Connect with us

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Grant Thornton: Ορίζει το τοπίο γύρω από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις τύπου Airbnb

bizness.gr

Published

on

Airbnb

Με βάση τη Grant Thornton, το κριτήριο των 183 ημερών παραμονής στην Ελλάδα για τη φορολογική κατοικία εισάγει για πρώτη φορά τη λέξη «αθροιστικά», χωρίς να αναφέρεται εάν πρόκειται για το ίδιο φορολογικό έτος ή όχι. Εάν λάβουμε την εκδοχή ότι οι 183 ημέρες παραμονής στην Ελλάδα δεν απαιτείται να είναι κατ’ ανάγκη εντός του ίδιου φορολογικού έτους, μπορεί να οδηγηθούμε ακόμη και σε ερμηνείες που, κατά τη γνώμη μας, απέχουν από τον πραγματικό σκοπό της διάταξης.

Για παράδειγμα, εάν φυσικό πρόσωπο διαμείνει στην Ελλάδα τους μήνες Νοέμβριο και Δεκέμβριο του έτους 2019 και μέχρι το τέλος Μαΐου του 2020, θα μπορεί να θεωρηθεί φορολογικός κάτοικος Ελλάδας από το Νοέμβριο του 2019 και για ποιο φορολογικό έτος; Ή αντίστροφα, επειδή σε κανένα από τα δύο φορολογικά έτη χωριστά δεν συμπληρώνονται οι 183 ημέρες παραμονής στην Ελλάδα, δεν θα θεωρηθεί φορολογικός κάτοικος Ελλάδας για κανένα από τα δύο έτη; Θεωρούμε ότι στην τελική διαμόρφωση της διάταξης θα πρέπει να τεθούν ανάλογες διευκρινίσεις.

Ειδικός Φόρος Ακινήτων-ΕΦΑ. Διατηρείται καταρχήν αναλλοίωτη η ρύθμιση του ΕΦΑ, επεκτείνοντας την απαλλαγή και στις εταιρείες εκείνες που εκμισθώνουν ακίνητο σε ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Ως γνωστόν, ο συγκεκριμένος φόρος που θεσπίσθηκε το 2002 (με συντελεστή 3% έως το 2010 και εφεξής 15% επί της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου) επιβάλλεται στην περίπτωση που νομικό πρόσωπο έχει στην ιδιοκτησία του ακίνητο στην Ελλάδα, δε δηλώνει τους πραγματικούς δικαιούχους του και δεν εμπίπτει σε κάποιες συγκεκριμένες απαλλαγές. Υπενθυμίζεται ότι, ακόμη και στην περίπτωση απαλλαγής, προκύπτει υποχρέωση υποβολής μηδενικής δήλωσης.

Τα έσοδα από τον ΕΦΑ δεν συνεισφέρουν σημαντικά στα συνολικά δημόσια έσοδα, ενώ πολλά επενδυτικά ταμεία στα οποία συμμετέχει σημαντικός αριθμός επενδυτών δεν προχωρούν τελικά στην επένδυση, λόγω της υφιστάμενης γραφειοκρατίας. Όπως έχουμε επισημάνει, με τη λειτουργία του Κεντρικού Μητρώου Πραγματικών Δικαιούχων, στο οποίο υποχρεωτικά δηλώνονται τα στοιχεία των φυσικών προσώπων που είναι πραγματικοί δικαιούχοι όλων των νομικών προσώπων με φορολογητέα δραστηριότητα στην Ελλάδα, οι επιχειρήσεις υποχρεούνται άσκοπα σε διπλή υποβολή δηλώσεων πραγματικών δικαιούχων: αφενός για τον ΕΦΑ, αφετέρου για το Μητρώο. Τι εξυπηρετεί η υποβολή στην ίδια φορολογική αρχή των ίδιων δεδομένων σε δύο διαφορετικές πλατφόρμες; Κατά τη γνώμη μας, μετά τη λειτουργία του Μητρώου Πραγματικών Δικαιούχων και εφόσον δεν συνεισφέρει στα δημόσια έσοδα, ο ΕΦΑ δεν έχει λόγο ύπαρξης.

Επέκταση των φορολογικών κινήτρων του ναυτιλιακού νόμου 27/75 σε περισσότερες ναυτιλιακές επιχειρήσεις και τους μετόχους τους. Τα φορολογικά πλεονεκτήματα και οι απαλλαγές που προβλέπονταν μέχρι σήμερα για τις πλοιοκτήτριες εταιρείες επεκτείνονται και στις αλλοδαπές ναυλώτριες εταιρείες γυμνού πλοίου (bareboat charterers) και μισθώτριες εταιρείες πλοίων υπό χρηματοδοτική μίσθωση (ship lessees), καθώς και στους μετόχους τους. Ειδικότερα, εφόσον η διαχείριση ή εκμετάλλευση των πλοίων ανατίθεται σε γραφεία εγκατεστημένα στην Ελλάδα, οφείλεται μόνο φόρος χωρητικότητας (tonnage tax).

Τα φυσικά πρόσωπα-μέτοχοι των εν λόγω επιχειρήσεων απαλλάσσονται από το φόρο εισοδήματος για τα ποσά που λαμβάνουν με τη μορφή διανομής καθαρών κερδών ή μερισμάτων καθώς και από κάθε φόρο που προκύπτει από τη μεταβίβαση μετοχών ή μεριδίων των εν λόγω εταιρειών. Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου, σκοπός των εν λόγω διατάξεων είναι η παροχή κινήτρων και σε άλλες μορφές ναυτιλιακών επιχειρήσεων, πέραν των πλοιοκτητριών, για εγκατάσταση γραφείων ή υποκαταστημάτων στην Ελλάδα, προκειμένου να εισρεύσει στη χώρα συνάλλαγμα, να δημιουργηθούν θέσεις εργασίας και να αυξηθεί η ανταγωνιστικότητα της χώρας.

Βραχυχρόνιες Μισθώσεις τύπου Airbnb. Πρόστιμα ύψους από 5.000 ως 100.000 € προβλέπονται για παράβαση υποχρεώσεων συμμόρφωσης σε αιτήματα παροχής στοιχείων από τα εμπλεκόμενα πρόσωπα στην οικονομία διαμοιρασμού. Ο πάροχος υπηρεσιών διαδικτύου, ο διαχειριστής ψηφιακής πλατφόρμας οικονομίας διαμοιρασμού, ο πωλητής, αλλά και οποιοσδήποτε τρίτος (π.χ. ο ενοικιαστής) υποχρεούνται να συμμορφώνονται σε αιτήματα της φορολογικής διοίκησης για παροχή στοιχείων ταυτοποίησης και φορολογικής υποχρέωσης των πωλητών, διαφορετικά υπόκεινται σε κυρώσεις και πρόστιμα.

Συγκεκριμένα, προβλέπεται διακοπή της πρόσβασης στην πλατφόρμα από τον πάροχο, σε περίπτωση μη ανταπόκρισης του διαχειριστή. Αν ο πάροχος δεν διακόπτει την πρόσβαση ή δεν παρέχει στοιχεία, τότε υπόκειται σε πρόστιμο. Εκτός από τον πάροχο, αν δεν παρέχονται στοιχεία από οποιοδήποτε άλλο εμπλεκόμενο στη μίσθωση πρόσωπο, τότε αυτό υπόκειται επίσης σε πρόστιμο.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΟΟΣΑ: Στο 38,7% του ΑΕΠ αντιστοιχούσαν τα φορολογικά έσοδα της Ελλάδας το 2018

bizness.gr

Published

on

Χαρτονομίσματα των 50 ευρώ

Τα φορολογικά έσοδα της Ελλάδας ως ποσοστό του ΑΕΠ (tax -to- GDP ratio) μειώθηκαν ελαφρά το 2018, αλλά παραμένουν σημαντικά υψηλότερα από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ , σύμφωνα με έκθεση του Οργανισμού (Revenue Statistics 1965-2018) που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.

Συγκεκριμένα, ο λόγος των φορολογικών εσόδων προς το ΑΕΠ διαμορφώθηκε στο 38,7% έναντι 38,9% το 2017 και 38,7% το 2016. Ο αντίστοιχος λόγος για τις χώρες του ΟΟΣΑ αυξήθηκε οριακά το 2018 στο 34,3% από 34,2% το 2017. Η Ελλάδα και η Σλοβακία είναι οι δύο χώρες του ΟΟΣΑ που κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση των φορολογικών εσόδων σε σχέση με το ΑΕΠ στη δεκαετία 2008-2018. Στην Ελλάδα ο δείκτης αυξήθηκε την περίοδο αυτή κατά 6,9 ποσοστιαίες μονάδες (από 31,8% το 2017).

Η διάρθρωση των φορολογικών εσόδων στην Ελλάδα διαφοροποιείται

Από την έκθεση του ΟΟΣΑ προκύπτει ότι η διάρθρωση των φορολογικών εσόδων της Ελλάδας, ανάλογα με τις πηγές προέλευσής τους, διαφέρει πολύ σε σχέση με τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ. Συγκεκριμένα, η κύρια πηγή εσόδων στην Ελλάδα το 2018 ήταν η φορολογία στα αγαθά και υπηρεσίες (ΦΠΑ και λοιποί φόροι), που αντιστοιχούσαν στο 15,1% του ΑΕΠ, με δεύτερη πηγή τις εισφορές στην κοινωνική ασφάλιση (11,6% του ΑΕΠ), ενώ ακολουθούν τα έσοδα από τη φορολογία εισοδήματος και κερδών (8,9% του ΑΕΠ) και από τη φορολογία της περιουσίας (3,1% του ΑΕΠ). Αντίθετα, η πρώτη πηγή εσόδων για τις χώρες του ΟΟΣΑ το 2017 ήταν η φορολογία εισοδήματος και κερδών (11,6% του ΑΕΠ), με δεύτερη τη φορολογία των αγαθών και υπηρεσιών (10,9% του ΑΕΠ) και ακολουθούν οι εισφορές στην κοινωνική ασφάλιση (9,1% του ΑΕΠ) και η φορολογία στην περιουσία (1,9% του ΑΕΠ).

Η Ελλάδα μαζί με τη Γερμανία, την Ουγγαρία, την Ιαπωνία και την Πολωνία είναι οι χώρες του ΟΟΣΑ , όπου η συμμετοχή των ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων στα συνολικά φορολογικά έσοδα είναι μεγαλύτερη από το 15%. Στην πρώτη θέση βρίσκεται η Σλοβενία, όπου το αντίστοιχο ποσοστό ανήλθε στο 20,8%.

Επίσης, η Ελλάδα είναι μεταξύ των επτά χωρών του ΟΟΣΑ που τα περισσότερα έσοδα από τις εισφορές προέρχονται από τους εργαζόμενους, ενώ στις υπόλοιπες χώρες του Οργανισμού προέρχονται από τους εργοδότες.

 

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυξήθηκε σε όρους όγκου το ΑΕΠ της χώρας κατά το γ’ τρίμηνο 2019

bizness.gr

Published

on

Η ελληνική σημαία

Η Ελληνική Στατιστική Αρχή ανακοίνωσε τα προσωρινά στοιχεία αναφορικά με το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν για το 3ο τρίμηνο του 2019.

Με βάση τα διαθέσιμα εποχικά διορθωμένα στοιχεία, το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) σε όρους όγκου, κατά το 3ο τρίμηνο 2019, παρουσίασε αύξηση κατά 0,6%, σε σχέση με το 2ο τρίμηνο 2019, ενώ σε σύγκριση με το 3ο τρίμηνο 2018 παρουσίασε αύξηση κατά 2,3%.

Με βάση τα μη εποχικά διορθωμένα στοιχεία το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν (ΑΕΠ) σε όρους όγκου, κατά το 3ο τρίμηνο 2019 παρουσίασε αύξηση κατά 2,7% σε σχέση με το 3ο τρίμηνο 2018.

Επισημαίνεται ότι το ΑΕΠ των προηγούμενων τριμήνων (1ο τρίμηνο 2019-2ο τρίμηνο 2019) έχει αναθεωρηθεί λόγω ενημερωμένων στοιχείων Γενικής Κυβέρνησης (ΔΥΕ Οκτωβρίου 2019) και λόγω ενημερωμένων στοιχείων Βραχυχρόνιων Δεικτών.

Οι μεταβολές των κυριότερων μακροοικονομικών μεγεθών σε όρους όγκου με εποχική διόρθωση έχουν ως εξής:

Τριμηνιαίες μεταβολές
  • Η συνολική τελική καταναλωτική δαπάνη μειώθηκε κατά 0,4% σε σχέση με το 2o τρίμηνο του 2019.
  • Οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου μειώθηκαν κατά 5,0% σε σχέση με το 2o τρίμηνο του 2019. o Αύξηση κατά 4,5% σε σχέση με το 2o τρίμηνο του 2019 παρουσίασαν οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. Οι εξαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 2,4% ενώ οι εξαγωγές υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 6,7%.
  • Αύξηση κατά 0,6% σε σχέση με το 2o τρίμηνο του 2019 παρουσίασαν οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. Οι εισαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 1,0% ενώ οι εισαγωγές υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 8,1%.
Ετήσιες μεταβολές
  • Η συνολική τελική καταναλωτική δαπάνη παρουσίασε αύξηση 0,5% σε σχέση με το 3o τρίμηνο του 2018.
  • Οι ακαθάριστες επενδύσεις παγίου κεφαλαίου αυξήθηκαν κατά 2,0% σε σχέση με το 3o τρίμηνο του 2018.
  • Αύξηση κατά 9,5% σε σχέση με το 3o τρίμηνο του 2018 παρουσίασαν οι εξαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. Οι εξαγωγές αγαθών αυξήθηκαν κατά 6,2% ενώ οι εξαγωγές υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 14,5%.
  • Μείωση κατά 2,9% σε σχέση με το 3o τρίμηνο του 2018 παρουσίασαν οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών. Οι εισαγωγές αγαθών μειώθηκαν κατά 4,9% και οι εισαγωγές υπηρεσιών αυξήθηκαν κατά 8,6%.

Continue Reading

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εγκρίθηκε η εκταμίευση 767 εκατ. ευρώ από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων στο Eurogroup

bizness.gr

Published

on

Νέα χαρτονομίσματα

Διπλό όφελος αποκόμισε η χώρα από τη συνεδρίαση του Eurogroup σήμερα στις Βρυξέλλες, καθώς αφ’ ενός εγκρίθηκε η εκταμίευση των 767 εκατ. ευρώ από τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων που διακρατούν η ΕΚΤ και οι ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες (ANFAs και SMPs) και αφ’ ετέρου εξουσιοδούνται οι ευρωπαϊκοί θεσμοί να ξεκινήσουν την τεχνική επεξεργασία για την πιθανή χρήση των κερδών αυτών για επενδυτικά προγράμματα.

Γεγονός που επεσήμανε σε δήλωσή του και ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος ανέφερε ότι «στο σημερινό Eurogroup αναγνωρίστηκε από όλους τους συμμετέχοντες η καλή πορεία της ελληνικής οικονομίας, η πρόοδος, η κάλυψη των κενών και των δεσμεύσεων που είχε αφήσει η προηγούμενη κυβέρνηση και η θετική δυναμική της και αποφασίστηκε η ενεργοποίηση του δεύτερου πακέτου μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους, συνολικού ύψους 767 εκατ. ευρώ».

Ειδικότερα, όπως αναφέρει το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, στο επίσημο ανακοινωθέν του Eurogroup γίνεται ειδική αναφορά στο θέμα της αλλαγής χρήσης των ομολόγων, χωρίς ωστόσο να προσδιορίζεται το χρονικό τέλος της διαδικασίας των σχετικών διαβουλεύσεων. Όπως επισημαίνεται στο ανακοινωθέν, «το Eurogroup εξουσιοδοτεί τους ευρωπαϊκούς θεσμούς να ξεκινήσουν την τεχνική επεξεργασία της πιθανής χρήσης των κερδών από τα ελληνικά ομόλογα (ANFAs και SMPs), προκειμένου είτε να μειωθούν οι ακαθάριστες χρηματοδοτικές ανάγκες είτε να χρηματοδοτηθούν αμοιβαία συμφωνηθείσες επενδύσεις, με βάση τους συμφωνημένους δημοσιονομικούς στόχους και τη δήλωση του Eurogroup του Ιουνίου του 2018».

Από τη συγκεκριμένη διατύπωση προκύπτει πως η όποια πρόταση θα γίνει με δημοσιονομικά ουδέτερο τρόπο (σ.σ. δεν θα επηρεάσει το πρωτογενές πλεόνασμα).

Τώρα, η εκταμίευση θα πρέπει να εγκριθεί από έξι Κοινοβούλια της ευρωζώνης, μεταξύ των οποίων και το γερμανικό, ώστε ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) να λάβει την τελική τυπική απόφαση για την αποδέσμευση των χρημάτων, κατά πάσα πιθανότατα στις αρχές Ιανουαρίου.

Μετά την απόφαση αυτή του Eurogroup, ο κ. Σταϊκούρας έκανε από τις Βρυξέλλες την ακόλουθη δήλωση: «Στο σημερινό Eurogroup αναγνωρίστηκε, από όλους τους συμμετέχοντες, η καλή πορεία της ελληνικής οικονομίας.

Επιβεβαιώθηκε η πρόοδος που έχει συντελεστεί.
Καταγράφηκε η κάλυψη των κενών και των δεσμεύσεων που είχε αφήσει παρακαταθήκη η προηγούμενη κυβέρνηση.
Αναδείχθηκε η θετική δυναμική που έχει αναπτυχθεί.
Και αποφασίστηκε η εκταμίευση του δεύτερου πακέτου μέτρων ελάφρυνσης του ελληνικού χρέους, συνολικού ύψους 767 εκατ. ευρώ.

Σε αυτά τα μέτρα συμπεριλαμβάνεται η αποδέσμευση της επόμενης δόσης από τα κέρδη των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα, των γνωστών ANFAs και SMPs.

Αποδέσμευση χωρίς όρους, προϋποθέσεις και προαπαιτούμενα που είχαν τεθεί παλαιότερα.

Αυτή η απόφαση εδράζεται στην θετική αξιολόγηση της 4ης Έκθεσης Ενισχυμένης Εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Τη θετικότερη από τις μέχρι σήμερα δημοσιευμένες Εκθέσεις.

Επιπρόσθετα, για πρώτη φορά, αναδείχθηκε και καταγράφηκε στην ανακοίνωση του Eurogroup το ζήτημα της αξιοποίησης των κερδών των ευρωπαϊκών κεντρικών τραπεζών από τα ελληνικά ομόλογα για επενδυτικούς σκοπούς, και προς αυτό το σκοπό αποφασίστηκε η έναρξη της σχετικής τεχνικής επεξεργασίας το επόμενο χρονικό διάστημα.

Η ελληνική οικονομία προχωράει.

Προχωράει με σταθερά και ιεραρχημένα βήματα προς την πλήρη κανονικοποίησή της, τους καλούς ρυθμούς ανάπτυξης, τη στήριξη των οικονομικά αδυνάμων και της μεσαίας τάξης, και την ολόπλευρη ισχυροποίηση της χώρας».

Continue Reading
Advertisement

Trending