Connect with us

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ξεκινούν εντατικοί έλεγχοι για τις παράνομες μεταφορές

bizness.gr

Published

on

Μεταφορές

Στο κλαδικό συμβούλιο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί, παρευρέθηκε ο Υφυπουργός Τουρισμού και Βουλευτής Δωδεκανήσου, κ. Μάνος Κόνσολας, που είχε την ευκαιρία να ακούσει τις προτάσεις του κλάδου, αλλά και να αναφερθεί στην πολιτική του Υπουργείου Τουρισμού και της κυβέρνησης.

Ο κ. Κόνσολας τόνισε ότι το έργο που προσφέρει ο κλάδος συνδέεται με την τουριστική ταυτότητα του τόπου μας, αφού η καλύτερη εξυπηρέτηση του επισκέπτη πιστώνεται στους επαγγελματίες του κλάδου και λειτουργεί προς όφελος του τουρισμού.

Δεσμεύτηκε για την εντατικοποίηση των ελέγχων με μόνιμο ελεγκτικό μηχανισμό για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της υποκλοπής του μεταφορικού έργου, από το οποίο υπάρχει απώλεια τεράστιων εσόδων, ενώ αναφέρθηκε στην αξιοποίηση της ψηφιακής πλατφόρμας για τις συμβάσεις των επιβατηγών ιδιωτικής χρήσης οχημάτων, η οποία λειτουργεί από τις αρχές του Σεπτέμβρη.

Με την πλήρη επιχειρησιακή λειτουργία ψηφιακού μητρώου, διευκολύνονται τα αρμόδια όργανα για τη διενέργεια των ελέγχων των Επιβατηγών Ιδιωτικής Χρήσης που εκμισθώνονται με οδηγό. Στο πλαίσιο αυτής της τουριστικής υπηρεσίας, που πρέπει να παρέχεται κάτω από αυστηρό έλεγχο, χρειάζεται και η ενίσχυση της τουριστικής αστυνόμευσης, κάτι που έχει ήδη τεθεί από τον κ. Κόνσολα, στην ηγεσία του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.

Έκανε, επίσης, λόγο για τη μείωση των φόρων με το νέο φορολογικό νομοσχέδιο που θα ψηφιστεί μέσα στο Νοέμβριο, αλλά και για μια νέα δέσμη κινήτρων για την αντικατάσταση των γερασμένων και παλαιάς τεχνολογίας οχημάτων και την αγορά νέων οχημάτων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.

Παράλληλα, τόνισε ότι η κυβέρνηση είναι έτοιμη να βελτιώσει το θεσμικό πλαίσιο που αφορά στον κλάδο και το μεταφορικό έργο. Αυτό θα γίνει μόνο μέσα από ανοιχτό και ισότιμο διάλογο.

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Στο «τραπέζι» της αρμόδιας κυβερνητικής επιτροπής η απολιγνιτοποίηση

bizness.gr

Published

on

Εργοστάσιο λιγνίτη

Ενισχύσεις και φορολογικά κίνητρα για επιχειρήσεις στους κλάδους της αγροτικής παραγωγής, της μεταποίησης και των υπηρεσιών, και στους τομείς της ανάπτυξης έρευνας-τεχνολογίας, της εκπαίδευσης, της ενέργειας (ανανεώσιμες πηγές, ενεργειακή αναβάθμιση), θα περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το σχέδιο για τη μεταλιγνιτική εποχή στη Δυτική Μακεδονία και τη Μεγαλόπολη.

Η «δίκαιη μετάβαση» των περιοχών αυτών, μετά την απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων, συζητήθηκε σήμερα στη συνεδρίαση της αρμόδιας Κυβερνητικής Επιτροπής υπό την προεδρία του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κωστή Χατζηδάκη, με τη συμμετοχή της Ευρωπαίας επιτρόπου για «Θέματα Συνοχής και Μεταρρυθμίσεων», Ελίζα Φερέιρα, και των υπουργών Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα, Εσωτερικών Τάκη Θεοδωρικάκου, Ανάπτυξης ‘Αδωνι Γεωργιάδη και των υφυπουργών Ενέργειας Γεράσιμου Θωμά, Ανάπτυξης Γιάννη Τσακίρη και του Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστα Σκρέκα.

Σε δηλώσεις της μετά τη συνεδρίαση, η κ. Φερέιρα εξέφρασε τα συγχαρητήριά της για την «γενναία και έξυπνη» όπως τη χαρακτήρισε, απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει στην απολιγνιτοποίηση. «Το να μην βλέπεις την πραγματικότητα και να παριστάνεις ότι μπορείς να αποφύγεις τα προβλήματα δεν είναι τρόπος να τα αντιμετωπίσεις», ανέφερε χαρακτηριστικά η Ευρωπαία επίτροπος. «Είναι αναπόφευκτο, θα συμβεί και σε άλλες περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η περιφερειακή πολιτική είναι παρούσα για να βοηθήσει. Κάτι ανάλογο είχε συμβεί στο παρελθόν στην ΕΕ και σε άλλα μέρη του κόσμου με την κλωστοϋφαντουργία, τα ναυπηγεία, την βιομηχανία χάλυβα. Συνεργαζόμαστε με την κυβέρνηση και την τοπική αυτοδιοίκηση προκειμένου με τα χρήματα που θα διατεθούν, να ελαχιστοποιήσουμε το κόστος για τους πολίτες σε αυτές τις περιοχές και να δημιουργήσουμε ευκαιρίες που θα είναι βιώσιμες στο μέλλον. Αν το κάνουμε σωστά θα δημιουργήσουμε ένα θετικό παράδειγμα για την Ευρώπη και για άλλες περιοχές του κόσμου».

Η επίτροπος υπογράμμισε ότι η κατανομή των κοινοτικών κονδυλίων για τις περιοχές που πλήττονται από την απανθρακοποίηση γίνεται με οικονομικά και κοινωνικά κριτήρια. Ωστόσο, απαντώντας σε ερώτηση για το γεγονός ότι η κυβέρνηση προχώρησε σε επίσπευση της απολιγνιτοποίησης, τόνισε ότι οι χώρες που προχωρούν νωρίτερα θα έχουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και θα λάβουν τη βοήθεια πιο γρήγορα. Συνολικά τα χρήματα που θα διατεθούν στις ευρωπαϊκές περιφέρειες που πλήττονται από την παύση της ανθρακικής βιομηχανίας (ενισχύσεις, δάνεια, ιδιωτικές επενδύσεις) εκτιμώνται σε 100 δισ. ευρώ.

Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης τόνισε ότι ως τα τέλη του Ιουνίου θα είναι έτοιμο το σχέδιο (master plan) ώστε να μην υπάρξουν δυσμενείς συνέπειες στην περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και την Μεγαλόπολη (όπου βρίσκονται οι λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ) από την απολιγνιτοποίηση, η οποία, όπως σημείωσε, είναι αναγκαστική τόσο για οικονομικούς όσο και για περιβαλλοντικούς λόγους. Πρόσθεσε ότι αποτελεί προτεραιότητα του ίδιου του πρωθυπουργού να υπάρξει πλήρες σχέδιο που θα αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις στις περιοχές αυτές, ενώ απηύθυνε πρόσκληση προς την Ευρωπαία επίτροπο να επισκεφθούν μαζί τις περιοχές που πλήττονται από την απολιγνιτοποίηση.

Ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γεράσιμος Θωμάς, υπογράμμισε ότι δεδομένου ότι το «Ευρωπαϊκό Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης» θα ενεργοποιηθεί το 2021, στην χώρα μας θα αξιοποιηθούν από εφέτος, για τις περιοχές αυτές, πόροι από το τρέχον ΕΣΠΑ, το τέλος λιγνίτη, ύψους 130 εκατ. που θα αποδοθεί φέτος και άλλα 60 εκατ. από το Πράσινο Ταμείο. «Το πρόγραμμα είναι εμπροσθοβαρές, είναι κρίσιμο να έχουμε ώριμα επιχειρησιακά προγράμματα», τόνισε ο υφυπουργός.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έγιναν γνωστά ήδη από χθες, οι επενδύσεις που θα κινητοποιηθούν στις εν λόγω περιοχές εκτιμάται ότι θα κυμανθούν στα 3,7-4,4 δισ. ευρώ.

 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Ο χαρακτήρας των έργων στο νέο αναπτυξιακό πρόγραμμα για τους ΟΤΑ

bizness.gr

Published

on

Τάκης Θεοδωρικάκος

Μέσα στις επόμενες δύο-τρεις εβδομάδες αναμένεται να ολοκληρωθούν οι διαβουλεύσεις του υπουργού Εσωτερικών, Τάκη Θεοδωρικάκου με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων για το νέο αναπτυξιακό πρόγραμμα στο χώρο της Αυτοδιοίκησης, όπως ανέφερε ο ίδιος σε ημερίδα της Πανελλήνιας Ένωσης Γενικών Γραμματέων Δήμων.

Όπως είπε ο κ. Θεοδωρικάκος το νέο πρόγραμμα θα έχει αναπτυξιακό και κοινωνικό πρόσημο και τα έργα που θα ενταχθούν σε αυτό θα φέρουν ουσιαστικά προστιθέμενο αποτέλεσμα στην οικονομική ζωή της περιοχής και ως στόχο θα έχουν και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών.

Για τα έργα του νέου προγράμματος θα γίνουν συσκέψεις σε όλες τις Περιφερειακές Ενότητες για να καταθέσουν τα στελέχη της Αυτοδιοίκησης τις σχετικές θέσεις και απόψεις τους, διαβεβαίωσε ο υπουργός.

Ανακοίνωσε, επίσης, ότι τη Δευτέρα θα ξεκινήσει τις εργασίες της η Επιστημονική Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων, στην οποία θα συμμετέχουν και εκπρόσωποι της ΚΕΔΕ και της ΕΝΠΕ, με αντικείμενο την αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων μεταξύ Τοπικής, Περιφερειακής Αυτοδιοίκησης και κεντρικού κράτους. Το έργο της Επιτροπής θα ολοκληρωθεί εντός του πρώτου 6μήνου του έτους.

Μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου αναμένεται να έχει αντιμετωπισθεί νομοθετικά το πρόβλημα της υποστελέχωσης των τεχνικών υπηρεσιών των δήμων και των περιφερειών με τη συμβολή της ΕΕΤΑΑ. Συγκεκριμένα, όπως είπε ο κ. Θεοδωρικάκος, θα δοθεί η δυνατότητα στην ΕΕΤΑΑ να συνάπτει συμβάσεις έργου με μηχανικούς, ώστε να καλυφθεί το σύνολο των ελλείψεων, εξαιτίας των οποίων πολλοί ΟΤΑ δεν μπορούν να συντάξουν μελέτες με αποτέλεσμα να μη συμμετέχουν σε αναπτυξιακά προγράμματα.

Continue Reading

ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ

Μ. Σχοινάς: Πιο κοντά από ποτέ σε μία «πράσινη» και ψηφιακή Ελλάδα

bizness.gr

Published

on

Μαργαρίτης Σχοινάς

Στο Εθνικό Αναπτυξιακό Συνέδριο για το νέο ΕΣΠΑ 2021 – 2027, στο Μέγαρο Μουσικής, μίλησε ο Αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Μαργαρίτης Σχοινάς . Ο Ευρωπαίος Επίτροπος στάθηκε στο γεγονός ότι η Ελλάδα είναι πιο κοντά από ποτέ, στο να καταστεί μία «πράσινη» και ψηφιακή χώρα. Αναφερόμενος ειδικότερα στον τουρισμό, στα προϊόντα, στα τρόφιμα υψηλής αξίας με το ανάλογο οικολογικό και ποιοτικό σήμα, στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και στα πράσινα logistics.

Διαβάστε παρακάτω μέρος των όσων είπε ο κ. Σχοινάς:

Επιτρέψτε μου να ξεκινήσω από το ευρύτερο ευρωπαϊκό οικονομικό μοντέλο. Η ευρωπαϊκή οικονομία διανύει το 7ο έτος ανάπτυξης. Κάτι που αναμένεται να συνεχιστεί και το 2020 και το 2021. Ωστόσο, οι ευρωπαϊκοί ρυθμοί ανάπτυξης παραμένουν χαμηλοί και παράγοντες όπως η υποτονική αύξηση της παραγωγικότητας, η γήρανση του πληθυσμού και η υποβάθμιση του περιβάλλοντος αποτελούν μεγάλα εμπόδια στις μεσοπρόθεσμες αναπτυξιακές μας προοπτικές. Οφείλουμε, λοιπόν, να οικοδομήσουμε ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο στην Ευρώπη που μπορεί να αντιμετωπίσει αυτές τις προκλήσεις. Και κεντρικό στοιχείο σε αυτό το μεγάλο επανασχεδιασμό είναι φυσικά η έννοια της ανταγωνιστικής βιωσιμότητας και της πράσινης συμφωνίας, το περίγραμμα της οποίας παρουσιάσαμε στις 11 Δεκεμβρίου.

Η στρατηγική αυτή η καινούργια της ευρωπαϊκής ανάπτυξης, της βιώσιμης ανταγωνιστικότητας όπως θα μπορούσαμε να την πούμε, έχει τέσσερις διαστάσεις. Η πρώτη είναι φυσικά η περιβαλλοντική βιωσιμότητα και η εκφρασμένη δημόσια πολιτική δέσμευση της Ευρώπης να καταστεί η πρώτη ήπειρος στον κόσμο χωρίς εκπομπές άνθρακα μέχρι το 2050. Είναι ένας πολύ φιλόδοξος στόχος, είναι όμως ένας κεντρικός, ένας στρατηγικός στόχος για τον οποίο η Ευρώπη πρέπει να δουλέψει με συνέπεια και με πόρους.

Η δεύτερη διάσταση είναι η αύξηση της παραγωγικότητας. Λόγω της γήρανσης του πληθυσμού της Ευρώπης και των ολοένα πιο δεσμευτικών περιορισμών ως προς τους διαθέσιμους πόρους, η μελλοντική ανάπτυξη θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την αύξηση της παραγωγικότητας αλλά και την ικανότητα της Ευρώπης να ξεχωρίσει στην καινοτομία και στην έρευνα. Οφείλουμε να διασφαλίσουμε ότι η υπόσχεσή μας για ανοιχτές και ανταγωνιστικές αγορές προϊόντων, αποτελεσματικών πιστωτικών αγορών, καθώς και προσαρμοζόμενων αγορών εργασίας χωρίς αποκλεισμούς, θα είναι κεντρικά στοιχεία αυτής της δεύτερης διάστασης της αύξησης της παραγωγικότητας.

Τρίτον, θα χρειαστούμε ένα ευρύτερο κλίμα μακροοικονομικής σταθερότητας. Η σταθερότητα σε δημοσιονομικό και χρηματοπιστωτικό τομέα αρχίζει βέβαια σε εθνικό επίπεδο και μετά εξελίσσεται σε ευρωπαϊκές δεσμευτικές πολιτικές. Και εδώ δεν χωράει καμιά αμφιβολία ότι η ελληνική Κυβέρνηση προωθεί με συνέπεια τέτοιες πολιτικές που συμβάλλουν στην ευρύτερη σταθερότητα της Ευρωζώνης και στην αποφυγή ενδεχομένων κραδασμών.

Απαραίτητα συστατικά αυτής της δημοσιονομικής σταθερότητας είναι φυσικά να ολοκληρώσουμε και αυτά τα εργοτάξια της Οικονομικής Νομισματικής Ένωσης που έμειναν ακόμα στο κατασκευαστικό στάδιο, όπως είναι η εύρυθμη λειτουργία της ΟΝΕ, ο καλύτερος συντονισμός των εθνικών δημοσιονομικών πολιτικών μέσα στο σύμφωνο σταθερότητας και ανάπτυξης και η δημιουργία ενός κεντρικού δημοσιονομικού εργαλείου για την Ευρωζώνη, όπως επίσης και η ολοκλήρωση της τραπεζικής και κεφαλαιακής Ένωσης.

Τέταρτο και κεντρικό ίσως καταλυτικό στοιχείο σε αυτή τη νέα οικονομική αναπτυξιακή πολιτική είναι η μετάβαση σε μια κοινωνία δικαιοσύνης χωρίς αποκλεισμούς, κυρίως για τις περιφέρειες αλλά φυσικά και για τη βιομηχανία και τους εργαζόμενους. Πρέπει να διαθέσουμε επαρκείς πόρους, το είπε ο Πρωθυπουργός, για τον εφοδιασμό όλων των πολιτών της Ευρώπης με τις κατάλληλες δεξιότητες. Μέσω της βασικής εκπαίδευσης, της επαγγελματικής εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης.

Η Ευρώπη και η Ελλάδα χρειάζονται επειγόντως μια νέα μεγάλη επανάσταση δεξιοτήτων. Μια νέα μεγάλη επανάσταση δεξιοτήτων όμως που δεν θα αφορά τους λίγους, δεν θα αφορά αυτούς που έχουν εύκολη πρόσβαση στους μηχανισμούς, στα ταμεία και στους πόρους της κατάρτισης.

Θα πρέπει να είναι ένα καθολικό αίτημα μιας συνεκτικής κοινωνίας η οποία μπορεί και ξέρει να προσφέρει το up skilling και το re-skilling σε όλους τους πολίτες της χώρας, της Ευρώπης σε μια κοινωνία και αγορά εργασίας που αλλάζει με εξαιρετικά γρήγορους ρυθμούς.

Έρχομαι τώρα στις προκλήσεις, τις ευκαιρίες για τη χώρα μας. Φαντάζομαι πολλούς από εσάς να σκέφτεστε ότι ωραία είναι τώρα όλα αυτά που ακούμε, αλλά στην Ελλάδα έχουμε ακόμα παρόλη την πρόοδό μας ανεργία 17% και εσείς μας μιλάτε για πράσινη ανάπτυξη, ανάπτυξη του περιβάλλοντος και πράσινη οικονομία.

Απαντώ ότι η πράσινη και η ψηφιακή Ελλάδα ίσως είναι πολύ πιο κοντά μας από όσο πολλοί νομίζουμε. Η Ελλάδα μπορεί να ανταγωνιστεί σε αυτό το νέο πλαίσιο και ήδη διαφαίνονται πολλές πρώτες θετικές ενδείξεις. Δίνω ένα μόνο παράδειγμα, η Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι η 6η χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε αριθμό eco- labeling, δηλαδή σε αριθμό οικολογικής σήμανσης προϊόντων και υπηρεσιών που ακολουθούν μια ιδιαίτερη αξία προστιθέμενη και πρόσβαση σε ανταγωνιστικές αγορές.

Και η Ευρωπαϊκή Ένωση θα βοηθήσει έτσι ώστε η χώρα μας να διαχειριστεί τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες αυτές μέσα στο νέο οικονομικό πρότυπο. Η Επίτροπος, η κυρία Ferreira, αμέσως μετά θα σας παρουσιάσει αναλυτικά τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας για αυτό το νέο ξεκίνημα.

Φυσικά η συζήτηση για τους νέους πόρους συνεχίζεται στο ευρωπαϊκό επίπεδο αλλά νομίζω και δεν νομίζω ότι είναι μια αισιόδοξη, θα έλεγα είναι μια ρεαλιστική προσδοκία να περιμένουμε ότι η Ελλάδα και στην επόμενη επταετία μπορεί να προσδοκά ένα ποσό περίπου 21 δισεκατομμυρίων ευρώ στο πλαίσιο της πολιτικής για την περιοχή προγραμματισμού ’21-’27, μιλάμε για αύξηση άνω των 5 δισεκατομμυρίων ευρώ 8% σε σύγκριση με την τρέχουσα περίοδο

Και θέλω να καθησυχάσω όχι μόνο τον Πρωθυπουργό αλλά και όλους τους παρόντες ότι δεν χωρά καμιά αμφιβολία και ότι και στο νέο πλαίσιο οι τρεις βασικές αναπτυξιακές συνιστώσες, η σύγκληση η περιφερειακή, η γεωργική οικονομία αλλά και η ασφάλεια και η μετανάστευση θα έχουν τους απαραίτητους πόρους που θα είναι στο ύψος των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η χώρα.

Οι επενδυτικές προτεραιότητες οι ελληνικές θα πρέπει να επικεντρωθούν σε ένα πιο καινοτόμο, εξωστρεφές μοντέλο ανάπτυξης, φυσικά με το περιβάλλον αλλά επαναλαμβάνω λέγοντας ότι το περιβάλλον μπορεί να αποτελέσει ένα βασικό ανταγωνιστικό αναπτυξιακό εργαλείο της χώρας.

Η Ελλάδα μπορεί και είναι ρεαλιστικό να γίνει ο πράσινος πρωταθλητής της Ευρώπης. Τομείς που έχουν ήδη σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης και έχουν τεράστιες προοπτικές σε αυτή την κατεύθυνση είναι τομείς για τους οποίους εδώ στη χώρα μας τα έχουμε καταφέρει.

Μιλάμε για τον τουρισμό, για τα προϊόντα και τα τρόφιμα υψηλής αξίας με το ανάλογο οικολογικό και ποιοτικό σήμα, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τα πράσινα logistics.

Στη χρηματοδότηση των πράσινων επενδύσεων η Κομισιόν θα διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στα χρόνια που έρχονται. Το επενδυτικό σχέδιο για τη βιώσιμη Ευρώπη που μόλις την περασμένη Τετάρτη προτάθηκε από την Επιτροπή, είναι η γενική στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις πράσινες επενδύσεις από το δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα, ένα πράσινο σχέδιο Juncker, για να συνεννοούμαστε, με στόχο την κινητοποίηση ενός τρισεκατομμυρίου ευρώ κατά την προσεχή δεκαετία.

Η μετάβαση σε μία ουδέτερη από πλευράς εκπομπών οικονομία θα απαιτήσει βέβαια χρόνο, στήριξη και αλληλεγγύη. Και αυτός ακριβώς είναι ο λόγος για τον οποίο προτείναμε, αυτή την εβδομάδα επίσης, το μηχανισμό δίκαιης μετάβασης που περιλαμβάνει και τη δημιουργία ενός ειδικού ταμείου ώστε να μην μείνουν στο περιθώριο περιοχές όπως η Δυτική Μακεδονία και η Μεγαλόπολη.

Και πιστεύω, κύριε Πρωθυπουργέ, κύριοι Υπουργοί, ότι το κομμάτι που μας αναλογεί από την ευρύτερη τούρτα της δίκαιης μετάβασης είναι μάλλον ικανοποιητικό, θα έλεγα εξαιρετικά ικανοποιητικό στο ύψος των προσδοκιών μας.

Εγώ εκτιμώ ότι μέσα από αυτή την νέα αρχιτεκτονική των μηχανισμών μετάβασης η Ελλάδα θα μπορεί να αντλήσει επιδοτήσεις και δάνεια συνολικής αξίας περίπου 4 δισεκατομμυρίων για την επόμενη 7ετία και για στοχευμένες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις σε εναλλακτικές δραστηριότητες στις εν λόγω περιοχές που, όπως δείχνουν οι πρώτες μελέτες, θα μπορούσαν να δημιουργήσουν άμεσα πάνω από 7.000 θέσεις εργασίας. Με αυτό τον τρόπο θα δείξει η Ευρώπη στην πράξη έμπρακτα ότι η αλληλεγγύη και η κοινωνική δικαιοσύνη είναι στην καρδιά του νέου οικονομικού πρότυπου.

Τέλος, θα ήθελα να μιλήσω για τις ευθύνες και τις ευκαιρίες σε αυτή τη νέα φάση με την κρίση πίσω μας και τους αναπτυξιακούς ορίζοντες μπροστά μας που έχουν μία ιδιαίτερη σημασία για τη χώρα μας. Η κρίση μάς έμαθε ότι οι ευρωπαϊκοί πόροι δεν μπορούν από μόνοι τους να δημιουργήσουν βιώσιμη ανάπτυξη αν το ευρύτερο επενδυτικό κλίμα δεν συνοδεύει αυτή την πολιτική βούληση. Για αυτό το λόγο οι μεταρρυθμίσεις που δρομολογήθηκαν στο πλαίσιο των τριών προγραμμάτων στήριξης πρέπει να διασφαλιστούν και η δυναμική τους πρέπει να διατηρηθεί προκειμένου να υποστηριχθεί αυτή η νέα αξιοπιστία της οικονομικής επανεκκίνησης.

Η νέα ελληνική Κυβέρνηση, και δεν το λέω εγώ, ήδη από τις πρώτες μέρες έχει δημιουργήσει μία σταθερή βάση για αυτό το ισχυρό οικονομικό και επενδυτικό reset που χρειάζεται η χώρα. Αυτό αποδεικνύεται, φυσικά, από την αποκλιμάκωση των επιτοκίων δανεισμού της χώρας, από την αύξηση του διεθνούς ενδιαφέροντος για τις άμεσες επενδύσεις στην Ελλάδα αλλά αποδεικνύεται φυσικά και από το θετικό μήνυμα του Eurogroup τον Δεκέμβριο που συμφώνησε να εκταμιεύσει τη δεύτερη δόση των έκτακτων μέτρων για το χρέος.

Κοιτάζοντας μπροστά μας βλέπουμε ότι τώρα μπαίνουμε στο κρίσιμο στάδιο της υλοποίησης των διαρθρωτικών αλλαγών που αποφασίσαμε τη δεκαετία της κρίσης. Και στο σημείο αυτό, ακριβώς γιατί μιλάμε για το μελλοντικό μας σχεδιασμό, θα ήθελα να επισημάνω τρεις βασικές προτεραιότητες, διαπιστώσεις, ας πούμε τρεις συν μία.
Πρώτον, ότι η προώθηση της ευρείας κλίμακας μεταρρυθμίσεων για την ενίσχυση του επιχειρηματικού και του επενδυτικού κλίματος με τομές στη φορολογία, την ολοκλήρωση, επιτέλους, του κτηματολογίου, την απλούστευση των διαδικασιών για τις επενδύσεις, τις ιδιωτικοποιήσεις και την τάξη στην αγορά ενέργειας, αυτή η πρώτη οικογένεια επενδυτικών τομών πρέπει να ολοκληρωθεί άμεσα.

Δεύτερον, χρειαζόμαστε ένα υποστηρικτικό επενδυτικό κλίμα που η δημόσια διοίκηση θα δίνει με αποτελεσματικότητα, διαφάνεια, αξιοκρατία και εντιμότητα.

Και οι μεταρρυθμίσεις στη δημόσια διοίκηση πρέπει να ολοκληρωθούν. Αυτό που ξεκίνησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης ως Υπουργός Διοικητικής Μεταρρύθμισης θα το ολοκληρώσει ως Πρωθυπουργός. Είναι μία μεγάλη εθνική προτεραιότητα γιατί κανένας μας δεν ξεχνάει ότι στην αρχή της κρίσης η ελληνική δημόσια διοίκηση δεν είχε οργανογράμματα, δεν είχε περιγραφές καθηκόντων για τους δημοσίους υπαλλήλους, δεν είχε κανένα είδος αξιολόγησης, δεν είχε κανένα είδος ριζικής, ορθολογικής επανασχεδίασης του κορμού του Διοικητικού της χώρας.

Τρίτον, η ανάπτυξη στο μέλλον θα πρέπει φυσικά να υποστηριχθεί από την περαιτέρω εξομάλυνση του χρηματοπιστωτικού τομέα, μεταξύ άλλων, μέσω της εναρμόνισης του πλαισίου αφερεγγυότητας και τις διεθνείς βέλτιστες πρακτικές.

Είπα τρεις και μία προτεραιότητες και κράτησα για το τέλος, μια πιο προσωπική εκτίμηση που εγώ θεωρώ κρίσιμη, μιας και μιλάμε για το σχεδιασμό των κοινοτικών χρηματοδοτήσεων για τα επόμενα χρόνια. Οι κοινοτικές χρηματοδοτήσεις και τα κοινοτικά εργαλεία πρέπει κυρίως να βοηθούν όχι τόσο τους μέσα, αλλά κυρίως τους απ’ έξω. Αυτούς που θέλουν πρόσβαση στην παραγωγή. Αυτούς που είναι έτοιμοι να ρισκάρουν, αυτούς που έχουν κεφάλαια, δεξιότητες, εμπειρίες, γνώση, κέφι, να προσφέρουν στην εθνική οικονομία.

Πολλοί από αυτούς είναι τα πιο λαμπρά μυαλά της χώρας που έφυγαν την τελευταία δεκαετία, αλλά βλέπουν τώρα τα πρώτα πράσινα φύλλα της ανάπτυξης και ετοιμάζονται να γυρίσουν. Αλλά, δεν θα γυρίσουν αν δεν έχουν την ακλόνητη βεβαιότητα ότι όλα αυτά που σχεδιάζουμε τους αφορούν. Δεν αφορούν απλώς την υπεράσπιση αυτών που έχουν την τύχη να είναι μέσα στο παραγωγικό σύστημα, αλλά δίνουν διεξόδους, προοπτικές και ευκαιρίες για αυτούς που είναι απ’ έξω.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση επαναλαμβάνω θα είναι στο πλευρό της χώρας σε αυτό το δύσκολο, αλλά αναγκαίο δρόμο. Ας είναι η επόμενη δεκαετία η πραγματική και καθολική απογείωση της δυναμικής της Ελλάδας, που τόσο στερηθήκαμε, αλλά και τόσο δικαιούμαστε».

Continue Reading
Advertisement

Trending