Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μείωση του ΦΠΑ σε μεταφορές, καφέ, μη αλκοολούχα, τουριστικό πακέτο και σινεμά

bizness.gr

Published

on

Χρήστος Σταϊκούρας

Ένα νέο πακέτο με «15 πολιτικές» που θα υλοποιούνται από τη μεθεπόμενη εβδομάδα και έως τις 30 Οκτωβρίου και αφορούν στην 3η φάση του σχεδίου και στην «ανάκαμψη της οικονομίας», παρουσίασε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας. Το νέο πακέτο περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τη μείωση έως 31 Οκτωβρίου του ΦΠΑ σε μεταφορές, καφέ και μη αλκοολούχα, τουριστικό πακέτο και κινηματογράφους.

Όπως είπε ο υπουργός, το συνολικό κόστος των μέτρων που βρίσκονται σε εφαρμογή ή θα υλοποιηθούν διευρύνεται στα περίπου 14,5 δισ. ευρώ και η προστιθέμενη αξία τους στα 20 δισ. ευρώ. Ενώ, με την αξιοποίηση το επόμενο διάστημα των ευρωπαϊκών ταμείων (SURE, Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, Ταμείο Ανάκαμψης κ.ά.) το συνολικό κόστος των μέτρων εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 24 δισ. ευρώ.

Οι 15 πολιτικές έχουν ως εξής:

1. Επεκτείνεται, για ακόμη μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, το δικαίωμα αναστολής σύμβασης εργασίας των εργαζομένων, η αποζημίωση ειδικού σκοπού και η κάλυψη ασφαλιστικών εισφορών τους. Συνεχίζεται η δυνατότητα αναστολής σύμβασης εργασίας, σε ποσοστό έως 100%, των εργαζομένων στους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού.

2. Δημιουργείται νέος μηχανισμός στήριξης της βραχυχρόνιας απασχόλησης, ώστε να διατηρηθούν θέσεις εργασίας και να στηριχθεί η επιχειρηματικότητα.

3. Παρέχεται επίδομα ανεργίας στους εποχικά απασχολούμενους που δεν θα προσληφθούν την τρέχουσα τουριστική περίοδο. Παράλληλα, παρέχεται επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών για τους εποχικά εργαζόμενους μερικής απασχόλησης.

4. Δίδεται η δυνατότητα αναστολής πληρωμής των δόσεων βεβαιωμένων οφειλών προς τη φορολογική αρχή σε όσες επιχειρήσεις παραμένουν κλειστές, καθώς και στους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού, και για τον Ιούνιο. Οι εργαζόμενοι των οποίων οι συμβάσεις τελούν σε προσωρινή αναστολή, έχουν το δικαίωμα αναστολής των δόσεων βεβαιωμένων οφειλών.

5. Επεκτείνεται η δυνατότητα μείωσης ενοικίου κατά 40% τον Ιούνιο, σε όσες επιχειρήσεις παραμένουν κλειστές και στις επιχειρήσεις που ανήκουν στους κλάδους του τουρισμού, της εστίασης, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού. Επιπλέον, δίνεται η ίδια δυνατότητα και σε όσες επιχειρήσεις άνοιξαν τον Μάιο, συμπεριλαμβανομένου του λιανικού εμπορίου. Επιπρόσθετα, στις επιχειρήσεις που ανήκουν στους κλάδους του τουρισμού, των μεταφορών, του πολιτισμού και του αθλητισμού, δίδεται η δυνατότητα μείωσης του ενοικίου και κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.

Τέλος, δικαίωμα μείωσης ενοικίου για την α’ κατοικία τους και τη φοιτητική κατοικία των εξαρτώμενων μελών τους, διατηρούν και όλοι οι εργαζόμενοι των οποίων οι συμβάσεις εργασίας τελούν σε καθεστώς προσωρινής αναστολής.

6. Για τους ιδιοκτήτες που εκμισθώνουν ακίνητα σε πληττόμενες επιχειρήσεις και εργαζόμενους, αναστέλλονται οι προθεσμίες καταβολής των βεβαιωμένων οφειλών. Επίσης, για αυτούς τους ιδιοκτήτες προβλέπεται η δυνατότητα συμψηφισμού μέρους του εισοδήματος που έχασαν, με φορολογικές υποχρεώσεις μετά τον Ιούλιο.

7. Χορηγείται 2η «επιστρεπτέα προκαταβολή», με βάση την απώλεια τζίρου των μηνών Μαρτίου, Απριλίου και Μαΐου. Το αδιάθετο υπόλοιπο της πρώτης φάσης, που μόλις ολοκληρώθηκε, θα προστεθεί στη 2η φάση, ώστε το συνολικό ποσό που θα έχει χορηγηθεί έως τέλος Ιουνίου, να διαμορφωθεί στα 2 δισ. ευρώ.

8. Προβλέπεται μείωση της προκαταβολής φόρου. Για τις επιχειρήσεις που θα εμφανίσουν μείωση τζίρου κατά τους μήνες Μάρτιο, Απρίλιο και Μάιο αθροιστικά άνω ενός ποσοστού, θα προβλεφθεί μείωση της προκαταβολής φόρου που καλούνται να πληρώσουν εντός του 2020 για το 2021, κατά ένα ποσοστό. Το ποσοστό θα προσδιοριστεί τον Ιούλιο, με βάση τα στοιχεία τζίρου που θα έχουν υποβάλει οι επιχειρήσεις για την προηγούμενη περίοδο.

9. Μειώνεται ο ΦΠΑ στις μεταφορές από το 24% στο 13%, για την περίοδο 1 Ιουνίου- 31 Οκτωβρίου 2020. Καλύπτει μεταφορές επιβατών με τρένο, με μετρό και τραμ, με αστικά και υπεραστικά λεωφορεία, με αεροπλάνο, με πλοίο, με συνδυαστικές μεταφορές. Οι πολίτες, είπε ο υπουργός, και κυρίως τα πιο αδύναμα εισοδηματικά στρώματα, θα ωφεληθούν ιδιαίτερα από αυτή την πρόνοια της πολιτείας.

10. Μειώνεται ο ΦΠΑ στον καφέ και στα μη αλκοολούχα ποτά από το 24% στο 13% για την περίοδο 1 Ιουνίου- 31 Οκτωβρίου 2020.

11. Μειώνεται ο ΦΠΑ στο τουριστικό πακέτο από 80/20 (80% με 13% και 20% με 24%) σε 90/10 για την περίοδο 1 Ιουνίου- 31 Οκτωβρίου 2020.

12. Μειώνεται ο ΦΠΑ στα εισιτήρια των κινηματογράφων από το 24% στο 13% για την περίοδο 1 Ιουνίου- 31 Οκτωβρίου 2020.

13. Οι δαπάνες επιστημονικής και τεχνολογικής έρευνας εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδα των επιχειρήσεων προσαυξημένες κατά 100%, έναντι 30% που είναι σήμερα, για δαπάνες που θα πραγματοποιηθούν από την 1η Σεπτεμβρίου.

14. Δημιουργείται Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, ώστε να υπάρχει ένα συνεκτικό πλαίσιο ανάπτυξης στοχευμένων πολιτικών υποστήριξης του οικοσυστήματος. Δίδονται κίνητρα σε φυσικά πρόσωπα που εισφέρουν επενδυτικά κεφάλαια για νεοφυείς επιχειρήσεις, με τη μορφή εκπτώσεων φόρου επί του ποσού που επενδύεται.

15. Δρομολογείται πρόγραμμα στο οποίο το κράτος θα επιδοτεί, για ορισμένο χρονικό διάστημα, σημαντικό μέρος των μηνιαίων δόσεων όσων πλήττονται από τις συνέπειες του κορoνοϊού και έχουν δάνεια με υποθήκη στην πρώτη κατοικία.

Το πρόγραμμα, καλύπτει όλα τα «κόκκινα δάνεια», τόσο αυτά που δημιουργήθηκαν πριν το τέλος του 2018, όσο και αυτά που μεταγενέστερα, έως σήμερα, προέκυψαν για τους πολίτες που επλήγησαν από τις συνέπειες της υγειονομικής κρίσης. Καλύπτει όμως, και τα εξυπηρετούμενα δάνεια των συμπατριωτών μας που επλήγησαν από την πανδημία. Παράλληλα, θέτει δικλείδες ασφαλείας, ώστε να μην επωφεληθούν της επιδότησης οι στρατηγικοί κακοπληρωτές.

Σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, με το νέο πρόγραμμα, επιπροσθέτως προς την παράταση του υφιστάμενου πλαισίου:

  • Ενισχύονται, για πρώτη φορά, οι συνεπείς δανειολήπτες, με εξυπηρετούμενα δάνεια, οι οποίοι έχουν πληγεί από την πανδημία.
  • Υποστηρίζεται το σύνολο των δανειοληπτών που επλήγησαν από την υγειονομική κρίση, και έχουν «κόκκινο» δάνειο ακόμη και μετά το τέλος του 2018.
  • Καλλιεργείται η κουλτούρα πληρωμών.
  • Περιορίζεται ο κίνδυνος δημιουργίας μιας νέας γενιάς «κόκκινων» δανείων.
  • Ενισχύεται η κοινωνική συνοχή.
  • Καλύπτονται πολλαπλάσιοι δανειολήπτες σε σχέση με το υφιστάμενο πλαίσιο.

Οι τέσσερις φάσεις του συνολικού σχεδιασμού

Ο υπουργός έκανε ειδική αναφορά στις τέσσερις φάσεις του σχεδίου για την αντιμετώπιση της κρίσης, και οι οποίες αναλυτικά έχουν ως εξής:

Κατά την 1η φάση, η κυβέρνηση προτεραιοποίησε και μερίμνησε για την προστασία της ανθρώπινης ζωής και της δημόσιας υγείας. Για τον σκοπό αυτό ενίσχυσε τον προϋπολογισμό του υπουργείου Υγείας, κατά περίπου 275 εκατ. ευρώ.

Παράλληλα, με οριζόντιες και έγκαιρες παρεμβάσεις, άπλωσε ένα ευρύ «δίχτυ προστασίας» πάνω από νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
  • Προχώρησε σε αναστολές πληρωμής φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων.
  • Έδωσε φορολογικά κίνητρα σε εργαζόμενους και εργοδότες.
  • Μείωσε τα ενοίκια σε επιχειρήσεις, εργαζόμενους και φοιτητές.
  • Προχώρησε στην καταβολή αποζημίωσης ειδικού σκοπού σε μισθωτούς, επαγγελματίες και επιχειρήσεις, στηρίζοντας περισσότερο τα πιο αδύναμα οικονομικά στρώματα.
  • Χορήγησε επιπλέον επιδόματα ανεργίας και στήριξε μακροχρόνια ανέργους.

Συνολικά, ενισχύθηκαν 2.000.000 πολίτες.

Στη 2η φάση, την οποία σήμερα διανύουμε, με το σταδιακό άνοιγμα της οικονομικής δραστηριότητας:
  • Επεκτείνεται η δυνατότητα αναστολής πληρωμής φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων, σε εργαζόμενους και εργοδότες.
  • Επεκτείνεται το δικαίωμα αναστολής σύμβασης εργασίας, την αποζημίωση ειδικού σκοπού και την κάλυψη των ασφαλιστικών εισφορών.
  • Συνεχίζεται η μείωση των ενοικίων στο σύνολο των πληττόμενων επιχειρήσεων.
  • Ολοκληρώνεται η καταβολή της «επιστρεπτέας προκαταβολής». Περισσότερες από 53.000 επιχειρήσεις, κυρίως μικρές και μεσαίες, οριστικοποίησαν την αίτησή τους και έως σήμερα σε 34.000 από αυτές πιστώθηκαν σημαντικά χρηματικά ποσά στους λογαριασμούς τους. Τις αμέσως επόμενες ημέρες θα πιστωθούν και στις υπόλοιπες.

Παράλληλα, προχωρούν τα εργαλεία της επιδότησης επιτοκίου, του κεφαλαίου κίνησης, των εγγυοδοτικών μηχανισμών, της διαμόρφωσης ενός νέου θεσμικού πλαισίου για πιστώσεις σε μικρές επιχειρήσεις, με στόχο την ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων.

Στην 3η φάση, από τον Ιούνιο έως τον Οκτώβριο, τη φάση της προοδευτικής ανάκαμψης της οικονομίας, οι παρεμβάσεις, εδράζονται σε τέσσερις πυλώνες:

1. Στη συνέχιση και διεύρυνση των μέτρων στήριξης της απασχόλησης.

2. Στη περαιτέρω ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων.

3. Στη λήψη στοχευμένων φορολογικών μέτρων.

4. Στην αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους.

Τέλος, στην 4η φάση, από το φθινόπωρο, όσο θα σταθεροποιείται και θα ανατάσσεται η οικονομία, όπως ανέφερε ο υπουργός, «τόσο θα αποκτούμε περισσότερες δυνατότητες να δρομολογήσουμε πολιτικές με πιο μόνιμα χαρακτηριστικά, ώστε η χώρα να συνεχίσει από εκεί που ήταν πριν την πανδημία. Συνεκτικές πολιτικές, ενδεικτικά, στα πεδία της πράσινης οικονομίας, της εξωστρέφειας, της καινοτομίας και τεχνολογίας, που θα εμπεριέχονται στο Στρατηγικό μας Σχέδιο για την Ανάπτυξη της Οικονομίας».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Προβλέψεις αναβαλλόμενης φορολογίας για το 2020 από την Grant Thornton

bizness.gr

Published

on

Εσωτερικό κτιρίου της Grant Thornton

Η πανδημία COVID-19 έχει τεράστιο αντίκτυπο στην παγκόσμια οικονομία. Πολλές επιχειρήσεις δίνουν αγώνα επιβίωσης και υιοθετούν ενέργειες με σκοπό να εξορθολογήσουν τα κόστη τους και να διατηρήσουν τυχόν πλεονάσματα διαθέσιμων που έχουν για να καλύψουν τις μελλοντικές ανάγκες ταμειακών ροών. Σε όλο τον κόσμο, οι κυβερνήσεις παίρνουν πρωτοβουλίες για να προσπαθήσουν να περιορίσουν τον αντίκτυπο της πανδημίας παρέχοντας χρηματοδοτική υποστήριξη με πολλούς τρόπους, από τις άμεσες πληρωμές έως την αναβολή των πληρωμών φόρου.

Αυτό το άρθρο (Deferred tax provisions [123 kb]) ορίζει τέσσερις βασικούς τομείς που σχετίζονται με την πρόβλεψη για φόρους της επιχείρησης, που θα μπορούσαν να επηρεαστούν από τις επιπτώσεις του COVID-19. Ειδικότερα, εστιάζουμε στον τρόπο με τον οποίο η κυβερνητική υποστήριξη με τη μορφή φορολογικών κινήτρων και φορολογικών ελαφρύνσεων μπορεί να αλλάξει προηγούμενες εκτιμήσεις που έγιναν εφαρμόζοντας το ΔΛΠ 12 «Φόροι εισοδήματος» (ΔΛΠ 12). Ένα βασικό σημείο που πρέπει να προσέξετε είναι ότι οποιοδήποτε από τα παρακάτω ενδέχεται να ισχύει, εάν προετοιμάζονται ενδιάμεσες οικονομικές καταστάσεις σύμφωνα με το ΔΛΠ 34 «Ενδιάμεση χρηματοοικονομική αναφορά» (ΔΛΠ 34).

Τέσσερις είναι οι βασικοί τομείς προβλέψεων για φόρους, που θα μπορούσαν να επηρεαστούν από το COVID-19:
  • Αναγνώριση αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων
  • Αναβαλλόμενες φορολογικές υποχρεώσεις συνδεδεμένες με επενδύσεις σε θυγατρικές
  • Αναμενόμενος τρόπος αναστροφής
  • Ενδιάμεση πληροφόρηση – πραγματικός φορολογικός συντελεστής
  • Αναγνώριση αναβαλλόμενων φορολογικών απαιτήσεων

Για μια επιχείρηση με μακρά ιστορία κερδοφορίας, αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις αναγνωρίζονται για εκπεστέες προσωρινές διαφορές που υπάρχουν σε κάθε ημερομηνία αναφοράς. Για πολλές οικονομικές οντότητες, οι αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις μπορεί να αναγνωριστούν για ζημίες, αλλά μόνο όταν υποστηρίζονται από πειστικά αποδεικτικά στοιχεία ότι θα υπάρχει μελλοντικό φορολογητέο κέρδος. Αυτή η απαίτηση ορίζεται πληρέστερα στο ΔΛΠ 12.35-36. Σύμφωνα με αυτό το πρότυπο, όταν δεν είναι πλέον πιθανό ότι μελλοντικά φορολογητέα κέρδη θα είναι διαθέσιμα, τυχόν προηγούμενη αναγνωρισμένη αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση που αναγνωρίστηκε σε αυτή τη βάση ενδέχεται να απαιτηθεί να αναστραφεί.

Οι οικονομικές οντότητες που έχουν επηρεαστεί σημαντικά από το COVID-19 θα πρέπει να επανεκτιμήσουν τυχόν αναβαλλόμενη φορολογική απαίτηση (ΑΦΑ) που είχε προηγουμένως αναγνωριστεί. Ανεξάρτητα από το εάν ετοιμάζονται ενδιάμεσες ή ετήσιες οικονομικές καταστάσεις, μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τις αναφερόμενες οικονομικές οντότητες θα είναι η παροχή πειστικών αποδεικτικών στοιχείων για την υποστήριξη των παραδοχών κερδοφορίας που έχουν γίνει για το μέλλον. Ένα βασικό σημείο που πρέπει να σημειωθεί είναι ότι ενώ οι οικονομικές οντότητες μπορούν να μεταφέρουν καθαρές λειτουργικές ζημίες για μελλοντικές χρήσεις , οι προβλέψεις για μελλοντική κερδοφορία για διάστημα που υπερβαίνει τα πέντε έτη, ενδέχεται να αμφισβητηθούν από ρυθμιστικές αρχές, ελεγκτές και άλλους.

Τον Ιούλιο του 2019, η Ευρωπαϊκή Αρχή Κινητών Αξιών και Αγορών (ESMA) διευκρίνισε ότι οι ΑΦΑ πρέπει να αναγνωριστούν στο βαθμό που είναι πιθανότερο να πραγματοποιηθούν και όχι το αντίθετο, δηλαδή υπάρχει μεγαλύτερη πιθανότητα χρήσης 50% για αυτές τις αναγνωρισμένες ΑΦΑ και παρείχε συγκεκριμένες οδηγίες για το τι σημαίνει αυτό στην πράξη. Η ESMA αποσαφήνισε επίσης τον ορισμό της περί «πειστικών άλλων αποδεικτικών στοιχείων» για την υποστήριξη της προσδοκίας μελλοντικών φορολογητέων κερδών.

Αναβαλλόμενες φορολογικές υποχρεώσεις που σχετίζονται με επενδύσεις σε θυγατρικές

Για πολλές οικονομικές οντότητες με θυγατρικές στο εξωτερικό, το συσσωρευμένο κέρδος στο εξωτερικό επανεπενδύεται συνήθως σε δραστηριότητες στο εξωτερικό ή χρησιμοποιείται για τη χρηματοδότηση περαιτέρω επέκτασης στο εξωτερικό. Ως αποτέλεσμα του COVID-19, πολλές οικονομικές οντότητες αξιολογούν εάν αυτά τα κέρδη πρέπει τώρα να επαναπατριστούν στη δικαιοδοσία της μητρικής οντότητας μέσω μερισμάτων. Τα μερίσματα που λαμβάνονται από τον φορολογούμενο ενδέχεται να έχουν πλήρη έκπτωση φόρου μερίσματος και εισοδήματος , υπό τις προϋποθέσεις του άρθρου 48 του 4172/2013.

Υπάρχουν άλλες περιπτώσεις όπου αυτά τα μερίσματα υπόκεινται σε εταιρικό φόρο. Το ΔΛΠ 12.39 δεν απαιτεί την αναγνώριση αναβαλλόμενων φορολογικών υποχρεώσεων που σχετίζονται με αυτές τις «διαφορές εκτός βάσης (outside basis differences)», αρκεί η διοίκηση να ελέγχει τη διανομή αυτών των κεφαλαίων και να είναι πιθανό ότι αυτά τα κεφάλαια δεν θα διανεμηθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα. Με την πανδημία COVID-19, οι συντάκτες των οικονομικών καταστάσεων θα πρέπει να εκτιμήσουν πιθανά σχέδια έκτακτης ανάγκης που περιλαμβάνουν την ανάγκη χρηματοδότησης μελλοντικών ελλειμμάτων που σχετίζονται με οποιαδήποτε προκύπτουσα οικονομική ύφεση την οποία ενδέχεται να αντιμετωπίσει η οικονομική οντότητα.

Κάθε εταιρεία που σχεδιάζει να ενσωματώσει τον επαναπατρισμό ταμειακών διαθέσιμων στη δικαιοδοσία της οικονομικής οντότητας ενδέχεται να ανακαλύψει ότι πρέπει να αναγνωριστεί μια φορολογική υποχρέωση. Η Διοίκηση θα πρέπει, επομένως, να εκτιμήσει προσεκτικά εάν μια αναβαλλόμενη φορολογική υποχρέωση που σχετίζεται με αυτές τις «διαφορές εκτός βάσης», πρέπει να αναγνωριστεί στις οικονομικές καταστάσεις της οικονομικής οντότητας στην περίπτωση που δεν αναμένεται πλέον να πληρούνται οι σωρευτικές προϋποθέσεις του ΔΛΠ 12.39.

Αναμενόμενος τρόπος αναστροφής

Σύμφωνα με το ΔΛΠ 12.51, οι φορολογητέες και εκπεστέες προσωρινές διαφορές πρέπει να επιμετρηθούν χρησιμοποιώντας τους συντελεστές με τους οποίους αναμένεται να αναστραφούν αυτές οι διαφορές. Συχνά, ο σχετικός συντελεστής είναι ο γενικός συντελεστής φόρου εισοδήματος εταιρειών που ισχύει για τα κέρδη της οικονομικής οντότητας. Αν και αυτό δεν ισχύει για την Ελλάδα, εντούτοις υπάρχουν κράτη στα οποία οι φορολογικοί συντελεστές που ισχύουν για κέρδη και ζημίες από τη διάθεση περιουσιακών στοιχείων ή άυλων περιουσιακών στοιχείων διαφέρουν από αυτούς τους γενικούς συντελεστές.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, επιχειρηματικές αποφάσεις ως συνέπεια του COVID-19, θα μπορούσαν να έχουν ως αποτέλεσμα να αλλάξει η σύνθεση των υπαρχουσών προσωρινών διαφορών, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο αντιστρέφονται αυτές οι προσωρινές διαφορές. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε αλλαγή του κατάλληλου φορολογικού συντελεστή που χρησιμοποιείται για τη μέτρηση ορισμένων στοιχείων του αναβαλλόμενου φόρου.

Ενδιάμεση πληροφόρηση – πραγματικός φορολογικός συντελεστής

Το ΔΛΠ 34.30 (α), απαιτεί τη χρήση της λεγόμενης μεθόδου πραγματικού συντελεστή φόρου (Effective Tax Rate, ETR), ως την καταλληλότερη απεικόνιση της φορολογικής πρόβλεψης μιας εταιρείας που προετοιμάζει οικονομικές αναφορές σε τριμηνιαία (ή εξαμηνιαία) βάση. Η μέθοδος ETR χρησιμοποιεί το σταθμισμένο μέσο ετήσιο ETR και το εφαρμόζει στα προ φόρων έσοδα της ενδιάμεσης περιόδου. Το ETR πρέπει να υπολογίζεται με βάση τους φορολογικούς συντελεστές που έχουν θεσπιστεί ή ουσιαστικά έχουν θεσπιστεί στο τέλος της ενδιάμεσης περιόδου αναφοράς και που θα ισχύουν στη λήξη της ετήσιας περιόδου αναφοράς. Με άλλα λόγια, αναμενόμενες αλλαγές στους φορολογικούς συντελεστές ή τους φορολογικούς νόμους, ως αποτέλεσμα κυβερνητικών μέτρων για την υποστήριξη των οικονομικών οντοτήτων που επηρεάζονται από το COVID-19, δεν θα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη κατά τον υπολογισμό του ETR.

Η λογική είναι ότι κατά τη συνήθη πορεία των επιχειρήσεων, οι οικονομικές οντότητες φορολογούνται με βάση το ετήσιο εισόδημά τους, το οποίο περιλαμβάνει τη δραστηριότητα μιας ετήσιας περιόδου αναφοράς (όλα τα τρίμηνα του έτους) και όχι τη δραστηριότητα ενός συγκεκριμένου τριμήνου. Ελλείψει σημαντικής αβεβαιότητας, ο προβλεπόμενος πραγματικός φορολογικός συντελεστής θα πρέπει να αποτελεί λογική προσέγγιση του ετήσιου φορολογικού συντελεστή.

Με το COVID-19 και την υπάρχουσα αβεβαιότητα ως προς το πότε θα αρχίσουν να ανακάμπτουν οι παγκόσμιες οικονομίες, σε συνδυασμό με διάφορες κυβερνητικές ενισχύσεις και κίνητρα που ανακοινώνονται καθημερινά και με τη διαχείριση των προγραμμάτων που δεν έχουν ακόμη ολοκληρωθεί, μπορεί να είναι δύσκολο να αποδειχθεί ότι μια αξιόπιστη εκτίμηση του ετήσιου φορολογικού συντελεστή μπορεί να γίνει χρησιμοποιώντας το ETR. Επιπλέον, η σύνθεση του φορολογητέου εισοδήματος θα μπορούσε να είναι εξαιρετικά αβέβαιη ως αποτέλεσμα κυβερνητικών προγραμμάτων.

Καθώς οι αναφέρουσες οικονομικές οντότητες επιθυμούν να καταγράψουν τους ενδιάμεσους φόρους εισοδήματος, είτε σε τριμηνιαία είτε εξαμηνιαία βάση κατά τη διάρκεια της περιόδου αναφοράς 2020, πρέπει να εξεταστεί εάν η συνεχιζόμενη χρήση της μεθόδου ETR είναι μια λογική προσέγγιση για την αναφορά των φόρων εισοδήματος σε ενδιάμεση βάση. Εάν δεν μπορεί να γίνει εύλογη εκτίμηση του ETR, οι εκδότες που προετοιμάζουν οικονομικές αναφορές ενδέχεται να επιθυμούν να θεωρήσουν τον πραγματικό υπολογισμό του ετήσιου φόρου ως την καλύτερη εκτίμηση του ETR. Το ΔΛΠ 34, γενικά, απαιτεί αναμενόμενες εκπτώσεις φόρου και φορολογικά κίνητρα, που σχετίζονται με ένα έκτακτο γεγονός, να αναγνωρίζονται κατά την ενδιάμεση περίοδο στην οποία αναμένεται να ληφθούν. Αυτή η απαίτηση μπορεί να περιπλέξει περαιτέρω τη δυνατότητα εξαγωγής ενός ορθού ETR.

Πρόσθετα θέματα προ εκτίμηση

Μερικοί επιπλέον τομείς που πρέπει οι οικονομικές οντότητες να λάβουν υπόψη είναι οι εξής:

Λήψη κρατικής βοήθειας: εάν λαμβάνεται οποιαδήποτε κρατική βοήθεια τότε εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του ΔΛΠ 12 ή του ΔΛΠ 20 «Λογιστική των κρατικών επιχορηγήσεων και γνωστοποίηση της κρατικής βοήθειας»

Αλλαγές στη φορολογική νομοθεσία: ορισμένα κράτη έχουν υιοθετήσει φορολογικές μεταρρυθμίσεις ως μέσο στήριξης των επιχειρήσεων για το 2020 που ενδέχεται να επηρεάσουν ουσιαστικά τους ισχύοντες φορολογικούς συντελεστές ή / και την πραγματοποίηση εκπεστέων προσωρινών διαφορών

Παγκόσμιες ρυθμίσεις φορολογικού σχεδιασμού: οι οικονομικές οντότητες ενδέχεται να συμμετέχουν σε παγκόσμιες ρυθμίσεις φορολογικού σχεδιασμού για να επωφεληθούν από τις διάφορες κυβερνητικές φορολογικές μεταρρυθμίσεις και κίνητρα που σχετίζονται με το COVID-19. Αυτές οι στρατηγικές φορολογικού σχεδιασμού ενδέχεται να πρέπει να ληφθούν υπόψη κατά την εκτίμηση των φορολογικών προβλέψεων του 2020
Τα στοιχεία που καλύπτονται σε αυτό το άρθρο, αφορούν πιθανές επιπτώσεις που μπορεί να επιφέρει η κρίση COVID-19 στην πρόβλεψη φόρου εισοδήματος. Αυτά τα στοιχεία που προαναφέρθηκαν ενδέχεται να μην είναι τα μόνα. Η κατάσταση είναι ρευστή και οι κυβερνητικές παρεμβάσεις και στη χώρα μας αλλά και σε όλο τον κόσμο αλλάζουν συνεχώς.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μειώθηκε κατά 36 εκατ. ευρώ το πλεόνασμα στο ταξιδιωτικό ισοζύγιο Μαρτίου

bizness.gr

Published

on

Τουρισμός

Σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία, εκτιμάται ότι το ταξιδιωτικό ισοζύγιο το Μάρτιο του 2020 εμφάνισε πλεόνασμα 32 εκατ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος 68 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Ειδικότερα, μείωση κατά 71,0% κατέγραψαν το Μάρτιο του 2020 οι ταξιδιωτικές εισπράξεις, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 92 εκατ. ευρώ, έναντι 318 εκατ. ευρώ τον αντίστοιχο μήνα του 2019, ενώ μείωση κατά 75,7% παρατηρήθηκε και στις ταξιδιωτικές πληρωμές (Μάρτιος 2020: 61 εκατ. ευρώ, Μάρτιος 2019: 250 εκατ. ευρώ).

Η μείωση των ταξιδιωτικών εισπράξεων οφείλεται στην πτώση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης κατά 46,8%, καθώς και στη μείωση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι κατά 45,7%. Οι καθαρές εισπράξεις από την παροχή ταξιδιωτικών υπηρεσιών αντιστάθμισαν κατά 1,8% το έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών και συνέβαλαν κατά 8,9% στο σύνολο των καθαρών εισπράξεων από υπηρεσίες.

Την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2020, το ταξιδιωτικό ισοζύγιο εμφάνισε πλεόνασμα 185 εκατ. ευρώ, έναντι πλεονάσματος 165 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Μείωση κατά 127 εκατ. ευρώ (-17,1%) παρουσίασαν οι ταξιδιωτικές εισπράξεις, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 619 εκατ. ευρώ, ενώ μείωση κατά 148 εκατ. ευρώ (-25,5%) παρατηρήθηκε και στις ταξιδιωτικές πληρωμές, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 434 εκατ. ευρώ.

Η μείωση των ταξιδιωτικών εισπράξεων οφείλεται στην πτώση της μέσης δαπάνης ανά ταξίδι κατά 11,4%, καθώς και στη μείωση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης κατά 5,6%. Οι καθαρές εισπράξεις από την παροχή ταξιδιωτικών υπηρεσιών αντιστάθμισαν κατά 3,3% το έλλειμμα του ισοζυγίου αγαθών και συνέβαλαν κατά 16,4% στο σύνολο των καθαρών εισπράξεων από υπηρεσίες.

Ταξιδιωτικές εισπράξεις

Το Μάρτιο του 2020, όπως προαναφέρθηκε, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις μειώθηκαν κατά 71,0% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Αναλυτικότερα, μείωση κατά 67,2% εμφάνισαν οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της ΕΕ-27, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 43 εκατ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών εκτός της ΕΕ-27 μειώθηκαν κατά 74,0% (Μάρτιος 2020: 46 εκατ. ευρώ, Μάρτιος 2019: 176 εκατ. ευρώ).

Η πτώση των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών της ΕΕ-27 ήταν αποτέλεσμα της μείωσης των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών της ζώνης του ευρώ κατά 71,9% (Μάρτιος 2020: 30 εκατ. ευρώ, Μάρτιος 2019: 106 εκατ. ευρώ), όπως επίσης και των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών της ΕΕ-27 εκτός της ζώνης του ευρώ κατά 48,2%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 14 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, όσον αφορά τις σημαντικότερες χώρες προέλευσης ταξιδιωτών, οι εισπράξεις από τη Γερμανία μειώθηκαν κατά 82,0% και διαμορφώθηκαν στα 6 εκατ. ευρώ, ενώ αυτές από τη Γαλλία μειώθηκαν κατά 51,1% και διαμορφώθηκαν στα 5 εκατ. ευρώ. Από τις χώρες εκτός της ΕΕ-27, πτώση κατά 82,5% παρουσίασαν οι εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 5 εκατ. ευρώ. Οι εισπράξεις από τις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 79,3% και διαμορφώθηκαν στα 9 εκατ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις από τη Ρωσία μειώθηκαν κατά 62,4% και διαμορφώθηκαν στα 2 εκατ. ευρώ.

Την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2020, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν μείωση κατά 17,1% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019 και διαμορφώθηκαν στα 619 εκατ. ευρώ. Η εξέλιξη αυτή οφείλεται στην πτώση των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών της ΕΕ-27 κατά 26,9%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 241 εκατ. ευρώ, καθώς και των εισπράξεων από κατοίκους των χωρών εκτός της ΕΕ-27 κατά 7,8%, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 373 εκατ. ευρώ.

Αναλυτικότερα, οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της ζώνης του ευρώ διαμορφώθηκαν στα 198 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 21,4%, ενώ οι εισπράξεις από κατοίκους των χωρών της ΕΕ-27 εκτός της ζώνης του ευρώ εμφάνισαν πτώση κατά 44,6% και διαμορφώθηκαν στα 44 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, οι εισπράξεις από τη Γερμανία μειώθηκαν κατά 39,4% και διαμορφώθηκαν στα 49 εκατ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις από τη Γαλλία μειώθηκαν κατά 47,2% και διαμορφώθηκαν στα 14 εκατ. ευρώ.

Από τις χώρες εκτός της ΕΕ-27, πτώση κατά 27,4% παρουσίασαν οι εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο, οι οποίες διαμορφώθηκαν στα 52 εκατ. ευρώ, ενώ οι εισπράξεις από τις ΗΠΑ μειώθηκαν κατά 37,7% και διαμορφώθηκαν στα 46 εκατ. ευρώ. Οι εισπράξεις από τη Ρωσία μειώθηκαν κατά 62,1% και διαμορφώθηκαν στα 6 εκατ. ευρώ.

Εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση

Η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση το Μάρτιο του 2020 διαμορφώθηκε στις 411 χιλ. ταξιδιώτες, μειωμένη κατά 46,8% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2019. Ειδικότερα, η ταξιδιωτική κίνηση μέσω αεροδρομίων μειώθηκε κατά 57,9%, ενώ αυτή μέσω οδικών σταθμών κατά 27,5%.

Η μείωση της εισερχόμενης ταξιδιωτικής κίνησης ήταν αποτέλεσμα της πτώσης της ταξιδιωτικής κίνησης από τις χώρες της ΕΕ-27 κατά 32,5% και της ταξιδιωτικής κίνησης από τις χώρες εκτός της ΕΕ-27 κατά 59,2%.

Αναλυτικότερα, η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ζώνης του ευρώ διαμορφώθηκε στις 85 χιλ. ταξιδιώτες, παρουσιάζοντας μείωση κατά 58,9%, ενώ αύξηση κατά 3,8% εμφάνισε η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ΕΕ-27 εκτός της ζώνης του ευρώ (Μάρτιος 2020: 157 χιλ., Μάρτιος 2019: 151 χιλ.).

Ειδικότερα, η ταξιδιωτική κίνηση από τη Γερμανία μειώθηκε κατά 71,3% και διαμορφώθηκε στις 20 χιλ. ταξιδιώτες, ενώ η ταξιδιωτική κίνηση από τη Γαλλία μειώθηκε κατά 51,2% και διαμορφώθηκε στις 14 χιλ. ταξιδιώτες.

Αναφορικά με τις χώρες εκτός της ΕΕ-27, η ταξιδιωτική κίνηση από το Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκε κατά 69,4% και διαμορφώθηκε στις 16 χιλ. ταξιδιώτες, ενώ η ταξιδιωτική κίνηση από τις ΗΠΑ μειώθηκε κατά 59,3% και διαμορφώθηκε στις 25 χιλ. ταξιδιώτες. Η ταξιδιωτική κίνηση από τη Ρωσία παρουσίασε πτώση κατά 64,5% και διαμορφώθηκε στις 4 χιλ. ταξιδιώτες.

Την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου 2020, η εισερχόμενη ταξιδιωτική κίνηση μειώθηκε κατά 5,6% και διαμορφώθηκε στις 1.828 χιλ. ταξιδιώτες, έναντι 1.936 χιλ. ταξιδιωτών την αντίστοιχη περίοδο του 2019. Ειδικότερα, η ταξιδιωτική κίνηση μέσω αεροδρομίων μειώθηκε κατά 8,2%, ενώ αυτή μέσω οδικών σταθμών αυξήθηκε κατά 1,2%. Κατά την επισκοπούμενη περίοδο η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ΕΕ-27 διαμορφώθηκε στις 901 χιλ. ταξιδιώτες, παρουσιάζοντας πτώση κατά 3,0% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2019, ενώ η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες εκτός της ΕΕ-27 μειώθηκε κατά 7,9% και διαμορφώθηκε στις 927 χιλ. ταξιδιώτες.

Η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ζώνης του ευρώ μειώθηκε κατά 6,9%, ενώ η ταξιδιωτική κίνηση από τις χώρες της ΕΕ-27 εκτός της ζώνης του ευρώ αυξήθηκε κατά 1,8%. Ειδικότερα, η ταξιδιωτική κίνηση από τη Γερμανία παρουσίασε πτώση κατά 25,1% και διαμορφώθηκε στις 133 χιλ. ταξιδιώτες, ενώ αυτή από τη Γαλλία μειώθηκε κατά 38,5% και διαμορφώθηκε στις 34 χιλ. ταξιδιώτες.

Αναφορικά με τις χώρες εκτός της ΕΕ-27, η ταξιδιωτική κίνηση από το Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκε κατά 18,6% και διαμορφώθηκε στις 117 χιλ. ταξιδιώτες και αυτή από τις ΗΠΑ μειώθηκε κατά 17,6% και διαμορφώθηκε στις 86 χιλ. ταξιδιώτες. Τέλος, η ταξιδιωτική κίνηση από τη Ρωσία μειώθηκε κατά 27,5% και διαμορφώθηκε στις 22 χιλ. ταξιδιώτες

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ενισχύεται η διαφάνεια στις τιμές των αγαθών μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας e-Καταναλωτής

bizness.gr

Published

on

Επικαιρότητα, νέα

Με την Υπουργική Απόφαση Β΄ 1966/21.5.2020 του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, κ. Νίκου Παπαθανάση, οι επιχειρήσεις των σουπερ μάρκετ που το οικονομικό έτος 2018 είχαν κύκλο εργασιών μεγαλύτερο των ενενήντα εκατομμύριων ευρώ (90.000.000,00), υποχρεούνται να αποστέλλουν τις τιμές των προϊόντων στην ψηφιακή πλατφόρμα e-Καταναλωτής της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή.

Με την εν λόγω απόφαση ενισχύεται ακόμη περισσότερο η πολιτική της Κυβέρνησης για τα ανοιχτά δεδομένα και τη διαφάνεια στις τιμές των αγαθών που προσφέρονται στους καταναλωτές. Παράλληλα η απόφαση, επισφραγίζει την έντιμη και δημόσια συνεργασία των επιχειρήσεων του κλάδου με την πολιτεία η οποία δοκιμάστηκε τόσο κατά την ανάπτυξη της εφαρμογής e-Καταναλωτής, όσο και στην περίοδο διαχείρισης της κρίσης του COVID-19.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα περισσότεροι από 27.000 χιλιάδες καταναλωτές έχουν επιλέξει την εφαρμογή, ως μέσον σύγκρισης των τιμών μεταξύ των παρόχων, εξασφαλίζοντας συμφερότερες αγορές και συμβάλλοντας στην ένταση του ανταγωνισμού.

Continue Reading
Advertisement

Trending