Connect with us

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Μάριος Τσάκας: Από Σεπτέμβριο του 2020 σε κατασκευή τα δίκτυα φυσικού αερίου της ΔΕΔΑ στις 3 πρώτες Περιφέρειες

Φίλιππος Παναγόπουλος

Published

on

Τσάκας, ΔΕΔΑ

Τον σχεδιασμό της ΔΕΔΑ για την ανάπτυξη των δικτύων διανομής φυσικού αερίου στις 7 Περιφέρειες της χώρας όπου δραστηριοποιείται, ανέπτυξε ο νέος Δ/νων Σύμβουλος της εταιρείας, Μάριος Τσάκας, σε μία πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που παραχώρησε στο ypodomes.com.

Ο κος Τσάκας μίλησε για την πρόοδο των διαγωνιστικών διαδικασιών που θα φέρουν το φυσικό αέριο σε 18 πόλεις της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Στερεάς Ελλάδας καθώς και για τις προετοιμασίες της επόμενης φάσης ανάπτυξης των δικτύων σε Δυτ. Μακεδονία, Δυτ. Ελλάδα, Ήπειρο και Πελοπόννησο.

Αναφέρθηκε επίσης στην εξέλιξη του πιλοτικού προγράμματος που αξιοποιεί το υφιστάμενο δίκτυο στα κέντρα των πόλεων, τις καινοτομίες που προωθεί η εταιρεία σε επίπεδο «έξυπνων» τεχνολογιών τηλεμετρίας καθώς και στις προοπτικές που δημιουργούν τα μεγάλα project αγωγών φυσικού αερίου.

Τέλος εξήγησε γιατί το παρόν μοντέλο μετασχηματισμού της ΔΕΠΑ με τη δημιουργία μίας εταιρείας holding για τις υποδομές είναι μία εύστοχη επιλογή, ειδικά στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης.

Αναλυτικά ολόκληρη συνέντευξη:

Κε Τσάκα, που βρισκόμαστε όσον αφορά τους διαγωνισμούς για τα δίκτυα στις τρεις πρώτες Περιφέρειες;

Είναι αλήθεια ότι υπήρξαν κάποιες καθυστερήσεις σε βάρος του αρχικού προγραμματισμού. Ξεκινήσαμε όμως  το πρώτο κομμάτι που αφορά την προμήθεια υλικών, δηλαδή τους «έξυπνους» μετρητές. Ολοκληρώσαμε την Α’ Φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας και ανοίξαμε τις τεχνικές προσφορές. Επόμενο βήμα είναι το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών και η κατακύρωση του πρώτου μέρους. Άρα το έργο επίσημα έχει ξεκινήσει.

Σε ό,τι αφορά το τεχνικό μέρος που είναι ίσως και το πιο βαρύ, στις τρεις Περιφέρειες εκτιμούμε ότι τον Ιανουάριο θα βγουν στον αέρα. Έχουμε προχωρήσει αρκετά σε επίπεδο διαπραγματεύσεων. Ελάχιστα κομμάτια πλέον είναι υπό τελική διευκρίνιση.

Ο δικός μας χρονοπρογραμματισμός είναι μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου να έχουμε την έγκριση από το μέτοχο πάνω στο business plan και το πρόγραμμα ανάπτυξης μας, να τα καταθέσουμε εν συνεχεία στη ΡΑΕ και μετά να γίνει αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου που απαιτείται από την συμφωνία με την ΕΤΕπ και τις Διαχειριστικές Αρχές και να βγάλουμε τα έργα στον αέρα μέσα στον Ιανουάριο. Είναι ένα ρεαλιστικό σενάριο. Υπολογίζουμε το καλοκαίρι να έχουμε υπογράψει σύμβαση και τον Σεπτέμβριο να σκάβουμε στις πόλεις, για τις 3 πρώτες Περιφέρειες.

Έχουν υπάρξει τροποποιήσεις εν σχέσει με τον αρχικό σχεδιασμό και ποια είναι η προθεσμία για την ολοκλήρωση των έργων;

Στόχος είναι ο επόμενος χειμώνας να μας βρει με έναρξη του δικτύου σε αρκετές πόλεις. Έχουμε αλλάξει λίγο τον αρχικό σχεδιασμό μας ο οποίος προέβλεπε τα πρώτα δύο χρόνια να σκάβουμε μόνο αγωγούς μέσης και χαμηλής πίεσης και μετά να αρχίσουμε να συνδέουμε κόσμο στο δίκτυο.

Λόγω της καθυστέρησης που προέκυψε, επανασχεδιάσαμε τις διαδικασίες και θα τρέξουν μαζί. Δηλαδή θα δημιουργείται ο αγωγός και παράλληλα οι κάθετες συνδέσεις των καταναλωτών.

Το τέλος των εργασιών είναι προκαθορισμένο. Είναι στη χειρότερη περίπτωση ο 10ος του 2023, τότε που λήγει και τυπικά η προγραμματική περίοδος.

Από ό,τι λένε οι κοινοτικοί, στη νέα προγραμματική περίοδο, 2021-2027, δεν θα υπάρξουν δίκτυα αερίου, οπότε μετά το 2023 αλλάζει εντελώς το business plan της εταιρείας. Αφήνω έναν αστερίσκο για τις περιοχές που θα υποστούν μεγάλες αλλαγές, όπως η Δυτική Μακεδονία, με την απολιγνιτοποίηση.

Που βρισκόμαστε όσον αφορά τη δεύτερη φάση του έργου με τις υπόλοιπες τέσσερις Περιφέρειες;

Οι υπόλοιπες τέσσερις Περιφέρειες δεν βρίσκονται όλες στο ίδιο επίπεδο προετοιμασίας. Για παράδειγμα, στη Δυτ. Μακεδονία και τη Δυτ. Ελλάδα, έχουν προβλεφθεί κάποια έστω και μικρότερα ποσά στους προϋπολογισμούς τους. Στην Πελοπόννησο και την Ήπειρο όμως είναι πιο πίσω. Αν θέλουμε να προλάβουμε, πρέπει γρήγορα οι Διαχειριστικές να βγάλουν προσκλήσεις για την ένταξη των έργων, να υποβάλλουμε εμείς τεχνικά δελτία και να ενταχθούν τα έργα.

Η χρηματοδότηση -που είναι σημαντικό μέρος του έργου- με το χαμηλότοκο δάνειο της ΕΤΕπ, μπορεί να θεωρηθεί εξασφαλισμένη αν οι Διαχειριστικές «τρέξουν». Ο μέτοχός μας, η ΔΕΠΑ, και τη βούληση έχει καθώς είναι και στα δικά τους επενδυτικά ενδιαφέροντα να επεκτείνουμε εμείς το δίκτυό μας.

Το μόνο που χρειάζεται είναι επιτάχυνση των διαδικασιών από πλευράς Διαχειριστικών και καλύτερος συντονισμός με τον ΔΕΣΦΑ όπου απαιτούνται έξοδοι για να μπορούμε εμείς να συνδεθούμε.

Για παράδειγμα στο σχεδιασμό μας, η Δυτ. Ελλάδα και η Ήπειρος θα λειτουργούσαν με  μεταφορές φορτίων LNG από τη Ρεβυθούσα. Εκεί η έξοδος και το truck loading που είναι στα σχέδια, θα πρέπει να συμπιεστεί χρονικά. Κατανοούμε ότι και ο ΔΕΣΦΑ -με τον οποίον επίσης υπάρχει καλή διάθεση συνεργασίας- έχει ένα δικό του πρόγραμμα ανάπτυξης. Να συμπιέσουμε λίγο και εμείς και ο ΔΕΣΦΑ τις κατασκευές για να μπορέσουν τα έργα μέσα στο δεδομένο χρονικό διάστημα να φτάσουν σε ένα καλό σημείο.

Δεν μιλάμε φυσικά για καθολική κάλυψη αλλά αν υπάρχουν οι αγωγοί μέσης και χαμηλής πίεσης, η ενσωμάτωση συνδέσεων θα είναι ένα πιο «ελαφρύ» project. Ακόμα και η επέκταση της χαμηλής πίεσης θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από την εξέλιξη του έργου, έστω και αν δεν υπάρχουν κεφάλαια ΕΣΠΑ.

Κατά πόσο η απολιγνιτοποίηση επηρεάζει τον μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό της ΔΕΔΑ;

Είναι προφανές ότι η απολιγνιτοποίηση επηρεάζει σε τεράστιο βαθμό τον ενεργειακό χάρτη των λιγνιτικών περιοχών. Η αλήθεια είναι ότι οι τοπικοί άρχοντες και η περιφέρεια δεν είχε το φυσικό αέριο σαν πρώτη προτεραιότητα, στη λογική ότι λειτουργούσαν ομαλά με τις συμπαραγωγές, με τις τηλεθερμάνσεις και έτσι δεν είχαν ασχοληθεί σοβαρά, πλην της Καστοριάς, Άργους Ορεστικού που προχώρησαν και θέλουν πολύ το αέριο να φτάσεις στις πόλεις τους.

Η ενεργειακοί  Δήμοι της Δυτ. Μακεδονίας (σ.σ. Αμυνταίου, Εορδαίας, Κοζάνης και Φλώρινας) πιέζουν πλέον και αυτοί με κάποιες τεχνικές δυσκολίες βέβαια καθώς από τον ΔΕΣΦΑ έχει προβλεφθεί μία έξοδος στη θέση «Ποριά» η οποία θα καλύψει την περιοχή της Καστοριάς, δεν είχε ενταχθεί όμως στο χρονοπρογραμματισμό του Διαχειριστή και δεύτερη έξοδος στη θέση «Περδίκα» η οποία θα κάλυπτε και τους παραπάνω Δήμους.

Τώρα Περιφέρεια, Κυβέρνηση και εμείς πιέζουμε ώστε να αλλάξει αυτός ο σχεδιασμός και να ενεργοποιηθεί αυτή η έξοδος. Μελετάμε παράλληλα τόσο το επιχειρηματικό όσο και το τεχνικό κομμάτι της επέκτασης ούτως ώστε όταν υπάρχει ένα πρόγραμμα, να πούμε κι εμείς ότι «βγαίνει» οικονομικά και ως επενδυτικό πλάνο.

Βέβαια, τις περιοχές αυτές τις προσεγγίζουμε με γνώμονα το κοινωνικό καλό καθώς θα αντιμετωπίσουν μία κατάσταση μεταβατική κατά την οποία θα πρέπει να υποστηριχθούν. Έχει πάντως διαμορφωθεί ένα πολύ ευνοϊκό κλίμα που δείχνει ότι υπάρχει διάθεση από όλες τις πλευρές να προχωρήσουν τα έργα της Δυτ. Μακεδονίας.

Πώς επηρεάζουν τα μεγάλα project των αγωγών φυσικού αερίου, όπως ο TAP αλλά και οι μελλοντικοί IGI Poseidon και EastMed, τα πλάνα της ΔΕΔΑ;

Μόνο θετικά βλέπουμε την επέκταση ή την δημιουργίαν νέων αγωγών καθώς σημαίνουν πιο γρήγορο και πιο φθηνό αέριο στις περιοχές από τις οποίες θα διέρχονται. Εμάς μας συμφέρει να συνδεόμαστε πάντα σε αγωγούς και να αποφεύγουμε λύσεις όπως οι μεταφορές LNG και η κάλυψη πόλεων με CNG. Είναι μεν χρήσιμα εργαλεία αλλά είναι για συγκεκριμένο διάστημα και για συγκεκριμένη δυναμική δικτύου.

Η Περιφέρεια παρουσιάζει επενδυτικό ενδιαφέρον για τη ΔΕΔΑ;

Η ΔΕΔΑ παρότι λειτουργεί ως μία εταιρεία που πρέπει να παράγει έσοδα, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να χάσει τον κοινωνικό της χαρακτήρα. Στη λογική αυτή και εμείς πιέζουμε να επεκταθούμε και εκεί που τα έργα δεν φαίνονται ιδιαίτερα άμεσης κερδοφορίας. Προσπαθούμε να λειτουργήσουμε ως μία αμιγώς εμπορική εταιρεία και μία εταιρεία που έχει σίγουρα και κοινωνικά χαρακτηριστικά.

Δεν μπορεί να είναι ίδιο το ενδιαφέρον σε όλες τις Περιφέρειες. Ενδιαφέρον υπάρχει παντού. Φυσικά υπάρχει και η παράμετρος του να «βγαίνει» και το έργο.

Από μεριάς μας, εφαρμόζοντας κατάλληλες οικονομίας κλίμακας ελπίζουμε τελικά να πάμε σε όποιον έχει ενδιαφέρον να συνδεθεί με το δίκτυο. Βέβαια στον σχεδιασμό μας υπεισέρχεται και το κομμάτι της επιχειρηματικότητας, να καλύψουμε δηλαδή επιχειρηματίες και βιομηχανίες για την παροχή φθηνής ενέργειας. Η περικοπή των ενεργειακών κοστών σημαίνει αυτομάτως ανάπτυξη για την κάθε περιοχή και νέες θέσεις εργασίας.

Πώς εξελίχθηκε το πιλοτικό πρόγραμμα;

Το πιλοτικό έτρεξε κατά την θερινή περίοδο και ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο. Υπήρξε ενδιαφέρον από τον κόσμο. Υπήρξε ίσως μία υστέρηση στην ταχύτητα ενεργοποίησης των  συνδέσεων αλλά στον βαθμό του πιλοτικού δεν προέκυψε κάποιο πρόβλημα.

Όταν υλοποιήσουμε βέβαια το μεγάλο μας πλάνο, εκεί το σύστημα θα πρέπει να λειτουργήσει με πιο γρήγορα αντανακλαστικά και πιο αυτοματοποιημένα. Στις 2 Δεκεμβρίου δημοπρατούμε άλλα τρία πιλοτικά προγράμματα στις τρεις Περιφέρειες ενώ θα ακολουθήσουν δύο ακόμη για οικιακές και βιομηχανικές χρήσεις.

Στόχος είναι μέχρι τα μεγάλα έργα να γίνονται αιτήσεις, ώστε να μη χαθεί χρόνος μέχρι τον επόμενο Σεπτέμβριο. Θεωρούμε ότι δεν θα έχουμε κενό διάστημα που να υπάρχει βούληση κόσμου να συνδεθεί και να μη μπορούμε να τους συνδέσουμε.

Πόσο σημαντική είναι η ενσωμάτωση των «έξυπνων» τεχνολογιών στα δίκτυα διανομής;

Είμαστε η μοναδική εταιρεία που σχεδόν συνολικά θα χρησιμοποιεί «έξυπνους» μετρητές τόσο σε οικιακούς όσο και σε βιομηχανικούς καταναλωτές. Η μετάβαση στα «έξυπνα» δίκτυα είναι απαραίτητη και σήμερα -εκτός από τεχνολογικά εύκολη- γίνεται ολοένα και πιο φθηνή. Για παράδειγμα, παλαιότερα τα τηλεπικοινωνιακά κόστη ήταν σοβαρά αλλά πλέον με αξιοποίηση τεχνολογιών όπως τα narrow band και το 5G, πηγαίνουμε σε λύσεις πολύ πιο οικονομικές.

Έχουμε μάλιστα ενταχθεί σε ένα πρόγραμμα της Γενικής Γραμματείας Νέας Τεχνολογίας, το «Ερευνώ-Καινοτομώ» με το οποίο θα δουλέψουμε ερευνητικά-πιλοτικά για να την ενσωμάτωση τεχνολογιών μετάδοσης πληροφοριών που δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην αγορά, με αξιοποίηση πρωτοκόλλων επικοινωνίας που δεν έχουν τηλεπικοινωνιακά κόστη.

Σε αδρές γραμμές, αυτά θα βασίζονται σε μικρές κεραίες χαμηλής ισχύος οι οποίες θα συνδέουν τοπικά τα δίκτυα για τη μεταφορά δεδομένων, χωρίς τη χρήση SIM στους μετρητές, παρά μόνο στις ίδιες τις κεραίες.  Αν δούμε ότι είναι εφαρμόσιμες, θα καταφέρουμε να μειώσουμε περαιτέρω το κόστος της τηλεμετρίας. Παραμένουμε βέβαια ανοιχτοί και σε υβριδικά συστήματα.

Σε τι σταυροδρόμι βρίσκει τη ΔΕΔΑ ο μετασχηματισμός και η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, με την απόσχιση του κλάδου των Υποδομών;

Κάποιου άλλου τύπου δημιουργία μίας ΔΕΠΑ Υποδομών είχε προβλεφθεί και σε προηγούμενο νομοσχέδιο της προηγούμενης Κυβέρνησης. Χωρίς κριτική διάθεση, σε εκείνη την περίπτωση προβλέπονταν διαδικασίες οι οποίες ίσως ήταν μη υλοποιήσιμες, όπως η συνένωση της ΕΔΑ Αττικής με τη ΔΕΔΑ μέσα σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Όσοι το ζούμε, κι εγώ τον τελευταίο ενάμιση μήνα που έχω αναλάβει καθήκοντα, καταλαβαίνουμε ότι δεν είναι εύκολο εγχείρημα η ενσωμάτωση δύο εταιρειών με τόσο διαφορετικά χαρακτηριστικά.

Η λογική που επιλέχθηκε με την δημιουργία -επί της ουσίας- μίας εταιρείας holding -της ΔΕΠΑ Υποδομών-, στην οποία θα συνεχίσουμε να είμαστε από κάτω και σε ένα βάθος χρόνου να συντονιζόμαστε ώστε να μπορέσουμε να συνενωθούμε κάποια στιγμή, νομίζω ότι είναι απολύτως λογική και ως εταιρικός μετασχηματισμός και στο πλαίσιο της αναμενόμενης ιδιωτικοποίησης.

Και αυτό γιατί νομίζω πώς για τον δυνητικό επενδυτή θα είναι πιο εύκολη η αξιολόγηση των εταιρειών ως έχουν και είναι προτιμότερο ο ίδιος στο πλάνο του να προβλέψει πως φαντάζεται ότι πρέπει να λειτουργήσει αυτή η ενιαία ΔΕΠΑ Υποδομών. Θα υπάρχουν σίγουρα σοβαρές οικονομίες κλίμακας αν οι Υποδομές ενωθούν σε μία εταιρεία, θα μεταφερθούν τεχνογνωσίες, οπότε σίγουρα είναι στη σωστή κατεύθυνση και η μελλοντική συγχώνευση.

Προφανώς δίκτυα κατασκευάζουμε όλοι και σε αυτή τη βάση θα μπορούσε να προκύψει συνένωση των εταιρειών αλλά αυτό είναι ένα πλάνο που κατά τη γνώμη μου ορθώς η Κυβέρνηση επέλεξε να το υλοποιήσει ο επενδυτής.

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ρ. Λαμπίρης: Το ESG Rating Τool ανοίγει το δρόμο για βιώσιμες επενδύσεις και αειφορία

bizness.gr

Published

on

Ριχάρδος Λαμπίρης ΤΑΙΠΕΔ

«Η Ελλάδα θα πρέπει να διαμορφώσει τις συνθήκες που θα διευκολύνουν τη ροή βιώσιμων επενδύσεων και να αξιοποιήσει την παγκόσμια αυτή τάση της αγοράς δημιουργώντας το κατάλληλο πλαίσιο», βάσει των ευρωπαϊκών προτύπων, όπως π.χ. του ενιαίου ευρωπαϊκού συστήματος ταξινόμησης, γνωστό με τον όρο EU Taxonomy, των οικονομικών δράσεων που χαρακτηρίζονται περιβαλλοντικά βιώσιμες. «Σε αυτήν την προσπάθεια, το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμβάλλει, στο βαθμό που του αναλογεί, μέσω της διαμόρφωσης ενός μηχανισμού παρακολούθησης της αειφορικής επίδοσης των περιουσιακών στοιχείων του χαρτοφυλακίου του, πριν και μετά την υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα», όπως αναφέρει ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Ριχάρδος Λαμπίρης σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «Ναυτεμπορική».

Γεγονός είναι ότι οι ίδιοι οι επενδυτές αναζητούν περισσότερα στοιχεία σχετικά με τους περιβαλλοντικούς και κοινωνικούς κινδύνους των επενδύσεων που τους ενδιαφέρουν. Η διαφάνεια σε θέματα εταιρικής διακυβέρνησης, κοινωνικής ευημερίας και περιβαλλοντικής ανάπτυξης καθιστά τα περιουσιακά στοιχεία πιο ελκυστικά στους επενδυτές, λόγω της δυνατότητας έγκαιρης εκτίμησης των επιδόσεών τους, λειτουργώντας ως μέτρο αποφυγής ρίσκου. Ήδη, μεγάλα funds έχουν το δικό τους μηχανισμό για την αξιολόγηση της αειφορικής επίδοσης κατά τη λήψη επενδυτικών αποφάσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, με την εξασφάλιση χρηματοδότησης από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (EBRD), το ΤΑΙΠΕΔ σε συνεργασία με την EBRD και την Global Sustain, εξειδικευμένη εταιρεία παροχής καινοτόμων υπηρεσιών σε θέματα αειφορίας, δημιούργησαν το ESG Rating Tool – ένα πρωτοπόρο ψηφιακό εργαλείο για την αξιολόγηση της αειφορικής επίδοσης του χαρτοφυλακίου του, με χρήση δεικτών επίδοσης (KPIs), το οποίο εξειδικεύτηκε για κάθε κατηγορία περιουσιακού στοιχείου. Πρόκειται για μια από τις ελάχιστες περιπτώσεις παγκοσμίως που ένα Ταμείο Ιδιωτικοποιήσεων ενσωματώνει την αειφορία στις διαδικασίες του και είναι η πρώτη φορά που δημόσιος οργανισμός στην Ελλάδα αναπτύσσει το δικό του ψηφιακό εργαλείο για την υιοθέτηση κριτηρίων ESG – Περιβαλλοντικά (Environmental), Κοινωνικά (Social) και Εταιρικής Διακυβέρνησης (Corporate Governance).

Το ESG Rating Tool βασίζεται στα υψηλότερα διεθνή πρότυπα και ευθυγραμμίζεται με τους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών (SDGs) και τις απαιτήσεις περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιδόσεων των μεγάλων χρηματοπιστωτικών και επενδυτικών ιδρυμάτων. «Πρόκειται για ένα εργαλείο που επιτρέπει στον χρήστη να αξιολογεί την τρέχουσα αειφορική επίδοση των περιουσιακών στοιχείων του χαρτοφυλακίου, να πραγματοποιεί συγκριτική αξιολόγηση μεταξύ συγγενών κατηγοριών περιουσιακών στοιχείων και ολόκληρου του χαρτοφυλακίου και επιπλέον να παρακολουθεί την εξέλιξη αυτής της επίδοσης σε βάθος χρόνου. Παράλληλα, επιτρέπει την αναγνώριση των τρωτών σημείων κάθε περιουσιακού στοιχείου μέσα από έκθεση αξιολόγησης, η οποία συνοδεύεται από υψηλού επιπέδου συστάσεις για βελτίωση των επιδόσεων στα κριτήρια ESG για χρήση από το ΤΑΙΠΕΔ, αλλά και από άλλα ενδιαφερόμενα μέρη», αναφέρει ο κ. Λαμπίρης.

Δεδομένου ότι το ESG Rating tool ολοκληρώθηκε πρόσφατα, βασικό μέλημα του Ταμείου είναι να επικεντρώσει τις δυνάμεις του στη βέλτιστη ενσωμάτωση του εργαλείου στον τρόπο λειτουργίας του. «Το επόμενο βήμα να είναι η χορήγησή του ESG Rating Tool στις εταιρείες του χαρτοφυλακίου μας, ώστε να παρακολουθούν συστηματικά την εξέλιξη της αειφορικής επίδοσής τους και παρέχοντάς τους – αν και όποτε χρειαστούν – συμβουλευτική υποστήριξη, αξιοποιώντας την πρότερη εμπειρία μας στα συγκεκριμένα έργα», όπως τονίζει ο ίδιος.

Continue Reading

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Κυρ. Μητσοτάκης στην Bild: Για αυτές τις χώρες θα ανοίξουμε την τουριστική δραστηριότητα

bizness.gr

Published

on

Κυριάκος Μητσοτάκης, Πρωθυπουργός

Για τον τρόπο με τον οποίο η Ελλάδα κατάφερε να περιορίσει την πανδημία του κορονοϊού, για το κυβερνητικό σχέδιο ασφαλούς επανεκκίνησης και ανοίγματος της χώρας σε επισκέπτες από το εξωτερικό, αλλά και για τις συνέπειες της κρίσης στην οικονομία μίλησε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «Bild». Στο επίκεντρο βρέθηκαν και τα μέτρα της κυβέρνησης για τη στήριξη της εργασίας, το σχέδιο Μέρκελ – Μακρόν και οι αντιδράσεις που προκαλεί ενόψει και της επικείμενης Συνόδου Κορυφής.

Στη συνομιλία του με τους δημοσιογράφους Λιάνα Σπυροπούλου και Paul Ronzheimer, ο Κυριάκος Μητσοτάκης στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι η Ελλάδα διακρίνεται, για πρώτη φορά μετά από μεγάλο διάστημα, για την υψηλή αξιοπιστία της. «Αποτελούμε θετικό παράδειγμα και αυτό δημιουργεί στον κόσμο αίσθημα σιγουριάς και εμπιστοσύνης στη δυνατότητα του κράτους να ανταποκρίνεται αποτελεσματικά» σημειώνει.

«Σκοπεύουμε να ανοίξουμε την τουριστική δραστηριότητα για τις χώρες που έχουν παρόμοια επιδημιολογικά δεδομένα με την Ελλάδα» υπογραμμίζει ο κ. Μητσοτάκης και προσθέτει: «Η Γερμανία θα περιλαμβάνεται σ’ αυτές με βάση τα δεδομένα που έχουμε δει έως τώρα και, βεβαίως, οι Γερμανοί τουρίστες θα είναι ευπρόσδεκτοι στην Ελλάδα από την 1η Ιουλίου όσον αφορά τις απευθείας πτήσεις προς τα νησιά και από τις 15 Ιουνίου εάν θέλουν να έρθουν στην Αθήνα».

Όπως διευκρινίζει ο πρωθυπουργός, στο επόμενο στάδιο δεν θα εξετάζονται υποχρεωτικά όλοι οι αφιχθέντες στη χώρα μας, αλλά θα γίνονται δειγματοληπτικά τεστ ώστε να προληφθεί τυχόν έξαρση της επιδημίας. Τα τεστ, θα συνοδεύονται από την αξιοποίηση ηλεκτρονικής εφαρμογής, η οποία θα παρέχει πολύτιμες υγειονομικές πληροφορίες στους ταξιδιώτες, αλλά και από την ενίσχυση των εξεταστικών δυνατοτήτων στα νησιά.

«Οι επισκέπτες θα έχουν πρόσβαση σε μία εφαρμογή (application) που θα τους παρέχει βασικές πληροφορίες και οδηγίες και θα μαθαίνουν που βρίσκεται η πλησιέστερη υγειονομική μονάδα. Επίσης, θα φροντίσουμε να υπάρχουν επαρκή τεστ σε όλα τα νησιά, ακόμη και στα μικρά, σε περίπτωση που θα χρειαστεί κάποιος να υποβληθεί σε τεστ. Θα υπάρχει η δυνατότητα, αν συμβεί οτιδήποτε, να διακομιστεί κάποιος σε ένα από τα βασικά νοσοκομεία της Αθήνας. Συνεπώς, μελετάμε προσεκτικά την κατάσταση, για να διασφαλίσουμε ότι θα οργανώσουμε τις υπηρεσίες υγείας κατά τρόπο ώστε να αισθάνονται ασφαλείς τόσο οι επισκέπτες όσο και οι κάτοικοι», υπογραμμίζει ο πρωθυπουργός.

Προσθέτει επίσης πως αξιοποιώντας τη μέχρι τώρα εμπειρία μας «θα εφαρμόζουμε και βασικούς κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης» και εξηγεί πως πρόκειται για «πράγματα απλά όπως το να τηρούνται οι αποστάσεις, να προστατεύεται το προσωπικό στις ταβέρνες και τα ξενοδοχεία φορώντας μάσκα. Βλέπετε, εδώ, όλοι φορούν τις μάσκες τους. Θέλουμε να απολαμβάνουν όλοι μία όσο το δυνατόν καλύτερη εμπειρία. Δεν γνωρίζουμε τι θα κάνουμε ακόμη με τα νυχτερινά κέντρα, ίσως να υπάρξουν εδώ κάποιοι περιορισμοί, αλλά όσον αφορά στη βασική εμπειρία, δηλαδή να πάει κάποιος στην παραλία, να πάει σε μια ωραία ταβέρνα, σε ένα εστιατόριο, θα είναι όλα ακριβώς ίδια, απλώς με μερικές πρόσθετες προφυλάξεις.

Οι παραλίες άνοιξαν ουσιαστικά πριν από περίπου δέκα ημέρες. Επικράτησε τάξη, τηρήθηκαν οι αποστάσεις για τις ομπρέλες και τις ξαπλώστρες και όλα έγιναν με πολύ οργανωμένο τρόπο. Προσδοκούμε λοιπόν ότι το ίδιο θα συμβεί και όταν ανοίξουμε τις πύλες μας για τον τουρισμό» αναφέρει ο Κυριάκος Μητσοτάκης.

Ο πρωθυπουργός υπογραμμίζει επίσης πως «ουσιαστικά, η ζωή στη Ελλάδα το καλοκαίρι είναι έξω. Άρα θέλουμε να περιορίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τις δραστηριότητες εσωτερικού χώρου, αλλά όπως αντιλαμβάνεστε θα είναι εύκολο, διότι κανείς δεν θέλει να έρθει στην Ελλάδα για να μένει μέσα σε εσωτερικούς χώρους το καλοκαίρι, θέλει να έρθει στην Ελλάδα επειδή μπορεί να είναι έξω διαρκώς. Εκτός από τις ώρες ύπνου, ουσιαστικά μπορεί να είναι κανείς έξω όλες τις υπόλοιπες ώρες».

«Το μεταρρυθμιστικό μας πρόγραμμα παραμένει εξαιρετικά επίκαιρο»

Αναφορικά με τις συνέπειες της κρίσης του κορονοϊού στην οικονομία, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σημειώνει: «Πρόκειται για μία παγκόσμια κρίση και βρισκόμαστε σε αχαρτογράφητα νερά. Το ίδιο ισχύει για την Ελλάδα, τη Γερμανία, τη Γαλλία, για όλες τις χώρες. Γνωρίζουμε ότι θα αντιμετωπίσουμε μία βαθιά ύφεση. Ελπίζουμε ότι θα είναι μεν βαθιά αλλά σύντομη και ότι το 2021 θα καλύψουμε σε μεγάλο βαθμό το χαμένο έδαφος. Σωστά επισημάνατε ότι τα πηγαίναμε πολύ καλά πριν την εμφάνιση της πανδημίας.

Είμαστε μια νέα κυβέρνηση, εκλεγήκαμε τον περασμένο Ιούλιο, θέσαμε σε εφαρμογή ένα μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα που προσέλκυσε το ενδιαφέρον ξένων επενδυτών για την Ελλάδα, αλλά νομίζω ότι το μεταρρυθμιστικό μας πρόγραμμα παραμένει εξαιρετικά επίκαιρο».

Παράλληλα, ο πρωθυπουργός στέκεται ιδιαίτερα στο σχέδιο της κυβέρνησης για τη στήριξης της εργασίας στη διάρκεια του καλοκαιριού: «Δώσαμε στις επιχειρήσεις, μικρές και μεγάλες, πρόσθετη ευελιξία, ώστε να προσλάβουν όσο το δυνατόν περισσότερους εργαζομένους και το κράτος θα καλύψει τον υπόλοιπο “ λογαριασμό”, όπως έχει κάνει έως τώρα και όπως θα πρέπει να κάνει σε περιόδους κρίσης».

Φιλόδοξη πρόταση το σχέδιο Μέρκελ-Μακρόν και σημαντικό πρώτο βήμα

Σε ερώτηση σχετικά με το σχέδιο Μέρκελ – Μακρόν για ένα ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο θα παρέχει επιχορηγήσεις και όχι δάνεια, ο κ. Μητσοτάκης σημειώνει ότι «είναι μια φιλόδοξη πρόταση που αποτελεί ένα πολύ σημαντικό πρώτο βήμα για την επίδειξη ευρωπαϊκής αλληλεγγύης στη διάρκεια μίας κρίσης που μας πλήττει όλους. Και ελπίζω ότι και η Επιτροπή θα κινηθεί σε παρόμοια κατεύθυνση».

Όπως εξηγεί: «Πρόκειται για μία πανδημία που μας έχει πλήξει όλους. Η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει τη δυνατότητα να δανειστεί, η Επιτροπή μπορεί να δανειστεί με πολύ χαμηλά επιτόκια και να στηρίξει τις χώρες που χρειάζονται βοήθεια. Θα είναι για το καλό της Ευρώπης συνολικά. Θα είναι για το καλό όλων των κρατών μελών και είναι βέβαιος ότι θα καταφέρουμε να πείσουμε τις μικρότερες χώρες, τις λεγόμενες “ 4 φειδωλές” χώρες, πώς αυτός είναι ο σωστός τρόπος να δράσουμε».

Ερωτηθείς σχετικά, ο πρωθυπουργός υπογραμμίζει ότι η καγκελάριος Μέρκελ «αντιμετωπίζει την παρούσα περίσταση ως μία ιστορική στιγμή για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Νομίζω μάλιστα ότι είναι σημαντικό και για τη δική υστεροφημία το γεγονός ότι προβαίνει σε μία τομή και προτείνει κάτι που δεν ήταν ιδιαιτέρως δημοφιλές στη Γερμανία μέχρι πρότινος, εξηγώντας ταυτόχρονα για ποιους λόγους το κάνει. Πιστεύω ότι αυτή η πρόταση θέτει τα θεμέλια για κάτι σημαντικό και είμαι βέβαιος ότι θα επιτευχθεί συμφωνία στον επόμενο Συμβούλιο Κορυφής».

Παίρνοντας θέση απέναντι στις απόψεις όσων (στη Γερμανία και αλλού) επισείουν το κίνδυνο της διαφθοράς, ότι τα χρήματα προς την Ελλάδα ενδέχεται «να διοχετεύονταν στη λάθος κατεύθυνση», ο πρωθυπουργός τονίζει ότι η κυβέρνηση έχει «θέσει τον πήχη πολύ υψηλά όσον αφορά στην ακεραιότητα και τη διαφάνεια».

Και τονίζει: «Θα σας δώσω ένα παράδειγμα σχετικά με το πώς διατίθενται τα χρήματα σήμερα. Το υφιστάμενο πρόγραμμα SURE, το οποίο αφορά την στήριξη της προσωρινής απασχόλησης, θα διατεθεί για την στήριξη νέων ανθρώπων», αναφέροντας ως παραδείγματα αξιοποίησης των χρήματων την υλοποίηση σημαντικών έργων υποδομής και τη διασφάλιση της πράσινης μετάβασης.

«Με ρωτήσατε πού θα διοχετευτούν τα χρήματα. Ένα άλλο παράδειγμα είναι ότι κλείνουμε όλα τα ανθρακωρυχεία μας στη βόρεια Ελλάδα, νωρίτερα από τη Γερμανία. Συνεπώς, μέρος των χρημάτων θα διατεθεί για τη στήριξη της πράσινης μετάβασης σε μια ολόκληρη περιφέρεια της Ελλάδας, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον άνθρακα και θα πρέπει πλέον οι κάτοικοί της να βρουν κάτι άλλο να κάνουν. Και, βεβαίως, θα επωφεληθούν και γερμανικές εταιρείες.

Η RWE σύναψε συμφωνία με τη ΔΕΗ για την εγκατάσταση ενός πολύ μεγάλου φωτοβολταϊκού πάρκου στη θέση όπου υπήρχε μια παλιά λιγνιτική μονάδα. Συνεπώς είναι και προς το συμφέρον γερμανικών εταιρειών, επειδή θέλω να αλλάξω το αφήγημα. Δεν είναι πλέον θέμα αποπληρωμής χρέους προς την ΕΕ, αλλά επενδυτικών ευκαιριών που θα είναι επωφελείς για ελληνικές εταιρείες, θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας, αλλά ταυτόχρονα θα ωφελήσουν και γερμανικές εταιρείες. Η τελευταία εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε πριν την εμφάνιση του κορονοϊού ήταν ένα φόρουμ στο Βερολίνο. Ήταν η τελευταία δημόσια εκδήλωση στην οποία παραβρέθηκα και νομίζω ότι ήταν η τελευταία δημόσια εκδήλωση και για την Καγκελάριο Μέρκελ.

Ήμασταν μαζί στο φόρουμ, στις 9 Μαρτίου όπου μιλήσαμε με γερμανικές εταιρείες και τις παροτρύναμε να έρθουν να επενδύσουν στην Ελλάδα, κάτι το οποίο συνεχίζει να ισχύει. Έχουμε τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης, μια σημαντική εμπορική έκθεση, όπου φέτος η Γερμανία θα είναι η τιμώμενη χώρα. Ελπίζω ότι τον Σεπτέμβριο θα μπορέσω να υποδεχτώ εκεί την Καγκελάριο στη ΔΕΘ και ότι θα μπορέσουμε να συνεχίσουμε την επιχειρηματολογία εξηγώντας για ποιους λόγους είναι προς το συμφέρον και των γερμανικών εταιρειών να τα πάει καλά η Ελλάδα».

Η Ελλάδα θα προστατεύσει τα σύνορά της που είναι και σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Ξεκάθαρο μήνυμα στέλνει επίσης ο πρωθυπουργός κληθείς να σχολιάσει δηλώσεις από την πλευρά της Τουρκίας περί νέας απόπειρας να προωθηθούν πρόσφυγες και μετανάστες ώστε να περάσουν τα σύνορα προς την Ελλάδα και την ΕΕ:

«Καταστήσαμε πολύ σαφές ότι η Ελλάδα θα προστατεύσει τα σύνορά της και ότι τα ελληνικά σύνορα είναι και σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Όταν υπήρξε συστηματική προσπάθεια από πλευράς της Τουρκίας να προωθήσει πρόσφυγες και μετανάστες στην Ελλάδα, είπαμε όχι, αυτό δεν μπορεί να γίνει και υπερασπιστήκαμε τα σύνορά μας. Τρεις ημέρες αργότερα, η ηγεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήρθε την βόρεια Ελλάδα και προσέφερε στην Ελλάδα απόλυτη πολιτική στήριξη, καθώς ενεργούσαμε και για λογαριασμό της Ευρώπης. Σκοπεύουμε να συνεχίσουμε να κάνουμε το ίδιο. Θέλω να είμαι ειλικρινής μαζί σας, πρέπει να συνεργαστούμε με την Τουρκία στο προσφυγικό ζήτημα.

Η Τουρκία φιλοξενεί σχεδόν τέσσερα εκατομμύρια πρόσφυγες και δικαιούται να λάβει βοήθεια από την Ευρώπη. Αυτό το είπα στον Πρόεδρο Ερντογάν εξαρχής, αλλά είναι κάτι που δεν μπορεί να γίνει υπό καθεστώς εκβιασμού. Όμως αυτό δεν μπορεί να γίνει σε συνθήκες εκβιασμού. Ας κάνουμε, λοιπόν, μια ειλικρινή συζήτηση για το πώς μπορεί η Ευρώπη να βοηθήσει την Τουρκία. Όπως γνωρίζετε, είχαμε μια συμφωνία, την κοινή δήλωση ΕΕ-Τουρκίας, η οποία λειτούργησε σχετικά καλά και μπορούμε να τη βελτιώσουμε.

Ας αφήσουμε λοιπόν κατά μέρος τις απειλές και τις κινήσεις που ενθαρρύνουν απεγνωσμένους ανθρώπους να επιχειρήσουν να διασχίσουν τα σύνορα παρόλο που ξέρουν ότι θα αποτύχουν. Ας συζητήσουμε ειλικρινά με την Τουρκία το προσφυγικό ζήτημα, και είμαι βέβαιος ότι θα καταλήξουμε σε μια κοινά αποδεκτή λύση. Όμως αυτό δεν μπορεί να γίνει με απειλές ή ακόμα και εκβιασμούς. Έχουμε αποδείξει ότι μπορούμε να υπερασπιστούμε τα σύνορά μας και, εφόσον χρειαστεί, θα το ξανακάνουμε».

Continue Reading

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Corinth Capital: Αεροπορική βιομηχανία – Ο φοίνικας αναγεννάται από τις στάχτες του;

bizness.gr

Published

on

Επικαιρότητα, νέα

Καθώς η επιδημία υποχωρεί, η κατάσταση στην αεροπορική βιομηχανία είναι πολύ πιθανόν να βελτιωθεί, αλλά αρκετά διαφορετικά από χώρα σε χώρα, σύμφωνα με την ανάλυση της Corinth Capital. Κάποιες αεροπορικές εταιρείες πρόκειται να εκτελέσουν ξανά πτήσεις εντός της Ευρώπης. Για παράδειγμα, η KLM ανακοίνωσε πρόσφατα ότι ξεκινά ξανά τις πτήσεις Άμστερνταμ – Αθήνα, αρχής γενομένης από τις 6 Ιουνίου.

Η ολλανδική αεροπορική εταιρεία ανέφερε ότι το πλάνο της για το επόμενο διάστημα είναι να πραγματοποιούνται πέντε πτήσεις την εβδομάδα προς το «Ελευθέριος Βενιζέλος» από το αεροδρόμιο Schiphol, στο πλαίσιο της προσπάθειας σταδιακής αποκατάστασης του ευρωπαϊκού δικτύου της εταιρείας, που περιλαμβάνει και την Ελλάδα.

Η Ελλάδα είναι από τις χώρες της Ευρώπης που έχουν προσβληθεί λιγότερο από πανδημία του κορωνοϊού. Ο αριθμός των συνολικών περιπτώσεων δεν ξεπέρασε το επίπεδο των 3.000 και ο αριθμός των θανάτων που σχετίζονται με τον Covid-19 έφτασε τους 16 ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους. Αυτό είναι μόνο το 55% του ποσοστού θανάτων στην Τσεχία, η οποία έχει παρόμοιο αριθμό πληθυσμού με την Ελλάδα. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχουν «covid-free» ελληνικά νησιά, τα οποία και αποτελούν τον κύριο προορισμό για τους εισερχόμενους τουρίστες αυτό το καλοκαίρι.

Λίγες μέρες νωρίτερα από την KLM, ο μεγαλύτερος αερομεταφορέας της Ελλάδας, η Aegean Airlines, θα ξεκινήσει εκ νέου τις πτήσεις της από την Αθήνα προς μερικούς από τους βασικότερους Ευρωπαϊκούς προορισμούς. Η Aegean ξεκινά τις πτήσεις της τέλος Μαΐου, μετά από διακοπή των διεθνών πτήσεων της για διάστημα 2 μηνών και 5 μερών. Η ελληνική κυβέρνηση ισχυρίστηκε την Πέμπτη 21 Μαΐου ότι δεν πρόκειται να αφήσει χωρίς στήριξη σημαντικές εταιρείες, όπως η Aegean που χαρακτηρίστηκε μάλιστα ως εταιρεία στρατηγικής σημασίας. Το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων ανακοίνωσε επίσης ότι ήδη επεξεργάζεται ένα σχέδιο στήριξής της.

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η αεροπορική βιομηχανία έπεσε θύμα της κρίσης του COVID-19. Οι ΗΠΑ υπέφεραν περισσότερο από κάθε άλλη χώρα παγκοσμίως, καθώς ο ιός έφτασε στη Βόρεια Αμερική από δύο πηγές – την Κίνα και τη Δυτική Ευρώπη. Η επιχείρηση Trans-Pacific εξασθενούσε όλο και πιο πολύ όσο οι αναφορές για τον κορωνοϊό στην Κίνα άρχιζαν να χειροτερεύουν. Αργότερα τον Μάρτιο, οι μετοχές των αμερικανικών αεροπορικών εταιρειών μειώθηκαν καθώς ο αριθμός των κρουσμάτων από κορωνοϊό έφθαναν στα ύψη και επιβλήθηκαν ταξιδιωτικοί περιορισμοί από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

Ο όγκος των αεροπλάνων και των ταξιδιωτών μειώθηκε περισσότερο από 90% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, ενώ περισσότερα από 3.000 αεροπλάνα παρέμειναν προσγειωμένα, αριθμός που αντιπροσωπεύει το ήμισυ του ενεργού στόλου. Λόγω των περιορισμών, η αμερικανική κυβέρνηση έπρεπε να σώσει τις αεροπορικές εταιρείες στα μέσα Απριλίου με πακέτο διάσωσης αξίας 25 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Παρόμοια εικόνα μπορεί να υπάρξει και στην Ευρώπη, όπου πολλές κυβερνήσεις σκέφτονται να δώσουν ενέσεις ρευστότητας στις αεροπορικές εταιρείες με διάφορους τρόπους: άμεσα δάνεια, εγγυήσεις δανείων (δηλ. KLM-Air France) ή παρέμβαση της κυβέρνησης ως μέτοχος (κάτι που εξετάζεται για τη Lufthansa).

Οι μετοχές των αεροπορικών εταιρειών μειώθηκαν δραματικά καθώς ο κορωνοϊός εξαπλωνόταν σε όλο τον κόσμο. Για παράδειγμα, η Delta έχασε σχεδόν το 60% της αγοραίας αξίας της, ενώ η United Airlines περίπου το 70%. Η αγοραία αξία της Aegean μειώθηκε κατά 45% και αυτή της KLM είναι συγκρίσιμη με τα επίπεδα στο τέλος του προηγούμενου έτους. Από αυτήν την άποψη, οι ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες φαίνεται να είναι καλά προετοιμασμένες για το άνοιγμα και της οικονομίας και των ουρανών.

Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο συνιστάται ιδιαίτερα να αναρωτηθείτε εάν είναι η κατάλληλη στιγμή να αγοράσετε μετοχές από εκείνες τις αεροπορικές εταιρείες που είναι έτοιμες σύντομα να επαναλειτουργήσουν.

Kυριάκος Δημοσθένους
Senior Analyst
Corinth Capital

Continue Reading
Advertisement

Trending