Connect with us

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Μάνος Μανουσάκης: Τον Απρίλιο ξεκινά η κατασκευή της «μεγάλης» διασύνδεσης Κρήτης

Φίλιππος Παναγόπουλος

Published

on

Μανουσάκης, ΑΔΜΗΕ

Mία άκρως ενδιαφέρουσα και γεμάτη ειδήσεις συνέντευξη παραχώρησε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΑΔΜΗΕ, Μάνος Μανουσάκης, στο ypodomes.com. Ο κος Μανουσάκης απάντησε για τις εξελίξεις σε όλα τα μεγάλα μέτωπα έργων που «τρέχουν» αυτή τη στιγμή από τον Διαχειριστή, δίνοντας αναλυτικά χρονοδιαγράμματα για τις νησιωτικές διασυνδέσεις, αρχής γενομένης από την ελληνική μεγαλόνησο, τις Κυκλάδες και την διασύνδεση Εύβοιας-Σκιάθου, η οποία όπως αποκάλυψε, συμβασιοποιείται άμεσα.

Αναφέρθηκε επίσης στις προοπτικές που διαγράφονται στο τοπίο της απολιγνιτοποίησης και της ενεργειακής μετάβασης, όσον αφορά τις αγορές που ανοίγονται για τον Διαχειριστή, δίνοντας ένα σαφές στίγμα για τον ενεργό ρόλο που διεκδικεί ο ΑΔΜΗΕ για την επόμενη ημέρα ενώ δεν παρέλειψε να σχολιάσει και το πώς μεταφράζεται για τη χώρα  μας, η ίδρυση του Περιφερειακού Κέντρου Ελέγχου Ενέργειας στη Θεσσαλονίκη.

Διαβάστε αναλυτικά:

Κε Μανουσάκη, οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τη «μεγάλη» διασύνδεση Κρήτης σήμερα βρίσκονται σε πολύ προχωρημένο στάδιο. Πότε αναμένεται η συμβασιοποίηση του έργου και η εκκίνηση της κατασκευαστικής φάσης;

Να θυμίσω ότι έχουμε ολοκληρώσει την επιλογή των αναδόχων στα τρία καλωδιακά τμήματα του έργου. Προκειμένου να υπογράψουμε τη σύμβαση με τους αναδόχους των καλωδιακών τμημάτων ήταν απαραίτητο να εκδοθεί η ΑΕΠΟ. Σύμφωνα με την τελευταία πληροφόρηση που έχουμε από το Υπουργείο, αυτή θα έχει εκδοθεί μέχρι το τέλος του Φεβρουαρίου. Σε δύο με τρεις εβδομάδες αφότου εκδοθεί, σίγουρα θα είμαστε σε θέση να υπογράψουμε τις συμβάσεις. Άρα είναι ασφαλές να πούμε ότι μέσα στο Μάρτιο θα έχουμε τις υπογραφές για τα καλωδιακά τμήματα.

Παράλληλα, βρισκόμαστε προς στο τέλος της τεχνικής αξιολόγησης και για τους μετασχηματιστές, η οποία πιθανότατα θα έχει ολοκληρωθεί εντός του μήνα και έχοντας την ΑΕΠΟ μετά θα χρειαστούμε τυπικά έναν μήνα από το Ελεγκτικό Συνέδριο προκειμένου να υπογράψουμε τις συμβάσεις.

Άρα, εκτιμώ ότι οι συμβάσεις για τα καλώδια θα υπογραφούν μέσα στο Μάρτιο και για τους μετασχηματιστές μέσα στον Απρίλιο. Έχοντας πλέον υπογράψει τις συμβάσεις, αναμένεται άμεσα και η εκκίνηση της κατασκευαστικής φάσης.

Ο χρόνος για την αποπεράτωση και ηλέκτριση της διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής εκτιμάται σε τρία χρόνια, το οποίο σημαίνει ότι εντός του πρώτου εξαμήνου του 2023 η «μεγάλη» διασύνδεση θα έχει ολοκληρωθεί.

Που βρισκόμαστε όσον αφορά τη «μικρή» διασύνδεση Κρήτης;

Τα έργα κυλούν ομαλά. Οι εξελίξεις είναι θετικές στα μέτωπα του υπόγειου καλωδίου τόσο στην Κρήτη, όσο και στην Πελοπόννησο όπου έχουμε και την κατασκευή του υποσταθμού, για τα οποία είχαμε επιφυλάξεις αν θα δημιουργηθεί κάποιο θέμα αλλά ευτυχώς υπάρχει απόλυτη συνεργασία με τις Τοπικές Αρχές. Το χερσαίο τμήμα στην Κρήτη αναπτύσσεται κατά μήκος του ΒΟΑΚ, όπου αυτή τη στιγμή μάλιστα έχει κλείσει μία λωρίδα για την κατασκευή.

Παραμένουμε σταθεροί σε αυτό που έχουμε πει, ότι δηλαδή μέσα στο 2020 θα έχουμε ηλεκτρίσει τη «μικρή διασύνδεση» Κρήτης, δεδομένου βέβαια ότι δεν θα προκύψουν απρόοπτα κατά την πόντιση του υποβρύχιου καλωδίου, αυτού του μήκους και σε αυτό το βάθος -που υπερβαίνει τα 1.000 μέτρα- το οποίο επιχειρείται για πρώτη φορά στον κόσμο και συνιστά από μόνο του μία πρόκληση.

Ωστόσο, οι ανάδοχοι του έργου, Prysmian και της Ελληνικά Καλώδια, με μεγάλο ιστορικό συνεργασίας με τον Διαχειριστή, έχουν αποδείξει ότι σε πολύ δύσκολες συνθήκες και σε απαιτητικά έργα είναι σε θέση να ανταποκριθούν. Είμαστε λοιπόν αισιόδοξοι ότι μέχρι το τέλος του 2020 θα έχουμε ηλεκτρίσει.

Πότε «πέφτουν» οι υπογραφές για την συμβασιοποίηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Σκιάθου-Εύβοιας;

Στο εν λόγω έργο, όλα πήγαν κατ’ ευχήν. Εδώ βέβαια να διευκρινίσουμε ότι το έργο είναι «χωρισμένο», καθότι σε ό,τι αφορά το καλωδιακό τμήμα, τον διαγωνισμό και τη σύμβαση τα αναλάβαμε εμείς ενώ σε ό,τι αφορά τον υποσταθμό κάναμε για πρώτη φορά προκήρυξη μαζί με τον ΔΕΔΔΗΕ, για όλα τα στοιχεία του, όχι μόνο την πλευρά που αφορά την Υψηλή Τάση.

Την Παρασκευή που μας έρχεται υπογράφουμε με τα Ελληνικά Καλώδια για τα καλώδια ενώ το αμέσως επόμενο διάστημα ακολουθούν οι υπογραφές, από κοινού με τον ΔΕΔΔΗΕ, με την ABB για τον υποσταθμό.

Πότε θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για τη διασύνδεση Σαντορίνης-Νάξου και ποιος ο σχεδιασμός για τη δρομολόγηση της Δ’ Φάσης της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων;

Έχουμε προχωρήσει αρκετά σε ό,τι αφορά το μελετητικό κομμάτι και ο σκοπός είναι να βγει ο διαγωνισμός μέχρι το τέλος του έτους. Προηγουμένως, απαιτείται να έχουν ολοκληρωθεί οι μελέτες βυθού, οι χωροθετήσεις κ.ά., διαδικασίες που βρίσκονται ήδη σε εξέλιξη. Το έργο, με βάση το σχεδιασμό, θα έχει συμβασιοποιηθεί μέχρι τα μέσα του 2021 και εντός του 2023 θα έχει ηλεκτριστεί.

Αμέσως μετά τη συμβασιοποίηση της διασύνδεσης Σαντορίνης-Νάξου, οι υπόλοιπες Νότιες Κυκλάδες θα διασυνδεθούν στο Σύστημα. Εκεί ακόμα εξετάζουμε το πώς θα σχεδιάσουμε τον διαγωνισμό με τον πιο αποδοτικό τρόπο, καθώς πρόκειται για ένα πολύπλοκο έργο με διάφορα καλωδιακά τμήματα.

Είναι πιθανή η επιτάχυνση των έργων διασύνδεσης των νησιών που έχουν ενταχθεί στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης;

Ο λόγος που τα έργα τοποθετούνται «σειριακά» στο ΔΠΑ, δεν αφορά μόνο την πίεση που υφίσταται ο ΑΔΜΗΕ ως οργανισμός αλλά αφορά και την αγορά, η οποία πρέπει να κανονίσει, μεταξύ άλλων, τον ρυθμό παραγωγής των καλωδίων και την κατανομή των ανθρώπινων πόρων στα «ανοιχτά» μέτωπα των έργων, που δεν επιτρέπει να πραγματοποιούνται πάρα πολλά έργα παράλληλα.

Πλην όμως, όποτε αυτό είναι εφικτό, ο Διαχειριστής προχωρά σε επίσπευση των έργων, όπως στη περίπτωση της Γ΄ Φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων, η οποία μετακινήθηκε δύο χρόνια πιο μπροστά.

Μία άλλη παράμετρος που λαμβάνεται υπόψιν είναι και η σειρά με την οποία θα επιβαρύνονται οι καταναλωτές από τα τέλη χρέωσης χρήσης συστήματος, σε σχέση με αυτό που γλιτώνουμε από τα ΥΚΩ. Υπάρχει μία σειρά των πραγμάτων.

Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα Δεκαετές που θεωρούμε ότι ευθυγραμμίζεται με το νέο ΕΣΕΚ. Σε περίπτωση που χρειαστεί να επιταχύνουμε, έχουμε τη δυνατότητα να το κάνουμε.

Εμείς ακολουθούμε τις οδηγίες του βασικού μετόχου μας που είναι η Πολιτεία ενώ παράλληλα έχουμε και τη σύμφωνη γνώμη του έτερου μετόχου μας, της State Grid, ο οποίος δεν αντιμετωπίζει κοντόφθαλμα τις επενδύσεις και έχει κατανοήσει πλήρως την ανάγκη για την ανάπτυξη των διασυνδέσεων και την αλλαγή του ενεργειακού μείγματος της χώρας.

Σε ποιες νέες αγορές θα μπορούσε να δραστηριοποιηθεί ο ΑΔΜΗΕ στο τοπίο της της ενεργειακής μετάβασης και τι πρόσθετες επενδύσεις μπορεί να σημάνει η απολιγνιτοποίηση για τον Διαχειριστή;

Η απολιγνιτοποίηση που συνδέεται με τη νέα «Πράσινη Συμφωνία» της Ευρώπης, μεταφράζεται σε συγκεκριμένη ανάπτυξη νέων κλάδων της Βιομηχανίας. Οι βασικοί κλάδοι της Βιομηχανίας, κατά τη δική μας εκτίμηση, για την Ελλάδα η οποία είναι μία νησιωτική χώρα, είναι η αποθήκευση ενέργειας, προφανώς η ηλεκτροκίνηση και  -λόγω των γεωγραφικών χαρακτηριστικών μας- η πιθανότητα δημιουργίας offshore αιολικών πάρκων, τα οποία θα μπορούσαν να αποτελέσουν και μία συμβιβαστική λύση με τις τοπικές κοινωνίες.

Η στρατηγική του ΑΔΜΗΕ είναι να έχει την ηγεσία στον κλάδο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας, που σημαίνει ότι θέλει να ελέγχει τα κατασκευαστικά έργα που θα ενταχθούν στο Σύστημα Μεταφοράς, γι’ αυτό το λόγο είναι ήδη σε συζητήσεις με παραγωγούς ηλεκτρικής ενέργειας για την πιθανότητα δημιουργίας offshore διασυνδέσεων ή ακόμη για την προσθήκη επιπλέον νησιών -από αυτά που είναι αυτή τη στιγμή ενταγμένα στο Δεκαετές- στο ΕΣΜΗΕ.

Μας ενδιαφέρει πάρα πολύ η αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας πάνω στα νησιά, εκεί που κάνουμε τη διασύνδεση γιατί όπως έχουν αποδείξει οι μελέτες, ο συνδυασμός της διασύνδεσης με μία αποθηκευτική μονάδα, στην πραγματικότητα αυξάνει την επάρκεια και τη χωρητικότητα της διασύνδεσης, παρέχοντας πρόσθετη ευελιξία.

Παρακολουθούμε τις εξελίξεις για την ηλεκτροκίνηση, η οποία κατανοούμε ότι σχετίζεται περισσότερο με το δίκτυο διανομής, για να δούμε πώς θα τοποθετηθούμε σε σχέση με αυτό. Για παράδειγμα, ο ομόλογος οργανισμός μας στη Βρετανία προσπαθεί να αποτελέσει μέρος αυτής της αγοράς.

Το μόνο σίγουρο είναι ότι ο ΑΔΜΗΕ δεν θέλει να είναι απλώς συμμετέχων αλλά και καταλύτης της νέας, ευρωπαϊκής «Πράσινης Συμφωνίας» στον ελληνικό χώρο, το οποίο σημαίνει ότι μπορεί μία εταιρεία η οποία πρέπει να επενδύει τα κέρδη της και να τα επιστρέφει στην κοινωνία, να μπει και σε καινούριους κλάδους, πέραν των παραδοσιακών με τους οποίους ασχολείται αυτή τη στιγμή.

Τι σημαίνει για τον ΑΔΜΗΕ η ίδρυση και λειτουργία του Περιφερειακού Κέντρου Ελέγχου Ηλεκτρικής Ενέργειας;

Εμείς το κοιτάμε από τη σκοπιά της περιφερειακής συνεργασίας μεταξύ των κρατών. Η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας σχετίζεται και με τη δυνατότητά της να συνεργάζεται στο βέλτιστο βαθμό και με τους γείτονές της.

Άρα, το ότι καταφέραμε να συνεννοηθούμε με τη Ρουμανία, τη Ουγγαρία και Ιταλία και να γίνει το Περιφερειακό Κέντρο Ελέγχου στη Θεσσαλονίκη, είναι μία επιτυχία όλων των Διαχειριστών που συμμετείχαν σε αυτή τη συζήτηση.

Το δεύτερο βήμα αυτής της προσπάθειας είναι να συνεργαστούμε και με τις υπόλοιπες χώρες των Βαλκανίων, με τις οποίες η Ελλάδα διατηρεί στενές σχέσεις ενώ ταυτόχρονα αποτελεί και έναν στόχο να ενταχθούν οι χώρες αυτές -σε ό,τι αφορά την αγορά ηλεκτρικής ενέργειας- στην ενοποιημένη αγορά.

Ο ρόλος των περιφερειακών ελέγχων αναμένεται μεσοπρόθεσμα να αναβαθμιστεί -σε σχέση με σήμερα- οπότε κατ’ αυτή την έννοια είναι σίγουρα ένα θετικό αποτέλεσμα που προάγει τη συνεργασία.

Πηγή: ypodomes.com

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ρ. Λαμπίρης: Το ESG Rating Τool ανοίγει το δρόμο για βιώσιμες επενδύσεις και αειφορία

bizness.gr

Published

on

Ριχάρδος Λαμπίρης ΤΑΙΠΕΔ

«Η Ελλάδα θα πρέπει να διαμορφώσει τις συνθήκες που θα διευκολύνουν τη ροή βιώσιμων επενδύσεων και να αξιοποιήσει την παγκόσμια αυτή τάση της αγοράς δημιουργώντας το κατάλληλο πλαίσιο», βάσει των ευρωπαϊκών προτύπων, όπως π.χ. του ενιαίου ευρωπαϊκού συστήματος ταξινόμησης, γνωστό με τον όρο EU Taxonomy, των οικονομικών δράσεων που χαρακτηρίζονται περιβαλλοντικά βιώσιμες. «Σε αυτήν την προσπάθεια, το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμβάλλει, στο βαθμό που του αναλογεί, μέσω της διαμόρφωσης ενός μηχανισμού παρακολούθησης της αειφορικής επίδοσης των περιουσιακών στοιχείων του χαρτοφυλακίου του, πριν και μετά την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα», όπως αναφέρει ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Ριχάρδος Λαμπίρης σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «Ναυτεμπορική».

Γεγονός είναι ότι οι ίδιοι οι επενδυτές αναζητούν περισσότερα στοιχεία σχετικά με τους περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς κινδύνους των επενδύσεων που τους ενδιαφέρουν. Η διαφάνεια σε θέματα εταιρικής διακυβέρνησης, κοινωνικής ευημερίας και περιβαλλοντικής ανάπτυξης καθιστά τα περιουσιακά στοιχεία πιο ελκυστικά στους επενδυτές, λόγω της δυνατότητας έγκαιρης εκτίμησης των επιδόσεών τους, λειτουργώντας ως μέτρο αποφυγής ρίσκου. Ήδη, μεγάλα funds έχουν το δικό τους μηχανισμό για την αξιολόγηση της αειφορικής επίδοσης κατά τη λήψη επενδυτικών αποφάσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, με την εξασφάλιση χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), το ΤΑΙΠΕΔ σε συνεργασία με την EBRD και την Global Sustain, εξειδικευμένη εταιρεία παροχής καινοτόμων υπηρεσιών σε θέματα αειφορίας, δημιούργησαν το ESG Rating Tool – ένα πρωτοπόρο ψηφιακό εργαλείο για την αξιολόγηση της αειφορικής επίδοσης του χαρτοφυλακίου του, με χρήση δεικτών επίδοσης (KPIs), το οποίο εξειδικεύτηκε για κάθε κατηγορία περιουσιακού στοιχείου. Πρόκειται για μια από τις ελάχιστες περιπτώσεις παγκοσμίως που ένα Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων ενσωματώνει την αειφορία στις διαδικασίες του και είναι η πρώτη φορά που δημόσιος οργανισμός στην Ελλάδα αναπτύσσει το δικό του ψηφιακό εργαλείο για την υιοθέτηση κριτηρίων ESG – Περιβαλλοντικά (Environmental), Κοινωνικά (Social) και Εταιρικής Διακυβέρνησης (Corporate Governance).

Το ESG Rating Tool βασίζεται στα υψηλότερα διεθνή πρότυπα και ευθυγραμμίζεται με τους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (SDGs) και τις απαιτήσεις περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιδόσεων των μεγάλων χρηματοπιστωτικών και επενδυτικών ιδρυμάτων. «Πρόκειται για ένα εργαλείο που επιτρέπει στον χρήστη να αξιολογεί την τρέχουσα αειφορική επίδοση των περιουσιακών στοιχείων του χαρτοφυλακίου, να πραγματοποιεί συγκριτική αξιολόγηση μεταξύ συγγενών κατηγοριών περιουσιακών στοιχείων και ολόκληρου του χαρτοφυλακίου και επιπλέον να παρακολουθεί την εξέλιξη αυτής της επίδοσης σε βάθος χρόνου. Παράλληλα, επιτρέπει την αναγνώριση των τρωτών σημείων κάθε περιουσιακού στοιχείου μέσα από έκθεση αξιολόγησης, η οποία συνοδεύεται από υψηλού επιπέδου συστάσεις για βελτίωση των επιδόσεων στα κριτήρια ESG για χρήση από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και από άλλα ενδιαφερόμενα μέρη», αναφέρει ο κ. Λαμπίρης.

Δεδομένου ότι το ESG Rating tool ολοκληρώθηκε πρόσφατα, βασικό μέλημα του Ταμείου είναι να επικεντρώσει τις δυνάμεις του στη βέλτιστη ενσωμάτωση του εργαλείου στον τρόπο λειτουργίας του. «Το επόμενο βήμα να είναι η χορήγησή του ESG Rating Tool στις εταιρείες του χαρτοφυλακίου μας, ώστε να παρακολουθούν συστηματικά την εξέλιξη της αειφορικής επίδοσής τους και παρέχοντάς τους – αν και όποτε χρειαστούν – συμβουλευτική υποστήριξη, αξιοποιώντας την πρότερη εμπειρία μας στα συγκεκριμένα έργα», όπως τονίζει ο ίδιος.

Continue Reading

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Κυρ. Μητσοτάκης στην Bild: Για αυτές τις χώρες θα ανοίξουμε την τουριστική δραστηριότητα

bizness.gr

Published

on

Κυριάκος Μητσοτάκης, Πρωθυπουργός

Για τον τρόπο με τον οποίο η Ελλάδα κατάφερε να περιορίσει την πανδημία του κορονοϊού, για το κυβερνητικό σχέδιο ασφαλούς επανεκκίνησης και ανοίγματος της χώρας σε επισκέπτες από το εξωτερικό, αλλά και για τις συνέπειες της κρίσης στην οικονομία μίλησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «Bild». Στο επίκεντρο βρέθηκαν και τα μέτρα της κυβέρνησης για τη στήριξη της εργασίας, το σχέδιο Μέρκελ – Μακρόν και οι αντιδράσεις που προκαλεί ενόψει και της επικείμενης Συνόδου Κορυφής.

Στη συνομιλία του με τους δημοσιογράφους Λιάνα Σπυροπούλου και Paul Ronzheimer, ο Κυριάκος Μητσοτάκης στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι η Ελλάδα διακρίνεται, για πρώτη φορά μετά από μεγάλο διάστημα, για την υψηλή αξιοπιστία της. «Αποτελούμε θετικό παράδειγμα και αυτό δημιουργεί στον κόσμο αίσθημα σιγουριάς και εμπιστοσύνης στη δυνατότητα του κράτους να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά» σημειώνει.

«Σκοπεύουμε να ανοίξουμε την τουριστική δραστηριότητα για τις χώρες που έχουν παρόμοια επιδημιολογικά δεδομένα με την Ελλάδα» υπογραμμίζει ο κ. Μητσοτάκης και προσθέτει: «Η Γερμανία θα περιλαμβάνεται σ’ αυτές με βάση τα δεδομένα που έχουμε δει έως τώρα και, βεβαίως, οι Γερμανοί τουρίστες θα είναι ευπρόσδεκτοι στην Ελλάδα από την 1η Ιουλίου όσον αφορά τις απευθείας πτήσεις προς τα νησιά και από τις 15 Ιουνίου εάν θέλουν να έρθουν στην Αθήνα».

Όπως διευκρινίζει ο πρωθυπουργός, στο επόμενο στάδιο δεν θα εξετάζονται υποχρεωτικά όλοι οι αφιχθέντες στη χώρα μας, αλλά θα γίνονται δειγματοληπτικά τεστ ώστε να προληφθεί τυχόν έξαρση της επιδημίας. Τα τεστ, θα συνοδεύονται από την αξιοποίηση ηλεκτρονικής εφαρμογής, η οποία θα παρέχει πολύτιμες υγειονομικές πληροφορίες στους ταξιδιώτες, αλλά και από την ενίσχυση των εξεταστικών δυνατοτήτων στα νησιά.

«Οι επισκέπτες θα έχουν πρόσβαση σε μία εφαρμογή (application) που θα τους παρέχει βασικές πληροφορίες και οδηγίες και θα μαθαίνουν που βρίσκεται η πλησιέστερη υγειονομική μονάδα. Επίσης, θα φροντίσουμε να υπάρχουν επαρκή τεστ σε όλα τα νησιά, ακόμη και στα μικρά, σε περίπτωση που θα χρειαστεί κάποιος να υποβληθεί σε τεστ. Θα υπάρχει η δυνατότητα, αν συμβεί οτιδήποτε, να διακομιστεί κάποιος σε ένα από τα βασικά νοσοκομεία της Αθήνας. Συνεπώς, μελετάμε προσεκτικά την κατάσταση, για να διασφαλίσουμε ότι θα οργανώσουμε τις υπηρεσίες υγείας κατά τρόπο ώστε να αισθάνονται ασφαλείς τόσο οι επισκέπτες όσο και οι κάτοικοι», υπογραμμίζει ο πρωθυπουργός.

Προσθέτει επίσης πως αξιοποιώντας τη μέχρι τώρα εμπειρία μας «θα εφαρμόζουμε και βασικούς κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης» και εξηγεί πως πρόκειται για «πράγματα απλά όπως το να τηρούνται οι αποστάσεις, να προστατεύεται το προσωπικό στις ταβέρνες και τα ξενοδοχεία φορώντας μάσκα. Βλέπετε, εδώ, όλοι φορούν τις μάσκες τους. Θέλουμε να απολαμβάνουν όλοι μία όσο το δυνατόν καλύτερη εμπειρία. Δεν γνωρίζουμε τι θα κάνουμε ακόμη με τα νυχτερινά κέντρα, ίσως να υπάρξουν εδώ κάποιοι περιορισμοί, αλλά όσον αφορά στη βασική εμπειρία, δηλαδή να πάει κάποιος στην παραλία, να πάει σε μια ωραία ταβέρνα, σε ένα εστιατόριο, θα είναι όλα ακριβώς ίδια, απλώς με μερικές πρόσθετες προφυλάξεις.

Οι παραλίες άνοιξαν ουσιαστικά πριν από περίπου δέκα ημέρες. Επικράτησε τάξη, τηρήθηκαν οι αποστάσεις για τις ομπρέλες και τις ξαπλώστρες και όλα έγιναν με πολύ οργανωμένο τρόπο. Προσδοκούμε λοιπόν ότι το ίδιο θα συμβεί και όταν ανοίξουμε τις πύλες μας για τον τουρισμό» αναφέρει ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο πρωθυπουργός υπογραμμίζει επίσης πως «ουσιαστικά, η ζωή στη Ελλάδα το καλοκαίρι είναι έξω. Άρα θέλουμε να περιορίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τις δραστηριότητες εσωτερικού χώρου, αλλά όπως αντιλαμβάνεστε θα είναι εύκολο, διότι κανείς δεν θέλει να έρθει στην Ελλάδα για να μένει μέσα σε εσωτερικούς χώρους το καλοκαίρι, θέλει να έρθει στην Ελλάδα επειδή μπορεί να είναι έξω διαρκώς. Εκτός από τις ώρες ύπνου, ουσιαστικά μπορεί να είναι κανείς έξω όλες τις υπόλοιπες ώρες».

«Το μεταρρυθμιστικό μας πρόγραμμα παραμένει εξαιρετικά επίκαιρο»

Αναφορικά με τις συνέπειες της κρίσης του κορονοϊού στην οικονομία, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημειώνει: «Πρόκειται για μία παγκόσμια κρίση και βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά. Το ίδιο ισχύει για την Ελλάδα, τη Γερμανία, τη Γαλλία, για όλες τις χώρες. Γνωρίζουμε ότι θα αντιμετωπίσουμε μία βαθιά ύφεση. Ελπίζουμε ότι θα είναι μεν βαθιά αλλά σύντομη και ότι το 2021 θα καλύψουμε σε μεγάλο βαθμό το χαμένο έδαφος. Σωστά επισημάνατε ότι τα πηγαίναμε πολύ καλά πριν την εμφάνιση της πανδημίας.

Είμαστε μια νέα κυβέρνηση, εκλεγήκαμε τον περασμένο Ιούλιο, θέσαμε σε εφαρμογή ένα μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα που προσέλκυσε το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών για την Ελλάδα, αλλά νομίζω ότι το μεταρρυθμιστικό μας πρόγραμμα παραμένει εξαιρετικά επίκαιρο».

Παράλληλα, ο πρωθυπουργός στέκεται ιδιαίτερα στο σχέδιο της κυβέρνησης για τη στήριξης της εργασίας στη διάρκεια του καλοκαιριού: «Δώσαμε στις επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, πρόσθετη ευελιξία, ώστε να προσλάβουν όσο το δυνατόν περισσότερους εργαζομένους και το κράτος θα καλύψει τον υπόλοιπο “ λογαριασμό”, όπως έχει κάνει έως τώρα και όπως θα πρέπει να κάνει σε περιόδους κρίσης».

Φιλόδοξη πρόταση το σχέδιο Μέρκελ-Μακρόν και σημαντικό πρώτο βήμα

Σε ερώτηση σχετικά με το σχέδιο Μέρκελ – Μακρόν για ένα ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο θα παρέχει επιχορηγήσεις και όχι δάνεια, ο κ. Μητσοτάκης σημειώνει ότι «είναι μια φιλόδοξη πρόταση που αποτελεί ένα πολύ σημαντικό πρώτο βήμα για την επίδειξη ευρωπαϊκής αλληλεγγύης στη διάρκεια μίας κρίσης που μας πλήττει όλους. Και ελπίζω ότι και η Επιτροπή θα κινηθεί σε παρόμοια κατεύθυνση».

Όπως εξηγεί: «Πρόκειται για μία πανδημία που μας έχει πλήξει όλους. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει τη δυνατότητα να δανειστεί, η Επιτροπή μπορεί να δανειστεί με πολύ χαμηλά επιτόκια και να στηρίξει τις χώρες που χρειάζονται βοήθεια. Θα είναι για το καλό της Ευρώπης συνολικά. Θα είναι για το καλό όλων των κρατών μελών και είναι βέβαιος ότι θα καταφέρουμε να πείσουμε τις μικρότερες χώρες, τις λεγόμενες “ 4 φειδωλές” χώρες, πώς αυτός είναι ο σωστός τρόπος να δράσουμε».

Ερωτηθείς σχετικά, ο πρωθυπουργός υπογραμμίζει ότι η καγκελάριος Μέρκελ «αντιμετωπίζει την παρούσα περίσταση ως μία ιστορική στιγμή για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Νομίζω μάλιστα ότι είναι σημαντικό και για τη δική υστεροφημία το γεγονός ότι προβαίνει σε μία τομή και προτείνει κάτι που δεν ήταν ιδιαιτέρως δημοφιλές στη Γερμανία μέχρι πρότινος, εξηγώντας ταυτόχρονα για ποιους λόγους το κάνει. Πιστεύω ότι αυτή η πρόταση θέτει τα θεμέλια για κάτι σημαντικό και είμαι βέβαιος ότι θα επιτευχθεί συμφωνία στον επόμενο Συμβούλιο Κορυφής».

Παίρνοντας θέση απέναντι στις απόψεις όσων (στη Γερμανία και αλλού) επισείουν το κίνδυνο της διαφθοράς, ότι τα χρήματα προς την Ελλάδα ενδέχεται «να διοχετεύονταν στη λάθος κατεύθυνση», ο πρωθυπουργός τονίζει ότι η κυβέρνηση έχει «θέσει τον πήχη πολύ υψηλά όσον αφορά στην ακεραιότητα και τη διαφάνεια».

Και τονίζει: «Θα σας δώσω ένα παράδειγμα σχετικά με το πώς διατίθενται τα χρήματα σήμερα. Το υφιστάμενο πρόγραμμα SURE, το οποίο αφορά την στήριξη της προσωρινής απασχόλησης, θα διατεθεί για την στήριξη νέων ανθρώπων», αναφέροντας ως παραδείγματα αξιοποίησης των χρήματων την υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομής και τη διασφάλιση της πράσινης μετάβασης.

«Με ρωτήσατε πού θα διοχετευτούν τα χρήματα. Ένα άλλο παράδειγμα είναι ότι κλείνουμε όλα τα ανθρακωρυχεία μας στη βόρεια Ελλάδα, νωρίτερα από τη Γερμανία. Συνεπώς, μέρος των χρημάτων θα διατεθεί για τη στήριξη της πράσινης μετάβασης σε μια ολόκληρη περιφέρεια της Ελλάδας, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον άνθρακα και θα πρέπει πλέον οι κάτοικοί της να βρουν κάτι άλλο να κάνουν. Και, βεβαίως, θα επωφεληθούν και γερμανικές εταιρείες.

Η RWE σύναψε συμφωνία με τη ΔΕΗ για την εγκατάσταση ενός πολύ μεγάλου φωτοβολταϊκού πάρκου στη θέση όπου υπήρχε μια παλιά λιγνιτική μονάδα. Συνεπώς είναι και προς το συμφέρον γερμανικών εταιρειών, επειδή θέλω να αλλάξω το αφήγημα. Δεν είναι πλέον θέμα αποπληρωμής χρέους προς την ΕΕ, αλλά επενδυτικών ευκαιριών που θα είναι επωφελείς για ελληνικές εταιρείες, θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, αλλά ταυτόχρονα θα ωφελήσουν και γερμανικές εταιρείες. Η τελευταία εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε πριν την εμφάνιση του κορονοϊού ήταν ένα φόρουμ στο Βερολίνο. Ήταν η τελευταία δημόσια εκδήλωση στην οποία παραβρέθηκα και νομίζω ότι ήταν η τελευταία δημόσια εκδήλωση και για την Καγκελάριο Μέρκελ.

Ήμασταν μαζί στο φόρουμ, στις 9 Μαρτίου όπου μιλήσαμε με γερμανικές εταιρείες και τις παροτρύναμε να έρθουν να επενδύσουν στην Ελλάδα, κάτι το οποίο συνεχίζει να ισχύει. Έχουμε τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, μια σημαντική εμπορική έκθεση, όπου φέτος η Γερμανία θα είναι η τιμώμενη χώρα. Ελπίζω ότι τον Σεπτέμβριο θα μπορέσω να υποδεχτώ εκεί την Καγκελάριο στη ΔΕΘ και ότι θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε την επιχειρηματολογία εξηγώντας για ποιους λόγους είναι προς το συμφέρον και των γερμανικών εταιρειών να τα πάει καλά η Ελλάδα».

Η Ελλάδα θα προστατεύσει τα σύνορά της που είναι και σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Ξεκάθαρο μήνυμα στέλνει επίσης ο πρωθυπουργός κληθείς να σχολιάσει δηλώσεις από την πλευρά της Τουρκίας περί νέας απόπειρας να προωθηθούν πρόσφυγες και μετανάστες ώστε να περάσουν τα σύνορα προς την Ελλάδα και την ΕΕ:

«Καταστήσαμε πολύ σαφές ότι η Ελλάδα θα προστατεύσει τα σύνορά της και ότι τα ελληνικά σύνορα είναι και σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όταν υπήρξε συστηματική προσπάθεια από πλευράς της Τουρκίας να προωθήσει πρόσφυγες και μετανάστες στην Ελλάδα, είπαμε όχι, αυτό δεν μπορεί να γίνει και υπερασπιστήκαμε τα σύνορά μας. Τρεις ημέρες αργότερα, η ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήρθε την βόρεια Ελλάδα και προσέφερε στην Ελλάδα απόλυτη πολιτική στήριξη, καθώς ενεργούσαμε και για λογαριασμό της Ευρώπης. Σκοπεύουμε να συνεχίσουμε να κάνουμε το ίδιο. Θέλω να είμαι ειλικρινής μαζί σας, πρέπει να συνεργαστούμε με την Τουρκία στο προσφυγικό ζήτημα.

Η Τουρκία φιλοξενεί σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια πρόσφυγες και δικαιούται να λάβει βοήθεια από την Ευρώπη. Αυτό το είπα στον Πρόεδρο Ερντογάν εξαρχής, αλλά είναι κάτι που δεν μπορεί να γίνει υπό καθεστώς εκβιασμού. Όμως αυτό δεν μπορεί να γίνει σε συνθήκες εκβιασμού. Ας κάνουμε, λοιπόν, μια ειλικρινή συζήτηση για το πώς μπορεί η Ευρώπη να βοηθήσει την Τουρκία. Όπως γνωρίζετε, είχαμε μια συμφωνία, την κοινή δήλωση ΕΕ-Τουρκίας, η οποία λειτούργησε σχετικά καλά και μπορούμε να τη βελτιώσουμε.

Ας αφήσουμε λοιπόν κατά μέρος τις απειλές και τις κινήσεις που ενθαρρύνουν απεγνωσμένους ανθρώπους να επιχειρήσουν να διασχίσουν τα σύνορα παρόλο που ξέρουν ότι θα αποτύχουν. Ας συζητήσουμε ειλικρινά με την Τουρκία το προσφυγικό ζήτημα, και είμαι βέβαιος ότι θα καταλήξουμε σε μια κοινά αποδεκτή λύση. Όμως αυτό δεν μπορεί να γίνει με απειλές ή ακόμα και εκβιασμούς. Έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να υπερασπιστούμε τα σύνορά μας και, εφόσον χρειαστεί, θα το ξανακάνουμε».

Continue Reading

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Corinth Capital: Αεροπορική βιομηχανία – Ο φοίνικας αναγεννάται από τις στάχτες του;

bizness.gr

Published

on

Επικαιρότητα, νέα

Καθώς η επιδημία υποχωρεί, η κατάσταση στην αεροπορική βιομηχανία είναι πολύ πιθανόν να βελτιωθεί, αλλά αρκετά διαφορετικά από χώρα σε χώρα, σύμφωνα με την ανάλυση της Corinth Capital. Κάποιες αεροπορικές εταιρείες πρόκειται να εκτελέσουν ξανά πτήσεις εντός της Ευρώπης. Για παράδειγμα, η KLM ανακοίνωσε πρόσφατα ότι ξεκινά ξανά τις πτήσεις Άμστερνταμ – Αθήνα, αρχής γενομένης από τις 6 Ιουνίου.

Η ολλανδική αεροπορική εταιρεία ανέφερε ότι το πλάνο της για το επόμενο διάστημα είναι να πραγματοποιούνται πέντε πτήσεις την εβδομάδα προς το «Ελευθέριος Βενιζέλος» από το αεροδρόμιο Schiphol, στο πλαίσιο της προσπάθειας σταδιακής αποκατάστασης του ευρωπαϊκού δικτύου της εταιρείας, που περιλαμβάνει και την Ελλάδα.

Η Ελλάδα είναι από τις χώρες της Ευρώπης που έχουν προσβληθεί λιγότερο από πανδημία του κορωνοϊού. Ο αριθμός των συνολικών περιπτώσεων δεν ξεπέρασε το επίπεδο των 3.000 και ο αριθμός των θανάτων που σχετίζονται με τον Covid-19 έφτασε τους 16 ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους. Αυτό είναι μόνο το 55% του ποσοστού θανάτων στην Τσεχία, η οποία έχει παρόμοιο αριθμό πληθυσμού με την Ελλάδα. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν «covid-free» ελληνικά νησιά, τα οποία και αποτελούν τον κύριο προορισμό για τους εισερχόμενους τουρίστες αυτό το καλοκαίρι.

Λίγες μέρες νωρίτερα από την KLM, ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας της Ελλάδας, η Aegean Airlines, θα ξεκινήσει εκ νέου τις πτήσεις της από την Αθήνα προς μερικούς από τους βασικότερους Ευρωπαϊκούς προορισμούς. Η Aegean ξεκινά τις πτήσεις της τέλος Μαΐου, μετά από διακοπή των διεθνών πτήσεων της για διάστημα 2 μηνών και 5 μερών. Η ελληνική κυβέρνηση ισχυρίστηκε την Πέμπτη 21 Μαΐου ότι δεν πρόκειται να αφήσει χωρίς στήριξη σημαντικές εταιρείες, όπως η Aegean που χαρακτηρίστηκε μάλιστα ως εταιρεία στρατηγικής σημασίας. Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ανακοίνωσε επίσης ότι ήδη επεξεργάζεται ένα σχέδιο στήριξής της.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η αεροπορική βιομηχανία έπεσε θύμα της κρίσης του COVID-19. Οι ΗΠΑ υπέφεραν περισσότερο από κάθε άλλη χώρα παγκοσμίως, καθώς ο ιός έφτασε στη Βόρεια Αμερική από δύο πηγές – την Κίνα και τη Δυτική Ευρώπη. Η επιχείρηση Trans-Pacific εξασθενούσε όλο και πιο πολύ όσο οι αναφορές για τον κορωνοϊό στην Κίνα άρχιζαν να χειροτερεύουν. Αργότερα τον Μάρτιο, οι μετοχές των αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών μειώθηκαν καθώς ο αριθμός των κρουσμάτων από κορωνοϊό έφθαναν στα ύψη και επιβλήθηκαν ταξιδιωτικοί περιορισμοί από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

Ο όγκος των αεροπλάνων και των ταξιδιωτών μειώθηκε περισσότερο από 90% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ περισσότερα από 3.000 αεροπλάνα παρέμειναν προσγειωμένα, αριθμός που αντιπροσωπεύει το ήμισυ του ενεργού στόλου. Λόγω των περιορισμών, η αμερικανική κυβέρνηση έπρεπε να σώσει τις αεροπορικές εταιρείες στα μέσα Απριλίου με πακέτο διάσωσης αξίας 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Παρόμοια εικόνα μπορεί να υπάρξει και στην Ευρώπη, όπου πολλές κυβερνήσεις σκέφτονται να δώσουν ενέσεις ρευστότητας στις αεροπορικές εταιρείες με διάφορους τρόπους: άμεσα δάνεια, εγγυήσεις δανείων (δηλ. KLM-Air France) ή παρέμβαση της κυβέρνησης ως μέτοχος (κάτι που εξετάζεται για τη Lufthansa).

Οι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών μειώθηκαν δραματικά καθώς ο κορωνοϊός εξαπλωνόταν σε όλο τον κόσμο. Για παράδειγμα, η Delta έχασε σχεδόν το 60% της αγοραίας αξίας της, ενώ η United Airlines περίπου το 70%. Η αγοραία αξία της Aegean μειώθηκε κατά 45% και αυτή της KLM είναι συγκρίσιμη με τα επίπεδα στο τέλος του προηγούμενου έτους. Από αυτήν την άποψη, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες φαίνεται να είναι καλά προετοιμασμένες για το άνοιγμα και της οικονομίας και των ουρανών.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο συνιστάται ιδιαίτερα να αναρωτηθείτε εάν είναι η κατάλληλη στιγμή να αγοράσετε μετοχές από εκείνες τις αεροπορικές εταιρείες που είναι έτοιμες σύντομα να επαναλειτουργήσουν.

Kυριάκος Δημοσθένους
Senior Analyst
Corinth Capital

Continue Reading
Advertisement

Trending