να πείσουμε τις μικρότερες χώρες, τις λεγόμενες “ 4 φειδωλές” χώρες, πώς αυτός είναι ο σωστός τρόπος να δράσουμε».

Ερωτηθείς σχετικά, ο πρωθυπουργός υπογραμμίζει ότι η καγκελάριος Μέρκελ «αντιμετωπίζει την παρούσα περίσταση ως μία ιστορική στιγμή για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Νομίζω μάλιστα ότι είναι σημαντικό και για τη δική υστεροφημία το γεγονός ότι προβαίνει σε μία τομή και προτείνει κάτι που δεν ήταν ιδιαιτέρως δημοφιλές στη Γερμανία μέχρι πρότινος, εξηγώντας ταυτόχρονα για ποιους λόγους το κάνει. Πιστεύω ότι αυτή η πρόταση θέτει τα θεμέλια για κάτι σημαντικό και είμαι βέβαιος ότι θα επιτευχθεί συμφωνία στον επόμενο Συμβούλιο Κορυφής».

Παίρνοντας θέση απέναντι στις απόψεις όσων (στη Γερμανία και αλλού) επισείουν το κίνδυνο της διαφθοράς, ότι τα χρήματα προς την Ελλάδα ενδέχεται «να διοχετεύονταν στη λάθος κατεύθυνση», ο πρωθυπουργός τονίζει ότι η κυβέρνηση έχει «θέσει τον πήχη πολύ υψηλά όσον αφορά στην ακεραιότητα και τη διαφάνεια».

Και τονίζει: «Θα σας δώσω ένα παράδειγμα σχετικά με το πώς διατίθενται τα χρήματα σήμερα. Το υφιστάμενο πρόγραμμα SURE, το οποίο αφορά την στήριξη της προσωρινής απασχόλησης, θα διατεθεί για την στήριξη νέων ανθρώπων», αναφέροντας ως παραδείγματα αξιοποίησης των χρήματων την υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομής και τη διασφάλιση της πράσινης μετάβασης.

«Με ρωτήσατε πού θα διοχετευτούν τα χρήματα. Ένα άλλο παράδειγμα είναι ότι κλείνουμε όλα τα ανθρακωρυχεία μας στη βόρεια Ελλάδα, νωρίτερα από τη Γερμανία. Συνεπώς, μέρος των χρημάτων θα διατεθεί για τη στήριξη της πράσινης μετάβασης σε μια ολόκληρη περιφέρεια της Ελλάδας, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον άνθρακα και θα πρέπει πλέον οι κάτοικοί της να βρουν κάτι άλλο να κάνουν. Και, βεβαίως, θα επωφεληθούν και γερμανικές εταιρείες.

Η RWE σύναψε συμφωνία με τη ΔΕΗ για την εγκατάσταση ενός πολύ μεγάλου φωτοβολταϊκού πάρκου στη θέση όπου υπήρχε μια παλιά λιγνιτική μονάδα. Συνεπώς είναι και προς το συμφέρον γερμανικών εταιρειών, επειδή θέλω να αλλάξω το αφήγημα. Δεν είναι πλέον θέμα αποπληρωμής χρέους προς την ΕΕ, αλλά επενδυτικών ευκαιριών που θα είναι επωφελείς για ελληνικές εταιρείες, θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, αλλά ταυτόχρονα θα ωφελήσουν και γερμανικές εταιρείες. Η τελευταία εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε πριν την εμφάνιση του κορονοϊού ήταν ένα φόρουμ στο Βερολίνο. Ήταν η τελευταία δημόσια εκδήλωση στην οποία παραβρέθηκα και νομίζω ότι ήταν η τελευταία δημόσια εκδήλωση και για την Καγκελάριο Μέρκελ.

Ήμασταν μαζί στο φόρουμ, στις 9 Μαρτίου όπου μιλήσαμε με γερμανικές εταιρείες και τις παροτρύναμε να έρθουν να επενδύσουν στην Ελλάδα, κάτι το οποίο συνεχίζει να ισχύει. Έχουμε τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, μια σημαντική εμπορική έκθεση, όπου φέτος η Γερμανία θα είναι η τιμώμενη χώρα. Ελπίζω ότι τον Σεπτέμβριο θα μπορέσω να υποδεχτώ εκεί την Καγκελάριο στη ΔΕΘ και ότι θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε την επιχειρηματολογία εξηγώντας για ποιους λόγους είναι προς το συμφέρον και των γερμανικών εταιρειών να τα πάει καλά η Ελλάδα».

Η Ελλάδα θα προστατεύσει τα σύνορά της που είναι και σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Ξεκάθαρο μήνυμα στέλνει επίσης ο πρωθυπουργός κληθείς να σχολιάσει δηλώσεις από την πλευρά της Τουρκίας περί νέας απόπειρας να προωθηθούν πρόσφυγες και μετανάστες ώστε να περάσουν τα σύνορα προς την Ελλάδα και την ΕΕ:

«Καταστήσαμε πολύ σαφές ότι η Ελλάδα θα προστατεύσει τα σύνορά της και ότι τα ελληνικά σύνορα είναι και σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όταν υπήρξε συστηματική προσπάθεια από πλευράς της Τουρκίας να προωθήσει πρόσφυγες και μετανάστες στην Ελλάδα, είπαμε όχι, αυτό δεν μπορεί να γίνει και υπερασπιστήκαμε τα σύνορά μας. Τρεις ημέρες αργότερα, η ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήρθε την βόρεια Ελλάδα και προσέφερε στην Ελλάδα απόλυτη πολιτική στήριξη, καθώς ενεργούσαμε και για λογαριασμό της Ευρώπης. Σκοπεύουμε να συνεχίσουμε να κάνουμε το ίδιο. Θέλω να είμαι ειλικρινής μαζί σας, πρέπει να συνεργαστούμε με την Τουρκία στο προσφυγικό ζήτημα.

Η Τουρκία φιλοξενεί σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια πρόσφυγες και δικαιούται να λάβει βοήθεια από την Ευρώπη. Αυτό το είπα στον Πρόεδρο Ερντογάν εξαρχής, αλλά είναι κάτι που δεν μπορεί να γίνει υπό καθεστώς εκβιασμού. Όμως αυτό δεν μπορεί να γίνει σε συνθήκες εκβιασμού. Ας κάνουμε, λοιπόν, μια ειλικρινή συζήτηση για το πώς μπορεί η Ευρώπη να βοηθήσει την Τουρκία. Όπως γνωρίζετε, είχαμε μια συμφωνία, την κοινή δήλωση ΕΕ-Τουρκίας, η οποία λειτούργησε σχετικά καλά και μπορούμε να τη βελτιώσουμε.

Ας αφήσουμε λοιπόν κατά μέρος τις απειλές και τις κινήσεις που ενθαρρύνουν απεγνωσμένους ανθρώπους να επιχειρήσουν να διασχίσουν τα σύνορα παρόλο που ξέρουν ότι θα αποτύχουν. Ας συζητήσουμε ειλικρινά με την Τουρκία το προσφυγικό ζήτημα, και είμαι βέβαιος ότι θα καταλήξουμε σε μια κοινά αποδεκτή λύση. Όμως αυτό δεν μπορεί να γίνει με απειλές ή ακόμα και εκβιασμούς. Έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να υπερασπιστούμε τα σύνορά μας και, εφόσον χρειαστεί, θα το ξανακάνουμε».

Continue Reading

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Corinth Capital: Αεροπορική βιομηχανία – Ο φοίνικας αναγεννάται από τις στάχτες του;

bizness.gr

Published

on

Επικαιρότητα, νέα

Καθώς η επιδημία υποχωρεί, η κατάσταση στην αεροπορική βιομηχανία είναι πολύ πιθανόν να βελτιωθεί, αλλά αρκετά διαφορετικά από χώρα σε χώρα, σύμφωνα με την ανάλυση της Corinth Capital. Κάποιες αεροπορικές εταιρείες πρόκειται να εκτελέσουν ξανά πτήσεις εντός της Ευρώπης. Για παράδειγμα, η KLM ανακοίνωσε πρόσφατα ότι ξεκινά ξανά τις πτήσεις Άμστερνταμ – Αθήνα, αρχής γενομένης από τις 6 Ιουνίου.

Η ολλανδική αεροπορική εταιρεία ανέφερε ότι το πλάνο της για το επόμενο διάστημα είναι να πραγματοποιούνται πέντε πτήσεις την εβδομάδα προς το «Ελευθέριος Βενιζέλος» από το αεροδρόμιο Schiphol, στο πλαίσιο της προσπάθειας σταδιακής αποκατάστασης του ευρωπαϊκού δικτύου της εταιρείας, που περιλαμβάνει και την Ελλάδα.

Η Ελλάδα είναι από τις χώρες της Ευρώπης που έχουν προσβληθεί λιγότερο από πανδημία του κορωνοϊού. Ο αριθμός των συνολικών περιπτώσεων δεν ξεπέρασε το επίπεδο των 3.000 και ο αριθμός των θανάτων που σχετίζονται με τον Covid-19 έφτασε τους 16 ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους. Αυτό είναι μόνο το 55% του ποσοστού θανάτων στην Τσεχία, η οποία έχει παρόμοιο αριθμό πληθυσμού με την Ελλάδα. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν «covid-free» ελληνικά νησιά, τα οποία και αποτελούν τον κύριο προορισμό για τους εισερχόμενους τουρίστες αυτό το καλοκαίρι.

Λίγες μέρες νωρίτερα από την KLM, ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας της Ελλάδας, η Aegean Airlines, θα ξεκινήσει εκ νέου τις πτήσεις της από την Αθήνα προς μερικούς από τους βασικότερους Ευρωπαϊκούς προορισμούς. Η Aegean ξεκινά τις πτήσεις της τέλος Μαΐου, μετά από διακοπή των διεθνών πτήσεων της για διάστημα 2 μηνών και 5 μερών. Η ελληνική κυβέρνηση ισχυρίστηκε την Πέμπτη 21 Μαΐου ότι δεν πρόκειται να αφήσει χωρίς στήριξη σημαντικές εταιρείες, όπως η Aegean που χαρακτηρίστηκε μάλιστα ως εταιρεία στρατηγικής σημασίας. Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ανακοίνωσε επίσης ότι ήδη επεξεργάζεται ένα σχέδιο στήριξής της.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η αεροπορική βιομηχανία έπεσε θύμα της κρίσης του COVID-19. Οι ΗΠΑ υπέφεραν περισσότερο από κάθε άλλη χώρα παγκοσμίως, καθώς ο ιός έφτασε στη Βόρεια Αμερική από δύο πηγές – την Κίνα και τη Δυτική Ευρώπη. Η επιχείρηση Trans-Pacific εξασθενούσε όλο και πιο πολύ όσο οι αναφορές για τον κορωνοϊό στην Κίνα άρχιζαν να χειροτερεύουν. Αργότερα τον Μάρτιο, οι μετοχές των αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών μειώθηκαν καθώς ο αριθμός των κρουσμάτων από κορωνοϊό έφθαναν στα ύψη και επιβλήθηκαν ταξιδιωτικοί περιορισμοί από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

Ο όγκος των αεροπλάνων και των ταξιδιωτών μειώθηκε περισσότερο από 90% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ περισσότερα από 3.000 αεροπλάνα παρέμειναν προσγειωμένα, αριθμός που αντιπροσωπεύει το ήμισυ του ενεργού στόλου. Λόγω των περιορισμών, η αμερικανική κυβέρνηση έπρεπε να σώσει τις αεροπορικές εταιρείες στα μέσα Απριλίου με πακέτο διάσωσης αξίας 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Παρόμοια εικόνα μπορεί να υπάρξει και στην Ευρώπη, όπου πολλές κυβερνήσεις σκέφτονται να δώσουν ενέσεις ρευστότητας στις αεροπορικές εταιρείες με διάφορους τρόπους: άμεσα δάνεια, εγγυήσεις δανείων (δηλ. KLM-Air France) ή παρέμβαση της κυβέρνησης ως μέτοχος (κάτι που εξετάζεται για τη Lufthansa).

Οι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών μειώθηκαν δραματικά καθώς ο κορωνοϊός εξαπλωνόταν σε όλο τον κόσμο. Για παράδειγμα, η Delta έχασε σχεδόν το 60% της αγοραίας αξίας της, ενώ η United Airlines περίπου το 70%. Η αγοραία αξία της Aegean μειώθηκε κατά 45% και αυτή της KLM είναι συγκρίσιμη με τα επίπεδα στο τέλος του προηγούμενου έτους. Από αυτήν την άποψη, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες φαίνεται να είναι καλά προετοιμασμένες για το άνοιγμα και της οικονομίας και των ουρανών.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο συνιστάται ιδιαίτερα να αναρωτηθείτε εάν είναι η κατάλληλη στιγμή να αγοράσετε μετοχές από εκείνες τις αεροπορικές εταιρείες που είναι έτοιμες σύντομα να επαναλειτουργήσουν.

Kυριάκος Δημοσθένους
Senior Analyst
Corinth Capital

Continue Reading

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Καραμανλής: Δεν είμαστε “εφετζίδικο” υπουργείο, τα έργα δεν φυτρώνουν σε μία ημέρα

Avatar

Published

on

Καραμανλής

“Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δεν είναι εφετζίδικο, ούτε τα έργα «φυτρώνουν» σε μια μέρα, ούτε οι αστικές συγκοινωνίες αλλάζουν σε μια νύχτα. Έχουμε καταφέρει πολλά, δουλεύουμε αθόρυβα, χωρίς μεγάλα λόγια”. Αυτό τόνισε σε συνέντευξη του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, και μίλησε για τα πλάνα του υπουργείου του τα έργα 13 δισ.ευρώ, για την πορεία των εργασιών στα Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης, την επαναλειτουργία του Τραμ μέχρι το κέντρο της Αθήνας, τον διαγωνισμό για νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αλλά και την ηλεκτροκίνηση.

Συμπυκνωμένα, για τα έργα υποδομής ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ήταν σαφής λέγοντας πως “σήμερ θέλουμε να επενδύσουμε ιδίως εκεί που ο πολλαπλασιαστής για την οικονομία μας είναι πιο μεγάλος. Κατ’ εξοχήν τέτοιος τομέας είναι τα έργα υποδομών. Προγραμματίζουμε έργα ύψους πάνω από 13 δισ. ευρώ. Με σύμμαχο ελπίζω την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με την οποία είμαι σε διαρκή επικοινωνία και πιστεύω ότι ειδικά υπό τις παρούσες συνθήκες θα συναντήσουμε κατανόηση, ώστε σημαντικά για την Ελλάδα έργα να προχωρήσουν απρόσκοπτα. Έργα όπως ο οδικός άξονας Πάτρα-Πύργος, η ολοκλήρωση του Ε65, αλλά και νέα έργα όπως είναι ο ΒΟΑΚ στην Κρήτη, οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού και η Περιφερειακή Οδός της Θεσσαλονίκης”.

Για την ηλεκτροκίνηση ο υπουργός ΥΠΟΜΕ σημείωσε πως η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον. Όπως αποκάλυψε “Το σχέδιό μας αναπτύσσεται σε 3 άξονες: Πρώτον, στο διαγωνισμό που ετοιμάζεται για τα νέα λεωφορεία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μεγάλο μέρος προβλέπεται να είναι ηλεκτροκίνητα. Δεύτερον, είμαστε σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών για να δοθούν κίνητρα για την ανανέωση του στόλου των ΙΧ αυτοκινήτων. Και τρίτον, δουλεύουμε για τη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών φόρτισης κατά μήκους των αυτοκινητοδρόμων”.

ΤΡΑΜ-ΜΕΤΡΟ

Για την επανέναρξη των δρομολογίων στο τμήμα του Τραμ Νέος Κόσμος-Σύνταγμα, ο κ.Καραμανλής ενημέρωσε πως έγινε αυτοψία και πως θα εγκατασταθεί ειδικό σύστημα παρακολούθησης με το οποίο θα διαπιστωθεί οριστικά αν υπάρχει ουσιώδες πρόβλημα. Θα χρειαστεί μετά ένα διάστημα έξι μηνών που, είτε θα γίνουν οι αναγκαίες παρεμβάσεις είτε θα δοθεί άμεσα ξανά το τραμ στην κυκλοφορία.

Για το Μετρό Θεσσαλονίκης, το οποίο επισκέπτεται σήμερα, ο υπουργός Υποδομών υπογραμμίζει πως “Η έγκαιρη ολοκλήρωση του έργου είναι δέσμευση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και όλοι εργαζόμαστε γι΄ αυτό. Όπως ξέρετε, με την απόφαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου δόθηκε οριστικά το πράσινο φως στην απόσπαση και επανατοποθέτηση των αρχαιοτήτων, δηλαδή στη μόνη λύση που εξασφαλίζει ότι και τα αρχαία θα προστατευτούν και το μετρό θα κατασκευαστεί –και μάλιστα όσο πιο γρήγορα και οικονομικά είναι δυνατόν. Έτσι, επιτέλους, μετά από χρόνια τέλειωσε αυτό το σίριαλ και οι εργασίες πλέον τρέχουν”.

Για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά, ο κ.Καραμανλής είπε και πάλι πως θα παραδοθούν οι 3 πρωτοι σταθμοί (ΑΓΙΑ ΒΑΡΒΑΡΑ, ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ, ΝΙΚΑΙΑ) τον προσεχή Ιούλιο και πως το 2022 θα δοθεί σε λειτουργία και το δεύτερο και τελευταίο τμήμα Νίκαια-Δημοτικό Θέατρο.

 

Πηγή: ypodomes.com

Continue Reading
Advertisement

Trending