Connect with us

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Μάριος Τσάκας: Από Σεπτέμβριο του 2020 σε κατασκευή τα δίκτυα φυσικού αερίου της ΔΕΔΑ στις 3 πρώτες Περιφέρειες

Φίλιππος Παναγόπουλος

Published

on

Τσάκας, ΔΕΔΑ

Τον σχεδιασμό της ΔΕΔΑ για την ανάπτυξη των δικτύων διανομής φυσικού αερίου στις 7 Περιφέρειες της χώρας όπου δραστηριοποιείται, ανέπτυξε ο νέος Δ/νων Σύμβουλος της εταιρείας, Μάριος Τσάκας, σε μία πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που παραχώρησε στο ypodomes.com.

Ο κος Τσάκας μίλησε για την πρόοδο των διαγωνιστικών διαδικασιών που θα φέρουν το φυσικό αέριο σε 18 πόλεις της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Στερεάς Ελλάδας καθώς και για τις προετοιμασίες της επόμενης φάσης ανάπτυξης των δικτύων σε Δυτ. Μακεδονία, Δυτ. Ελλάδα, Ήπειρο και Πελοπόννησο.

Αναφέρθηκε επίσης στην εξέλιξη του πιλοτικού προγράμματος που αξιοποιεί το υφιστάμενο δίκτυο στα κέντρα των πόλεων, τις καινοτομίες που προωθεί η εταιρεία σε επίπεδο «έξυπνων» τεχνολογιών τηλεμετρίας καθώς και στις προοπτικές που δημιουργούν τα μεγάλα project αγωγών φυσικού αερίου.

Τέλος εξήγησε γιατί το παρόν μοντέλο μετασχηματισμού της ΔΕΠΑ με τη δημιουργία μίας εταιρείας holding για τις υποδομές είναι μία εύστοχη επιλογή, ειδικά στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης.

Αναλυτικά ολόκληρη συνέντευξη:

Κε Τσάκα, που βρισκόμαστε όσον αφορά τους διαγωνισμούς για τα δίκτυα στις τρεις πρώτες Περιφέρειες;

Είναι αλήθεια ότι υπήρξαν κάποιες καθυστερήσεις σε βάρος του αρχικού προγραμματισμού. Ξεκινήσαμε όμως  το πρώτο κομμάτι που αφορά την προμήθεια υλικών, δηλαδή τους «έξυπνους» μετρητές. Ολοκληρώσαμε την Α’ Φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας και ανοίξαμε τις τεχνικές προσφορές. Επόμενο βήμα είναι το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών και η κατακύρωση του πρώτου μέρους. Άρα το έργο επίσημα έχει ξεκινήσει.

Σε ό,τι αφορά το τεχνικό μέρος που είναι ίσως και το πιο βαρύ, στις τρεις Περιφέρειες εκτιμούμε ότι τον Ιανουάριο θα βγουν στον αέρα. Έχουμε προχωρήσει αρκετά σε επίπεδο διαπραγματεύσεων. Ελάχιστα κομμάτια πλέον είναι υπό τελική διευκρίνιση.

Ο δικός μας χρονοπρογραμματισμός είναι μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου να έχουμε την έγκριση από το μέτοχο πάνω στο business plan και το πρόγραμμα ανάπτυξης μας, να τα καταθέσουμε εν συνεχεία στη ΡΑΕ και μετά να γίνει αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου που απαιτείται από την συμφωνία με την ΕΤΕπ και τις Διαχειριστικές Αρχές και να βγάλουμε τα έργα στον αέρα μέσα στον Ιανουάριο. Είναι ένα ρεαλιστικό σενάριο. Υπολογίζουμε το καλοκαίρι να έχουμε υπογράψει σύμβαση και τον Σεπτέμβριο να σκάβουμε στις πόλεις, για τις 3 πρώτες Περιφέρειες.

Έχουν υπάρξει τροποποιήσεις εν σχέσει με τον αρχικό σχεδιασμό και ποια είναι η προθεσμία για την ολοκλήρωση των έργων;

Στόχος είναι ο επόμενος χειμώνας να μας βρει με έναρξη του δικτύου σε αρκετές πόλεις. Έχουμε αλλάξει λίγο τον αρχικό σχεδιασμό μας ο οποίος προέβλεπε τα πρώτα δύο χρόνια να σκάβουμε μόνο αγωγούς μέσης και χαμηλής πίεσης και μετά να αρχίσουμε να συνδέουμε κόσμο στο δίκτυο.

Λόγω της καθυστέρησης που προέκυψε, επανασχεδιάσαμε τις διαδικασίες και θα τρέξουν μαζί. Δηλαδή θα δημιουργείται ο αγωγός και παράλληλα οι κάθετες συνδέσεις των καταναλωτών.

Το τέλος των εργασιών είναι προκαθορισμένο. Είναι στη χειρότερη περίπτωση ο 10ος του 2023, τότε που λήγει και τυπικά η προγραμματική περίοδος.

Από ό,τι λένε οι κοινοτικοί, στη νέα προγραμματική περίοδο, 2021-2027, δεν θα υπάρξουν δίκτυα αερίου, οπότε μετά το 2023 αλλάζει εντελώς το business plan της εταιρείας. Αφήνω έναν αστερίσκο για τις περιοχές που θα υποστούν μεγάλες αλλαγές, όπως η Δυτική Μακεδονία, με την απολιγνιτοποίηση.

Που βρισκόμαστε όσον αφορά τη δεύτερη φάση του έργου με τις υπόλοιπες τέσσερις Περιφέρειες;

Οι υπόλοιπες τέσσερις Περιφέρειες δεν βρίσκονται όλες στο ίδιο επίπεδο προετοιμασίας. Για παράδειγμα, στη Δυτ. Μακεδονία και τη Δυτ. Ελλάδα, έχουν προβλεφθεί κάποια έστω και μικρότερα ποσά στους προϋπολογισμούς τους. Στην Πελοπόννησο και την Ήπειρο όμως είναι πιο πίσω. Αν θέλουμε να προλάβουμε, πρέπει γρήγορα οι Διαχειριστικές να βγάλουν προσκλήσεις για την ένταξη των έργων, να υποβάλλουμε εμείς τεχνικά δελτία και να ενταχθούν τα έργα.

Η χρηματοδότηση -που είναι σημαντικό μέρος του έργου- με το χαμηλότοκο δάνειο της ΕΤΕπ, μπορεί να θεωρηθεί εξασφαλισμένη αν οι Διαχειριστικές «τρέξουν». Ο μέτοχός μας, η ΔΕΠΑ, και τη βούληση έχει καθώς είναι και στα δικά τους επενδυτικά ενδιαφέροντα να επεκτείνουμε εμείς το δίκτυό μας.

Το μόνο που χρειάζεται είναι επιτάχυνση των διαδικασιών από πλευράς Διαχειριστικών και καλύτερος συντονισμός με τον ΔΕΣΦΑ όπου απαιτούνται έξοδοι για να μπορούμε εμείς να συνδεθούμε.

Για παράδειγμα στο σχεδιασμό μας, η Δυτ. Ελλάδα και η Ήπειρος θα λειτουργούσαν με  μεταφορές φορτίων LNG από τη Ρεβυθούσα. Εκεί η έξοδος και το truck loading που είναι στα σχέδια, θα πρέπει να συμπιεστεί χρονικά. Κατανοούμε ότι και ο ΔΕΣΦΑ -με τον οποίον επίσης υπάρχει καλή διάθεση συνεργασίας- έχει ένα δικό του πρόγραμμα ανάπτυξης. Να συμπιέσουμε λίγο και εμείς και ο ΔΕΣΦΑ τις κατασκευές για να μπορέσουν τα έργα μέσα στο δεδομένο χρονικό διάστημα να φτάσουν σε ένα καλό σημείο.

Δεν μιλάμε φυσικά για καθολική κάλυψη αλλά αν υπάρχουν οι αγωγοί μέσης και χαμηλής πίεσης, η ενσωμάτωση συνδέσεων θα είναι ένα πιο «ελαφρύ» project. Ακόμα και η επέκταση της χαμηλής πίεσης θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από την εξέλιξη του έργου, έστω και αν δεν υπάρχουν κεφάλαια ΕΣΠΑ.

Κατά πόσο η απολιγνιτοποίηση επηρεάζει τον μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό της ΔΕΔΑ;

Είναι προφανές ότι η απολιγνιτοποίηση επηρεάζει σε τεράστιο βαθμό τον ενεργειακό χάρτη των λιγνιτικών περιοχών. Η αλήθεια είναι ότι οι τοπικοί άρχοντες και η περιφέρεια δεν είχε το φυσικό αέριο σαν πρώτη προτεραιότητα, στη λογική ότι λειτουργούσαν ομαλά με τις συμπαραγωγές, με τις τηλεθερμάνσεις και έτσι δεν είχαν ασχοληθεί σοβαρά, πλην της Καστοριάς, Άργους Ορεστικού που προχώρησαν και θέλουν πολύ το αέριο να φτάσεις στις πόλεις τους.

Η ενεργειακοί  Δήμοι της Δυτ. Μακεδονίας (σ.σ. Αμυνταίου, Εορδαίας, Κοζάνης και Φλώρινας) πιέζουν πλέον και αυτοί με κάποιες τεχνικές δυσκολίες βέβαια καθώς από τον ΔΕΣΦΑ έχει προβλεφθεί μία έξοδος στη θέση «Ποριά» η οποία θα καλύψει την περιοχή της Καστοριάς, δεν είχε ενταχθεί όμως στο χρονοπρογραμματισμό του Διαχειριστή και δεύτερη έξοδος στη θέση «Περδίκα» η οποία θα κάλυπτε και τους παραπάνω Δήμους.

Τώρα Περιφέρεια, Κυβέρνηση και εμείς πιέζουμε ώστε να αλλάξει αυτός ο σχεδιασμός και να ενεργοποιηθεί αυτή η έξοδος. Μελετάμε παράλληλα τόσο το επιχειρηματικό όσο και το τεχνικό κομμάτι της επέκτασης ούτως ώστε όταν υπάρχει ένα πρόγραμμα, να πούμε κι εμείς ότι «βγαίνει» οικονομικά και ως επενδυτικό πλάνο.

Βέβαια, τις περιοχές αυτές τις προσεγγίζουμε με γνώμονα το κοινωνικό καλό καθώς θα αντιμετωπίσουν μία κατάσταση μεταβατική κατά την οποία θα πρέπει να υποστηριχθούν. Έχει πάντως διαμορφωθεί ένα πολύ ευνοϊκό κλίμα που δείχνει ότι υπάρχει διάθεση από όλες τις πλευρές να προχωρήσουν τα έργα της Δυτ. Μακεδονίας.

Πώς επηρεάζουν τα μεγάλα project των αγωγών φυσικού αερίου, όπως ο TAP αλλά και οι μελλοντικοί IGI Poseidon και EastMed, τα πλάνα της ΔΕΔΑ;

Μόνο θετικά βλέπουμε την επέκταση ή την δημιουργίαν νέων αγωγών καθώς σημαίνουν πιο γρήγορο και πιο φθηνό αέριο στις περιοχές από τις οποίες θα διέρχονται. Εμάς μας συμφέρει να συνδεόμαστε πάντα σε αγωγούς και να αποφεύγουμε λύσεις όπως οι μεταφορές LNG και η κάλυψη πόλεων με CNG. Είναι μεν χρήσιμα εργαλεία αλλά είναι για συγκεκριμένο διάστημα και για συγκεκριμένη δυναμική δικτύου.

Η Περιφέρεια παρουσιάζει επενδυτικό ενδιαφέρον για τη ΔΕΔΑ;

Η ΔΕΔΑ παρότι λειτουργεί ως μία εταιρεία που πρέπει να παράγει έσοδα, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να χάσει τον κοινωνικό της χαρακτήρα. Στη λογική αυτή και εμείς πιέζουμε να επεκταθούμε και εκεί που τα έργα δεν φαίνονται ιδιαίτερα άμεσης κερδοφορίας. Προσπαθούμε να λειτουργήσουμε ως μία αμιγώς εμπορική εταιρεία και μία εταιρεία που έχει σίγουρα και κοινωνικά χαρακτηριστικά.

Δεν μπορεί να είναι ίδιο το ενδιαφέρον σε όλες τις Περιφέρειες. Ενδιαφέρον υπάρχει παντού. Φυσικά υπάρχει και η παράμετρος του να «βγαίνει» και το έργο.

Από μεριάς μας, εφαρμόζοντας κατάλληλες οικονομίας κλίμακας ελπίζουμε τελικά να πάμε σε όποιον έχει ενδιαφέρον να συνδεθεί με το δίκτυο. Βέβαια στον σχεδιασμό μας υπεισέρχεται και το κομμάτι της επιχειρηματικότητας, να καλύψουμε δηλαδή επιχειρηματίες και βιομηχανίες για την παροχή φθηνής ενέργειας. Η περικοπή των ενεργειακών κοστών σημαίνει αυτομάτως ανάπτυξη για την κάθε περιοχή και νέες θέσεις εργασίας.

Πώς εξελίχθηκε το πιλοτικό πρόγραμμα;

Το πιλοτικό έτρεξε κατά την θερινή περίοδο και ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο. Υπήρξε ενδιαφέρον από τον κόσμο. Υπήρξε ίσως μία υστέρηση στην ταχύτητα ενεργοποίησης των  συνδέσεων αλλά στον βαθμό του πιλοτικού δεν προέκυψε κάποιο πρόβλημα.

Όταν υλοποιήσουμε βέβαια το μεγάλο μας πλάνο, εκεί το σύστημα θα πρέπει να λειτουργήσει με πιο γρήγορα αντανακλαστικά και πιο αυτοματοποιημένα. Στις 2 Δεκεμβρίου δημοπρατούμε άλλα τρία πιλοτικά προγράμματα στις τρεις Περιφέρειες ενώ θα ακολουθήσουν δύο ακόμη για οικιακές και βιομηχανικές χρήσεις.

Στόχος είναι μέχρι τα μεγάλα έργα να γίνονται αιτήσεις, ώστε να μη χαθεί χρόνος μέχρι τον επόμενο Σεπτέμβριο. Θεωρούμε ότι δεν θα έχουμε κενό διάστημα που να υπάρχει βούληση κόσμου να συνδεθεί και να μη μπορούμε να τους συνδέσουμε.

Πόσο σημαντική είναι η ενσωμάτωση των «έξυπνων» τεχνολογιών στα δίκτυα διανομής;

Είμαστε η μοναδική εταιρεία που σχεδόν συνολικά θα χρησιμοποιεί «έξυπνους» μετρητές τόσο σε οικιακούς όσο και σε βιομηχανικούς καταναλωτές. Η μετάβαση στα «έξυπνα» δίκτυα είναι απαραίτητη και σήμερα -εκτός από τεχνολογικά εύκολη- γίνεται ολοένα και πιο φθηνή. Για παράδειγμα, παλαιότερα τα τηλεπικοινωνιακά κόστη ήταν σοβαρά αλλά πλέον με αξιοποίηση τεχνολογιών όπως τα narrow band και το 5G, πηγαίνουμε σε λύσεις πολύ πιο οικονομικές.

Έχουμε μάλιστα ενταχθεί σε ένα πρόγραμμα της Γενικής Γραμματείας Νέας Τεχνολογίας, το «Ερευνώ-Καινοτομώ» με το οποίο θα δουλέψουμε ερευνητικά-πιλοτικά για να την ενσωμάτωση τεχνολογιών μετάδοσης πληροφοριών που δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην αγορά, με αξιοποίηση πρωτοκόλλων επικοινωνίας που δεν έχουν τηλεπικοινωνιακά κόστη.

Σε αδρές γραμμές, αυτά θα βασίζονται σε μικρές κεραίες χαμηλής ισχύος οι οποίες θα συνδέουν τοπικά τα δίκτυα για τη μεταφορά δεδομένων, χωρίς τη χρήση SIM στους μετρητές, παρά μόνο στις ίδιες τις κεραίες.  Αν δούμε ότι είναι εφαρμόσιμες, θα καταφέρουμε να μειώσουμε περαιτέρω το κόστος της τηλεμετρίας. Παραμένουμε βέβαια ανοιχτοί και σε υβριδικά συστήματα.

Σε τι σταυροδρόμι βρίσκει τη ΔΕΔΑ ο μετασχηματισμός και η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, με την απόσχιση του κλάδου των Υποδομών;

Κάποιου άλλου τύπου δημιουργία μίας ΔΕΠΑ Υποδομών είχε προβλεφθεί και σε προηγούμενο νομοσχέδιο της προηγούμενης Κυβέρνησης. Χωρίς κριτική διάθεση, σε εκείνη την περίπτωση προβλέπονταν διαδικασίες οι οποίες ίσως ήταν μη υλοποιήσιμες, όπως η συνένωση της ΕΔΑ Αττικής με τη ΔΕΔΑ μέσα σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Όσοι το ζούμε, κι εγώ τον τελευταίο ενάμιση μήνα που έχω αναλάβει καθήκοντα, καταλαβαίνουμε ότι δεν είναι εύκολο εγχείρημα η ενσωμάτωση δύο εταιρειών με τόσο διαφορετικά χαρακτηριστικά.

Η λογική που επιλέχθηκε με την δημιουργία -επί της ουσίας- μίας εταιρείας holding -της ΔΕΠΑ Υποδομών-, στην οποία θα συνεχίσουμε να είμαστε από κάτω και σε ένα βάθος χρόνου να συντονιζόμαστε ώστε να μπορέσουμε να συνενωθούμε κάποια στιγμή, νομίζω ότι είναι απολύτως λογική και ως εταιρικός μετασχηματισμός και στο πλαίσιο της αναμενόμενης ιδιωτικοποίησης.

Και αυτό γιατί νομίζω πώς για τον δυνητικό επενδυτή θα είναι πιο εύκολη η αξιολόγηση των εταιρειών ως έχουν και είναι προτιμότερο ο ίδιος στο πλάνο του να προβλέψει πως φαντάζεται ότι πρέπει να λειτουργήσει αυτή η ενιαία ΔΕΠΑ Υποδομών. Θα υπάρχουν σίγουρα σοβαρές οικονομίες κλίμακας αν οι Υποδομές ενωθούν σε μία εταιρεία, θα μεταφερθούν τεχνογνωσίες, οπότε σίγουρα είναι στη σωστή κατεύθυνση και η μελλοντική συγχώνευση.

Προφανώς δίκτυα κατασκευάζουμε όλοι και σε αυτή τη βάση θα μπορούσε να προκύψει συνένωση των εταιρειών αλλά αυτό είναι ένα πλάνο που κατά τη γνώμη μου ορθώς η Κυβέρνηση επέλεξε να το υλοποιήσει ο επενδυτής.

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Βασιλικός-ΞΕΕ: Η πρώτη εικόνα για τις επιπτώσεις του κορονοϊού στον ελληνικό τουρισμό

Χρήστος Δημόπουλος

Published

on

Αλέξανδρος Βασιλικός, πρόεδρος ΞΕΕ

Η εξάπλωση του κορονοϊού παγκοσμίως αλλά και ειδικότερα στην Ελλάδα, εξελίσσεται σε μείζον ζήτημα όχι μονάχα υγείας, αλλά και οικονομίας εξίσου.

Άμεσα, όπως ήταν αναμενόμενο, επηρεάζεται μεταξύ άλλων κι ο ελληνικός τουρισμός, που ως ένας από τους κυριότερους βραχίονες της εθνικής οικονομίας πλήττεται σημαντικά. Μπορεί τελική εκτίμηση για το μέγεθος της ζημίας να μην μπορεί να εξαχθεί ακόμα, μιας και το φαινόμενο εξελίσσεται, αλλά ήδη η πρώτη εικόνα δεν είναι καλή.

Το bizness.gr μίλησε με τον πρόεδρο του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος, κ. Αλέξανδρο Βασιλικό, ο οποίος αναφέρθηκε στις επαφές που κιόλας από πλευράς του Επιμελητηρίου γίνονται, την πρώτη εκτίμηση της κατάστασης, καθώς και τον ανησυχητικό εκθετικό χαρακτήρα του ιού.

Ακολουθεί, αναλυτικά, η συνέντευξη του ισχυρού άνδρα του ΞΕΕ:

Ποια είναι η πρώτη εικόνα σας για τις επιπτώσεις και τις συνέπειες του κορονοϊού στον ελληνικό τουρισμό;

«Κοιτάξτε, από την πρώτη στιγμή είπαμε ότι είναι ένα παγκόσμιο φαινόμενο και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπιστεί. Δυστυχώς, αντιμετωπίζουμε ένα φαινόμενου εκθετικού χαρακτήρα, πράγμα που σημαίνει πως οτιδήποτε λέμε τώρα ενδέχεται σε μία ώρα να μην ισχύει. Και το έχουμε βιώσει πολλές φορές μέσα στις τελευταίες ημέρες και εβδομάδες αυτό. Οπότε ο εκθετικός χαρακτήρας του ιού, είναι το εξαιρετικά ανησυχητικό αυτή τη στιγμή. Διότι κανένας δεν ξέρει που θα καταλήξει αυτό.

Το μόνο σίγουρο είναι, ότι κατ’ αρχάς οι μέχρι τώρα ζημιές για τον ελληνικό τουρισμό είναι πάρα πολύ μεγάλες. Δεν μπορούμε να εκτιμήσουμε το σύνολό τους. Συνεχώς κάνουμε μετρήσεις, προκειμένου να ενημερώνουμε τα αρμόδια Υπουργεία, το τραπεζικό σύστημα, για να έχουμε την αίσθηση του μεγέθους. Μόνο την αίσθηση, διότι ξαναλέω δεν μπορούμε να έχουμε τελική εικόνα. Κι όλα αυτά, προσπαθώντας να στήσουμε ένα δίχτυ ασφαλείας για τα μέλη μας, για τις επιχειρήσεις του κλάδου, προκειμένου να μην πάμε σε default άμεσα».

Είναι δηλαδή τόσο άμεσος ο κίνδυνος;

«Όταν είσαι σε ένα περιβάλλον μηδενικής ζήτησης, είναι προφανές ότι υπάρχει αυτός ο κίνδυνος. Άρα, αυτή τη στιγμή είναι μία στιγμή ενότητας, σοβαρότητας και μία στιγμή, που πρέπει να κοιτάξουμε να βρούμε συνολικές λύσεις οι οποίες δεν μπορούν να υπάρξουν, χωρίς την κρατική παρέμβαση.

Είναι σαφές, έχει περαστεί το μήνυμα και το αναμένουμε να επικυρωθεί  στο Eurogroup στις 16 του μήνα, ότι πάμε πια σε διαφορετικά σενάρια παρέμβασης κυβερνήσεων, ενόψει του κινδύνου της πλήρους κατάρρευσης των οικονομικών συστημάτων, των κλάδων κτλ. Ξαναλέω αυτή τη στιγμή κινούμαστε σε ένα περιβάλλον μηδενικής ζήτησης, με κινήσεις οι οποίες γίνονται που δεν έχουμε ξαναδεί ποτέ. Ο κορονοϊός όπως προείπα συνιστά ένα παγκόσμιο φαινόμενο, δεν είναι θέμα ούτε εταιρικό, ούτε προορισμού, ούτε εθνικό, οπότε τα μέτρα με αυτόν τον τρόπο πρέπει να υπάρξουν».

Υπάρχει κάποια εξέλιξη, πιθανή έστω αυτή τη στιγμή, που μπορεί να αμβλύνει έστω λίγο τις αρνητικές συνέπειες;

«Όλοι σε αυτό ευελπιστούμε. Δεν είναι όμως αυτό, το οποίο αυτή τη στιγμή βλέπουμε. Δηλαδή στην παρούσα φάση τα δεδομένα είναι, το είπε και ο Πρωθυπουργός άλλωστε, ότι τα δύσκολα είναι μπροστά. Κοιτάξτε, δεν είναι θέμα αισιοδοξίας ή μη. Αυτή τη στιγμή, όσοι κάθονται σε καρέκλες ευθύνης έχουν την υποχρέωση να αντιμετωπίζουν τα κακά σενάρια. Μακάρι να έρθουν καλύτερα σενάρια, τα οποία θα έρθουν να αμβλύνουν την όποια κατάσταση εκτιμούμε ότι έχουμε να αντιμετωπίσουμε. Αλλά αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να κάνουμε σενάριο, το οποίο να προϋποθέτει πως αύριο θα βρούμε π.χ. το εμβόλιο.

Εμείς πρέπει να προετοιμαστούμε για τα κακά σενάρια και αυτά αντιμετωπίζουμε, για αυτά κάνουμε επαφές με τράπεζες, για αυτά συζητάμε με την κυβέρνηση, προκειμένου να υπάρξουν μέτρα τα οποία θα επιτρέψουν όχι απλά στις επιχειρήσεις, αλλά σε ολόκληρο το σύστημα, να μην καταρρεύσει. Αυτό θέλουμε τώρα να προστατεύσουμε. Δεν είναι να πάει ένα ξενοδοχείο καλά ή ένας προορισμός ή μία επιχείρηση. Εδώ μιλάμε για την κατάρρευση του συστήματος.

Τα πράγματα τα οποία έχουν συμβεί τις τελευταίες εβδομάδες, το να κλείνει η Αμερική τα σύνορά της είχε συμβεί μόνο στους Δίδυμους Πύργους. Το να ακυρώσει όμως η Lufthansa 32.000 πτήσεις τον Απρίλιο, δεν είχε γίνει ούτε στους Δίδυμους Πύργους. Θέλω να σας πω, λοιπόν, ότι υπάρχουν πράγματα τα οποία συμβαίνουν και είναι εκτός κλίμακας, που έχει αντιμετωπίσει η ανθρωπότητα μέχρι σήμερα. Δεν είναι ζητήματα στα οποία υπάρχει παρελθόν και best practices. Κανένας αυτή τη στιγμή δεν ξέρει που αυτό θα οδηγήσει, ποιο είναι το βάθος.

Άρα λοιπόν, όταν σας λέω ότι είναι παγκόσμιο (σ.σ. φαινόμενο) και ως τέτοιο πρέπει να αντιμετωπιστεί, αυτό ακριβώς εννοώ. Βρισκόμαστε σε μία στιγμή όπου πρέπει να συνενώσουμε δυνάμεις και ενωμένα, όλοι, ακόμα και κάποιοι οι οποίοι παραδοσιακά δεν είμαστε στην ίδια «βάρκα», αυτό λέγεται ξενοδόχος και tour operator παραδείγματος χάριν. Είμαστε όλοι ίσοι, στην ίδια «βάρκα», απέναντι στον κορονοϊό. Άρα, με αυτό τον τρόπο προσπαθούμε να το αντιμετωπίσουμε, μαζί και οι τράπεζες, μαζί και οι κυβερνήσεις, προκειμένου να σώσουμε το οριζόντιο collapse».

Η συνεννόηση με το Υπουργείο Τουρισμού είναι καλή;

«Ναι, ναι προφανώς είναι καλή και οι επαφές συνεχείς. Το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο είναι ο σύμβουλος της Πολιτείας και αυτό τον ρόλο υπηρετούμε. Προσπαθώντας να δίνουμε κι εμείς λύσεις, να κάνουμε μετρήσεις, διότι κάνουμε συνεχώς τέτοιες στην αγορά, ώστε να δούμε ποιο είναι το βάθος στο πρόβλημα.

Και δυστυχώς, αυτό που βλέπουμε μέχρι τώρα είναι ότι και είναι πολύ μεγάλο το μέγεθος, αλλά κυρίως αυτό που μας ανησυχεί είναι ο εκθετικός χαρακτήρας του φαινομένου. Δεν είναι ούτε γραμμικός, να πεις έχει μία τάση ανοδική, είναι εκθετικός. Δηλαδή αυτά τα οποία παρατηρούσαμε πριν δέκα μέρες, δεν έχουν καμία σχέση με αυτά που βλέπουμε τώρα. Κι αυτό που μας φοβίζει είναι μήπως αυτά που θα βλέπουμε σε δέκα ημέρες, να μην έχουν καμία σχέση με αυτό που παρατηρούμε σήμερα».

Continue Reading

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Χ. Θεοχάρης: Ο ελληνικός τουρισμός συνεχίζει τη δυναμική του πορεία

bizness.gr

Published

on

Ο Υπουργός Τουρισμού, Χάρης Θεοχάρης

«Ο ελληνικός τουρισμός εξακολουθεί να συνεχίζει τη δυναμική του πορεία και η Ελλάδα εξακολουθεί να εμπιστεύεται τους Γερμανούς τουρίστες» τόνισε σε συνέντευξη που παραχώρησε στην Deutsche Welle ο υπουργός Τουρισμού κ. Χάρης Θεοχάρης στο πλαίσιο της επίσκεψής του στο Βερολίνο όπου συναντήθηκε τόσο με τουριστικούς παράγοντες όσο και με της εκπροσώπους της κυβέρνησης.

Σχετικά με το ζήτημα του κορονοϊού και τις επιπτώσεις του στον τουρισμό εκτίμησε ότι η πλειονότητα αυτών που θέλουν να ταξιδέψουν φέτος σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν τα σχέδια τους και συνέχισε λέγοντας ότι « υπάρχει, σε γενικές γραμμές, κάποια επιφυλακτικότητα του κόσμου να ταξιδέψει, η οποία όμως δεν είναι γενικευμένη».

Αναφερόμενος στις συνομιλίες που είχε με υπουργούς της κυβέρνησης αλλά και με μεγάλους Tour Operator, όπως η TUI και ο Γερμανικός Ταξιδιωτικός Σύνδεσμος (DRV) διαπίστωσε πώς «δεν υπάρχει κανένας φόβος και κανένας λόγος ανησυχίας για τη χώρα μας – δεν μου έθεσε κανένας κάποιο τέτοιο ζήτημα ή κάποια αμφιβολία». Στο πλαίσιο αυτό ο υπουργός εξέφρασε την σιγουριά ότι η δυναμική του ελληνικού τουριστικού προϊόντος είναι ισχυρή όπως και ότι η ανάγκη του κόσμου να πάει διακοπές δεν ανακόπτεται.

Σχετικά με τις επιπτώσεις στον ελληνικό τουρισμό από τα γεγονότα στα ελληνοτουρκικά σύνορα ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι : «ακόμη και στις περιοχές που συμβαίνουν αυτά τα γεγονότα, τα ξενοδοχεία που είναι εκεί, δεν έχουν καμία σχέση με το φαινόμενο. Η χώρα μας κάνει αυτό που χρειάζεται για να προστατεύσει τα ευρωπαϊκά σύνορα. Ακολουθώντας αυτή τη σωστή και αυστηρή πολιτική τήρησης των νόμων στα σύνορά μας θωρακίζουμε και το τουριστικό μας προϊόν».

Continue Reading

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Αναπλάσεις στο κέντρο και τα κτίρια της Αθήνας, ένα μεγάλο στοίχημα

Avatar

Published

on

Κατασκευή πολυκατοικίας

Το πως θέλουμε να δούμε το κέντρο της Αθήνας είναι μία μεγάλη κουβέντα η οποία κρατάει χρόνια. Μία σκέψη σε αυτό είναι τι παρεμβάσεις θα προταθούν. Εδώ και ένα έτος ο Δήμος Αθηναίων έχει ξεκινήσει να ολοκληρώνι ένα φιλόδοξο πρόγραμμα πεζοδρομήσεων που το αποτέλεσμα τους μέχρι τώρα είναι αρκετά ικανοποιητικό. Αλλάζει όλη την πόλη; όχι αλλά της δίνει μία φρεσκάδα που ομολογουμένως της λείπει. Η νέα διοίκηση του Δήμου, αποτελείται από νέους ανθρώπους που πιστεύουν ότι σε βάθος χρόνου θα μπορέσουν να αλλάξουν την εικόνα της πόλης προς το καλύτερο. Η αρχή γίνεται με την Ομόνοια που μας επανασυστήνεται.

Οι παρεμβάσεις λοιπόν δεν θα πρέπει να είναι της λογικής του ράβω-ξηλώνω σωστά; Θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους το τι εκτελείται αυτή την εποχή και το τι είναι βέβαιο ότι θα γίνει και να λειτουργήσουν περισσότερο “οικουμενικά”, δηλαδή να αγκαλιάσουν το κέντρο σε μεγαλύτερη έκταση.

Αυτό είναι και το βασικό ερώτημα. Ποιο είναι τελικά το κέντρο; δεν είναι τα Εξάρχεια; δεν είναι η Πατησίων; δεν είναι η περιοχή του Πολυτεχνείου; δεν είναι η περιοχή κάτω από την Ομόνοια μέχρι το Μεταξουργείο;

Επίσης ένα πολύ σημαντικό ερώτημα είναι πως θέλουμε να κινούνται οχήματα και άνθρωποι σε αυτό το κέντρο. Θέλουμε το σημερινό μοντέλο που είναι κάπως χαοτικό; οχήματα παντού και άνθρωποι που προσπαθούν με ελιγμούς να κινηθούν γύρω από αυτά ή περισσότερο χώρο σε πεζούς, ποδήλατα και μέσα σταθερής τροχιάς και εμφανώς λιγότερος χώρος για οχήματα; Η βιώσιμη αστική κινητικότητα δίνει εδώ την απάντηση από μόνη της.

Επίσης το να κάνουμε παρεμβάσεις σε βασικές υποδομές αλλά να μην λαμβάνουμε υπόψη τη συντήρηση τους αλλά και το πως λειτουργεί η πόλη, αυτό που θα καταφέρει είναι ότι κατάφεραν και άλλες παρεμβάσεις. Μία θολή εικόνα που δεν καταφέρνει να αναδείξει την πόλη. Θα ληφθεί λοιπόν υπόψη ότι η Αθήνα είναι γεμάτη με κάδους που είναι διάσπαρτοι σε όλο το κέντρο; θα προταθεί ένας νεός βιώσιμος και καλύτερα διαχειρίσιμος τρόπος για αυτό; θα υπάρχει συντήρηση σε ότι δημιουργηθεί; πάρκα και πεζοδρόμια είναι όμορφα όταν είναι καλοσυντηρημένα. Το σύνηθες φαινόμενο στην πόλη είναι ότι χαλάει να μένει έτσι μέχρι την επόμενη μεγάλη -και κοστοβόρα συνήθως- παρέμβαση.

Τι κάνουμε επίσης με τα κτίρια; Παρά τη μεγάλη και δυναμική τουριστική ανάπτυξη στο κέντρο παραμένουν πολλά τα γκρίζα, κλειστά κτίρια. Τι κάνουμε με αυτά; Πως θα αναγεννηθούν και μαζί θα φέρουν ζωή στους δρόμους που βρίσκονται; Επίσης θα υπάρχει κάποιος κανονισμός για την εξωτερική τους εμφάνιση; Θα υπάρχει υποχρεωτική συντήρηση και μία εικόνα αξιοπρεπής; σήμερα σε πάρα πολλές περιπτώσεις μπορούμε να δούμε ένα όμορφο εμπορικό κατάστημα και από πάνω το χάος, κτίρια σε πλήρη εγκατάλειψη.

Θα υπάρχουν κίνητρα για αλλαγή όψης κτιρίων, μέσω του νόμου για την ενεργειακή αναβάθμιση αλλά και για λόγους καλαισθησίας ακόμα.; Η Αθήνα είναι από τις λίγες μεγάλες πρωτεύουσες της Ευρώπης που αδιαφορεί για το πως δείχνει ένα κτίριο ακόμα και στους κεντρικότερους δρόμους της.

Κίνητρα θα υπάρξουν για νέες επενδύσεις; χωρίς επενδύσεις τα όμορφα πεζοδρόμια και πλατείες το μόνο που θα αποκτήσουν είναι τραπεζοκαθίσματα για καφέ και εστιατόρια. Φυσικά και είναι χρήσιμα αλλά όταν είναι μονόδρομος, κάτι δεν πάει καλά.

Η Ανάπλαση του κέντρου είναι μία φανταστική αρχή για να ανασυγκροτήσουμε την πόλη, όχι μόνο για να αλλάξουμε τα πεζοδρόμια της. Πρέπει να έχει όραμα, συνέχεια και συνέπεια, πολιτική βουλήση, την αποδοχή της κοινωνίας και το τελικό της αποτέλεσμα να αποτελέσει την απαρχή για να συμβεί το ίδιο και σε άλλες ελληνικές πόλεις ειδάλλως θα έχουμε και πάλι μία από τα ίδια και σε κάποια χρόνια θα μιλάμε ξανά και ξανά για την ανάγκη “ανάπλασης”, κοστοβόρας και εποχιακής.

Καλή εβδομάδα σε όλους
3.3.20

Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com

Continue Reading
Advertisement

Trending