Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μείωση του ΦΠΑ σε μεταφορές, καφέ, μη αλκοολούχα, τουριστικό πακέτο και σινεμά

bizness.gr

Published

on

Χρήστος Σταϊκούρας

Ένα νέο πακέτο με «15 πολιτικές» που θα υλοποιούνται από τη μεθεπόμενη εβδομάδα και έως τις 30 Οκτωβρίου και αφορούν στην 3η φάση του σχεδίου και στην «ανάκαμψη της οικονομίας», παρουσίασε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας. Το νέο πακέτο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη μείωση έως 31 Οκτωβρίου του ΦΠΑ σε μεταφορές, καφέ και μη αλκοολούχα, τουριστικό πακέτο και κινηματογράφους.

Όπως είπε ο υπουργός, το συνολικό κόστος των μέτρων που βρίσκονται σε εφαρμογή ή θα υλοποιηθούν διευρύνεται στα περίπου 14,5 δισ. ευρώ και η προστιθέμενη αξία τους στα 20 δισ. ευρώ. Ενώ, με την αξιοποίηση το επόμενο διάστημα των ευρωπαϊκών ταμείων (SURE, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, Ταμείο Ανάκαμψης κ.ά.) το συνολικό κόστος των μέτρων εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 24 δισ. ευρώ.

Οι 15 πολιτικές έχουν ως εξής:

1. Επεκτείνεται, για ακόμη μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, το δικαίωμα αναστολής σύμβασης εργασίας των εργαζομένων, η αποζημίωση ειδικού σκοπού και η κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών τους. Συνεχίζεται η δυνατότητα αναστολής σύμβασης εργασίας, σε ποσοστό έως 100%, των εργαζομένων στους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού.

2. Δημιουργείται νέος μηχανισμός στήριξης της βραχυχρόνιας απασχόλησης, ώστε να διατηρηθούν θέσεις εργασίας και να στηριχθεί η επιχειρηματικότητα.

3. Παρέχεται επίδομα ανεργίας στους εποχικά απασχολούμενους που δεν θα προσληφθούν την τρέχουσα τουριστική περίοδο. Παράλληλα, παρέχεται επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για τους εποχικά εργαζόμενους μερικής απασχόλησης.

4. Δίδεται η δυνατότητα αναστολής πληρωμής των δόσεων βεβαιωμένων οφειλών προς τη φορολογική αρχή σε όσες επιχειρήσεις παραμένουν κλειστές, καθώς και στους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού, και για τον Ιούνιο. Οι εργαζόμενοι των οποίων οι συμβάσεις τελούν σε προσωρινή αναστολή, έχουν το δικαίωμα αναστολής των δόσεων βεβαιωμένων οφειλών.

5. Επεκτείνεται η δυνατότητα μείωσης ενοικίου κατά 40% τον Ιούνιο, σε όσες επιχειρήσεις παραμένουν κλειστές και στις επιχειρήσεις που ανήκουν στους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού. Επιπλέον, δίνεται η ίδια δυνατότητα και σε όσες επιχειρήσεις άνοιξαν τον Μάιο, συμπεριλαμβανομένου του λιανικού εμπορίου. Επιπρόσθετα, στις επιχειρήσεις που ανήκουν στους κλάδους του τουρισμού, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού, δίδεται η δυνατότητα μείωσης του ενοικίου και κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.

Τέλος, δικαίωμα μείωσης ενοικίου για την α’ κατοικία τους και τη φοιτητική κατοικία των εξαρτώμενων μελών τους, διατηρούν και όλοι οι εργαζόμενοι των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε καθεστώς προσωρινής αναστολής.

6. Για τους ιδιοκτήτες που εκμισθώνουν ακίνητα σε πληττόμενες επιχειρήσεις και εργαζόμενους, αναστέλλονται οι προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων οφειλών. Επίσης, για αυτούς τους ιδιοκτήτες προβλέπεται η δυνατότητα συμψηφισμού μέρους του εισοδήματος που έχασαν, με φορολογικές υποχρεώσεις μετά τον Ιούλιο.

7. Χορηγείται 2η «επιστρεπτέα προκαταβολή», με βάση την απώλεια τζίρου των μηνών Μαρτίου, Απριλίου και Μαΐου. Το αδιάθετο υπόλοιπο της πρώτης φάσης, που μόλις ολοκληρώθηκε, θα προστεθεί στη 2η φάση, ώστε το συνολικό ποσό που θα έχει χορηγηθεί έως τέλος Ιουνίου, να διαμορφωθεί στα 2 δισ. ευρώ.

8. Προβλέπεται μείωση της προκαταβολής φόρου. Για τις επιχειρήσεις που θα εμφανίσουν μείωση τζίρου κατά τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο αθροιστικά άνω ενός ποσοστού, θα προβλεφθεί μείωση της προκαταβολής φόρου που καλούνται να πληρώσουν εντός του 2020 για το 2021, κατά ένα ποσοστό. Το ποσοστό θα προσδιοριστεί τον Ιούλιο, με βάση τα στοιχεία τζίρου που θα έχουν υποβάλει οι επιχειρήσεις για την προηγούμενη περίοδο.

9. Μειώνεται ο ΦΠΑ στις μεταφορές από το 24% στο 13%, για την περίοδο 1 Ιουνίου- 31 Οκτωβρίου 2020. Καλύπτει μεταφορές επιβατών με τρένο, με μετρό και τραμ, με αστικά και υπεραστικά λεωφορεία, με αεροπλάνο, με πλοίο, με συνδυαστικές μεταφορές. Οι πολίτες, είπε ο υπουργός, και κυρίως τα πιο αδύναμα εισοδηματικά στρώματα, θα ωφεληθούν ιδιαίτερα από αυτή την πρόνοια της πολιτείας.

10. Μειώνεται ο ΦΠΑ στον καφέ και στα μη αλκοολούχα ποτά από το 24% στο 13% για την περίοδο 1 Ιουνίου- 31 Οκτωβρίου 2020.

11. Μειώνεται ο ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο από 80/20 (80% με 13% και 20% με 24%) σε 90/10 για την περίοδο 1 Ιουνίου- 31 Οκτωβρίου 2020.

12. Μειώνεται ο ΦΠΑ στα εισιτήρια των κινηματογράφων από το 24% στο 13% για την περίοδο 1 Ιουνίου- 31 Οκτωβρίου 2020.

13. Οι δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων προσαυξημένες κατά 100%, έναντι 30% που είναι σήμερα, για δαπάνες που θα πραγματοποιηθούν από την 1η Σεπτεμβρίου.

14. Δημιουργείται Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, ώστε να υπάρχει ένα συνεκτικό πλαίσιο ανάπτυξης στοχευμένων πολιτικών υποστήριξης του οικοσυστήματος. Δίδονται κίνητρα σε φυσικά πρόσωπα που εισφέρουν επενδυτικά κεφάλαια για νεοφυείς επιχειρήσεις, με τη μορφή εκπτώσεων φόρου επί του ποσού που επενδύεται.

15. Δρομολογείται πρόγραμμα στο οποίο το κράτος θα επιδοτεί, για ορισμένο χρονικό διάστημα, σημαντικό μέρος των μηνιαίων δόσεων όσων πλήττονται από τις συνέπειες του κορoνοϊού και έχουν δάνεια με υποθήκη στην πρώτη κατοικία.

Το πρόγραμμα, καλύπτει όλα τα «κόκκινα δάνεια», τόσο αυτά που δημιουργήθηκαν πριν το τέλος του 2018, όσο και αυτά που μεταγενέστερα, έως σήμερα, προέκυψαν για τους πολίτες που επλήγησαν από τις συνέπειες της υγειονομικής κρίσης. Καλύπτει όμως, και τα εξυπηρετούμενα δάνεια των συμπατριωτών μας που επλήγησαν από την πανδημία. Παράλληλα, θέτει δικλείδες ασφαλείας, ώστε να μην επωφεληθούν της επιδότησης οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.

Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, με το νέο πρόγραμμα, επιπροσθέτως προς την παράταση του υφιστάμενου πλαισίου:

  • Ενισχύονται, για πρώτη φορά, οι συνεπείς δανειολήπτες, με εξυπηρετούμενα δάνεια, οι οποίοι έχουν πληγεί από την πανδημία.
  • Υποστηρίζεται το σύνολο των δανειοληπτών που επλήγησαν από την υγειονομική κρίση, και έχουν «κόκκινο» δάνειο ακόμη και μετά το τέλος του 2018.
  • Καλλιεργείται η κουλτούρα πληρωμών.
  • Περιορίζεται ο κίνδυνος δημιουργίας μιας νέας γενιάς «κόκκινων» δανείων.
  • Ενισχύεται η κοινωνική συνοχή.
  • Καλύπτονται πολλαπλάσιοι δανειολήπτες σε σχέση με το υφιστάμενο πλαίσιο.

Οι τέσσερις φάσεις του συνολικού σχεδιασμού

Ο υπουργός έκανε ειδική αναφορά στις τέσσερις φάσεις του σχεδίου για την αντιμετώπιση της κρίσης, και οι οποίες αναλυτικά έχουν ως εξής:

Κατά την 1η φάση, η κυβέρνηση προτεραιοποίησε και μερίμνησε για την προστασία της ανθρώπινης ζωής και της δημόσιας υγείας. Για τον σκοπό αυτό ενίσχυσε τον προϋπολογισμό του υπουργείου Υγείας, κατά περίπου 275 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, με οριζόντιες και έγκαιρες παρεμβάσεις, άπλωσε ένα ευρύ «δίχτυ προστασίας» πάνω από νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
  • Προχώρησε σε αναστολές πληρωμής φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων.
  • Έδωσε φορολογικά κίνητρα σε εργαζόμενους και εργοδότες.
  • Μείωσε τα ενοίκια σε επιχειρήσεις, εργαζόμενους και φοιτητές.
  • Προχώρησε στην καταβολή αποζημίωσης ειδικού σκοπού σε μισθωτούς, επαγγελματίες και επιχειρήσεις, στηρίζοντας περισσότερο τα πιο αδύναμα οικονομικά στρώματα.
  • Χορήγησε επιπλέον επιδόματα ανεργίας και στήριξε μακροχρόνια ανέργους.

Συνολικά, ενισχύθηκαν 2.000.000 πολίτες.

Στη 2η φάση, την οποία σήμερα διανύουμε, με το σταδιακό άνοιγμα της οικονομικής δραστηριότητας:
  • Επεκτείνεται η δυνατότητα αναστολής πληρωμής φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, σε εργαζόμενους και εργοδότες.
  • Επεκτείνεται το δικαίωμα αναστολής σύμβασης εργασίας, την αποζημίωση ειδικού σκοπού και την κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών.
  • Συνεχίζεται η μείωση των ενοικίων στο σύνολο των πληττόμενων επιχειρήσεων.
  • Ολοκληρώνεται η καταβολή της «επιστρεπτέας προκαταβολής». Περισσότερες από 53.000 επιχειρήσεις, κυρίως μικρές και μεσαίες, οριστικοποίησαν την αίτησή τους και έως σήμερα σε 34.000 από αυτές πιστώθηκαν σημαντικά χρηματικά ποσά στους λογαριασμούς τους. Τις αμέσως επόμενες ημέρες θα πιστωθούν και στις υπόλοιπες.

Παράλληλα, προχωρούν τα εργαλεία της επιδότησης επιτοκίου, του κεφαλαίου κίνησης, των εγγυοδοτικών μηχανισμών, της διαμόρφωσης ενός νέου θεσμικού πλαισίου για πιστώσεις σε μικρές επιχειρήσεις, με στόχο την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων.

Στην 3η φάση, από τον Ιούνιο έως τον Οκτώβριο, τη φάση της προοδευτικής ανάκαμψης της οικονομίας, οι παρεμβάσεις, εδράζονται σε τέσσερις πυλώνες:

1. Στη συνέχιση και διεύρυνση των μέτρων στήριξης της απασχόλησης.

2. Στη περαιτέρω ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων.

3. Στη λήψη στοχευμένων φορολογικών μέτρων.

4. Στην αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους.

Τέλος, στην 4η φάση, από το φθινόπωρο, όσο θα σταθεροποιείται και θα ανατάσσεται η οικονομία, όπως ανέφερε ο υπουργός, «τόσο θα αποκτούμε περισσότερες δυνατότητες να δρομολογήσουμε πολιτικές με πιο μόνιμα χαρακτηριστικά, ώστε η χώρα να συνεχίσει από εκεί που ήταν πριν την πανδημία. Συνεκτικές πολιτικές, ενδεικτικά, στα πεδία της πράσινης οικονομίας, της εξωστρέφειας, της καινοτομίας και τεχνολογίας, που θα εμπεριέχονται στο Στρατηγικό μας Σχέδιο για την Ανάπτυξη της Οικονομίας».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΕΛΣΤΑΤ: Πτώση 16,2% του κύκλου εργασιών στη βιομηχανία

bizness.gr

Published

on

Βιομηχανική μονάδα
Φωτογραφία Αρχείου

Η Ελληνική Στατιστική Αρχή ανακοινώνει τον Δείκτη Κύκλου Εργασιών στη Βιομηχανία, με έτος βάσης 2015=100,0 και μήνα αναφοράς τον Ιούλιο 2020, η εξέλιξη του οποίου σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία, έχει ως εξής:

Ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών στη Βιομηχανία (σύνολο εγχώριας και εξωτερικής αγοράς) του μηνός Ιουλίου 2020, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2019, παρουσίασε μείωση 16,2% έναντι αύξησης 4,5% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2019 με το 2018.

Ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών στη Βιομηχανία του μηνός Ιουλίου 2020, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουνίου 2020, παρουσίασε αύξηση 0,4%.

Ο μέσος Γενικός Δείκτης του δωδεκαμήνου Αυγούστου 2019 – Ιουλίου 2020, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του δωδεκαμήνου Αυγούστου 2018 – Ιουλίου 2019, παρουσίασε μείωση 9,6%, έναντι αύξησης 4,7% που σημειώθηκε από τη σύγκριση των αντίστοιχων προηγούμενων δωδεκαμήνων.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προβληματισμός στην κυβέρνηση για τη δημιουργία «κακής τράπεζας»

bizness.gr

Published

on

Τράπεζα
Φωτογραφία Αρχείου

Αποστάσεις φαίνεται να λαμβάνει η κυβέρνηση έναντι του σχεδίου δημιουργία μίας «κακής τράπεζας» για την μείωση των κόκκινων δανείων που προωθεί η Τράπεζα της Ελλάδος.

Ο οικονομικός σύμβουλος του πρωθυπουργού Αλεξ. Πατέλης κληθείς να σχολιάσει σημεία του συγκεκριμένου σχεδίου τα οποία είχαν διαρρεύσει στον τύπο ανέφερε χαρακτηριστικά ότι ο «διάβολος βρίσκεται στις λεπτομέρειες».

Η κυβέρνηση αναμένει ολοκληρωμένη πρόταση από την ΤτΕ

Ο ίδιος μιλώντας χθες στο πλαίσιο επενδυτικής ημερίδας που διοργάνωσε το Ελληνικό Χρηματιστήριο ανέφερε πάντως ότι η κυβέρνηση θα αναμένει την ολοκληρωμένη πρόταση από την Τράπεζα της Ελλάδος, με την οποία επιχειρείται εκτός από το πρόβλημα των μη εξυπηρετούμενων δανείων να διευθετηθεί και ο αναβαλόμενος φόρος των τραπεζών ο οποίος αποτελεί, δυσανάλογα, μέρος των ιδίων τους κεφαλαίων.

Ταυτόχρονα όμως ο κ. Πατέλης άφησε ανοικτό το ενδεχόμενο να δημιουργηθεί ο λεγόμενος Ηρακλής 2, δηλαδή ένα νέο σχήμα παροχής κρατικών εγγυήσεων προς τις τράπεζες, αφού εξαντληθεί το υφιστάμενο.

Προϋπόθεση για κάτι τέτοιο όπως είπε είναι να υπάρξει ζήτηση από τις τράπεζες.

Ο ίδιος εκτίμησε ότι με την πλήρη εφαρμογή του Σχεδίου Ηρακλής τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια θα μειωθούν περίπου στο μισό, ενώ σημαντικά οφέλη θα αποκομίσουν και από το πρόγραμμα «Γέφυρα», τόσο οι δανειολήπτες που επλήγησαν από την πανδημία, όσο και οι τράπεζες.

Εκτίμησε δε, ότι δεν πρόκειται να υπάρξει αξιοσημείωτη αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων από την πανδημία.

Από την πλευρά του ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γ. Στουρνάρας εκτιμά ότι παρά τη μείωση τους, που θα επιτευχθεί μέσω του σχεδίου Ηρακλής, τα κόκκινα δάνεια θα παραμείνουν σε ανπεπίτρεπτα υψηλό επίπεδο.

Για το λόγο αυτό προτείνει τη δημιουργία μίας εταιρείας διαχείρισης των προβληματικών στοιχείων των τραπεζών κατά τα προτυπα μιας Asset Management Company – AMC ή «κακής τράπεζας» (bad bank) όπως έχει επικρατήσει.

Η Τράπεζα της Ελλάδος υποστηρίζει ότι βάσει της πρότασης της όχι μόνο δεν ανατρέπονται, αλλά αντίθετα αξιοποιούνται οι υφιστάμενες υποδομές των τραπεζών, καθώς και οι συμμετοχές τρίτων μερών στους τομείς διαχείρισης των μη εξυπηρετούμενο δανείων.

Επιπλέον, εκτιμά ότι ενδεχόμενες ζημιές που σχετίζονται με το υφιστάμενο απόθεμα μη εξυπηρετούμενων δανείων καλύπτονται αποκλειστικά από τις τράπεζες και όχι από τον Έλληνα φορολογούμενο, μέχρι του ελάχιστου ορίου δείκτη κεφαλαιακής επάρκειας.

Υπενθυμίζεται ότι μελέτη του Χ. Αλμουνια «Lessons from Financial Assistance to Greece», η οποία οποία εκπονήθηκε για λογαριασμό του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) υπολογίζει ότι το Ελληνικό Δημόσιο θα υποστεί ζημιά ύψους 8 με 12,5 δισ. ευρώ από την υλοποίηση του σχεδίου της Τράπεζας της Ελλάδος για τη δημιουργία «κακής τράπεζας» στην οποία θα μεταφερθούν τα κόκκινα δάνεια των ελληνικών τραπεζών.

Όπως αναλύει εμπεριστατωμένα η μελέτη το σχέδιο της ΤτΕ το οποίο προβλέπει την μεταφορά κόκκινων δανείων ύψους 40 δισ. ευρώ στην λεγόμενη «κακή τράπεζα» μαζί με μέρος του αναβαλόμενου φόρου που έχει κεφαλαιοποιηθεί, με συντηρητικούς υπολογισμούς θα οδηγήσει σε μία ζημιά για το Ελληνικό Δημόσιο της τάξεως των 8,5 δισ. ευρώ (όσο είναι περίπου και το ύψος του αναβαλόμενου φόρου).

Με βάση τους υπολογισμούς της μελέτης για κάθε 1 ευρώ κόκκινου δανείου που πωλείται η ζημιά για την «κακή τράπεζα» υπολογίζεται στα 20 λεπτά (ο υπολογισμός προκύπτει από την τιμή που πωλούνται στα κόκκινα δάνεια στα ξένα funds σε συνδυασμό με τις προβλέψεις που έχουν εγγράψει οι τράπεζες στα βιβλία τους).

Συνακόλουθα η μεταφορά 40 δισ. ευρώ στην «κακή τράπεζα» θα προκαλέσει σε αυτή μία ζημιά της τάξεως των 8 δισ. ευρώ την οποία προφανώς επωμίζεται το Ελληνικό Δημόσιο.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γ. Λιανός: Απαραίτητη η νομική ασφάλεια για τις επιχειρήσεις που επενδύουν στη βιώσιμη ανάπτυξη

bizness.gr

Published

on

Πηγή φωτο: ΑΠΕ-ΜΠΕ

«Η μετάλλαξη της ελληνικής οικονομίας στην ψηφιακή και στην πράσινη οικονομία, είναι οι δύο πιο σημαντικές προκλήσεις για όλες τις δημόσιες αρχές τουλάχιστον τα επόμενα 10 χρόνια. Από αυτό θα κριθεί τι είδους οικονομία θα είμαστε: στάσιμη ή γρήγορα αναπτυσσόμενη…».

Αυτό αναφέρει σε ανάρτησή του στο twitter ο πρόεδρος της Επιτροπής Ανταγωνισμού Γιάννης Λιανός, με αφορμή τις πρωτοβουλίες της επιτροπής, σε σχέση με τη βιώσιμη ανάπτυξη, στο πλαίσιο του υγιούς ανταγωνισμού.

Δημόσιος διάλογος με θέμα «Υγιής Ανταγωνισμός και Βιώσιμη Ανάπτυξη»

Η επιτροπή συνέταξε ένα εκτενές έγγραφο εργασίας για τη διοργάνωση δημόσιας συζήτησης, πριν προχωρήσει σε δεύτερη φάση σε προτεινόμενα μέτρα και δημόσια διαβούλευση και θα ξεκινήσει τον δημόσιο διάλογο για τα θέματα αυτά, με τη διοργάνωση, στις 28 Σεπτεμβρίου 2020, τηλε-ημερίδας με θέμα «Υγιής Ανταγωνισμός και Βιώσιμη Ανάπτυξη».

Την ημερίδα αναμένεται να τιμήσει με την παρουσία της η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου και θα συμμετέχουν πολιτειακοί παράγοντες της χώρας, εκπρόσωποι της ΕΕ, του ΟΟΣΑ και άλλων διεθνών οργανισμών, επικεφαλής Εθνικών Αρχών Ανταγωνισμού, δικαστές, καθηγητές, επιχειρήσεις, εκπρόσωποι οικονομικών και κοινωνικών φορέων και δικηγορικές εταιρίες.

Στόχος είναι η προσαρμογή του ελληνικού επιχειρείν στο πλαίσιο μιας ευημερούσας πράσινης και χωρίς αποκλεισμούς οικονομίας με την υιοθέτηση πράσινων και τεχνολογικά προηγμένων λύσεων.

Οι προκλήσεις των επιχειρήσεων σήμερα

Όπως σημειώνεται σε σημερινή ανακοίνωση της επιτροπής, τα τελευταία χρόνια οι επιχειρήσεις στην Ελλάδα καλούνται να αντιμετωπίσουν τις συνέπειες της κρίσης και την επακόλουθη μείωση των κεφαλαίων τους, γεγονός που επηρεάζει άμεσα τη στρατηγική ανάπτυξής τους.

Από πλευράς ιδιωτικής πρωτοβουλίας, στο επίπεδο του μακροπρόθεσμου σχεδιασμού, παρατηρείται σημαντική ανάπτυξη των ΑΠΕ, πρωτοβουλίες στη ναυτιλία, δράσεις εξοικονόμησης ενέργειας σε κτίρια και βιομηχανία κά. Ωστόσο, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα υστερούν στην υιοθέτηση πράσινων και τεχνολογικά προηγμένων μεθόδων παραγωγής στο πλαίσιο μιας μακροπρόθεσμης στρατηγικής.

Σε αυτό το πλαίσιο, αναδεικνύονται σημαντικά περιθώρια συνεργασίας, μέσω της ανταλλαγής γνώσεων και δεξιοτήτων, με σκοπό την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών μοντέλων και τη δημιουργία καινοτόμων οικονομικών οικοσυστημάτων.

Η πρωτοβουλία της Επιτροπής Ανταγωνισμού

Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή Ανταγωνισμού ανέλαβε την πρωτοβουλία να ξεκινήσει ένα διάλογο για την εξεύρεση και ενσωμάτωση μεθόδων και εργαλείων αποτίμησης, ανάλυσης και αξιολόγησης επιχειρηματικών πρακτικών στο πλαίσιο των οικονομικών και του δικαίου του ανταγωνισμού, λαμβάνοντας υπόψη και τον βαθμό που αυτές ευνοούν ή αναστέλλουν συγκεκριμένες βιώσιμες λύσεις, προσηλωμένη πάντα στη διασφάλιση της ασφάλειας δικαίου για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Τα βασικά θέματα που λαμβάνονται υπόψη περιλαμβάνουν:

* τον βαθμό στον οποίο θα μπορούσαν να εγκρίνονται συμφωνίες μεταξύ ανταγωνιστών ή εταιρειών σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής βιωσιμότητας και των στόχων της βιώσιμης ανάπτυξης,

* το κατά πόσον οι καταχρηστικές πρακτικές μίας δεσπόζουσας εταιρείας, μπορούν επίσης να συμπεριλαμβάνουν αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές που αποτελούν και παραβιάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας ή που περιορίζουν τη βιώσιμη ανάπτυξη ή εάν πρέπει, σε εξαιρετικές περιπτώσεις, να υπάρχει υπεράσπιση της βιωσιμότητας σε σχέση με συμπεριφορές που διαφορετικά θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως κατάχρηση δεσπόζουσας θέσης, εφόσον ασφαλώς δεν θίγεται ο δομικός ανταγωνισμός στην αγορά και

* τον βαθμό στον οποίο θα μπορούσαν να ληφθούν υπόψη ζητήματα βιωσιμότητας κατά την αξιολόγηση συγχωνεύσεων και εξαγορών.
Ως κείμενο εργασίας για την έναρξη του διαλόγου, το προσωπικό της γενικής διεύθυνσης της επιτροπής συνέταξε ένα έγγραφο εργασίας, όπου αναπτύσσονται τόσο οι αποκλίσεις όσο και οι συνέργειες μεταξύ της έννοιας της βιωσιμότητας, σε διάφορες εκφάνσεις της, και του δικαίου του ανταγωνισμού.

Εντοπίζονται εκείνες οι παράμετροι βιώσιμης ανάπτυξης που μπορούν να προαχθούν, είτε χωρίς να αλλάξει τίποτα στην εφαρμογή της σχετικής με τον ανταγωνισμό νομοθεσίας, είτε με ήπια προσαρμογή της σε έννοιες που θα πρέπει ρητά να διατυπωθούν, είτε με μια πιο καινοτόμα προσέγγιση, ίσως και προσαρμογή των υφιστάμενων θεωριών βλάβης.

Επιπλέον, το έγγραφο λαμβάνει υπόψη του την πρόσφατη βιβλιογραφία, σχετικές υποθέσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και κάνει προτάσεις για την έναρξη μιας δημόσιας συζήτησης.

Προτάσεις

Οι κυριότερες προτάσεις συνοψίζονται ως ακολούθως:

* Η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα πρέπει να διευκολύνει την μετάβαση προς μια πράσινη οικονομία και να υποστηρίξει την καινοτομία στην πράσινη οικονομία, λαμβάνοντας υπόψη τυχόν εξωτερικές επιπτώσεις που υφίστανται από γενιά σε γενιά, μέσω της χρήσης νέων εργαλείων και διαφορετικών προσεγγίσεων για την κατανόηση της συμπεριφοράς των καταναλωτών.

* Οι κανόνες ανταγωνισμού θα πρέπει να εναρμονιστούν με τις ευρύτερες συνταγματικές αξίες και τους προγραμματικούς στόχους βιωσιμότητας, σε διεθνές, ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο.

* Απαραίτητη κρίνεται η παροχή της νομικής ασφάλειας προς τις επιχειρήσεις την οποία χρειάζονται για να πραγματοποιήσουν τις κρίσιμες για τη βιώσιμη ανάπτυξη επενδύσεις. Αυτό απαιτεί πιο στοχευμένες παρεμβάσεις στον τομέα του ανταγωνισμού, που θα παρέχουν ένα σαφές σύνολο των εφαρμοστέων κανόνων.

Κρίσιμη κρίνεται και η συλλογή πληροφοριών σχετικά με τις διάφορες επιχειρηματικές στρατηγικές και τα ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις καθώς προχωρούν προς τη μετάβαση στην πράσινη οικονομία, προκειμένου να προσαρμόζεται αναλόγως η εφαρμογή των κανόνων περί ανταγωνισμού.

* Προτείνεται η συνεργασία με άλλες ρυθμιστικές αρχές και ειδικότερα η δημιουργία μια κοινής «Συμβουλευτικής Ομάδας», που θα απαρτίζεται από εκπροσώπους διαφόρων ρυθμιστικών αρχών, με σκοπό να παρέχει άτυπες συμβουλές σχετικά με προτεινόμενα νέα μέτρα σχετιζόμενα με τη βιωσιμότητα.

* Προτείνεται η ανάπτυξη ενός «sandbox» για τη βιώσιμη ανάπτυξη στο πλαίσιο των κανόνων περί ανταγωνισμού, έτσι ώστε να υπάρξει η δυνατότητα πειραματισμού με νέες μορφές εμπορικών πρακτικών που επιδιώκουν την γρήγορη και αποτελεσματική επίτευξη στόχων βιώσιμης ανάπτυξης, για την υλοποίηση των οποίων ενδεχομένως να απαιτείται συνεργασία μεταξύ ανταγωνιστικών επιχειρήσεων.

* Προκρίνεται η έκδοση κατευθυντηρίων γραμμών, ώστε να διευκρινιστεί υπό ποιες προϋποθέσεις ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να προβεί σε συνεργασίες για την προώθηση της επίτευξης στόχων βιώσιμης ανάπτυξης, κάτι που ήδη εφαρμόζεται σε ορισμένες χώρες. Στο πλαίσιο αυτό, η Επιτροπή Ανταγωνισμού θα προχωρήσει στη σύνταξη τέτοιων κατευθυντηρίων γραμμών.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading
Advertisement

Trending