Connect with us

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Μάριος Τσάκας: Από Σεπτέμβριο του 2020 σε κατασκευή τα δίκτυα φυσικού αερίου της ΔΕΔΑ στις 3 πρώτες Περιφέρειες

Φίλιππος Παναγόπουλος

Published

on

Τσάκας, ΔΕΔΑ

Τον σχεδιασμό της ΔΕΔΑ για την ανάπτυξη των δικτύων διανομής φυσικού αερίου στις 7 Περιφέρειες της χώρας όπου δραστηριοποιείται, ανέπτυξε ο νέος Δ/νων Σύμβουλος της εταιρείας, Μάριος Τσάκας, σε μία πολύ ενδιαφέρουσα συνέντευξη που παραχώρησε στο ypodomes.com.

Ο κος Τσάκας μίλησε για την πρόοδο των διαγωνιστικών διαδικασιών που θα φέρουν το φυσικό αέριο σε 18 πόλεις της Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης, της Κεντρικής Μακεδονίας και της Στερεάς Ελλάδας καθώς και για τις προετοιμασίες της επόμενης φάσης ανάπτυξης των δικτύων σε Δυτ. Μακεδονία, Δυτ. Ελλάδα, Ήπειρο και Πελοπόννησο.

Αναφέρθηκε επίσης στην εξέλιξη του πιλοτικού προγράμματος που αξιοποιεί το υφιστάμενο δίκτυο στα κέντρα των πόλεων, τις καινοτομίες που προωθεί η εταιρεία σε επίπεδο «έξυπνων» τεχνολογιών τηλεμετρίας καθώς και στις προοπτικές που δημιουργούν τα μεγάλα project αγωγών φυσικού αερίου.

Τέλος εξήγησε γιατί το παρόν μοντέλο μετασχηματισμού της ΔΕΠΑ με τη δημιουργία μίας εταιρείας holding για τις υποδομές είναι μία εύστοχη επιλογή, ειδικά στο πλαίσιο της ιδιωτικοποίησης.

Αναλυτικά ολόκληρη συνέντευξη:

Κε Τσάκα, που βρισκόμαστε όσον αφορά τους διαγωνισμούς για τα δίκτυα στις τρεις πρώτες Περιφέρειες;

Είναι αλήθεια ότι υπήρξαν κάποιες καθυστερήσεις σε βάρος του αρχικού προγραμματισμού. Ξεκινήσαμε όμως  το πρώτο κομμάτι που αφορά την προμήθεια υλικών, δηλαδή τους «έξυπνους» μετρητές. Ολοκληρώσαμε την Α’ Φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας και ανοίξαμε τις τεχνικές προσφορές. Επόμενο βήμα είναι το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών και η κατακύρωση του πρώτου μέρους. Άρα το έργο επίσημα έχει ξεκινήσει.

Σε ό,τι αφορά το τεχνικό μέρος που είναι ίσως και το πιο βαρύ, στις τρεις Περιφέρειες εκτιμούμε ότι τον Ιανουάριο θα βγουν στον αέρα. Έχουμε προχωρήσει αρκετά σε επίπεδο διαπραγματεύσεων. Ελάχιστα κομμάτια πλέον είναι υπό τελική διευκρίνιση.

Ο δικός μας χρονοπρογραμματισμός είναι μέχρι τις αρχές Δεκεμβρίου να έχουμε την έγκριση από το μέτοχο πάνω στο business plan και το πρόγραμμα ανάπτυξης μας, να τα καταθέσουμε εν συνεχεία στη ΡΑΕ και μετά να γίνει αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου που απαιτείται από την συμφωνία με την ΕΤΕπ και τις Διαχειριστικές Αρχές και να βγάλουμε τα έργα στον αέρα μέσα στον Ιανουάριο. Είναι ένα ρεαλιστικό σενάριο. Υπολογίζουμε το καλοκαίρι να έχουμε υπογράψει σύμβαση και τον Σεπτέμβριο να σκάβουμε στις πόλεις, για τις 3 πρώτες Περιφέρειες.

Έχουν υπάρξει τροποποιήσεις εν σχέσει με τον αρχικό σχεδιασμό και ποια είναι η προθεσμία για την ολοκλήρωση των έργων;

Στόχος είναι ο επόμενος χειμώνας να μας βρει με έναρξη του δικτύου σε αρκετές πόλεις. Έχουμε αλλάξει λίγο τον αρχικό σχεδιασμό μας ο οποίος προέβλεπε τα πρώτα δύο χρόνια να σκάβουμε μόνο αγωγούς μέσης και χαμηλής πίεσης και μετά να αρχίσουμε να συνδέουμε κόσμο στο δίκτυο.

Λόγω της καθυστέρησης που προέκυψε, επανασχεδιάσαμε τις διαδικασίες και θα τρέξουν μαζί. Δηλαδή θα δημιουργείται ο αγωγός και παράλληλα οι κάθετες συνδέσεις των καταναλωτών.

Το τέλος των εργασιών είναι προκαθορισμένο. Είναι στη χειρότερη περίπτωση ο 10ος του 2023, τότε που λήγει και τυπικά η προγραμματική περίοδος.

Από ό,τι λένε οι κοινοτικοί, στη νέα προγραμματική περίοδο, 2021-2027, δεν θα υπάρξουν δίκτυα αερίου, οπότε μετά το 2023 αλλάζει εντελώς το business plan της εταιρείας. Αφήνω έναν αστερίσκο για τις περιοχές που θα υποστούν μεγάλες αλλαγές, όπως η Δυτική Μακεδονία, με την απολιγνιτοποίηση.

Που βρισκόμαστε όσον αφορά τη δεύτερη φάση του έργου με τις υπόλοιπες τέσσερις Περιφέρειες;

Οι υπόλοιπες τέσσερις Περιφέρειες δεν βρίσκονται όλες στο ίδιο επίπεδο προετοιμασίας. Για παράδειγμα, στη Δυτ. Μακεδονία και τη Δυτ. Ελλάδα, έχουν προβλεφθεί κάποια έστω και μικρότερα ποσά στους προϋπολογισμούς τους. Στην Πελοπόννησο και την Ήπειρο όμως είναι πιο πίσω. Αν θέλουμε να προλάβουμε, πρέπει γρήγορα οι Διαχειριστικές να βγάλουν προσκλήσεις για την ένταξη των έργων, να υποβάλλουμε εμείς τεχνικά δελτία και να ενταχθούν τα έργα.

Η χρηματοδότηση -που είναι σημαντικό μέρος του έργου- με το χαμηλότοκο δάνειο της ΕΤΕπ, μπορεί να θεωρηθεί εξασφαλισμένη αν οι Διαχειριστικές «τρέξουν». Ο μέτοχός μας, η ΔΕΠΑ, και τη βούληση έχει καθώς είναι και στα δικά τους επενδυτικά ενδιαφέροντα να επεκτείνουμε εμείς το δίκτυό μας.

Το μόνο που χρειάζεται είναι επιτάχυνση των διαδικασιών από πλευράς Διαχειριστικών και καλύτερος συντονισμός με τον ΔΕΣΦΑ όπου απαιτούνται έξοδοι για να μπορούμε εμείς να συνδεθούμε.

Για παράδειγμα στο σχεδιασμό μας, η Δυτ. Ελλάδα και η Ήπειρος θα λειτουργούσαν με  μεταφορές φορτίων LNG από τη Ρεβυθούσα. Εκεί η έξοδος και το truck loading που είναι στα σχέδια, θα πρέπει να συμπιεστεί χρονικά. Κατανοούμε ότι και ο ΔΕΣΦΑ -με τον οποίον επίσης υπάρχει καλή διάθεση συνεργασίας- έχει ένα δικό του πρόγραμμα ανάπτυξης. Να συμπιέσουμε λίγο και εμείς και ο ΔΕΣΦΑ τις κατασκευές για να μπορέσουν τα έργα μέσα στο δεδομένο χρονικό διάστημα να φτάσουν σε ένα καλό σημείο.

Δεν μιλάμε φυσικά για καθολική κάλυψη αλλά αν υπάρχουν οι αγωγοί μέσης και χαμηλής πίεσης, η ενσωμάτωση συνδέσεων θα είναι ένα πιο «ελαφρύ» project. Ακόμα και η επέκταση της χαμηλής πίεσης θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από την εξέλιξη του έργου, έστω και αν δεν υπάρχουν κεφάλαια ΕΣΠΑ.

Κατά πόσο η απολιγνιτοποίηση επηρεάζει τον μεσοπρόθεσμο σχεδιασμό της ΔΕΔΑ;

Είναι προφανές ότι η απολιγνιτοποίηση επηρεάζει σε τεράστιο βαθμό τον ενεργειακό χάρτη των λιγνιτικών περιοχών. Η αλήθεια είναι ότι οι τοπικοί άρχοντες και η περιφέρεια δεν είχε το φυσικό αέριο σαν πρώτη προτεραιότητα, στη λογική ότι λειτουργούσαν ομαλά με τις συμπαραγωγές, με τις τηλεθερμάνσεις και έτσι δεν είχαν ασχοληθεί σοβαρά, πλην της Καστοριάς, Άργους Ορεστικού που προχώρησαν και θέλουν πολύ το αέριο να φτάσεις στις πόλεις τους.

Η ενεργειακοί  Δήμοι της Δυτ. Μακεδονίας (σ.σ. Αμυνταίου, Εορδαίας, Κοζάνης και Φλώρινας) πιέζουν πλέον και αυτοί με κάποιες τεχνικές δυσκολίες βέβαια καθώς από τον ΔΕΣΦΑ έχει προβλεφθεί μία έξοδος στη θέση «Ποριά» η οποία θα καλύψει την περιοχή της Καστοριάς, δεν είχε ενταχθεί όμως στο χρονοπρογραμματισμό του Διαχειριστή και δεύτερη έξοδος στη θέση «Περδίκα» η οποία θα κάλυπτε και τους παραπάνω Δήμους.

Τώρα Περιφέρεια, Κυβέρνηση και εμείς πιέζουμε ώστε να αλλάξει αυτός ο σχεδιασμός και να ενεργοποιηθεί αυτή η έξοδος. Μελετάμε παράλληλα τόσο το επιχειρηματικό όσο και το τεχνικό κομμάτι της επέκτασης ούτως ώστε όταν υπάρχει ένα πρόγραμμα, να πούμε κι εμείς ότι «βγαίνει» οικονομικά και ως επενδυτικό πλάνο.

Βέβαια, τις περιοχές αυτές τις προσεγγίζουμε με γνώμονα το κοινωνικό καλό καθώς θα αντιμετωπίσουν μία κατάσταση μεταβατική κατά την οποία θα πρέπει να υποστηριχθούν. Έχει πάντως διαμορφωθεί ένα πολύ ευνοϊκό κλίμα που δείχνει ότι υπάρχει διάθεση από όλες τις πλευρές να προχωρήσουν τα έργα της Δυτ. Μακεδονίας.

Πώς επηρεάζουν τα μεγάλα project των αγωγών φυσικού αερίου, όπως ο TAP αλλά και οι μελλοντικοί IGI Poseidon και EastMed, τα πλάνα της ΔΕΔΑ;

Μόνο θετικά βλέπουμε την επέκταση ή την δημιουργίαν νέων αγωγών καθώς σημαίνουν πιο γρήγορο και πιο φθηνό αέριο στις περιοχές από τις οποίες θα διέρχονται. Εμάς μας συμφέρει να συνδεόμαστε πάντα σε αγωγούς και να αποφεύγουμε λύσεις όπως οι μεταφορές LNG και η κάλυψη πόλεων με CNG. Είναι μεν χρήσιμα εργαλεία αλλά είναι για συγκεκριμένο διάστημα και για συγκεκριμένη δυναμική δικτύου.

Η Περιφέρεια παρουσιάζει επενδυτικό ενδιαφέρον για τη ΔΕΔΑ;

Η ΔΕΔΑ παρότι λειτουργεί ως μία εταιρεία που πρέπει να παράγει έσοδα, σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να χάσει τον κοινωνικό της χαρακτήρα. Στη λογική αυτή και εμείς πιέζουμε να επεκταθούμε και εκεί που τα έργα δεν φαίνονται ιδιαίτερα άμεσης κερδοφορίας. Προσπαθούμε να λειτουργήσουμε ως μία αμιγώς εμπορική εταιρεία και μία εταιρεία που έχει σίγουρα και κοινωνικά χαρακτηριστικά.

Δεν μπορεί να είναι ίδιο το ενδιαφέρον σε όλες τις Περιφέρειες. Ενδιαφέρον υπάρχει παντού. Φυσικά υπάρχει και η παράμετρος του να «βγαίνει» και το έργο.

Από μεριάς μας, εφαρμόζοντας κατάλληλες οικονομίας κλίμακας ελπίζουμε τελικά να πάμε σε όποιον έχει ενδιαφέρον να συνδεθεί με το δίκτυο. Βέβαια στον σχεδιασμό μας υπεισέρχεται και το κομμάτι της επιχειρηματικότητας, να καλύψουμε δηλαδή επιχειρηματίες και βιομηχανίες για την παροχή φθηνής ενέργειας. Η περικοπή των ενεργειακών κοστών σημαίνει αυτομάτως ανάπτυξη για την κάθε περιοχή και νέες θέσεις εργασίας.

Πώς εξελίχθηκε το πιλοτικό πρόγραμμα;

Το πιλοτικό έτρεξε κατά την θερινή περίοδο και ολοκληρώθηκε τον Σεπτέμβριο. Υπήρξε ενδιαφέρον από τον κόσμο. Υπήρξε ίσως μία υστέρηση στην ταχύτητα ενεργοποίησης των  συνδέσεων αλλά στον βαθμό του πιλοτικού δεν προέκυψε κάποιο πρόβλημα.

Όταν υλοποιήσουμε βέβαια το μεγάλο μας πλάνο, εκεί το σύστημα θα πρέπει να λειτουργήσει με πιο γρήγορα αντανακλαστικά και πιο αυτοματοποιημένα. Στις 2 Δεκεμβρίου δημοπρατούμε άλλα τρία πιλοτικά προγράμματα στις τρεις Περιφέρειες ενώ θα ακολουθήσουν δύο ακόμη για οικιακές και βιομηχανικές χρήσεις.

Στόχος είναι μέχρι τα μεγάλα έργα να γίνονται αιτήσεις, ώστε να μη χαθεί χρόνος μέχρι τον επόμενο Σεπτέμβριο. Θεωρούμε ότι δεν θα έχουμε κενό διάστημα που να υπάρχει βούληση κόσμου να συνδεθεί και να μη μπορούμε να τους συνδέσουμε.

Πόσο σημαντική είναι η ενσωμάτωση των «έξυπνων» τεχνολογιών στα δίκτυα διανομής;

Είμαστε η μοναδική εταιρεία που σχεδόν συνολικά θα χρησιμοποιεί «έξυπνους» μετρητές τόσο σε οικιακούς όσο και σε βιομηχανικούς καταναλωτές. Η μετάβαση στα «έξυπνα» δίκτυα είναι απαραίτητη και σήμερα -εκτός από τεχνολογικά εύκολη- γίνεται ολοένα και πιο φθηνή. Για παράδειγμα, παλαιότερα τα τηλεπικοινωνιακά κόστη ήταν σοβαρά αλλά πλέον με αξιοποίηση τεχνολογιών όπως τα narrow band και το 5G, πηγαίνουμε σε λύσεις πολύ πιο οικονομικές.

Έχουμε μάλιστα ενταχθεί σε ένα πρόγραμμα της Γενικής Γραμματείας Νέας Τεχνολογίας, το «Ερευνώ-Καινοτομώ» με το οποίο θα δουλέψουμε ερευνητικά-πιλοτικά για να την ενσωμάτωση τεχνολογιών μετάδοσης πληροφοριών που δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην αγορά, με αξιοποίηση πρωτοκόλλων επικοινωνίας που δεν έχουν τηλεπικοινωνιακά κόστη.

Σε αδρές γραμμές, αυτά θα βασίζονται σε μικρές κεραίες χαμηλής ισχύος οι οποίες θα συνδέουν τοπικά τα δίκτυα για τη μεταφορά δεδομένων, χωρίς τη χρήση SIM στους μετρητές, παρά μόνο στις ίδιες τις κεραίες.  Αν δούμε ότι είναι εφαρμόσιμες, θα καταφέρουμε να μειώσουμε περαιτέρω το κόστος της τηλεμετρίας. Παραμένουμε βέβαια ανοιχτοί και σε υβριδικά συστήματα.

Σε τι σταυροδρόμι βρίσκει τη ΔΕΔΑ ο μετασχηματισμός και η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ, με την απόσχιση του κλάδου των Υποδομών;

Κάποιου άλλου τύπου δημιουργία μίας ΔΕΠΑ Υποδομών είχε προβλεφθεί και σε προηγούμενο νομοσχέδιο της προηγούμενης Κυβέρνησης. Χωρίς κριτική διάθεση, σε εκείνη την περίπτωση προβλέπονταν διαδικασίες οι οποίες ίσως ήταν μη υλοποιήσιμες, όπως η συνένωση της ΕΔΑ Αττικής με τη ΔΕΔΑ μέσα σε ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα. Όσοι το ζούμε, κι εγώ τον τελευταίο ενάμιση μήνα που έχω αναλάβει καθήκοντα, καταλαβαίνουμε ότι δεν είναι εύκολο εγχείρημα η ενσωμάτωση δύο εταιρειών με τόσο διαφορετικά χαρακτηριστικά.

Η λογική που επιλέχθηκε με την δημιουργία -επί της ουσίας- μίας εταιρείας holding -της ΔΕΠΑ Υποδομών-, στην οποία θα συνεχίσουμε να είμαστε από κάτω και σε ένα βάθος χρόνου να συντονιζόμαστε ώστε να μπορέσουμε να συνενωθούμε κάποια στιγμή, νομίζω ότι είναι απολύτως λογική και ως εταιρικός μετασχηματισμός και στο πλαίσιο της αναμενόμενης ιδιωτικοποίησης.

Και αυτό γιατί νομίζω πώς για τον δυνητικό επενδυτή θα είναι πιο εύκολη η αξιολόγηση των εταιρειών ως έχουν και είναι προτιμότερο ο ίδιος στο πλάνο του να προβλέψει πως φαντάζεται ότι πρέπει να λειτουργήσει αυτή η ενιαία ΔΕΠΑ Υποδομών. Θα υπάρχουν σίγουρα σοβαρές οικονομίες κλίμακας αν οι Υποδομές ενωθούν σε μία εταιρεία, θα μεταφερθούν τεχνογνωσίες, οπότε σίγουρα είναι στη σωστή κατεύθυνση και η μελλοντική συγχώνευση.

Προφανώς δίκτυα κατασκευάζουμε όλοι και σε αυτή τη βάση θα μπορούσε να προκύψει συνένωση των εταιρειών αλλά αυτό είναι ένα πλάνο που κατά τη γνώμη μου ορθώς η Κυβέρνηση επέλεξε να το υλοποιήσει ο επενδυτής.

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ν. Στράφτη-Grivalia: Το κτίριο της Ελευθεροτυπίας ανακαινίζεται ριζικά, ήδη έτοιμες οι μελέτες

Χρήστος Δημόπουλος

Published

on

Ναταλία Στράφτη, Grivalia

Αν ασχοληθεί κανείς με την επικείμενη επένδυση στις παλιές γραφειακές εγκαταστάσεις της Ελευθεροτυπίας στο Νέο Κόσμο, επί της οδού Μίνωος 10-12, με το σύνθετο κτιριακό project Piraeus Port Plaza στον Αγ. Διονύσιο Πειραιά, ή με την επένδυση στο κτίριο επί των οδών Ομήρου 2 και Σταδίου σε ακίνητο με θέα στο Μέγαρο της Παλιάς Βουλής, συνολικής επιφάνειας περίπου 4.500 τ.μ., τότε θα διαπιστώσει σε αυτά τα έργα άμεση ανάμειξη της Grivalia.

Η πάλαι ποτέ Grivalia Properties AEEAΠ έχει συγχωνευθεί από τον Μάιο του 2019 με την Τράπεζα Eurobank και πλέον, η εταιρεία υφίσταται υπό την επωνυμία Grivalia Management Company. Παρά τις όποιες διαφοροποιήσεις, η Grivalia συνεχίζει να διατηρεί εξέχουσα θέση στον εγχώριο κλάδο του real estate.

Στο πλαίσιο συνέντευξης που πραγματοποιήσαμε, είχαμε την ευκαιρία να συζητήσουμε με την κα. Ναταλία Στράφτη, Managing Partner, Operations της Grivalia Management Company. Μαζί της μιλήσαμε όχι μόνο για τις δραστηριότητες της εταιρείας, τα έργα στα οποία αυτή συμμετέχει, το πλάνο της επόμενης τριετίας, αλλά παράλληλα σκιαγραφήσαμε και τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται στην ελληνική αγορά ακινήτων.

Παρακάτω, ακολουθεί το σύνολο της πολύ ενδιαφέρουσας συνέντευξης με την κα. Στράφτη:

Κα. Στράφτη πως προχωρά η επένδυση στα παλιά γραφεία της Ελευθεροτυπίας στο Νέο Κόσμο;

«Το κτίριο ανακαινίζεται ριζικά προκειμένου να μετατραπεί σε ένα σύγχρονο κτίριο γραφείων συνολικής επιφάνειας περίπου 15.000τμ. Οι προγραμματιζόμενες εργασίες περιλαμβάνουν παρεμβάσεις στις όψεις με σκοπό την ενεργειακή θωράκιση του κτιρίου αλλά και την αισθητική του αναβάθμιση. Επίσης, περιλαμβάνουν την πλήρη ανακαίνιση των εσωτερικών του χώρων και αντικατάσταση των ηλεκτρομηχανολογικών εγκαταστάσεών του. Έχει ήδη ολοκληρωθεί η φάση των μελετών και αναμένεται η αδειοδότησή του εντός των επομένων ημερών, με στόχο ο τελικός χρήστης να είναι σε θέση να εγκατασταθεί στο κτίριο το Σεπτέμβριο του 2020».

Βλέπει η Grivalia αυξημένες επενδυτικές προοπτικές πλέον στην Ελλάδα;

«Στην Ελλάδα η αγορά ακινήτων, οι τουριστικές επενδύσεις και ο χρηματοπιστωτικός κλάδος είναι τομείς οι οποίοι φαίνεται ότι έχουν αυξανόμενες προοπτικές ανάπτυξης στο επόμενο διάστημα. Η ελληνική οικονομία δείχνει ότι έχει περάσει σε φάση επανεκκίνησης, συγκεντρώνοντας σημαντική επενδυτική δραστηριότητα τόσο από εγχώριους όσο και από διεθνείς επενδυτές.

Το κλίμα αισιοδοξίας που υπάρχει για το μέλλον της ελληνικής οικονομίας, έχει συμβάλει στο να εισέλθει η κτηματαγορά σε κύκλο ανάκαμψης. Τους τελευταίους μήνες η αγορά τρέχει με υψηλές ταχύτητες και παρατηρείται σημαντική αύξηση στον όγκο των συναλλαγών, ραγδαία πτώση στα yields για τα ακίνητα εισοδήματος, και αύξηση της ζήτησης εκ μέρους επιχειρήσεων και ιδιωτών για χρήση και επέκταση σε νέους χώρους που οδηγεί σε αύξηση των ενοικίων γραφείων.

Παράλληλα οι παίκτες που δραστηριοποιούνται στην αγορά ολοένα και αυξάνονται και παρατηρείται διασπορά και διαφοροποίηση στις στρατηγικές τους, που ωφελεί τους παραδοσιακούς κλάδους του real estate όπως είναι τα γραφεία και τα καταστήματα, δημιουργεί όμως ενδιαφέρον και για νέα asset classes όπως τα ξενοδοχεία ή ακόμα και τα οικιστικά ακίνητα. Η γεωγραφική θέση της Ελλάδας καθώς και η αυξανόμενη ροή διεθνών αφίξεων αποτελούν πόλο έλξης τουριστικών επενδύσεων που θα οδηγήσει σε σημαντική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της χώρας.

Το θετικό κλίμα ενισχύεται από την σταθερή ανάκαμψη του χρηματοπιστωτικού και τραπεζικού κλάδου που είναι έτοιμος να χρηματοδοτήσει την εγχώρια ανάπτυξη, σε συνδυασμό με την προσπάθεια της παρούσας κυβέρνησης να προωθήσει ένα φιλικότερο επενδυτικό περιβάλλον.

Με αυτά τα δεδομένα, αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον τις θετικές εξελίξεις στην ελληνική αγορά τα επόμενα χρόνια».

Η αγορά ακινήτων ανεβαίνει στη χώρα μας. Ποια θετικά φέρνει αυτή η εξέλιξη;

«Η αγορά ακινήτων φαίνεται ότι ανακάμπτει γοργά με έντονη δραστηριότητα τόσο στην αγορά επαγγελματικών ακινήτων όσο και στην αγορά οικιστικών. Συγκριτικά με άλλες Ευρωπαϊκές χώρες οι τιμές των ακινήτων παραμένουν ακόμα σε χαμηλά επίπεδα, καθιστώντας την ελληνική κτηματαγορά ανταγωνιστική και προσελκύοντας σημαντικά επενδυτικά κεφάλαια.

Στο νέο αυτό κύκλο ανάκαμψης, σε αντίθεση με την προ κρίσης περίοδο, τα επενδυτικά κεφάλαια προέρχονται κατά κύριο λόγο από ΑΕΕΑΠ, εγχώριους και διεθνείς θεσμικούς επενδυτές και άλλου τύπου εταιρίες με εξειδίκευση και εμπειρία στο real estate. Η ποιότητα των φορέων που διαχειρίζονται τα επενδυτικά κεφάλαια, αδιαμφισβήτητα συμβάλλει θετικά στο να αποκτήσει η ελληνική αγορά βάθος και διαφάνεια σε πιο μακροχρόνια βάση.

Είναι επίσης γεγονός πως υπάρχει αυξανόμενο ενδιαφέρον για επενδύσεις που στοχεύουν στην βιωσιμότητα και στην ενεργειακή βελτίωση των κτιρίων. Υπάρχει διαμορφωμένη αγορά, προσφορά και ζήτηση, για κτίρια με ενεργειακά χαρακτηριστικά τα οποία γίνονται όλο και πιο ελκυστικά σε σχέση με τα συμβατικά κτίρια. Επιπρόσθετα, όλοι οι φορείς, ιδιοκτήτες ή χρήστες, δίνουν πλέον μεγάλη σημασία στη συμμόρφωση των κτιρίων τους με την πολεοδομική νομοθεσία, στην πιστοποίηση με βάση διεθνή πρότυπα όπως το Leed, Bream κ.α. Όλοι οι παράγοντες αυτοί βοηθούν στη σταδιακή αναβάθμιση του γηρασμένου κτιριακού αποθέματος.

Η σημαντική κινητικότητα στην αγορά δίνει και το κίνητρο στην εκάστοτε κυβέρνηση να πάρει πρωτοβουλίες για θεσμικές παρεμβάσεις και βελτιώσεις στο πλαίσιο που διέπει την κτηματαγορά – όπως για παράδειγμα οι πρόσφατες αλλαγές στο φορολογικό των ΑΕΕΑΠ που τις καθιστούν πιο ανταγωνιστικές σε σχέση με το διεθνές περιβάλλον- πρωτοβουλίες που σίγουρα έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη στην περαιτέρω ανάπτυξή της ελληνικής κτηματαγοράς».

Πως σκοπεύει να επεκτείνει η Grivalia το χαρτοφυλάκιό της το 2020; Τι επενδύσεις να περιμένουμε το 2020 από την Grivalia;

«Μετά τη συγχώνευση της Grivalia Properties AEEAΠ με την Eurobank το Μάιο του 2019, πλέον η Grivalia Management Company δραστηριοποιείται συμβουλευτικά στο χώρο των επενδύσεων και διαχείρισης ακίνητης περιουσίας, κεφαλαιοποιώντας την εμπειρία που έχει αναπτύξει τα τελευταία χρόνια στην ελληνική κτηματαγορά. Πέραν του χαρτοφυλακίου της Eurobank αξίας περίπου 2δις ευρώ για τη διαχείριση του οποίου συμβουλεύει την Τράπεζα, η Grivalia μέσα από το νέο της ρόλο εξακολουθεί να έχει ενδιαφέρον για ακίνητα στον εμπορικό και στον ξενοδοχειακό κλάδο, συμμετέχοντας συμβουλευτικά στην τοποθέτηση περίπου 300εκ ευρώ στους κλάδους αυτούς μέσα στην επόμενη τριετία».

Τι θα περιλαμβάνει η ανάπτυξη που θα κάνετε στο ακίνητο που στέγαζε παλιά το Τυπογραφείο της Παπαστράτος στον Πειραιά;

«Συνολικά το έργο στο οποίο συμμετέχουμε στην περιοχή του Αγ. Διονυσίου στον Πειραιά, μέρος του οποίου είναι το ακίνητο που στέγαζε παλιά το Τυπογραφείο της Παπαστράτος, περιλαμβάνει την ανάπλαση τριών οικοδομικών τετραγώνων και την κατασκευή σύγχρονων γραφειακών χώρων με ενεργειακά χαρακτηριστικά περίπου 80.000τμ. Η συνολική ανάπτυξη θα περιλαμβάνει επίσης χώρους στάθμευσης, χώρους εστίασης και άλλες εμπορικές χρήσεις καθώς έναν χώρο ο οποίος θα στεγάσει ένα μουσείο της ιστορίας της Παπαστράτος. Με την σταδιακή ολοκλήρωση της μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2020, η ανάπτυξη θα πιστοποιηθεί σύμφωνα με τα πρότυπα του LEED».

Είναι η επένδυση στην πάλαι ποτέ καπνοβιομηχανία από τις πιο εμβληματικές που δρομολογεί αυτή τη στιγμή η εταιρεία;

«Αδιαμφισβήτητα η επένδυση στις πρώην εγκαταστάσεις της Παπαστράτος στον Πειραιά είναι από τις πιο σημαντικές που έγιναν από την Grivalia Properties ΑΕΕΑΠ, και πλέον μετά τη συγχώνευση με τη Eurobank έχει περάσει στο χαρτοφυλάκιο της τράπεζας. Με την ολοκλήρωση της, η Grivalia και η Eurobank θα έχουν επενδύσει συνολικά κεφάλαια άνω των [100εκ ευρώ] επί συνόλου επενδύσεων περίπου 550 εκ. ευρώ που υλοποίησε η Grivalia σε εμπορικά ακίνητα την περίοδο 2013-2019. Επίσης είναι απολύτως συμβατή με τη στρατηγική στόχευση της Grivalia αλλά και της Eurobank να λειτουργούν με βάση τις αρχές της αειφορίας και να επενδύουν σε κτίρια με βιώσιμα χαρακτηριστικά.

Είναι επίσης πολύ σημαντικό ότι η συγκεκριμένη ανάπτυξη αποτέλεσε την πρώτη συνεργασία στην Ελλάδα μεταξύ ενός developer και ενός επενδυτικού fund – και μάλιστα σε περίοδο που η ελληνική κτηματαγορά βρισκόταν σε πίεση- αλλά επίσης αποτέλεσε ένα λαμπρό παράδειγμα μίας εξαιρετικής συνεργασίας ιδιωτικών φορέων με τον Δήμο Πειραιά, η συμβολή του οποίου είναι καθοριστικής σημασία για την σταδιακή ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής του Αγ. Διονυσίου».

Πόσο κομβικό είναι το γεγονός ότι η επένδυση θα γίνει σε ένα σημείο-κόμβο με το λιμάνι, τον ΗΣΑΠ και τον Προαστιακό του Πειραιά;

«Η στρατηγικής σημασίας θέση του ακινήτου και η εξαιρετική εξυπηρέτησή του από τρία μέσα σταθερής τροχιάς συμπεριλαμβανομένου του τραμ και του μετρό, ήταν ένας από τους βασικούς παράγοντες που επηρέασαν την απόφασή μας να συμμετάσχουμε στην συγκεκριμένη επένδυση.

Η εύκολη πρόσβαση είναι ένα από τα χαρακτηριστικά που καθιστούν τα κτίρια γραφείων πιο ελκυστικά στους χρήστες, ειδικά όταν συνδυάζονται με σύγχρονες προδιαγραφές και συγκριτικά χαμηλότερο κόστος ενοικίου σε σχέση με άλλες πιο ανεπτυγμένες περιοχές. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, και ειδικά στα πρώτα στάδια της επένδυσης, η προσβασιμότητα του ακινήτου συνέβαλε καθοριστικά στην προσέλκυση ενδιαφέροντος από νέους χρήστες, με δεδομένο ότι η ευρύτερη περιοχή δεν είχε ουσιαστική εμπορική δραστηριότητα».

Μπορεί να είναι το συγκεκριμένο project αρχή και για άλλες μεγάλες επενδύσεις στην περιοχή;

«Λόγω του μεγέθους της συγκεκριμένης ανάπτυξης σε συνδυασμό με τις παρεμβάσεις που γίνονται από την Περιφέρεια Αττικής και το Δήμο Πειραιά, επωφελείται όλη η περιοχή του Αγ. Διονυσίου και αναμένεται σταδιακά να δημιουργηθεί μία νέα τοπική μικρο-οικονομία που θα οδηγήσει και σε άλλες αναπτύξεις. Με την ολοκλήρωση των έργων, στην περιοχή αναμένεται να εγκατασταθούν πάνω από 4.500 εργαζόμενοι η εξυπηρέτηση των οποίων δημιουργεί επιπλέον ανάγκες για εμπορικές χρήσεις εστίασης, λιανεμπορίου και γιατί όχι ακόμα και στέγασης στην ευρύτερη περιοχή.

Επιπλέον, η εγγύτητα της περιοχής στο λιμάνι του Πειραιά καθώς και η εύκολη προσβασιμότητά της με μέσα σταθερής τροχιάς, δημιουργεί τις προϋποθέσεις ώστε η περιοχή να εξελιχθεί σε μία νέα αγορά γραφείων και εμπορικών χρήσεων που θα προσελκύσει ενδιαφέρον από χρήστες που δραστηριοπούνται στην περιοχή ή ακόμα και άλλους που δεν είναι απαραίτητο να βρίσκονται στις παραδοσιακές αγορές κτιρίων γραφείων όπως το ευρύτερο κέντρο της Αθήνας ή το Μαρούσι».

Continue Reading

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Γιάννης Μώραλης: Να δει θετικά η κυβέρνηση την υπογειοποίηση των γραμμών Φάληρο-Πειραιάς

Avatar

Published

on

Γιάννης Μώραλης

Σε μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, γεμάτη ειδήσεις συνέντευξη,  ο Δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, μίλησε στο ypodomes.com για σημαντικά αναπτυξιακά ζητήματα που απασχολούν το Δήμο. Ειδικότερα για το κυκλοφοριακό, ζήτησε από την κυβέρνηση να δει θετικά το θέμα της υπογειοποίησης των γραμμών από το Φάληρο μέχρι τον Πειραιά και την διαπλάτυνση του άξονα μέχρι το λιμάνι από τον οποίο διέρχονται καθημερινά χιλιάδες οχήματα.  Για την επέκταση Μετρό και Τραμ στον Πειραιά τόνισε πως τα δύο έργα θα δώσουν σημαντικές ανάσες στο κυκλοφοριακό πρόβλημα της πόλης. Ειδικότερα για την επέκταση του Μετρό μέχρι το Δημοτικό Θέατρο, εξέφρασε την ελπίδα του ότι θα λειτουργήσει μέχρι τις αρχές του 2022.

Για το εμβληματικό έργο της αξιοποίησης του Πύργου του Πειραιά μέσω παραχώρησης, ο κ.Μώραλης αποκάλυψε ότι απομένει η έγκριση από το Ελεγκτικό Συνέδριο για να υπογραφεί η σύμβαση. Επίσης μίλησε για το ευρύ πρόγραμμα αναπλάσεων στο Μικρολίμανο, την Ακτή Δηλαβέρη, την Πειραϊκή, τον Άγιο Διονύσιο, ενώ εξέφρασε την επιθυμία του για ανάλογη παρέμβαση στην περιοχή των Καμινίων. Παρακάτω σας παραθέτουμε ολόκληρη τη συνέντευξη που παραχώρησε ο κ.Μώραλης στο δημοσιογράφο Νίκο Καραγιάννη:

Νίκος Καραγιάννης: Κύριε Μώραλη η πρώτη πενταετία σας βρήκε αντιμέτωπους με δύσκολα ζητήματα αναφορικά με την εικόνα του Πειραιά, τα έργα ήταν κολλημένα. Τώρα η εικόνα του Πειραιά έχει αλλάξει και περιμένουμε με τη λειτουργία του Μετρό και του Τραμ να βοηθήσει στην εκτόνωση του κυκλοφοριακού. Τι εικόνα έχετε ως Δήμος για αυτά τα δύο έργα; Έχετε συζητήσει για περαιτέρω επεκτάσεις τους;

Γιάννης Μώραλης: Είναι γεγονός πως η ολοκλήρωση της κατασκευής του Μετρό έχει καθυστερήσει πάρα πολύ, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για κατοικίες και επιχειρήσεις που είναι δίπλα στα εργοτάξια, αλλά κυρίως για την αποσυμφόρηση της πόλης και την πρόοδό της. Όμως πιστεύω ότι για ένα τόσο μεγάλο έργο η αναμονή αξίζει. Είναι ένα έργο υποδομής, με εξαιρετική σημασία για τον Πειραιά, το μεγάλο λιμάνι της χώρας και τον τουρισμό στην χώρα μας. Ελπίζω ότι τουλάχιστον στις αρχές του 2022, θα τεθεί σε λειτουργία.

Για το Τραμ, παρότι έχουν ξεκινήσει δοκιμαστικά δρομολόγια στην πόλη εδώ και καιρό, τα έργα που πραγματοποιούνται στον Φαληρικό όρμο επηρεάζουν τη λειτουργία του και δεν είναι ακόμα βέβαιο το πότε θα ξεκινήσουν τα δρομολόγια κανονικά στον Πειραιά. Χωρίς αμφισβήτηση, τα δύο αυτά έργα θα δώσουν σημαντική ανάσα στο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ανέκαθεν ο Πειραιάς. Είναι πάρα πολύ νωρίς να συζητήσουμε για επεκτάσεις σε αυτά τα μέσα σταθερής τροχιάς. Εμείς αναμένουμε τη λειτουργία τους στην πόλη μας, έτσι ώστε να επανεξετάσουμε την κατάσταση και με κυκλοφοριακές μελέτες βασισμένες σε πραγματικές συνθήκες να επανασχεδιάσουμε, αν χρειαστεί, το κυκλοφοριακό στον Πειραιά. Παρ’ όλα αυτά για το Μετρό είμαι βέβαιος ότι κάθε επέκταση είναι περισσότερο από επιθυμητή. Είναι ένα μέσο, το οποίο στην πράξη έχει αποδειχθεί ότι βοηθά στην αποσυμφόρηση του κυκλοφοριακού και το επιλέγουν οι πολίτες επειδή είναι γρήγορο και με ακρίβεια στα δρομολόγια του. Για το Τραμ, διατηρώ σημαντικές επιφυλάξεις καθώς και η χρησιμότητα του αλλά κυρίως η απαράδεκτη καθυστέρηση στην εκτέλεση του, έχουν εκνευρίσει όλους μας. Είναι όμως ένα φιλικό προς το περιβάλλον μέσο και εύχομαι να πεισθούν οι πολίτες, εφόσον βεβαίως τους εξυπηρετεί, να το χρησιμοποιούν.

Νίκος Καραγιάννης: Κάθε καλοκαίρι καλείστε να αντιμετωπίσετε μία δύσκολη κυκλοφοριακά κατάσταση λόγω της αυξημένης κίνησης στο λιμάνι. Κατά καιρούς έχουμε δει διάφορα πλάνα αντιμετώπισης. Πως σκέφτεστε να δράσετε για να λυθεί ένα πρόβλημα που ταλαιπωρεί την πόλη εδώ και δεκαετίες;

Γιάννης Μώραλης: Για εμάς, ένα έργο μείζονος σημασίας, για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, το οποίο πρέπει να δει θετικά η Κυβέρνηση είναι η υπογειοποίηση της σιδηροδρομικής γραμμής από το Νέο Φάληρο έως το λιμάνι. Πρέπει να φαρδύνει αυτός ο δρόμος που είναι η κύρια πύλη εισόδου και εξόδου από το λιμάνι, όχι μόνο του Πειραιά αλλά της χώρας. Από εκεί διέρχονται καθημερινά εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα και ο δρόμος αυτός εξυπηρετεί τους επιβάτες της ακτοπλοΐας, της κρουαζιέρας, όσους εργάζονται στον Πειραιά, αλλά και τους ίδιους τους Πειραιώτες. Δεν είναι δυνατόν να επικαλούμαστε όλοι την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού, αλλά να μην κοιτάμε σοβαρά τις υποδομές που θα υποστηρίξουν για τα επόμενα χρόνια τη λειτουργία του. Υπάρχει μελέτη για αυτό το έργο, το κόστος είναι μικρό σε σχέση με τις ωφέλειες που θα προκύψουν και το έχουμε θέσει και στη νέα Κυβέρνηση. Είναι η μόνη ορατή λύση προκειμένου να «ελευθερωθεί» η πόλη και να μην ταλαιπωρούνται, ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες, όσοι κατευθύνονται προς και από το λιμάνι.

Νίκος Καραγιάννης: Ο Δήμος έχει ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα και προσπαθεί να λύσει κακώς κείμενα πολλών ετών. Βλέπουμε για παράδειγμα ότι προχωρά το έργο παραχώρησης του εμβληματικού Πύργου του Πειραιά. Πείτε μας λίγα πράγματα για αυτό το πρόγραμμα. Τι έχουμε να περιμένουμε;

Γιάννης Μώραλης: Ο Πύργος του Πειραιά αποτελεί το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο του Δήμου Πειραιά. Έως τώρα ήταν ένα κτήριο – φάντασμα στο λιμάνι. Εγκαταλελειμμένος για περισσότερα από 45 χρόνια, από την κατασκευή του. Δεν αξιοποιήθηκε ποτέ, από καμία δημοτική αρχή. Εμείς μετά από σχεδόν πέντε χρόνια μελετών και διερευνητικών επαφών προκηρύξαμε διεθνή διαγωνισμό για την αξιοποίησή του, ο οποίος προχώρησε. Υπάρχει ήδη προσωρινός ανάδοχος, μια σύμπραξη μεγάλων και εγνωσμένου κύρους εταιριών και μένει να ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος από το ελεγκτικό συνέδριο και να υπογραφεί η σύμβαση παραχώρησης.

Το εμβληματικό αυτό κτήριο της πόλης μας αποκτά επιτέλους «ζωή», θα φιλοξενήσει καταστήματα και κυρίως γραφεία. Θα γίνουν παρεμβάσεις, τόσο στο κτήριο, όσο και στον περιβάλλοντα χώρο και θα μετατραπεί σε ένα «πράσινο» κτήριο, φιλικό προς το περιβάλλον, ως προς την κατανάλωση ενέργειας. Ο Πύργος αναμένεται μέσα στα επόμενα 2-3 χρόνια να είναι έτοιμος και λειτουργικός. Πρόκειται για μια επένδυση περίπου 50 εκ. ευρώ, η οποία θα αποφέρει ετησίως στα ταμεία του Δήμου Πειραιά 1.010.000 ευρώ με αναπροσαρμογή 2%. Επιπλέον, η λειτουργία του θα δημιουργήσει μια νέα μικροοικονομία στο κέντρο του Πειραιά και θα βελτιώσει αισθητά την εικόνα της περιοχής.

Νίκος Καραγιάννης Πέραν του προγράμματος ανάπλασης της περιοχής του Αγίου Διονυσίου, υπάρχουν και άλλα σημαντικά έργα τα οποία έχετε προγραμματίσει για τα επόμενα χρόνια όπως είναι η ανάπλαση του Μικρολίμανου και της Πειραϊκής. Σε ποιο στάδιο βρίσκονται αυτά;

Γιάννης Μώραλης: Η ανάπλαση στο Μικρολίμανο, που ήταν μια εκκρεμότητα δεκαετιών, έχει μπει στην τελική ευθεία. Υπάρχει ήδη οριστικός ανάδοχος για την εκτέλεση αυτού του σημαντικού έργου και η όποια καθυστέρηση αφορά στα έργα της ΕΥΔΑΠ τα οποία έπρεπε να προηγηθούν και ήδη εκτελούνται. Πρόκειται για μια από τις πιο γνωστές και όμορφες περιοχές του Πειραιά, η οποία θα αναβαθμιστεί αισθητικά και θα γίνει λειτουργική, όχι μόνο για τις επιχειρήσεις, αλλά και για τους κατοίκους και τους επισκέπτες. Σε δεύτερη φάση θα ξεκινήσει η ανάπλαση της ακτής Δηλαβέρη, του χώρου περιπάτου μεταξύ του Μικρολίμανου και του ΣΕΦ. Το έργο εντάσσεται στην Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση του Δήμου Πειραιά και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων, διαπλάτυνση πεζοδρομίων και ενίσχυση πρασίνου.

Η Πειραϊκή αποτελεί για εμάς ένα εμβληματικό έργο ανάπλασης για τον Δήμο του Πειραιά. Έχουμε ήδη εξασφαλίσει 6.800.000 ευρώ από την Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση προκειμένου να προχωρήσουμε στην υλοποίησή του. Αφορά τον παραλιακό περίπατο από τη Φρεαττύδα έως τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων.
Είναι νομίζω προφανές ότι οι τρεις αυτές αναπλάσεις σε συνδυασμό με την ανάπλαση της περιοχής του Αγίου Διονυσίου, μέσα στην επόμενη τριετία θα αλλάξουν καθοριστικά την εικόνα αλλά και τη λειτουργία της πόλης μας.

Νίκος Καραγιάννης: Η ανάπλαση της περιοχής του Αγίου Διονυσίου ήταν μία άκρως πετυχημένη κίνηση και εξ όσων γνωρίζω έχετε και ένα επιπλέον έργο ανάπλασης που ξεκινά στην ίδια περιοχή. Τι περιλαμβάνει; Θα κάνετε κάτι αντίστοιχο και σε άλλες περιοχές;

Γιάννης Μώραλης: Μετά τη μεγάλη επένδυση στα παλιά κτήρια του εργοστασίου του Παπαστράτου στον Άγιο Διονύσιο και την επικείμενη ανάπλαση της περιοχής από τον Δήμο Πειραιά, στο πλαίσιο της στενής μας συνεργασίας με τους ιδιώτες επενδυτές, έχει συμφωνηθεί και η δημιουργία ενός αθλητικού κέντρου. Κατασκευάζεται στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου, σε οικόπεδο της «Παπαστράτος» επί της οδού Χαϊδαρίου, ένα υπόγειο σκοπευτήριο διεθνών προδιαγραφών με πλατεία από πάνω έκτασης περίπου πέντε στρεμμάτων και παιδική χαρά, τα οποία θα αποδοθούν στον Δήμο Πειραιά. Προκύπτει έτσι ένα επιπλέον όφελος για την τοπική κοινωνία και τους κατοίκους από τις συνεργασίες Δήμου και ιδιωτών. Σ’ αυτό το μοντέλο θα στοχεύσουμε και την επόμενη περίοδο. Κάτι αντίστοιχο επιθυμούμε να κάνουμε και στην περιοχή των Καμινίων και της Παλιάς Κοκκινιάς. Είναι περιοχές πολύ κοντά στο κέντρο του Πειραιά που χρήζουν αναβάθμισης. Είναι περιοχές με πολύ ιδιαίτερο χαρακτήρα και εκεί φιλοδοξούμε να εστιάσουμε, ώστε να κάνουμε τη ζωή των κατοίκων σε αυτές τις γειτονιές καλύτερη.

 

Πηγή: ypodomes.com

Continue Reading

ΑΡΘΡΑ-ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ανδριόπουλος: Το 2019 τέθηκαν για τη Dimand οι βάσεις για σημαντικές επενδύσεις ως και το 2022

Χρήστος Δημόπουλος

Published

on

Δημήτρης Ανδριόπουλος, Dimand

Νέο γήπεδο της ΑΕΚ στη Νέα Φιλαδέλφεια. Το τετραπλό κτιριακό project Piraeus Port Plaza στο πλαίσιο της Αστικής Ανάπλασης Αγίου Διονυσίου. Το Moxy στην Πάτρα και το καινούργιο προσεχώς που έρχεται το 2021 στην Αθήνα (Ομόνοια). Νέα γραφεία στη Λεωφόρο Συγγρού στη διασταύρωση με τη Λαγουμιτζή, απέναντι από το Πάντειο Πανεπιστήμιο. Οι παραπάνω, είναι μερικές μόνο από τις επενδύσεις που έχει πραγματοποιήσει ή ετοιμάζει για το άμεσο μέλλον η Dimand, αυξάνοντας ολοένα και περισσότερο τη δυναμική της στην εγχώρια αγορά ακινήτων, κι επενδύοντας χρόνο και χρήμα σε μεγάλα κτιριακά έργα που αφορούν τη χώρα μας.

Αναφερόμενοι φυσικά ειδικώς στη Dimand, τι καλύτερο από το να συνομιλούσαμε με τον ιδρυτή, πρόεδρο και εμπνευστή της, τον κ. Δημήτρη Ανδριόπουλο. Αυτό ακριβώς κάναμε.

Παρακάτω, λοιπόν, ακολουθεί μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συνέντευξη με τον ισχυρό άνδρα της εταιρείας. Ο οποίος μιλάει μεταξύ άλλων για το πως κύλησε επενδυτικά το 2019 για τη Dimand, το πλάνο επέκτασης του brand Moxy, καθώς ασφαλώς και για την Αστική Ανάπλαση της περιοχής του Αγ. Διονυσίου στον Πειραιά.

Κ. Ανδριόπουλε πως ήταν σαν επενδυτική χρονιά το 2019 για τη Dimand;

«Το 2019 ήταν μία χρονιά δημιουργίας καθώς τέθηκαν οι βάσεις νέα σημαντικά project που θα ολοκληρωθούν την επόμενη τριετία (2020-2022), όπως η τέως Importex στη Λ. Συγγρού, η τέως ΑΒΕΑ στα Χανιά και ο Πύργος Πειραιά».

Ποια projects της εταιρείας θα ολοκληρωθούν ή θα ωριμάσουν το 2020;

«Εντός του 2020 θα ολοκληρωθούν η δεύτερη και η τρίτη φάση της αξιοποίησης της πρώην καπνοβιομηχανίας Παπαστράτος στον Αγ. Διονύσιο, που ξεκίνησε το 2016».

Αναφορικά με τα Moxy Hotels, να περιμένουμε την επέκταση τους στην Ελλάδα και σε άλλες πόλεις, πέραν δηλαδή της Πάτρας που έχει ήδη ανοίξει και της Ομόνοιας που θα είναι έτοιμο το 2021;

«Η επιθυμία μας είναι να επεκτείνουμε το δίκτυο των Moxy και σε άλλες πόλεις στην Ελλάδα, καθώς το brand είναι πολύ επιτυχημένο και δυναμικά ανερχόμενο. Ωστόσο, όπως πάντα, θα πρέπει να βρεθούν τα κατάλληλα ακίνητα στην κατάλληλη τιμή».

Πόσο σημαντικές είναι οι συνέργειες των εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον τομέα real estate, για την παραγωγή καλύτερων αποτελεσμάτων;

«Οι συνέργειες είναι εξ ορισμού θετικές και το ζητούμενο είναι πάντα η συμπληρωματική δράση των φορέων, όπως π.χ. μεταξύ developer και επενδυτή».

Η Ελλάδα μπορεί να καταστεί στο εξής επιχειρηματικός και επενδυτικός πόλος;

«Η Ελλάδα ήδη έχει μπει στο στόχαστρο διεθνών θεσμικών επενδυτών, οι οποίοι πλέον τοποθετούνται μακροπρόθεσμα και όχι καιροσκοπικά».

Πάμε τώρα στην επένδυση στην πρώην καπνοβιομηχανία Παπαστράτος. Πόσο αυτή μπορεί να αλλάξει την εικόνα του Πειραιά;

«Οπωσδήποτε επηρεάζει θετικά την περιοχή του Αγ. Διονυσίου και κατ’ επέκταση του Πειραιά. Η επένδυση αυτή αποτελεί τυπική περίπτωση έργου αστικής ανάπλασης καθώς αξιοποιούνται, επαναχρησιμοποιούνται και αναβαθμίζονται παλαιές εγκαταλελειμμένες βιομηχανικές εγκαταστάσεις, δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίες και δημιουργείται μία μικροοικονομία πέριξ αυτής».

Η επένδυση στην Παπαστράτος μπορεί να συμπαρασύρει κι άλλες μεγάλες επενδύσεις στον περιοχή;

«Αυτό ήδη συμβαίνει και ελπίζουμε να συνεχιστεί καθότι ο Πειραιάς έχει όλες τις απαιτούμενες υποδομές και η περιοχή του Αγ. Διονυσίου σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης».

Πόσο σημαντική είναι η σύμπραξη με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης (ΕΒRD) για το project;

«Η συνεργασία και σύμπραξή μας με την EBRD σηματοδοτεί κοινές αρχές και επιδιώξεις, και αποτελεί τιμή για την Dimand η έλευση ενός τόσο θεσμικού και διεθνώς αναγνωρίσιμου εταίρου».

Πως είναι, στο πλαίσιο αυτής της επένδυσης, η συνεργασία με τον Δήμο Πειραιά;

«Η συνεργασία μας με το Δήμο Πειραιά είναι εξαιρετική, καθώς έχουμε τον κοινό στόχο της ανάπτυξης και ανάδειξής της περιοχής του Αγ. Διονυσίου, σε επιχειρηματικό αλλά και κοινωνικό πόλο εγκατάστασης και δραστηριοποίησης».

Continue Reading
Advertisement

Trending